Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 67 Laatste
Acties:

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

en nu het bericht 'The firmware is up-to-date' met versie 4.4.3.1., duidelijk ingetrokken dus

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:26

ChUcKiE

Dus........

Bij die van mij (TVS-871) zie ik nog wel de 4.5.1 staan

https://www.qnap.com/en/d...tvs-871&category=firmware

Downgraden naar 4.4.3 lukt niet...voortgang blijft op 20% (uploaden van firmware) staan en dan mislukt. Zowel vanuit de NAS als vanuit QFinder Pro.

[ Voor 77% gewijzigd door ChUcKiE op 19-10-2020 13:21 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 13:34
Dat is echt ongelofelijk bij Qnap dat gebeurt zo vaak. Dat ze het weer moeten intrekken.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:30:
Dat is echt ongelofelijk bij Qnap dat gebeurt zo vaak. Dat ze het weer moeten intrekken.
heb pas sinds 2 maanden een Qnap, best tevreden maar ik weet wel dat ik nu minimaal 2 maanden ga wachten voordat ik een firmware upgrade doe. Heb toch geen toegang naar buiten openstaan, alles veilig achter een up-to-date firewall en intern ook goede security en sterke passwords.
Met dit soort verstoring van dienstverlening maak ik geen vrienden mee in het thuiswerkkantoor :D

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

ChUcKiE schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:18:
Downgraden naar 4.4.3 lukt niet...voortgang blijft op 20% (uploaden van firmware) staan en dan mislukt. Zowel vanuit de NAS als vanuit QFinder Pro.
welke browser gebruik je? Edge Windows 10 voor de firmware zip upload werkte bij mij prima gisteren, Edge via Android liep spaak.

[ Voor 15% gewijzigd door aardbeix15 op 19-10-2020 13:36 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

moet de zip of img geuploaded worden?
Ik heb chrome en Qfinder Pro geprobeerd

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Een zip (smaak Global) heb ik geupload

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Helaas bij mij blijft de melding update failed komen, via chrome, safari maakt allemaal weinig uit. zip bestand of img ook geen verschil...

[ Voor 6% gewijzigd door ChUcKiE op 19-10-2020 14:05 ]

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

nasty, ff reboot en dan nog eens? evt. aanbieden vanaf een locatie op de NAS zelf.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 13:54
Een vraag die ik nergens terug kan vinden, maar waarschijnlijk uitermate voor de hand liggend is.

In de iBOOD deal van vandaag heb ik de pricewatch: QNAP TS-351 (2GB ram) aangeschaft. Lijkt mij een leuk, dan wel iets gedateerd apparaat, maar prima voor wat ik wil.

Alleen zag ik dat er ook twee m.2 NVMe sloten inzitten (y). Kan ik deze sloten echter ook gebruiken voor opslag en ook QTS op installeren? Dat lijkt mij namelijk praktischer en sneller dan op de mechanische schijven die ik er in ga stoppen ;). Of begrijp ik het dan wellicht verkeerd ... :?

Het enige wat ik hierover kon vinden was, in mijn ogen, een nogal wazig FAQ artikel en deze release notes, waar ik ook weinig uit op kan maken.

• leonbong
Dit apparaat is helemaal niet zo gedateerd bestaat eind 2018
Maar je m2-sloten gebruiken voor gewoon opslag.

@alex3305
Die FAQ info is een beetje oud 2017.
Maar die is ooit opgesteld omdat mensen in NAS-apparten met pcie sloten deze dingen gingen plaatsen voor
ssd's.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71JaG7ZRS1L._AC_SL1500_.jpg

En dat werkte ook, sterker nog Qnap heeft zelf ook assortiment.

Echter met die third-party kaarten waren nog al wat stabiliteitsproblemen dus toen hebben ze in de software het onmogelijk gemaakt om SSD's op een niet Qnap kaart in te zetten als opslag, cache kan wel omdat geen risico op dataverlies is.

Interne m2 sloten waren altijd mogelijk als opslag onderste regel alleen op het moment van schrijven hadden ze waarschijnlijk nog geen nassen met m2 NVME sloten.

Je kan het ook als Qtier inzetten. Dan maak je een storage pool met een raidset van schijven + raidset van SSD's. Volumes kunnen dan worden aangemaakt en worden dan over beide verdeeld, de nas zoekt dan zelf waar het handigst is om bepaald data op te slaan.
Hij houdt dan dus soort lijst bij van gegeven die je vaak gebruikt of gebruikt wordt.

Daar heb ik destijds niet voor gekozen omdat je niet kon downgraden van een Qtier naar standaard, inmiddels kan dat wel. Dan verschuift hij alle data terug naar de HDD's maar kan alleen als daar ruimte is.

[ Voor 110% gewijzigd door leonbong op 21-10-2020 11:46 ]

• alex3305
  • Laatst online: 08-11 13:54
leonbong schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:21:
Dit apparaat is helemaal niet zo gedateerd bestaat eind 2018
Mwah, misschien het apparaat niet. Maar een processor uit Q4 2013 kun je ook niet heel modern noemen ;).
Maar je m2-sloten gebruiken voor gewoon opslag.
Top. Fijn om te weten.
@alex3305
Die FAQ info is een beetje oud 2017.
Maar die is ooit opgesteld omdat mensen in NAS-apparten met pcie sloten deze dingen gingen plaatsen voor
ssd's.
[Afbeelding]

En dat werkte ook, sterker nog Qnap heeft zelf ook assortiment.

Echter met die third-party kaarten waren nog al wat stabiliteitsproblemen dus toen hebben ze in de software het onmogelijk gemaakt om SSD's op een niet Qnap kaart in te zetten als opslag, cache kan wel omdat geen risico op dataverlies is.

Interne m2 sloten waren altijd mogelijk als opslag onderste regel alleen op het moment van schrijven hadden ze waarschijnlijk nog geen nassen met m2 NVME sloten.
Zoiets dacht ik ook al terug te lezen op Reddit en het QNAP forum, maar heel duidelijk vond ik het niet. Bedankt voor deze verduidelijking _/-\o_ . Wellicht ook handig voor toekomstige vragen.
Je kan het ook als Qtier inzetten. Dan maak je een storage pool met een raidset van schijven + raidset van SSD's. Volumes kunnen dan worden aangemaakt en worden dan over beide verdeeld, de nas zoekt dan zelf waar het handigst is om bepaald data op te slaan.
Hij houdt dan dus soort lijst bij van gegeven die je vaak gebruikt of gebruikt wordt.

Daar heb ik destijds niet voor gekozen omdat je niet kon downgraden van een Qtier naar standaard, inmiddels kan dat wel. Dan verschuift hij alle data terug naar de HDD's maar kan alleen als daar ruimte is.
QTier vond ik overigens wel erg duidelijk terugkomen in de QTS handleiding en op de productpagina. Het soort cache wat dit toevoegt lijkt mij ook erg interessant. Waar ik echter mijn NAS voor wil gaan inzetten is dat wellicht wat minder relevant. Ook vanwege de prijzen van degelijke NVMe storage, wil ik hier nog even mee wachten. Immers kan toevoegen altijd ;)

• leonbong
qtier is echt geen cache.

Want als je een Qtier toevoegt neemt je opslagcapaciteit toe met een cache is dat niet geval.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:17
Zou overigens wel eens fijn zijn als qnap een nieuwere kernel gaat gebruiken, liefst een waar Wireguard in zit. Dan kunnen we dockers en lxc's maken met wireguard...
Maar mijn NAS is waarschijnlijk te oud.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 21-10-2020 19:06 ]

• Zyanox
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-10 08:29
Edit: Ik ga zelf een NAS bouwen met een Asrock J5040 en 8gb geheugen. Enige waarmee ik nog zit is DDNS voor elkaar te krijgen omdat ik in België zit met een particulier aansluiting..

