CurlyMo schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:23:
[...]
Wel op een moment dat je al allerlei dingen onhandig hebt aangepakt. Geen aanvankelijke
zpool export gedraaid, niet je mirror gesplitst, importeren met parameters die niet nuttig zijn, sowieso je NAS verkopen voordat je je data hebt veiliggesteld.
Data was veilig gesteld en was niet belangrijk. Er staan vooral downloads op, geen werk of data van iemand anders.
Nee, het duurde nog 4+ posts voordat ons duidelijk werd dat er USB in het spel was, omdat je eerder maar weinig info gaf. Daarna duurde het nogmaals een tijdje voordat duidelijk werd dat het zeer waarschijnlijk aan je USB controllers ligt, omdat je de oorzaak zelf bij betekenisloze elementen legt. Zoals de zpool.cache.
Omdat ik dacht dat het eerder daar aan lag. Zoals aangeven kwam ik daarna pas achter toen ik hem direct aansloot op de PC. Toen was ik inderdaad 4 posts verder.
Het Tweakers forum is dan ook expliciet geen SD en hier worden hoge eisen gesteld aan de eigen inzet. Dat is ook de reden dat velen het prettig vertoeven vinden hier. Vakidioten onder vakidioten. Op andere fora is dat inderdaad anders. Daarnaast ben ik niet de enige die gefrustreerd is over je beperkte informatie en het is zelfs mogelijk dat mensen je om die reden überhaupt niet helpen.
Zal in vervolg meer informatie geven en ook debugdata is zeker hulpzaam.
Het verbaasd me ook hier dat je die hulp niet eerder vraagt. Ik zeg dat in dit topic vaker. Je speelt met je (belangrijke) data op een systeem dat je niet (of nauwelijks) begrijpt. Neemt vervolgens stappen waarmee je mogelijk je data verliest en gaat pas om hulp vragen als het bijna zover is. Dan vind ik het niet gek dat ik plaatsvervangend gefrustreerd ben en cynisch wordt. In noem dat vooral een hoge mate van empathie, net als mensen die plaatsvervangend zenuwachtig worden als hun kind een klimwand op gaat 
Het was geen belangrijke data, het zou jammer zijn als ik mijn downloads opnieuw moest doen - maar daar had ik akkoord mee. Vandaar deze snelle switch. Als ik zakelijk/personal bezig was geweest, dan had ik het wel via een fatsoenlijke externe backup gedaan.
Het was vooral leren en meer weten over ZFS, hoewel het dus een NAS is/was, had ik er geen data op staan van levensbelang en gebruikte ik het vooral om mij verder te ontwikkelen op Linux-gebied. Helaas heb ik geen tijd en paste de NAS niet in mijn nieuwe huisje.. vandaar dat ik hem weg deed.
Ik noem hem dus NAS, maar het was eigenlijk een soort kleine server, met hier en daar wat services.
Je hebt wel gelijk trouwens, genoeg mensen die RAID-1/mirror als een backup zien.
Tussen de regels door las ik juist dat je van ZFS aan het afstappen bent?
Voorlopig wel ja, maar ik ben wel overtuigd van de vele voordelen van ZFS. Zo vind de native encryptie en datasets echt fantastisch. ZFS heeft zoveel mogelijk dingen aanboort (o.a. quota) waar ik nog niet aan toe ben gekomen. Echter voor mijn simpele nieuwe Intel NUC is het overkill, zeker omdat ik hier dus enkel wat series/Kodi op ga zetten. Data sync'en doe ik dan tussen de PC's - zoals ik dat nu al deed voor mijn documenten. Backups worden wekelijks geschreven naar de schijven over USB die ik dus hierna leeg ga halen. Mijn persoonlijke en belangrijke files staan in de cloud, big stuff sla ik op de NAS op.
Ik ben dus nog altijd groter voorstander van ZFS, maar ik heb op dit moment gewoon even geen project meer hiervoor.
Verder snap ik nu ook wel de frustraties en ben ik blij met je feedback. In vervolg geef ik meer informatie of zoek ik nog even verder voordat ik een post stuur.
[
Voor 6% gewijzigd door
HollowGamer op 30-12-2017 12:49
]