QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl
Ik ben benieuwd of de externe HHD zonder problemen werkt op de pricewatch: QNAP TS-253A (4GB ram)of Qnap OS 4.3.X. Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee.
Hier staat de externe HD niet tussen: https://www.qnap.com/en/c...ity/?model=211&category=4. Ik heb wel een verzoek ingediend via de zelfde pagina.
Ik zou niet weten waarom hij niet zou werken, het is, voor zover ik kan zien, een normale, externe USB-schijf.MuVo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:47:
Heeft iemand ervaring met pricewatch: WD MyBook 8TB Zwart in combinatie met pricewatch: QNAP TS-253A (4GB ram)?
Ik ben benieuwd of de externe HHD zonder problemen werkt op de pricewatch: QNAP TS-253A (4GB ram)of Qnap OS 4.3.X. Hopelijk heeft hier iemand ervaring mee.
Hier staat de externe HD niet tussen: https://www.qnap.com/en/c...ity/?model=211&category=4. Ik heb wel een verzoek ingediend via de zelfde pagina.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik krijg het hier maar niet voor elkaar. Ook bovenstaande werkt niet, wellicht dat ik iets over het hoofd zie.Tranzy schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:41:
[...]
Ik heb een oplossing gevonden om internet te herstellen in de containers.
SSH naar je Qnap
Eerst het id vinden van de container met "docker ps"
docker exec -i -t CONTAINERID bash
Daarna verander je de dns.
echo nameserver 8.8.8.8 > /etc/resolv.conf
Mijn dns stond op 127.0.0.11
Het volgende command geeft je welke er bij jou ingevuld staat.
cat /etc/resolv.conf
Ik probeer pihole te draaien in een docker container op mijn QNAP TS253 Pro.
Wanneer ik een nieuwe container aanmaak middels container station zoek ik op pihole en pak de officiële image van pihole.net. Ik voeg hier als environment variabele ServerIP = (IP van NAS LAN 1) toe, anders draait de container helemaal niet. In netwerk settings zet ik de modus op bridge met een static ip want die heb ik nodig om naar te verwijzen vanuit mijn router. Echter als mijn container start krijg ik de melding "DNS resolution is currently unavailable". In mijn cat /etc/resolv.conf staat net zoals hierboven 127.0.0.11, maar als ik dit aanpas in 8.8.8.8 dan wordt het niet veel anders. Uiteindelijk wordt de container gesloten.
Wanneer ik de container laat starten in NAT dan krijg ik een IP in een andere range, wel voor de nas te bereiken, maar niet vanuit mijn netwerk. 10.0.3.2, wordt volgens mij standaard aangemaakt bij het installeren van container station. Ik kan dan wel een webinterface opvragen, maar ik kan daar dan weer geen verkeer naar toe leiden vanuit mijn router.
Iemand nog ideeën?
Edit : Oplossing gevonden : In plaats van 8.8.8.8 heb ik 127.0.0.1 ingevoerd en dan werkt het wel. Kan ik ergens forceren dat mijn container moet starten met 127.0.0.1 in plaats van 127.0.0.11 ?
[ Voor 5% gewijzigd door KraveN op 04-12-2018 20:24 ]
Ik gebruik mijn pihole in bridge met een serverip 192.168.1.x welke in mijn interne LAN zit. Niet mijn nas zelf uiteraard.KraveN schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:21:
[...]
Ik krijg het hier maar niet voor elkaar. Ook bovenstaande werkt niet, wellicht dat ik iets over het hoofd zie.
Ik probeer pihole te draaien in een docker container op mijn QNAP TS253 Pro.
Wanneer ik een nieuwe container aanmaak middels container station zoek ik op pihole en pak de officiële image van pihole.net. Ik voeg hier als environment variabele ServerIP = (IP van NAS LAN 1) toe, anders draait de container helemaal niet. In netwerk settings zet ik de modus op bridge met een static ip want die heb ik nodig om naar te verwijzen vanuit mijn router. Echter als mijn container start krijg ik de melding "DNS resolution is currently unavailable". In mijn cat /etc/resolv.conf staat net zoals hierboven 127.0.0.11, maar als ik dit aanpas in 8.8.8.8 dan wordt het niet veel anders. Uiteindelijk wordt de container gesloten.
Wanneer ik de container laat starten in NAT dan krijg ik een IP in een andere range, wel voor de nas te bereiken, maar niet vanuit mijn netwerk. 10.0.3.2, wordt volgens mij standaard aangemaakt bij het installeren van container station. Ik kan dan wel een webinterface opvragen, maar ik kan daar dan weer geen verkeer naar toe leiden vanuit mijn router.
Iemand nog ideeën?
Edit : Oplossing gevonden : In plaats van 8.8.8.8 heb ik 127.0.0.1 ingevoerd en dan werkt het wel. Kan ik ergens forceren dat mijn container moet starten met 127.0.0.1 in plaats van 127.0.0.11 ?
Ik heb ook een leuke computer..
EDIT: Verrekte Bitdefender. gefixed!
Verder heeft het >3 seconden indrukken van de reset knop geen enkel effect.
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
/edit: Ik gebruik Bitdefender niet.
[ Voor 5% gewijzigd door DJT op 08-12-2018 22:58 ]
Niet alle externe drives werken out of the box. Ik heb twee externe drives (1 USB 2 HHD en een USB 3 SSD) welke niet herkend worden. Vandaar dat er een compatibiliteitslijst is op de site, maar ook zelfs een compatibiliteitslijst is voor vroegere edities van Qnap OS. Vandaar mijn vraagdeepbass909 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:50:
[...]
Ik zou niet weten waarom hij niet zou werken, het is, voor zover ik kan zien, een normale, externe USB-schijf.
Wat had bitdefender er mee te maken?RoyK schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:31:
Ik zit met een dingetje.. ik heb sinds een paar maanden een nieuwe Qnap. een TS 453A. Als je dat eenmaal een keer goed heb ingesteld kom je er niet zo vaak meer. Vandaag wilde ik even op de Qnap kijken of alles goed en wel is.. kan ik niet meer inloggen. ww ongeldig of account verlopen. wtf is dit nou weer. Via de cloud manager kom ik er wel gewoon in. Maar via de admin weg niet. Dus ik instructies gevold van Qnap en de reset knop ingedrukt gehouden tot een peep! inloggen via admin/admin... ongeldig wachtwoord of account verlopen. Hetzelfde verhaal! ik zit hier nu wel een beetje met een paar wenkbrauwen omhoog wat hier nu weer speelt. Tips heel erg welkom.
EDIT: Verrekte Bitdefender. gefixed!
Standaard log je in op een beveiligde pagina zonder een signed key (die moet je namelijk kopen). Bitdefender en andere beveiligingssoftware vinden dat soort keys tegenwoordig standaard verdacht en blokkeren dan de bewuste site.drfruit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:09:
Ik neem aan dat het probleem niet in de NAS zat, maar in Windows dat de inlogpagina om een of andere reden niet vertrouwde.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Bitdefender blokkeerde de poging tot inloggen.
Aha, mooi dat het is opgelost en dat het niet lag aan Qnap.RoyK schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:09:
[...]
Bitdefender blokkeerde de poging tot inloggen.
Wel een hartverzakking verder. haha.. ik was echt heel bang dat er wat aan de hand was.MuVo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:25:
[...]
Aha, mooi dat het is opgelost en dat het niet lag aan Qnap.
Op 8 juli de eerste TS-453Be-2G aangekocht. (via Amazon USA, daar ik in Wisconsin woon)
Deze heeft nooit opgestart, direct een rode status LED die na 10 seconden overgaat naar een blinkend rode status LED.
DOA aangevraagd, op 12 juli een vervang toestel ontvangen. Deze starte op zonder probleem en heeft enkele maanden gewerkt.
Begin december, nog een QTS update uitgevoerd, zonder probleem.
Enkele weken later, opnieuw de reeds bekende rood blinkend status LED.
(HDD's eruit, geen beep geluidjes, geen groene LED's, geen fan...)
Rechtstreeks QNAP gecontacteerd en deze melden me dat ze een productie probleem hadden in juni 2018 en dat ze vermoeden dat beide units uit dezelfde batch komen.
Nu wachten tot de postbode mijn unit komt vervangen door een nieuwe.
Geen idee hoe je de productie datum kan opzoeken en geen idee of alle units van juni een probleem hebben. Maar ik dacht dat het interessant kon zijn voor mijn mede tweakers.
