MegaPost warning!

Mwa het is best leuk een grafische LiveCD te hebben voor BSD platform; dat is er nog maar weinig. FreeSBIE leuk dat te worden maar heb er maar weinig meer van gehoord.
Om een paar nuttige scenario's te schetsen:
- Voor gebruikers die niet bekend zijn met command line en unix enzo en rustig aan willen doen. Ze pleuren een LiveCD erin en krijgen na een tijd een grafische interface die ze met hun muis kunnen besturen en er verschijnt automatisch de ZFSguru web-interface die ze de welcome wizard laat starten. Dat is toch netjes?
- Je gebruikt het om op je server firefox te gebruiken om te googlen naar probleempjes, bijvoorbeeld als je server in een serverhok staat
- Je installeert de grafische VirtualBox met OpenGL ondersteuning en je kunt OpenGL-accelerated guests draaien fullscreen. Windows, Ubuntu.. kan allemaal.
- Je installeert Wine en de nVidia binary driver en je kunt zelfs spellen spelen. Phoronix had laatst eens getest dat Wine op FreeBSD met nVidia regelmatig sneller draait dan Ubuntu. Maar alleen nVidia heeft goede FreeBSD drivers, on-par met linux.
Je kunt ook zelf kiezen, download ik de LiveCD met normaal command line, of de zware grafische versie? Je kunt achteraf een installatie ook van grafische schil voorzien door de services te installeren via ZFSguru GUI. Kortom, ik vind het best een mooie toevoeging! Maar ik snap heel goed dat voor veel mensen geldt dat ze geen GUI draaien; natuurlijk, dat is in veel gevallen een juiste afweging. Maar het kán nu dus wel, als iemand daar behoefte aan heeft.
Bovendien was het vooral een uitdaging om alles technisch werkend te krijgen. Niet eens al die pakketten enzo, maar vooral het feit dat services nu dependencies hebben en veranderingen in allerlei scripts. Dus het zijn vooral verbeteringen aan ZFSguru die ik doe, en eigenlijk ben ik niet zoveel tijd kwijt met de services zelf. Wel is die X met Gnome een B*tch om te compileren! En dan draait de compileserver nog wel een stoere quadcore op 'RAMdisk' (tmpfs).
Ik hoop vooral dat in deze versie samba incl. recycle bin out of the box werkt. Daar blijf ik namelijk problemen mee houden en moet ik dus zelf dingen gaan compileren.
Kun je me daar wat mee helpen dan? Wat is er nodig om dat te laten werken? Welke compile opties? Heb je bijvoorbeeld WinBIND of LDAP nodig? Want dat schakel ik (en Jason eerst ook) altijd uit bij het compileren van Samba. Maar je kunt Samba prima zelf opnieuw compileren:
cd /usr/ports/net/samba36
make deinstall clean
make config
make install clean
Je hebt hierbij wel de portstree nodig, die je bij installatie kunt installeren. Achteraf kan ook: portsnap fetch en portsnap extract.
Ik denk ook dat de behoefte aan sickbeard, sabnzbd(, lazylibrarian) en headphones erg groot is.
SAB, SickBeard en Couchpotato zitten nu als service in ZFSguru. Ik heb naar deze service verder niet meer gekeken. Headphones en andere dingen kunnen er misschien wel in. Maar weet dat er een LaSi script is gemaakt door Kriss die SAB en veel andere apps voor je installeert.
Als laatste lijkt me een integratie van cron een essentiële feature voor elke build en het ook een password protected terminal. Nu kan iedereen met toegang tot de server root toegang krijgen zonder password. Dat vind ik wel het meest onveilige aan zfsguru. Voor externe ssh toegang zou voor de veiligheid denyhosts wel handig zijn maar dat is echt heel simpel zelf te installeren.
Als je de shell opent bij het inlogmenu, krijg je de tip dat je /etc/ttys moet editen als je van het loginmenu af wilt. Daar staan volgens mij comments in dus je hoeft alleen maar een # weg te halen en vlak erbij toe te voegen. Rebooten en klaar, normale login shell.
En wil je IPs afschermen, dan is /etc/pf.conf en de pf firewall mijn favoriet. Simpelweg de beste firewall, persoonlijke voorkeur uitgezonderd. NAT, traffic shaping, het kan allemaal.

