Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 67 Laatste
Acties:

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik mysql uit staan en cloudlink ook maar uitgezet.
Toch maar eens een goede VPN router kopen als externe toegang wil.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 06-10-2019 10:46 ]

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:48
qnapclub schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:33:
cloudlink is een beetje hetzelfde als poorten forwarden, behalve dat het op een QNAP server gebeurt en de NAS ook een link maakt met die server om dan het internetverkeer te ontvangen.

cloudlink is niets meer dan een gat in de firewall ;)
Brrr, dat vind ik wel eng, een gat in de firewall.

Ik heb maar een paar poorten in mijn firewall open staan naar de NAS, alleen voor VPN.
Maar als dat niet veilig genoeg is ga ik de VPN verplaatsen naar een Raspberry.

Ik heb de NAS voornamelijk om ransomware te voorkomen. Als de NAS de veroorzaker gaat worden gaat ie eruit.

Ik heb overigens cloudlink niet aan staan. Althans dat hoop ik, er is nergens een vindje om dat aan of uit te zetten. Het is bij mij gewoon niet geconfigureerd, behalve DDNS, maar die kan je wel aan/uit zetten, die staat nu dus uit.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 06-10-2019 11:40 ]

• leonbong
Ja daar ben ik ook nog twijfel over of ik:
A: de VPN icm Ddns van de Nas gebruik met als nadeel dat ik enkele poorten op router moet forwarden naar de Nas
B: een echte VPN router gebruiken zodat ik voor Nas niks hoef open te zetten op de router/firewall

B lijkt mij technisch beter en ik kan het ook gebruiken voor publieke Wifi veilig maken maar complexer door hoe t-mobile glas werkt.

Cloudlink voorlopig niet meer behalve als uit documentatie blijkt dat VPN achtige constructie is.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 06-10-2019 11:55 ]

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
Ter verduidelijking: Cloudlink is geen VPN, het dient eigenlijk alleen voor gebruikers die geen poorten op de router kunnen forwarden naar de NAS (omdat ze het niet kunnen of mogen).

De NAS maakt dan een verbinding met de Cloudlink server en wie daar een verbinding naar maakt komt dan op je NAS terecht (voor de poorten/diensten die je ingesteld hebt). Het is dus net als port forwarding, en dat bedoelde ik met het gat in de firewall: als de netwerk admin alles dicht zet is de NAS toch nog bereikbaar.

Ik ben voorstander van een goede VPN op de router (vb WireGuard), maar VPN op de NAS is een makkelijke 2de keus.

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

• rinkel
nvm

[ Voor 93% gewijzigd door rinkel op 06-10-2019 13:26 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-10 16:05

Atmoz

Techno!!

Welke QNAP (rack model) zouden jullie nemen als je rekening moest houden met het volgende:

- aantal bays: 8 (meer is geen ramp, maar zeker geen must)
- prijs ergens tussen de € 500,- en € 2000,- (excl. disks)
- maximale diepte: 500mm

Wat ik ermee wil gaan doen:

- dataopslag (privé + zakelijk) --> foto/video, muziek, films, projecten, documenten, etc...
- webserver draaien (vooral voor intern gebruik)
- backups maken
- database draaien
- camera-bewaking
- een beetje toekomst voorbereid zijn

Bovendien vraag ik me af welke RAID-config ik het beste kan draaien in dit geval?

Wie kan hier iets over zeggen? _/-\o_
Of moet ik stiekem ook naar Synology kijken? (ik heb tot op heden altijd QNAP nassen gehad, en dat beviel me eigenlijk wel).

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-11 22:19
Heb hier een Qnap TS-231P net gehaald. Die zou snapshots kunnen maken, alleen kom ik er maar niet uit hoe ik m'n laptop kan selecteren en daar een snapshot van kan maken. Is een laptop met een m2 ssd en een 1tb hdd. Wat ik op internet vind is meer een snapshot van de schijf zelf(nas schijf zelf). Maar ik wil juist de laptop gebackupt hebben om de zoveel uur. Weet iemand hoe dat in z'n werk gaat?

Edit: Heb het programma Netbak Replicator gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door rominick op 06-10-2019 17:10 ]

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zijn er nog Tweakers die ook nog een TS-212 of vergelijkbaars draaien?
Ik zie dat ik 'm op een paar dagen na exact 8 jaar geleden heb besteld.
De schijven zijn 2 Samsung Spinpoint EcoGreen F4 2TB modellen.
De Qnap geeft aan dat hun power on hours op respectievelijk 63261 en 58719 uur staan.

Maar ik merk toch wel dat het allemaal wel heel erg traag is geworden. Dan kan ik (via verkenner op pc/laptop) prima door de bestanden heen bladeren en het andere moment duurt het letterlijk minuten voordat ik een foto kan openen.
De UI via de browser kan ook soms erg langzaam zijn.

CPU usage lijkt over het algemeen niet zo heel erg hoog (~50%), memory usage zit wel rond de 80%.
Resource monitor lijkt me ook niet al te veel geks aan de hand.
Ik had ook lang services als SickBeard, SickRage, CouchPotato etc. gedraaid en hoewel het downloaden/verwerken op zich wel goed ging, waren die UI's niet te gebruiken zo langzaam.

Ben wel benieuwd of er nog Tweakers zijn die iets vergelijkbaars nog hebben staan.
Ander punt is dat ik die 4TB op zo'n 1TB na vol heb en ik van plan ben om enkele duizenden dia's/negatieven te gaan digitaliseren en dat gaat ook makkelijk een halve TB in gebruik nemen.
Ik ben al een tijdje bezig hoe ik dit ga aanpakken met het naderende tekort aan opslagruimte...

• rinkel
Heb al even zitten zoeken, maar kan het niet vinden.
Is het mogelijk om een nieuw OpenVPN profiel te maken? Dus eigenlijk een nieuwe key te genereren?
Of een nieuwe te uploaden?
Telkens als ik op downloaden klik, dan krijg ik dezelfde.

Edit
Ik heb inmiddels wel de ca.crt gevonden op de NAS, als ik die aanpas komt de wijziging ook in de downloadfile.
Ik zal eens een nieuwe maken met openVPN en kijken of het werkt.

Edit2
ca.crt opnieuw gemaakt, deze kan dan ook van de NAS gedownload worden.
Maar helaas wordt deze niet gebruikt door openvpn; de oude op mijn iPhone werkt nog steeds.
Iets anders bedenken dus.

Edit3
Het is gelukt. Eerst de keys folder verwijderen, daarna qvpn verwijderen en opnieuw installeren: nieuwe key.

[ Voor 55% gewijzigd door rinkel op 07-10-2019 09:14 ]

• Piet91
  • Niet online
In mijn vorige reactie heb ik het er over dat mijn TS-212 zo traag is.

Met wat rond zoeken op internet kwam ik uit bij Malware Remover.
Deze heb ik geïnstalleerd en deze heeft inderdaad "high-risk malware" verwijderd.
Tevens geeft het aan dat ik alle user accounts passwords moet veranderen, QTS en de apps moet updaten, passwords for email account en Qnap ID updaten en NAS moet herstarten.

