QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl
Je hebt toch harde schijven gebruikt die compatibel zijn met je QNAP?Incerct schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:11:
[...]
Niet als laffe opslagbak in ieder geval. Gitlab en wat docker containers er lekker op laten draaien. Maar de disks zitten nu constant te ratelen wat gewoon niet hoor als het ding totaal niet actief is.
Ze passen er in, na wat ductapeennekke schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:12:
[...]
Je hebt toch harde schijven gebruikt die compatibel zijn met je QNAP?
Ze mogen van mij wel draaien, maar dan heeft het ook een reden nodig. Vooralsnog weet ik niet waarom ze draaien dus kan ik ook niet beslissen of dat het waard is dat ze draaien.Gusto schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:42:
Laat die schijven lekker draaien, zo niet zet je nas uit.
Helaas niet, al die suggesties die in de wiki staan heb ik al gedaan. Wel nu een ticket lopen.qnapclub schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:49:
open een ticket bij de helpdesk, dan spotten ze misschien welk proces je schijven draaiend houden
kon je niks aanvangen met https://wiki.qnap.com/wik...hard_drives_from_spindown ?
[ Voor 70% gewijzigd door Incerct op 04-03-2017 02:59 ]
Haha, ik bedoelde dus of ze ondersteund worden door QNAP.Incerct schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 02:51:
[...]
Ze passen er in, na wat ductape
[...]
Ze mogen van mij wel draaien, maar dan heeft het ook een reden nodig. Vooralsnog weet ik niet waarom ze draaien dus kan ik ook niet beslissen of dat het waard is dat ze draaien.
[...]
Helaas niet, al die suggesties die in de wiki staan heb ik al gedaan. Wel nu een ticket lopen.
Mijn eerste schijven waren niet ondersteund en ik had problemen met snelheid.
Naar ik weet wel. Het zijn seagate ironwolf schijven.ennekke schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 10:34:
[...]
Haha, ik bedoelde dus of ze ondersteund worden door QNAP.
Mijn eerste schijven waren niet ondersteund en ik had problemen met snelheid.
In ieder geval is er inmiddels al geconstateerd dat het klopt dat ik een issue heb via support en is het niet een rare instelling die ik zelf had gemaakt.
[ Voor 19% gewijzigd door Incerct op 06-03-2017 15:18 ]
Na wat inlezen lijkt het erop dat Qsync (in het verleden?) veel problemen had met missende bestanden en dat het erg traag was. Kan iemand die gebruik maakt van Qsync mij hier meer over vertellen? Ik vind verder geen recentere reviews over Qsync helaas..
edit: https://www.qnap.com/en/support/con_show.php?cid=113
[ Voor 24% gewijzigd door qnapclub op 22-03-2017 15:20 ]
Men vraagt van mij het volgende:
- Er per map wachtwoorden worden aangemaakt. Bijv. de map ’Administratie’ (voor alle leden van de administratie toegankelijk, daarin een aantal sub-mappen, zoals ‘Gastenadministratie’ met een eigen wachtwoord, ‘Vrijwilligersadministratie’ met een eigen wachtwoord, enz.
Dus een groep Administratie waar bv 10 mensen Lid van zijn. En daaronder nog een Vrijwilligersadministratie waar er bv 7 van de 10 nog eens lid zijn en een Gastenadministratie waar bv 6 van de 10 nog eens lid zijn.
Of kan ik dit beter op andere manier benaderen door alleen de groep Vrijwilligers en Gasten te maken. en ook met die mappen/shares te werken.
Verder probleem is dat men op Windows 10 op 1 user account per PC werkt; als men alleen uitlogt of kiest voor opslag van netwerk referenties gaat dit ook niet goed werken ben ik bang?
Dus als je die personen een eigen gebruikersnaam kan geven, kan het perfect. Voor die submappen organisatie zal je geavanceerde machtigingen moeten instellen in QTS (bij de gedeelde map).
wat dat laatste betreft begrijp ik niet zo goed wat je wil zeggen
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Gaat er om dat als ik per pc maar 1 account gebruik wat standaard ingelogd is. En dan persoon die inlogt op share administratie en slaat deze referenties per ongeluk ook op.qnapclub schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:35:
Puur met wachtwoorden niet, want toegangsrechten zijn altijd aan een gebruiker of groep gekoppeld.
Dus als je die personen een eigen gebruikersnaam kan geven, kan het perfect. Voor die submappen organisatie zal je geavanceerde machtigingen moeten instellen in QTS (bij de gedeelde map).
wat dat laatste betreft begrijp ik niet zo goed wat je wil zeggen
Dag later wil andere persoon inloggen op share redactie echter gaat Windows meteen uit de referenties voor administratie.
Maar na overleg is gekozen om binnen Windows ook de overeenkomende gebruikers een eigen profiel te geven.
Is alleen de vraag is het handig om de qnap als AD in te zetten? Betreft 4 pc's en ongeveer 8 gebruikers. Anders moet ik op 4 pc's die 8 gebruikers inrichten.
de laatste datum die ik hoorde was 10 april maar verwacht dat die nog zal schuiven.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 6 april 2017 @ 06:52:
@qnapclub Is er al wat bekend over GTS4.3 en de officiële uitrol?
Je hebt gezien dat er sinds kort een beta 2 is?
aparte gebruikers is IMHO de enige goede oplossing. Zelf heb ik nog geen domein controller op de NAS gedraaid maar qua beheer van gebruikers over meerdere computers is dat als oplossing zeker het overwegen waardtrekker22 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 07:00:
[...]
Maar na overleg is gekozen om binnen Windows ook de overeenkomende gebruikers een eigen profiel te geven.
Is alleen de vraag is het handig om de qnap als AD in te zetten? Betreft 4 pc's en ongeveer 8 gebruikers. Anders moet ik op 4 pc's die 8 gebruikers inrichten.
Nee, dat had ik nog niet gezien. Ik wacht rustig af.qnapclub schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:46:
[...]
de laatste datum die ik hoorde was 10 april maar verwacht dat die nog zal schuiven.
