Nou, ik ben eens met FreeNAS aan het spelen op een VM en ik vind het allemaal best wel laagdrempelig
. Ik heb ook even gekeken hoe het werkt met encryptie: zo te zien kun je de sleutel downloaden, kun je een passphrase zetten en kun je een recovery key downloaden. Na rebooten moet ik unlocken, de recovery key kan ik gebruiken als ik de passphrase ben vergeten. De sleutel downloaden heeft denk ik als functie om 'm te kunnen hergebruiken of om een pool op een ander systeem te kunnen laden...?
Verder snap ik dat key kwijt = data kwijt, dus ik zou 'm dan in elk geval in m'n KeePass-kluis stoppen en nog op een paar veilige plekken bewaren als backup. Maar is er verder nog een reden om niet te encrypten? Ik zag verder dat ik de configuratie kon downloaden als een SQLite-database oid, zit de key daar toevallig ook in?
Verder wel een rare gewaarwording dat ik op de console van de VM zelf door 9 in te drukken als root erin mag zonder een wachtwoord in te geven
.
Verder snap ik dat key kwijt = data kwijt, dus ik zou 'm dan in elk geval in m'n KeePass-kluis stoppen en nog op een paar veilige plekken bewaren als backup. Maar is er verder nog een reden om niet te encrypten? Ik zag verder dat ik de configuratie kon downloaden als een SQLite-database oid, zit de key daar toevallig ook in?
Verder wel een rare gewaarwording dat ik op de console van de VM zelf door 9 in te drukken als root erin mag zonder een wachtwoord in te geven
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️