QTS en apps heb ik allemaal geüpdatet, wachtwoord admin account is gewijzigd, NAS is herstart, Qnap cloud spul gebruik ik niet (meer) en toch blijft Malware Remover bij elke nieuwe scan weer aangeven dat hij Malware heeft gevonden/verwijderd en dat ik bovenstaande zaken moet uitvoeren.

Is er een of andere malware die uit zich uit zichzelf blijft herinstalleren ofzo? Ik merk overigens wel dat de NAS sneller lijkt geworden. Sneller door de UI en verkenner.

• leonbong
Atmoz schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:54:
Welke QNAP (rack model) zouden jullie nemen als je rekening moest houden met het volgende:

- aantal bays: 8 (meer is geen ramp, maar zeker geen must)
- prijs ergens tussen de € 500,- en € 2000,- (excl. disks)
- maximale diepte: 500mm

Wat ik ermee wil gaan doen:

- dataopslag (privé + zakelijk) --> foto/video, muziek, films, projecten, documenten, etc...
- webserver draaien (vooral voor intern gebruik)
- backups maken
- database draaien
- camera-bewaking
- een beetje toekomst voorbereid zijn

Bovendien vraag ik me af welke RAID-config ik het beste kan draaien in dit geval?

Wie kan hier iets over zeggen? _/-\o_
Of moet ik stiekem ook naar Synology kijken? (ik heb tot op heden altijd QNAP nassen gehad, en dat beviel me eigenlijk wel).
Ik heb de TS-673 en die bevalt redelijk. Alleen jammer dat hij geen hw-transcoding kan in plex.

Als ik nu zou moeten kopen zou ik de TVS-672N / TVS-672XT kopen. Die kan namelijk wel HW-transcoding in plex.

Persoonlijk vind ik de TVS-951 ook zeer mooi apparaat ik heb lang getwijfeld of ik die niet wou ipv TS-673. Nu gebruik ik nauwelijks plex dus is hardware transcoding niet echt een probleem voor mij.
De TS-673 heeft een aanzienlijk krachtiger cpu dan TVS-951 en TVS-672 is nog krachtiger maar ook het duurst.

• qnapclub
Piet91 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:42:
QTS en apps heb ik allemaal geüpdatet, wachtwoord admin account is gewijzigd, NAS is herstart, Qnap cloud spul gebruik ik niet (meer) en toch blijft Malware Remover bij elke nieuwe scan weer aangeven dat hij Malware heeft gevonden/verwijderd en dat ik bovenstaande zaken moet uitvoeren.
Misschien moet je eens contact opnemen met de helpdesk, die zoeken dat voor je uit.

Zelf proberen oplossen door in de crontab en dergelijke te kijken lukt ook, maar door het de helpdesk te laten doen leren ze misschien iets bij over de malware in kwestie.

Verder draai je 4.3.3.0998 neem ik aan? Ik gok dat er weldra een update kan komen want ze zijn met een aantal fixes voor andere modellen begonnen en meestal volgen de andere dan ook wat later ;)

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:03

Typhone

Who Dares Wins

Op mijn QNAP TVS-882 heb ik Acronis True Image staan die ik gebruik om mijn mobiele telefoon en Ipad te backuppen. De mobile variant dus die een QR code scant en klaar is kees.

Bij een vriendin heb ik een wat lager model Qnap aangeraden maar daar vind ik die software niet bij de qnap apps. Als ik bij mezelf inlog wel. De rest is identiek... iemand enig idee hoe dat kan?

• Piet91
  • Niet online
qnapclub schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:52:
Misschien moet je eens contact opnemen met de helpdesk, die zoeken dat voor je uit.

Zelf proberen oplossen door in de crontab en dergelijke te kijken lukt ook, maar door het de helpdesk te laten doen leren ze misschien iets bij over de malware in kwestie.

Verder draai je 4.3.3.0998 neem ik aan? Ik gok dat er weldra een update kan komen want ze zijn met een aantal fixes voor andere modellen begonnen en meestal volgen de andere dan ook wat later ;)
Inderdaad 4.3.3.0998. Dan wacht ik wel even op een update.
Want online lees ik ook al veel verhalen waarbij Malware Remover onnodig deze reports blijft geven.

• qnapclub
Piet91 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:55:
[...]
Want online lees ik ook al veel verhalen waarbij Malware Remover onnodig deze reports blijft geven.
Dat van die onnodige reports van Malware Remover was een tijdje geleden één keer opgetreden door een foute update van de signatures.

Is al lang opgelost, misschien moet je eens malware remover er af gooien en terug installeren om zeker te zijn dat je niet blijven hangen bent op die foute update.

Als je het nadien nog hebt zou ik het bericht toch ernstig nemen

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11 16:25

R.G

Hoe kan je een qnap herconfigureren ( hele qnap software eraf zonder je raid te verliezen aan data?

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 10:22

SteveV

Schtiefv Meister

Iemand ervaring met het upgraden van het geheugen in een TS 451+ model naar 8GB?
Al veel gevonden online maar eigenlijk spreken ze elkaar allemaal tegen qua welke reepjes compatible zijn.

Qnap zegt uiteraard dat alleen hun reepjes werken maar voordat ik een kitje koop van 8GB zou ik graag weten welke er zeker gaan werken.

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

• qnapclub
R.G schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:44:
Hoe kan je een qnap herconfigureren ( hele qnap software eraf zonder je raid te verliezen aan data?
Niet...

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28

Ethirty

Who...me?

SteveV schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:49:
Iemand ervaring met het upgraden van het geheugen in een TS 451+ model naar 8GB?
Al veel gevonden online maar eigenlijk spreken ze elkaar allemaal tegen qua welke reepjes compatible zijn.

Qnap zegt uiteraard dat alleen hun reepjes werken maar voordat ik een kitje koop van 8GB zou ik graag weten welke er zeker gaan werken.
Het moet te vinden zijn, ik heb recent mijn 253Be succesvol voorzien van 16GB terwijl de CPU volgens Intel niet eens zoveel aan kan.

Denk dat als je meerdere berichten ziet dat het werkt, je het zonder al te veel risico kan testen. En anders stuur je ze terug.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Klopt en dat wil ik ook gaan doen maar 16GB durf ik niet aan.
Ik heb meerdere berichten gelezen dat het na verloop van tijd je data corrupt kan maken maar of het een broodje aap is durf ik niet te zeggen.

16GB is voor mij niet nodig, ik gebruik de NAS alleen voor data opslag en af en toe een download via vpn.
Ik stream af en toe een serie naar de Nvidia Shield.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41

Lief Adje

Love is in the air

Wel met een 251, maar dan direct naar 16gb draait nu al 4 jaar perfect :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Hmm 4 jaar alweer ok dat is een ander verhaal.
Ik heb mijn huidige 459 Pro II ook geupgrade in het verleden (9 jaar ofzo) naar 4GB en dat ging ook perfect.

Misschien toch iets verder in verdiepen nog.

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Zojuist de knoop doorgehakt en een setje 16GB van Crucial gekocht voor € 60.
Volgende week maar eens inbouwen.

