Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@EnerQi: de vorige 10.0 build had bijvoorbeeld geen grafische VirtualBox. De nieuwe build wel. En natuurlijk updated services/packages. Ook heb ik wijzigingen doorgevoerd aan SABnzbd+. Alles lijkt te werken met up-to-date packages.

@duiveltje666: kan het zijn dat je wat verkeerd deed? Ik test nu met 10.0-002 iso en daar kan ik gewoon SSH password resetten?
a new SSH password has been set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:58:
@EnerQi: de vorige 10.0 build had bijvoorbeeld geen grafische VirtualBox. De nieuwe build wel. En natuurlijk updated services/packages. Ook heb ik wijzigingen doorgevoerd aan SABnzbd+. Alles lijkt te werken met up-to-date packages.

@duiveltje666: kan het zijn dat je wat verkeerd deed? Ik test nu met 10.0-002 iso en daar kan ik gewoon SSH password resetten?

[...]
ik heb em geupgrade vanuit de webinterface naar 10.0.-002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt je hebt een nieuwe installatie gedaan op de System->Install pagina?

Noot: mag ook per DM. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Oorzaak/oplossing mag je ook gewoon hier posten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
Ik begin het idee te krijgen dat de webinterface beta 9 hardcoded is om met php 5.4 te werken , kom na de upgrade naar php 5.5 oa de issue tegen dat de install page van spotweb een wit scherm geeft, alle services ( ook samba oa) worden als down gezien en de process manager laat maar 4 processen zien :')

[ Voor 14% gewijzigd door duiveltje666 op 24-01-2014 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
]Byte\[ schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 11:45:
Oorzaak/oplossing mag je ook gewoon hier posten... ;)
Hij keek op de verkeerde pagina, maar ik kan het nog steeds niet reproduceren. Access->SSH pagina werkt in elk gewoon.
duiveltje666 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 16:56:
Ik begin het idee te krijgen dat de webinterface beta 9 hardcoded is om met php 5.4 te werken , kom na de upgrade naar php 5.5 oa de issue tegen dat de install page van spotweb een wit scherm geeft, alle services ( ook samba oa) worden als down gezien en de process manager laat maar 4 processen zien :')
Er is niets hardcoded voor PHP support. Spotweb heeft geen aparte installatie maar is onderdeel van SABnzbd+, dus je bedoelt dat de Spotweb-iFrame een wit beeld geeft. Dat is normaal; bij mij duurt het 5 seconden voordat ik beeld krijg. Als je wit beeld blijft houden heb je niet opnieuw opgestart (of webserver opnieuw gestart) en dan werkt Spotweb nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
5 minuten hier al open en nog steeds wit beeld (phpmyadmin werkt wel vanuit zfsguru) reboot en webserver restart al geprobeerd :P
ook de processen blijven verkeerd weergegeven worden qua aantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Webserver log bekeken voor het witte beeld?

En processen kun je daar wat meer over vertellen; waar kijk je naar (web-ui of ssh?) en wat mis je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
Webserver error log geeft niets en qua processen via Webui : 1 running, 3 sleeping
via ssh : 44 processes: 1 running, 43 sleeping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik ook niet reproduceren. Kun je screenshot maken - eveneens van die SSH pagina wat ik ook niet kon reproduceren als het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Inii2eL.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0ncXsu7.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door duiveltje666 op 24-01-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@duiveltje, het lijkt alsof lighttpd onder de verkeerde user draait...
Heb je niet toevallig sudo geherinstalleerd? Want het kan zijn dat ZFSguru zijn sudo rechten kwijt is...

[ Voor 43% gewijzigd door FireDrunk op 24-01-2014 18:41 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
FireDrunk schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:41:
@duiveltje, het lijkt alsof lighttpd onder de verkeerde user draait...
Heb je niet toevallig sudo geherinstalleerd? Want het kan zijn dat ZFSguru zijn sudo rechten kwijt is...
www 4063 0.0 0.1 36016 6080 - S 4:15PM 0:03.24 /usr/local/sbin/lighttpd -f /usr/local/etc/lighttpd/lighttpd.conf
www 4064 0.0 0.5 181568 18880 - Is 4:15PM 0:00.17 /usr/local/bin/php-cgi
www 7258 0.0 0.6 185664 23568 - I 4:36PM 0:11.13 /usr/local/bin/php-cgi

en ja , sudo is idd updated

EDIT : probleem qua processen ( en zgn. services die down zijn)
in /etc/sysctl.conf stond opeens de entry :
security.bsd.see_other_uids=0

Nu nog spotweb install.php oplossen , heb een sudo log aangemaakt , kijken wat ik daar in aan ga treffen

[ Voor 16% gewijzigd door duiveltje666 op 24-01-2014 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan moet je inderdaad even zfsguru zijn sudo rechten teruggeven ;)
Logisch dat service installs niet werken, want zfsguru kan de installer niet fatsoenlijk uitvoeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
het lag meer aan die entry die opeens in sysctl.conf zat , die entry eruit gehaald sysctl -w security.bsd.see_other_uids=1 en security.bsd.see_other_gids=1 gedaan en lighttpd restarted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09 19:10
FireDrunk schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 10:51:
[...]