Wel relax trouwens dat het nu apache de standaard wordt en dat mysql als service te installeren is. Dat scheelt toch weer een stap in de installatie aangezien ik lighttpd gelijk vervang door apache. Hier weer de tip om de gebruiker te keuze te geven welke map als document root mag dienen. Wegens data veiligheid van mijn andere projecten staan al mijn php/html bestanden namelijk op mijn data pool ipv mijn root pool.
Ehm, Lighttpd wordt niet vervangen door Apache. Lighttpd wordt nu enkel door de web-interface gebruikt en er komt Apache bij als add-on service voor het draaien van eigen spul naast de ZFSguru web-interface. Probleem is wel dat je niet beide op poort 80 kunt laten draaien, maar je zou wel Lighttpd op poort 81 kunnen draaien en Apache op 80, bijvoorbeeld.
Zelf vervangen kan natuurlijk altijd, en ZFSguru ziet ook als je Apache als server gebruikt op de services pagina, door apache te herstarten als je op die knop drukt.
Jason had trouwens wel gekeken naar FPM, een manier om PHP min of meer standalone te draaien. Dat leek wel een gave manier voor de ZFSguru web-interface die dan helemaal apart draait. Enige wat je daar aan wilt kunnen veranderen is de poort waarop het draait.
Wouter.S schreef op zondag 01 juli 2012 @ 12:15:
Voor mij persoonlijk zijn het ook vooral deze services die moeten werken, en dan liefst zo eenvoudig mogelijk. Even prutsen is misschien leuk maar voor mij is het toch eenvoudiger als het met enkele klikken geregeld kan worden.
Ja, ik vind dit ook erg gaaf. Als de builds straks echt goed werken en er wekelijks verse images uitkomen, kun je ook altijd up to date blijven als je dat wilt. Bovendien, doordat je precies dezelfde software draait als iedereen anders, heb je ook minder kans op vage problemen die alleen bij jou voorkomen. En vaak zijn het kleine dingen om goed in te stellen maar als gebruiker kom je daar nooit achter; iemand moet dat gewoon zo fixen dat het automatisch gebeurt.
Dat is er toch? De basis system image heeft alleen basale dingen en is dus heel slank. Het meest uit het oog springende is Samba, wat Jason eerst ook in een service wilde veranderen maar later toch vanaf zag. Voor de rest draai je behoorlijk kaal, maar wel met een volledige FreeBSD distro zonder OS-files wegbezuinigd. Daar houden we niet van.
Het idee is dus dat je begint met een
zo goed als kaal systeem, waarbij je zelf kiest welke extra functionaliteit je wilt gebruiken en welke niet. Dan blijven de dingen die je niet wilt ook van je systeem die geheugen, opslag en CPU-tijd verspillen.
Je hebt als gebruiker dus alle vrijheid - althans met dit concept van slanke system image met addon services. Op dit moment stelt het in de praktijk nog weinig voor omdat er niet zoveel services beschikbaar zijn. Maar er komen er binnenkort al een aantal bij.
Maargoed, dit terzijde. Het punt is dat je als gebruiker de vrijheid hebt. Pietje wil A, Jantje wil B. Dat kan, dat mag. Vrijheid, blijheid..

Zaken als Infiniband (los van dat ik daar zelf niet mee bezig ben), updates van netwerk protocollen en virtualbox zijn naar mijn mening waardevoller. Die grijpen dieper op je OS in (eerste twee) en zijn bouwblokken om andere zaken gedaan te krijgen.
Die zitten er toch al een tijdje in? VirtualBox heeft hoge prioriteit gekregen, ondanks dat het best wel veel werk was om dat allemaal out-of-the-box werkend te krijgen! Vooral dat laatste; Jason wilde het perfect. Het moest allemaal gelijk werken, precies. Mét VNC support anders had je er nog niets aan; iets wat door FreeBSD eigenlijk alleen geboden wordt wanneer de VMs via de command line gestart worden. Maar via een leuke workaround werkt dat toch met phpVirtualBox frontend. Dat zijn die kleine perfecties die ZFSguru denk ik wel een vorm van allure heeft gegeven. Er zit veel potentie in en veel creatieve ideeën.
Ik denk dat die doelgroep erg breed is. Zo raad ik ZFSguru ook aan voor mensen met een Windows onboard SSD RAID setup en één of meer partities willen TRIMmen. Dat kun je lekker makkelijk doen via de GUI. ZFSguru wordt ook gebruikt voor benchmarking. Kortom; het hoeft geeneens een NAS te zijn.
Natuurlijk blijft een sterke nadruk op ZFS liggen en dus ook het hele gebeuren rondom opslag. Maar het leuk om te zien dat een vrij specifieke distro toch breed ingezet kan worden.

