Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 67 Laatste
Acties:

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
Beta 2 van QTS 4.4.1 is beschikbaar

Bevat onder meer ook enkele security fixes die onlangs voor 4.3.6 beschikbaar kwamen

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:16

ChUcKiE

Dus........

Ik heb in mijn TVS871 8 stuks 4Tb schijven zitten. ~deze staan in een Raid 6 opstelling. Qua ruimte heb ik mer dan genoeg, overkill gewoon op dit moment.

1 van de 4Tb schijven geeft nu Smart errors en heb geeft de melding dat deze vervangen moet worden.
Zou ik ook deze ene schijf uit de RAID configuratie kunnen halen en dan met een kleiner volume doorgaan zonder foutmeldingen?

Zo ja, waar kan ik dat dan doen, want ik kom dat zo 1 2 3 niet tegen helaas :(

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:26
Succes kan volgens mij niet.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Hmm dat is jammer :(
Nog een vraag, ik heb er NZBGet op geïnstalleerd, werkt prima en kan ook goed downloaden.
Als ik een map uit nzbget/completed wil verwijderen, dan wordt de map wel geleegd, maar blijft de map behouden en komt er een foutmelding (failed to delete).
Het lukt niet via de webinterface, niet via de finder op mijn mac. Beide vergelijkbare foutmeldingen.

Nu is nzbget ooit geïnstalleerd onder het admin account gok ik, want de map owner is admin. Het verwijderen probeer ik dan onder mijn eigen naam te doen. Uiteraard ben ikzelf ook admin. Ik kan zo nergens vinden waar ik het ownership kan overdragen. Kan dat überhaupt?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb (als ik het me goed herinner) ooit de bovenste downloadmap in NZBGet verplaatst naar een plek waar ik er (vanuit Windows) makkelijk bij kon (in de Public share) en heb toen de rechten met WinSCP veranderd in de naam waarmee ik overal in het netwerk en op de NAS inlog. Sindsdien geen problemen meer met rechten gehad.
Weet niet of WinSCP er voor mac is, maar anders vast wel zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door drfruit op 04-07-2019 21:42 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen gevonden! Binnen de GUI lukt dat ook.

Blijft alleen nog een beetje de vraag openstaan mbt verkleinen van het aantal disks bij een RAID 6 config. Is het met zekerheid te zeggen dat het niet mogelijk is?

En stel ik zou de NAS opnieuw willen inrichten. Is er dan een soort van best practice hoe dit gedaan kan worden?

Heeft iemand al een PCI-e kaart tbv SSD('s) geïnstalleerd in zijn QNAP. Ben benieuwd of ook een niet QNAP kaart compatible is. Of dien je perse een QNAP QM2-2S-220A te nemen?

[ Voor 40% gewijzigd door ChUcKiE op 05-07-2019 22:06 ]

• qnapclub
Een RAID set verkleinen kan inderdaad niet met behoud van data

Herinrichten = data extern zetten en factory reset - toch zeker als je de schijven anders wil indelen.

Nog niks gezien van 3rd party PCIe SSD, gisteren zag ik wel op youtube een poging om een 3rd party PCIe netwerkkaart te gebruiken (een goedkope 2.5G) en dat ging niet.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ga deze week mijn data backuppen op externe HDD. Vervolgens RAM upgrade en als het lukt CPU upgrade.
Dan opnieuw inrichten, waarbij ik de eerste twee slots wil gebruiken met 2 * SSD (256GB, heb ik nog liggen) en de overige 6 slots met de 4Tb schijven die er in zitten. Voor opslag wil ik dan een nieuwe RAID 6 aanmaken met 5 schijven en er 1 op HotSpare zetten. Qua opslagruimte is dat meer dan genoeg voor me. Nu heb ik er 8 stuks 4TB inzitten, waarvan er 1 SMART errors geeft. Die gaat weg, en dan kan ik er nog 1 op voorraad houden als er nog een schijf uitvalt.
Bij het aanmaken van de RAID 6 maak ik dan een opslagvolume van zeg 75% en de overige 25% richt ik dan in als Snapshot ruimte.

Hoe zou ik dan de SSD's het beste kunnen inzetten? Ik dacht voornamelijk tbv caching, maar las ook ergens dat je de systeemprogrammatuur er op kan zetten, kan dat aangegeven worden bij installatie?
Moeten de twee SSD's dan in RAID 1 config? Lijkt me an sich veiliger als er uitval zou zijn, maar is het noodzakelijk? Is dan alleen SSD caching bruikbaar of is het zinvol om QTier te activeren?

Ik ga dan vooralsnog geen gebruik maken van een insteekkaart om daar twee M2 SSD's op te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 10-07-2019 11:25 ]

• qnapclub
Het OS staat op de eerste set dacht ik, dus dat zullen dan je SSD's zijn. Kan zijn dat ze tegenwoordig een mirror doen naar alle pools, heb dat al een hele poos niet meer bekeken

• qnapclub
er zijn firmware updates en een nieuwe malware campagne...

geen idee of de twee gerelateerd zijn maar er zitten veiligheidsfixes in

Keep it safe!

edit: security advisory:
https://www.qnap.com/nl-nl/security-advisory/NAS-201907-11

[ Voor 24% gewijzigd door qnapclub op 11-07-2019 14:42 ]

• leonbong
Ik heb ooit gelezen op de website van Qnap dat SSD adapter van derden soms kan werken.
Echter ivm stabiliteit is firmware het gebruik van de bijzondere raidsets wel onmogelijk gemaakt en het combineren in bestaande raidsets.

Niet qnap PCIe SSD-adapter geen Qtier of Cache.
Eigenlijke alleen JBOD mogelijk.

https://www.qnap.com/en/h...-to-create-stroage-space/

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 11-07-2019 12:27 ]

• qnapclub
je kan een SATA SSD gewoon in een schijfslot monteren

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Is er nog een eenvoudige manier om de gehele inhoud van de NAS naar een schijf te kopiëren/synchroniseren? Via USB is een ramp. Sowieso wordt de schijf niet altijd herkend en moet je per gedeelde map syncen.
Daarna lukt het me niet om een controle te doen of alles erop staat, omdat de schijf zich niet laat lezen via een Windows 10 of Mac pc. Ik had de schijf al op exFat geformatteerd maar dat wordt niet gezien. ook niet vanuit filestation.

Ik heb nu de schijf via USB 3 gekoppeld aan mijn macbook, maak er mappen op aan die hetzelfde heten als de gedeelde mappen op de NAS en kopieer dan 1 voor 1 de inhoud naar de overeenkomende mappen (via het netwerk).
Dat is natuurlijk erg omslachtig en tijdrovend, zeker omdat de data dan ook op dezelfde manier weer terug moet als ik de NAS opnieuw ingericht heb.

Ik heb al van alles nagezocht maar kom niet verder dan deze manier.

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vraagje of jullie Qnap experts even willen meedenken met mijn een kleine overzettingsvraagstukje.

De situatie is dat ik een oude Netgear readynas 102 heb draaien (ARM 2-Bay) met 2 Toshiba 3Tb schijven en een soort Readynas proprietary Raid. Heel veel schik van gehad, maar omdat hij toch wel aan de randen van geheugen en processorcapaciteit opliep en ik voordelig een lege TS-250 8Gb kon kopen, wil ik de inhoud graag gaan overzetten. De bedoeling is dat de 2 schijven uit de readynas dus uiteindelijk in de Qnap terechtkomen en dat alle data wordt overgezet.