[ Voor 85% gewijzigd door Zyanox op 28-10-2020 11:03 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik kreeg net een email dat 4.5.1 officieel vrijgegeven is. Ondertussen is het me gelukt om te downgraden naar 4.4.3 en doet NZBGet het weer redelijk (config moet ik nog bijstellen/finetunen), dus ben wel wat huiverig om weer te gaan upgraden.

• leonbong
Zyanox schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:02:
Edit: Ik ga zelf een NAS bouwen met een Asrock J5040 en 8gb geheugen. Enige waarmee ik nog zit is DDNS voor elkaar te krijgen omdat ik in België zit met een particulier aansluiting..
NOIP

Waarom zou je nog zelf bouwen als je niet hele specifieke functionaliteit wil en gezien het bord wat je gekozen hebt verwacht ik niks bijzonders.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 13:12 ]

• Zyanox
leonbong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

NOIP

Waarom zou je nog zelf bouwen als je niet hele specifieke functionaliteit wil.
Bedankt, ik ga kijken hoe ik dat veilig ga maken.

De reden voor zelfbouw; meer dan € 120,- goedkoper, stukje sneller, meer geheugen, meer uitbreidingsmogelijkheid, ruimte voor meer dan 2 schijven.
Nadeel is echter wel dat ik meer moet doen om te kunnen verbinden; maar ik wilde toch al Home Assistant gaan draaien, dus het is niet veel meer werk.

• leonbong
Ik zou er niet aan beginnen of echt iets zoals

Supermicro X10SDV-TLN4F en freenas/truenas erop, nouja ok deze is erg duur.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 13:19 ]

• Zyanox
leonbong schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:17:
Ik zou er niet aan beginnen of echt iets zoals

Supermicro X10SDV-TLN4F en freenas/truenas erop, nouja ok deze is erg duur.
Dat is een beetje buiten budget haha.
Dan is de Asrock J5040 een nieuwere processor, met wat minder aansluitingen, en lager energieverbruik. Maar de bedoeling zou dan inderdaad zijn om Truenas erop te draaien met een Docker voor de Home Assistant. Verder moet ik nog even uitzoeken hoe het dan moet met de camera's.

Hoezo zou je er niet aan beginnen?

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-11 20:58
ChUcKiE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:39:
Ik kreeg net een email dat 4.5.1 officieel vrijgegeven is. Ondertussen is het me gelukt om te downgraden naar 4.4.3 en doet NZBGet het weer redelijk (config moet ik nog bijstellen/finetunen), dus ben wel wat huiverig om weer te gaan upgraden.
Had het zelfde probleem hier. Tijdelijk workaround door NZBget (en andere weigeraars) te starten via Qboost. Ik merk het wel als alles het weer doet. Ga inderdaad wel ff gelijk al m'n instellingen exporteren.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• leonbong
@Zyanox
Het stroomverbruik is bijna altijd hoger.
Daarnaast mbt energie je kan beter grotere schijven kopen, dan meer schijven.

Voorbeeld 1x4TB NAS schijf = +/-100€
1x8 TB NAS schijf = +/- 220€
1x12 TB NAS Toshiba (enterprise)schijf = +/- 250€

Dus
2x12TB = 500€ = 12TB opslag in raid 1
4x4TB = 400€ = 12TB opslag in raid 5
Maar variant 1 gebruikt veel minder stroom en minder kans op storingen en als je naar nog meer opslag wil is het helemaal een enorm verschil.

En laten we eerlijk zijn met moderne streaming achtige zaken hebben de meeste niet enorm veel opslag nodig.
Daarnaast is bij zelfbouw lastig om alles in zo'n klein doosje te proppen, wat ook een voordeel is.

Ik heb zelf een 6-bay nas maar eigenlijk had ik nieuwe schijven bij de aanschaf moeten kopen.
Maar ik dacht lekker zuinig te zijn op mijn geld. Dus heb schijvenset overgezet uit mijn oude.

Gevolg ik moest nas kopen waarin de drie oude gingen + plus nieuwe want ik moest ook de data overpompen. Oh ja ik had ook nog rond slingerende m2 ssd's dus moeten er ook in.
Dus nu heb ik array 3x2TB + 3x4TB netto opslag 12TB totaal ik gebruik net iets meer dan 4TB.
Maar daarvoor heb ik nu permanent 6 schijven draaien en een NAS die 300€ duurder is dan 4bay model.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 13:43 ]

• Zyanox
Bedankt voor het advies. Zal eens kijken welke schijven ik zal pakken. Persoonlijke opslag is niet veel, het belangrijkste aandeel zal 2 weken stream van de 2-4 camera's zijn.

Overigens prop ga ik het in een kast stoppen met ruimte voor 6 3.5" schijven, waarvan de mobo er 4 kan gebruiken, evt uitbreidbaar met PCI natuurlijk. Zat ruimte dus :).
Denk te gaan voor 2x 4TB schijven.

[ Voor 25% gewijzigd door Zyanox op 28-10-2020 13:51 ]

• leonbong
Koop gewoon kleine nas en stop daar grote schijven en klaar.
3/4 bay is voor de meeste consumenten echt zat.

Ik had destijds een TS-673 gekocht bijna van 811€ destijds.
Maar achteraf was iets van 400/500 ook goed geweest en had ik resterende geld gloednieuwe schijven voor kunnen kopen.
Nu heeft mijn belangrijkste array van 4TB netto (2x2TB+1x4TB) die 4TB is er na een defecte schijf vorig jaar erin gekomen, maar die 2TB schijven zijn wel 10+ oud en slurpen stroom.
Ik zit overwegen om in januari/februari 2x12 of 14TB te kopen al het andere eruit dat moet stroom schelen en ik weet niet hoe lang die oude 2TB's het nog houden.

Als je niet vies bent "schucking" dan kan je met beetje zoeken op internet wel uitvinden wel grote schijf externe aan binnenkant een NAS geschikte schijf bevat.

[ Voor 81% gewijzigd door leonbong op 28-10-2020 14:05 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wordt er eigenlijk nog ergens over zaken als NZBget, SickRage, Couchpotato etc. gesproken?
Heb er jaren niet meer naar gekeken en het staat nog geïnstalleerd op m'n TS-212, maar de ene helft krijg ik nog net wel/net niet aan d.m.v. putty (python "service" -d) en de andere helft krijg ik al niet meer aan de praat.
Daarnaast zijn het allemaal ongetwijfeld hopeloos verouderde versies. Er wordt dus ook al jaren niet meer gedownload op deze manier.
Na elke herstart van de NAS moet ik ze handmatig weer starten enzo.

Ik heb er in het verleden ook veel mee lopen prutsen en soms wist ik nauwelijks wat ik aan het doen was, dus misschien is het wel verstandig als ik van mijn gegevens eens een back-up maak en de NAS terug naar fabrieksinstellingen zet om eens fris te beginnen.

Maar dan ben ik wel benieuwd hoe het staat met deze services en wat men daar nu voor gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 31-10-2020 21:50 ]

• raven22
  • Laatst online: 08-11 19:32
Zulk soort zaken gebeurt nu meestal via dockers. Maar jouw qnap heeft waarschijnlijk geen containerstation beschikbaar.

• Piet91
  • Niet online
@raven22 Daar lijkt het niet op inderdaad. Kwam zoiets onlangs al tegen en na wat rond googlen was dat ook mijn conclusie.