Net een remote sessie gehad met Qnap support en toch wat malware gevonden en verwijderd. Inmiddels werkt het weer naar behorenqnapclub schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:15:
[...]
Iets wat je zeker ook moet checken is malware: draai je malware remover, en kan je eventueel de crontab checken op rare entries?
Of anders de helpdesk contacteren
Edit: te vroeg gejuicht...toch weer dezelfde melding
[ Voor 6% gewijzigd door KL643 op 08-01-2019 21:54 ]
Heel lang heeft dit prima gewerkt, maar sinds een aantal maanden komt het regelmatig voor dat ik Domoticz niet meer kan benaderen, c.q. niet meer reageert.
De app draait dan nog wel op de Nas. Door de domoticz app af te sluiten en weer te starten, los ik het probleem momenteel op.
Ik heb zowel in de logs van de nas als van domoticz gekeken naar aanwijzingen wat er mis kan zijn, maar daar zie ik niets.
Verwijderen en herinstalleren van de app heeft geen positief resultaat.
In het "vastlopen" van de app kan ik geen regelmaaat ontdekken.
Normaal gesproken is Google my friend, maar deze laat me nu in de steek.
Iemand die dit herkent, of mij een hint kan geven waar ik een oplossing kan zoeken?
- Reboot NAS/Reboot ITX systeem
- Ander IP adres ITX systeem
- Tweede Lan kabel op NAS met DHCP
- ipsec_deny.conf en ipsec_allow.conf geleegd
- ipsec_deny.conf en ipsec_allow.conf weggegooid, opnieuw aangemaakt, reboot
- Log files van NAS doorgespit
De IP instellingen, gateway, dns staan allemaal goed, ook in de router is niks veranderd en aangezien andere systemen dit gedrag niet vertonen zit het mogelijk in het ITX systeem. Wie heeft er een idee waar nog meer te kijken? Via de windows verkenner is de NAS met services als UPnP ook gewoon zichtbaar...
Edit: smb versie op de qnap staat nu ook op V3.0 en bij browsen over het netwerk vanaf het ITX systeem zie ik de qnap ook staan. Wil ik hem 'uitvouwen' om de shares te zien krijg ik een generieke Windows fout 0x800070035 kan netwerk pad niet vinden. Ik zou hier de inlog gegevens van de SMB shares verwachten. Om verder te testen heb ik een share aangemaakt op mijn laptop en vanaf het ITX systeem kan ik deze benaderen op de \\sharenaam waarbij wel de SMB inlog gegevens worden gevraagd. Dan toch een instelling in de qnap
edit: vraag me niet hoe, maar trial en error, inclusief enable/disable verschillende versies SMB op de client en NAS brachten mij naar het uitvinken van A-synchrone I/O, Activeer WS-Discovery en Symbolische Koppelingen binnen een gedeelde map in 'Geavanceerde opties' van 'Netwerk en Bestandsservice' van 'Win/Mac/NFS' Het werkt nu
[ Voor 28% gewijzigd door ransbal op 30-01-2019 17:45 ]
De nieuwe schijf komt uit de Seagate Ironwolf-serie, die door de QNAP volledig ondersteund zou moeten worden. Echter lijkt de Ironwolf Health Monitor niet te werken... Het wordt herkend, maar geeft een fout:
Uiteraard heb ik de S.M.A.R.T. test uitgevoerd, en die is foutloos verlopen. Het advies dus om de verkoper (informatique) of maker (Seagate) te benaderen... Maar dit is een gloednieuwe schijf die verder prima werkt.Abnormal S.M.A.R.T values have been detected.To check the health status of the hard drive, please run the S.M.A.R.T. full test. If the issue persists, please download the log and then contact the drive reseller or manufacturer.
Wie heeft er ervaring met het wel geactiveerd krijgen van Ironwolf?
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 00:17:
Ik heb gisteren één van de schijven moeten vervangen in m'n TS-231 omdat deze slechte sectoren begon te ontwikkelen (gelukkig draait hij in RAID1, dus washet een kwestie van oude schijf afkoppelen, nieuwe aankoppelen).
De nieuwe schijf komt uit de Seagate Ironwolf-serie, die door de QNAP volledig ondersteund zou moeten worden. Echter lijkt de Ironwolf Health Monitor niet te werken... Het wordt herkend, maar geeft een fout:
[...]
Uiteraard heb ik de S.M.A.R.T. test uitgevoerd, en die is foutloos verlopen. Het advies dus om de verkoper (informatique) of maker (Seagate) te benaderen... Maar dit is een gloednieuwe schijf die verder prima werkt.
Wie heeft er ervaring met het wel geactiveerd krijgen van Ironwolf?
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
ok, kwestie van geduld dus?Lief Adje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 06:38:
Ja werkt hier, duurde wel een paar dagen voordat de ironwolf status beschikbaar was.
[...]
Niet dat ik die schijf ervoor heb gekocht (maar omdat een desktopschijf na 2,5 jaar al zoveel defecte sectoren heeft dat hij als defect is gemarkeerd...), maar als het erop zit, wil ik het ook werkend hebben.
Zit nu op versie 3.4 echter er is een nieuwe versie 4.0.
Hoe kun je zo'n App updaten of is het deinstalleren (en settings kwijtraken) en opnieuw installeren?
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:47:
[...]
ok, kwestie van geduld dus?
Niet dat ik die schijf ervoor heb gekocht (maar omdat een desktopschijf na 2,5 jaar al zoveel defecte sectoren heeft dat hij als defect is gemarkeerd...), maar als het erop zit, wil ik het ook werkend hebben.
Helaas nog steeds niet beschikbaar hier...
Ondertussen is er wel een nieuwe firmware uit:
4.3.6.0867 Build 20190228 Official
Release notes:
[Important Notes]
- Modified the file download and update settings for the China region.
- To learn more about NAS models that support the TR-004/TR-002, see the Compatibility List at https://www.qnap.com/en/compatibility-expansion
- To use a TR-004/TR-002 external RAID enclosure to expand NAS storage space, the enclosure must have exactly one external RAID group. Individual disks cannot be used to expand NAS space.
- To ensure system functionality, after updating QTS to 4.3.6, please also update Container Station to 1.9 in App Center before enabling QVR Pro.
- The RADVD service previously did not have an outgoing interface. Please reconfigure the RADVD service after upgrading.
- Due to security concerns, support for "Wi-Fi ad-hoc mode" has been removed.
- This QTS update changes the file system of the system partition to ext4 for ARM-based models with Annapurna Labs processors. For data security reasons, you are not able to downgrade QTS to a previous version after this update.
Affected models: TS-131P, TS-231P, TS-431P, TS-531P, TS-231+, TS-431+, TS-231P2, TS-431P2, TS-431X, TS-431X2, TS-531X, TS-831X, TS-1231XU-RP, TS-1231XU, TS-831XU-RP, TS-831XU, TS-431XU-RP, TS-431XU, TS-431XeU, and TS-1635.
- For the status of QTS updates and maintenance for your NAS model, visit https://www.qnap.com/en/product/eol.php
- When QTS 4.3.x is installed on NAS models running on 64-bit Intel and AMD processors, some applications may not be supported. To check if installed apps on your NAS are compatible with QTS 4.3.x, download the QTS 64-bit compatibility tool and install it on your current QTS build. (https://download.qnap.com/QPKG/CF64_0.1-1114.qpkg.zip)
- Below are the kernel versions for NAS models that are supported by QTS 4.3.6:
Kernel 3.10.20: TS-128, TS-228
Kernel 3.2.26: TS-x31, TS-x31U
Kernel 3.4.6: TS-x69, TS-x69U, TS-x69L
Kernel 4.2.8: all other models supported by QTS 4.3.6
- Due to the limitations of future kernel updates, QTS 4.3.6 is the final available QTS update for the following NAS models: TS-EC1679U-SAS-RP, TS-EC1679U-RP, TS-1679U-RP, TS-EC1279U-SAS-RP, TS-EC1279U-RP, TS-1279U-RP, TS-1079 Pro, TS-EC879U-RP, TS-879U-RP, TS-1270U-RP, TS-870U-RP, TS-470U-RP, TS-470U-SP, TS-879 Pro, TVS-870, TS-870 Pro, TS-870, TVS-670, TS-670 Pro, TS-670, TVS-470, TS-470 Pro, and TS-470.
- Due to the limitations of non-expandable memory capacity and 32-bit processor architecture, starting from QTS 4.3.6, the TS-128 and TS-228 no longer support Container Station and all the dependent applications, including Notes Station 3, Qcontactz, QcalAgent, AWS Greengrass, and QIoT Suite Lite.