In mijn ogen niet, je verliest inderdaad wat performance, en je configuratie is iets ingewikkelder soms (je moet vmxnet3 werkend krijgen enzo) maar je krijgt er weer wat extra vrijheid voor terug.
In deze thread op freenas hebben ze over wat bezwaren over het virtualiseren. Het gaat met name over RDM en passthrough fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
VMXNET3 zou nu standaard in FreeBSD 10 moeten zitten. Zie: man if_vmx

Over die FreeNAS thread... Dit lijkt mij vrij aannemelijk eigenlijk:
A lot of the power of FreeNAS comes from ZFS. Passing your hard disks to ZFS as RDM to gain the benefits of ZFS *and* virtualization seems like it would make sense, except that the actual experiences of FreeNAS users is that this works great, right up until something bad happens, at which point usually more wrong things happen, and it becomes a nightmare scenario to work out what has happened with RDM, and in many instances, users have lost their pool.
Maar:
VT-d for your storage controller is dangerous and risky to your pool.
mag wel iets beter beargumenteerd worden wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duiveltje666
ik laat spotweb wel voor wat het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
Verwijderd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 21:32:
Maar:

[...]

mag wel iets beter beargumenteerd worden wat mij betreft.
Imho doen ze dat in de stukken van punt 4 die je niet quote?

http://forums.freenas.org...y-losing-your-data.12714/ mag dan ook niet ontbreken. Als je daarnaast bedenkt dat jij en ik niet de doelgroep van die threads zijn maar dat ze gericht zijn op n00bs (niet newbies, n00bs...) die geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn en hij het beu is iedere keer de krokodillentranen te moeten verduren van mensen die iets stoms hebben gedaan, dan snap je ook waarom de dingen niet allemaal even subtiel zijn verwoord :P

[ Voor 51% gewijzigd door Paul op 25-01-2014 00:20 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De uitspraak dat VT-d het alleen goed doet op serverborden is kletskoek. Het werkt of het werkt niet... Het is gewoon een CPU instructieset (in combinatie met BIOS/UEFI code) die gewoon werkt of niet werkt. De servervariant van VT-d is echt niet anders die van consumenten borden.

Er staat: Do not assume this works reliably. Dat is dus echt bullshit, als Intel zegt dat je CPU het ondersteund, mag je ervan uit gaan dat het werkt. en als Intel zegt dat het op hun borden werkt (Q77, Q87) dan mag je er *ECHT* wel van uit gaan dat het werkt.

VT-d is een uitvinding van INTEL, niet van serverfabrikanten ofzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
Ja, want consumentenborden zitten net zo doordacht en betrouwbaar in elkaar als serverborden... Aan alle kanten wordt beknibbeld, hoe minder mensen een feature gebruiken hoe minder research ze er in steken, een Atheros is nog een paar cent goedkoper dan een Realtek dus dan komt er een Atheros op, maar VT-d werkt altijd in alle gevallen even betrouwbaar...

Dat we met zijn allen ondertussen weten dat het met een AHCI-controller en een m1015 goed werkt wil niet zeggen dat met alle controllers en alle borden goed werkt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel veel gehoord over vt-d erratabugs in de 60 en 70-series chipsets en SandyBridge CPUs, die als 'show stoppers' werden aangeduid. Maar ik zie niet zo goed hoe het met consumentenborden anders zou zijn dan serverborden. Maar wel lijkt me aannemelijk dat dergelijke functionaliteit niet wordt getest op consumentenborden, terwijl serverfabrikanten dit mogelijk wel doen. Of anders wel feedback krijgen van hun klanten die gaan klagen dat iets niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zeg dan ook: Als Intel zegt dat ze het ondersteunen in je cpu *EN* in je moederbord, mag je ervan uitgaan dat het werkt.

* FireDrunk draait dan ook een Intel DQ77MK, een bord dat officeel VT-d support volgens Intel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De show stoppers gingen o.a. over GPU passthrough, dat is weer anders dan een storagecontroller doorgeven, althans kan om meerdere redenen mislukken als ik het goed heb begrepen.

In elk geval, ik denk dat er gewoon niet zo heel veel over bekend is en het vaak maar uitproberen is. Om zo stellig te zeggen dat vt-d voor je storage bak onveilig is, vind ik in elk geval niet te verantwoorden. Ik heb niet het idee dat dit op goed onderbouwd onderzoek is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 11:26
En het is mij weer gelukt ;). Ik heb het voor elkaar gekregen om een simpele upgrade te vernielen...

Vanuit 9.1.002? (iets ouds ja) met beta 8 heb ik vanochtend 10.0-002 gedownload en geinstalleerd. ZFSguru gaf aan dat er gereboot moest worden en dit heb ik braaf gedaan. Het resultaat is nu dat ZFSguru helemaal niet meer online komt.

Setup:
1 externe usb 3 schijf met een pool genaamd: BootZFS
6 schijven met een pool genaamd: storage

Getest is er het volgende:
Bootvolgorde staat goed
eerst externe usb 3 schijf (met naam en volume erbij, dit is goed)
daarna usbstick (niet ingeplugt)
daarna harde schijven (staat geen bootinstal op)

De usb schijf werkt naar behoren en de pool is benaderbaar, dit is getest in een VM en het importeren van de pool is gelukt. Ook geeft BootZFS aan dat 10.0-002 geinstalleerd is en actief is om van te booten. Overigens kreeg ik het niet voor elkaar om in een VM BootZFS te starten, gebrek aan kennis van VM denk ik.

Beeldscherm aangesloten aan NAS, krijg ik de volgende error:
Solaris: NOTICE: Cannot find the pool label for 'BootZFS'
Mounting from zfs:BootZFS/zfsguru/10.0-002 failed with error 5

Suggesties? Format C en opnieuw beginnen? :P

daarom staat het OS gescheiden van mijn data, het gaat wel eens mis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:52
Ook ik heb geupgrade naar 10.0.02 en ook ik kan niet booten meer dus wat moet ik nu doen?
Alles weer vanaf 0 beginnen??
Het is zo jammer dat dit keer op keer gebeurt na een upgrade.