• B-Bandit
raven22 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:47:
Zulk soort zaken gebeurt nu meestal via dockers. Maar jouw qnap heeft waarschijnlijk geen containerstation beschikbaar.
Is dat zo? Wat is nu het voordeel van deze apps in docker draaien? Dat ze platformafhankelijk zijn? Voor mijn gevoel is een directe app namelijk sneller. Zeker met apps als NZBget is elke procent overhead relevant ivm de te behalen downloadsnelheid.

Anderzijds ben ik het geneuzel met elke keer de juiste python versie zoeken en installeren ook wel een beetje zat.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• raven22
B-Bandit schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:26:
[...]

Is dat zo? Wat is nu het voordeel van deze apps in docker draaien? Dat ze platformafhankelijk zijn? Voor mijn gevoel is een directe app namelijk sneller. Zeker met apps als NZBget is elke procent overhead relevant ivm de te behalen downloadsnelheid.

Anderzijds ben ik het geneuzel met elke keer de juiste python versie zoeken en installeren ook wel een beetje zat.
Van bijna elke app is wel een docker, en ja het grote voordeel is dat ze het altijd doen. Geen installatie issues door verkeerde dependencies e.d.
Ik merk geen verschil in snelheid tussen nzbget in een docker of als app, maar dat is op een nieuw model 453D.

• B-Bandit
raven22 schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:36:
[...]

Van bijna elke app is wel een docker, en ja het grote voordeel is dat ze het altijd doen. Geen installatie issues door verkeerde dependencies e.d.
Ik merk geen verschil in snelheid tussen nzbget in een docker of als app, maar dat is op een nieuw model 453D.
Ah kijk dat klinkt wel aantrekkelijk. Ga ik toch maar eens proberen ja. Heb zelf een 853A. Nog redelijk recent dus maar wel iets trager dan de jouwe. Ga het gewoon eens proberen!

• raven22
B-Bandit schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:54:
[...]

Ah kijk dat klinkt wel aantrekkelijk. Ga ik toch maar eens proberen ja. Heb zelf een 853A. Nog redelijk recent dus maar wel iets trager dan de jouwe. Ga het gewoon eens proberen!
gaat vast lukken, anders stop je er wat extra geheugen in. Ik had nog een reepje uit een laptop liggen en dat werd gelijk geaccepteerd.
Anders kun je hier kijken: https://www.crucial.com/c...e-for/qnap/ts-853a#memory

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:27
B-Bandit schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:26:
[...]

Voordeel van docker:
- Docker images worden vaak beter up-to-date gehouden inplaats van de Qnap apps.
- Als je het goed insteld kun je de docker container weggooien/ herinstalleren zonder je configuratie te verliezen. De configuratie sla je namelijk op in een folder op de nas, in plaats van in de container.
- Je kunt (dit is complexer) een lokaal lan ip toewijzen aan de docker container, inplaats van je NAS ip te gebruiken. Dan heb je geen problemen meer met poorten om zetten omdat deze al in gebruik zijn.
- Je software apps zijn nu containers, dus de invloed van de app op het qnap OS is er niet. Of te wel de container is een sandbox omgeving waardoor je app splits van het operating systeem. Wat gunstiger is voor de veiligheid.

Overzichtje wat ik draai in docker met 16gb geheugen in de Qnap TS-253A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lv-OthlbrEkV8r7pJwpVhVO3UNc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3HX11tjSPFvQ0HwwHYY9GH1.jpg?f=fotoalbum_medium

Nadeel van Docker op een QNAP:
- Qnap heeft een oude versie van docker draaien versie 17.x.x, deze versie heeft kwetsbaarheden. Update 20-11-2020: Qnap heeft container station bijgewerkt met een nieuwe docker versie, namelijk 19.03. Zie release notes.
- De meeste containers moeten onder het lokale admin account draaien, dit is niet wenselijk
- Een static IP toewijzen is lastig, je moet eerst een container via de container station gui aan maken met static ip. Hier door wordt een er een docker network gecreëerd welke je daarna kunt gebruiken voor containers met static ip. Hierna hoef je niet meer de container station gui te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door MuVo op 20-11-2020 11:14 ]

• B-Bandit
raven22 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:17:
[...]

gaat vast lukken, anders stop je er wat extra geheugen in. Ik had nog een reepje uit een laptop liggen en dat werd gelijk geaccepteerd.
Anders kun je hier kijken: https://www.crucial.com/c...e-for/qnap/ts-853a#memory
Jazeker. Heb 16gb erin zitten dus dat is top. En als ik de ervaring van MuVo zo lees (met hetzelfde systeem), kan hij het kwa cpu ook makkelijk aan.

Gaaf, weer wat geleerd!
MuVo schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:09:
[...]

Voordeel van docker:
- Docker images worden vaak beter up-to-date gehouden inplaats van de Qnap apps.
- Als je het goed insteld kun je de docker container weggooien/ herinstalleren zonder je configuratie te verliezen. De configuratie sla je namelijk op in een folder op de nas, in plaats van in de container.
- Je kunt (dit is complexer) een lokaal lan ip toewijzen aan de docker container, inplaats van je NAS ip te gebruiken. Dan heb je geen problemen meer met poorten om zetten omdat deze al in gebruik zijn.
- Je software apps zijn nu containers, dus de invloed van de app op het qnap OS is er niet. Of te wel de container is een sandbox omgeving waardoor je app splits van het operating systeem. Wat gunstiger is voor de veiligheid.

[Afbeelding]

- Qnap heeft een oude versie van docker draaien versie 17.x.x, deze versie heeft kwetsbaarheden.
- De meeste containers moeten onder het lokale admin account draaien, dit is niet wenselijk
- Een static IP toewijzen is lastig, je moet eerst een container via de container station gui aan maken met static ip. Hier door wordt een er een docker network gecreëerd welke je daarna kunt gebruiken voor containers met static ip. Hierna hoef je niet meer de container station gui te gebruiken.
Top man, mooie uiteenzetting, heel fijn _/-\o_

• raven22
ik gebruik een virtual switch van de qnap en dan is een fixed ip zeer simpel toe te wijzen.
Daarnaast heb ik ook een portainer docker draaien om de dockers te beheren.

• Piet91
  • Niet online
Mooie uiteenzetting. Helaas dus niet voor mij geschikt.
Eens gaan bedenken wat ik kan doen...

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:31

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik draai al een flink poosje de TS-269 (die binnenkort vervangen wordt door een nieuw model). Ik heb ingesteld dat deze om 8:30 's ochtends aan gaat, en om 23:45 uit gaat. Werkt prima.

Maar zeer af en toe.. een paar keer per jaar, dan brandt bij het booten enkel een oranje ledje. Geen schijfactiviteiten, onbereikbaar, geen reactie in browser.

Ik vermoed dat die in zijn BIOS ergens op hangt, want de error-logging geeft na een reboot niks aan. Schijven zijn verder gewoon oké. Is dit iets wat ik nog kan achterhalen?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

wat is je handigste methode om docker commando's (docker run...) uit te voeren op de QNAP en in welke bij folder / executable moet je dan zitten? Putty via SSH of kan het handiger?

• MuVo
aardbeix15 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:46:
[...]

wat is je handigste methode om docker commando's (docker run...) uit te voeren op de QNAP en in welke bij folder / executable moet je dan zitten? Putty via SSH of kan het handiger?
Ik vind het handigst om via putty->ssh te verbinden met de Nas. Daarna voer ik een docker create of run command uit om de container te maken. Voorbeeld commando’s die ik gebruik staan hieronder voor Domoticz en Homebridge.