[New feature]
Storage & Snapshot
- Added support for the QNAP TR-002 External RAID Enclosure.
Network and Virtual Switch
- Added support for QNA-T310G1T / QNA-T310G1S.
[Known Issues]
- When a TR-002 external RAID enclosure is connected to a USB 3.1 Gen2 port on the NAS, the bus type incorrectly appears as USB 3.0 in the QTS UI. This is a UI problem only, data will actually be transferred at USB 3.1 Gen2 speeds.
- When data is being transferred to or from a QNAP external RAID enclosure, changes to the status of a degraded RAID group might not be visible immediately in Storage & Snapshots.
- When an external RAID group is in degraded mode its read/write performance will be greatly reduced.
- A failed external RAID group may have the status "Unknown" instead of "Failed".
[Fixed Issues]
- Fixed an improper access control vulnerability in Helpdesk (CVE-2018-0728).
- Fixed a remote code execution vulnerability in Netatalk (CVE-2018-1160).
- Fixed a command injection vulnerability in Music Station (CVE-2018-0729).
- Users could not configure SATA SSDs as spare disks for storage pools created with QM2 SSDs.
- Thunderbolt devices would not be automatically reconnected after users updated QTS.
- Users could not upload files to File Station after changing the policy for duplicate file names.
- Transferring files to the NAS via SMB would cause the memory usage to increase abnormally.
- File Station could not correctly display the colors of IIQ raw images.
- Network & Virtual Switch would display incorrect adapter names after users migrated disks to another NAS.
- Snapshot Replica could not function normally when the source and destination NAS device names began with a number.
- Notification Center would occasionally display a blank and undeletable Facebook Messenger username after users completed device pairing.
- Storage & Snapshots would incorrectly display the Secure Erase option for PCIe M.2 SSDs.
- Certain Network & Virtual Switch processes would sometimes cause high CPU usage.
- Control Panel could not display correct domain group information after users joined the NAS to the JumpCloud LDAP.
- QTS would incorrectly display SSD Profiling Tool as "SSDLaboratory" in notification messages.
- Users could not start the NAS using Wake-on-LAN after disabling and then enabling the EuP mode.
- After users disabled IPv6 for a port trunking group, IPv6 would still remain enabled.
- Storage & Snapshots would display Seagate IronWolf Health Management (IHM) test results even for disks that were not supported by IHM.
- Network & Virtual Switch could not correctly display the IP address or the status of a port trunking group when DHCP was enabled.
- Users sometimes could not create files when accessing the NAS from macOS via Thunderbolt.
- Users could not create SSD cache using the SSD installed in the Slot 5 on the TS-531P.
- Users could not delete folders or files that had long paths.
- Network & Virtual Switch could not correctly display the IP address list when users reserved a large number of IP addresses.
- Downgrading QTS from 4.3.6 to 4.3.4 would cause errors in the Qtier storage pool settings.
- Users occasionally could not delete files from shared folders mounted on macOS.
- Snapshot Replica jobs would stop running when users unlocked an encrypted shared folder.
- Files uploaded via File Station would have incomplete access permission settings.
- Network & Virtual Switch could not display the DHCP server list when users reserved multiple IP addresses.
- The NAS sometimes could not enter disk standby mode after users enabled LDAP.
- DDNS service could not update the NAS WAN IP address after users signed in to myQNAPcloud and then changed the region settings.
- Photo Station could not create thumbnails for certain photos.
- Users could not create VMDK files on iSCSI LUNs after users updated QTS to 4.3.6.
- RAID migration from RAID 5 to RAID 6 was slower than expected.
- Certain domain controller process would cause high CPU usage.
Dan is er waarschijnlijk iets mis, welke melding krijg je nu?deepbass909 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:10:
[...]
Helaas nog steeds niet beschikbaar hier...
Ondertussen is er wel een nieuwe firmware uit:
4.3.6.0867 Build 20190228 Official
Release notes:
[...]
Lief Adje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:37:
[...]
Dan is er waarschijnlijk iets mis, welke melding krijg je nu?
Maar bij ik heb nu al een paar keer een S.M.A.R.T. full test gedraaid en die komt terug met dat alle waarden normaal zijn (wat ook wel te verwachten zou zijn bij een nieuwe schijf) (die kan ik nu even niet makkelijk van de NAS halen, maar eventueel vanavond wel).Abnormal S.M.A.R.T values have been detected.To check the health status of the hard drive, please run the S.M.A.R.T. full test. If the issue persists, please download the log and then contact the drive reseller or manufacturer.
EDIT: Ik checkte snel even bij QNAP en die hadden graag het exacte typenummer van de drive geweten alsook met welke QTS firmware je dit probleem nu hebt
[ Voor 33% gewijzigd door qnapclub op 18-03-2019 08:59 ]
Ik zal het even doorgeven, want na eerst steeds de foutmelding te krijgen, krijg ik nu de melding van mijn Ironwolf-drive geen Ironwolf-ondersteuning heeftqnapclub schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:29:
@deepbass909 zou misschien een bug kunnen zijn... je kan altijd de helpdesk contacteren en dan 1) fixen ze het probleem 2) leren ze over de eventuele bug.
EDIT: Ik checkte snel even bij QNAP en die hadden graag het exacte typenummer van de drive geweten alsook met welke QTS firmware je dit probleem nu hebt
Maar voor ik een bug-melding in ga schieten bij Qnap, wil ik de drive eerst nog even in een gewone pc hangen om te kijken of daar wel de data uit te lezen valt (om dus de drive zelf uit te kunnen sluiten).
Dus je info of helpdesk ticket is zeer welkom (om te checken dat dit je probleem is) en QNAP werkt aan een oplossing/update
Tnx voor de update. Ik ben zelf nog niet in de gelegenheid geweest om de drive zelf te testen, maar de schijf is inderdaad wel nieuw. Dus als er in de afgelopen paar maanden een update in het IronWolf systeem is geweest, is het goed mogelijk dat mijn drive dat heeft.qnapclub schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:29:
@deepbass909 ik kreeg alvast te horen dat Seagate blijkbaar nieuwere IronWolf drives heeft die niet compatibel zijn met de IHM die QNAP momenteel heeft, blijkbaar geen goede communicatie van Seagate naar QNAP toe.
Dus je info of helpdesk ticket is zeer welkom (om te checken dat dit je probleem is) en QNAP werkt aan een oplossing/update
Ik ga die ticket sowieso even inschieten als ik weer thuis ben.
[ Voor 13% gewijzigd door Heijmenberg99 op 21-03-2019 11:08 ]
Dit ligt zo goed als zeker aan je router. De webserver draait (anders zou je hem intern ook niet kunnen benaderen), maar aanroepen van buiten worden niet doorgeleidt.Heijmenberg99 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:54:
Ik kan mijn nas TS-253 Pro niet meer benaderen vanaf mn externe ip-adres ik krijg dan een HTTP Status 404 – Not Found error. Iemand bekend met deze fout? Vanaf het interne ip kan ik de nas wel bereiken.
Mijn Qnap Ts-410 is toe aan vervanging, de 4x4TB disks zijn vol en hij is toch wel erg traag.
Nu zag ik dat Qnap een QNAP TS-832X heeft, het idee is dan om de 4x4TB daarin te zetten en uit te breiden met extra disks.
is hier iemand die ervaring met dit type heeft ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Na het opstarten met je oude schijven zal er gevraagd worden een firmware update te doen. Omdat je op ARM blijft gok ik dat alle apps ook zonder meer zullen blijven werken.
Een backup is steeds aangewezen (ook als je geen upgrades doet)
Updaten maar...
Ik las dat je er ook een SSD kon bij zetten voor caching. Is dat iets dat je gaat merken bij eenvoudig thuisgebruik (opslag, time machine, NZB, films afspelen) of kan ik dat maar beter gewoon overslaan, zonde van de te gebruiken SSD? Zo niet, maakt het dan nog veel uit hoe groot de SSD is? Is een 128GB al voldoende om te starten (ligt er nog).
Verder zal ik me maar eens veel gaan inlezen over hoe/wat in te richten en te gebruiken.
Ik heb al wel 2*4GB DDR3L liggen om de 2*2G te vervangen.
Je kan eventueel SSD gebruiken om VM op te plaatsen
Upgrade naar 8GB geheugen als je VM en containers zal draaien, maar je hebt ze blijkbaar al liggen
Ben ondertussen alle functionaliteit die ik op de Synology gebruik aan het installeren op de QNAP. Via RSYNC alle mappen gesynchroniseerd en dan komt het moment om de Synology uit te zetten en de QNAP als hoofd NAS te configureren.