Even een scherm eraan gehangen en wat blijkt:zfs:unsupported zfs version 5000(should be 28)
dat 5x en daaronder staat gptzfsboot:no ZFS pools located,can't boot.
Wat is hier nu de oplossing voor of moet ik vanaf 0 weer beginnen dus via livecd opnieuw beginnen enz.?
Graag snel hulp zodat ik hem weer snel kan repareren. 8)7 :? :X :O :-(

[ Voor 48% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:33:
Ook ik heb geupgrade naar 10.0.02 en ook ik kan niet booten meer dus wat moet ik nu doen?
Alles weer vanaf 0 beginnen??
Het is zo jammer dat dit keer op keer gebeurt na een upgrade.
het doet me deugt dat het niet alleen aan mij ligt :+

Overigens denk ik er nu over na om toch terug te gaan naar 9 zoveel. In een VM kun je dit volgens mij omzetten. I'll try after lunch ;)

[ Voor 16% gewijzigd door EnerQi op 25-01-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ikkeenjij36 en EnergQi, Waarschijnlijk is jullie bootcode niet geupdate naar de versie van gptzfsboot die van v5000 kan booten. Je kan proberen met een live cd te booten, de freebsd-boot partitie verwijderen, en opnieuw aan te maken. Volgens mij schrijft ZFSguru dan een nieuwe gptzfsboot weg. Probleem is alleen, hoe kom je aan die nieuwe gptzfsboot, met een oude ZFSguru livecd....

Overigens weet ik dit allemaal niet zeker, dus vraag zeker CiPHER om bevestiging...

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 25-01-2014 11:49 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
FireDrunk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:48:
@Ikkeenjij36 en EnergQi, Waarschijnlijk is jullie bootcode niet geupdate naar de versie van gptzfsboot die van v5000 kan booten. Je kan proberen met een live cd te booten, de freebsd-boot partitie verwijderen, en opnieuw aan te maken. Volgens mij schrijft ZFSguru dan een nieuwe gptzfsboot weg. Probleem is alleen, hoe kom je aan die nieuwe gptzfsboot, met een oude ZFSguru livecd....

Overigens weet ik dit allemaal niet zeker, dus vraag zeker CiPHER om bevestiging...
Ok maar dit lijk mij erg omslachtig te worden of is dit met een paar handelingen uit te voeren en wat jij als laatste zegt hoe kom ik aan de nieuwe gptzfsboot?
En waar moet ik het verwijderen en neerzetten?
Toch bedankt voor je snelle reactie firedunk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
FireDrunk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 11:48:

Installeren in een VM, upgraden naar 10.0-002 (of -001, die werkte wel vorige week :$ ) daarna "update bootcode from system" gebruiken?

Toevallig heb ik ook de bootcode geupdate via de VM maar dat is natuurlijk oud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen idee, ik weet niet hoe de upgrade normaal verloopt, FreeBSD 9.2 heeft support voor v5000, dus de bootcode van de laatste 9.2 cd zou moeten werken met een 10.0 installatie.

Misschien dat jullie in de tijd van 9.1 geinstalleerd hebben, en dat de bootcode inderdaad niet goed geupdate wordt bij installatie van 10.0.

offtopic:
Bugreport anyone?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
FireDrunk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:01:
Misschien dat jullie in de tijd van 9.1 geinstalleerd hebben, en dat de bootcode inderdaad niet goed geupdate wordt bij installatie van 10.0.

offtopic:
Bugreport anyone?
euwh, van mij is zeker van 9.1.xxx. Zucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
De mijne is 9.2.xxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, je zou met de hand de bootcode kunnen kopieren, maar dan moet je wel weten wat je doet :)

gpart bootcode -b /boot/pmbr -p /boot/gptzfsboot -i 1 ad0

ad0 veranderen naar je bootdisk uiteraard.
Dit kan ook met een gewone FreeBSD 10.0-RELEASE cd.

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 25-01-2014 12:06 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
en waar haal ik die bootcode vandaan dan precies?
via de live cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jup. (FreeBSD mirror, bootonly is volgens mij genoeg)

Nogmaals, dit is geen garantie dat het gaat werken. Dit is puur mijn speculatie :)

[ Voor 44% gewijzigd door FireDrunk op 25-01-2014 12:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Aha! Na upgraden naar 10.0-002 (via live-cd) geeft ZFSguru aan dat de bootcode out-dated is. Dit zal dus ook het probleem zijn. Updaten van bootcode en op naar try 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ga ik ook eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Try failed :( zelfde error. Weer in de VM kijken of ie goed staat (of ik perongeluk de verkeerde pool geupdate heb :$ )

Hmm bootcode toch up-to-date:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 This is a boot partition that allows booting directly from a ZFS pool. 

The boot code on this partition is up to date with the ZFSguru provided bootcode. 

Actual
ZFSguru shipped
System

Master Boot Record (MBR) 
10fde69f62d39a6d16460f271ac4122f 

GPT ZFS bootcode 
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 

Overigens zou het in een tabel moeten staan, dit krijg ik hier (nog) niet voor elkaar :P

Edit: overigens is heeft mijn VM ook een outdated bootcode en start wel gewoon op :'(

[ Voor 76% gewijzigd door EnerQi op 25-01-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Bij mij wil het ook niet lukken.
Dat wordt deleten en opnieuw starten met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:37:
Bij mij wil het ook niet lukken.
Dat wordt deleten en opnieuw starten met alles.
Wat ik nu probeer is vanaf de oude bootversie weer op te starten :P. Eerst de juiste activeren in een live-cd.

Edit: de oude bootversie (9.1.005) werkt wel....

In een VM mijn upgrade path nagebootst en daar werkt alles dus wel 8)7
Dan maar even een andere schijf pakken om een schone installatie te proberen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door EnerQi op 25-01-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ik benweer schoon begonnen.
Destroy pool format disk en install.
Dan maar weer even een middag bezig met alle configs weer in orde te krijgen.
Misschien werkt msql enz nu wel een keer out of the box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik draai al een tijd naar tevredenheid FreeBSD met zfs in RaidZ (3x zfs en 1x OS). Alleen trekt die oude hardware ruim 100W. Ik kijk dan ook naar nieuwere hardware en meer opslag. Mijn oog is gevallen op een celeron G1820 met een Asrock B85M-ITX.