• EH99
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:40
Ik kom niet meer in mijn Multimedia map op mijn Qnap 219+ alle mappen kan ik benaderen met admin en username, maar alleen bij deze map krijg ik de melding : https://www.dropbox.com/s...sprobleem%20qnap.jpg?dl=0

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

SteveV schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 06:17:
Zojuist de knoop doorgehakt en een setje 16GB van Crucial gekocht voor € 60.
Volgende week maar eens inbouwen.
d:)b

• qnapclub
Voor alle duidelijkheid, QNAP zegt dat niet, wel is het zo dat als je er ander geheugen in stopt en je hebt problemen (NAS onstabiel, etc) ze gaan vragen om te testen met officieel ondersteund geheugen. (en als je oorspronkelijk 1Gb had en je hebt een probleem met VM draaien dan heb je pech natuurlijk)

Wat die 16GB betreft, Intel geeft geen garantie dat meer dan 8GB stabiel werkt, dus zelfde verhaal als hierboven. Werkt het voor jou dan is dat leuk maar verwacht geen support.

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Het werkt tot nog toe prima en ik hou de 2gb reep uiteraard als backup.
Systeem laat netjes 16gb zien en gebruikt in een stress meer dan 8gb dus so far so good 👍

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Toen ik een vervanging voor mijn 459 Pro II zocht had ik een aantal wensen, waarvan prijs een belangrijke was.

Nu begin ik te denken dat de prijs meer invloed heeft dan bedacht: mijn nieuwe 253Be resoneert als een malle in de kast, waar ik de 459 in al die jaren nooit écht heb gehoord. Ik hoor de vibraties in de woonkamer en als ik in bed lig. Ook de disk activiteit komt hoorbaar boven andere huis-geluiden uit.

Zou dat de grotendeels plastic constructie zijn? Ik dacht dat de trays speciaal gemaakt waren om vibraties te beperken :?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Zou dat de grotendeels plastic constructie zijn? Ik dacht dat de trays speciaal gemaakt waren om vibraties te beperken :?
Kun je het resoneren stoppen door ergens op de behuizing te drukken of iets vast te pakken? Je zou wat schuim onder de voetjes kunnen doen of aan de binnenkant wat opvullen of juist van buiten er wat tegenaan te zetten.

Oftewel; Wat resoneert er precies?

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 25-10-2019 11:32 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat ben ik nog aan het zoeken, voor nu de hele kast waar de NAS in staat :+

#team_UTC+1

• SteveV

SteveV

Schtiefv Meister

Ik denk de ventilator.
Die begon bij mij na 8 jaar ook flink te trillen maar persoonlijk geen last van omdat deze in de meterkast stond.
De nieuwe 451+ heeft hier tot nog toe geen last van.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SteveV schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:28:
Ik denk de ventilator.
Die begon bij mij na 8 jaar ook flink te trillen maar persoonlijk geen last van omdat deze in de meterkast stond.
De nieuwe 451+ heeft hier tot nog toe geen last van.
Lijkt me sterk dat zo'n kleine fan een hele kast laat resoneren. Ik verdenk de constructie icm de schijven. Er is gewoon te weinig massa om de vibraties te dempen. Mijn oude NAS was bijna volledig metaal inclusief de trays.

#team_UTC+1

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Vandaag een 253Be binnen gekregen, komend van een synology is dat even wennen!

2 vragen: welk geheugen raden jullie aan voor een upgrade en ik heb naast een WD red nog een samsung ssd van 128gb liggen. Hoe kan ik deze het beste inzetten, ssd cache of gewoon OS op de SSD zetten en WD red als opslag gebruiken?

ik heb geen behoeften aan raid, echt belangrijke zaken sync ik naar cloud opslag. QNAP met name gekocht om mijn raspberry pi te vervangen die sd kaartjes bleef vernietigen. Dus ga voornamelijk aan de slag met container en virtualisation station om pi-hole en home assistant te draaien.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lees even 2 pagina’s terug, daar meld ik ergens exact wat ik er voor geheugen in heb gezet. 16GB moet genoeg zijn. :)

Als je beide disks hebt zou ik ze gebruiken. Het nut als read cache is beperkt. Ik zou denk ik je VM's of containers op de SSD zetten en dan de data/backup op disk. Mijn Unifi controller genereert bijv best een hoop (hoorbare) disk IO. Dat had ik op mijn ESXi host met SSD nooit door.

Zelf wil ik mijn 2 disks nog uitbreiden met de SSD cache module. Helaas kan je die niet als volwaardige disk inzetten als ik het goed begrijp.

[ Voor 12% gewijzigd door Ethirty op 25-10-2019 14:57 ]

#team_UTC+1

• haakjesluiten
Ethirty schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:56:
Lees even 2 pagina’s terug, daar meld ik ergens exact wat ik er voor geheugen in heb gezet. 16GB moet genoeg zijn. :)

Als je beide disks hebt zou ik ze gebruiken. Het nut als read cache is beperkt. Ik zou denk ik je VM's of containers op de SSD zetten en dan de data/backup op disk. Mijn Unifi controller genereert bijv best een hoop (hoorbare) disk IO. Dat had ik op mijn ESXi host met SSD nooit door.

Zelf wil ik mijn 2 disks nog uitbreiden met de SSD cache module. Helaas kan je die niet als volwaardige disk inzetten als ik het goed begrijp.
Dankje, net even een stick 8GB CT102464BF160B besteld, eerst eens kijken hoe ver we daar mee komen. 2GB is in ieder geval bij lange na niet genoeg kom ik nu achter, is DSM wat efficienter met geheugen?

[ Voor 6% gewijzigd door haakjesluiten op 25-10-2019 15:44 ]

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:50

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe nas (heb nu een freenas op mn oude i5 2500). Ik heb dit topic ff doorgespit op compabiliteit van HDD's maar kan alleen wat oude postst vinden. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het gebruik van een HDD die niet op de compabiliteitlijst van qnap staat. Ik heb een WD red die op de lijst staat maar ook een Seagate (ST3000DM001) die er niet op staat. Zou dat gewoon werken?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• qnapclub
@Dwarlorf de meeste schijven die niet op de lijst staan werken ook, ze zijn gewoon niet door hen effectief getest.

Belangrijkst is dat je checkt dat de schijf geschikt is voor een NAS. Als je ze in RAID wil gebruiken en ze hebben een te lange retry-tijd voor lezen/schrijven dan vliegen ze uit de RAID en dat is niet fijn

• Dwarlorf

Dwarlorf

qnapclub schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:28:
@Dwarlorf de meeste schijven die niet op de lijst staan werken ook, ze zijn gewoon niet door hen effectief getest.

Belangrijkst is dat je checkt dat de schijf geschikt is voor een NAS. Als je ze in RAID wil gebruiken en ze hebben een te lange retry-tijd voor lezen/schrijven dan vliegen ze uit de RAID en dat is niet fijn
Bedankt voor je reactie. Ik gok dat het wel goed zit want ze zitten nu in mijn freenas NAS maar ik zal het dit weekend even goed uitvogelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 26-10-2019 10:32 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• haakjesluiten
Ik ben mijn QNAP nog aan het inrichten en loop tegen een probleem aan.

Ik heb een duckdns docker draaien en een qvpn openvpn verbinding om verbinding te kunnen maken met de NAS en interne netwerk. Nou zou ik ook graag alle data vanuit de NAS via een externe betaale VPN willen laten verlopen maar dan kom ik in de knoei met duckdns want die gaat dan het ip adress van de externe VPN gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 27-10-2019 21:29 ]

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ik denk dat ik er min of meer uit ben. De pricewatch: QNAP TS-231P2 (1GB ram) spreekt me het meest aan. Hij is relaitef goedkoop tov andere 4 core NAS'en en het geheugen is uitbreidbaar.