Ik had ook nog eenzelfde Toshiba 3Tb degraded schijf, die ik enige tijd geleden uitgewisseld heb in de readynas voor een nieuwe (dat ging toen perfect, schijf eruit, nieuwe erin, opbouwen, klaar). Deze degraded schijf heb ik in eerste instantie in de Qnap gezet om een te kijken hoe dat werkte, OS te leren kennen etc. Dat is nu de situatie, Qnap met degraded 3TB schijf en readynas met 2 3Tb schijven. Nu wil ik graag de overstap gaan maken en ik vraag mij af wat de meest efficiente manier is om dit voor elkaar te krijgen. Ik wil uiteindelijk dus die 2 schijven met een soort mirroring in de Qnap hebben met als enige doel dat als er 1 schijf uitvalt dat ik dan direct, net als vorige keer die schijf kan wisselen. Ik heb ook nog een 2Tb externe USB met een kopie van de belangrijkste bestanden, maar die is niet helemaal compleet omdat die niet groot genoeg is, dus wat oude films staan daar niet op, maar die zou ik ook nog gedeeltelijk als bron kunnen gebruiken dus.

Volgens mij zijn er best een paar opties om dit te doen, maar wat zou het makkelijkst zijn, en hoe moet ik schijven dan in de Qnap configureren om dit te krijgen? (Ik kan dus ook om te beginnen 1 goede schijf uit de Readynas halen en dan functioneert die nog steeds)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 20:22
Iemand enig idee hoe ik de DNS server refresh? Die " Network & Virtual Switch" blijft de oude DNS server vasthouden. Je kan deze handmatig toevoegen maar ik wil dat hij de gewoon van de gateway ontvangt.

Dns flush?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Om toch een goede backup voor mijn QNAP te organiseren (via externe USB HDD werkt erg omslachtig en ik wil toch een off-site backup), denk ik nu aan een tweede QNAP die ik in mijn garage neerzet. Dan hoeft de backup niet via internet maar kan het op het interne LAN blijven, maar is het wel een soort van off-site, want de garage staat los van mijn huis.

In de garage heb ik (nog) geen UTP liggen, dus ik start met een Wifi verbinding. NAS heeft verder ook niet veel nodig dan een paar keer per dag een replicatie van de veranderde bestanden.

Nu staat er op de QNAP site een compatibility list van te gebruiken USB wifi adapters, maar die lijkt erg verouderd. Heeft er iemand hier ervaring met een meer moderne USB 3.0 en minimaal AC wifi adapter op zijn QNAP? Of is er ergens anders nog een overzicht van (meer moderne) compatibele USB wifi adapters?

• leonbong
Koop gewoon een knap accespoint die je in bridge zet makkelijker!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37

Ethirty

Who...me?

Mijn 459 Pro II uit 2012 begint wel wat op leeftijd te raken. Hoewel hij nog prima werkt zit ik er toch over te denken deze te vervangen, veel nieuwe features en security patches die ik niet meer krijg.

Nou zat ik naar een 2-bay te kijken met iets van SSD cache, maar die zie ik bij QNAP of Synology niet. Wel heeft QNAP een 3-bay of een HS-453DX waarmee dat zou kunnen. Naast gewoon standaard bulk opslag wil ik denk ik 2 of 3 kleine VMs draaien en/of wat Docker containers, kan mijn VMware host wat vaker uit voor de dagelijkse dingen :)

Of kan ik beter een 4 bay kopen en er 2 goedkope sata SSD's inzetten? Zag dat ze toch niet veel m.2 types ondersteunen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• leonbong
Wat is je budget?
Tvs-951 of 963 of t’s-473 of zoals ts-673 enz enz enorm veel modellen die m2 of sata ssd ondersteunen

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat vroeg ik niet, 6 of 9 bays is echt zwaar overdone. En ik had het over de ondersteunde SSD's ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ethirty op 18-08-2019 20:55 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• leonbong
@Ethirty
TS-351 ondersteund twee m2 ssd en drie schijven of TS-332x.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 19-08-2019 13:28 ]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

hansat schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:09:
QTS 4.3.3.0619 Build 20180716

[Important Notes]

- For the status of QTS updates and maintenance for your NAS model, visit https://www.qnap.com/en/product/eol.php

- QTS 4.3.3 is the final available firmware update for the following models:

TS-112P, TAS-168, TAS-268
Mag ik hieruit opmaken dat er dus niet meer voor wordt ontwikkeld en security updates niet meer doorgevoerd zullen worden? If so, CRAP! ;(

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

leonbong schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:26:
@Ethirty
TS-351 ondersteund twee m2 ssd en drie schijven of TS-332x.
Ja, dat gaf ik zelf al aan dat ik weet dat de 3-bay dat kan.

Ik wilde weten of die een beetje power heeft voor een aantal lichte VM’s, of dat het sowieso verstandiger om naar een krachtiger 4-bay te kijken? Ze hebben 3 verschillende architecturen voor de 3-bay, dus op de intel na valt de rest al af.

#team_UTC+1

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:41

Lief Adje

Love is in the air

Ethirty schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

Ja, dat gaf ik zelf al aan dat ik weet dat de 3-bay dat kan.

Ik wilde weten of die een beetje power heeft voor een aantal lichte VM’s, of dat het sowieso verstandiger om naar een krachtiger 4-bay te kijken? Ze hebben 3 verschillende architecturen voor de 3-bay, dus op de intel na valt de rest al af.
Ik draai hiet op een ts251 met 8gb tam een linux en een windows 10 vm, de windows 10 is bagger traag, maar de linux gaat perfect.
Waarschijnlijk door de langzame hdd's werk Windows langzaam.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Mag ik hieruit opmaken dat er dus niet meer voor wordt ontwikkeld en security updates niet meer doorgevoerd zullen worden? If so, CRAP! ;(
https://www.qnap.com/en/product/eol.php

Security patches tot 2022-10 voor mijn NAS (QNAP TS-212p). Uiterlijk in 2022 toch maar eens gaan kijken voor een nieuwe NAS, of zelfbouw.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• YStec
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 14:49
Heb vandaag een TS-877 (1600-8G) besteld.

Zit standaard 8 GB op, maar deze zou ik willen upgraden. Ik heb een beetje gezocht, maar kan geen officiele specs vinden waar de RAM aan moet voldoen; vooral dat het 'DDR4 UDIMM' moet zijn.

Kom o.a. posts zoals op https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=182&t=138883 tegen, waar ik vooral issues lees wanneer mensen de 4 beschikbare slots tegelijk willen gebruiken.

Wat zouden jullie aanraden met oog op de toekomst? Was van plan om 2 x 16 GB in gebruik te nemen, en later eventueel van exact datzelfde erbij (dus 4 x 16 GB, het maximum). Twijfel welke RAM-reepje ik nou moet halen...

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

YStec schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:25:
Heb vandaag een TS-877 (1600-8G) besteld.

Zit standaard 8 GB op, maar deze zou ik willen upgraden. Ik heb een beetje gezocht, maar kan geen officiele specs vinden waar de RAM aan moet voldoen; vooral dat het 'DDR4 UDIMM' moet zijn.