Homebridge:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
docker create \
--name homebridge \
--network=qnet-static-eth1-<XXXX> \
--ip=10.X.X.X \
-e PUID=0 \
-e PGID=0 \
-e TZ=Europe\Amsterdam \
-e HOMEBRIDGE_CONFIG_UI=1 \
-e HOMEBRIDGE_CONFIG_UI_PORT=8080 \
-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
-v /share/CACHEDEV<X>_DATA/docker/homebridge:/homebridge \
--restart always \
oznu/homebridge:latest

Domoticz met P1-USB slimme-meter aansluiting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
docker create \
--name=domoticz \
--privileged \
--ip=10.X.X.X \
-e PUID=0 \
-e PGID=0 \
-e TZ=Europe\Amsterdam \
-v /share/CACHEDEV<X>_DATA/docker/domoticz:/config \
-v /dev:/dev \
--device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 \
--restart always \
linuxserver/domoticz:amd64

Bovenstaande commands heb ik opgeslagen als een txt file of sh file. Ik kan nu de container weggooien, container command uit voeren via ssh en de container is aangemaakt. Alle data en configuratie van de container blijft bewaard, ik kan dus meteen verder waar ik gebleven was met de container.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:17
MuVo schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:09:
[...]

Voordeel van docker:

[Afbeelding]

- Qnap heeft een oude versie van docker draaien versie 17.x.x, deze versie heeft kwetsbaarheden.
Naast Docker kun je LXC containers gebruiken. Dit is een volledige OS installatie, bijvoorbeeld Ubuntu. Het voordeel hiervan is dat je meerdere applicaties (services) kunt laten draaien.
Dit is niet te vergelijken met virtualisatie, omdat de host gebruikt wordt voor de hardware, er is dus geen emulatie. Dit maakt een LXC behoorlijk snel.
Nadeel is er ook: De LXC zal gebruik maken van de kernel van de host en aangezien Qnap op een oude kernel draait kun je geen gebruik maken van bijvoorbeeld Wireguard.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

Ik stap met mijn TS-453D weer af van de 4.5.1.x firmware, na zondag draaien wordt de NAS periodiek onbereikbaar in mijn netwerk.. geen issues met firmware 4.4.3...

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-11 13:46
aardbeix15 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Ik stap met mijn TS-453D weer af van de 4.5.1.x firmware, na zondag draaien wordt de NAS periodiek onbereikbaar in mijn netwerk.. geen issues met firmware 4.4.3...
Hier draait het probleemloos op een ts-673

• raven22
aardbeix15 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:13:
Ik merk met mijn 453D geen issues, ook niet met vorige firmware trouwens.

• leonbong
Ik draai het ook probleemloos op mijn ts-673.
20gb Ram
3x2 TB raid 5
3x4 TB raid 5
2x256 GB raid 1 sata m2 ssd

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

raven22 schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:07:
[...]
Ik merk met mijn 453D geen issues, ook niet met vorige firmware trouwens.
ligt idd niet aan de firmware heb het op de oude ook....

Heb het issue dat de 2,5Gbps connectie naar de 2,5 Gbps poort van mijn Asus RT-AX86U plots hapert, op de fail-over poort (adapter 2) verbonden via 1 Gbps is de NAS dan nog wel bereikbaar. Nu nog uitvogelen of het de Asus of de QNAP is die bokt..

• AW_Bos

AW_Bos

Ik vroeg me af hoe JBOD werkt als je twee schijven hebt. Want ik ben van plan een nieuwe QNAP te kopen en ik twijfel nog of ik één of twee schijven ga gebruiken. Momenteel heb ik een TS-269 met twee WD-red schijven erin in JBOD-setting. Dus beide schijven wordt als één schijf gezien. Geen RAID setting dus...

Werkt prima.
Straks ga ik bij de migratie naar de nieuwe QNAP iets van 3 á 4 TB aan data overzetten naar de nieuwe schijf. Iets wat ik in stukjes doe, niet als één grote taak achterelkaar.

Ik vroeg me af of het met JBOD verstandiger is om twee schijven te hebben of één schijf (uiteraard WD-red). Ik denk zelf dat je dan de data automatisch verspreid over twee schijven, waardoor ze beiden de helft minder belast worden. Heb ik gelijk? En hoe werkt JBOD? Hoe bepaalt het welk bestand op welke schijf komt?

Ik heb verder geen RAID-nodig, er draaien al regelmatig backup-taken naar extra schijven. :)

Iemand die me meer kan vertellen over JBOD op de QNAP?

[ Voor 14% gewijzigd door AW_Bos op 13-11-2020 11:34 ]

• leonbong
Als je losse schijven wil gebruiken dan kan dat prima.
Ik zou echter nooit de schijven koppelen als een groot volume, zoals je aangeeft dat je het nu gedaan hebt.
Want dat is feitelijk een raid-0 met alle risco's van dien.

• AW_Bos

AW_Bos

leonbong schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:38:
Als losse schijven wil gebruiken dan kan dat prima.
Ik zou nooit de schijven koppelen als een groot volume, zoals je aangeeft dat je het nu gedaan hebt.
Want dat is feitelijk een raid-0 met alle risco's van dien.
Snap ik, maar er worden ook backups gemaakt. Dus mocht het crashen is er niks verloren.
(als is het niet de beste setting, dat snap ik)

Maar met twee schijven, wordt de belasting op de schijven bij het migreren dan niet verdeeld?

• leonbong
AW_Bos schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:46:
[...]
Maar met twee schijven, wordt de belasting op de schijven bij het migreren dan niet verdeeld?
Deze vraag snap ik niet?
Wat bedoel je?

• AW_Bos

AW_Bos

Met JBOD heb je meerdere schijven die als één volume gezien worden.
Hoe wordt dan de data fysiek verdeeld als ik iets kopieer? Als ik bijvoorbeeld 2 TB aan data naar de QNAP ga schrijven, wordt dit dan niet ongeveer gelijk verdeeld over beide schijven? Dus ongeveer 1 TB per schijf?

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 13-11-2020 11:51 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 14:11

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij is het bij JBOD zo dat gewoon schijf na schijf wordt volgemaakt. En als er al data verdeeld wordt, gebeurt dat met hele bestanden: er worden geen bestanden gesplitst over meerdere schijven.

Dat laatste is wat RAID0 wel doet: een bestand splitsen in blokjes en die blokjes evenredig verdelen over de verschillende schijven in de RAID0 array.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• AW_Bos

AW_Bos

EXX schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:06:
Volgens mij is het bij JBOD zo dat gewoon schijf na schijf wordt volgemaakt. En als er al data verdeeld wordt, gebeurt dat met hele bestanden: er worden geen bestanden gesplitst over meerdere schijven.
Dat ze niet gesplitst worden lijkt me duidelijk, maar hoe verdeelt hij het? Als de andere vol is, dat hij op de volgende overgaat? Of juist om en om? Want 4 TB overzetten is best een intensieve schrijftaak voor een HD, lijkt me. Ik heb gelukkig voor een WD-red gekozen die speciaal bedoeld is zware taken en lange gebruiksduren. Maar als het om-en-om wordt gekopieerd, lijkt mij dat de schijven minder zwaar belast worden?

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 13-11-2020 13:57 ]

• MuVo
rinkel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:48:
[...]

Naast Docker kun je LXC containers gebruiken. Dit is een volledige OS installatie, bijvoorbeeld Ubuntu. Het voordeel hiervan is dat je meerdere applicaties (services) kunt laten draaien.
Dit is niet te vergelijken met virtualisatie, omdat de host gebruikt wordt voor de hardware, er is dus geen emulatie. Dit maakt een LXC behoorlijk snel.
Nadeel is er ook: De LXC zal gebruik maken van de kernel van de host en aangezien Qnap op een oude kernel draait kun je geen gebruik maken van bijvoorbeeld Wireguard.
Interessant LXC containers, heb er zelf geen ervaring mee maar wellicht als ik tijd over heb een keer proberen.