Nu is mijn vraag in hoeverre wordt haswell ondersteunt in FreeBSD en krijg ik de energiebesparing? En wordt de onboard Atheros ondersteund of kan ik toch beter zoeken naar iets met onboard Intel NIC of een losse Intel kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:21:
Misschien werkt msql enz nu wel een keer out of the box?
MySQL draaide bij mij gelijk out of the box.
Enige probleem waar ik tegenaan liep was dat ik niet genoeg diskruimte vrij had om een DB van 18 GB te importeren omdat ie standaard op de boot-disk staat.
Even de boel omgezet naar een lokatie op de pool en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
]Byte\[ schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 09:39:
Iemand nog een goede tip voor een narrow-socket Noctua?
(of een andere goede...)
Ik heb de standaard SM-koeler genomen. Die doet front>back koeling en houdt de processor in turbo op 45 graden bij een kasttemperatuur van 24.Fan komt niet boven het geluid van 20 schijven uit, met de klep dicht zo goed als onhoorbaar.

pricewatch: Supermicro SNK-P0050AP4

[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 25-01-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
]Byte\[ schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:33:
[...]

MySQL draaide bij mij gelijk out of the box.
Enige probleem waar ik tegenaan liep was dat ik niet genoeg diskruimte vrij had om een DB van 18 GB te importeren omdat ie standaard op de boot-disk staat.
Even de boel omgezet naar een lokatie op de pool en klaar...
Ok dat is mooi voor jou.
Ik heb mysql nog niet 1x draaiend gehad.
Elke keer als ik het wil gebruiken krijg ik inlog scherm van php myadmin en dan is het klaar voor mij.
Zo heb ik spotweb ook nog niet draaiend gekregen,aangezien ik een beetje noob ben kan ik daar wel hulp bij gebruiken maar weet niet of er mensen zijn die dit kunnen en willen.
Lijkt mij ook beter om dit buiten dit topic te doen aangezien dit niks met zfs te maken heeft.
Zou ik trouwens nu na de nwe install wel mijn data pool weer kunnen importeren?
Die staat dus nog wel op 5000 of geeft dit problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
De pool importeren is mij nog altijd gelukt. De versie die jij installeert (10.0-002) is ook v5000 proof :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Nou nadat ik nu dus op 10.0.2 en0.0.2beta9 zit kan die dus mijn data pool van 6x2tb disks niet meer vinden?
heb laten zoeken bij hidden pools en deleted pools maar hij kan niks vinden.
DIt is het enige wat ik het log kan vinden:Jan 25 12:50:05 zfsguru kernel: pid 1231 (zpool), uid 0: exited on signal 6
Jan 25 12:50:06 zfsguru kernel: pid 1233 (zpool), uid 0: exited on signal 6
Jan 25 12:50:09 zfsguru kernel: pid 1240 (zpool), uid 0: exited on signal 6
Jan 25 12:50:10 zfsguru kernel: pid 1242 (zpool), uid 0: exited on signal 6
Ook geeft hij aan dat services zoals ssh niet bestaan en dus niet gestart kunnen worden?WTF 8)7 8)7 :? :?
Wie o wie helpt mij hierbij? _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens zpool import op de commandline.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
hoe kunnen de system services nou niet bestaan??
En waarom is mijn data pool verdwenen?
Zou dat laatste te mkaen kunnen hebben dat die met 500 is gemaakt en daarom niet wordt gezien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
FireDrunk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:04:
Probeer eens zpool import op de commandline.
Dit is wat ik terug krijg in de cmd line:zfsguru.bsd$ zpool import
Assertion failed: (reason == ZPOOL_STATUS_OK), file /tmpfs/2-source/cddl/sbin/zpool/../../../cddl/contrib/opensolaris/cmd/zpool/zpool_main.c, line 1709.
pool: DATA
id: 12409079643382877790
state: ONLINE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Zo ziet de pool pagina er nu uit:
Pool name pool1
Status ONLINE
Description One or more devices are configured to use a non-native block size. Expect reduced performance.
Action Replace affected devices with devices that support the configured block size, or migrate data to a properly configured pool.
Scrub none requested
Ashift pool is optimized for 512 B sector disks (ashift=9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Assertion failed? Dat klinkt ernstig... Klinkt alsof je oude 9.2 root filesystem gemount is nadat de 10 kernel geladen is?

Doe eens mount [enter]
en
zfs list

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 25-01-2014 14:11 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
zfsguru.bsd$ mount
pool1/zfsguru/10.0-002 on / (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
devfs on /dev (devfs, local, multilabel)
pool1/zfsguru/10.0-002/usr on /usr (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/zfsguru/10.0-002/var on /var (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/zfsguru/10.0-002/var/log on /var/log (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1 on /pool1 (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/share on /pool1/share (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/zfsguru on /pool1/zfsguru (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/zfsguru/download on /pool1/zfsguru/download (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/zfsguru/services on /pool1/zfsguru/services (zfs, local, noatime, nfsv4acls)
pool1/zfsguru/services/10.0-002 on /pool1/zfsguru/services/10.0-002 (zfs, local, noatime, nfsv4acls)

zfsguru.bsd$ zfs list
NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT
pool1 779M 53.9G 33K /pool1
pool1/share 31K 53.9G 31K /pool1/share
pool1/zfsguru 779M 53.9G 33K /pool1/zfsguru
pool1/zfsguru/10.0-002 507M 53.9G 106M legacy
pool1/zfsguru/10.0-002/usr 399M 53.9G 399M legacy
pool1/zfsguru/10.0-002/var 1.61M 53.9G 1.54M legacy
pool1/zfsguru/10.0-002/var/log 73.5K 128M 73.5K legacy
pool1/zfsguru/SWAP 16K 53.9G 16K -
pool1/zfsguru/download 272M 53.9G 272M /pool1/zfsguru/download
pool1/zfsguru/services 108K 53.9G 32K /pool1/zfsguru/services
pool1/zfsguru/services/10.0-002 76.5K 53.9G 76.5K /pool1/zfsguru/services/10.0-002

[ Voor 34% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Maar nog geen syteemservices tot nu toe??
Wat kan er nu aan de hand zijn??
Heb ik nu een systeem wat gewoon niet werkt of wat?
Hoe heb ik dit nou weer voor mekaar gekregen geen idee maar gewoon begonnen met een nieuwe/schoen install,mijn ouwe data pool van 6x2 tb hdd's laten bestaan.
Nieuwe pool gemaakt op mijn ssd als pool1 daarna install gedaan en geupdate dus nu op beta9 en 10.0.2 maar geen systeem services en ook mijn data pool is niet te vinden door zfsguru. :? :?

