Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 67 Laatste
Acties:

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:43

flessuh

Set sail for fail!

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:57:
[...]

Wat is het verschil in temperatuur?
Nou ja, het knieschot zit beetje isolatie achter.. Het dak officieel ook. Maar de luchtdichtheid van dit huis is niet al te best. Dus we hebben het zo over een graad of 5 tov binnentemperatuur.

Bedenk me dat het handiger is dat ik eerst eens ga kijken waar ik nog een stopcontact vrij heb, of redelijk kan komen met stroom :P

https://www.dutchsolarboat.com

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:51

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

flessuh schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:32:
[...]

Nou ja, het knieschot zit beetje isolatie achter.. Het dak officieel ook. Maar de luchtdichtheid van dit huis is niet al te best. Dus we hebben het zo over een graad of 5 tov binnentemperatuur.

Bedenk me dat het handiger is dat ik eerst eens ga kijken waar ik nog een stopcontact vrij heb, of redelijk kan komen met stroom :P
Dat is ook een manier...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Coprocessor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-10 11:25
flessuh schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:32:
[...]

Ik heb mijn Qnap achter een knieschot op zolder. Ook bij mij staat daar een router. Dus je hebt daar al stroom. Op zolder onder een schuin dak gaf mij ook zorgen over temperatuur schommelingen maar de locatie (lekker uit de weg, geen geluidsoverlast, nog genoeg poorten vrij op die router) gaf voor mij de doorslag. Draait zo probleemloos sinds de lente van 2018.

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Coprocessor schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:09:
[...]

Ik heb mijn Qnap achter een knieschot op zolder. Ook bij mij staat daar een router. Dus je hebt daar al stroom. Op zolder onder een schuin dak gaf mij ook zorgen over temperatuur schommelingen maar de locatie (lekker uit de weg, geen geluidsoverlast, nog genoeg poorten vrij op die router) gaf voor mij de doorslag. Draait zo probleemloos sinds de lente van 2018.
Houd je de temperatuur wel eens in de gaten?
In ieder geval bedankt! Misschien leuk projectje om dat spul achter het knieschot weg te werken :)

• Coprocessor
flessuh schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:13:
[...]

Houd je de temperatuur wel eens in de gaten?
In ieder geval bedankt! Misschien leuk projectje om dat spul achter het knieschot weg te werken :)
Ik kijk onregelmatig wel eens naar de temperatuur en volgens mij houdt QTS de temperatuur ook in de gaten en komt er een notificatie als die abnormale waardes gaat vertonen.
Succes en plezier met je project!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 12:20
Vond dit wel interessant genoeg voor dit topic:
https://www.qnap.com/qts-hero/en/

En:
https://nascompares.com/2...hero-for-zfs-on-your-nas/

Een ZFS based OS voor de QNAP nas QTS hero.
En ook beschikbaar voor oudere modellen als ik het goed zie.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

with QNAP confirming 1GB of memory to compliment ever 1TB of storage
Whoeps. Dan is mijn verse investering in een 453be met 16 Gb toch nog niet genoeg kennelijk.
Purchase a QTS hero license
klinkt trouwens ook naar een nieuw verdienmodel...

[ Voor 22% gewijzigd door thunder7 op 03-01-2020 08:44 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 13:34
Het is ook jammer om te lezen dat mijn TS-673 welke een behoorlijk krachtige CPU heeft en een behoorlijk nieuw model geen QTS-hero support krijgt.
Terwijl een TS-453BE met veel zwakkere CPU het wel krijgt.

De TS-673 kan maar liefst 64GB aan ram bevatten.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 12:20
Ja ben ook benieuwd wat zo'n license gaat kosten. Als het niet teveel is zou ik het overwegen voor mijn TVS-871 die volgens de lijst dit ook kan draaien nog.

Die 1GB per 1TB is een typisch ZFS dingetje. En als je bepaalde functies als deduplication niet gebruikt kun je prima met minder geheugen toe.

@leonbong: Denk dat de kans groot is dat de lijst met compatibele modellen nog uitgebreid wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Emcee op 03-01-2020 09:23 ]

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 10:51

psyy138

blackbulls.nl

Heb sinds kort een TS-431P2 maar krijg de firmware niet geupgrade, krijg telkens foutmelding;
Het systeem kon niet worden geupdatet. Het bestandsformaat van de firmware is abnormaal. Foutcode; 4

Draait nu deze versie (out of the box); 4.3.6.0895
Heb de nas al herstart en ook uit/aan gezet.

Handmatig de firmware vanuit de site gedownload maar elke keer dezelfde melding.

Moet wel zeggen dat toen ik de nas voor de 1e keer opstarten ik ook meteen de firmware upgrade probeerde maar faalde toen ook al. Het scherm kwam telkens terug (na de automatische herstart) met een ander IP en het "wizard" scherm om de nas te configureren. Had dit 2 keer probeert maar ik heb toen maar gewoon de nas ingesteld zonder de firmware te upgraden.

Ik kwam ook dit artikel tegen maar die gaat niet over de P2 variant of toch maar proberen?
https://www.qnap.com/en-u...-doing-firmware-upgrading

Of komt het omdat ik 100% in gebruik heb van de schijven? Nee toch?
opslag pool van de nas; Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5FscaRn.png

of iemand anderen iedereen?

O.R.C. Black Bulls Rugby

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
psyy138 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:06:
Ik kwam ook dit artikel tegen maar die gaat niet over de P2 variant of toch maar proberen?
https://www.qnap.com/en-u...-doing-firmware-upgrading
kan... probeer eens een upgrade naar de versie die je al hebt, of eentje er vlak boven.
(links naar specifieke oudere versies kan je ook snel vinden via qnapclub.be)

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 10:51

psyy138

blackbulls.nl

qnapclub schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:15:
[...]

kan... probeer eens een upgrade naar de versie die je al hebt, of eentje er vlak boven.
(links naar specifieke oudere versies kan je ook snel vinden via qnapclub.be)
Van 4.3.6.0895 naar 4.3.6.0923 is wel gelukt
en daarna automatisch via qnap naar 4.4.1.x weer niet, zelfde melding.

Toen handmatig van 4.3.6.0923 naar 4.3.6.1070 (laatste 4.3.6 versie) is weer gelukt.
Toen handmatig van 4.3.6.1070 naar 4.4.1.1146 wel gelukt.

Thanks! _/-\o_

O.R.C. Black Bulls Rugby

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11 16:25

R.G

Goedemiddag,

Zijn wij "oude qnap" gebruikers een beetje genaaid door de nieuwe plex update?
Omdat met oudere plex versies kunnen we geen artwork meer ophalen omdat ze de servers aanpassen.

Alleen voor de oudere qnap hardware zijn geen plex updates meer..

wat nu?

• leonbong
@R.G
Kan je niet handmatig de package downloaden?