Kom o.a. posts zoals op https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=182&t=138883 tegen, waar ik vooral issues lees wanneer mensen de 4 beschikbare slots tegelijk willen gebruiken.

Wat zouden jullie aanraden met oog op de toekomst? Was van plan om 2 x 16 GB in gebruik te nemen, en later eventueel van exact datzelfde erbij (dus 4 x 16 GB, het maximum). Twijfel welke RAM-reepje ik nou moet halen...
Bij QNAP op de site kun je accessoires voor je apparaat selecteren, als je dan dezelfde specs aanhoud moet het goed gaan.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05
Ik heb hier een ouwe trouwe TS219P+ draaien, op de laatste firmware van 30 juli. Vandaag meldde hij ineens dat er high-risk malware gevonden was. Helaas schijnt die malware scanner niks fatsoenlijks te loggen, dus ik heb allereerst de VPN poorten dichtgegooid (dat is het enige wat openstaat vanuit internet) en de gebruikelijke password changes doorgevoerd. Cloud account heeft two factor.
Daarna gaan zoeken op het filesystem. Ik zag geen gekke files, voor zover ik weet heb ik geen autorun.sh (/tmp/config is leeg)

Het enige wat ik heb kunnen vinden was dat er een lege Optware.sh in /share/HDA_DATA/.qpkg/Optware staat precies met de timestamp van de warning, en de originele optware staat er nog met een andere extensie, daar zie ik inhoudelijk niets vreemds aan in elk geval.
3.4k May 28 2012 Optware.sh.--

Enig idee of de malware remover mijn optware als malware heeft beschouwd? Dat package staat er al jaren op en is ook niet meer ondersteund zoals ik hier lees. https://wiki.qnap.com/wiki/Install_Optware_IPKG

Als dat alles is kan ik tenminste weer rustig slapen :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 15:48
Vraag aan de pro's hier. Ik heb een QNAP TS-653a en ik vind dat de download snelheid naar de NAS toe erg traag is. Een NZB file downloaden gaat met ongeveer 8MB/sec. En lokaal bestanden overzetten gaat ook erg traag. Kan ik hier wat aan doen, of is het niet anders?

De NAS is bekabeld aangesloten met cat5 kabel, er zit 4GB ram in en er draaien 6 schijven (4x een 2TB schijf uit oude NAS, en 2 van 4TB (de kleine schijven worden binnenkort vervangen voor gotere)). De harde schijven zijn Seagates Ironwolf's. En het volume is opgebouwd in RAID 5.

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Noxa schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 09:26:
Vraag aan de pro's hier. Ik heb een QNAP TS-653a en ik vind dat de download snelheid naar de NAS toe erg traag is. Een NZB file downloaden gaat met ongeveer 8MB/sec. En lokaal bestanden overzetten gaat ook erg traag. Kan ik hier wat aan doen, of is het niet anders?

De NAS is bekabeld aangesloten met cat5 kabel, er zit 4GB ram in en er draaien 6 schijven (4x een 2TB schijf uit oude NAS, en 2 van 4TB (de kleine schijven worden binnenkort vervangen voor gotere)). De harde schijven zijn Seagates Ironwolf's. En het volume is opgebouwd in RAID 5.
Welk programma gebruik je voor het downloaden van nzb's?

• Noxa
Lief Adje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Welk programma gebruik je voor het downloaden van nzb's?
NZBget

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:14
Over NZB programmas gesproken: Als je een intel gebaseerde NAS hebt dan kan ik Docker aan raden incominatie met SABNZBD in een docker container: https://hub.docker.com/r/linuxserver/sabnzbd

Draait prima op mijn QNAP TS-253A, 12mb/s.

Voordeel van docker is dat de je de applicatie makkelijk kunt updaten en er een bredere update support is en minder compaliteit issues zijn.

Ik raad overigens docker aan boven de costum qnap apps, zoals sonar, radar en transmission, zie daarvoor https://www.linuxserver.io/. Gewoon omdat de qnap custom apps niet altijd ondersteund blijven en omdat ik meer controle heb over de applicatie configuratie en backup mogelijkheden.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SH9KeTVPy5KQkniQkmq2CpI7/full.jpg

Mijn nas heeft 16gb geheugen.

[ Voor 35% gewijzigd door MuVo op 30-08-2019 11:01 ]

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Die is het snelst, gebruik je ssl? Daar is winst te behalen.
En de cache buffer flink opschroeven zodat alleen de rar bestanden worden weggeschreven ipv de cache files
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EdPTpYOjDSjNqVy8gsk2HShy/thumb.png

[ Voor 20% gewijzigd door Lief Adje op 30-08-2019 13:36 ]

• i2Paq
  • Laatst online: 10-11 10:35

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Mistraller schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 00:27:
Ik heb hier een ouwe trouwe TS219P+ draaien, op de laatste firmware van 30 juli. Vandaag meldde hij ineens dat er high-risk malware gevonden was. Helaas schijnt die malware scanner niks fatsoenlijks te loggen, dus ik heb allereerst de VPN poorten dichtgegooid (dat is het enige wat openstaat vanuit internet) en de gebruikelijke password changes doorgevoerd. Cloud account heeft two factor.
Daarna gaan zoeken op het filesystem. Ik zag geen gekke files, voor zover ik weet heb ik geen autorun.sh (/tmp/config is leeg)

Het enige wat ik heb kunnen vinden was dat er een lege Optware.sh in /share/HDA_DATA/.qpkg/Optware staat precies met de timestamp van de warning, en de originele optware staat er nog met een andere extensie, daar zie ik inhoudelijk niets vreemds aan in elk geval.

Enig idee of de malware remover mijn optware als malware heeft beschouwd? Dat package staat er al jaren op en is ook niet meer ondersteund zoals ik hier lees. https://wiki.qnap.com/wiki/Install_Optware_IPKG

Heb ik sinds gisteravond ook op een 259+ pro!

Ik gok een bug of andere false-flag.

Malware Remover ge-deinstalleerd, herstart, ge-installeert, herstart en hoppa; weer die melding.

Ik kan alleen nergens in de logs herleiden/vinden waar hij ineens over struikelt. De logs zijn "leeg".

Bij mij is hij ongeveer 1 maand geleden schoon geïnstalleerd en draait alleen camera's en de secureCam-App

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-11 08:05
Mistraller schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 00:27:

Hier zelfde configuratie en zelfde probleem, en niets kunnen vinden, ook internetverkeer gemonitord of er wat voorbijkomt wat niet hoort en niets kunnen vinden. Blijf het wel bizar vinden want alleen de mallwarescanner vindt iets maar komt echt met abacadabra oplossing, de virusscanner vindt niks.

bijnaleek

• lowfi
Lief Adje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:59:
[...]

En de cache buffer flink opschroeven zodat alleen de rar bestanden worden weggeschreven ipv de cache files
[Afbeelding]
bedankt! Mijn downloadsnelheid is bijna verdubbelt

• lowfi
MuVo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:43:
Over NZB programmas gesproken: Als je een intel gebaseerde NAS hebt dan kan ik Docker aan raden incominatie met SABNZBD in een docker container: https://hub.docker.com/r/linuxserver/sabnzbd

Draait prima op mijn QNAP TS-253A, 12mb/s.

Voordeel van docker is dat de je de applicatie makkelijk kunt updaten en er een bredere update support is en minder compaliteit issues zijn.