Nou heb ik deze (pricewatch: Corsair Vengeance CMSX8GX3M1A1600C10) ram module gevonden die ik er dan bij zou willen kopen. Heb ik het goed gezien dat de specifiicaties ervan overeenkomen met de officiële Qnap RAM modules (pricewatch: QNAP RAM-8GDR3-SO-1600) en dus (theoretisch) compatible is?

Als iemand toevallig deze NAS in z'n bezit heeft zou ik het delen van zijn/haar ervaringen op prijs stellen voordat ik tot aanschaf overga.

• leonbong
@Dwarlorf
Dat model is 32bit ARM dat is jammer. pricewatch: QNAP TS-231P2 (1GB ram) okt2019 219€
Ik zou dan eerder de TS253BE of TS251B nemen dat zijn wel 64bit modellen.

pricewatch: QNAP TS-253Be okt2019 298€
pricewatch: QNAP TS-251B (2GB ram) okt2019 297€

Dat zijn beide intel CPU die eventueel kunnen transcoden als je dat belangrijk vind. Ik zou dan voor de 253BE gaan daar kan eventueel nog PCIe kaart in voor 10Gbe Beide kan een PCIe kaart, de 253Be is iets krachtiger.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 28-10-2019 09:19 ]

• Dwarlorf

Dwarlorf

leonbong schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:12:
@Dwarlorf
Dat model is 32bit ARM dat is jammer. pricewatch: QNAP TS-231P2 (1GB ram) okt2019 219€
Ik zou dan eerder de TS253BE of TS251B nemen dat zijn wel 64bit modellen.

pricewatch: QNAP TS-253Be okt2019 298€
pricewatch: QNAP TS-251B (2GB ram) okt2019 297€

Dat zijn beide intel CPU die eventueel kunnen transcoden als je dat belangrijk vind. Ik zou dan voor de 253BE gaan daar kan eventueel nog PCIe kaart in voor 10Gbe Beide kan een PCIe kaart, de 253Be is iets krachtiger.
Ik heb ook naar die 253be gekeken en die was in eerste instantie ook m'n eerste keus. De voorname reden dat ik toch op de 231p uit kwam is de prijs. De terugverdienperiode voor die andere lijkt me te hoog, zeker als je het risico meerekent dat ze kapot kunnen gaan. Wat ik ook heb laten meerekenen (en dat had ik ff eerder moeten vermelden) is dat ik de nas eigenlijk voornamelijk als fileserver gebruik (documenten als word excel etc) en transcoding zich voornamelijk tot muziek (mp3 en flac) beperkt. Het leek me dat de 231p daar voldoende specs voor had. Maar als ik er naast zit dan hoor ik het graag.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij is de x53Be nu in de aanbieding als je in de pricewatch kijkt. Ik heb die een maand terug gekocht en kan nu voor minder ook een 453Be kopen :(

En daar baal ik best van, want dat had me een QM2 adapter gescheeld.

#team_UTC+1

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ethirty schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:32:
Volgens mij is de x53Be nu in de aanbieding als je in de pricewatch kijkt. Ik heb die een maand terug gekocht en kan nu voor minder ook een 453Be kopen :(

En daar baal ik best van, want dat had me een QM2 adapter gescheeld.
Dat zou verklaren waarom de prijs me bevreemde. Ik dacht al dat ie eerst duurder was. Ik zal vanavond als ik thuis ben toch nog even verder kijken dan.

@Ethirty Ik heb nog een vervolgvraag. Hoe soepel is response van de QNAP OS als je op de NAS inlogt. Moet je een aantal seconden wachten tot een schermpje verschijnt of verschijnen ze meteen? Dat is iets waar ik online niks over kan vinden. Dat zou voor mij namelijk de doorslag geven om toch voor de 253BE te gaan. Ik heb ervaring met Synology DiskStation DS218j van mijn moeder en daar erger ik me dood aan hoe langzaam die reageert als ik instellingen wil aanpassen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dwarlorf op 28-10-2019 19:38 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het duurt een paar seconde, maar weet niet hoe relevant dit is?

Ik heb nu al een hoop apps draaien en na inloggen vind ik alles snel zat. Het extra RAM zal daar maar beperkt aan bijdragen. Verder ben ik nog druk om 1 voor 1 de rollen van mijn oude NAS en server om te zetten naar de 253Be.

Overigens heeft mijn NAS nu even moeite met connecten naar het internet, misschien heb ik iets te veel lopen rommelen :')

#team_UTC+1

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ethirty schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:41:
Het duurt een paar seconde, maar weet niet hoe relevant dit is?

Ik heb nu al een hoop apps draaien en na inloggen vind ik alles snel zat. Het extra RAM zal daar maar beperkt aan bijdragen. Verder ben ik nog druk om 1 voor 1 de rollen van mijn oude NAS en server om te zetten naar de 253Be.

Overigens heeft mijn NAS nu even moeite met connecten naar het internet, misschien heb ik iets te veel lopen rommelen :')
Ik erger me er altijd kapot aan dat ik niet ff snel door kan werken. Maar goed, ik heb de Qnap OS online kunnen uitproberen en de interface is iig vele malen beter dan die van synology dus dat zal waarschijnlijk al wat schelen in de belevenis.

Maar ik vind het maar een lastige keuze.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het is een 2-bay NAS aan de onderkant van het segment, geen desktop. Hoeveel "werk" ga je daar nou echt op doen. :?

Dan moet je iets met een zwaardere Intel of AMD uitzoeken. Die zijn er ook wel, maar dan ben je denk ik minstens 3x zoveel kwijt.

#team_UTC+1

• Dwarlorf

Dwarlorf

Ethirty schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:32:
Het is een 2-bay NAS aan de onderkant van het segment, geen desktop. Hoeveel "werk" ga je daar nou echt op doen. :?
Niet veel, objectief gezien heb je helemaal gelijk.
Ethirty schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:32:
Dan moet je iets met een zwaardere Intel of AMD uitzoeken. Die zijn er ook wel, maar dan ben je denk ik minstens 3x zoveel kwijt.
Daarom moet ik het ook loslaten (ik doe mn best ;) )

Ik laat het voor vandaag maar even rusten, morgen is er weer een dag.