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-11 07:16
Gisteren knipperende led's op de QNAP 219 PII, kijken in overzicht bleek dat 1 van beide disk op instorten stond. Alles indertijd in RAID opgezet en na vervangen door een vers exemplaar was hij even doende maar alles nu weer in balans.
Na 8 jaar de eerste falende schijf vind ik netjes!

bijnaleek

• MuVo
Yes, eindelijk heeft Qnap de docker engine geupdate en wel naar de laatste versie! :*) Heeft even geduurd, vorige versie was versie 17.x.

Release notes Container station:

[Enhancements]
- Upgraded Docker Engine to version 19.03

Ben benieuwd naar de verbeteringen, sowieso gaan we er met security patches op vooruit.

• MuVo
Qnap heeft Container Station 2.2.13.1616 met Docker engine versie 19.03 terug getrokken. De versie blijkt op sommige systemen problemen te veroorzaken. De Container Station 2.2.13.1616 versie staat ook niet meer in de versie historie pagina welke ik eerder hierboven heb gelinkt.

Een herinstallatie of downgrade lost problemen met Container Station 2.2.13.1616 op.

Heb geen officieel bericht gezien van Qnap alleen een post op Reddit in de comments.

[ Voor 24% gewijzigd door MuVo op 20-11-2020 14:19 ]

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
MuVo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:38:
[...]

Ik vind het handigst om via putty->ssh te verbinden met de Nas. Daarna voer ik een docker create of run command uit om de container te maken. Voorbeeld commando’s die ik gebruik staan hieronder voor Domoticz en Homebridge.

Homebridge:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
docker create \
--name homebridge \
--ip=10.X.X.X \
-e PUID=0 \
-e PGID=0 \
-e TZ=Europe\Amsterdam \
-e HOMEBRIDGE_CONFIG_UI=1 \
-e HOMEBRIDGE_CONFIG_UI_PORT=8080 \
-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
-v /share/CACHEDEV<X>_DATA/docker/homebridge:/homebridge \
--restart always \
oznu/homebridge:latest

Domoticz met P1-USB slimme-meter aansluiting:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
docker create \
--name=domoticz \
--privileged \
--ip=10.X.X.X \
-e PUID=0 \
-e PGID=0 \
-e TZ=Europe\Amsterdam \
-v /share/CACHEDEV<X>_DATA/docker/domoticz:/config \
-v /dev:/dev \
--device /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 \
--restart always \
linuxserver/domoticz:amd64

Bovenstaande commands heb ik opgeslagen als een txt file of sh file. Ik kan nu de container weggooien, container command uit voeren via ssh en de container is aangemaakt. Alle data en configuratie van de container blijft bewaard, ik kan dus meteen verder waar ik gebleven was met de container.
Je kan ook een yaml bestand maken (en bewaren), en de inhoud daarvan copy/paste in Container Station stoppen.

Bij het aanmaken van een container kies je voor de knop rechts-boven "toepassing creëren" waarna je de yaml config kan dumpen. Werkt hier perfect.

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 15:37
Ik heb de QNAP 459 pro met de laatste FW.

Heeft iemand het voor elkaar gekregen om NordVPN via de NAS te laten werken?

• MuVo
qnapclub schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:09:
[...]

Je kan ook een yaml bestand maken (en bewaren), en de inhoud daarvan copy/paste in Container Station stoppen.

Bij het aanmaken van een container kies je voor de knop rechts-boven "toepassing creëren" waarna je de yaml config kan dumpen. Werkt hier perfect.
Dat is een handige tip, Bedankt! (y)

• phytorank
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 17:30
Hi all,

Ik heb 2 maanden geleden een qnap tr-002 gekocht en ben er zeer tevreden mee. In raid 1 haal ik makkelijk 140-160mbs via usb c. De data op deze externe opslag zou ik alleen graag willen versleutelen met Bitlocker (Veracrypt kan eventueel ook, maar voorkeur is bitlocker ivm de automatische ontsleuteling in Windows wanneer deze wordt aangesloten).

Wanneer ik de raid partitie versleutel met bitlocker werkt dit prima, echter stort de schrijfsnelheid in en haal ik max 40-50 mbs.

Hierbij heb ik twee vragen:
1. Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Moet de DAS wellicht extra werk verrichten om de versleutelde data te schrijven oid? Lijkt mij dat dit allemal cpu based is op mijn pc (en heb genoeg rekenkracht met mijn AMD 3400G voor dit doeleinde. Als ik hetzelfde kunstje doe tussen twee interne HDD's haal ik makkelijk 200mbs).

2. Hebben jullie enig idee hoe ik de data op deze DAS kan versleutelen zonder dat dit de schrijfsnelheid (significant) beinvloed? Volgens mij voorziet qnap op geen enkele wijze in versleuteling of zelfs maar password beveiliging op dit apparaat...

Alvast bedankt voor het meedenken!!!

• qnapclub
phytorank schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:20:
Hi all,

Ik heb 2 maanden geleden een qnap tr-002 gekocht en ben er zeer tevreden mee. In raid 1 haal ik makkelijk 140-160mbs via usb c. De data op deze externe opslag zou ik alleen graag willen versleutelen met Bitlocker (Veracrypt kan eventueel ook, maar voorkeur is bitlocker ivm de automatische ontsleuteling in Windows wanneer deze wordt aangesloten).

Wanneer ik de raid partitie versleutel met bitlocker werkt dit prima, echter stort de schrijfsnelheid in en haal ik max 40-50 mbs.

1. Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Moet de DAS wellicht extra werk verrichten om de versleutelde data te schrijven oid? Lijkt mij dat dit allemal cpu based is op mijn pc (en heb genoeg rekenkracht met mijn AMD 3400G voor dit doeleinde. Als ik hetzelfde kunstje doe tussen twee interne HDD's haal ik makkelijk 200mbs).

2. Hebben jullie enig idee hoe ik de data op deze DAS kan versleutelen zonder dat dit de schrijfsnelheid (significant) beinvloed? Volgens mij voorziet qnap op geen enkele wijze in versleuteling of zelfs maar password beveiliging op dit apparaat...

1. de versleuteling loopt op de PC, niet de DAS. Is het CPU load op de PC?
2. als je een QNAP toestel met versleuteling wil neem je best een NAS

• qnapclub
Unknown Alien schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:19:

Die gebruiken WireGuard. De qnapclub repo had even een build maar die lijkt alweer weg - was ook commandline...

Als je een standaard WireGuard client kan gebruiken met NordVPN kan je misschien kijken om een kleine gl.inet router te nemen, de meeste kunnen WireGuard.

• phytorank
qnapclub schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:59:
[...]

1. de versleuteling loopt op de PC, niet de DAS. Is het CPU load op de PC?
2. als je een QNAP toestel met versleuteling wil neem je best een NAS
Thanks voor je reactie! Zowel mn cpu als mem zitten ver onder max load. Cpu 15% en mem 25% ongeveer. Snap gewoon niet waarom ik 1/5e van de write speed heb als het station versleuteld is. Lijkt echt iets anders te gaan aan de qnap kant. Heb het geprobeerd met raid 0, raid 1 en de schijven allebei los. Zonder encryptie haal ik 130+ mbs en met bitlocker versleuteling op de partitie haal ik 20-30mbs...

• qnapclub
Kan het zijn dat bitlocker in de achtergrond bezig is met encryptie van de hele schijf? Misschien te zien aan CPU gebruik als je niks met de schijf doet?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:19:

Ik had het werkend, maar een half jaar geleden of zo kreeg ik problemen en dus maar uitgeschakeld. Door jouw post toch weer even gaan zoeken. Als je googelt op 'NordVPN Qnap' kom je op de supportpagina van NordVPN die het proces helder beschrijft.