Ik raad overigens docker aan boven de costum qnap apps, zoals sonar, radar en transmission, zie daarvoor https://www.linuxserver.io/. Gewoon omdat de qnap custom apps niet altijd ondersteund blijven en omdat ik meer controle heb over de applicatie configuratie en backup mogelijkheden.

Edit:
[Afbeelding]

Mijn nas heeft 16gb geheugen.
Ben ook voorstander van docker. Heb alles via docker-compose gedaan. Dus yml file editten en die runnen via CLI. Voordeel van docker compose is dat je doodsimpel ook op een andere nas kan overstappen met zelfde settings voor apps etc.

Heb inmiddels 16 dockers draaien en zeer weinig thirdparty QPKGS O-)

Er is weer een nieuwe NAS aangekondigd (tvs-x72n). Helaas weer minimaal 6 3.5" drive bays. Zelf hoop ik een keer op een 2 bay 3.5", 2 bay nvme en pci-e slot(s) met i3/i5 of ryzen NAS. Met ~10TB kom ik makkelijk uit de voeten....

[ Voor 8% gewijzigd door lowfi op 31-08-2019 12:12 ]

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

JaapB schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Hier zelfde configuratie en zelfde probleem, en niets kunnen vinden, ook internetverkeer gemonitord of er wat voorbijkomt wat niet hoort en niets kunnen vinden. Blijf het wel bizar vinden want alleen de mallwarescanner vindt iets maar komt echt met abacadabra oplossing, de virusscanner vindt niks.
Na gisteren geen probleem meer gehad.

• Noxa
Lief Adje schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:59:
[...]

[Afbeelding]
Thanks voor de tips. Heeft wel iets gescheeld, nog niet wereldschokkend maar toch.

Oh en hoe voorkom ik dat NZBget zoveel sub mappen aanmaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 31-08-2019 20:46 ]

• qnapclub
i2Paq schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:14:
[...]

Heb ik sinds gisteravond ook op een 259+ pro!

Ik gok een bug of andere false-flag.

Malware Remover ge-deinstalleerd, herstart, ge-installeert, herstart en hoppa; weer die melding.

Ik kan alleen nergens in de logs herleiden/vinden waar hij ineens over struikelt. De logs zijn "leeg".

Bij mij is hij ongeveer 1 maand geleden schoon geïnstalleerd en draait alleen camera's en de secureCam-App
Ik heb vernomen dat er inderdaad een false-positive zat in de laatste ruleset update, die is al ingetrokken en normaal zou een verwijderen+installeren van malware remover een goede set rules moeten opleveren.

Misschien heb je her-installeerd vlak voor het intrekken van die slechte rules-set, maar ik gok dat ie eigenlijk al eerder weer was ingetrokken.

Als je nog meldingen krijgt contacteer zeker de helpdesk.

Beetje balen dat hier geen officiële mededeling over is, ik heb het ook maar via contacten bij support vernomen :(

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

qnapclub schreef op maandag 2 september 2019 @ 00:45:
[...]

Ik heb vernomen dat er inderdaad een false-positive zat in de laatste ruleset update, die is al ingetrokken en normaal zou een verwijderen+installeren van malware remover een goede set rules moeten opleveren.

Misschien heb je her-installeerd vlak voor het intrekken van die slechte rules-set, maar ik gok dat ie eigenlijk al eerder weer was ingetrokken.

Beetje balen dat hier geen officiële mededeling over is, ik heb het ook maar via contacten bij support vernomen :(
Na de herinstall nog 1x die melding gehad, nu is het "stil".

• qnapclub
OK, hou 'm in de gaten @i2Paq ;)

ik heb zelf na her-installatie geen melding meer gehad...

[ Voor 5% gewijzigd door qnapclub op 02-09-2019 09:50 ]

• qnapclub
lowfi schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:10:
[...]
Er is weer een nieuwe NAS aangekondigd (tvs-x72n). Helaas weer minimaal 6 3.5" drive bays. Zelf hoop ik een keer op een 2 bay 3.5", 2 bay nvme en pci-e slot(s) met i3/i5 of ryzen NAS. Met ~10TB kom ik makkelijk uit de voeten....
Ik heb eens gepolst bij QNAP waarom ze geen compacte performante modellen doen, en ik kreeg direct de vraag terug hoeveel je daar voor zou willen betalen.

Wat zou een redelijke prijs zijn?
(ik speel hier even opzettelijk enkel messenger)

• YStec
Heb recent een TS-877 aangeschafd.
4 x 4TB HDD erin geplaatst, storagepool aangemaakt, volume (RAID 6) aangemaakt.
Ging prima.

Vervolgens 2 x 500 GB SSD aangeschafd en in de NAS geplaatst.
Wanneer ik nu 'Storage/Snapshots'-scherm open, blijft het scherm bevriezen op 0%.

Ik kon geen storagepool of volumes aanmaken op de SSDs.
Gek genoeg werkte het staf/stok-knopje wel, en kon ik op die manier wel verder; storagepool aangemaakt. Helaas het scherm toen afgesloten (net voor het aanmaken van volumes) omdat ik wat wilde opzoeken.

En nu zit ik dus vast; wel een storagepool, geen volumes.

Plaatje: https://i.imgur.com/IsjrwQo.png

Hebben jullie nog tips?

Heb al wel contact opgenomen met QNAP via Helpdesk.

• lowfi
qnapclub schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:26:
[...]

Ik heb eens gepolst bij QNAP waarom ze geen compacte performante modellen doen, en ik kreeg direct de vraag terug hoeveel je daar voor zou willen betalen.

Wat zou een redelijke prijs zijn?
(ik speel hier even opzettelijk enkel messenger)
Ik heb voor mijn TS-453pro volgens mij ~€400 betaald. Nou weet ik niet wat de MSRP daarvan is eerlijk gezegd. Ongeveer het dubbele (€800-900) bij een internet aanbieder lijkt me realistisch?

Zag dat die nieuwe TVS72x ongeveer 1200 doet. Nu is deze natuurlijk hagelnieuw.

• Mistraller
qnapclub schreef op maandag 2 september 2019 @ 00:45:
[...]

Ik heb support call ingeschoten, en mijn bevindingen tot nu gerapporteerd. Maar ondanks mijn vermoeden van een false positive willen ze toch heel graag dat ik remote helpdesk access aanzet. Lijkt erop dat niet iedereen bij de helpdesk hetzelfde geinformeerd is. Ik heb maar 1 melding gehad in elk geval, daarna niet meer.

---------------

• qnapclub
Mistraller schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:12:
[...]
Maar ondanks mijn vermoeden van een false positive willen ze toch heel graag dat ik remote helpdesk access aanzet. Lijkt erop dat niet iedereen bij de helpdesk hetzelfde geinformeerd is. Ik heb maar 1 melding gehad in elk geval, daarna niet meer.
Ik denk eerder dat ze op safe willen spelen? Niks erger dan in dit geval elke melding wegzetten als false positive en daarna tot de ontdekking komen dat het toch bingo was.

In mijn geval was de NAS niet rechtstreeks bereikbaar vanuit het internet (enkel via WireGuard op m'n ER-X), dus was ik vrij zeker dat het niks kon zijn.

Elke situatie is anders, als je het kan zelf inschatten doe je dat, anders checken ze het wel voor je

• YStec
YStec schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:22:
Heb recent een TS-877 aangeschafd.
4 x 4TB HDD erin geplaatst, storagepool aangemaakt, volume (RAID 6) aangemaakt.
Ging prima.