• haakjesluiten
Mijn QNAP 253Be is redelijk hoorbaar (de fan want de SSD zal het niet zijn) Ben nog een beetje in dubio of dit zo hoort of dat ik een unit heb met een slechte fan. De nas staat in de woonkamer naast een Synology D116 met een nog kleinere fan maar die laatste is dus onhoorbaar tenzij je dichtbij komt. system fan draait op 1128 rpm volgens de resource manager van qnap.

andere die dit herkennen? Zo ja dan ga ik eens kijken of er een Noctua in kan, al is de maat van de FAN wat afwijkend

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 29-10-2019 19:31 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een paar post terug geef ik nog aan dat ik die van ook vrij rumoerig vind. Maar weinig thuis geweest de laatste dagen om eens wat te experimenteren waar het nu vandaan komt. Dus als je wat vindt, lees ik het hier graag. :)

#team_UTC+1

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb de 253Be in de werk-/huiskamer staan, maar wel op enige afstand. Ik hoor de hele dag door veel schijfgeluiden, maar geen fan. (HGST, die zijn altijd nogal luidruchtig)

• haakjesluiten
Ethirty schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:43:
Een paar post terug geef ik nog aan dat ik die van ook vrij rumoerig vind. Maar weinig thuis geweest de laatste dagen om eens wat te experimenteren waar het nu vandaan komt. Dus als je wat vindt, lees ik het hier graag. :)
Volgens de specificaties van QNAP zou de nas 16.7 db(A) moeten produceren. Mijn geheel onwetenschappelijke meetmethode met mijn iPhone levert 37db op als ik die er naast leg en 23db op een afstand van 2 meter. Wat het geluid storend maakt is dat het een soort hum is en vooral lijkt te komen door trillingen. De fan is van hardplastic en direct op de behuizing geschroefd dus ik ga eens proberen of ik er rubberen o-ringen van mijn mechanische toetsenbord tussen kan krijgen en of dat iets uithaalt. Verder is het een 70mm fan en dat is kut want dat is geen gangbare maat die zie je hooguit in hele goedkope cpu koelers.

edit: o-ringen maken minimaal verschil. ik kijk het even aan, mocht ik echt gek worden dan hang ik er wel een Noctua 60MM in met tieraps oid.

net toch maar 2e reepje 8GB besteld als je een aantal VM's opstart gaat het snel :+

[ Voor 11% gewijzigd door haakjesluiten op 30-10-2019 12:06 ]

• leonbong
Ik moet zeggen de stilste nassen die gehad heb zijn altijd netgears geweest voornamelijk omdat die lomp zwaar door hun volledig metalen bouw wat resoneren goed voorkomt.

HGST Ultrastars zijn inderdaad lawaaig evenals de Toshiba N300 die ik sinds kort heb. Die ratelen wat af. Maar ach de dingen waar ik het meest bij moet staat inmiddels op SSD's die ik in de NAS heb zitten.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Nou, ook maar 'de sprong in het diepe' genomen en de 253Be besteld. Bedankt voor alle input!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Herkent iemand het volgende probleem.

Ik heb een share met multimedia welke ingesteld is dat anonymous access toegestaan is.

Het lijkt alsof anonymous access niet meer werkt in sommige gevallen.

Hier wat voorbeelden. Kan er niet goed uit opmaken waar het probleem zit.

Windows 10 geen probleem.
Android tv Sony met Kodi vraagt steeds om wachtwoord.
Android telefoon Kodi zelfde verhaal.
Zelfde Android telefoon met file manager geen probleem.
Lg oled met plex geen probleem
Raspberry pi 3 met raspbian wachtwoord
Raspberry pi 4 met raspbian wachtwoord.

Smb versie op qnap 453A is de laatste en smb versie is max 3.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranzy op 30-10-2019 20:16 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• haakjesluiten
leonbong schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:06:
Ik moet zeggen de stilste nassen die gehad heb zijn altijd netgears geweest voornamelijk omdat die lomp zwaar door hun volledig metalen bouw wat resoneren goed voorkomt.

HGST Ultrastars zijn inderdaad lawaaig evenals de Toshiba N300 die ik sinds kort heb. Die ratelen wat af. Maar ach de dingen waar ik het meest bij moet staat inmiddels op SSD's die ik in de NAS heb zitten.
ik heb die ervaring met 3 synologies. Maar na wat spelen met fan settings toch echt tot de conclusie gekomen dat ze gewoon een hele goedkope herrie fan gebruiken, als je hem op 50%+ zet dan stijgt hij op. Ik heb hem nu maar vast gezet op 1% fan speed (dat is nog altijd 972rpm) dan hoor ik hem bijna niet meer voor nu even genoeg. In de toekomst denk toch kijken of ik er een Noctua in kan mcguyveren.

• Dwarlorf

Dwarlorf

Is dit niet wat? Misschien ietsjes luidruchtiger dan noctua maar wel 70mm pricewatch: Gelid Solutions Silent 7, 70mm

• Piet91
  • Niet online
@qnapclub Ik heb na jouw tip contact opgenomen met Qnap.
Die hebben via remote support blijkbaar wat uitgehaald want ik kreeg geen berichten meer van Malware Detector.
Echter het rare is of ik nu klaar ben. Op de site van Qnap support staat mijn casus nog 'in behandeling', maar op mijn Qnap is de remote support vervallen:
Remote Support Report
The remote support session started on 2019-10-24 21:57:33 was not completed. This may be due to the key expiring before we could finish the remote support session or because you have disabled the remote support. Please contact our support team for more information.
Ik heb 'm zelf niet uitgezet, maar ik heb sinds ik via de Qnap site heb aangegeven dat ik remote support had aangezet (naar hun vraag om dat te doen) ik niets meer van hen heb gehoord.
Vlak nadat ik het het aangezet zag ik op m'n Qnap wel dat de verbinding bezig was, maar ik heb er een tijdje niet naar gekeken.

Moet ik het nu maar gewoon zien als behandeld en klaar?

• rominick
De snapshot functie van qnap werkt niet echt lekker mee en de agent doet alleen de C schijf. Is er een mogelijkheid om alle schijven te doen?

• qnapclub
@Piet91 mogelijks zijn ze klaar, maar je vraagt het misschien best gewoon eens? Ik heb geen toegang tot tickets of helpdesk personeel dus kan je daar niet bij helpen.

@rominick snapshot van C? Bedoel je de Windows NetBak toepassing? Of snapshot van een VM die op de NAS draait?

• rominick
qnapclub schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:56:

@rominick snapshot van C? Bedoel je de Windows NetBak toepassing? Of snapshot van een VM die op de NAS draait?
Via de netbak replicator hangt hij vast als de Windows map gedaan moet worden. Dan blijft hij hangen op .dll bestanden.

Als ik via de filestation 5 een snapshot maak, maakt hij alleen een van de c schijf. Maar we willen de C, D en Outlook.

• haakjesluiten
Ergens in mijn geklooi met reverse proxy de nas onbereikbaar gemaakt, als in meld zich niet aan op het netwerk, geen ramp op 1 VM na waar ik een snapshot van heb stond er nog niets boeiends op ik heb mijn synology er nog naast draaien dat is wel z'n fijn idee voor ik alles heb ingericht. Nou was ik dus de qnap opnieuw aan het instaleren en kreeg ik de optie die ik de vorige keer denk ik gemist heb om qnap hero te instaleren als OS. Iemand daar ervaring mee?

• rominick
rominick schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:08:
[...]

Via de netbak replicator hangt hij vast als de Windows map gedaan moet worden. Dan blijft hij hangen op .dll bestanden.