[ Voor 83% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je mounts zien er prima uit, kan hij wel al je disks vinden in het disks menu van zfsguru?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
ja hoor kan die prima vinden
na een reboot zfs unsupported version 5000(should be 28) en daarna gaat ie proberen te booten vanaf de data pool en niet vanaf pool 1 zoals de bedoeling waar het boot gedeelte op staat?
Nu ken ik weer niks ermee.
Denk dat ik maar gewoon terug ga naar ouwe versie die het wel deed of toch maar weer eens freenas ofzo proberen want hier wordt ik niet blij van.
Na een upgrade dus heel de boel kapot(softwarematig bedoel ik )en niet meer aan de praat te kirjgen wat echt jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat ding ZFS unsupported version geeft, denk ik toch dat je nog oude bootcode hebt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
FireDrunk schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 14:58:
Als dat ding ZFS unsupported version geeft, denk ik toch dat je nog oude bootcode hebt.
Ok maar ook na een nwe install dus?
dus helemaal niks werkt nu meer.
Hoe kan ik dit dan nog oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren,

Het is toch vrij makkelijk? Ga naar Disks pagina, klik op je disk, klik op de boot partitie en klik op Update bootcode. Doe dat voor al je disks, en je kunt booten van v5000 pools. Werkt dat niet voor jullie?

De bootcode wordt door de Web-interface geleverd overigens; als deze afwijkt van de systeem bootcode (geleverd door FreeBSD versie) dan kun je deze ook updaten van het systeem. beta8 heeft nog oude bootcode, dus daar zie je 'update bootcode from system' als extra knop. beta9 heeft de nieuwe bootcode, dus daar zie je gewoon 'update bootcode'.

Als je je pool niet update naar v5000, heb je ook de nieuwe bootcode niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Het is toch vrij makkelijk? Ga naar Disks pagina, klik op je disk, klik op de boot partitie en klik op Update bootcode. Doe dat voor al je disks, en je kunt booten van v5000 pools. Werkt dat niet voor jullie?
CiPHER, dit werkt dus niet. Overigens heb ik nog pool v28 ;). Ook snap ik niet waarom dit voor alle disks moeten. Het zou toch alleen van belang zijn op je boot schijf? (bij mij 1 schijf)

Via VM heb ik de bootcode update maar ook daarna wil ie niet booten. Ik gebruik overigens nog steeds beta 8 (op versie 9.1.005). De reden dat ik niet update is, omdat jij gezegd hebt dat beta 9 niet op oude systeemversie werken (niet volledig).

Is de juiste upgrade path is dus eerst beta 9, update bootcode en daarna freebsd 10?

[ Voor 60% gewijzigd door EnerQi op 25-01-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb jij een ander probleem dan ikenjij. Als jouw pool v28 is, heb je de nieuwe bootcode niet nodig.

Wat wel kan is dat een nieuwe installatie niet bootable is omdat de BIOS niet > 2TiB kan adresseren, oftewel legacy 32-bit LBA. In dat geval moet je een partitie op je disks maken dedicated voor het booten, en daar een 'bootpool' op maken. Dan zorg je dat de bootcode altijd bereikbaar blijft voor het BIOS.

Verder zou ik ook niet direct weten wat er mis zou kunnen gaan. Je boot van USB3 lees ik terug; dat kan ook een issue zijn. Probeer 'normaal' te booten dan kan er zo weinig mogelijk misgaan. Booten van USB gaat bij BSD niet altijd goed zo is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij heeft het allemaal werkend gehad onder 9.2, alleen sinds hij upgrade naar 10.0 gaat het mis.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
9.1; dat is nog een stuk ouder. Maar ik heb ook dezelfde problemen gehad op een USB stick, een tijd terug. Ik heb er nu geen last meer van.

In principe is een aparte partitie op je disks voor de bootpool wel zo fijn. Dan zou de kans het kleinst moeten zijn dat er een boot issue optreedt. USB booting gaat niet altijd goed met BSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
ikkeenjij36 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 13:40:
[...]
Elke keer als ik het wil gebruiken krijg ik inlog scherm van php myadmin en dan is het klaar voor mij.
Dat lijkt er uit te zien als een caching- cq. cookie-probleem van je browser.
Ik heb ooit zoiets meegemaakt (was toevallig niet met phpmyadmin maar met webmin). Alle cache, cookies en history verwijderen was toen voor mij de oplossing.
Probeer anders ook eens met een andere browser... (inkoppertje - zal je al wel gedaan hebben)

BTW.
Ik heb mijn Noctua NH-U9DX i4 cooler ook binnen.
Die heeft ook brackets voor de narrow socket.

[ Voor 8% gewijzigd door ]Byte[ op 25-01-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 16:19:
9.1; dat is nog een stuk ouder. Maar ik heb ook dezelfde problemen gehad op een USB stick, een tijd terug. Ik heb er nu geen last meer van.

In principe is een aparte partitie op je disks voor de bootpool wel zo fijn. Dan zou de kans het kleinst moeten zijn dat er een boot issue optreedt. USB booting gaat niet altijd goed met BSD.
Tja dit vind ik dus erg vreemd wegens een paar dingen:
1. live cd gebruikt iedereen als usbstick, cd's/dvd's worden veel minder gebruikt. Mijn vorige installaties zijn ook allemaal via usbstick gegaan of zelfs via een VM.
2. normaal krijg je features meer ipv minder ;). FreeNAS kan booten via usbstick maar bij een nieuwe FreeBSD versie zouden ze dat ineens eruit halen? Zeker omdat dit een pluspunt zou zijn bij FreeBSD (Linux en solaris via een ufc partitie als ik me goed herinner?)
3. via disks booten zou nu betekenen dat ik mijn hele pool kwijt ben, wegens inaccessibele. Ook hier zou ik dus een usbstick livecd moeten gebruiken om iets te kunnen redden. Een simpele herinstalleren zou nu veel gevaarlijker zijn wegens de dataschijven die gedeeld zijn.