Je hebt gezien dat er sinds kort een beta 2 is?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
TransIP biedt bij StackStorage onderandere het WebDAV protocol aan voor het heen-en-weren van bestanden. Dus op de qnap heb ik met de app webdav een kopiëer/backup opdracht gemaakt van een omgeving van zo ongeveer 20 GB. Helaas duurde het ruim 3 weken voordat alles een keer gekopieerd was...
Met een glasvezel aansluiting van 50 MBit/sec (up en down) is dat niet de vertragende factor. Ook heb ik met andere systemen (Linux en msWindows) met webdav sneller bestanden naar Stack gestuurd.
Zijn er instellingen in de webdav-app van de qnap die ik over het hoofd heb gezien?
Is er mogelijk een andere app (of zelfs tool vanaf de commandline) waarmee ik sneller data kan versturen?
Of bijten de qnap en Stack van TransIP elkaar? TransIP gebruikt een OwnCloud implementatie...
Ik heb vaker wat met webdav geprobeerd, en altijd zit er enorme vertraging in. Volgens mij zit dat gewoon in het protocol dat een hoeveelheid overhead genereert (is op basis van http).beerse schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:53:
Sinds ik bij TransIP (https://www.transip.nl/) beschik over 1 TeraByte Stack Storage wil ik die gebruiken om een deel van mijn qnap daar naar toe te backuppen.
TransIP biedt bij StackStorage onderandere het WebDAV protocol aan voor het heen-en-weren van bestanden. Dus op de qnap heb ik met de app webdav een kopiëer/backup opdracht gemaakt van een omgeving van zo ongeveer 20 GB. Helaas duurde het ruim 3 weken voordat alles een keer gekopieerd was...
Met een glasvezel aansluiting van 50 MBit/sec (up en down) is dat niet de vertragende factor. Ook heb ik met andere systemen (Linux en msWindows) met webdav sneller bestanden naar Stack gestuurd.
Zijn er instellingen in de webdav-app van de qnap die ik over het hoofd heb gezien?
Is er mogelijk een andere app (of zelfs tool vanaf de commandline) waarmee ik sneller data kan versturen?
Of bijten de qnap en Stack van TransIP elkaar? TransIP gebruikt een OwnCloud implementatie...
Kun je niet iets met Rsync voor elkaar krijgen? Of anders via FTP?
Vanaf Linux en windows werkt het ook praktisch direct. toevallig gisteren nog vanaf msWindows 80 MByte ge-upload en dat was vanaf de pc naar stack praktisch net zo snel als van de pc naar de qnap.
Dus de traagheid ligt volgens mij in de qnap zelf, met name in de gebruikte tool 'webdav'.
Helaas biedt TransIP bij de gratis Stack geen rsync aan, anders had ik dat graag gebruikt (mits over ssh ;-). Over FTP hoeven we het hopelijk niet te hebben :-)
Ik overweeg zelf een scriptje te schrijven dat met python / curl de nodige bestanden synchronizeert.
Kan je die dingen ook ergens teruglezen, en achterhalen waarom het crasht?
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 07-04-2017 14:33 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Pro voor Synology:
- bekend systeem, firmware is praktisch hetzelfde als ik nu heb
- DS216+ II is een stuk sneller dan mijn DS114
- Door de Intel CPU is docker mogelijk
Pro voor QNAP:
- lijkt meer bang for buck. Zelfde specs iets goedkoper of betere specs voor hetzelfde geld
- HDMI uitgang(en). Als het mogelijk is, wil ik de NAS ook uitrusten met Kodi, zodat mijn Raspberry Pi 2 er uit kan
Tijdens het rondzoeken kwam ik naast de TS-253A ook de TS-253B tegen. Dat lijkt een nieuw model die tijdens een beurs begin dit jaar is aangekondigd, maar nog niet leverbaar is. In dit topic zie ik er nog niets over staan. Heeft iemand een idee of het de moeite is om op de B te wachten of zit ik net zo goed met een A?
Daarnaast vraag ik me af of de TS-253A ook CEC ondersteunt. Dat doet de Raspberry Pi namelijk wel, wat het browsen door Kodi met de afstandsbediening van de TV erg makkelijk en begrijpelijk voor vrouwlief maakt.
Is de meegeleverde afstandsbediening alleen via IR (direct line of sight) te gebruiken of kan ik de NAS bijvoorbeeld achter de TV zetten? Als hij CEC ondersteunt valt dit argument uiteraard weg.
"Con" voor de QNAP:
- nieuw systeem, waardoor ik me alles weer eigen moet maken. Een snelle test-sessie met de QNAP demo leert me dat de meeste dingen die ik met mijn Synology gewend ben (SickRage, AutoSub, series downloaden, backup naar externe NAS) ook met een QNAP mogelijk zijn.
- ik backup nu van Synology naar Synology met Hyperbackup. Ik weet niet of ik ook van Synology naar QNAP (en terug) kan backuppen?
Er is Qremote, een app die als afstandsbediening werkt. Zelf gebruik ik soms zo'n airmouse met keyboard, met USB dongle in de NAS.
Wie draaien QTS4.3.3? En is dat stabiel genoeg voor algemeen gebruik of nog niet?
Ik zet er aan te denken om mee te doen aan de beta, maar als het niet stabiel is, krijg ik iedereen weer over mij heen.
Ook even meegeven dat de officiële release van 4.3.3 voor volgende dinsdag gepland staat, dus nu nog de beta installeren is misschien dubbel werk
Kan dat met CF64, ik dacht dat ik dat gelezen had.lowfi schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:21:
Ik ondervind er geen problemen mee. Hou er wel rekening mee dat je x64 apps moet gebruiken. Dit was toen deze beta net uitkwam nogal een probleem. Check dus eerst of van al je huidig gebruikte apps daar een x64 versie van is.
Als ik dat open, geeft die aan dat de volgende apps niet supported zijn, maar daaronder is het leeg. Dus alles werkt?