Als ik via de filestation 5 een snapshot maak, maakt hij alleen een van de c schijf. Maar we willen de C, D en Outlook.
Iemand een oplossing? Zelf kom ik alleen bij die NetBak replicator, maar die werkt voor geen meter!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Crazyanz schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:43:
Ergens in mijn geklooi met reverse proxy de nas onbereikbaar gemaakt, als in meld zich niet aan op het netwerk, geen ramp op 1 VM na waar ik een snapshot van heb stond er nog niets boeiends op ik heb mijn synology er nog naast draaien dat is wel z'n fijn idee voor ik alles heb ingericht. Nou was ik dus de qnap opnieuw aan het instaleren en kreeg ik de optie die ik de vorige keer denk ik gemist heb om qnap hero te instaleren als OS. Iemand daar ervaring mee?
Denk het niet, want zo te zien is het nogal nieuw. Het lijkt een nieuw OS te zijn, maar dan ZFS based. Je kan straks ook niet switches, het is wissen en herinstalleren.

Als ik QNAP een beetje ken ondertussen zou ik wachten tot de wereld zegt dat het goed en stabiel werkt. :P

Iemand die toevallig wat goede docu of blogs over Qtier vs SSD cache kent? Ik snap wat het doet, maar mis bijv een goede whitepaper die zegt wat de verhouding cache vs HDD is. Meeste fabrikanten adviseren dit in een percentage ipv QNAP's nogal wazige "stop er maar een paar in, dat is sneller". Ook vind ik auto vs manual tiering niet heel duidelijk.

Ik twijfel namelijk nog tussen een kleine SSD tier voor systeem applicaties en een paar Docker containers, of een aparte pool opzetten voor die rollen. Maar dan mis je wel de flexibiliteit.

[ Voor 24% gewijzigd door Ethirty op 05-11-2019 20:16 ]

#team_UTC+1

• qnapclub
Crazyanz schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:43:
Hero is nog helemaal niet uit, zelfs niet in closed beta (dus ik heb 'm ook nog niet gezien).
Het project heeft bovendien vertraging, de performantie zou niet goed genoeg zijn (gekend issue van ZFS)

• haakjesluiten
qnapclub schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:09:
[...]

Hero is nog helemaal niet uit, zelfs niet in closed beta (dus ik heb 'm ook nog niet gezien).
Het project heeft bovendien vertraging, de performantie zou niet goed genoeg zijn (gekend issue van ZFS)
Toch is het een optie als je nu een verse install doet, ik heb er niet voor gekozen.

Net trouwens een hardware reset (3sec) gedaan omdat ik wederom de nas niet kon bereiken nadat ik gisteravond met port instellingen bezig ben geweest. Hoe lang zou die moeten duren op een 253Be? Na een kwartier kan ik er nog niet bij op 8080

• qnapclub
Crazyanz schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:13:
[...]
Toch is het een optie als je nu een verse install doet, ik heb er niet voor gekozen.

Net trouwens een hardware reset (3sec) gedaan omdat ik wederom de nas niet kon bereiken nadat ik gisteravond met port instellingen bezig ben geweest. Hoe lang zou die moeten duren op een 253Be? Na een kwartier kan ik er nog niet bij op 8080
[HERO] Dat zeg je dus omdat je er niet voor gekozen hebt. Als je dat wel doet zie je dat het maar een teaser is ;)

reset duurt even lang als normale reboot dus dat klinkt niet goed. Kan je SSH? Pingen?

• haakjesluiten
qnapclub schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:18:
[...]

[HERO] Dat zeg je dus omdat je er niet voor gekozen hebt. Als je dat wel doet zie je dat het maar een teaser is ;)

reset duurt even lang als normale reboot dus dat klinkt niet goed. Kan je SSH? Pingen?
Werkt weer, lag denk aan mijn router, openwrt update en ik kon er spontaan weer bij 8)7

• qnapclub
Crazyanz schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:24:
[...]

Werkt weer, lag denk aan mijn router, openwrt update en ik kon er spontaan weer bij 8)7
Had het misschien expliciet moeten vermelden maar de 3sec reset die rest al je netwerk instellingen dus afhankelijk van je setup kan hij een ander IP adres gekregen hebben bijvoorbeeld

• haakjesluiten
qnapclub schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 13:35:
[...]

Had het misschien expliciet moeten vermelden maar de 3sec reset die rest al je netwerk instellingen dus afhankelijk van je setup kan hij een ander IP adres gekregen hebben bijvoorbeeld
Nee zelfde IP nog gek genoeg. afijn ik kan er weer bij. Poging 20 om traefik aan de praat te krijgen.

Iemand hier die daar toevallig een begrijpelijke guide van heeft? Als ik de guide van de website van Traefik volg voor de docker compose dan loop ik steeds vast.

• qnapclub
Er is een nieuwe 4.4.1 firmware (behalve voor TS-x(A)73)

4.4.1.1117 2019-11-09

enkel bugfixes:
- Opslag & Snapshots toonde foutieve temperaturen in de S.M.A.R.T. informatie
- Gebruikers zonder administrator rechten konden geen mappen aanmaken in hun "home" map
- Music Station toonde niet automatisch de album covers zelfs als ze al aanwezig waren
- QTS kon de ImageMagick PHP extensies niet draaien na QTS 4.4.1 en de PHP 7 updates

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Even een vraagje, en misschien weet @qnapclub het ook wel.
Wordt TwonkyMedia nog ondersteund in de nieuwste firmwares? En hoe zit het met licenties?

Ik gebruik het al enkele jaren, en het bevalt mij uitstekend op mijn grote mediacollectie. De qnap-mediaserver heb ik ook eens uitgeprobeerd, maar die kon alles niet goed op de juiste genummerde volgorde zette bij het indexeren.

Echter lees ik weinig meer over TwonkeyMedia in combinatie met Qnap?

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 23-11-2019 14:18 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• qnapclub
@AW_Bos QNAP neemt geen licentie meer op Twonky, het is enkel beschikbaar voor modellen waar het voor aangeboden werd toen die op de markt kwamen (waar er dus al een licentie voor is)

Er is een TwonkyServerEU in de qnapclub appstore, zelf nog niet geprobeerd, kan zijn dat je in die app een licentie moet kopen (bij Twonky zelf)

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Okay, maar als je een oude QNAP naar de nieuwste recente firmware updated waar Twonky op draait, dan blijft het gewoon behouden? Tenzij je een nieuwe QNAP hebt?

• qnapclub
Als Twonky er al op staat dan zou die behouden moeten blijven. Geen idee wat er gebeurt als je een nieuwe install doet. Ik denk dat het deel uitmaakte van de QTS install maar schiet me niet als ie foetsie is ;)

De Twonky van qnapclub komt van http://www.lynxtechnology.com/twonky-server en daar staat enkel 30 dagen gratis proberen, geen prijzen en je moet een account maken :(

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
qnapclub schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:18:
@AW_Bos QNAP neemt geen licentie meer op Twonky, het is enkel beschikbaar voor modellen waar het voor aangeboden werd toen die op de markt kwamen (waar er dus al een licentie voor is)

Er is een TwonkyServerEU in de qnapclub appstore, zelf nog niet geprobeerd, kan zijn dat je in die app een licentie moet kopen (bij Twonky zelf)
Ik heb ooit een licentie voor 20 euro aangeschaft via twonky zelf. Om te gebruiken in de Qnapclub twonky app. Alleen ben ik twonky nooit actief gaan gebruiken. Plex en infuse zijn voor bij betere alternatieven.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@qnapclub
Het fijne van TwonkyMedia is dat deze de bestandsnamen op volgorde goed uitleest. Zoals 01,02,03 etc..10,11 etc...