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 19-01-2020 15:59 ]

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11 16:25

R.G

leonbong schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:54:
@R.G
Kan je niet handmatig de package downloaden?
Nee want de nieuwe package vereisen 4.3 en 64 bit

Oudere qnaps zitten vast op 4.2 32bit

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik had jarenlang een Lenovo NAS met 2x 3TB. Enkele maanden geleden heeft die de geest gegeven en ik had 'm in eerste instantie niet vervangen. Toch miste ik wat van de functies ervan dus ben ik aan de slag gegaan met een Raspberry Pi 4 en een 500GB USB HDD om een nasje in elkaar te flanzen. Dat was een leuk projectje en dat ding draait goed. Wat heeft dit met QNAP te maken? Nou, dat komt nu:

Gisteren was ik jarig, en de dag voor mijn verjaardag werkte ik op een andere locatie dan waar ik normaal werk om daar even het team te versterken. Op het bureau van mijn collega daar stond een QNAP TS-659 Pro met 6x 2TB te niksen. "Oh ja, dat is een afdankertje. Hij was defect maar ik heb 'm gerepareerd, maar ik heb thuis al drie van die dingen dus ik heb 'm ook niet echt nodig, ik heb 'm eigenlijk meer gerepareerd voor de hobby. Wil jij 'm misschien hebben? Verjaardagscadeautje!"

Dus nu heb ik thuis een QNAP TS-659 Pro met 6x 2TB staan. Dit weekeind als ik tijd en energie heb maar eens de QNAP wereld in duiken. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:39

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik ben nog steeds zeer tevreden over de QNAP TS-253Be die ik heb aangeschaft (ik vind het echt een verbetering tov Synology, vooral qua OS). Maar ik vroeg me af of 5-6 seconden laadtijd via verkenner voor een foto van 6000-4000 pixels (6,21 mb groot) een normale snelheid is op een 1Gbps ethernet verbinding.

Ik kreeg ineens een ingeving. En dat was of de kabel van m'n switch naar m'n pc wel goed was en dat blijkt niet het geval te zijn. Een andere kabel geeft wel een snel resultaat

Het was blijkbaar ook niet de kabel want met de oude gaat het nu ook goed. Ik ga er maar van uit dat het een eenmalige glitch was.

[ Voor 34% gewijzigd door Dwarlorf op 26-01-2020 13:38 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Coprocessor
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:21:
Ik had jarenlang een Lenovo NAS met 2x 3TB. Enkele maanden geleden heeft die de geest gegeven en ik had 'm in eerste instantie niet vervangen. Toch miste ik wat van de functies ervan dus ben ik aan de slag gegaan met een Raspberry Pi 4 en een 500GB USB HDD om een nasje in elkaar te flanzen. Dat was een leuk projectje en dat ding draait goed. Wat heeft dit met QNAP te maken? Nou, dat komt nu:

Gisteren was ik jarig, en de dag voor mijn verjaardag werkte ik op een andere locatie dan waar ik normaal werk om daar even het team te versterken. Op het bureau van mijn collega daar stond een QNAP TS-659 Pro met 6x 2TB te niksen. "Oh ja, dat is een afdankertje. Hij was defect maar ik heb 'm gerepareerd, maar ik heb thuis al drie van die dingen dus ik heb 'm ook niet echt nodig, ik heb 'm eigenlijk meer gerepareerd voor de hobby. Wil jij 'm misschien hebben? Verjaardagscadeautje!"

Dus nu heb ik thuis een QNAP TS-659 Pro met 6x 2TB staan. Dit weekeind als ik tijd en energie heb maar eens de QNAP wereld in duiken. :D
Gefeliciteerd nog!
Veel plezier met je project. Als dit de 'gewone' TS-659 Pro is en niet de Pro II dan vrees ik dat deze eind dit jaar EOL is: https://www.qnap.com/nl-nl/product/eol.php.
Hoeft geen probleem te zijn als je 'm niet aan internet hangt maar ik wilde het je toch maar even meegeven.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Coprocessor schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:29:
[...]

Gefeliciteerd nog!
Veel plezier met je project. Als dit de 'gewone' TS-659 Pro is en niet de Pro II dan vrees ik dat deze eind dit jaar EOL is: https://www.qnap.com/nl-nl/product/eol.php.
Hoeft geen probleem te zijn als je 'm niet aan internet hangt maar ik wilde het je toch maar even meegeven.
Het is de 'gewone' inderdaad... Hmmm... Als je 'm niet aan het internet hangt heb je er niet zo veel aan hè? Wat is daadwerkelijk het risico als hij achter een router zet die selectief een paar poorten forward?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Coprocessor
Mx. Alba schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Het is de 'gewone' inderdaad... Hmmm... Als je 'm niet aan het internet hangt heb je er niet zo veel aan hè? Wat is daadwerkelijk het risico als hij achter een router zet die selectief een paar poorten forward?
Sorry, dat is voorbij mijn kennis dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.

• qnapclub
Mx. Alba schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:04:
[...]
Als de software die de open poorten bedient een veiligheidsprobleem heeft dan is dat een groot risico.

Maar niet getreurd: draai een VPN, en maak verbinding met je NAS via VPN - dat doe ik trouwens zelf ook al is mijn NAS up-to-date voor nu en komende jaren. (wireguard op de router, laptop en smartphone)

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-11 22:08
Ik ben aan het kijken naar een 8bay QNAP NAS.
Nu zie ik op de site de 'SMB - Middle-range' en de 'SMB - High-end' producten staan.
Ik kan echter niet ontdekken wat nu het verschil is tussen die twee product lijnen.
Als ik de TS-873 vergelijk met de TVS-873e bijvoorbeeld, dan lijkt het wel of het enige verschil de ingebouwde video kaart is.
Hebben jullie enig idee of er nog meer verschillen zijn tussen de middle en high-end lijn?

• leonbong
Ja marketing.
Het voorbeeld wat jij noemt is zo’n voorbeeld waarbij de nas prestaties volledig gelijk zullen zijn.
Behalve als je de videokaart nodig hebt.
Ok de e versie heeft ook wat extra usb connectors esata.

Tja ik heb de ts-673 voornamelijk omdat zo’n ding in meterkast verdwijnt wat moet ik met HDMI.

Ps als ik nu zo moeten kopen zou ik deze niet meer kopen maar de t’s-672n, nou ja misschien ook niet erg duur.

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 31-01-2020 11:23 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hmmm, die TS-659 Pro was opgezet met een RAID5 met 1 hotspare, dus effectief 8TB storage (4x2TB data + 2TB parity + 2TB hotspare). Blijkt dat de hotspare een bad sector heeft. Wat dus inhoudt dat er veel meer bad sectors zijn; alleen één te veel om nog te kunnen remappen.

Maar ik had natuurlijk nog mijn oude NAS met 2x3TB waarvan één stuk was. De werkende schijf heb ik alle partities vanaf gegooid en in de QNAP geplaatst. Zou in principe moeten werken volgens mij, je "gooit" dan alleen 1TB opslagruimte weg omdat de schijf groter is dan nodig voor de RAID config. Alleen pakt hij 'm toch niet op. "Plugged drive failed to work." En in de Storage Manger ziet hij de schijf niet eens.

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 09:40
Helaas heb ik sinds dit weekend problemen met mijn QNAP TS-251 NAS. Ineens merkte ik dat de fan op volle snelheid aan het blazen was. Daarbij waren er allemaal LED's actief (zie foto). Deze LED's stonden allemaal aan, behalve status-LED (die knipperde). Meerdere keren stroom er af heeft geen zin gehad. Verder kon ik de NAS op geen enkele manier meer benaderen (ook niet door mijn laptop bedraad direct aan de NAS te koppelen).

Ik weet niet zo goed waar ik verder moet gaan zoeken om dit op te lossen, de verschillende LED's samen geven ook niet echt duidelijkheid. Toevallig iemand die dit vaker heeft gezien?

