Ik weet niet of dit al doorgenomen is, maar 163 pagina's doorlezen ging me nét wat te ver

We zitten met het volgende;
We hebben twee locaties, voor dit verhaal locatie-A en locatie-B
Beide locaties hebben een QNAP NAS staan (de TS-219P II + TS-251)
We willen op beide locaties alle bestanden kunnen benaderen op hoge snelheid.
De pech wil, dat op beide locaties geen sneller internet leverbaar is dan ADSL (en ADSL heeft crappy upload, dus één centrale NAS is geen optie)
We hebben via RTRR de NASen met elkaar laten communiceren zodat de data gelijk is op beide NASen.
Het vervelende van two-way RTRR is, dat dit (volgens mij) niet real-time kan, maar op een periodieke interval van minimaal 5 minuten.
Dat wil dus zeggen dat elke 5 minuten de bestanden gesynchroniseerd worden, naar beide richtingen.
Je kunt mooi aangeven hoe de NAS met conflicten om moet gaan, logischerwijs zou je zeggen 'bestand met nieuwste time-stamp krijgt voorrang'.
Alleen werkt dit eigenlijk niet in onze situatie, laat ik het uitleggen

Een medewerker op locatie A maakt een Excel bestand en slaat dat op de QNAP op.
De medewerker op locatie B opent dit bestand en begint er in te werken.
Tegelijkertijd of een minuut later willen ze op locatie A ditzelfde bestand openen.
Locatie B slaat het bestand op, laten we zeggen om 11.02u
Daarna slaat locatie A het bestand op, om 11.03u.
Je voelt 'm al aan komen; het werk van locatie B valt weg, omdat de time-stamp van locatie A nieuwer is.
Dus de 5 minuten vertraging is geen oplossing.
De realtime synchronisatie werkt trouwens super, maar is maar one-way.
Maak ik een map aan via locatie A, dan ziet locatie B die map binnen drie seconde.
Blijvend nadeel tegenover 'mapped network drive' is ook nog eens dat je bij een lokale NAS een melding krijgt in Excel (of Word) dat het bestand al geopend is, en dus als alleen-lezen geopend zal worden.
Deze melding krijgen we niet met de RTRR oplossing.
QNAP ondersteund óók DropBox, dat leek me in mijn zoektocht naar een oplossing een mooie optie!
Echter, na een kleine test (dropbox op twee pc's geinstalleerd) bleek dat DropBox deze melding (ook) niet geeft.
Dus ja, ook niet de oplossing.
Hebben jullie hier nog mooie tips voor?
..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..