smartos, is op illumos gebaseerd en zit je met dezelfde nadelen, tenminste voor mij dan. <2tb bootdrive en een voor mij steeds discutabeler worden van de continuïteit van het oorspronkelijke opensolaris idee.
Als dat van graid niet lukt, de eerste sectoren wissen niet helpt had ik willen voorstellen om de laatste sectoren te wissen van desbetreffende schijven, maar dat was ook al door cipher gezegd.
Maar nu een intermezzo.
Ik loop nu weer tegen iets leuks aan....
Na al die jaren zfs gebruiken heb ik nog steeds af en toe mot met de toegang oftewel acl smb irritaties.
Vanochtend definitief over naar freebsd van opensolaris hoopte ik.
Alle bestanden met zfs send receive over gezet, onderliggende shares waren al correct. Ik had van de week al een klein testje gedraaid.
alle shares in smb.conf
browsable = yes
writable = yes
public = no
in zfs filesystem
aclmode en aclinherit op passthrough
uiteindelijk 2 gebruikers wel toegang ander twee mochten niet schrijven.
find /data -type f -exec chmod 666 '{}' \;
en
find /data -type d -exec chmod 777 '{}' \;
Maakte hier geen verandering in
find /data -type d -exec setfacl -b '{}' \;
find /data -type f -exec setfacl -b '{}' \;
hielp ook niet.
Bij het veranderen van de user en group liep de boel "vast"
chown -R gebruiker:groep /data/directory
Omdat ik het na een uur gehad had, commando kill -s 9 hielp niet... na een kwartier server netjes een reboot gegeven. dat liep spaak. acpi powerknop liep ook weer spaak.
En toen had ik echt gehad en de resetknop ingedrukt.
Sindsdien kan /data/directory niet meer mounten. Eerst natuurlijk niet meer booten, dat verholpen door in de single user mode het commando zfs set canmount=noauto data/directory te geven.
Maar wat nu?
zfs mount data/directory geeft geen brandend harddisk lampje, geen cpu belasting in top alleen een zfs met als state tx>tx
code:
1
| 1894 root 1 20 0 33424K 2272K tx->tx 0:00 0.00% zfs |
ctrl+t geeft geen uitvoer op de eerste shell, misschien wel onder de alt+F2 shell maar daar draait top wat beter.
zpool export data
zpool import data
gaat goed maar lost het probleem van het niet kunnen mounten van data/directory niet op.
Dit doet mij geen goed om een volledige zfs filesystem "kwijt te raken"
Geen dedup zoals een aantal andere mensen hadden alleen compressie op dit zfs filesysteem
Het is een 4gb geheugen amd64 systeem met een 3tb en 4tb in een mirror zpool
zfs get all data/directory geeft normale waarden terug, En geen fouten op de zpool zelf.
p.s. de oude opensolaris staat weer te draaien met alle data dus het is niet een hoe haal ik mijn data terug verhaal, maar een vertrouw ik mijn data toe aan dit geheel.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mafketel op 09-04-2013 15:48
]