Edit: Heb de NAS ook opgestart zonder beide HDD's er in, maar dit doet niks met de LED's of het volume van de fan.

Edit 2: Net een (vrij onprofessionele) reactie ontvangen van QNAP-support:
Vervelend dit is een vermoedelijk moederbord probleem.

Helaas is de unit dan toe aan reparatie. De unit valt buiten garantie en de reparatie kosten zijn 140 euro. Indien u de unit nog wilt laten repareren kunt u mij dit laten weten. Ik zal u dan een rma linkje sturen.
EUR 140 voor zo'n toestel lijkt mij toch vrij fors. In dat geval maar eens kijken naar een Synology-NAS, want hier ben ik niet blij mee.

[ Voor 33% gewijzigd door Edzeau op 04-02-2020 14:39 ]

• qnapclub
Edzeau schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:46:
Edit: Heb de NAS ook opgestart zonder beide HDD's er in, maar dit doet niks met de LED's of het volume van de fan.
Bedoel je dat ook zonder HDD de leds aangaan en zo? Hoeveel beeps hoor je bij boot zonder schijven? Kan Je 'm zien op je netwerk zonder de schijven?
Edzeau schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:46:
Edit 2: Net een (vrij onprofessionele) reactie ontvangen van QNAP-support:
Wat is er juist onprofessioneel aan? Toestel laten herstellen buiten garantie is altijd $$$, zal bij Synology net anders zijn. Ben daar, voor alle duidelijkheid, geen fan of verdediger van, het is gewoon zo.
Maar het gras is altijd groener aan de andere kant.

• Edzeau
qnapclub schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:14:
Bedoel je dat ook zonder HDD de leds aangaan en zo? Hoeveel beeps hoor je bij boot zonder schijven? Kan Je 'm zien op je netwerk zonder de schijven?
Bij starten helaas geen beep meer te horen, enkel een (hard) blazende fan. Verder gaan de leds inderdaad ook aan zonder HDD's. Hoop wat dat betreft niet dat er iets mis is met de HDD's.
qnapclub schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:14:
Wat is er juist onprofessioneel aan? Toestel laten herstellen buiten garantie is altijd $$$, zal bij Synology net anders zijn. Ben daar, voor alle duidelijkheid, geen fan of verdediger van, het is gewoon zo.
Maar het gras is altijd groener aan de andere kant.
Excuus, ik doelde met onprofessioneel enkel op de manier van reageren. Voor wat betreft de kosten: Ik begrijp inderdaad dat je hier voor zult moeten betalen, maar een bedrag van EUR140 voor een kast wat 4-5 jaar geleden (+/-?) EUR230 was, kan in mijn ogen niet uit. Je hebt gelijk dat dit bij Synology vast ook niet anders is.

• qnapclub
@Edzeau als je bij opstart zonder schijven geen beeps hoort maar wel wat je beschreef, dan vrees ik dat ze gelijk hebben.

Laatste ding dat je nog zou kunnen proberen is kijken of er iets op de video uitgang komt (het gedraagt zich als een PC, dus er is een bios en er wordt vanalles op het scherm getoverd, hang er een toetsenbord aan en je kan nog wat proberen)

• Edzeau
qnapclub schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 22:20:
@Edzeau als je bij opstart zonder schijven geen beeps hoort maar wel wat je beschreef, dan vrees ik dat ze gelijk hebben.

Laatste ding dat je nog zou kunnen proberen is kijken of er iets op de video uitgang komt (het gedraagt zich als een PC, dus er is een bios en er wordt vanalles op het scherm getoverd, hang er een toetsenbord aan en je kan nog wat proberen)
Thanks. Ook een beeldscherm er aan hangen gaf geen resultaat helaas. Ik moet dus maar eens kijken hoe ik mijn data van mijn raid-1 schijven ga recoveren en overzetten naar een andere NAS.

• qnapclub
Edzeau schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:56:
[...]
Thanks. Ook een beeldscherm er aan hangen gaf geen resultaat helaas. Ik moet dus maar eens kijken hoe ik mijn data van mijn raid-1 schijven ga recoveren en overzetten naar een andere NAS.
Oops, maar dan is het vrij duidelijk inderdaad.

2 opties:
1) je koopt een andere QNAP NAS en stopt er de schijven in, je hebt dan je data en instellingen zoals vroeger
2) je hangt één van de schijven aan een PC met linux, en je kan aan de data

success

• Edzeau
qnapclub schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Oops, maar dan is het vrij duidelijk inderdaad.

2 opties:
1) je koopt een andere QNAP NAS en stopt er de schijven in, je hebt dan je data en instellingen zoals vroeger
2) je hangt één van de schijven aan een PC met linux, en je kan aan de data

success
Thanks, optie 2 lijkt voor mij geen optie (ken zo niemand met een linux installatie). Wellicht is optie 1 wel te doen. Begrijp ik goed dat ik een willekeurig nieuwe QNAP NAS kan kopen en deze de data weer correct kan lezen? In dat geval is dat toch wel een serieuze (en beste) optie.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:44
Edzeau schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:51:
[...]

Thanks, optie 2 lijkt voor mij geen optie (ken zo niemand met een linux installatie). Wellicht is optie 1 wel te doen. Begrijp ik goed dat ik een willekeurig nieuwe QNAP NAS kan kopen en deze de data weer correct kan lezen? In dat geval is dat toch wel een serieuze (en beste) optie.
Met behulp van VirtualBox een linux machine maken (Ubuntu ISO er aan koppelen, live boot) en vervolgens je hard disk via een SATA to USB koppelen is een optie.

PSN: PcDCch

• qnapclub
Edzeau schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:51:
[...]
Begrijp ik goed dat ik een willekeurig nieuwe QNAP NAS kan kopen en deze de data weer correct kan lezen? In dat geval is dat toch wel een serieuze (en beste) optie.
Ja, je kan in principe schijven migreren tussen eender welke NAS van QNAP(*), zelfs ARM naar x86 bijvoorbeeld. Je zal wel de eerste keer een migratiescherm krijgen om de juiste firmware voor het nieuwe model te installeren.

(*) Tenzij de stokoude modellen met oude FW. Als het 4.x draait zou je goed moeten zitten

[ Voor 8% gewijzigd door qnapclub op 05-02-2020 12:59 ]

• qnapclub
Mozart schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:14:
[...]
Met behulp van VirtualBox een linux machine maken (Ubuntu ISO er aan koppelen, live boot) en vervolgens je hard disk via een SATA to USB koppelen is een optie.
Als je een live boot gaat doen kan je je de moeite van de virtuele machine besparen ;)

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:44
qnapclub schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Als je een live boot gaat doen kan je je de moeite van de virtuele machine besparen ;)
Tenzij je geen DVD drive in je laptop hebt zitten, zoals ondergetekende :X Maar dan kan het nog met een USB stick natuurlijk...

[ Voor 8% gewijzigd door Mozart op 05-02-2020 15:07 ]

PSN: PcDCch

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

qnapclub schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:57:
[...]

Ja, je kan in principe schijven migreren tussen eender welke NAS van QNAP(*), zelfs ARM naar x86 bijvoorbeeld. Je zal wel de eerste keer een migratiescherm krijgen om de juiste firmware voor het nieuwe model te installeren.