Ik heb het net opnieuw geïnstalleerd en het lijkt goed te werken. Ik heb alleen geen torrent client, die nodig is om te zien of de omleiding daadwerkelijk actief is

[ Voor 7% gewijzigd door drfruit op 26-11-2020 20:19 ]

• qnapclub
OK dat is dan via OpenVPN... als je naar zo'n whatsmyip site surft kan je aan je WAN IP zien waar je ergens op het internet komt

• Unknown Alien
drfruit schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:55:
[...]

Ik had het werkend, maar een half jaar geleden of zo kreeg ik problemen en dus maar uitgeschakeld. Door jouw post toch weer even gaan zoeken. Als je googelt op 'NordVPN Qnap' kom je op de supportpagina van NordVPN die het proces helder beschrijft.

Ik heb het net opnieuw geïnstalleerd en het lijkt goed te werken. Ik heb alleen geen torrent client, die nodig is om te zien of de omleiding daadwerkelijk actief is
Ik heb alles zo uitgevoerd. Ik krijg ook aan het eind in Putty de output met als laatste zin. "Initialization Sequence Completed ".

Maarrrr in de QNAP portal zie ik bij VPN client Status disconnected staan.
En bij Network settings DDNSCurrent WAN IP = mijn ISP IP, zou dat niet die van NordVPN moeten zijn of krijgt alleen het adres waar ik naar tope browse het VPN IP adres te zien?

Hoe kan ik via een torrent client zien of de omleidingwerkt? Ik gebruik Transmission, maar kan het nergens vinden :/
qnapclub schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:22:
OK dat is dan via OpenVPN... als je naar zo'n whatsmyip site surft kan je aan je WAN IP zien waar je ergens op het internet komt
Dat zou ik kunnen zien als ik vanaf mijn NAS kan browsen. Ik zou nie tweten hoe ik vanaf mijn NAS kan browsen naar whatsmyip

[ Voor 13% gewijzigd door Unknown Alien op 26-11-2020 21:09 ]

• drfruit
  • Niet online
Unknown Alien schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:39:
[...]

Ik heb alles zo uitgevoerd. Ik krijg ook aan het eind in Putty de output met als laatste zin. "Initialization Sequence Completed ".

Maarrrr in de QNAP portal zie ik bij VPN client Status disconnected staan.
En bij Network settings DDNSCurrent WAN IP = mijn ISP IP, zou dat niet die van NordVPN moeten zijn of krijgt alleen het adres waar ik naar tope browse het VPN IP adres te zien?

Hoe kan ik via een torrent client zien of de omleidingwerkt? Ik gebruik Transmission, maar kan het nergens vinden :/
Dat laatste staat onderin op die supportpagina beschreven.
Geen idee wat er mis is, ik weet ook niet waar je Putty voor nodig hebt. Ik heb gewoon de stappen gevolgd en krijg geen foutmelding.
In QVPN zie ik bij VPN Client een serveradres van NordVPN staan.

• Unknown Alien
@drfruit JIj hebt portal met versie 4.4.x ik heb de 4.2.x . Mijn QNAP GUI is bij mij heel anders.

• drfruit
  • Niet online
Unknown Alien schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:07:
@drfruit JIj hebt portal met versie 4.4.x ik heb de 4.2.x . Mijn QNAP GUI is bij mij heel anders.
Ah, ik zie inderdaad dat de instructies heel anders zijn. Kun je de stappen van 4.4.x voor transmission ook niet volgen?

• Unknown Alien
@drfruit Ben ik nu aan het uit proberen, voor nu ziet het er goed uit.

Ik krijg bij Torrent address een ander IP te zien dan mijn PC zijn public IP. Die van NordVPN dus.

Nu even kijken of het ook nog zo is als ik de NAS een reboot heb gegeven.

*edit*
Ik had het toch al werkend, nu de bevestiging.

Thanks @drfruit d:)b

Enige nadeel. ik laat de NAS uitgaan en in de ochtend weer aan. Dan is hij zijn VPN connectie natuurlijk kwijt en moet ik deze weer activeren via Putty,....Ik weet zo goed als niks van Linux, maar dit moet toch te scripten zijn en autorun script bij opstaren??

[ Voor 41% gewijzigd door Unknown Alien op 26-11-2020 22:08 ]

• -=unicron=-
  • Laatst online: 30-09 19:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Iemand ervaring met een QNAP ts-ec1280u-rp. Ik wil graag twee MSATA hd's er in doen. Ik heb gezocht op QNAP site kwam ik uit op Samsung - MZ-M6E1T0BW - 860 1TB EVO en Samsung - MZ-M5E1T0BW - 850 EVO 1TB. Maar omdat die niet meer te koop zijn of erg duur. Heeft iemand er een ander merk MSATA in van 1TB of meer? Of een MSATA adapter met een M.2 NGFF?

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• leonbong
WD Red SSD en Seagate Ironwolf SSD zijn hebben veel sata modellen.
Ik zelf samsung 850 evo en 860 evo als m2 sata ssd in mijn TS-673

Maar sata m2 SSD's beginnen een beetje zeldzaam te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 29-11-2020 10:40 ]

• phytorank
phytorank schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:20:
Hi all,

Even een aanvulling op bovenstaande, mocht iemand interesse hebben. Ik heb inmiddels uitgebreid getest met veracrypt en ik haal zowel met containers ter grootte van de hele hdd, als ook met Full disk encryption de maximum write speeds (aka 140-160 mbs, met uitschieters naar 220). Lijkt dus echt iets niet lekker te lopen wanneer Bitlocker actief is. Helaas niet de gewenste oplossing, maar ik heb mijn data nu iig versleuteld opgeslagen (en in Raid 1) met hoge write speeds. Mocht iemand nog ideeën hebben waar mijn probleem door kan komen, let me know! Ik blijf nieuwsgierig naar de oorzaak... :)

• JeffD
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-03-2021
Hoi ,

Kan iemand mij helpen, ik heb na jaar mijn Qnap ts-453A uit de kast gehaald en aangesloten.
Verhuizing/verbouwingen.

Nu had ik wel beeld op mijn monitor via Hdmi alleen na Firmware update werkt dat niet meer. (bekend probleem las ik).

Ik ben op dit gebied een noob,
Hoe kan ik op afstand, mijn Nas benaderen als een windows verkenner en een bestand openen zonder het te downloaden op die pc elders en meteen wegschrijven op de Nas.
Dus Nas --> Verkennen--> b.v. Excel bewerken--> opslaan op Nas.

Eigenlijk precies wat Microsoft Office aanbied, maar dan in eigen beheer.

Alvast Bedankt, JeffD

• Fresh T.
  • Laatst online: 08-11 22:29
Hoe zit het nu precies met hardware transcoding van een Qnap met Plex? Als ik bij Plex kijk, dan kan Plex gebruik maken als er gebruik gemaakt wordt van een cpu met Intel Quick Sync Video. Wanneer ik bij bijvoorbeeld de TS-h686 met een Xeon D-1602 kijk, dan staat daar bij Hardware-versnelde transcodering een vinkje. Maar bij de specificaties van de cpu zelf bij Intel kijk, dan staat daar niks van bij. Deze cpu heeft niet eens een igpu. Hoe verhoudt de hardware versnelde transcodering op de productpagina van Qnap zich dan tot de hardware transcoding van Plex?

• leonbong
Is echt fout van qnap kan bijna niet anders.

