@
FeaR
Ik zou een losse hdd kopen waar nu je totale inhoud op past, een 6TB of 8TB schijf dus.
Backup maken via een USB-adapter.
HDD's vervangen in de NAS.
Ik zou dus zelf twee 6TB of 8TB kopen desnoods 2e hands en dan gewoon naar raid1 gaan.
Nu ik je bericht nog een keer lees lekker rebuilden met je spare 3TB schijf of met nieuwe 4TB schijf.
PS Ik heb hitachi's ultrastars van imiddels 8 jaar oud draaien die het langer volhouden dan later gekochte seagate's (die hebben het 6 jaar volgehouden) die ik heb moeten vervangen ivm bad-sectors. Ik zal vanavond eens naar de smart-data kijken van hitachi maar daar ligt de bad-sectorcount volgens mij nog steeds op 0.
Mbt spare:
Dit is precies de reden waarom ik geen spare op plank leg als consument. Wanneer je hem nodig hebt is die ook oud. Ik koop dan liever op dat moment meteen nieuw. Heb ik ook gedaan waar mijn pool bestaat uit 2x2TB + 1x4TB in raid5 effectief gebruik ik dus 3x2TB, binnenkort maar eens die twee stokoude hitachi vervangen en groeien naar 3x4TB in raid5.
@
qnapclub
ISCSI-volume
ISCSI-volume heeft natuurlijk geen gedeelde mappen maar alleen de target die kan je zo toewijzen ander ISCSI-volume.
Maar ik ben er inmiddels uit je ISCSI-volume exporteren dan krijg één groot bestand, maar deze kan je ook weer importeren op nieuwe locatie. Helaas is er geen kant en klaar move oplossingen in de qnap software.
Ik ga nu test ISCSI-volume aanmaken van 100GB ofzo en daarmee kijken hoe dat gaat.
Normale volumes
Normale volume's zijn veel eenvoudiger hernoem het oude volume naar bijvoorbeeld "Volume_Oud"
Maak een nieuw volume aan met oorspronkelijk naam.
In Qfile alles kopieren van het oude volume naar het nieuwe volume
Klaar want de share-mappen lijst verwijst dan vanzelf weer goed.
[
Voor 29% gewijzigd door
leonbong op 01-04-2020 09:57
]