Maar moet me nog steeds wel inwerken in de mogelijkheden en configuratieopties van de QNAP. Toch net weer wat anders en uitgebreider als die Synology.
Qua thuisgebruik maak ik weinig gebruik van de NAS, deze is dus zware overkill...SSD laat ik er dan nog wel even uit.
Ik wil ook proberen of ik op mijn Samsung TV direct de films op mijn gedeelde map op de nAS kan afspelen. Zo niet, dan houd ik de mediaspeler ertussen.
Weet iemand zo welke variant ik van NZBGET moet installeren en hoe ik dat kan doen op mijn TVS-871?
[ Voor 5% gewijzigd door ChUcKiE op 04-04-2019 21:46 ]
Nu wil ik van unit 2 een back-up maken d.m.v. een USB disk. Als de Back-up klaar is, wordt ie dan automatisch losgekoppeld (ejected) of moet ik dat nog handmatig doen? Ik las ergens dat de USB AC knop kan loskoppelen (8-10sec vasthouden), maar laat deze unit dit nou niet hebben...
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
De eerste synchronisatie met RTRR backup heb ik voor het weekend aangezet in het lokale netwerk, maar de snelheid viel enorm tegen. Snelheid bleef hangen op 6MB/s waarmee het een volle week zou duren. Ik heb dt maar af gezet en vervolgens een synchronisatie geprobeerd met een gratis synchonisatie programmaatje via een computer. Dit ging vele malen sneller, rond de 35MB/s, met sommige pieken boven de 100MB/s.
Mijn vraag: is het normaal dat de Qnap synch zó traag verloopt via een 1GbE? Ik had SSL aanstaan; dat zal niet helpen, maar ik had wel iets meer verwacht in een lokale setup.
Over de uiteindelijke setup maak ik me niet zo'n zorgen. 's Nachts zal de synchronisatie draaien via internet en dan zou een beperkte snelheid voldoen. Het viel me alleen zo tegen dat de snelheid via lokale 1GbE zo traag is.
enkele ideetjes:
- zonder encryptie proberen (geen idee wat een 469L waard is qua encryptie, bijna zeker dat dit door de CPU moet).
- zonder jumbo-frames proberen (kan al eens raar doen als netwerk materiaal er zich in verslikt)
- heb je bij geavanceerde instellingen gekozen om ook de inhoud te vergelijken bij de sync? Niet dat dit zou uitmaken bij de eerste sync (maar later wel)
Weet iemand ho eik ze kan benaderen?
/share/CACHEDEV1_DATA/.qpkg/QNZBGet/bin/downloads/completed
Ik heb in NZBGet bij Paths de MainDir veranderd in:ChUcKiE schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:21:
ik heb er nu nzbget op staan en het downloaden en uitpakken werkt, maar ik kan de bestanden nergens vinden. Ik zie wel een bepaalde map in de instellingen staan waar de bestanden neergezet worden, maar kan die vervolgens niet opzoeken en vinden.
Weet iemand ho eik ze kan benaderen?
/share/CACHEDEV1_DATA/.qpkg/QNZBGet/bin/downloads/completed
/share/Public/Downloads
3 gebruikers werken continu op de nas waarvan 1 ook fotobewerking. Dus zou graag upgraden naar 10gbit
Momenteel draait hier een synology 5bay nas maar zoek iets sneller.
Nu is het Qnap gamma dusdanig groot en zie ik door de bomen het bos niet meer.
Budget €1000 euro.
Ik twijfel tussen ts-932x, ts-873, ts832x,ts963x
Puur kwa performance denk ik dat de 873 de snelste variant is.
Maar hier moet ik dan wel nog een pci e 10gb kaart in stoppen.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
En TS-673 neemt met 10gbe kaart dan heeft die inderdaad de hoogste performance in transfers.
Maar als je gaat plexxen dant wint de 951 het waarschijnlijk. Want die kan hardware transcoding, echter zonder hardware transcoding zal de TS-673 wel weer winnen.
TS-673 heeft wel de krachtigste CPU voor vm's en dergelijke als je dat belangrijk vind en encryptie zal ook goed gaan.
De TS-932x is overigens volgens Qnap en de meeste reviewers de snelste als het ruw-datatransfer aankomt op 10gbe, echter de CPU staat niet veel toe op heb gebied van VM's apps en dergelijke.
Als je dat dus niet uitmaakt kan je die ook overwegen.
[ Voor 122% gewijzigd door leonbong op 28-04-2019 15:39 ]
- ondersteuning voor nieuwe QNAP hardware
- security fixes voor Samba en OpenSSH
- enkele kleinere bugfixes
Twee USB3 disks gekocht. Wat een drama is dat toch met QNAP. Las op QNAP al veel drama's hiermee, maar heb deze dus nu zelf ook.
Disk in USB2 behuizing gedaan en weg zijn de problemen.
Met wat voor problemen heb je te maken? Ik heb zelf ook 2 USB 3 disks welke nu eindelijke zonder problemen draaien.rinkel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:08:
Pfff..
Twee USB3 disks gekocht. Wat een drama is dat toch met QNAP. Las op QNAP al veel drama's hiermee, maar heb deze dus nu zelf ook.
Disk in USB2 behuizing gedaan en weg zijn de problemen.
Met Qnap wil je geen NTFS USB3 disk, voor mij werkt een EXT4 partitie welke is geformateerd door QNAP OS zelf.
- GekoppeldMuVo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:22:
[...]
Met wat voor problemen heb je te maken? Ik heb zelf ook 2 USB 3 disks welke nu eindelijke zonder problemen draaien.
Met Qnap wil je geen NTFS USB3 disk, voor mij werkt een EXT4 partitie welke is geformateerd door QNAP OS zelf.
- Ontkoppeld
- Gekoppeld
- Ontkoppeld
- Gekoppeld
- Ontkoppeld
En dat elke 5 minuten
Ik heb de disk op EXT4 geformatteerd.
Edit:
En nu is ie helemaal weg...
De disk blijft maar 2 seconden actief:
Maar misschien ligt het wel aan de behuizing. Die overigens wel prima onder Windows werkt.
[ Voor 24% gewijzigd door rinkel op 10-05-2019 16:41 ]
Aparte foutrinkel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:28:
[...]
- Gekoppeld
- Ontkoppeld
- Gekoppeld
- Ontkoppeld
- Gekoppeld
- Ontkoppeld
En dat elke 5 minuten
Ik heb de disk op EXT4 geformatteerd.
Edit:
En nu is ie helemaal weg...
De disk blijft maar 2 seconden actief:
[Afbeelding: qnap disk]
Maar misschien ligt het wel aan de behuizing. Die overigens wel prima onder Windows werkt.
Hoe wordt jouw externe buizing gevoed, aparte adapter of via USB?
Via Usb. De usb2 behuizing overigens ook, die werkt wel goed, net nog een backup gemaakt.MuVo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:09:
[...]
Aparte fout
Hoe wordt jouw externe buizing gevoed, aparte adapter of via USB?
Het zal de behuizing zijn (overigens een UsbC behuizing)
Ik heb maar een nieuwe Usb3 behuizing besteld. Eens kijken of die t wel doet.
[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 10-05-2019 17:41 ]
Ik denk dat je Usb 3 behuizing te weinig stroom krijgt van de Usb poort van de NAS. De USB2 schijf is minder krachtig waardoor die zichzelf niet los koppelt. Ik denk dat een USB3 behuizing met externe power adapter het probleem oplost.rinkel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:21:
[...]
Via Usb. De usb2 behuizing overigens ook, die werkt wel goed, net nog een backup gemaakt.
Het zal de behuizing zijn (overigens een UsbC behuizing)
Ik heb maar een nieuwe Usb3 behuizing besteld. Eens kijken of die t wel doet.
Of de helpdesk tool gebruiken op de Qnap nas en het probleem voorleggen bij Qnap.
Dat zou idd zomaar kunnen.MuVo schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:59:
[...]
Ik denk dat je Usb 3 behuizing te weinig stroom krijgt van de Usb poort van de NAS. De USB2 schijf is minder krachtig waardoor die zichzelf niet los koppelt. Ik denk dat een USB3 behuizing met externe power adapter het probleem oplost.
Of de helpdesk tool gebruiken op de Qnap nas en het probleem voorleggen bij Qnap.
Ik heb 3 schijven geprobeerd in de usbc behuizing, waarvan er 1 werkt.
Alle 3 de schijven werken wel prima in de usb2 behuizing.