Vervolgens 2 x 500 GB SSD aangeschafd en in de NAS geplaatst.
Wanneer ik nu 'Storage/Snapshots'-scherm open, blijft het scherm bevriezen op 0%.

Ik kon geen storagepool of volumes aanmaken op de SSDs.
Gek genoeg werkte het staf/stok-knopje wel, en kon ik op die manier wel verder; storagepool aangemaakt. Helaas het scherm toen afgesloten (net voor het aanmaken van volumes) omdat ik wat wilde opzoeken.

En nu zit ik dus vast; wel een storagepool, geen volumes.

Plaatje: https://i.imgur.com/IsjrwQo.png

Hebben jullie nog tips?

Heb al wel contact opgenomen met QNAP via Helpdesk.
Antwoord teruggekregen van Helpdesk. Kwam erop neer dat ik het beste helemaal opnieuw kon beginnen (had geen data op de schijven).

Ik heb via Control Panel -> Backup/Restore meerdere keren een 'Reinitialize NAS' en 'Factory reset to defaults' gedaan (screenshot).

Dit lost echter de problemen niet op... :{.

Storage/Snapshot-scherm; blijft haken op 0%; zonder storage pools of volumes:
- 4 disks in de NAS: https://i.imgur.com/ImIvnSy.png.
- En weer die 0%: https://i.imgur.com/MXfsiZk.png.

Argh.

Had eerder 2 SSDs toegevoegd aan de NAS, RAID 1 en storage pool aangemaakt. Ik krijg met geen enkele mogelijkheid om deze RAID of storage pool te managen, het geheel blijft dan hangen op NaN%. https://i.imgur.com/8Zlzimz.png.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Is QTS brak? Hardware brak? Iets met de schijven?
Hoe kan ik een complete reset uitvoeren (inc. format op alle schijven), en écht opnieuw beginnen?

Zit wel op 4.4.1 (public beta 4); had dezelfde issues op 4.3.6...

Dit is echt jammer en frustrerend. Had gehoopt dat QTS net zo soepel zou werken als DSM...
Pluspuntje is in ieder geval dat de Helpdesk meedenkt, wacht nu op hun antwoord.

• qnapclub
@YStec Booten zonder schijven, installatie starten en dan wanneer het gevraagd wordt de schijven plaatsen

• YStec
qnapclub schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:47:
@YStec Booten zonder schijven, installatie starten en dan wanneer het gevraagd wordt de schijven plaatsen
Hm, dit heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Thanks voor de suggestie, vanavond maar eens doen.

• YStec
qnapclub schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:47:
Welke volgorde raad jij aan, trouwens? Moet ik eerst nog een factory reset doen of een reinitalize NAS?

• Mistraller
qnapclub schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:18:
[...]

Ik denk eerder dat ze op safe willen spelen? Niks erger dan in dit geval elke melding wegzetten als false positive en daarna tot de ontdekking komen dat het toch bingo was.

In mijn geval was de NAS niet rechtstreeks bereikbaar vanuit het internet (enkel via WireGuard op m'n ER-X), dus was ik vrij zeker dat het niks kon zijn.

Elke situatie is anders, als je het kan zelf inschatten doe je dat, anders checken ze het wel voor je
Ik kreeg toevallig net ineens een mailtje of ik de malware remover opnieuw wilde installeren en kijken of het opgelost was. Nog altijd geen woord over false positive.
Paniek zaaien om daarna te moeten melden dat het niks was is minstens zo vervelend. Bij virus of malware kies ik normaliter direct voor wipe & reïnstall. Maar hier twijfelde ik (gelukkig) door ontbreken van bewijs/logging.
Anyway: case closed :)

---------------

• qnapclub
@Mistraller de gebrekkige communicatie is inderdaad erg. Ik heb m'n QNAP contact in Taiwan aangeschreven hierover, alsook over het ontbreken van enige melding over het intrekken van de laatste 4.3.6 firmware.

• drfruit
  • Niet online
qnapclub schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:26:
@Mistraller de gebrekkige communicatie is inderdaad erg. Ik heb m'n QNAP contact in Taiwan aangeschreven hierover, alsook over het ontbreken van enige melding over het intrekken van de laatste 4.3.6 firmware.
Als ik deze post op het forum over de bug in 4.3.6.1040 goed lees, hoef je slechts een "d" toe toe voegen aan het woordje "disable" in regel 1038 van het bestand smb.sh (in /etc/init.d).

Zojuist gedaan met WinSCP.

• YStec
YStec schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:26:
[...]

Antwoord teruggekregen van Helpdesk. Kwam erop neer dat ik het beste helemaal opnieuw kon beginnen (had geen data op de schijven).

Ik heb via Control Panel -> Backup/Restore meerdere keren een 'Reinitialize NAS' en 'Factory reset to defaults' gedaan (screenshot).

Dit lost echter de problemen niet op... :{.

Storage/Snapshot-scherm; blijft haken op 0%; zonder storage pools of volumes:
- 4 disks in de NAS: https://i.imgur.com/ImIvnSy.png.
- En weer die 0%: https://i.imgur.com/MXfsiZk.png.

Argh.

Had eerder 2 SSDs toegevoegd aan de NAS, RAID 1 en storage pool aangemaakt. Ik krijg met geen enkele mogelijkheid om deze RAID of storage pool te managen, het geheel blijft dan hangen op NaN%. https://i.imgur.com/8Zlzimz.png.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Is QTS brak? Hardware brak? Iets met de schijven?
Hoe kan ik een complete reset uitvoeren (inc. format op alle schijven), en écht opnieuw beginnen?

Zit wel op 4.4.1 (public beta 4); had dezelfde issues op 4.3.6...

Dit is echt jammer en frustrerend. Had gehoopt dat QTS net zo soepel zou werken als DSM...
Pluspuntje is in ieder geval dat de Helpdesk meedenkt, wacht nu op hun antwoord.
Voor de mensen die meelezen: de issue was de browser. In dit geval Brave; door 'Shields' die (standaard) geactiveerd is.

Wanneer Shields uitgezet is, werkt alles naar behoren. O+.

• lowfi
Weet iemand wat mijn qnap toch aldoor op "osm.api.alpha-myqnapcloud.com" te zoeken heeft?

Volgens pihole heeft mijn qnap (4.4.1 beta) daar al 15000 keer gekeken :S

code:
1
2
3
Top Permitted Domains
Domain  Hits    Frequency
osm.api.alpha-myqnapcloud.com   15416

• qnapclub
lowfi schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:13:
Weet iemand wat mijn qnap toch aldoor op "osm.api.alpha-myqnapcloud.com" te zoeken heeft?
gebruik je bepaalde myqnapcloud functies (DDNS, cloudlink,...)?

Ik vraag eens na wat ze nog (nieuw) via myqnapcloud doen. Misschien draaien daar services die helpen bij cloud-gerelateerde zaken die je NAS wil/moet doen

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Nas is operationeel, doet het prima, echter het scherm geeft dit aan :

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2WK7U.jpg

Heb al een ticket bij QNAP aangemaakt, benieuwd wat daar uit komt ..

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:14

code:
1
2
3
Top Permitted Domains
Je hebt een optie in het OS welke je connectie actief test om te kijken of je internet hebt. Dat is mogelijk een ping naar qnap.com.