• MuVo
Fresh T. schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:56:
Hoe zit het nu precies met hardware transcoding van een Qnap met Plex? Als ik bij Plex kijk, dan kan Plex gebruik maken als er gebruik gemaakt wordt van een cpu met Intel Quick Sync Video. Wanneer ik bij bijvoorbeeld de TS-h686 met een Xeon D-1602 kijk, dan staat daar bij Hardware-versnelde transcodering een vinkje. Maar bij de specificaties van de cpu zelf bij Intel kijk, dan staat daar niks van bij. Deze cpu heeft niet eens een igpu. Hoe verhoudt de hardware versnelde transcodering op de productpagina van Qnap zich dan tot de hardware transcoding van Plex?
Zie https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/ en https://docs.google.com/s...CkgUxU0jdj3tmMPc/htmlview . Kijk of je nas er tussen staat en wat het advies is van Plex.

• leonbong
@Fresh T.
Nu zou ik mij niet zo druk maken om dat hardware transcoding.
Want die cpu heeft power zat om een paar streams softwarematig te doen.
Dus als je niet “Home-Netflix” begint voor 100 gebruikers geen probleem.

Ik heb zelf TS-673 en dat gaat prima.
Desnoods stop je er later een marktplaats Nvidia quadro 620/1000 in.

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:43
Heeft er iemand een oplossing voor het volgende probleem?

Ik heb juist een Qnap TS-453D aangekocht.
Ik probeer met Hybrid Backup Sync een backup te maken naar mijn Netgear Readynas.

Ik kan blijkbaar geen backup maken naar een andere nas? Enkel naar een Qnap nas of een USB schijf.
De andere mogelijkheid is 1 richting synchronisatie via SMB of Rsync. In tegenstelling tot Synology kan je hierbij geen versioning gebruiken.
Ik zou toch meerdere backups willen, is er nog een andere mogelijkheid?
Ik heb webdav getest en dit lijkt te lukken maar max 40Mb/s en ik zou dit toch graag sneller zien. Via sync gaat het tegen de volledige gigabit snelheid.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

JeffD schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:08:
Hoi ,

Kan iemand mij helpen, ik heb na jaar mijn Qnap ts-453A uit de kast gehaald en aangesloten.
Verhuizing/verbouwingen.

Nu had ik wel beeld op mijn monitor via Hdmi alleen na Firmware update werkt dat niet meer. (bekend probleem las ik).

Ik ben op dit gebied een noob,
Hoe kan ik op afstand, mijn Nas benaderen als een windows verkenner en een bestand openen zonder het te downloaden op die pc elders en meteen wegschrijven op de Nas.
Dus Nas --> Verkennen--> b.v. Excel bewerken--> opslaan op Nas.

Eigenlijk precies wat Microsoft Office aanbied, maar dan in eigen beheer.

Alvast Bedankt, JeffD
Maak op de NAS een share aan, met bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord.

Dan op je windows machine een netwerk drive aanmaken naar de NAS share, met bijbehorende naam en wachtwoord.

Je krijgt dan een drive letter voor je NAs share (de drive letter kun je kiezen bij de vorige stap). Je kunt de NAS share dan op dezelfde manier gebruiken als een lokale schif of USB schijf.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Tsjonge, de QNAP TS-x53D NAS kan blijkbaar toch wel een sloot meer RAM aan dan de officiële 8 GB:

2 x 16 GB erin en gaan met die banaan.

• raven22
ik heb er 12GB in en dat is meer dan genoeg voor stuk of 8 dockers

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Natuurlijk zet je er niet heel veel RAM in alleen "omdat het kan". Maar het is wel vreemd dat intel (en dus ook QNAP) zegt dat de CPU maar max. 8 GB aankan, terwijl nu blijkt dat 32 GB ook werkt. Dan moet de CPU toch het adresbereik hebben van 32 GB.

Voor 32 GB moet je overigens 2 x 16 GB gebruiken, Er is ook getest met 1 x 32 GB RAM maar dat functioneerde niet. Dus lijkt het limiet op 16 GB per geheugenbank te liggen.

• leonbong
EXX schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:00:
Natuurlijk zet je er niet heel veel RAM in alleen "omdat het kan". Maar het is wel vreemd dat intel (en dus ook QNAP) zegt dat de CPU maar max. 8 GB aankan, terwijl nu blijkt dat 32 GB ook werkt. Dan moet de CPU toch het adresbereik hebben van 32 GB.

Voor 32 GB moet je overigens 2 x 16 GB gebruiken, Er is ook getest met 1 x 32 GB RAM maar dat functioneerde niet. Dus lijkt het limiet op 16 GB per geheugenbank te liggen.
De cpu heeft adress bereik van 64bits.

Alleen de momory-controller is alleen niet staat zo'n groot bereik aan te sturen, maar dat is niet hetzelfde dat de CPU het niet kan adresseren.
Je zal dus ook zien als je deze CPU in een PC hebt met extra grafische kaart met eigen ram dat dit niet ten koste gaat van het systeemram omdat de cpu het nog steeds adresseren.
De memory controller kan in deze CPU maar een beperkt aantal chips aansturen, dus als je single rank modules toepast met hoge capaciteit (beperkt aantal chips) dan kan de controller het waarschijnlijk wel.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 00:44
-=unicron=- schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:34:
Iemand ervaring met een QNAP ts-ec1280u-rp. Ik wil graag twee MSATA hd's er in doen. Ik heb gezocht op QNAP site kwam ik uit op Samsung - MZ-M6E1T0BW - 860 1TB EVO en Samsung - MZ-M5E1T0BW - 850 EVO 1TB. Maar omdat die niet meer te koop zijn of erg duur. Heeft iemand er een ander merk MSATA in van 1TB of meer? Of een MSATA adapter met een M.2 NGFF?
Volgens mij zit er een PCI Express slot in. Daar kun je zo'n adapter kaartje in doen met een M2.NVME SSD. QNAP heeft meerdere soorten: https://www.qnap.com/en/product/qm2-m.2ssd
Kijk even welke er op de compatibility lijst staat: https://www.qnap.com/en/c...ty/?model=125&category=11

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:55

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik hoop dat er iemand een advies/ervaring heeft met/over mijn situatie.

Ik heb TS453A met een SSD en 3x3TB WD red schrijven. Deze zitten in RAID 5 en er wordt een backup gemaakt naar Google cloud archive. Dat lijkt goed te werken, alleen zit alles nu vol.

Verspreid door het huis heb ik nu nog ongeveer 10 TB aan data liggen op losse schijven, tijd voor een oplossing.

Hiervoor heb ik een TR004 besteld, dat was een goedkope en makkelijke manier voor opslag, dacht ik zo.

Nu wil ik hier beginnen met 2 of 3 6TB WD red schijven en deze later eventueel uitbreiden met een derde en vierde.

Nu was ik alleen aan het zoeken naar manieren hoe dit in te stellen was zodat ik uiteindelijk een grote opslagpool krijg van tot 24TB (bij 4x6TB schijven). In dit geval gaat het met name oom foto en video archief, dus als het bij een falende schijf even duurt voordat dingen uit de backup gedownload zijn is dat niet direct een probleem.

Nu vroeg ik mij af wat de beste configuratie was op deze manier en hoe ik dit kan uitbreiden op een later moment. Ik dacht aan RAID1 of JBOD van 2 schijven en dan later nog eens hetzelfde en dat in één opslagpool. Maar ik weet niet of dat werkt zoals ik hoop dat het werkt. Alleen als het nu drie schijven worden, vraag ik mij af of er manieren zijn om te voorkomen dat ik 18TB moet gaan downloaden, de opslagpool verwijderen en opnieuw aanmaken met vier schijven.