Dat wacht ik lekker daarop. Anders nu updaten en dinsdag weer...qnapclub schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:19:
goed punt van lowfi
Ook even meegeven dat de officiële release van 4.3.3 voor volgende dinsdag gepland staat, dus nu nog de beta installeren is misschien dubbel werk
Kan je in QTS4.3 ook MKV bestanden afspelen (met videostation), dat is nu nog steeds een groot gemis?
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=121485
https://www.qnap.com/nl-n...pp_choose=VideoStationPro
Ik zit nog met 2.5.3.
[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-04-2017 17:40 ]
Zijn wel truukjes voor om een oude codexpack te gebruiken en daarvan versie nummer aan te passen zodat QTS niet aldoor over een update begint te mekkeren.
En met dolby films? Of moet je daar ook de oude versie voor hebben?lowfi schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:15:
met de oude codexpack kan je nog dts doen. Ze hebben dat er eruit gesloopt omdat ze daarvoor geen licentie kosten wilde betalen.
Zijn wel truukjes voor om een oude codexpack te gebruiken en daarvan versie nummer aan te passen zodat QTS niet aldoor over een update begint te mekkeren.
Zitten er nog nadelen aan de oude versie?
Heb net ook de CF64 app erop gezet, maar deze wil niet starten. Hij opent wel een frame voor de app, maar die geeft een "connection refused". Ik zie aan de bron van het frame dat ie deze op port 8081 opent , ik heb geen conflicten op die port.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:33:
[...]
Kan dat met CF64, ik dacht dat ik dat gelezen had.
Als ik dat open, geeft die aan dat de volgende apps niet supported zijn, maar daaronder is het leeg. Dus alles werkt?
[...]
....
Op het QNAP forum vind ik hier niets over.
iemand een idee?
Je hebt hier aan de bovenkant zo'n download met de tool. Werkt die wel?Exocet schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:48:
[...]
Heb net ook de CF64 app erop gezet, maar deze wil niet starten. Hij opent wel een frame voor de app, maar die geeft een "connection refused". Ik zie aan de bron van het frame dat ie deze op port 8081 opent , ik heb geen conflicten op die port.
Op het QNAP forum vind ik hier niets over.
iemand een idee?
Die had ik ook gedownload.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:11:
[...]
Je hebt hier aan de bovenkant zo'n download met de tool. Werkt die wel?
Iemand een schop in de goede richting voor een programma/mogelijkheid die dit voor elkaar krijgt?
Die werkt bij mij gewoon.
Wel QTS4.2.4?
Ja. Vreemd dat het niet werkt. Zal morgen eens verder zoeken.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:10:
[...]
Wel QTS4.2.4?
Kijk eens naar aomei backup, gratis.sypie schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:37:
Voor de Windows 7 laptop van mijn moeder ben ik op zoek naar een automatisch back-up programma die net als Apple's Time Machine geregeld een incrementele back-up maakt.Ik heb vandaag een volledige back-up gedraaid naar een aparte map op een Qnap 112P NAS. Ging op zich prima met NetBak Replicator. Het enige wat ik er in mis is een incrementele functie. Je kunt prima volgens een cronjob back-ups maken maar dan is het hele systeem aan de beurt en niet alleen wat gewijzigd is, wat veel te veel data gaat genereren.
Iemand een schop in de goede richting voor een programma/mogelijkheid die dit voor elkaar krijgt?
Hmm... Blijkbaar na een install van QJDK7 en reinstall van QJDK8 werkt het nu wel. Geen idee wat het probleem precies is geweest, maar het werkt nu iig.
[ Voor 19% gewijzigd door Fresh T. op 16-04-2017 21:57 . Reden: Werkbaar gekregen ]
Ik was 'm tegen gekomen maar ik vertrouwde deze niet helemaal, gebaseerd op niks eigenlijk... Nu geïnstalleerd en ik zie dat na een volledige back-up de mogelijkheid komt voor incrementeel. Helemaal goed, bedankt.
Heb het uiteindelijk via de command line gedraait:T.Kreeftmeijer schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:10:
[...]
Wel QTS4.2.4?
/share/CACHEDEV1_DATA/.qpkg/CF64/CF64] # sh refresh.sh
daar gaat vervolgens het ophalen van de support list csv ook fout met een 403 forbidden.
Echter vult ie wel de no_support_list.txt en daar staat in:
App: Qmono
App: TwonkyMedia
Zo te zien is er wel al een community 64 bit mono.
TwonkyMedia wordt dus niet meer ondersteund:
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=128011
Qmono is nodig voor sonarr en radarr , zo te zien werken die ook in 4.3.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 17 april 2017 @ 08:13:
Beide apps gebruik ik niet. Dus voor mij geen probleem, bedankt voor het melden.
Duplicati (backup prog) weet ik niet zeker. Er staat op het forum wel bij "universal" volgens mij betekent dat deze zoweel x86 als x64 is.
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=127199
https://www.qnap.com/en/h...-qnap-nas-as-a-vpn-server
Probleem is, ik zie dat nergens staan in de App Center.In QTS version 4.3, the VPN Server, VPN Client and L2TP/IPSec VPN services have been combined into one application, “QVPN Service”, which can be downloaded to your NAS in App Center.
https://www.qnap.com/nl-n...hp?qts=4.3&II=239&kw=qvpnProbleem is, ik zie dat nergens staan in de App Center.
(edit: te vroeg gejuichd, "invalid platform". Welke VPN server werkt er dan wel op de TAS-168?)
[ Voor 39% gewijzigd door Dreamvoid op 19-04-2017 14:59 ]
Na de update wil QTS alles opnieuw gaan transcoderen, maar ik het meeste heeft die al gedaan. Nu loopt dus alles vol. Ik vind dat prima, maar dan wil ik graag eerst alle oude zooi eraf hebben. @qnapclub Is er een handige manier op al die @transcode mapjes te verwijderen.