Morgen verder testen, maar het zou me verbazen als het nu opeens niet meer werkt. Het enige wat veranderd is de software en die deed het voorheen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreeBSD heeft speciale bootcode maar die is niet 100% perfect. Zo zijn er veel issues die booten kunnen verhinderen. Zo was er ook een bug specifiek in combinatie met USB3. Zie bijvoorbeeld: http://forums.freenas.org...b-3-0-xhci-enabled.14345/

Dit is niet specifiek voor FreeNAS of ZFSguru, maar een FreeBSD issue. Het hoeft echter niet aan de bootcode zelf te liggen; het kan zijn dat je BIOS het probleem is. Als je een grote disk hebt (>2TiB) en je originele installatie werkt goed zonder problemen met booten, en na het updaten heb je opeens wel problemen, dan kan het zijn dat de bootcode probeert te lezen van >2TiB, en dat vervolgens mislukt.

Kortom, ik geef nu twee issues weer die booten kunnen verhinderen. Maar het makkelijke antwoord is dat de bootcode nog lang niet perfect is. Desalniettemin is het booten van ZFS op deze manier wel uniek. Dat kan geen enkel ander OS.

De beste oplossing wellicht voor de minste problemen:
  • boot van de normale chipset AHCI poorten
  • boot van een speciale partitie aan het begin van de schijf, enkel voor OS, zeker belangrijk als je >2TiB schijven hebt.
Ik snap overigens niet wat je met 'hele pool kwijt' bedoelt. Wegens inaccessible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk eerder dat het een combinatie probleem is. Hier werkt booten van USB3 prima (Intel bord)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok ciphr en firedunk,ik wil het nog eens complet van 0 af beginnen en alles opnieuw instaleren,wat is nu de beste weg om te bewandelen zodat ik met 10.0.2 en beta 9 kan draaien vanaf vanavond.
Dus vanaf en compleet schone instalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ikkeenjij, heb je de bootcode al gecontroleerd van al je disks? Je draait beta9? Via DM mag ook. :)

Bootcode updaten: Disks pagina. Klik op een disk, klik op rode boot partitie, klik op knop Update bootcode. Doe dat voor alle disks. Nu kun je booten van v5000.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
nee sorry nog niet aan toegekomen.
En waar kan ik die ook alweer vinden?
Sorry als ik het gemist heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Nou ja ik ga beginnen met eenwe install.
Hoe moet ik nu te werk gaan om dus helemaal up to date te draaien?
Wat is de volgorde om het dus goed op te zetten en alles op de laatste versies te zetten en te kunnen booten vanaf v5000?
Alsjeblieft goed advies cipher/firedunk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe install is niet nodig. Ik heb gezegd hoe je het moet doen in mijn vorige bericht. En je een DM gestuurd.

Hier staat het ook: Boot from Version 5000.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:06:
Nieuwe install is niet nodig. Ik heb gezegd hoe je het moet doen in mijn vorige bericht. En je een DM gestuurd.

Hier staat het ook: Boot from Version 5000.
Ok gelezen en alles.
Ik was echter al begonnen met een nieuwe install.
Dus wat is nu de goeie weg om te bewandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verifieer of de disks goede bootcode hebben. Met beta9, klik op de disks en dan op de rode partitie. Dan zie je vanzelf of je oude bootcode hebt en kun je updaten. Dan update je je pool naar v5000 en moet alles werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok en dan voor eer de install op de os ssd staat?
Of eerst install 9.2 via live cd en dan upgraden naar beta9?
Ben nu 10.0.2 aan het dl en instaleren op mijn os schijf(ssd)
Daarna rebooten en updaten naar beta 9?
Daarna bootcode updaten op alleen de pool waar de install op staat of ook de pool van de data disks?

[ Voor 47% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik volg je niet helemaal. Wat draai/heb je nu precies? Is ZFSguru geboot? Welke versies draai je?
Edit: van al je disks ja, alhoewel alleen nodig is van de disk waarvan je boot. Maar je BIOS boot sequence kan wel eens wijzigen en dan zou je niet meer kunnen booten. Om dat te vermijden kun je beter alle disks bootcode updaten. Kan toch geen kwaad.

En nog wat vraagjes:
- hoe groot zijn je disks? 2TB. 3TB, 4TB?
- heb je een speciale pool voor het booten, door bijvoorbeeld een extra partitie te maken van 40GB aan het begin van elke schijf?

Als je disks groter zijn dan 2TB en je installeert nu, kan het booten prima verlopen. Maar dan kan het problemen geven als je veel later opnieuw een installatie doet, alleen nu worden er bestanden weggeschreven op een plek op één of meerdere hardeschijven na de 2TB grens. Dan kunnen veel BIOS het niet meer aanspreken.

Om die reden is een aparte partitie aan het begin van de disk het meest veilige om probleemloos te kunnen booten. En voor v5000 pools heb je inderdaad de nieuwe bootcode nodig. Die hebben zowel beta9 als 10.0-002. Maar als je je disks met rust laat, blijft ook de roodkleurige freebsd-boot partitie van een halve megabyte ongemoeid. Die moet je dus zelf updaten.