(*) Tenzij de stokoude modellen met oude FW. Als het 4.x draait zou je goed moeten zitten
Weet je dat zeker? Want ik heb met support van QNAP gesproken en die geven aan dat dit niet kan? Die verwijzen me naar: https://www.qnap.com/nl-nl/nas-migration/

Ik heb nl nu het probleem dat ik een niet opstartende TS-453-Pro (of is dit een stokoude, hij draait zeker weten 4.x) , en niemand ken met een migratie-compatible QNAP...

• qnapclub
Murzeltje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:19:
Weet je dat zeker? Want ik heb met support van QNAP gesproken en die geven aan dat dit niet kan? Die verwijzen me naar: https://www.qnap.com/nl-nl/nas-migration/

Ik heb nl nu het probleem dat ik een niet opstartende TS-453-Pro (of is dit een stokoude, hij draait zeker weten 4.x) , en niemand ken met een migratie-compatible QNAP...
OK, misschien niet van x86 naar ARM (wel omgekeerd)

Als ik op die migratie pagina TS-453 ingeef kan ik naar een andere migreren. Let op, als je nu maar 2 schijven had in een 4-bay kan hij misschien zeggen dat je niet naar een 2-bay kan migreren.

Als je een specifiek scenario kan geven wil ik altijd eens dubbel-checken met QNAP voor je

• qnapclub
Mozart schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:07:
Tenzij je geen DVD drive in je laptop hebt zitten, zoals ondergetekende :X Maar dan kan het nog met een USB stick natuurlijk...
zelfs met een DVD drive in de computer zou ik de liveboot met USB doen ;)

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

qnapclub schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:24:
[...]

OK, misschien niet van x86 naar ARM (wel omgekeerd)

Als ik op die migratie pagina TS-453 ingeef kan ik naar een andere migreren. Let op, als je nu maar 2 schijven had in een 4-bay kan hij misschien zeggen dat je niet naar een 2-bay kan migreren.

Als je een specifiek scenario kan geven wil ik altijd eens dubbel-checken met QNAP voor je
Ja je kan op de site elke nas kiezen, maar 9 vd 10 geven aan dat ie dat dan niet ondersteund.En precies de nassen die het wel zouden doen die heb ik niet tot mn beschikking :)

Idealiter zou ik iemand met een ts-453 pro moeten hebben die 'm even een weekendje kan missen, zodat ik de data kan veiligstellen en daarna de schijven kan formatten voor in de volgende nas :)

• qnapclub
Murzeltje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:55:
Ja je kan op de site elke nas kiezen, maar 9 vd 10 geven aan dat ie dat dan niet ondersteund.En precies de nassen die het wel zouden doen die heb ik niet tot mn beschikking :)
voorbeeld? Als ik de TS-453 ingeef kan ik alle NASsen kiezen als compatibel behalve de ARM modellen (TS-43x). Dus TS-45x, TS-46x, TS-47x

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-11 20:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb al een tijdje een storend dingetje met mijn TS-231P. Om de één of andere reden is het onmogelijk om de samba-shares te zien zonder eerst op een share in te loggen (dus door in adresbalk rechtstreeks naar een share te gaan en dan in te loggen).
Aangezien ik een aantal shares op public heb staan en ze in basis ook te benaderen zijn zonder login, is dit nogal vervelend. Op mijn mediaplayer (Kodi) kan daardoor niet browsen naar de verschillende shares.

Ik heb al verschillende zaken geprobeerd, waaronder verlagen van de minimale vereiste samba-versie naar versie 1.0, de QNap WinS-server en de masterbrowser te maken, etc, maar niks werkt.

Als ik in Windows of Linux ook naar de werkgroep ga (alle apparaten zitten in dezelfde werkgroep), zie ik wel mijn antieke Sitecom nas verschijnen, maar de QNap is volledig afwezig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Edzeau
Update vanuit mijn kant:
Heb middels freeware-tooltje Linux Reader (windows) en een HDD-behuizing eerst mijn data van mijn RAID-1 schijven kunnen veiligstellen op mijn laptop. Vervolgens heb ik beide HDD's vanuit mijn oude QNAP TS-251 in een nieuw systeem gestopt (QNAP TS-228a). Na een firmware update en wat analyses herkent mijn nieuwe NAS de RAID-1 en is al mijn data met een aantal klikken weer als van ouds bereikbaar. Fijn!

Nu ga ik mijzelf aanleren om ook iedere 1 of 2 maanden een backup te maken op een losse externe HDD. Nogmaals thanks hier voor alle hulp! :)

• qnapclub
deepbass909 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:58:
Ik heb al een tijdje een storend dingetje met mijn TS-231P. Om de één of andere reden is het onmogelijk om de samba-shares te zien zonder eerst op een share in te loggen (dus door in adresbalk rechtstreeks naar een share te gaan en dan in te loggen).
Bonjour & UPnP al aangezet?

Alsook: bij geavanceerde opties van Windows Netwerk: de instelling "Toegang tot gedeelde mappen beperken voor anonieme gebruikers" lijkt me kans te maken roet in jouw eten te gooien

[ Voor 18% gewijzigd door qnapclub op 11-02-2020 23:40 ]

• qnapclub
dienstmededeling (sorry mods): QNAP doet via ons (qnapclubs) een poll naar je gebruik van DLNA, we willen morgen (woensdag 19/2) al een eerste resultaat hebben dus als er qnapclub leden dit hier lezen (en DLNA gebruiken) en nog geen stem uitbrachten, je mening kan mee de richting van QNAP DLNA bepalen!

Voor iedereen: er is een nieuwe 4.4.1 en 4.3.6 (de rest volgt) met beveiligingsfixes. Updaten!

4.4.2 wordt op 21/2 6/3 verwacht...

• MartijnSchuit
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-08-2021
Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende.

Mijn Qnap TS-219P is niet meer benaderbaar, althans ik kom niet in het QTS -> Web pagina beheer ingelogd.

Via Qfinder wordt ie gewoon gevonden, ik kan ook bij mijn bestanden en kan inloggen om alle statussen te zien. Alleen dat gedeelte werkt niet.

Ik probeer de pagina te benaderen via Chrome omdat het met Edge problemen kan geven.

Iemand een tip wat ik nog kan proberen.
Oh, en niet onbelangrijk wellicht. Ik kwam erachter omdat de NAS in de Degrade mode stond en heb inmiddels de harde schijf vervangen, maar wil graag in de beheer modus zien of deze nu inderdaad opgebouwd wordt/is.

Alvast bedankt voor jullie wijsheid :)

• qnapclub
@MartijnSchuit enkele dingen die al eens voorkomen, om te proberen:
- had je beveiliging ingesteld op de NAS, soms kan je in je eigen blacklist raken
- firewall van PC?

• MartijnSchuit
@qnapclub

Bedankt voor je reactie, ik heb geen verdere beveiliging op de nas voor zover ik het weet, ook staat qfinder niet geblokkeert in de firewall. Ik heb deze altijd ook gewoon kunnen benaderen. Ik kwam er laatst pas achter nadat de Hdd was uit gevallen dat de webinterface niet werkte.

Het lijkt erop dat de Hdd nog steeds aan het opbouwen is, via qfinder kan ik namelijk wel alle andere functionaliteiten gebruiken (behalve dus de webinterface) en als ik bij de functie bronmonitor kijk geeft deze bij het opslag gedeelte aan, in het dropdown vak, "Mirroring schijfvolume - Schijf 1 2" en de melding "Niet gereed".