Verder heb ik nog twee 5TB WD blue schijven die ik eventueel nog in een TR002 kan plaatsen, maar dat is niet perse noodzakelijk, maar meer omdat die anders toch stil liggen (en ik dan die kan gebruiken voor computerbackups).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• leonbong
@T.Kreeftmeijer
Je kan geen opslagpool maken die verdeelt is over de schijven intern en in de extern.
Je kan wel twee pools maken.

Maar zonder gekheid is niet beter/eenvoudiger om gewoon 3x12TB te kopen en de huidige 3 schijven te vervangen een voor een.
Dan ga je gewoon naar 24TB opslag in het apparaat zelf.

De TR004 kan ook los in raid5 functioneren, maar het verstandiger deze in een stand te zetten dat 453 de raid regelt dat is sneller.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 26-01-2021 20:45 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:44:
@T.Kreeftmeijer
Je kan geen opslagpool maken die verdeelt is over de schijven intern en in de extern.
Je kan wel twee pools maken.
Dat is mij bekend, het idee was om de pool in de nas zelf ongemoeid te laten.
Maar zonder gekheid is niet beter/eenvoudiger om gewoon 3x12TB te kopen en de huidige 3 schijven te vervangen een voor een.
Dan ga je gewoon naar 24TB opslag in het apparaat zelf.
Dat kan, maar die schijven kosten 330 euro per stuk, dus dat zou 1000 euro kosten en het huidige idee een stuk minder (in ieder geval niet 1000 euro in een keer). Maar daar heb ik zeker naar gekeken.
De TR004 kan ook los in raid5 functioneren, maar het verstandiger deze in een stand te zetten dat 453 de raid regelt dat is sneller.
Dat was het plan inderdaad.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• leonbong
@T.Kreeftmeijer
Ik kom op 750€ voor 3x14TB Tohsiba (dit zijn echte enterprise schijven) hier kan een WD Red niet aan tippen.

pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB

2e hands op vraag een aanbod kan je dit nog goedkoper kopen, waarbij de schijven ook heel weinig draaiuren hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 26-01-2021 21:02 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:58:
@T.Kreeftmeijer
Ik kom op 750€ voor 3x14TB Tohsiba (dit zijn echte enterprise schijven) hier kan een WD Red niet aan tippen.

pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB

2e hands op vraag een aanbod kan je dit nog goedkoper kopen, waarbij de schijven ook heel weinig draaiuren hebben.
Hmm, daar zit dan nog wel wat in. Op dit moment en de komende tijd schat ik in met zo'n 20 TB netto wel uit te komen.

Het probleem is dat hier thuis wat moeite is over de grote uitgaven. Dus moet het uitgebreid worden om de goedkoopst mogelijke manier en daaruit blijkt dat drie zulke enorme schijven aanschaffen niet de goedkoopste oplossing nu is.

Vandaar ook de vraag hoe het met uitbreiden zit. Als dat betekent dat er steeds vanaf de backups gedownload moet worden is dat maar zo.

• leonbong
Kan je anders beter niet gewoon door je data heen gaan en bepalen wat je “direct” moet kunnen benaderen en wat volstaat gewoon op een bestaande externe hdd.

Want met streamingdiensten heeft bijna niemand echt veel ruimte nodig.
Bijna niemand heeft 20TB aan foto’s

• DRuw
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ok, ik ben nu bezig met wat smartshares af en toe te sturen (die functie heb ik niet eerder gezien).
Nu lijkt het dat mijn upload op 1mb/s gecapped wordt op een of andere manier (en ook niet gelijk maar na een minuut ongeveer).
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• AW_Bos

AW_Bos

Sinds vandaag wil mijn Q-NAP TS-269 de USB-schijven niet meer herkennen. Enig idee wat er mis is, of hoe ik meer te weten kom? Het begon al met een vastloper. Waarna hij ze niet meer wou detecteren.

Edit:
Lijkt erop dat de USB-schijven beiden in een lock zaten, en even spanningsloos moesten.

Strange, maar nu werken ze weer :)

[ Voor 45% gewijzigd door AW_Bos op 06-02-2021 11:30 ]

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-11 20:33
vreemd bij mijn 459 Pro II werkt medusa opeens niet meer. DEnk gooi ik hem er af en weer erop.
Kan ik nergens de installatie bestanden vinden.

Vorige keer heb ik deze link gevolgd.

https://nzbusenet.com/medusa-installeren-qnap-nas/

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
goedendag allen, ik hoop dat iemand hier het antwoord weet. Ik heb hier een qnap tvs-1282t (niet met thunderbolt3 maar met thunderbolt2).

Ik heb nu 2 workstation met tb2 aangesloten. Maar wil er nog 2 aansluiten, dus 4 in totaal. Kan ik een kaart verwisselen met een extra tb2 expansion card, of zelfs tb3 expansion card? (ik dacht te begrijpen dat laatst genoemde niet mogelijk was).

Ik krijg hier wat lastig antwoord op via de qnap website.

• Unknown Alien
Ik heb mijn TS 459 pro HDDs in een TS-569 pro gezet. Migratie ging goed.

Enig heb ik nu dat ik warnings krijg, omdat pipos proberen in te loggen via HTTP.

Ik heb Mycloud uit staan, ik heb port forwarding op mijn router ook uitstaan.

Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

Ik heb op de QNAP bij NAP aanstaan dat hij 5 failed attemps een IP block is. Wel zo handig voor een brute force.

Bij Allow/deny list wil ik niet gebruiken, omdat ik dan van geen enkel apparaat meer bij de NAS kom :( Wat erg vaag is.
Ik gebruik Allow conenction from this list only. Dan heb je een range wat je kan opgeven. Ik geef dan mijn DHCP range op die ik ingesteld heb op mijn DHCP server. Save ....

En ik begin te vloeken, want ik kom nergens meer op, ook mijn LMS server niet, dus kan geen muziek bestanden meer selecteren :(
^^ lijkt me de meeste veilige, maar moet wel werken O_O

Gebruikt iemand ook NordVPN op de QNAP?
Ik haal max 3MB DL als ik via Transmission iets DL. Maar met de PC/laptop haal ik via NordVPN 38MB.
Maakt niet uit welk server (Nordvpn) ik gebruik.

CPU is 20% belast en RAM 30%.

[ Voor 11% gewijzigd door Unknown Alien op 16-02-2021 17:39 ]

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
Is er een oplossing op de NAS voor het volgende:

Ik wil mijn GMAIL account afsluiten.
Met Takeout heb ik al mij data bij Google gedownload.
De Email van de afgelopen jaren wil ik uiteraard niet kwijt.

Is er software voor op de QNAP om de oude mail in te lezen?
Zodat ik deze nog altijd alszijnde backup tot mijn beschikking heb en zo dus oude mail terug kan lezen?

• raven22
Qmailagent zit er op mijn qnap. Gebruik ik als backup voor meerdere mailaccounts, werkt prima.

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
raven22 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:32:
Qmailagent zit er op mijn qnap. Gebruik ik als backup voor meerdere mailaccounts, werkt prima.
Ja klopt, heb ik ook.
Maar als ik dat opstart kom ik op een scherm om een bestaande mail acount te verbinden.
Ik zie niet waar ik dit kan skippen en gewoon de gedownloade mail database kan inladen.
(de backup history)

• raven22
LJ80 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:31:
[...]

Ja klopt, heb ik ook.
Maar als ik dat opstart kom ik op een scherm om een bestaande mail acount te verbinden.
Ik zie niet waar ik dit kan skippen en gewoon de gedownloade mail database kan inladen.
(de backup history)
ik heb gewoon mijn mailaccounts toegevoegd, alle mail blijft staan onder backup volgens mij.
Pagina: 1 ... 59 ... 67 Laatste