Er is nu een usb3 behuizing onderweg, hopelijk werkt die beter. Anders zal ik op zoek moeten naar een y-kabel voor extra stroom. Geen idee of die voor usbc of usb3 bestaan.
Net even gekeken, ze bestaan wel voor usb3. Ik heb ook een y-verlengkabel besteld. Eens kijken of het idd een stroomprobleem is.
Ik lees net idd op de usbc-case dat deze 1A nodig heeft.
Net de usb3 case binnen gekregen. Deze werkt idd wel goed!
Opgelost!
[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 11-05-2019 15:34 ]
Alleen staat die nu in een submap die wordpress heet.
Natuurlijk kan ik met een filemanager de files in de root plaatsen, maar dan zal dat wel problemen opleveren met de database neem ik aan ?
En het icon voor wordpress te starten vanaf de statuspagina van de qnap werkt dan ook niet meer.
Tijdens het installeren kon ik geen submap kiezen, dat heeeftie helemaal zelf bedacht.
Ik ben een leek in dit soort dingen
Hoe krijg ik nu het beste de installatie gedaan in de root van de website ?
Er is wel een mogelijkheid om dit te doen, meen ik me te herinneren.Speedy_Gonzalez schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:06:
Ik heb voor de fun eens een wordpress website op mijn qnap gezet.
Alleen staat die nu in een submap die wordpress heet.
Natuurlijk kan ik met een filemanager de files in de root plaatsen, maar dan zal dat wel problemen opleveren met de database neem ik aan ?
En het icon voor wordpress te starten vanaf de statuspagina van de qnap werkt dan ook niet meer.
Tijdens het installeren kon ik geen submap kiezen, dat heeeftie helemaal zelf bedacht.
Ik ben een leek in dit soort dingen
Hoe krijg ik nu het beste de installatie gedaan in de root van de website ?
Je moet eerst de site verplaatsen en dan alle "Symlinks" bijwerken, dat is een functie/script in Wordpress. Ik ben even kwijt waar je dit kunt vinden.
De 453b is al enige tijd in de markt maar in dit forum lees ik er weinig over (of ik kijk verkeerd) en over ds918+ veel {in Synology topic}.
Is de 453b geen gangbaar model of is er iets anders mee?
Mooi dat het is opgelost!rinkel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:41:
[...]
Dat zou idd zomaar kunnen.
Ik heb 3 schijven geprobeerd in de usbc behuizing, waarvan er 1 werkt.
Alle 3 de schijven werken wel prima in de usb2 behuizing.
Er is nu een usb3 behuizing onderweg, hopelijk werkt die beter. Anders zal ik op zoek moeten naar een y-kabel voor extra stroom. Geen idee of die voor usbc of usb3 bestaan.
Net even gekeken, ze bestaan wel voor usb3. Ik heb ook een y-verlengkabel besteld. Eens kijken of het idd een stroomprobleem is.
Ik lees net idd op de usbc-case dat deze 1A nodig heeft.
Net de usb3 case binnen gekregen. Deze werkt idd wel goed!
Opgelost!
Vandaag de usbc case via een y-kabel aan de Qnap aangesloten. De extra voeding heeft niet geholpen. De Qnap ziet wel een usb3.1 drive, maar eject em steeds, onwerkbaar. Het gaat hier om een Deltaco case.
Het kan dus aan deze case liggen, maar ik hou het wel bij usb3.0.
Onder iOS heb ik geen enkel probleem om mijn apparaten via WiFi en QNAP Radius te laten inloggen.
Doe ik dit met een Windows 10 laptop dan krijg ik steeds een Windows achtige pop-pup (na mijn Radius login te hebben gegeven) en hierna kom ik niet verder.
Ik vermoed een Windows setting maar ik volg braaf de QNAP instructie hier: https://www.qnap.com/en/h...p-nas-as-a-radius-server/
Nu meen ik mij een issue te herinneren waarbij je "iets" in de registry van Windows zou moeten aanpassen maar ik krijg niet helder waar naar te zoeken.
Iemand?
Er zit een fout in de QNAP instructie.
Ik kwam deze tegen en die werkte wel: https://www.draytek.com/support/knowledge-base/5759
[ Voor 9% gewijzigd door i2Paq op 28-05-2019 18:35 ]
Er zit nu een i3 in met 4GB RAM en heb een i5 met 8GB RAM liggen. In principe zou de huidige setup voldoende moeten zijn, maar omdat ik het toch heb liggen en het wel leuk vind om te doen dacht ik waarom ook niet.
Er zijn diverse how-to's beschikbaar:
http://www.duppeditten.co...ultimate-nas-on-steroids#
YouTube: Upgrading The QNAP TS-870 NAS - New CPU And RAM
Maar zit nu een beetje te dubben over de risico's. De schijven moeten er allemaal uit (op het eind er weer in uiteraard). Ik ben eerlijk gezegd voornamelijk bang, dat als alles er straks weer terug ingezet is, het opslagvolume niet meer bereikbaar zal zijn.
Iemand dit al eens eerder gedaan? Is het uberhaupt een groot risico, of werkt het altijd als je de schijven weer in dezelfde volgorde terugzet?
Oorspronkelijk lang getwijfeld tussen een readynas 526x (6 bay + 10gbe + Pentium D+ ECC) en meerdere Qnap modellen (TVS-951 of TS-473)
Uiteindelijk besloten dat ik voorlopig geen 10Gbe zou gaan gebruiken vanwege de kosten en daarom toch een Qnap gekocht. Ondanks dat ik fan ben BTRFS icm ECC.
Ik heb gekozen voor de TS-673 omdat ik dan twee overgebleven m2 SSD van 250GB zo kon inbouwen. Daarnaast zes HD sloten wat makkelijk is over de overdracht van data omdat ik dan tijdelijk extra HDD's kan inbouwen.
m2 SSD's Samsung 850/860
Momenteel heb ik er 2x250GB m2 SSD samsung 850's in raid1 + 2x4TB 2,5inch seagate barracuda's ook in raid 1. Deze raidset gebruik ik voor data waar ik toegangstijd belangrijk vind. Documenten/Werkbestanden
2,5 inch Barracuda's Raid 1
Eigenlijk worden de barracuda's 2,5 inch afgeraden omdat ze SMR (Wikipedia: Shingled magnetic recording) technologie hebben. Waardoor ze vaak uit een raidset worden gegooid ivm de traagheid van die dingen.
Echter dat treedt voornamelijk op in situaties waarbij mensen ze combineren met andere HDD's die sneller zijn.
Ik denk dat het bij mij zo meevallen omdat het twee dezelfde hdd's zijn van gelijke snelheid. Waardoor die timing problemen niet optreden. Daarnaast ga ik uiteindelijk deze raidset alleen gebruiken voor niet kritische data = download materiaal en geripte DVD's van zoonlief.
Toekomstige Raid 5 set 3x2TB
Binnenkort komen daar nog de oude 3x2TB hdd's uit mijn oude Netgear NAS NV+. (2xHitachi ultrastar 1x WD Red seagate) van 8 á 9 jaar oud. Die raid 5 zullen worden geplaatst voor wat kritischere data, foto's enzo.
Edit:
De oudste schijf blijkt bijna 8 jaar te zijn en jongste 5 jaar de seagate. Ben benieuwd of ze nog lang mee gaan.
Ik ben nu nog data aan het overpompen.
Eerste indruk een krachtig apparaat, wel behoorlijk veel groter terwijl als je hem open maakt voor het plaatsen van de m2 ssd veel loze ruimte hij had werkelijk niet zo groot hoeven te zijn. De plank in meterkast was niet diep genoeg ik miste 3 cm.
Maar ik denk dat ik hem binnenkort toch naast de PC zet zodat ik wat ethernet verbindingen op PC en NAS kan combineren voor snelle overdracht.
Ik heb ook mijn eerste docker geïnstalleerd de Unifi controller werkt ook prima, de software mogelijkheden van ding zijn heel divers soms wel wat onlogisch ingedeeld wat mij betreft.
Edit:
Ik ga het toch anders doen.
1) De SSD-raid1 blijft voor snelle data.
2) De 2,5inch Barracuda's wordt voor kritische (Een raid1 is makkelijker te herstellen achter een windows PC)
3) De oude 3,5 inch schijven wordt niet kritische data, waarvan geen backup is, de redundantie moet doen.
Op 3 zal dus bijvoorbeeld de Timemachine share komen, de kans dat laptop kaput en raidset tegelijk acht niet zo groot. Idem voor PC backup's. Daarnaast zal hier wat media data komen.