Maar bovenstaande zal toch niks te maken hebben met het kunnen benaderen van de Qnap? Dit zou gewoon moeten werken. Via mobiel kan ik met Qmanager wel eea zien, maar deze geeft verder geen gekke dingen aan, maar ook niet dat de raid de schijf aan het opbouwen is ..

• qnapclub
@MartijnSchuit nee de webinterface zou gewoon moeten blijven werken.

Ik heb onlangs ook gemerkt dat bij het synchroniseren van de RAID daar niks van te zien was in Qmanager. Is doorgegeven.

Misschien kan je QNAP support laten kijken wat er loos is, zolang de RAID sync bezig is herstart je beter niet en zo... Zonder QTS access zal je de SSH toegang moeten geven of zo.

• joepadmiraal
Ik heb inmiddels een QNAP NAS gekocht en de installatie was een fluitje van een cent.

Hoe houden jullie de performance van de NAS in de gaten?
Via de resource monitor zie je mooi waar eventuele bottlenecks zitten, echter lijkt het er op dat deze data niet opgeslagen wordt.
Het zou handig zijn als ik achteraf kan zien wat er aan de hand was als er problemen geweest zijn.
Heb ik daar overheen gekeken of gebruiken jullie daar iets anders voor?

• leonbong
Er is ook logboek, daarnaast kan je ook periodieke performance testen doen van je arrays.

• joepadmiraal
leonbong schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:00:
daarnaast kan je ook periodieke performance testen doen van je arrays.
Bedankt voor je reactie.
De performance van de array zelf ben ik niet zo zeer in geinteresseerd.
Het gaat me meer om de performance tijdens normaal gebruik.
Als ik gebeld wordt met de melding dat het lang duurt om bestanden te openen zou ik willen kunnen zien of de NAS bijvoorbeeld al een tijdje een hoge cpu load heeft.
Een ander voorbeeld is het bekijken van de netwerkpoort statistieken om te bepalen of het zin heeft om de netwerk poorten te gaan trunken.

• leonbong
@joepadmiraal
Kan ook met volgens mij de "resource monitor"

• dark.druicca
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:10
Edzeau schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:54:
Update vanuit mijn kant:
Heb middels freeware-tooltje Linux Reader (windows) en een HDD-behuizing eerst mijn data van mijn RAID-1 schijven kunnen veiligstellen op mijn laptop. Vervolgens heb ik beide HDD's vanuit mijn oude QNAP TS-251 in een nieuw systeem gestopt (QNAP TS-228a). Na een firmware update en wat analyses herkent mijn nieuwe NAS de RAID-1 en is al mijn data met een aantal klikken weer als van ouds bereikbaar. Fijn!

Nu ga ik mijzelf aanleren om ook iedere 1 of 2 maanden een backup te maken op een losse externe HDD. Nogmaals thanks hier voor alle hulp! :)
Je kan automatisch back-ups maken op een externe NAS of USB HDD via de app hybride backup sync.
Gewoon 1 way sync selecteren en dan de mappen selecteren dat je wil automatisch overzetten op een tijdschema.

Net een oud Seagate personal cloud vervangen door een QNAP TS453Be en de oude Seagate werkt nu als backup van de QNAP.

• Edzeau
dark.druicca schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:12:
[...]

Je kan automatisch back-ups maken op een externe NAS of USB HDD via de app hybride backup sync.
Gewoon 1 way sync selecteren en dan de mappen selecteren dat je wil automatisch overzetten op een tijdschema.

Net een oud Seagate personal cloud vervangen door een QNAP TS453Be en de oude Seagate werkt nu als backup van de QNAP.
Zeker waar (en thanks voor de tip!), maar ik heb liever mijn externe HDD op een andere locatie dan mijn NAS, vandaar dat ik deze één keer in de zoveel tijd eens fysiek aan moet sluiten. Kleine moeite voor een hoop extra zekerheid. :)

• joepadmiraal
leonbong schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:47:
Kan ook met volgens mij de "resource monitor"
Ja, die gebruik ik nu, maar die heeft geen historische data.
Als ik de pagina ververs is alles dat daarvoor gebeurd is weg.

Ik heb nu Q' center geïnstalleerd.
Dit lijkt precies te doen waar ik naar opzoek ben.

• MartijnSchuit
@qnapclub
Het werkt inmiddels weer, om een of andere reden pakte de firmware update niet, dat zorgde er blijkbaar voor dat ik niet kon inloggen. Deze heb ik handmatig ge-update en daarna kwam ik er weer in. ;-)

Thx voor het meedenken!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mx. Alba schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:46:
Hmmm, die TS-659 Pro was opgezet met een RAID5 met 1 hotspare, dus effectief 8TB storage (4x2TB data + 2TB parity + 2TB hotspare). Blijkt dat de hotspare een bad sector heeft. Wat dus inhoudt dat er veel meer bad sectors zijn; alleen één te veel om nog te kunnen remappen.

Maar ik had natuurlijk nog mijn oude NAS met 2x3TB waarvan één stuk was. De werkende schijf heb ik alle partities vanaf gegooid en in de QNAP geplaatst. Zou in principe moeten werken volgens mij, je "gooit" dan alleen 1TB opslagruimte weg omdat de schijf groter is dan nodig voor de RAID config. Alleen pakt hij 'm toch niet op. "Plugged drive failed to work." En in de Storage Manger ziet hij de schijf niet eens.
Nou breekt m'n klomp... Letterlijk een maand later hoor ik opeens een "raar geluid" vanaf de NAS komen; een harde schijf die opspint die anders klinkt dan anders. En zie ik bij die 3TB schijf een groene status LED ipv dat die uit is... Huh?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6YyQ_DLhetBmXneK-CueJINgS4=/f/image/MZCQNAyKQtemdAsKFY1RvZYk.png

Not that I'm complaining... Scheelt me toch een nieuwe schijf zien te vinden. :D

• EH99
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 13:49
Verwijderd schreef op maandag 9 september 2013 @ 12:46:
Hebben er meer mensen problemen mee dat de SMTP-instellingen niet meer werken, zodat bij foutmeldingen er automatisch mailtjes worden gestuurd?
Heb SMTP van Ziggo (onze ISP) geprobeerd, maar ook Hotmail/Outlook.com.

Elke keer de error: De testmail kon niet worden verzonden. Controleer of de instellingen correct zijn, en of de netwerkverbinding actief is.

/edit: Oke, gewoon smtp.ziggo.nl ingevuld, geen username + ww, en het werkt... :)
Hier het zelfde probleem, kan niks versturen. Ook al Ziggo zonder paswoord geprobeerd. Ook Gmail geeft een foutmelding, zegt dat: Inloggen met Google is tijdelijk uitgeschakeld voor deze app, Deze app is nog niet geverifieerd door Google voor gebruik van de functie 'Inloggen bij Google'. Iemand een oplossing?

• qnapclub
Voor GMail moet je nu in je Google account toegang door minder veilige diensten toelaten.

Je kan ook SMTP gebruiken van je provider, maar let op dat de meesten nu SSL/TLS vereisen en het is soms zoeken om de juiste combinatie settings te vinden

GMail werkt hier maar die staat al jaren ingesteld, nog geen nieuwe setup geprobeerd sinds Google de toegang verstrengde

• leonbong
@qnapclub
Is er eenvoudige manier om een volumes naar een andere pool te verplaatsen.