Probeer eens http://download.qnap.com/...17083_20170324_arm_al.zip (TS-x28)Dreamvoid schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:51:
Welke VPN server werkt er dan wel op de TAS-168?
denk dat ik op het engelstalige qnap forum al eens een scriptje ben tegengekomen om ze recursief te verwijderen...T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 08:51:
Na de update wil QTS alles opnieuw gaan transcoderen, maar ik het meeste heeft die al gedaan. Nu loopt dus alles vol. Ik vind dat prima, maar dan wil ik graag eerst alle oude zooi eraf hebben. @qnapclub Is er een handige manier op al die @transcode mapjes te verwijderen.
Maar is het niet zo dat hij nu extra tussenresoluties bijmaakt?
Ik zal eens kijken. Hoe kan ik die het beste vinden?qnapclub schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:38:
denk dat ik op het engelstalige qnap forum al eens een scriptje ben tegengekomen om ze recursief te verwijderen...
Niet dat ik weet, alles staat nog steeds om 720p en 1080p, net als eerst.Maar is het niet zo dat hij nu extra tussenresoluties bijmaakt?
[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-04-2017 13:52 ]
Ik bedoelde dat QNAP voor hun verschillende toepassingen nu miniaturen op verschillende grootte maken. In de allereerste versie was er 1 formaat, nu maken ze er al meerdere aan. Dus onafhankelijk van resolutie van het bronmateriaal of gewenste transcodering.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:41:
Niet dat ik weet, alles staat nog steeds om 720p en 1080p, net als eerst.
Moet eens kijken of ik dat scriptje ergens kan vinden
Mijn vraag is of het Qnap alternatief voor Video Station het wel toelaat om remote folders te indexeren en af te spelen.
Plex heeft ondertussen wel hardware transcodering op QNAP, ik neem aan dat dit voor Synology ook al is of komt?
De hardware transcoding beperkt zich volgens mij enkel tot een preview versie, maar dat is al meer dan er voor Synology is momenteel. Maar wie weet wat er nog komt.
Gelukkig hielp een configuratie terug zetten. Pff... Toch maar goed om voor en na elke wijziging een backup te maken.
[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-04-2017 20:32 ]
QTS maakt zelf ook meerdere backups bij elke config wijziging, dat is de manier waarop de helpdesk soms heel snel je corrupte config kan herstellen.
Zoek eens (via SSH) naar @backup_config in de root van je data volume (vb CACHEDEV1_DATA)
Na heel wat gepiel en geprutst is het toch gelukt om SMB en alle settings terug te zetten, geen idee hoe, maar gelukt.qnapclub schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 08:30:
config corruptie
QTS maakt zelf ook meerdere backups bij elke config wijziging, dat is de manier waarop de helpdesk soms heel snel je corrupte config kan herstellen.
Zoek eens (via SSH) naar @backup_config in de root van je data volume (vb CACHEDEV1_DATA)

deze drive ( ook al is het niet echt voor een NAS bedoeld met RAID ook wel ok)
pricewatch: WD Blue WD50EZRZ, 5TB
is hetzelfde als deze drive:
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart
alleen de prijs is heel anders
RaRaRa welke zou ik nou nog meer kopen ( heb al 2 externals uit elkaar gesloopt, in mijn Qnap gezet en ze werken prima ) Garantie? ach daar doe ik niet aan.
Was het niet zo dat die externals encryptie hebben? Zodanig dat je niet zonder de print in de behuizing kan lezen?freedzed6 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:04:
Misschien wel een leuke tip:
deze drive ( ook al is het niet echt voor een NAS bedoeld met RAID ook wel ok)
pricewatch: WD Blue WD50EZRZ, 5TB
is hetzelfde als deze drive:
pricewatch: WD Elements Desktop Storage 5TB Zwart
alleen de prijs is heel anders![]()
RaRaRa welke zou ik nou nog meer kopen ( heb al 2 externals uit elkaar gesloopt, in mijn Qnap gezet en ze werken prima ) Garantie? ach daar doe ik niet aan.
Verder wel een leuk idee. En je hebt de garantie er zo weer uit verdient.
[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-04-2017 14:50 ]
Als QNAP gebruiker, met een TS-259Pro+ in mijn achterhoofd terwijl ik dit type, firmware 4.2.2, valt mij wederom het volgende op.
Ik heb ingesteld dat ik een mail krijg wanneer een RTRR backuptaak is voltooid. In mijn mailprogramma (Kopana DeskApp) is dit een klein berichtje in platte tekst. Op mijn Android app blijft de inhoud leeg. Ik zie wel de header (aan en onderwerp), maar berichtveld blijft leeg. Net even gekeken, maar kan bij de QNAP geen codering instellen voor de uitgaande mail.
Komt dit iemand bekend voor? En hoe heb je het kunnen oplossen? Door 'onder water' wat te wijzigen? Wanneer de codering van verzenden bekend is, kan ik ook eens kijken of er in de Android app (AquaMail) wat is in te stellen, of de maker contacten. Bedankt alvast voor het meedenken.
Security Advisory for XMR Mining Program
Release date: May 4, 2017
Last updated: May 4, 2017
Bulletin ID: NAS-201705-04
Severity rating: Critical
Summary
Internal research and third-party reports show that several QNAP NAS devices running QTS have been injected with bitcoin mining programs, specifically from mineXMR.com. Such programs cause CPU usage to increase and are typically undetected unless the lag in device performance is significant.
As of publication time, QNAP is investigating the root cause of the vulnerability and is working on a fix. In the meantime, users are advised to install the updated Malware Remover application that can detect and delete known XMR mining programs used in this particular attack.
Solution
Installing Malware Remover 2.1.1
Log on as administrator on your QNAP NAS.
Open the App Center and click the Search icon.
Type “Malware Remover” and then press ENTER.
The Malware Remover application appears in the search results list.
Click Install.
Malware Remover scans the NAS and deletes any XMR mining programs.
Once installed, Malware Remover performs daily scans at 3:00 AM (system time) or after the NAS is powered on.