[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 02-06-2019 12:44 ]
Als ik de tutorial lees is het puur een hardware vervanging, zolang alle hardware die je vervangt:ChUcKiE schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:04:
Ik overweeg om mijn TVS-871 te voorzien van een ram en eventueel CPOU upgrade.
Er zit nu een i3 in met 4GB RAM en heb een i5 met 8GB RAM liggen. In principe zou de huidige setup voldoende moeten zijn, maar omdat ik het toch heb liggen en het wel leuk vind om te doen dacht ik waarom ook niet.
Er zijn diverse how-to's beschikbaar:
http://www.duppeditten.co...ultimate-nas-on-steroids#
YouTube: Upgrading The QNAP TS-870 NAS - New CPU And RAM
Maar zit nu een beetje te dubben over de risico's. De schijven moeten er allemaal uit (op het eind er weer in uiteraard). Ik ben eerlijk gezegd voornamelijk bang, dat als alles er straks weer terug ingezet is, het opslagvolume niet meer bereikbaar zal zijn.
Iemand dit al eens eerder gedaan? Is het uberhaupt een groot risico, of werkt het altijd als je de schijven weer in dezelfde volgorde terugzet?
1. Compatible is
2. Niet defect is
3. je geen componenten beschadigd
4. tussentijds de NAS niet zonder disks aan zet
Zou je in princiepe gewoon de NAS uit kunnen zetten; dan hardware vervangen; alles weer netjes in elkaar zetten (schijven weer op volgorde er in) en dan zou de NAS gewoon weer moeten opstarten.
Dat gezegd hebbende: als je schijven erg oud zijn dan heb je kans dat ze niet meer opstarten als ze zijn afgekoeld.Iets met smering die verhard kan raken.
Ik zou zelf eerst een backup zien te maken van wat cruciaal is... en vertrouw je er op dat een snellere en daarmee warmere processor geen brand of andere ongewenste effecten kan veroorzaken? Ik lees dat dit model met diverse processors leverbaar is, maar let even op de tdp van de proessors in de officiele modellen en ga na of de andere modellen niet bij toeval een andere of extra fan hebben voor de koeling.
Ik heb ook tussen deze modellen getwijfeld, de 9-disk nassen zijn echter voor mij maar een kleine upgrade qua 3.5" schijven (heb nu 5 in raid 5, en wil uitbreiden maar de HDD's zijn nog niet te oud dus wil vooral HDD's bij gaan plaatsen).Nock372 schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:51:
Tijd voor mezelf een upgrade te geven op NAS gebied:
3 gebruikers werken continu op de nas waarvan 1 ook fotobewerking. Dus zou graag upgraden naar 10gbit
Momenteel draait hier een synology 5bay nas maar zoek iets sneller.
Nu is het Qnap gamma dusdanig groot en zie ik door de bomen het bos niet meer.
Budget €1000 euro.
Ik twijfel tussen ts-932x, ts-873, ts832x,ts963x
Puur kwa performance denk ik dat de 873 de snelste variant is.
Maar hier moet ik dan wel nog een pci e 10gb kaart in stoppen.
Tussen de TS-873 en 832x ook getwijfeld, maar gezien de processor toch voor een x86 gegaan. De TS-873 is een stuk ruimer qua specs, en kan in de toekomst ook makkelijker naar veel meer geheugen worden uitgebreid. Daarnaast is virtualiseren op de 873 mogelijk en op de 832x alleen via containers.
De 10GB... heb je die echt nodig? de 832 heeft SFP+ aansluitingen, dus 10GB sfp's heb je ook nodig, als ook een switch (danwel netwerk kaart) die dat ondersteund. Een 10GBE kaart plaatsen is dan wellicht een handigere optie en wellicht ook goedkoper.
Ikzelf zou eerder de meerdere GBE's trunken als ik meer capaciteit zou nodig zou hebben. Tot 4 gebruikers zou dat dan prima schalen met de 4 poorten op de TS-873 (de TS-832x heeft 2x 1GBE en 2x 10GB SFP+ poorten). Vooralsnog (op de huidige NAS) gebruik ik het voor redundantie, 1 poort voor intern verkeer op de hoofd switch, de andere op het modem/router van KPN voor het internet verkeer.
Het prijsverschil is een 100 euro, daar koop je niet even de 10GB sfp's en glaskabels voor. Ik vraag me ook af of die 3 gebrukers echt 1 GBIT of meer tegelijk nodig zullen hebben, foto's zijn niet zo groot… en bij een oudere NAS is in mijn ervaring de processor eerder beperkend voor de transfer speed bij meerdere connecties, niet zozeer de LAN verbinding.
Ik heb net dus de TS-873 besteld (4GB versie) en ga deze Donderdag ophalen.
Ik kan alleen niet vinden of je perse een even aantal geheugen modulles moet plaatsen. Tot nog toe suggereerd de QNAP website dat wel. Er wordt geleverd met 2x2GB of 2x4 GB en in de handleiding staat dit:
Maar goed, gewoon even kijken of het met 1 2GB module werkt dan kan ik eventueel 16GB bijplaatsen, zo niet dan wordt het toch 2x16GB.When installing modules, ensure the following: • A module is installed in slot 1. • Modules are installed in pairs. When installing two modules, use slots 1 and 3.
Heeft iemand nog ervaring of de CAS latency nog uit maakt, volgens de specs worden modules met 17 geleverd, in de pricewatch is met een CAS latency van 16 goedkoper... Zelfde voor snelheid, 2400MHz is wat ze leveren, maar snellere modulles zouden toch ook moeten werken?
[ Voor 47% gewijzigd door mjl op 03-06-2019 01:36 ]
-------
Qnap NAS en SSD's in Raid10. Prima want mochten er iets met de harde schijven gebeuren dan hebben we nog reserve. Backup liep goed naar de cloud. Eigenlijk wel alles goed beschermd.
Gaat de Qnap unit na half jaar stuk, moederbord einde verhaal. Aan alle scenario gedacht behalve deze. En denk niet dat je dan de Cloud backup even zo kan terug zetten op iets anders qua device zoals een PC. Nee want alles is ingepakt met BZ2 extensie. Dus die moet je handmatig gaan uitpakken.
Daarnaast kan je niet de schijven zo aansluiten op een PC en dan uitlezen.
Uiteindelijk maar een andere unit besteld want de reparatie van de oude unit gaat 2 maanden duren. Echt belachelijk. De unit was ook niet een van de goedkoopste soort. Om een tweede ernaast te hangen was ook niet echt de insteek maar dat de reparatie zolang duurt vind ik belachelijk. Ik ga hiervoor toch een andere oplossing zoeken want dit kan gewoon niet qua recovery, daar moeten gewoon beter oplossingen voor zijn. Ik doe nu maar via vm sync naar externe hd in zip. Dat is naar mijn idee het snelste ipv de Cloud Backup van Qnap. De Cloud Backup is ook niet het snelste qua recoveren van bestanden. Dit werkt ook niet echt feilloos naar mijn idee.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ik zou het uitpakken van die cloud backup trouwens gewoon scripten met Bash (Linux/Mac) of Powershell (Windows). Maar dit is misschien nu mosterd na de maaltijd.
[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 03-06-2019 09:47 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Top de Cloudbackup maar de recovery werkte alleen op een eigen Qnap oplossing en ik ga nu maar via VM's werken en dan syncen met zowel een externe HD en een FTP oplossing. Dan heb ik veel meer zekerheid want bij een crash zoals nu, kan ik meteen terugplaatsen en binnen één uur met een normale PC in de lucht zijn.
Natuurlijk moet je voorbereid zijn dat een NAS stuk kan gaan, kan altijd maar binnen een half jaar? Geen andere oplossing met uitlezen van de data en dan ook nog een backup dat niet werkt (wel werkt maar sommige bestanden zijn gezipt (zip in zip) en sommige files niet zodat je alsnog uren kwijt bent om te recoveren)?
Ik ben op veel dingen voorbereid en kon de RAID uitlezen (via PMagic en RAID controller) maar kon het filesystem niet mounten
Het is een wijze les dat je eigenlijk beter een server kan draaien als het erop aankomt en niet een NAS als het bedrijfsapparatuur is, ook als is het voor opslag van maar een "paar" mappen en VM's. Zeker als het bedrijfszeker moet zijn, dus ik ga volgende keer wel twee keer eerst achter mijn oren zal krabben voordat ik weer zo'n oplossing ga aanbieden. Ik denk dat ik ervoor ga bedanken.