Ik heb in mijn nas 3 storage pools

Pool 1 Raid1 2x250gb SSD
Pool 2 Raid1 2x4TB 2,5 inch HDD
Pool 3 Raid5 3x2TB 3,5 inch HDD

Nu zou ik wat volumes van pool3 naar pool2 willen verplaatsen, hier zitten ook ISCSI volumes bij dus die kan niet in Qfile de bestanden handmatig kopieren.

• qnapclub
zoiets heb ik nog nooit geprobeerd...

misschien met een snapshot replica? Maar de gedeelde mappen en co zou je dan ook moeten veranderen...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Gisteren stroomstoring gehad en nu geeft mijn TS-469 Pro op HDD4 één bad block aan. Andere drie HDDs zijn nog goed. Alle vier de schijven (WD RED 3 TB) zitten net aan de 60.000 uur.

Twijfel wat te gaan doen.
  1. Tijdelijk een tweede NAS regelen zodat ik een backup van mijn data kan maken en dan alle vier de nu 3TB HDDs vervangen voor 4TB HDDs.
  2. Idem aan bovenstaande alleen zonder de tijdelijke NAS. Gewoon de schijven één voor één vervangen, rebuilden en later de gehele RAID set vergroten.
  3. Spare WD 3 TB RED (die moet ik nog ergens hebben liggen, anders kopen) wisselen, rebuilden en klaar.
De meer TB heb ik niet nodig. Ik ga puur naar 4TB schijven indien een upgrade omdat het de Sweet Spot lijkt te zijn. Een nieuwe NAS omdat deze reeds oud is kan maar puur qua waar ik de NAS voor gebruik doet deze het nog goed. Optie 3 is natuurlijk het minste werk maar is dat niet gewoon uitstel van executie met schijven van zes jaar oud...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• leonbong
@FeaR
Ik zou een losse hdd kopen waar nu je totale inhoud op past, een 6TB of 8TB schijf dus.
Backup maken via een USB-adapter.

HDD's vervangen in de NAS.
Ik zou dus zelf twee 6TB of 8TB kopen desnoods 2e hands en dan gewoon naar raid1 gaan.

Nu ik je bericht nog een keer lees lekker rebuilden met je spare 3TB schijf of met nieuwe 4TB schijf.

PS Ik heb hitachi's ultrastars van imiddels 8 jaar oud draaien die het langer volhouden dan later gekochte seagate's (die hebben het 6 jaar volgehouden) die ik heb moeten vervangen ivm bad-sectors. Ik zal vanavond eens naar de smart-data kijken van hitachi maar daar ligt de bad-sectorcount volgens mij nog steeds op 0.

Mbt spare:
Dit is precies de reden waarom ik geen spare op plank leg als consument. Wanneer je hem nodig hebt is die ook oud. Ik koop dan liever op dat moment meteen nieuw. Heb ik ook gedaan waar mijn pool bestaat uit 2x2TB + 1x4TB in raid5 effectief gebruik ik dus 3x2TB, binnenkort maar eens die twee stokoude hitachi vervangen en groeien naar 3x4TB in raid5.

@qnapclub
ISCSI-volume
ISCSI-volume heeft natuurlijk geen gedeelde mappen maar alleen de target die kan je zo toewijzen ander ISCSI-volume.
Maar ik ben er inmiddels uit je ISCSI-volume exporteren dan krijg één groot bestand, maar deze kan je ook weer importeren op nieuwe locatie. Helaas is er geen kant en klaar move oplossingen in de qnap software.
Ik ga nu test ISCSI-volume aanmaken van 100GB ofzo en daarmee kijken hoe dat gaat.

Normale volumes
Normale volume's zijn veel eenvoudiger hernoem het oude volume naar bijvoorbeeld "Volume_Oud"
Maak een nieuw volume aan met oorspronkelijk naam.
In Qfile alles kopieren van het oude volume naar het nieuwe volume

Klaar want de share-mappen lijst verwijst dan vanzelf weer goed.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 01-04-2020 09:57 ]

• qnapclub
@FeaR
enkel de ene slechte schijf swappen is idd uitstel van executie.

Een nieuwe NAS is niet zo'n gek idee, de oude kan backup server spelen, je laat hem 's nachts automatisch opstarten en op de nieuwe NAS plan je dan een backup taak. Zo draait het hier al jaren, altijd goede backups en je backup schijven draaien niet de hele tijd én zijn meestal offline.

@leonbong
geen ervaring met ISCI volumes, sorry

@ al de rest: 4.4.2 komt vandaag of uiterlijk morgen (tenzij een last-minute fout gevonden wordt)

• EH99
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 13:49
qnapclub schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:52:
Voor GMail moet je nu in je Google account toegang door minder veilige diensten toelaten.

Je kan ook SMTP gebruiken van je provider, maar let op dat de meesten nu SSL/TLS vereisen en het is soms zoeken om de juiste combinatie settings te vinden

GMail werkt hier maar die staat al jaren ingesteld, nog geen nieuwe setup geprobeerd sinds Google de toegang verstrengde
Heb toegang geven voor minder veilige diensten, en krijg nog steeds de melding : Inloggen met Google is tijdelijk uitgeschakeld voor deze app
Deze app is nog niet geverifieerd door Google voor gebruik van de functie 'Inloggen bij Google'.

Inloggen met mijn Ziggo account lukt ook niet, poort en SSL ingesteld, maar als ik dan op save druk wordt het wachtwoordt weergegeven als nog maar twee puntjes, vind ik vreemd? Test mail versturen lukt dan niet. :(

• qnapclub
@EH99 ik geloof dat ze minder tekens tonen dan het wachtwoord, denk niet dat daar het probleem zit. Meestal heb ik een probleem om de SSL goed ingesteld te krijgen

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
2 vragen. Ik heb de Qmanager app op mijn telefoon gezet. Wat best handig is om tijdig waarschuwingen over het systeem binnen te krijgen. Maar de laatste tijd krijg ik met regelmaat een melding dat de myQNAPcloud link service offline is en even later weer online komt. Ligt dat aan mijn ISP of is dat een QNAP dingetje?

En ik wil de performance van de NAS wat opschroeven en zat te denken om er een SSD bij te pluggen. Ik heb nog 1 lege bay dus de ruimte is er. Maar welke is dan aan te raden, qua prestatie, opslag grote etc?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Noxa schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:12:
2 vragen. Ik heb de Qmanager app op mijn telefoon gezet. Wat best handig is om tijdig waarschuwingen over het systeem binnen te krijgen. Maar de laatste tijd krijg ik met regelmaat een melding dat de myQNAPcloud link service offline is en even later weer online komt. Ligt dat aan mijn ISP of is dat een QNAP dingetje?
Ja, die error kreeg ik ook geregeld de laatste tijd... Laatste keer was op 29-3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lM1SEmwtqZxyiUYajtl8GA-CG4=/f/image/HBMEDqBwQj3srifULlNWuujt.png

• leonbong
qnapclub schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:53:
@FeaR
enkel de ene slechte schijf swappen is idd uitstel van executie.

Een nieuwe NAS is niet zo'n gek idee, de oude kan backup server spelen, je laat hem 's nachts automatisch opstarten en op de nieuwe NAS plan je dan een backup taak. Zo draait het hier al jaren, altijd goede backups en je backup schijven draaien niet de hele tijd én zijn meestal offline.

@leonbong
ISCSI
Ik heb geprobeerd met een ISCSI-volume te exporteren en te importeren in andere pool werkt prima. Het duurt alleen een beetje lang.