• qnapclub
Murzeltje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:31:
Nas is operationeel, doet het prima, echter het scherm geeft dit aan :
Is dit sinds laatste (her)start, komt er bij elke start enkel dit op, of...? Het display is bij dat model waarschijnlijk via seriële poort met het OS verbonden, misschien is de verbinding weggevallen (fysiek of softwarematig)

• Murzeltje

Murzeltje

qnapclub schreef op donderdag 5 september 2019 @ 19:12:
[...]

Is dit sinds laatste (her)start, komt er bij elke start enkel dit op, of...? Het display is bij dat model waarschijnlijk via seriële poort met het OS verbonden, misschien is de verbinding weggevallen (fysiek of softwarematig)
Dit is bij elke herstart. Ik heb gisteren een nieuwe set schijven er in gezet, om eens van 0 te beginnen. Nas start netjes op, wizard doorlopen, raid set aangemaakt en een test volume van 500gb. Wat apps uit het appcenter geinstalleerd, kleine 100 gb aan downloads aangezet via downloadstation, en een file copy vanaf mn synology naar de qnap.. Alles werkt prima.. behalve de display. Kom er wel net achter dat ook de temp/fans niet uitgelezen worden.

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2WL8b.png

Ik heb nog niks van QNAP gehoord, het is ook geen garantie, maar wie weet .. Om 'm nou direct af te schrijven is ook weer zo wat..

Edit:

De temps kan ik wel aflezen in een ander scherm, dus dat is ook wel wat ...apart :)
Lijkt er op dat de sytemtemp niet zichtbaar is, maar disks en cpu wel..
Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2WL8G.png

[ Voor 11% gewijzigd door Murzeltje op 06-09-2019 08:14 . Reden: Plaatje 2 toegevoegd ]

• qnapclub

code:
1
2
3
Top Permitted Domains
Info van QNAP: om de locatie gegevens uit foto's te verwerken. Heb je die functie ingeschakeld staan in Photo Station of zo?

Maar ze vroegen ook om contact op te nemen met de helpdesk hierover, dus misschien is het een bugje dat het zo vaak gebeurt?

• qnapclub
@Murzeltje dan denk ik dat het ofwel een slecht contact in het kabeltje naar het display of een elektronica defect is waardoor er geen communicatie meer is. Als de systeem temp op dat bordje gemeten wordt kan het op dat printje zitten, anders vrees ik één of andere communicatie-bus op het moederbord.

Ik weet niet meer welk soort communicatie-protocol ze gebruiken in welke NAS, maar als het bv I2C is zouden display en temperatuur op 1 bus kunnen zitten en zou het display printje het uitlezen van de temperatuur kunnen verhinderen.

Allemaal gokjes :/

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-11 04:57

Totaalgeflipt

De enige echte

Murzeltje schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:05:
[...]

Dit is bij elke herstart. Ik heb gisteren een nieuwe set schijven er in gezet, om eens van 0 te beginnen. Nas start netjes op, wizard doorlopen, raid set aangemaakt en een test volume van 500gb. Wat apps uit het appcenter geinstalleerd, kleine 100 gb aan downloads aangezet via downloadstation, en een file copy vanaf mn synology naar de qnap.. Alles werkt prima.. behalve de display. Kom er wel net achter dat ook de temp/fans niet uitgelezen worden.

[Afbeelding]

Ik heb nog niks van QNAP gehoord, het is ook geen garantie, maar wie weet .. Om 'm nou direct af te schrijven is ook weer zo wat..

Edit:

De temps kan ik wel aflezen in een ander scherm, dus dat is ook wel wat ...apart :)
Lijkt er op dat de sytemtemp niet zichtbaar is, maar disks en cpu wel..
[Afbeelding]
Ik kan niet zien welk type QNAP je precies hebt, maar ik herken dit probleem wel en heb dit 2x op een TS-453A op kunnen lossen door het volgende te doen.

Deze instructies zijn dus voor KB - TS-x53A NAS does not power on as scheduled
https://drive.google.com/...UWR5c2dN/view?usp=sharing

• YStec
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i87b6TJ.jpg
(TS-877)

De LEDjes van de SSDs branden rood; ik heb geen idee waarom... Iemand een idee?

Alles werkt goed, en ik zie verder ook geen meldingen.

Volgens de user guide van QNAP (.pdf) is het LEDje rood in deze situatie: "A drive read/write error has occurred."

Ik heb echter geen enkele read/write errors in QTS:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N3THYkK.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tRSnxlW.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NEzOqQJ.png

• Murzeltje

Murzeltje

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:52:
[...]

Ik kan niet zien welk type QNAP je precies hebt, maar ik herken dit probleem wel en heb dit 2x op een TS-453A op kunnen lossen door het volgende te doen.

Deze instructies zijn dus voor KB - TS-x53A NAS does not power on as scheduled
https://drive.google.com/...UWR5c2dN/view?usp=sharing
Het is een TS-453 Pro, het probleem wat jij schetst is dat een scheduled power up niet zou werken, als ik het goed lees? Dat gebruik ik niet, het gaat om het booten ansich van het apparaat. Hij lijkt het prima te doen, en het lijkt meer een cosmetisch probleem op het moment (LED display toont niet de ware status).

Bedankt voor het meedenken!

Voor nu kan ik er nog mee leven, hij staat niet in productie.

Ondertussen een mooi antwoord van QNAP gekregen, na het aanleveren van alles wat ze maar nodig kunnen hebben aan logfiles...

"Is het probleem nog actueel?"

|:(

[ Voor 4% gewijzigd door Murzeltje op 06-09-2019 13:32 ]

• Murzeltje

Murzeltje

qnapclub schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 08:42:
@Murzeltje dan denk ik dat het ofwel een slecht contact in het kabeltje naar het display of een elektronica defect is waardoor er geen communicatie meer is. Als de systeem temp op dat bordje gemeten wordt kan het op dat printje zitten, anders vrees ik één of andere communicatie-bus op het moederbord.

Ik weet niet meer welk soort communicatie-protocol ze gebruiken in welke NAS, maar als het bv I2C is zouden display en temperatuur op 1 bus kunnen zitten en zou het display printje het uitlezen van de temperatuur kunnen verhinderen.

Allemaal gokjes :/
Bedankt voor het meedenken, het lijkt tot dusver iets cosmetisch, dwz. het display toont gewoon de foute status, aangezien de nas verder als een zonnetje lijkt te werken...

Edit:
Ik ben niet de enige met precies dit probleem:
Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2WLvg.png

Ik ga maar eens verder zoeken in de krochten van het wereld wijde web :p

[ Voor 11% gewijzigd door Murzeltje op 06-09-2019 13:55 ]

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-11 04:57

Totaalgeflipt

De enige echte

Murzeltje schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:30:
[...]

Het is een TS-453 Pro, het probleem wat jij schetst is dat een scheduled power up niet zou werken, als ik het goed lees? Dat gebruik ik niet, het gaat om het booten ansich van het apparaat. Hij lijkt het prima te doen, en het lijkt meer een cosmetisch probleem op het moment (LED display toont niet de ware status).

Bedankt voor het meedenken!

Voor nu kan ik er nog mee leven, hij staat niet in productie.

Ondertussen een mooi antwoord van QNAP gekregen, na het aanleveren van alles wat ze maar nodig kunnen hebben aan logfiles...

Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik zou gewoon de stappen eens doorlopen. Het probleem dat ik had was dat ik bij elke software update de NAS herstarte ivm de hoge uptime en na de update bleef bij hangen op booting.

Ik heb dit dus op 2x een QNAP 453A gehad en volgens mij valt jouw model hier ook gewoon onder.

• Murzeltje

Murzeltje

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:19:
[...]

Ik wil niet eigenwijs zijn maar ik zou gewoon de stappen eens doorlopen. Het probleem dat ik had was dat ik bij elke software update de NAS herstarte ivm de hoge uptime en na de update bleef bij hangen op booting.

Ik heb dit dus op 2x een QNAP 453A gehad en volgens mij valt jouw model hier ook gewoon onder.
De stappen die jij post gaan uit van 2 cpu's,, te weten de celeron N3150 en N3160. Beide hebben volgens jouw link een aparte bios, en brick je je device als je de verkeerde cpu met de verkeerde bios flasht.

In de TS-453-Pro zit een celeron J9100 .. Denk dus niet dat die 2 bios files van jouw linkje me gaan helpen.
Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2WLCf.png
Zoals gezegd, bedankt voor het meedenken, maar met een kans op een brick ga ik dit niet proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Murzeltje op 06-09-2019 15:25 ]

• qnapclub
Murzeltje schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:30:
[...]

Wut??? Helpdesk Nederland?

als de helpdesk je niet behoorlijk verder helpt mag je me altijd je ticket nummer in PM sturen, dan escaleer ik het even naar hun baas in Taiwan

• Murzeltje

Murzeltje

qnapclub schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:25:
[...]

als de helpdesk je niet behoorlijk verder helpt mag je me altijd je ticket nummer in PM sturen, dan escaleer ik het even naar hun baas in Taiwan
Ze helpen prima hoor, ik word nu ondertussen in het engels geholpen, en er staat een remote support scherm open.. Ik zie wel wanneer ze wat gaan doen, of hebben gedaan :)

• qnapclub
4.3.6.1050 is ingetrokken voor dezelfde reden als 4.3.6.1040 dáárvoor: de SMB bug met de typo in de config. Beetje heel erg.

ook de laatste 4.4.1 beta bevat die bug.

je kan ook niet downgraden en in de smb.conf op zoek gaan naar

smb encrypt = disable

daar moet een 'd' achter:

smb encrypt = disabled

niet alle NASsen hebben er last van en dat is mogelijk de verklaring dat de bug ongemerkt buiten kon. Maar toch...

• leonbong
Wat lijkt Qnap slordig in hun updates ze moeten wel erg vaak dingen weer intrekken of snel een nieuwe update.
Of is dat mijn beleving?

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
leonbong schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:31:
Wat lijkt Qnap slordig in hun updates ze moeten wel erg vaak dingen weer intrekken of snel een nieuwe update.
Of is dat mijn beleving?
Ik ben het met je eens, ik wacht met updaten van de firmware terwijl ik bij andere producten snel update...

PSN: PcDCch

• Murzeltje

Murzeltje

qnapclub schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:25:
[...]

Update: QNAP heeft vrijdag eens remote gekeken, ze vermoeden een defect LED display/aansturing, aangezien de QNAP verder prima werkt.

Na het weekend en een beta firmware zijn wel ineens alle rode HDD lampjes groen graan branden ipv rood :)

• qnapclub
QTS 4.4.1 heeft het beta-ei verlaten en is nu officieel...

https://www.qnap.com/nl-n...nectivity-oplossing-bevat

• drfruit
  • Niet online
Is die smb-fout er al uit?

• leonbong
Helaas:
Mijn TS-673 waarin een oude overgezette raidset van 3x2TB (2xHitachi+1xSeagate) begint de Seagate bad sectors te vertonen.
Het is opvallend de Hitachi zijn 8 jaar oud en de seagate is maar 5 jaar. Nu werden de hitachi Ultrastar 7k2000 wel schijven wel destijds als enterprise schijven verkocht en waren behoorlijk prijzig.
Maar blijkbaar kwaliteit loont.

Een moderne Ultrastar 4TB 180-200€ is mij een beetje duur dus ik heb een toshiba N300 4TB gekocht, die kon ik in retail-verpakking krijgen zonder meerprijs en dat is mij wat waard voor tijdens het versturen.
Liever had ik weer een enterprise (bv ultrastar / Exos) schijf genomen maar dat vond ik te duur, WD Red's daar begin ik niet meer aan.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 19-09-2019 09:40 ]

• qnapclub
Heb geen officieel antwoord gekregen maar via support hoor ik dat er geen issues over gemeld worden.
Dus ik gok op ja en verwacht de komende uren/dagen ook nieuwe builds voor 4.3.6

• drfruit
  • Niet online
qnapclub schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:22:
[...]

Heb geen officieel antwoord gekregen maar via support hoor ik dat er geen issues over gemeld worden.
Is inderdaad verholpen, is nu regel 1097 van smb.sh geworden en daar staat 'disabled'.

• leonbong
Zo de schijf in de raid-set is vervangen door de Toshiba N300 4TB, de raid5 set is aan het rebuilden.
Het gaat met 145 MB/sec dus er is 3 á 4 uur nodig voor de pool van 4TB totaal.

Waarschijnlijk zal ik binnenkort de hitachi van 2TB ook maar vervangen voor 4TB exemplaren verdubbeld de beschikbare ruimte ook 8TB ipv de huidige 4TB.

Nu maar hopen dat er tijdens de rebuild geen storing optreedt op de andere twee schijven van inmiddels 8 jaar oud.

Update: Om 00:30 was de rebuild voltooid, net geen 4 uur. Het valt mij nu al op wat een heet-hoofd die toshiba en ik maar denken dat ultrastars warm waren met hun 39 graden, deze doet 41 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 20-09-2019 09:24 ]

• qnapclub
Kleine waarschuwing: als je nog Kodi 16 draait wordt die blijkbaar automatisch verwijderd tijdens de upgrade naar 4.4.1

• qnapclub
qnapclub schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:22:
[...]

4.3.6.1070 heeft volgens de releasenotes een fix voor het SMB probleem, en is nu beschikbaar

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zo, na jaren van uitstel kogel door de kerk: mijn oude trouwe 459 Pro II gaat vervangen worden door een 253Be. Van 3x 2TB naar 2x 8TB. SSD cache met een QM2 en 16GB RAM volgen binnenkort wel een keer, wil nog even kijken welke parts nu de beste kans van slagen hebben.

Eindelijk mogelijkheden voor LXC, Docker etc. NAS staat toch aan en mijn ESXi server draait 99/100 alleen superlichte taken die een NAS ook prima kan overnemen. Scheelt ook weer zo'n 30-50W dat 24/7 aan staat.

Iemand nog tips voor data overpompen? RTRR is denk ik het handigst?

#team_UTC+1

• drfruit
  • Niet online
@Ethirty
Heb hetzelfde model, bevalt prima. Ik heb er 1x 12TB disk in gedaan en een SSD die ik nog had liggen.

Heb je het geheugen al uitgezocht?
Ik heb er 2x Crucial CT102464BF160B 8GB in gedaan. Werkt prima.