Bij de standaard Qnap mediaserver werd dit niet goed genummerd, het lijkt erop dat de voorloopnul genegeerd leek te worden, waardoor je niet met het eerste nummer begint. Is dit bekend?

En als ik volgend jaar een Qnap koop uit de x51 serie, en ik installeer Plex, dan neem ik aan dat mijn LG uit 2016 hier prima mee omgaat? Vroeger moest ik twee mediaservers gebruiken omdat de ene wel een bepaalde film niet kon spelen of andersom.

[ Voor 28% gewijzigd door AW_Bos op 28-11-2019 11:43 ]

• qnapclub
@AW_Bos geen idee eigenlijk, ik gebruik de QNAP mediaserver eigenlijk niet tenzij in korte testjes.

Heb een LogitechMediaServer met een pak squeezeboxen voor de muziek, en de HDMI uitgang van de NAS (met Kodi) voor films...

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
Vraagje aan de experts, want ik echt een leek wat dat betreft.

Ik heb een 6 bay nas waar 6x 2TB in zat. In de afgelopen maanden heb ik faulty drives langzaamaan vervangen voor 4TB schijven. Waarbij ik morgen de 4e er in stop. Er zit dan dus 4x4TB en 2x2TB. In theorie zou ik de laatste 2TB schijven er uit kunnen halen en meer totaal opslag volume overhouden met die 4x 4TB schijven. Gaat die vlieger in de praktijk ook op, of werkt dat niet zo?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Noxa In wat voor (RAID-) configuratie draaien de schijven dan? Ik vrees dat je om het aantal disks te verminderen de hele array opnieuw zult moeten aanmaken, dus helemaal vanaf nul beginnen met de data.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
Room42 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:59:
@Noxa In wat voor (RAID-) configuratie draaien de schijven dan? Ik vrees dat je om het aantal disks te verminderen de hele array opnieuw zult moeten aanmaken, dus helemaal vanaf nul beginnen met de data.
RAID 5, vergeten te vermelden.

Maar inmiddels stuit ik op een ander probleem. Gisteren een nieuwe schijf er in gestoken en de RAID laten opbouwen. Vanmorgen was dat klaar en wilde ik de 2e harde schijf met SMART error vervangen. Maar dan geeft de NAS een fout melding dat het volume “niet actief” is. Krijg hem niet weer actief of in degraded mode. Help?
@qnapclub, weet jij een voor de hand liggende oplossing?

edit:// support ticket ingeschoten bij QNAP.

[ Voor 3% gewijzigd door Noxa op 03-12-2019 12:17 ]

• qnapclub
wat @Room42 schreef.... en support contacteren is inderdaad de juiste actie nu

• qnapclub
Dienstmededeling: De Sint bracht een nieuwe versie van QTS 4.4.1 (build 1146, datum 6/12) met een pak bugfixes...

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik heb een probleempje met het app center gebeuren van mijn qnap 469-L

Ik heb laatst mijn nas gereset naar default waardes om alles opnieuw te installeren.
Dat verliep prima zonder problemen.

Als ik nu op het icoon van appcenter klik, staan er maar 5 iconen, dat waren er heel veel meer voor de reset.

Nu staan alleen deze er nog :
- Helpdesk 3.0.0
- QTS SSL Certificate
- License center
- Qboost
- Resource monitor

Ik heb ook de qnapclub repository erop staan, en die werkt wel goed.

Vraag is waarom de standaard verzameling apps er niet meer zijn nu ?

• qnapclub
standaard checks:
- default gateway en DNS checken
- kunnen andere delen van QTS aan het internet (antivirus update, NTP sync, ...)
- app center refresh icoontje klikken

Als dat niet helpt, @Speedy_Gonzalez, denk ik dat je dit best doorgeeft aan de helpdesk

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

qnapclub schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:22:
standaard checks:
- default gateway en DNS checken
- kunnen andere delen van QTS aan het internet (antivirus update, NTP sync, ...)
- app center refresh icoontje klikken

Als dat niet helpt, @Speedy_Gonzalez, denk ik dat je dit best doorgeeft aan de helpdesk
Mijn gateway staat ingesteld op 192.168.1.1
Mijn dns zou ik graag op automatisch willen ,maar die optie is greyed out.
Ik heb daarom de primaire dns op 8.8.8.8 en secondair op 8.8.4.4 ingesteld

Ik twijfel nu wel of dat een juiste instelling is.

Edit: Even gewisseld van google dns naar cloudflare dns, en daarna weer terug naar de google dns settings.
Ineeens werkt het weer zoals voorheen. :)
Geen idee wat het nu was, maar het werkt weer in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 07-12-2019 13:27 ]

• qnapclub
@Speedy_Gonzalez Ik neem aan dat je NAS IP adres vast is ingesteld op de NAS zelf, daarom dat je geen automatische DNS hebt en ook de gateway moet instellen. Je kan eventueel als DNS het adres van je router (en gateway) instellen, die stuurt dat normaal dan door.

Kies liever (als het kan) voor DHCP reservatie op de router, je kiest daar welk IP adres je NAS krijgt op basis van zijn MAC adres, en meteen stuurt de router ook de correcte gateway en DNS door. Op de NAS kies je dan gewoon voor DHCP.

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

qnapclub schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:37:
@Speedy_Gonzalez Ik neem aan dat je NAS IP adres vast is ingesteld op de NAS zelf, daarom dat je geen automatische DNS hebt en ook de gateway moet instellen. Je kan eventueel als DNS het adres van je router (en gateway) instellen, die stuurt dat normaal dan door.

Kies liever (als het kan) voor DHCP reservatie op de router, je kiest daar welk IP adres je NAS krijgt op basis van zijn MAC adres, en meteen stuurt de router ook de correcte gateway en DNS door. Op de NAS kies je dan gewoon voor DHCP.
Ik snap er geen moer meer van.
Ben de hele avond al bezig om van alles in te stellen en te resetten, maar ik kom niks verder.

Mijn tcp-ip settings die ik op de pc oproep zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HRJeSQZvY8BvuOrOhlilxRY6/full.png

De tcp-ip settings op de nas zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yDyFw0b4ZdBIK9ynahnlIK1j/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kj7CSrWuiSgbAGBkp2WzayDW/full.png

Op de asus router heb ik voor de nas een vast ip ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ljugglEIUPF0AFara0I1VNMD/full.png

In het appcenter zie ik dan dit, niet alle apps zijn dan te zien op deze 5 na dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4AkAKI4s5LnTQbNP3O003b0f/full.png

Klik ik dan op het verversen icoontje, dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2TBD2wKIvdUYP3ZYGPUofl5L/full.png

Maar het vreemde is dat de qnapclub link dan wel werkt :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/09yJU2ZLLmkm7mXX26a30WBu/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 08-12-2019 21:49 ]

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:32
Speedy_Gonzalez schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:44:
[...]

Ik snap er geen moer meer van.
Ben de hele avond al bezig om van alles in te stellen en te resetten, maar ik kom niks verder.