Checking the Logs
To check whether Malware Remover has detected and deleted XMR mining programs, go to Control Panel > System > System Logs > System Event Logs.
Important: Running Malware Remover does not prevent possible program injections. QNAP recommends updating to the latest available version of Malware Remover to ensure continued protection against new mining program variants.
Ik heb inmiddels de 64 bit versie van Qpython3 3.6.0, Qpython2.7.12 en Qgit2,10.0 geïnstalleerd maar nog geen gewenst resultaat. Mocht iemand suggesties hebben dan heel graag.
Waar ik sinds de update naar 4.3.3 wel last van heb, is dat bij iedere boot van mijn TS-419P+ de shared folders niet zichtbaar zijn op het netwerk. Als in, op iedere computer in de werkgroep is de nas wel zichtbaar in de Verkenner (onder Netwerk), maar er is geen toegang. Ik krijg dan een foutmelding "Geen toegang. Kan de netwerknaam niet vinden" met foutcode 0x80070043. Het enige dat helpt is in QTS onder Win/Mac/NFS de service uit en aan zetten. Dit moet ik dus iedere keer doen als de nas opstart (iedere dag dus).
Op het QNAP forum worden een aantal dingen geroepen, waaronder SMB3 enablen. Dit bied geen oplossing. Of dat de SMB service wordt gestart voordat de netwerkverbindingen up zijn (geen idee hoe ik dit moet verhelpen).
QNAP technical support zegt dat ik een basic reset uit moet voeren:
Basic system reset (3 sec)
After pressing the reset button for 3 seconds, a beep sound will be heard. The following settings will be reset to default:
• System administration password: admin.
• TCP/IP configuration: Obtain IP address settings automatically via DHCP.
• TCP/IP configuration: Disable Jumbo Frame.
• TCP/IP configuration: If port trunking is enabled (dual LAN models only), the port trunking mode will be reset to “Active Backup (Failover)”.
• System port: 8080 (system service port).
• Security level: Low (Allow all connections).
• LCD panel password: (blank)*.
• VLAN will be disabled.
• Service binding: All NAS services run on all available network interfaces.
Ik heb echt geen idee waar te beginnen. Zou een basic reset kunnen werken? Andere tips en/of adviezen?
Vergeten te vermelden, deze heb ik inderdaad al erop gezet toen ik er achter kwam dat deze al gereleased was. Heeft het probleem niet verholpen.doc schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:20:
QTS 4.3.3 Build 20170503 nieuwe build al geprobeerd?
[ Voor 6% gewijzigd door PatrickPR op 09-05-2017 11:25 ]
'standard procedure'
ik zou ook niet direct weten waar je moet zoeken, lijkt wat op een config file probleem
Dat was ook mijn gedachte, en heb dat ook aan support gevraagd:qnapclub schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:13:
ik zou ook niet direct weten waar je moet zoeken, lijkt wat op een config file probleem
After a restart, SMB looks enabled in the web interface, although the shared folders are not accessible through Windows Explorer (error "No access, can't find network name" with error code 0x80070043 when I click on the NAS name under Network).
I have not tried a basic reset yet. Could it be possible that the SMB service is loaded before the network connection is loaded? Does a basic reset put al these configs to the original factory state?
Antwoord support:
yes, some of the config files, if this does not help we can restore the default smb.conf file.
Heb de basic reset toch maar uitgevoerd. Tot nu toe is het probleem verholpen. Fingers crossed dat dit ook zo blijft. Mogelijk dat er toch een aantal afhankelijkheden in de configs zijn gereset.
persbericht:
Security Vulnerability Addressed in Photo Station 5.4.1 and 5.2.7
Release date: May 4, 2017
Last updated: May 14, 2017
Bulletin ID: NAS-201705-04
Severity rating: Critical
Affected products: Photo Station builds earlier than version 5.4.1 (for QTS 4.3.x) and 5.2.7 (for QTS 4.2.x)
Summary
Photo Station 5.4.1 & 5.2.7 include the security fix for the vulnerability related to the XMR mining programs identified by internal research.
Solution
QNAP strongly recommends that you upgrade Photo Station on your NAS to the version 5.4.1 (or the version 5.2.7 if your NAS does not support QTS 4.3.x) immediately. After the upgrade, users are advised to install or update to the latest available version of Malware Remover to ensure continued protection against new mining program variants.
Upgrading Photo Station
Log on to QTS as administrator.
Open the App Center and then click the Search icon.
Type “Photo Station” and then press ENTER.
The Photo Station application appears in the search results list.
Click Update.
The application is updated.
Installing Malware Remover
Click Install.
The application is installed.
Upgrading Malware Remover
Click Update.
A confirmation message appears.
Click OK.
The application is updated.
Checking the Logs
To check if Malware Remover has detected and deleted malware, go to Control Panel > System > System Logs > System Event Logs.
Misschien wat laat. Ik had zelf een oude versie van SabNZBD+ draaien met GIT en Pyton, allen 32-bit, en dat werkte niet meer na de update naar 4.3.3.Edwinus schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:28:
Zijn er nog Qnap gebruikers die na de update naar QTS 4.3.3.0154 geen toegang meer hebben tot de geïnstalleerde apps onder specifieke poorten zoals couchpotato en sabnzbdplus? Ook de aanbevolen QIoT Suite Lite wil geen toegang geven.
Ik heb inmiddels de 64 bit versie van Qpython3 3.6.0, Qpython2.7.12 en Qgit2,10.0 geïnstalleerd maar nog geen gewenst resultaat. Mocht iemand suggesties hebben dan heel graag.
Ik heb al die apps weggegooid, en hier een nieuwe SAB vandaan gehaald, (2.0.0 & 64-bit voor mij). Werkte zonder problemen, geen git of python meer nodig: https://www.forum-nas.fr/viewtopic.php?f=21&t=1355
Hier de index waar nog veel meer Q packages staan: https://www.forum-nas.fr/...2d111de7e10d38c96874610f3
De nieuwere (en makkelijkere) locatie waar de Q packages van qoolbox te vinden zijn is de qnapclub appstore die je in je app center kan toevoegen.bas-r schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:42:
[...]