Data overpompen heb ik gewoon via gigabit LAN en de pc gedaan. Ging heel snel, maar de hoeveelheid was bij mij beperkt.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-11 13:37
Heeft iemand ervaring met hoe om te gaan met metadata van (video)bestanden?

Het lijkt er namelijk op dat mijn QNAP 328 niet alle metadata van een bestand indexeert of kan "lezen". Zo kan ik in Windows niet de framehoogte weergeven van sommige MKV-bestanden en kan Sonar niet de kwaliteit van een videobestand bepalen. De metadata van AVI-/MP4bestanden wordt wel correct weergegeven

Zover ik kan zien, wordt alleen de bitsnelheid van video en audio bij MKV bestanden geïndexeerd/gelezen door de QNAP. Doe ik iets verkeerd of is dit standaard? En is er een oplossing bekend?

[ Voor 10% gewijzigd door Bliksem B op 27-09-2019 15:42 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

drfruit schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:39:
@Ethirty
Heb hetzelfde model, bevalt prima. Ik heb er 1x 12TB disk in gedaan en een SSD die ik nog had liggen.

Heb je het geheugen al uitgezocht?
Ik heb er 2x Crucial CT102464BF160B 8GB in gedaan. Werkt prima.

Data overpompen heb ik gewoon via gigabit LAN en de pc gedaan. Ging heel snel, maar de hoeveelheid was bij mij beperkt.
De ene gebruikt die Crucial modules succesvol en de ander zegt weer dat zijn NAS niet wil booten. Heb net de gok maar genomen en besteld, kan altijd nog terugsturen.

#team_UTC+1

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:39

R.G

hmmm vraagje over de veiligheid van de qnap m.b.t. tot diefstal..
stel een dief steelt je nas, dan kan hij met een reset knopje het wachtwoord terugzetten naar admin admin en dan overal bij niet?

ten tweede ik merk dat als je plex draait de laatste versie
dat er in het bestand mymediadbserver een segfault ontstaat en dat de cpu 99% wordt en vervolgens random reboot de nas waarna plex het niet meer doet tenzij je handmatig via ssh plex restart met het .sh scriptje.

wat is er aan de hand?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bestaan er trouwens harde limieten voor Twonkymedia op de Qnap? Ik heb het idee dat niet alles meer goed geïndexeerd wordt?

En wordt er nog wel Twonkymedia gebruikt in de nieuwste firmwares?

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 30-09-2019 11:48 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• qnapclub
R.G schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:49:
hmmm vraagje over de veiligheid van de qnap m.b.t. tot diefstal..
stel een dief steelt je nas, dan kan hij met een reset knopje het wachtwoord terugzetten naar admin admin en dan overal bij niet?
Inderdaad, en als je dat wil voorkomen kan je een map of volledig volume laten encrypteren door de NAS, bij opstart ga je dan eerst je key moeten ingeven alvorens je aan die data kan.

De functie van het reset-knopje kan je ook afzetten in QTS maar dat is geen afdoende oplossing

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:39

R.G

qnapclub schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:32:
[...]

Inderdaad, en als je dat wil voorkomen kan je een map of volledig volume laten encrypteren door de NAS, bij opstart ga je dan eerst je key moeten ingeven alvorens je aan die data kan.

De functie van het reset-knopje kan je ook afzetten in QTS maar dat is geen afdoende oplossing
Wordt je nas ook vele male trager daardoor?

en heb je ook een antwoord op de plex server waarom die segfault.
ik heb ook nog een mega oude custom package draaien van een old pms.
deze draait echt vlekkelooks nas crasht niet en reboot niet.
maar de nieuwste laatste plex versie continu shit.

• qnapclub
R.G schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:50:
[...]
Wordt je nas ook vele male trager daardoor?

en heb je ook een antwoord op de plex server waarom die segfault.
ik heb ook nog een mega oude custom package draaien van een old pms.
deze draait echt vlekkelooks nas crasht niet en reboot niet.
maar de nieuwste laatste plex versie continu shit.
Er is zeker performantie-verlies, maar dat hangt af van het model: als er hardware acceleratie is valt het best mee. Ik denk dat je op de site van QNAP voor je model de cijfers kan vinden van transfer snelheden met en zonder encryptie

Met je Plex probleem kan ik je niet helpen, ik gebruik het zelf niet, ook niet op test.

• qnapclub
OPGELET er is een nieuwe ransomware golf aan de gang, het muhstik virus. Behalve PC's blijken er ook behoorlijk wat QNAP NASsen geïnfecteerd te raken, misschien door apps, de gebruiker maar ook QTS is niet uit te sluiten. We weten het nog niet.

Zorg voor backups en draai de laatste versie van alle tools die benaderbaar zijn vanop het internet!

• leonbong
@qnapclub
Ik wordt dit een beetje zat van Qnap. Hoe kan ik eenvoudig voorkomen dat mijn nas vanaf buiten niet bereikbaar is. Want dat is relatief eenvoudig definitieve oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 02-10-2019 14:11 ]

• qnapclub
leonbong schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:11:
@qnapclub
Ik wordt dit een beetje zat van Qnap. Hoe kan ik eenvoudig voorkomen dat mijn nas vanaf buiten niet bereikbaar is. Want dat is relatief eenvoudig definitieve oplossing.
Geen enkele poort forwarden naar je NAS vanop je router, en VPN gebruiken als jijzelf op je NAS moet zijn van buitenaf.

Moet hij toch benaderbaar zijn, vb als webserver, gebruik dan niet de QTS webserver maar bv Qapache (qnapclub) of een webserver in een container of VM.

Tip voor een goede/vlotte VPN is WireGuard, ik heb die draaien op mijn Ubiquity ER-X en zo kan mijn telefoon de NAS zien als ik onderweg ben. Is helaas iets moeilijker om te configureren

• leonbong
@qnapclub
Ik forward helemaal geen poorten in mijn router (T-mobile huawei) naar mijn NAS, zover ik weet.
Ik gebruik alleen Qnap-cloudlink om NAS te benaderen is dat goed genoeg.

• qnapclub
cloudlink is een beetje hetzelfde als poorten forwarden, behalve dat het op een QNAP server gebeurt en de NAS ook een link maakt met die server om dan het internetverkeer te ontvangen.

cloudlink is niets meer dan een gat in de firewall ;)

• qnapclub
qnapclub schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:58:
OPGELET er is een nieuwe ransomware golf aan de gang, het muhstik virus. Behalve PC's blijken er ook behoorlijk wat QNAP NASsen geïnfecteerd te raken, misschien door apps, de gebruiker maar ook QTS is niet uit te sluiten. We weten het nog niet.

Zorg voor backups en draai de laatste versie van alle tools die benaderbaar zijn vanop het internet!
Mijn bron binnen QNAP support meldt dat de infectie via PHPMYADMIN gebeurt, dus als je die staan hebt weet je wat te doen...

• leonbong
@qnapclub
Ik weet niet wat de PHPadmin is?

Maar voor nu omdat ik niet thuis ben heb ik een shutdown commando gegeven via Qmanager

[ Voor 61% gewijzigd door leonbong op 02-10-2019 20:37 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

leonbong schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:34:
Ik weet niet wat de PHPadmin is?
phpMyAdmin is de beheertool voor MySQL databases. Volgens mij is deze als app ook te disablen, mocht je geen MySQL gebruiken. Of je kan mogelijk ook MySQL uitzetten.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1 ... 55 ... 67 Laatste