Heel gebruiksvriendelijk is het niet. Maar we hebben min of meer een oplossing: ZFSguru Bulletins. Zeg maar service notificaties die je in de web-interface ontvangt. Dan zie je bijvoorbeeld het getal '3' net zoals je dat ziet bij Tweakers.net DirectMessages rechtsbovenin. Klik erop en je ziet de 3 nieuwste berichten die je nog niet gelezen hadden. Op die manier kunnen we belangrijke notificaties, zoals updaten van bootcode, duidelijker aan gebruikers communiceren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok ik zal even uitleggen hoe ik het nu heb.
1 pool met het os erop op mijn ssd van 60 gb
1 pool met 6x2tb hdd's waar mijn data op moet komen.
Nu draai ik versie 10.0.2 op het os met systeem beta8
Ik ga nu het systeem updaten naar 0.2.0 beta9
Moet ik daarna eerst de bootcode updaten en dan naar v5000?
Of net andersom?
En moet dit ook met mijn data pool?
Aangezien daar geen boot gedeelte op staat denk ikzelf die pool updaten naar v5000 genoeg is.
Ik zie nu dat er ook op mijn data disk een stukje boot van zfs erop staat,dus ik neem aan die ook updaten dan maar het enige waar ik een verschil zie is op het mbr en niet op het gpt zfs bootcode niet daar is alles hetzelfde

[ Voor 49% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke prima. En je hoeft die SSD niet te gebruiken voor L2ARC of wat dan ook? Je kunt bijvoorbeeld partities maken dat je wat overhoudt aan het einde van de capaciteit. Kun je ook TRIM'en via ZFSguru. Dat kan allemaal op de Disks pagina, als je op de disk klikt in de partition map editor met al die kleurtjes. Dat heb ik grotendeels geschreven. 8)

Maar als je nu nog geen data hebt op die 2TB data schijven, kun je het beste ook daar een partitie op maken, just in case. Al is het maar 15GB van elke disk. Als je dat kunt missen kun je altijd later prima installeren op je data schijven, dan heb je later die optie mocht je SSD overlijden of wat dan ook.

Als je je partities goed hebt, kun je dat voor altijd zo houden. Of je nou de web-interface update of een installatie doet of je pool opnieuw aanmaakt, je partities kunnen lekker blijven zoals ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:43:
Oke prima. En je hoeft die SSD niet te gebruiken voor L2ARC of wat dan ook? Je kunt bijvoorbeeld partities maken dat je wat overhoudt aan het einde van de capaciteit. Kun je ook TRIM'en via ZFSguru. Dat kan allemaal op de Disks pagina, als je op de disk klikt in de partition map editor met al die kleurtjes. Dat heb ik grotendeels geschreven. 8)

Maar als je nu nog geen data hebt op die 2TB data schijven, kun je het beste ook daar een partitie op maken, just in case. Al is het maar 15GB van elke disk. Als je dat kunt missen kun je altijd later prima installeren op je data schijven, dan heb je later die optie mocht je SSD overlijden of wat dan ook.

Als je je partities goed hebt, kun je dat voor altijd zo houden. Of je nou de web-interface update of een installatie doet of je pool opnieuw aanmaakt, je partities kunnen lekker blijven zoals ze zijn.
nee ik heb dis ssd nergens anders voor nodig,er komt binnenkort nog een nwe ssd voor die andere dingen,moet alleen nog een sata power connector xtra zien te vinden daarvoor,is nu nog ff niet aan de orde,sata aansluitingen heb ik er nog 2 van over. :D :9~
Alleen partitie's maken via zfsguru kan dat ook dan of moet dat weer via en omweg??

[ Voor 3% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Nu alles geupdate en alles maar helaas geen services beschikbaar van het systeem bedoel ik.
hier ff een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2qiuxz6.jpg

Hoe kan dit nou weer goed komen?

[ Voor 38% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt toch? Je hebt een nieuwe installatie gedaan dus geen services detected. Klik op Install services om services te installeren.

Die waarschuwing bovenaan is van de vorige pagina/actie die je verricht hebt. Misschien een oude tab die je open had staan van een toen geïnstalleerde service. Nu je een nieuwe installatie hebt uitgevoerd, ziet hij de oude services natuurlijk niet. Die staan wel op de pool, maar er wordt nu een nieuwe filesystem/directory gebruikt. Iedere installatie heeft zijn eigen service directory/filesystem.

Verder: je hebt net geupdate naar beta9. Druk op F5 of refresh-knop en het uiterlijk zal ook veranderen. Dat zie je nu nog niet omdat Chrome de gecachede stylesheets blijft gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok dat snap ik maar dit gaat over de systeem services zoalss samba en ssh enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En als je op 'system services' klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Dan staan ze er wel maar als ik op ssh klik om het ww in te stellen en dan krijg ik this service doesn't excist
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/a9v7le.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik begrijp je nu - gelukkig. :) Dat is een issue/bug wat irritant is. Maar dat komt alleen voor bij mensen die van beta8 naar beta9 updaten. Normaliter horen ssh en samba daar niet klikbaar te zijn.

De functionaliteit voor Samba is verhuisd naar Access -> Shares.
De functionaliteit voor SSH is verhuisd naar Access -> SSH.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Juist nu heb ik het gevonden.
Bug is al gemeld ook bij jjullie snap ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen ik kon hem niet reproduceren. En screenshot net als die van jou stuurde een ander mij eerder, en ik had er toen geen antwoord op. Nu begrijp ik hoe het komt: bij de update van beta8 naar beta9 staan er nog wat bestanden van beta8 die ervoor zorgen dat die links klikbaar blijven. Misschien moeten ze ook klikbaar blijven maar dan redirecten naar de nieuwe Access pagina's?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ja dat is wel een handige oplossing natuurlijk.
Ook merk ik dat wat langere namen voor een samba share niet kunnen.
Een naam zoals toepassingen werkt niet en wordt dan toepassi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt. Samba share names mogen 8 karakters zijn. En geen speciale karakters.
Dus dat dwingt ZFSguru ook af dan, anders zou je Samba configuratie mogelijk niet meer werken, of misschien alleen niet die share - geen idee.

Je kunt bij het 'mappen' van een Samba share naar een drive letter zoals Z: wel de naam veranderen. Gewoon de Z: driveletter renamen zoals je dat ook met bestanden/dirs doet.