Hier de index waar nog veel meer Q packages staan: https://www.forum-nas.fr/...2d111de7e10d38c96874610f3
Zie link in mijn sig
(mod: nee, dit is geen reclame, qoolbox zit in het qnapclub team en publiceert zijn packages vaak eerst in die app store)
[ Voor 13% gewijzigd door qnapclub op 19-05-2017 08:32 ]

pricewatch: QNAP TS-253B (4GB) en pricewatch: QNAP TS-253B (8GB)
Heeft iemand een idee waar dat verschil in zou kunnen zitten? Ik zie een nieuwe behuizing met fancy oled schermpje, USB C aan de voorkant, maar verder voornamelijk hetzelfde als de 253A
Hier naast elkaar vergeleken
[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 19-05-2017 10:54 ]
Dank! Zojuist geiïnstalleerd, dit weekend maar eens mijn packages vervangen.qnapclub schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:30:
[...]
De nieuwere (en makkelijkere) locatie waar de Q packages van qoolbox te vinden zijn is de qnapclub appstore die je in je app center kan toevoegen.
Zie link in mijn sig
(mod: nee, dit is geen reclame, qoolbox zit in het qnapclub team en publiceert zijn packages vaak eerst in die app store)
Op deze manier voeg je die repo toe: https://www.qnapclub.eu/index.php?act=howto
Iemand al een andere oplossing gevonden? Terug naar de vorige firmware kan ook, maar dat is wel last resort.
Edit:
Ik heb iets weten te knutselen aan de hand van dit topic. Ik heb zoals daar voorgesteld de vier bestanden genaamd "flac", "faad", "sox" en "wvunpack" verwijderd alleen bij mij was het op de locatie "/share/MD0_DATA/.qpkg/LogitechMediaServer/var/home/SqueezeboxServer/Bin/i386-linux".
Niet helemaal zoals het in het topic stond, maar ik had een back-up van de bestanden dus gewoon geprobeerd. Getest en nu spelen beide Logitech Squeezebox Touches weer gewoon alles af.
Ik ben blij dat het werkt, maar...wat heb ik nu precies gedaan? Linux is nooit mijn beste kant geweest
[ Voor 45% gewijzigd door FeaR op 20-05-2017 00:21 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Helaas kan ik je niet helpen, maar het verbaast me dat die upgrade mogelijk was. Ik heb een 439 Pro en ik had begrepen dat die niet geschikt was voor een 64-bits OS. De 469 Pro is toch hetzelfde ontwerp met meer bays?FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:33:
Tijdje geleden al de QNAP TS-469 Pro een upgrade gegeven naar Firmware 4.3.3.0154.
Nee. Als toen de naamgeving hetzelfde was als nu, is dat niet zo. Het eerste cijfer (of eerste twee, bij vier in de naam) zegt het aantal bays. Due twee daarna het type. Ho hoger hoe beter. En de pro heeft extra dingen als afsluitbare bays.drfruit schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 06:43:
[...]
Helaas kan ik je niet helpen, maar het verbaast me dat die upgrade mogelijk was. Ik heb een 439 Pro en ik had begrepen dat die niet geschikt was voor een 64-bits OS. De 469 Pro is toch hetzelfde ontwerp met meer bays?
pricewatch: QNAP TS-469 Pro
pricewatch: QNAP TS-439 Pro Turbo NAS
Kan dus zijn dat de 439 een processor heeft die niet 64bit is.
[ Voor 20% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 20-05-2017 08:04 ]
Je hebt natuurlijk gelijk, ik was in de war met de 639.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:58:
[...]
Nee. Als toen de naamgeving hetzelfde was als nu, is dat niet zo. Het eerste cijfer (of eerste twee, bij vier in de naam) zegt het aantal bays. Due twee daarna het type. Ho hoger hoe beter. En de pro heeft extra dingen als afsluitbare bays.
Note to self: niet meer zo vroeg op de ochtend reageren.

Het inloggen met netdrive lukt wel, maar ik krijg maar geen mappen en files te zien.
Zit er ergens een verborgen instelling ofzo ?
Met de hulp op de qnap site kom ik er niet uit.
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 21-05-2017 19:05 ]
Misschien kun je beter op de QNAP site vergelijken ?gwystyl schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:53:
Heeft iemand een idee waar dat verschil in zou kunnen zitten?
Hier naast elkaar vergeleken
https://www.qnap.com/nl-n...=211&ref=product_overview
copy/paste van een antwoord dat ik gaf in mijn forum:FeaR schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:33:
Tijdje geleden al de QNAP TS-469 Pro een upgrade gegeven naar Firmware 4.3.3.0154. Films en series streamen en via Windows files verplaatsen ging nog naar behoren. Probeer ik net een muziekje te spelen op de Logitech Squeezebox Touch via Logitech Media Server, kapot... Nieuwe firmware is 64 bit en LMS is dat niet. Ik blijk niet de enige te zijn en het forum van QNAP geeft wel wat richtingen die je kan proberen. De mooiste, LMS draaien in docker container, is voor mij niet mogelijk met mijn type QNAP.
Iemand al een andere oplossing gevonden? Terug naar de vorige firmware kan ook, maar dat is wel last resort.
Dit zijn twee links met info over hoe je het werkend krijgt.
Heb het al eens op een test NAS geprobeerd en het werkt. Als bonus kan je de laatste release draaien ipv de oudere van de app store
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=123&t=129197
http://forums.slimdevices...51-LMS-X64-aware&p=874250
Normaal volstaat het om webDAV te activeren bij de webserver instellingen, en dan voor elke gedeelde map waar je het wil de toegang via webDAV aan te zetten per gebruiker/groep.Speedy_Gonzalez schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:04:
Ik zit te klooien om webdav op m'n TS-469L met software 4.3.3.0188 aan de praat te krijgen.