Ook zie ook veel overzichtelijke builds langskomen. Dat is ook de reden dat ik de toevoeging van virtualbox ook niet zo goed snap. Wil je virtualiseren dan zou je dat het beste kunnen doen door gewoon XEN te draaien en dan ZFSGuru als (één van de) guest.
Dan draai je dus ZFSguru als guest en niet als host. De 64-bit Xen guest drivers ondersteunen ook nog geen PV drivers (paravirtualisatie). Kortom, zo sexy is deze opstelling niet. Maar zodra FreeBSD als Xen dom0 dus host kan draaien, wordt het wel leuk. Dan draai je als host ZFS met Xen waarbij je een videokaart kunt doorgeven aan een Windows guest en er op kunnen gamen terwijl de opslag op ZFS komt. Zoiets lijkt me gaaf om mee te stoeien.

ZFSGuru gaat natuurlijk op deze manier nooit de status bereiken die XEN heeft en dat zou dan ook het doel naar mijn idee niet moeten zijn.
Euh? Je vergelijkt ZFSguru met Xen? Dat is net zoiets zeggen als dat ZFSguru nooit Apache kan vervangen.

ZFSguru/FreeBSD is een OS en Xen/VirtualBox een applicatie, ook al heeft dit kernel componenten. En dergelijke applicaties kun je vanzelfsprekend op de betreffende OSen gebruiken. Dus ik volg je betoog niet helemaal.
De vraag is dus waar ZFSGuru zich op wilt richten; de normale tweaker met NAS ambities of de professionele storage builders.
Jason wilde héél duidelijk ZFSguru voor zowel geavanceerdere als beginnende gebruikers ontwerpen. De web-interface is ondanks de jonge status van het project ook mooi opgezet en bijna zonder handleiding te begrijpen. Bijna, want het kan zeker beter. Jason wilde zo ver gaan om voor élke invoerbox een helpbutton te maken met een lap tekst. Alles wat je moet weten over die ene optie op één plek. Best een gaaf idee, indien goed uitgewerkt.
Maar het doel is dus om niet in te leveren op complexiteit of features en toch een duidelijke interface te hebben - zonder dat het te complex wordt om te begrijpen, zoals ik bij napp-it het gevoel heb. Als ik dat al ingewikkeld vind; lolz hoe gaat een normale sterveling die ZFS eens uit wil proberen zich daarmee redden?
Het is juist de uitdaging om verschillende groepen doelgroepen te verenigen. De modulaire opbouw van ZFSguru biedt daar genoeg potentie voor. Nu nog afbouwen die handel.
Dadona schreef op zondag 01 juli 2012 @ 20:36:
[...]
Vooropgesteld, we komen nu al snel in de situatie dat persoonlijke voorkeur naar voren wordt gebracht als de betere optie. Één waarin gebruikers redeneren naar een situatie die de meest efficiënte oplossing voor hun wens oplevert.
Uhhuh. Maar mijn punt is nu ook juist dat ieder kan krijgen wat hij wilt, althans als die services goed uitgewerkt worden.
Dan kun je je NAS of server precies zo maken als jij wilt: een pure kale NAS die alleen Samba en/of NFS doet? Of toch een multi-purpose server misschien zelfs grafisch? Je kunt het zelf bepalen en that's the point.

En wat dat betreft is wel duidelijk dat naar mijn mening de devs zich in eerste instantie bezig moeten houden met het leveren van een basis met de hoogste prestaties.
Zorg dat je van daaruit een sterke basis opzet. Zorg voor maximale prestaties van netwerk protocollen en storage.
Euh? Ik ben niet zo'n ultranerd die op freebsd-hackers@ rondzoeft.
Dus zorgen voor de hoogste prestaties? Euh? Je bedoelt misschien het optimaliseren van config files enzo? Anders snap ik eigenlijk niet wat je bedoelt, want dat ik niet aan projecten als FreeBSD TCP/IP stack, Samba of netwerkprotocollen ga sleutelen snap je volgens mij zelf ook wel.