• qnapclub
4.4.2 werd uitgebracht en ondertussen voor ARM modellen terug geannuleerd.

Maar het euvel op ARM modellen is enkel een bug in het parsen van het serienummer van de hardware. Mogelijks geeft dat problemen met licenties en is dat de reden (ik gok maar).

In elk geval geen erge bug. Geen probleem als je 4.4.2 al op je ARM NAS gezet had.

EDIT: QNAP bevestigt dat dit probleem enkel van belang is voor licenties. Dus als je 4.4.2 hebt en de licentieserver geeft een fout, terugkeren naar vorige release.

[ Voor 19% gewijzigd door qnapclub op 04-04-2020 11:06 ]

• leonbong
Qnap heeft wel erg vaak dat er onmiddellijk problemen zijn met update.
Hebben ze geen interne kwaliteitscontrole?

Geeft niet echt vertrouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 04-04-2020 13:11 ]

• qnapclub
leonbong schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:11:
Qnap heeft wel erg vaak dat er onmiddellijk problemen zijn met update.
Hebben ze geen interne kwaliteitscontrole?

Geeft niet echt vertrouwen.
Ze hebben wel degelijk QA, en ik heb persoonlijk hun racks vol met testmateriaal al gezien waardoor ze op alle modellen kunnen testen. En het is een oud zeer dat ik al herhaaldelijk heb aangekaart.

Hoe het dus in godsnaam mogelijk is dat ze nu weer na release een probleem hebben snap ik ook niet.

Wees gerust dat ik ze deze ochtend al heb duidelijk gemaakt wat voor een imagoschade dit telkens opnieuw geeft.

• leonbong
Maar toch gebeurt het ze erg vaak.
In de amper 1 jaar dat ik een qnap is het meerdere keren voorgekomen.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 04-04-2020 17:03 ]

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
4.4.2 geïnstalleerd en gelijk weer teruggegaan naar 4.4.1
Twee van mijn drie USB drives waren veranderd van USBDisk[X] in Devpartition(...) o.i.d. en waren ook niet meer zichtbaar in FileStation of via LAN.
Gelukkig werkt alles na de downgrade weer.

• qnapclub
drfruit schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:35:
4.4.2 geïnstalleerd en gelijk weer teruggegaan naar 4.4.1
Twee van mijn drie USB drives waren veranderd van USBDisk[X] in Devpartition(...) o.i.d. en waren ook niet meer zichtbaar in FileStation of via LAN.
Gelukkig werkt alles na de downgrade weer.
wow... ik probeer meer info te krijgen

• leonbong
Hoe lang ondersteund qnap eigenlijk een apparaat?

• qnapclub
qnapclub schreef op zondag 5 april 2020 @ 00:52:
[...]

wow... ik probeer meer info te krijgen
nog geen extra info behalve dat support al op de hoogte is, en ook enkele andere reports in andere fora. Dus het ligt niet aan jou of je NAS @drfruit

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
qnapclub schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:52:
[...]

nog geen extra info behalve dat support al op de hoogte is, en ook enkele andere reports in andere fora. Dus het licht niet aan jou of je NAS @drfruit
Bedankt voor de info.
Het valt mij op dat de enige USB drive die wel goed bleef werken, herkend werd als "Elements". De andere twee hebben geen label en worden gezien als USBDisk2 en -3.
Ik zie overigens geen manier om dit vanuit de NAS te veranderen, en wil ze niet uitwerpen en ergens anders gaan zitten morrelen aan de naamgeving, omdat het nu werkt met de oude fw.

• Noxa
What to do.

Ik heb nu een 6 bay NAS met daarin 4x en 4TB schijf. Waarop 1 volume draait in RAID 5. Ik heb in de aanslag en nieuwe 4TB schijf en een SSD a 500gb.

Wat is de meest efficiënte manier om de NAS in te richten? Ik overweeg de volgende opties.
  1. Simpelweg de extra schijf toevoegen aan de raid en de SSD gebruiken als cache voor die raid.
  2. Helemaal op nieuw starten en de SSD gebruiken om qts op te installeren en de raid terug plaatsen. In theorie moet dat kunnen maar ik vraag me af wat de gains zijn.
Ik gebruik de NAS vooral voor video storage en editing. Daarnaast film/ series streamen naar familie leden op het lan.

• leonbong
Voor Qtier of cache Read/Write toepassing heb je SSD's nodig die minstens in raid1 draaien dat is dus twee SSD's.
Cache read-only kan met enkele SSD maar dat voegt niet zoveel heel veel toe.
Als je de ruimte van de extra 4TB niet nodig hebt zou ik twee 500GB ssd in raid als Qtier toevoegen.

Ps Je kan ook het systeem volume verplaatsen zonder de NAS hele nas te hoeven wissen.

• Noxa
leonbong schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:16:
Voor Qtier of cache Read/Write toepassing heb je SSD's nodig die minstens in raid1 draaien dat is dus twee SSD's.
Cache read-only kan met enkele SSD maar dat voegt niet zoveel heel veel toe.
Als je de ruimte van de extra 4TB niet nodig hebt zou ik twee 500GB ssd in raid als Qtier toevoegen.

Ps Je kan ook het systeem volume verplaatsen zonder de NAS hele nas te hoeven wissen.
Ok, ik voel er niet veel voor om er meer geld tegen aan te gooien. Extra opslag is nog niet nodig maar de ervaring leert dat dat wel gaat komen.
Ik begrijp dat ik met 1 SSD het risico loop op data loss. Maar leek me interessant om te kijken wat het doet met de performance.

• leonbong
Qtier kan niet met enkele SSD.
Cache wel maar dan read-only, R/W kan ook maar dan moet je hokje aanvinken dat je akkoord gaat met de risico's.

Nu denk voor mediabestanden zoals films ga je er geen bal van merken.
Ik zelf heb ssd's en HDD's raidset in qnap.
1) 2x250GB m2 sata SSD raid1
2) 2x4TB 2,5 inch hdd raid1
3) 3x2TB 3,5 inch HDD raid 5

Tussen 1 2 en 3 merk geen verschil bij films ofzo.
Voor kleine bestanden bewerken word documenten enz enz is 1 echt het snelst, voornamelijk doordat deze snellere zoektijden heeft.
Tussen 2/3 merk je bij het kopiëren of afspelen van grote bestanden nauwelijks verschil.

Alle drie trekken gigabit dicht.

• qnapclub
En 4.4.2 is nu volledig ingetrokken.
Ik gok voor het USB schijven probleem maar ik hoop meer info te krijgen...

UPDATE: er was blijkbaar ook een memory leak in de live firmware update code....

[ Voor 27% gewijzigd door qnapclub op 07-04-2020 16:10 ]

• leonbong
Gelukkig dat ik nog maar even heb gewacht. Ben inmiddels terughoudend met update laat iemand anders maar proefkonijn zijn.
Dit is niet alleen bij Qnap maar eigenlijk bij alles ik wacht altijd totdat de ik geen gekke dingen meer lees op intranet.
Ik heb ellende gehad bij:
Apple
MS
Unifi

Ik ben geen proefkonijn meer.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 07-04-2020 14:47 ]

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
qnapclub schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:28:
En 4.4.2 is nu volledig ingetrokken.
Ik gok voor het USB schijven probleem maar ik hoop meer info te krijgen...