Het inloggen met netdrive lukt wel, maar ik krijg maar geen mappen en files te zien.
Zit er ergens een verborgen instelling ofzo ?
Met de hulp op de qnap site kom ik er niet uit.
Lukt dat niet?
Jawel, ik heb webdav geactiveerd, en voor een bestaande gedeelde map de rechten voor de admin (toegang voor webdav) op volledige toegang gezet.qnapclub schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:22:
[...]
Normaal volstaat het om webDAV te activeren bij de webserver instellingen, en dan voor elke gedeelde map waar je het wil de toegang via webDAV aan te zetten per gebruiker/groep.
Lukt dat niet?
De gedeelde map is een bestaande map op de nas, welke een paar files in een submap heeft.
Na inloggen zie ik helemaal niks, er staan geen files en/of mappen.
Tip was enorm welkom want had nog geen juiste fix kunnen vinden.Mercibas-r schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:42:
[...]
Misschien wat laat. Ik had zelf een oude versie van SabNZBD+ draaien met GIT en Pyton, allen 32-bit, en dat werkte niet meer na de update naar 4.3.3.
Ik heb al die apps weggegooid, en hier een nieuwe SAB vandaan gehaald, (2.0.0 & 64-bit voor mij). Werkte zonder problemen, geen git of python meer nodig: https://www.forum-nas.fr/viewtopic.php?f=21&t=1355
Ook bedankt. Heb het kunnen gebruiken voor de update van sonarr en CP. De site had ik al eens bekeken maar niet echt overzichtelijk gevonden. De mogelijkheid om het toe te voegen aan de qnapstore is wel een groot voordeel. Het blijft wel jammer dat het niet gewoon via de Qnap store vlotjes beschikbaar kan komen. Voor mij een reden om op het moment van vervanging eens verder te kijken dan Qnap.Zal nog wel wat jaartjes durenqnapclub schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:30:
[...]
De nieuwere (en makkelijkere) locatie waar de Q packages van qoolbox te vinden zijn is de qnapclub appstore die je in je app center kan toevoegen.
Zie link in mijn sig
Bij 4.3 kan je er ook voor kiezen dat webDAV de gewone gebruikerspermissies neemt en niet de aparte webDAV permissies. Instelling bij webserver -. WebDAV. Misschien dubbel-checken hoe dat staat en of die gebruiker ook normale permissies heeft op de map.Speedy_Gonzalez schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:58:
[...]
Jawel, ik heb webdav geactiveerd, en voor een bestaande gedeelde map de rechten voor de admin (toegang voor webdav) op volledige toegang gezet.
De gedeelde map is een bestaande map op de nas, welke een paar files in een submap heeft.
Na inloggen zie ik helemaal niks, er staan geen files en/of mappen.
Als dat juist staat, contact opnemen met support want er is iets mis met je systeem.
Beetje selectief gequote... zoals in mijn edit staat had ik die linkjes al gevonden en het werkend gekregen. De vraag was nu vooral waarom het nu wel werkt als je die bestanden weg haalt (die ik dus uit een andere directory heb gehaald dan uit het gewezen topic.qnapclub schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:19:
[...]
copy/paste van een antwoord dat ik gaf in mijn forum:
Dit zijn twee links met info over hoe je het werkend krijgt.
Heb het al eens op een test NAS geprobeerd en het werkt. Als bonus kan je de laatste release draaien ipv de oudere van de app store
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=123&t=129197
http://forums.slimdevices...51-LMS-X64-aware&p=874250
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Bah, denk dat ik de verkeerde links gepost had, moet vanavond eens de juiste zoekenFeaR schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:20:
[...]
Beetje selectief gequote... zoals in mijn edit staat had ik die linkjes al gevonden en het werkend gekregen. De vraag was nu vooral waarom het nu wel werkt als je die bestanden weg haalt (die ik dus uit een andere directory heb gehaald dan uit het gewezen topic.
Los uit het hoofd was het de oude 7.7.2 installeren, dan in SSOTS de 7.9 er op gezet maar je moet de bestandsnaam wijzigen en ergens een script aanpassen waarin het cijfer 9 ontbreekt als hij het versienummer uitleest (bugje dat met 7.9 duidelijk wordt)
Wat jij volgde was het aanpassen van 7.7.2 zodat die met 64bit libraries werkte (door 32bit versies weg te nemen, de details weet ik niet meer van buiten)
[ Voor 9% gewijzigd door qnapclub op 24-05-2017 13:08 ]
Voor 4.3 is er een Qfix die je installeert via de firmware update pagina van je NAS. Voor 4.2 is er een workaround met nadelen.
Klopt, ik heb die workaround geprobeerd en kan dan nog wel de eerder aangemaakte netwerkverbindingen gebruiken in Windows Verkenner, maar onder Netwerk is de NAS niet meer te openen of uit te klappen. Beetje onhandig, vind ik.qnapclub schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:03:
SAMBA security advisory: https://www.qnap.com/en/support/con_show.php?cid=119
(...)
Voor 4.2 is er een workaround met nadelen.
De zaak dus maar weer teruggedraaid volgens de instructies op het Qnap-forum. Ik neem aan dat deze kwetsbaarheid alleen gevaarlijk is als de NAS benaderbaar is via internet.
Doel is iedereen weigeren, op een paar gebruikers na
inderdaad, of via een ander geïnfecteerd systeem op de LAN (de bug is wormable)drfruit schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:59:
[...]
Ik neem aan dat deze kwetsbaarheid alleen gevaarlijk is als de NAS benaderbaar is via internet.
Voor 4.2 is men aan het kijken om te patchen, eigen schuld dat ze laks zijn met het volgen van de laatste samba versies...
Nee, maar dergelijk systeem zou wel leuk zijn.... Nu kan/moet je het via .htaccess bestanden manueel doenSpeedy_Gonzalez schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:15:
Zou het mogelijk zijn om op basis van de gebruikers rechten in de nas, toegang te verlenen of te weigeren op de op de nas gehoste website ?