Mijn tcp-ip settings die ik op de pc oproep zien er zo uit:
[Afbeelding]

De tcp-ip settings op de nas zien er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op de asus router heb ik voor de nas een vast ip ingesteld:
[Afbeelding]

In het appcenter zie ik dan dit, niet alle apps zijn dan te zien op deze 5 na dan:
[Afbeelding]

Klik ik dan op het verversen icoontje, dan krijg ik dit:
[Afbeelding]

Maar het vreemde is dat de qnapclub link dan wel werkt :?
[Afbeelding]
Niet toevallig last van de QSnatch malware? Die maakt de repo’s ook onbereibaar.

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

DJSnels schreef op maandag 9 december 2019 @ 00:05:
[...]

Niet toevallig last van de QSnatch malware? Die maakt de repo’s ook onbereibaar.
De repo van qnapclub werkt wel, dan zou die ook niet werken lijkt me?

• qnapclub
Goede tip van die Malware, de nieuwe install zal enkel de instellingen gewist hebben, misschien was de NAS ervoor geïnfecteerd?

Ook vreemde default gateway (.10)

Wil antivirus z'n datafile afhalen, werkt NTP?

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

qnapclub schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:50:
Goede tip van die Malware, de nieuwe install zal enkel de instellingen gewist hebben, misschien was de NAS ervoor geïnfecteerd?

Ook vreemde default gateway (.10)

Wil antivirus z'n datafile afhalen, werkt NTP?
Heb de malware remover van de qnap website gehaald en die laten lopen.
Bingo !! malware found en removed, ik ga nu de nas herstarten en straks nog eens checken met de malware checker.

Update
Nas herstart, nogmaals malware checker laten lopen, niks meer gevonden.
Qnap appcenter werkt ook weer. :)

Zometeen maar even de wachtwoorden van de gebruikers veranderen voor de zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 09-12-2019 17:15 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 20:22
Wat zijn de ervaringen met een wat meer high powered qnap. Zeg 672XT/N of 671 met (i3/i5 + 32GB ram) ed in VM station. Is dan bv windows 10 een beetje soepel? Op mijn 453 pro met 16GB niet. Aanklikken van startmenu paar seconden lag.

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:32
Speedy_Gonzalez schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:02:
[...]

Heb de malware remover van de qnap website gehaald en die laten lopen.
Bingo !! malware found en removed, ik ga nu de nas herstarten en straks nog eens checken met de malware checker.

Update
Nas herstart, nogmaals malware checker laten lopen, niks meer gevonden.
Qnap appcenter werkt ook weer. :)

Zometeen maar even de wachtwoorden van de gebruikers veranderen voor de zekerheid.
Top dat dat geholpen heeft! Wellicht handig de QNAP niet rechtstreeks aan het internet te hangen, dan is het niet de vraag of er op ingebroken wordt, maar wanneer.

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

DJSnels schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:56:
[...]

Top dat dat geholpen heeft! Wellicht handig de QNAP niet rechtstreeks aan het internet te hangen, dan is het niet de vraag of er op ingebroken wordt, maar wanneer.
Ik draai er een webservertje op, dus dan is geen internetverbinding was lastig denk ik :)
Ik zag net dat de malwareremover app bijgewerkt werd naar een nieuwere versie.

De laatste keer dat ik die malwareremover wou installeren, ging hij niet verder en bleef hangen op installing.
Nu dat dat wel goed gaat, laat ik em erop staan en scan iedere dag.
Zal ook die virusscanner aanzetten, kan weinig kwaad denk ik.

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

lowfi schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:06:
Wat zijn de ervaringen met een wat meer high powered qnap. Zeg 672XT/N of 671 met (i3/i5 + 32GB ram) ed in VM station. Is dan bv windows 10 een beetje soepel? Op mijn 453 pro met 16GB niet. Aanklikken van startmenu paar seconden lag.
Ik heb een Windows 2012 server draaien op een QNAP ts-ec879u-rp met 32GB ram, wel staat de VM op ssd's en dan draait het goed.
Grafisch moet je er niet veel van verwachten.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij is er iets vreemds aan de hand met Appcenter en/of qnapclub.

Ik keek net even of er nog updates waren van qnapclub. Alles verliep normaal, maar opeens was het venstertje leeg met de melding dat ik geen apps had geïnstalleerd. Bij klikken op Alle apps kwam de melding dat er geen verbinding gemaakt kon worden.
Na wegklikken en opnieuw openen van Appcenter was alles weer normaal.

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

drfruit schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:30:
Volgens mij is er iets vreemds aan de hand met Appcenter en/of qnapclub.

Ik keek net even of er nog updates waren van qnapclub. Alles verliep normaal, maar opeens was het venstertje leeg met de melding dat ik geen apps had geïnstalleerd. Bij klikken op Alle apps kwam de melding dat er geen verbinding gemaakt kon worden.
Na wegklikken en opnieuw openen van Appcenter was alles weer normaal.
Dat lijkt veel op wat ik had deze week.
De oplossing bij mij was op de qnap website de anti malware app te downloaden en handmatig installeren op de nas.

Bij mij werd direct malware gevonden en verwijderd, de app center van qnap werkte toen ook direct weer.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:33

flessuh

Set sail for fail!

Sinds eergisteren ben ik in het bezit van een QNAP 453Be met 4GB ram, en 4x 3TB (seagate ironwolf).

Nou ben ik alleen over 1 dingetje vergeten na te denken bij de aanschaf; waar ik de NAS ga plaatsen. De meterkast zit werkelijk ramvol, dus daar gaat het niet passen. Ik heb er eventueel nog 15m cat6 kabel bij dus kan wel veel plaatsen in huis bereiken, maar kan me ook voorstellen dat de netwerkkabel beter kort kan zijn.

De router zit achter een knieschot onder schuin dak, waar de temperatuur nog wel eens flink wil variëren, wat mij niet gezond lijkt voor een NAS?
Daarnaast kan ik me voorstellen dat in een slaapkamer oid niet handig is omdat hij in een stille kamer wel hoorbaar zal zijn :P

dus iemand tips of creatieve locaties waar ik deze het beste zou kunnen neerzetten?

https://www.dutchsolarboat.com

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:34

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

flessuh schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:51:
Sinds eergisteren ben ik in het bezit van een QNAP 453Be met 4GB ram, en 4x 3TB (seagate ironwolf).

Nou ben ik alleen over 1 dingetje vergeten na te denken bij de aanschaf; waar ik de NAS ga plaatsen. De meterkast zit werkelijk ramvol, dus daar gaat het niet passen. Ik heb er eventueel nog 15m cat6 kabel bij dus kan wel veel plaatsen in huis bereiken, maar kan me ook voorstellen dat de netwerkkabel beter kort kan zijn.
Utp Cat6 kan met gemak 100 meter zijn zonder merkbaar verlies in snelheid.
De router zit achter een knieschot onder schuin dak, waar de temperatuur nog wel eens flink wil variëren, wat mij niet gezond lijkt voor een NAS?
Wat is het verschil in temperatuur?
Daarnaast kan ik me voorstellen dat in een slaapkamer oid niet handig is omdat hij in een stille kamer wel hoorbaar zal zijn :P
Dat heb ik een tijdje (tijdelijk) gehad en ja dat is niet zo fijn.
dus iemand tips of creatieve locaties waar ik deze het beste zou kunnen neerzetten?
Ik heb het nu in de werkkamer/kantoor staan, binnenkort verhuist alles naar de berging.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1 ... 56 ... 67 Laatste