UPDATE: er was blijkbaar ook een memory leak in de live firmware update code....
Wat een beschamend amateuristische club is qnap, de ene na de andere firmware wordt teruggetrokken. :(
Mijn huidige nas is de eerste en de laatste van hen.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 14:09
pafdaddy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:34:
[...]

Wat een beschamend amateuristische club is qnap, de ene na de andere firmware wordt teruggetrokken. :(
Mijn huidige nas is de eerste en de laatste van hen.
Ik snap wat je zegt... Ik heb in de afgelopen jaren weinig problemen met mijn synology gehad maar, mijn qnap daar in tegen.... |:(

• leonbong
Ik heb deze Qnap nog geen jaar, maar ik vind het inderdaad vervelend dat je beducht moet zijn op een update.

Ik kijk het voorlopig aan, maar als deze situatie het komend jaar niet aanzienlijk verbeterd zal ik deze NAS toch vervangen.
Dat zou toch heel jammer zijn mijn vorige Netgear heb ik bijna 10 jaar gebruikt. De laatste 4 jaar geen echte updates alleen zo nu dan security fixes. Toen dat een jaar niet geweest was ben ik gaan vervangen.
Maar als het zo doorgaat zal ik mijn NAS vroegtijdig vervangen voor ander model van een ander merk en dat zal dan wel weer een Netgear worden.
Moet netgear wel weer nieuwe types op de markt brengen.

Update 10-april-20
Ik heb gisteren besloten om het ram van mijn NAS (TS-673) uit te breiden van 4GB --> 20GB.
Regelmatig gaf hij al aan dat hij geheugen tekort had als oplossing zette ik dan enkele app's uit en dan trad het niet meer op.
Ik ben benieuwd of ik nog meldingen krijg mbt geheugen te kort.

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 10-04-2020 15:54 ]

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:29

KL643

beeldaandemuur

Kreeg vanmorgen weer een nieuwe update aangeboden voor mijn TS-451 4.4.2.1270 Inmiddels up and running

beeldaandemuur

• leonbong
@KL643
Blijkbaar nog niet echt alles opgelost met deze update:
QTS 4.4.2.1270 build 20200410
Known Issues
The NAS will run out of memory after users perform a live update from QTS 4.4.2.1262 build 20200402. To work around this issue, QNAP recommends performing a manual update instead.

Ik heb geen flauw idee hoe je handmatige update doet dus ik laat maar even en wacht tot de volgende update.

@qnapclub
Wel slecht eigenlijk dat ze bij het inloggen wel deze update presenteren. Want je bent dan toch geneigd op update te klikken. Er staat niet direct bij op het scherm dat je daarna een memory leak hebt, wat echt dramatisch is voor een NAS want die dingen herstart je bijna nooit en dat is ook niet de bedoeling.

Nee ik wacht nog wel.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 11-04-2020 16:40 ]

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-11 20:30
Is de webinterface van QTS een beetje vlot? Of wordt dat OS ook zwaarder met iedere update

Ik heb een TS-328 op het oog ter vervanging van een DS213J.
De Synology gui is nooit echt snel geweest maar zeker sinds DSM6.x niet vooruit te branden.
Erg frustrerend en deels reden voor een upgrade.

• leonbong
Nee voelt bij mij vlot.
Nu heeft mij nas een zware cpu Quad vore en 20gb ram. dus is misschien een slecht voorbeeld.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:49
Iemand hier wel eens een OpenVpn docker werkend gekregen?
Ik probeer die van LinuxServer, maar krijg steeds een foutmelding:

code:
1
/usr/local/openvpn_as/scripts/openvpnas: No such file or directory

Volgens mij heb ik het pad goed ingesteld naar een folder op mijn nas. Er worden tijdens de installatie ook 2 folders in aangemaakt.

De reden om een andere openVPN te gebruiken is omdat ik de OpenVPN van qnap niet flexibel genoeg vind. Ik gebruik nu PiVPN, maar wil eigenlijk de raspberry uit de meterkast.

• Luiaard
  • Laatst online: 09-11 18:53
Ik had een TS-259Pro+, die heb ik onlangs vervangen door een TS231P2. Achterliggende gedachte, dat de oude over een tijdje niet meer actief ondersteund wordt wat met name veiligheidstechnisch een probleem kan zijn denk ik.

Nu dacht ik direct weer de Logitech Media Server te installeren die ik altijd gebruik, maar ik zie hem niet in de repository van Qnapclub, overigens ook Transmission niet. Is de nieuwe QTS firmware dusdanig veranderd dat deze applicaties er niet meer op kunnen of?

Import van EVs

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

hmm ik heb sinds kort ineens een hele batterij aan meldingen in Kaspersky staan van port scan waarschuwingen... vanaf het IP adres van mijn NAS (QNAP 453be)
Het zijn scans op een grote varatie aan poorten, die ik niet allemaal kan linken aan services die op de NAS draaien.

Ik heb anti-malware en antivirus op de NAS staan met dagelijkse scans maar begin me toch af te vragen of dit kwaad kan, naast het feit dat Kaspersky de NAS wil blokkeren.

Verder kan ik weinig anderen vinden die hier last van hebben?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-11 19:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een probleempje met de TS-251 van mijn broer. Waarschijnlijk een firmware update die niet goed gegaan is en nu wil hij alleen naar de unix prompt booten. Ik merk op de prompt dat er van alles mis is.

Dus ik probeer de instructies van deze pagina te volgen voor de firmware recovery en op gegeven moment moet je een firmware image naar de DOM op /dev/mmcblk0 kopieren.
De DOM is 492MB en het firmware image is ook exact 492MB (tot op de byte precies 515.899.392 bytes), maar met het kopieren krijg ik de melding cp: error writing '/dev/mmcblk0': No space left on device
Hoe kan dat?

Signatures zijn voor boomers.

• rinkel
Voor het eerst ooit heb ik een “Out of memory” melding gekregen op mijn Nas.
Ik heb 8GB en eigenlijk altijd gebruik van rond de 30%

Dit klopt echt voor geen meter.

• leonbong
@rinkel
Draai je de laatste update QTS 4.4.2.1270 build 20200410 ?

Van die is bekend dat die een memory leak heeft daarom heb ik nog geen update gedaan laat ze dat eerst maar fixen.

• rinkel
leonbong schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:22:
@rinkel
Draai je de laatste update QTS 4.4.2.1270 build 20200410 ?

Van die is bekend dat die een memory leak heeft daarom heb ik nog geen update gedaan laat ze dat eerst maar fixen.
Ja klopt, die heb ik geïnstalleerd. Achteraf had ik dat dus beter niet kunnen doen.
Waardeloze update.

• leonbong
Het schijnt dat als manuele update doet dat je dan geen memoryleak hebt.
Ik weet niet hoe dat werkt

• rinkel
leonbong schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:58:
Het schijnt dat als manuele update doet dat je dan geen memoryleak hebt.
Ik weet niet hoe dat werkt
Kan ik dezelfde update nogmaals uitvoeren?

Ik heb wel dit gevonden.
Als die folders kloppen kan ik t wel eens proberen.

Die HDA-folder structuur heb ik nooit echt begrepen. Wat ze betekenen lijkt ook elke keer te veranderen en is, volgens mij, ook per type Nas verschillend.

[ Voor 38% gewijzigd door rinkel op 17-04-2020 23:05 ]

Pagina: 1 ... 57 ... 67 Laatste