Inderdaad een goede tip om bij je keuze altijd een oplossing te bedenken voor een ramp scenario.itsalex schreef op maandag 3 juni 2019 @ 03:33:
En denk niet dat je dan de Cloud backup even zo kan terug zetten op iets anders qua device zoals een PC. Nee want alles is ingepakt met BZ2 extensie. Dus die moet je handmatig gaan uitpakken.
Zo zorg ik dat de backup altijd leesbaar is vanop een ander toestel. Concreet gebruik je beter RTRR dan de gewone backup, werkt zoals rsync en je krijgt dus een backup-tree die er uit ziet als je source tree.
Verder kan je normaal de schijven in een goedkopere unit steken en na een FW update zou hij moeten werken. Enige valkuil is daar dat je goedkopere NAS de apps wel moet kunnen draaien (of VMs bijvoorbeeld).
Die goedkopere NAS kan nadien gebruikt worden voor on-site backup:
hoofd-NAS -> on-site backup -> cloud
success
Als de TS-420 werkt met LVM (CACHEDEV1_DATA), ja. Indien oude volumes (MD0_DATA) nee.Mister_T schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:29:
Ik zie door de bomen het bos niet meer , is het mogelijk om twee volumes te maken op èèn raid-5 set van 4 harde schijven van 10TB, zodat ik twee volumes van +/- 15TB overhoud , dit in verband met de 16TB barriere van de TS-420.
De laatste firmware generatie is 4.3.x en die gebruikt de LVM niet, dus 1 volume per RAID set.
http://docs.qnap.com/nas/4.3/cat1/nl/index.html
Die 16TB barrier was (IIRC) enkel voor expansie, dus je zou een volume groter dan 16TB moeten kunnen aanmaken.
Ik ben geen fan van RAID5 met grote schijven, de rebuild tijd is aanzienlijk. Dus altijd backups maken....
[ Voor 14% gewijzigd door qnapclub op 03-06-2019 13:19 ]
Je kan toch gewoon een PC met Linux gebruiken om de raidset te mounten? Gegeven dat je genoeg sata aansluitingen hebt? Of zijn de RAID arrays van QNAP niet meer een standaard format?itsalex schreef op maandag 3 juni 2019 @ 03:33:
Ik dacht alles goed opgelost te hebben voor een klant.
Qnap NAS en SSD's in Raid10. Prima want mochten er iets met de harde schijven gebeuren dan hebben we nog reserve. Backup liep goed naar de cloud. Eigenlijk wel alles goed beschermd.
Gaat de Qnap unit na half jaar stuk, moederbord einde verhaal. Aan alle scenario gedacht behalve deze. En denk niet dat je dan de Cloud backup even zo kan terug zetten op iets anders qua device zoals een PC. Nee want alles is ingepakt met BZ2 extensie. Dus die moet je handmatig gaan uitpakken.
Uiteindelijk maar een andere unit besteld want de reparatie van de oude unit gaat 2 maanden duren. Echt belachelijk. De unit was ook niet een van de goedkoopste soort. Om een tweede ernaast te hangen was ook niet echt de insteek maar dat de reparatie zolang duurt vind ik belachelijk. Ik ga hiervoor toch een andere oplossing zoeken want dit kan gewoon niet qua recovery, daar moeten gewoon beter oplossingen voor zijn. Ik doe nu maar via vm sync naar externe hd in zip. Dat is naar mijn idee het snelste ipv de Cloud Backup van Qnap. De Cloud Backup is ook niet het snelste qua recoveren van bestanden. Dit werkt ook niet echt feilloos naar mijn idee.
Ik meen dat er ook een VM oplossing is waarin een QNAP firmware kan draaien. Wellicht is dat ook een (goedkoper dan hardware dubbel kopen) oplossing om de cloud backup of de raid-set te benaderen.
Overigens is de redenatie dat je niet verwacht dat een nieuwe NAS binnen een half jaar kapot gaat nou net waarom je redundancy scenarios moet aanhouden. Als iets stuk gaat is het vaak omdat er vanuit de fabriek al iets niet lekker was.
Als de data en continuiteit voor een klant zo belangrijk is dan kan er ook wel een backup/mirror systeem vanaf. Denk ook eens over een (modulaire) dual voeding (aangesloten op 2 onafhankelijke groepen/fasen en 1 van de 2 met een UPS er tussen).
En is de Cloud backup echt een backup of een sync? Let in iedergeval op dat een malware niet ook je backups kan encrypten bijv. Een offline backup is dan ook te overwegen.
Afhankelijk van het data volume wordt het natturlijk wel kostbaar, maar daar moet de klant goed over nadenken wat de waarde van de data is bij een lek, verlies of downtime.
-------
Om de simpele reden dat Qnap geen tool beschikbaar heeft om een cloudbackup terug te kunnen halen naar een PC zonder ingewikkelde stappen.
Echter de Raid-set is prima te koppelen aan een PC onder linux of met NAS recovery tools onder windows.
Ik persoonlijk doe voor de kritische dingen steeds meer alleen Raid1 omdat ik geen linux-held ben en onder windows is EXT4 raid1 vrij eenvoudig uit te lezen.
Update mbt nieuwe TS-673
Het valt mij op dat geen momenten zijn dat de NAS de HDD's in standby (HDD spin down) zet ondanks dat ik er eigenlijk geen services op heb draaien. Dat is wel jammer omdat er dagen voorbij gaan dat ik de NAS niet benader.
De docker heb ik om die reden al geïnstalleerd op SSD's omdat daar al een beetje bang voor was.
Ik heb de volgende wat mij betreft nutteloze services al uitgezet.
Qboost: Ik heb nauwelijks services al helemaal niet van derden memory leaks lijkt mij daarom onwaarschijnlijk.
Qsync: Gebruik ik toch niet voorlopig
SSD profiling tool: Ik zie het nut niet want thuis gebruik heeft SSD cache en Qtier niet zo veel zin.
Voor vandaag zal ik ook de Container Station ook uitschakelen om te kijken of deze de HDD's aan houdt, ondanks dat deze op de SSD's zijn geïnstalleerd.
Het is overigens jammer dat je niet in de log's kan zien of er spin down is geweest. Wat bij synology en Netgear sinds jaar en dag wordt gelogd.
Het zou overigens wel een misser zijn als de software geen onderscheid maakt in SSD activiteit en HDD activiteit.
[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 04-06-2019 08:49 ]
Je ziet ook keurig de grootte van de partitie maar mount ho maar. Dat schijnt iets speciaals te zijn. Ik zal het nog opzoeken.
In de tussentijd heb ik hier een nieuwe Qnap ontvangen, keurig maar duurt veel te lang.
Hoor je ook geen spindown/spinup?leonbong schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:41:
Update mbt nieuwe TS-673
Het valt mij op dat geen momenten zijn dat de NAS de HDD's in standby (HDD spin down) zet ondanks dat ik er eigenlijk geen services op heb draaien. Dat is wel jammer omdat er dagen voorbij gaan dat ik de NAS niet benader.
De docker heb ik om die reden al geïnstalleerd op SSD's omdat daar al een beetje bang voor was.
Het is overigens jammer dat je niet in de log's kan zien of er spin down is geweest.
Ooit had ik een Conceptronic NAS
Truc bleek om het subnet te veranderen?
De software heeft de optie die je kan aanvinken, dat de HDD's in sleep mogen.
Echter op internet lees vrij veel dat mensen vanaf QTS 4.3 en hoger veel problemen dat er geen spindowns meer voorkomen.
Meest waarschijnlijk oorzaken zijn de nieuwe services.
Qboost
Qsync
Cloudlink
Container station
Echter de nas wordt een beetje kreupel zonder Cloudlink/Qsync.
Ik heb voor vandaag containerstation ook uitgezet. Ik ga vanmiddag luisteren met mijn oor bij de meterkast, nu moet ik die oude HDD's hoor je duidelijke starten als je gang staat.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 04-06-2019 12:15 ]
Ik heb drie (oudere) QNAP's draaien en herken dit probleem niet.leonbong schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:14:
@i2Paq
De software heeft de optie die je kan aanvinken, dat de HDD's in sleep mogen.
Echter op internet lees vrij veel dat mensen vanaf QTS 4.3 en hoger veel problemen dat er geen spindowns meer voorkomen.
Meest waarschijnlijk oorzaken zijn de nieuwe services.
Qboost
Qsync
Cloudlink
Container station
Echter de nas wordt een beetje kreupel zonder Cloudlink/Qsync.