Doel is iedereen weigeren, op een paar gebruikers na
[ Voor 33% gewijzigd door qnapclub op 29-05-2017 11:31 ]
Hmm, jammer[...]
Nee, maar dergelijk systeem zou wel leuk zijn.... Nu kan/moet je het via .htaccess bestanden manueel doen
Was er al bang voor
Daar zal ik dan eens naar op zoek gaan.qnapclub schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 18:10:
Er bestaan wel tools (PHP en andere scripts) om die access en wachtwoorden van apache makkelijker te beheren
Voorlopig heb ik het werken nu met .htaccess en .htpasswd
Voor 4.2 is er nu ook een Qfix beschikbaar, je moet wel eerst 4.2.6 draaien alvorens die te installeren.qnapclub schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:03:
SAMBA security advisory: https://www.qnap.com/en/support/con_show.php?cid=119
Voor 4.3 is er een Qfix die je installeert via de firmware update pagina van je NAS. Voor 4.2 is er een workaround met nadelen.
Mijn schijven zijn slecht geworden in mijn Qnap nas. Nu twijfel ik echter wat ik moet terugkopen. Er staat data op welke in het gehele netwerk beschikbaar moet zijn, tevens wordt er 24/7 beeld opgemomen van 2 IP cameras. is het nu verstandig om een NAS schijf er in te duwen of voor surveillance schijven te gaan ?
Iemand een valide antwoord ? Ik kom er zelf niet aan uit.
Wat bedoel je met slecht? Maar zsm een goede backup voor alles weg is!
Het is verstandig om de gevalideerde HDD lijst van je toestel na te gaan bij QNAP zelf.Galaxis schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:29:
Even een vraag tussendoor, vind het zonde om er nieuw topic over te openen
Mijn schijven zijn slecht geworden in mijn Qnap nas. Nu twijfel ik echter wat ik moet terugkopen. Er staat data op welke in het gehele netwerk beschikbaar moet zijn, tevens wordt er 24/7 beeld opgemomen van 2 IP cameras. is het nu verstandig om een NAS schijf er in te duwen of voor surveillance schijven te gaan ?
Iemand een valide antwoord ? Ik kom er zelf niet aan uit.
Dan heb je 99% zekerheid dat het correct en snel zal werken.
Alle data is reeds gebackupped. Qnap geeft aan dat de schijven abnormal zijn en heeft alles in 'read only'gezet. De schijven die er nu inzitten zijn ook alwel wat ouder.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:36:
Ik zou voor een surveillanceschijf als WD purple gaan.
Wat bedoel je met slecht? Maar zsm een goede backup voor alles weg is!Mocht je dat nog niet gedaan hebben.
De lijst heb ik gecontroleerd. Er kunnen zowel 'red " als 'purple' schijven in. Echter vraag ik mij af welke ik nodig heb met mijn gebruikersscenario.ennekke schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:33:
[...]
Het is verstandig om de gevalideerde HDD lijst van je toestel na te gaan bij QNAP zelf.
Dan heb je 99% zekerheid dat het correct en snel zal werken.
Mooi zo.Galaxis schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:36:
[...]
Alle data is reeds gebackupped. Qnap geeft aan dat de schijven abnormal zijn en heeft alles in 'read only'gezet. De schijven die er nu inzitten zijn ook alwel wat ouder.
[...]
De lijst heb ik gecontroleerd. Er kunnen zowel 'red " als 'purple' schijven in. Echter vraag ik mij af welke ik nodig heb met mijn gebruikersscenario.
RED hebben andere firmware / specs specifiek voor NAS en purple hebben dit dan weer voor Surveillance.
Aangezien je een NAS hebt met surveillance mogelijkheden voor slechts 2 cameras zou ik voor RED gaan.

Hoe krijg ik dit in de webfrontend weer goed?
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Anoniem: 338676
De grootste ellende is de hoeveelheid dubbelen. We hebben een kleine trauma opgelopen toen we de eeste 6 maanden van onze dochter verloren aan fotos. Toen hebben we een NAS gekocht om dit nooit meer te laten gebeuren. De issue is dat we nu overal fotos hebben staan, soms wel tot 3 dubbel gedekt en is het overzicht helemaal kwijt.
Ik moet nu een keuze gaan maken hoe ik ga handelen. Momenteel staat het los op mijn NAS en hebben we geprobeerd met de hand een structuur aan te leggen. Het werkt niet lekker. Er staat ook een deel in iPhoto maar die gijzelen je fotos. Dat gezeik wil ik niet meer.
Ga ik alles op de NAS beheren en een tool als Photostation gebruiken. Is dit handig / verstandig?. Krijg je dan weer een rommelige file structuur? Of ga ik alles verplaatsen naar Onedrive en ga ik direct de cloud in. Vind hun foto deel snel en prettig werken. Maarja... als internet er even uit ligt of door wat voor reden niet meer beschikbaar.. zit je toch weer.
Ondertussen backuped mijn NAS naar Stack van transip. Ik vind het niet zo denderend werken. De Stack applicatie die mn files ook lokaal op mn pc neerzet crashed 20x op en dag. En het is traag. Ook praat Onedrive met mijn NAS. grote voordeel is dat ik dan lokaal kan werken op mn Mac / PC en dat het dan in onedrive te zien is en ook op mn NAS zo staat. Tegelijk ben je dan wel weer afhankelijk.
Ik denk dat mijn TS210 toch wel een beetje aan vervanging toe is. Hij staat in de meterkast maar het lijkt wel of ik een verbinding aan gaat met Antarctica. Zo lang duurt het allemaal. Traag als stroop. Ik mag denk ik niet teveel verwachten van de performance. Als jullie een tip hebben voor een nieuwe NAS waar we lekker rap op kunnen werken thuis voor de fotos's en een aankoop kan zijn voor de komende 10 jaar, hoor i het graag.