Edit: lijkt 12 karakters te zijn: Share Names Greater Than 12 Characters Cause Errors on Clients.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ja ach zo erg is het ook weer niet voor mezelf,maar toch bedankt voor de tip.
Nu ga ik alles weer even instaleren en proberen draaiend te krijgen want bijvoorbeeld pms was niet meer te vinden voor mijn andere apparaten in huis alleen nog via de laptop en nu hoop ik dat het weer gaat werken op de tv's en mediaspelers hier in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Dit blijft ook wel een beetje zeuren dat er sommige services niet willen werken.
could not start service istgt!

Heb jij daar al een oplossing voor verzonnen met jason?
Ik zou nog wat meer hulp met die services om ze werkend te krijgen maar denk dat het beter anders besproken kan worden anders gaat het teveel off-topic worden denken

[ Voor 5% gewijzigd door ikkeenjij36 op 25-01-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag ook via DM. :)

Maar bugs in de software zelf kunnen we niks aan doen, hooguit bugs in de integratie van de software met ZFSguru. FreeBSD 10 werkt nog niet met álle software goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok ik zal je wel even een dm sturen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Synology gebruikt blijkbaar ZFS in hun NAS produkten : http://nl.hardware.info/r...ching--geheugencompressie :?

SSD caching klinkt wel ERG bekend namelijk :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn meer implementaties van SSD caching. Ik weet zelf niet welke opties er zijn voor Linux, maar het zou me sterk verbazen als Synology naar ZFS migreert vanwege de SSD caching. Meer waarschijnlijk lijkt het, dat ze een andere vorm van caching gebruiken. Waarschijnlijk ook niet zo geavanceerd als die van ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Hmmm net toch wat vreemds meegemaakt.

Geupdate naar 9.2.001 (tussenstap ;) ) en gereboot. Komt fijn online
Geupdate naar beta 9 en poef, deud.
USB 3.0 poort gewisseld met usb 2.0: alive.

Nu downgraden naar beta 8 en nogmaals proberen :+ >:)

Edit: een downgrade naar beta 8 zorgt ervoor dat usb 3.0 werkt :'(. Dit vind ik een heel verrassing :? 8)7 , dit verwacht je toch niet.

Overigens heb ik bij beide keren de bootcode geupdate (die overigens al up-to-date was volgens beide bèta's)

Nog meer testen?

Edit2: de usb 3.0 schijf is 500 GB groot. Mocht het weer ter sprake komen dat het groter dan 2 TB is :P. De voeding is dus ook via usb en volgens het lampje in beide gevallen voldoende om op te spinnen. (usb 2.0 en usb 3.0)

[ Voor 52% gewijzigd door EnerQi op 26-01-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EnerQi schreef op zondag 26 januari 2014 @ 09:11:
Geupdate naar beta 9 en poef, deud.
Leg dat eens uit. Je klikt op de Update knop en opeens valt de server uit? Wat gebeurt er precies?
Edit: een downgrade naar beta 8 zorgt ervoor dat usb 3.0 werkt
Wat werkt er precies? Web-interface heeft verder niets met USB te maken.
Overigens heb ik bij beide keren de bootcode geupdate (die overigens al up-to-date was volgens beide bèta's)
Dat zou niet moeten kunnen. De bootcode in beta9 verschilt van die van beta8. Dus als beta8 zegt dat hij up-to-date is, dan zegt beta9 dat hij verouderd is, maar ook andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 09:27:
[...]

Leg dat eens uit. Je klikt op de Update knop en opeens valt de server uit? Wat gebeurt er precies?
Sorry :$ Ik update naar beta 9 en reboot de NAS. Daarna kan ie "BootZFS" pool niet meer mounten.
Wat werkt er precies? Web-interface heeft verder niets met USB te maken.
Dat begrijp ik ook, maar toch loopt er iets fout. Beta 8 werkt met usb 3.0 poort, beta 9 alleen met usb 2.0 poort. Ik ga dit nogmaals proberen, ik geloof ook niet dat dit een probleem KAN zijn.
Dat zou niet moeten kunnen. De bootcode in beta9 verschilt van die van beta8. Dus als beta8 zegt dat hij up-to-date is, dan zegt beta9 dat hij verouderd is, maar ook andersom.
Euwh, zou de bootcode niet afhankelijk moeten zijn van de FreeBSD versie?

Testresultaten (zonder de pool "storage" te veranderen = data):
USB3.0 = Beta 8 met FreeBSD 9.2.001, bootcode up-to-date (alleen BootZFS): shutdown + +-1 min + boot = werkend
USB 3.0 = Beta 9 met FreeBSD 9.2.001, bootcode = outdated (alleen BootZFS), bootcode niet updaten: shutdown + +- 1 min + boot = Niet-werkend
USB 2.0 = Beta 9 met FreeBSD 9.2.001, bootcode = outdated (alleen BootZFS), bootcode niet updaten: shutdown + +- 1 min + boot = werkend (vreemd....)

Dat laatste is alleen door te wisselen van poort.

Ook nog testen met updated bootcode voor beta 9 en USB 3.0? Of welke tests zou je graag willen zien.

[ Voor 25% gewijzigd door EnerQi op 26-01-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je gaat er denk ik onterecht vanuit dat het updaten van de web-interface iets te maken heeft met het booten. Het enige wat dat zou kunnen beïnvloeden, is de bootcode. Als je handmatig de bootcode update met beta8 krijg je oudere bootcode dan dat je zou updaten met beta9. Maar afgezien daarvan zijn het een paar bestanden op je ZFS NAS; niets om het booten te kunnen verhinderen.

Het enige wat niet werkt in jouw overzicht is USB3 met outdated bootcode. Dus als je up-to-date bootcode draait, werkt alles?
Pagina: 1 ... 107 ... 214 Laatste

Let op:
Voor het bouwen van een ZFS NAS en andere hardwarevragen kun je beter terecht in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3, zodat we dit topic reserveren voor ZFS-specifieke vragen en discussies.