Ik heb voor vandaag containerstation ook uitgezet. Ik ga vanmiddag luisteren met mijn oor bij de meterkast, nu moet ik die oude HDD's hoor je duidelijke starten als je gang staat.
Alleen de QNAP die mijn cam's beheerd heeft soms een Spin-up/down bij een bewegingsdetectie.
Ik nieuwe Qnap waarop ik eigenlijk alleen één docker container op heb geïnstalleerd en verder helemaal niks behalve data overgepompt.
Meteen al willen de HDD's niet in slaap, ik hoop dat het door de container komt dan laat ik dat gewoon lekker uit.
Ik heb even via de Qmanger app gekeken nu de hele ochtend containerstation uit, de temperaturen van de HDD's is aanzienlijk lager ik denk dat ze uit staan.
[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 04-06-2019 13:48 ]
mbt spindown. Ik heb liever dat de schijven blijven draaien, zeker NAS schijven of datacenter drives zijn gemaakt om 24/7 aan te staan.
De schijf die gister SMART errors kreeg en nu dus vervangen is was nog maar 32x gestart geweest (vs 38 k-uur draaien..) … het wordt tijd alle disks maar eens te vervangen als ik de uptime count zo zie
-------
Echter bij mij worden de schijven zomaar enkele dagen op rij niet gebruik en dan levert starten stoppen geen noemenswaardig slijtage op.
Dus doe mij de stroom besparing maar.
Mijn huidige hitachi heb ik al 8 jaar met spin-downs in mijn oude netgear. Gaat prima gemiddeld draaien ze minder dan 4 uur per dag. Ik had de spindown tijd op 2 uur staan om te voorkomen dat ze moesten starten en stoppen op een avond/middag dat ik achter mijn pc zat.
Daarvoor ga ik ze niet 24 uur laten draaien
Zo is de indeling al.
Ik Raid1 volume 250GB van twee samsung m2 ssd 2x250GB (m2 850 en m2 860)
Hierop zittten de systeemmappen.
Eigenlijk alle data die ik niet direct nodig heb zit op de HDD's
Raid1 2xm2 SSD = Documenten / Qnapsysteemmappen / Mp3
Raid1 2x4TB HDD = Backup's en Mediabestanden
Raid5 3x2TB HDD = Foto's en downloads / Backup's
Ik las net de releasenotes van 4.3.6.0959 (die net uit is), daarin staat onder meer een bugfix dat Media Library de slaapstand van HDD kon verhinderen.
Weet jij trouwens hoe je static volume kan omzetten naar storagepool.
Ik heb per ongeluk SSD raid1 als static volume opgezet.
Dit volume gebruik ik voor mij werkdocumenten dus juist snapshot zou hier handig zijn.
Echter dit static volume wordt ook gebruikt voor data directory's van de qnap zelf.
[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 06-06-2019 10:29 ]
Een static volume heeft geen storage pool dus ik denk niet dat dit kan omgezet worden, tussen thin en thick was dat wel mogelijk (of is gepland, heb een slecht geheugen)
Maar ik vraag het eens na bij QNAP voor jou
Klopt thick kan ik omzetten naar thin en omgekeerd.
Echter hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn huidige systeemvolume naar een ander volume verhuist ik weet niet hoe dat moet.
Ps ik kom er nu ook pas achter dat een storagepool uit meerdere raid-sets kan bestaan.
[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 06-06-2019 11:48 ]
en een storage pool is een 'pool' hé
Pool
Ja ik dacht een "pool" van volumes.
Edit 7/juni/19
Nou ik heb het voor elkaar.
Nadat ik data van SSD had gemigreerd naar "shared snapshot" kon ik uiteindelijk het volume verwijderen.
Daarna kon ik storagepool aanmaken op de SSD's en daarna heb ik alles weer terug gekopieerd.
Overigens die functie migeren naar "shared snapshot" werkt anders dan je verwacht je zou denken dat rechten voor de gebruikers niet wijzigt maar dat is wel het geval.
Al met al opgelost.
[ Voor 81% gewijzigd door leonbong op 07-06-2019 16:03 ]
Moet zeggen dat ik qua performance een hele verbetering merk, vooral meteen in Lightroom merkbaar. Zojuist nog even een benchmark gedaan voordat de TS-219P+ zijn laatste bytes over dit netwerk gekopieerd heeft:
Zojuist met Robocopy 1005MB gekopieerd - "zelfde directory" alleen dus van beide NASsen:
TS-219P+:
Total Copied Skipped Mismatch FAILED Extras
Dirs : 1 0 1 0 0 0
Files : 20 20 0 0 0 0
Bytes : 1005.92 m 1005.92 m 0 0 0 0
Times : 0:00:20 0:00:20 0:00:00 0:00:00
Speed : 52354425 Bytes/sec.
Speed : 2995.744 MegaBytes/min.
TS-431P2 (4GB):
Total Copied Skipped Mismatch FAILED Extras
Dirs : 1 0 1 0 0 0
Files : 20 20 0 0 0 0
Bytes : 1005.92 m 1005.92 m 0 0 0 0
Times : 0:00:09 0:00:09 0:00:00 0:00:00
Speed : 116602321 Bytes/sec.
Speed : 6672.038 MegaBytes/min.
Enige waar ik wel aan moest wennen is dat er nog een extra "tussenlaag" aan storage beheer is in de QNAP Web UI, de "Storage Pools".
Echter ik ben bang dat als je een keer de data moet herstellen met een PC dat het een werkelijk drama is.
Ik heb ooit mijn SPARC cpu readynas op een pc moeten herstellen wat een drama was omdat door de SPARC cpu de Ext3 niet compatibel was met x86 linux.
Ik vermoed dat dit nu ook een drama zal zijn. Het is jammer dat Qnap niet net zo als Synology een quide beschikbaar heeft die precies uitlegt hoe je het moet doen.
Om praktische redenen heb ik daarom voor gekozen om nog geen storage pools van verschillende raidsets te maken.
Je kan bijvoorbeeld een storage pool van HDD raid5 combineren met HDD raid1, als je dan wil herstellen aan pc dan zullen alle HDD's van de pool moeten worden aangesloten.
Hoogst waarschijnlijk komt nog een tweede Qnap (één of twee bay) voor backups van eerste die ik dan zal inrichten met ouderwets static volume raid 1 want elke linux pc zal dat snappen.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 08-06-2019 13:02 ]
QTS is gebaseerd op Debian dus je zou op PC wel aan de data moeten kunnen (met een live-cd of zo), die storage pools en volumes komen van LVM (de Logical Volume Mapper van Linux), als je er over leest zal je direct ook snapshots vermeld zien
Zeker als je zo'n pool hebt 2xHDD raid 1 gecombineerd met bijvoorbeeld 3xHDD raid 5 als één pool. Als je daar nog eens thin volumes op hebt dan weet je echt niet waar de data zit.
2x250GB SSD Raid1. Met daarop systeem volume thick en 3 thin volumes.
2x4TB 2,5 inch HDD raid 1. Met daarop meerdere thick volumes voornaamelijk backup's en andere "traag" acces data.
3x2TB 3,5 inch HDD raid 5. Met daarop meerdere thin volumes voornamelijk mediabestanden en foto-volumes.
Op alles draai ik ook snapshots:
Foto's interval 12 uur bewaartijd één maand.
Documenten/Werkbestanden interval 4 uur bewaartijd één maand.
Mediabestanden 24 uur bewaartijd één week.
Helaas kan je nog niet in het schema aangeven dat bijvoorbeeld overdag de snapshot interval hoger is dan snacht's dat zo helemaal mooi zijn.
Ik backup mijn foto's en werkbestanden naar externe hardeschijf door deze regelmatig handmatig in te pluggen.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 11-06-2019 20:02 ]
info : https://www.qnap.com/solution/hbs3/nl-nl/
had nog oude 2 TB hd..
draait lekker alles.
alleen Plex zeurt over plas. en DLNA waar voor ik hem heb gekocht Deelt video ( MP4 )
maar sub niet.
Buffer vaak. of krijg Digital blokjes. of mega Kraak of piep in het geluid
ik gebruik een Fritz box als modem en denk dat die Fritz het niet aan kan of zo.
of dingen block..
Ik begrijp dan ook niet dat QNAP zelfs Plex vermeldt op de product pagina, het is een instap model en 'you get what you pay for'
Maar DLNA (zonder transcoding) zou moeten lukken, dus een waterkans dat het je netwerk is? Hang een laptop aan de aansluiting waar je TV is (streaming client) en kijk eens hoe snel je bestanden kan downloaden van de NAS.