Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 67 Laatste
Acties:

• nosehook
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-11 23:02
drfruit schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:02:
[...]

Ik zou het in ieder geval nog even vragen op het forum van qnap zelf. Daar zitten admins en resellers die al jaren vele Qnaps beheren of ondersteunen, dus wellicht heeft ooit zo'n situatie ooit meegemaakt.
Forum bracht geen uitkomst helaas, maar de contact pagina van QNAP wel, 6 uur later een mail van de helpdesk of ik online kan komen met teamview en Putty op de desktop.
Wat gerommel, drives eruit en opstarten, inloggen, drives erin.
Heeeeeeeeel veel getyp en gedoe op Putty (geen clou wat dat programma kan en wat hij deed), bleek mijn passwordfile corrupt te zijn als ik het goed begreep.
Copy paste en ik kon er weer in!

Hulde aan de support van QNAP!!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nosehook schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 10:02:
[...]
Hulde aan de support van QNAP!!
Mooi dat het is opgelost. Ik ben vele jaren geleden ook eens zo vanaf de andere kant van de wereld geholpen, maar de laatste tijd las ik berichten van ontevreden gebruikers dat de helpdesk niet reageerde. Valt dus mee. En het scheelt een hoop tijd en ergernis.

• alie19875
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:17
Heb ook vele goede verhalen gehoord van Qnap support

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
housekamp schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:34:

Kan iemand me helpen? Ook zodat de kans kleiner is voor toekomstige error's...
Regel een systeem waar Linux op draait en controleer daar of de harde schijf van de NAS fouten heeft.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Na veel zoeken heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen gevonden.

Na een aantal firmware updates heb ik in de standaard Qnap mappen een map "home" en een map "homes". Het lijkt erop alsof de map "home" nog een oude map is die is blijven staan. Daarnaast ben ik benieuwd of het mogelijk is de standaard indeling van de mappen aan te passen.

- Is er een manier om de map "home" te verwijderen?
- Is er een manier om de standaard Qnap mappen indeling aan te passen?

het is een TS-219P II, met 4.0.1 Build0604

• miniBSD
In de home folder staat de web admin site, in de site httpd. Die zou ik dus niet zomaar verwijderen.

De standaard indeling kun je niet aanpassen. Je kunt wel windows shares verbergen en zodoende de standaard mappen niet meer zichtbaar maken.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Campo di Casa
  • Nu online
Had problemen om de HDD aan een linux bak te hangen, maar net disk 3 en 4 laten scannen door HDtune pro. Disk 3 geeft de melding "end to end error detection". Disk 4 gaf geen foutmelding.

Zal donderdag naar Mycom gaan om te kijken of dit nog onder garantie valt. Had zo nog maar een paar maand in bezit. Aanschafdatum 28-02-2013
Vind het wel vaag dat dit nu de 2e keer is dat disk3 defect is....

Kan zoiets veroorzaakt worden door de NAS?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Net QTS 4.0.1 op m'n TS-219P+ gezet en het begint al lekker: al m'n scripts en binaries in /opt pleite :( Verder ziet het er wel gelikt uit en het werkt mooi. Ineens voel ik niet meer zo de drang om naar Synology over te stappen :) Maar ja, nu al die meuk die ik in /opt had zitten weer helemaal fixen :{

UPDATE: ineens lijkt alles er weer te staan :? Enfin, vals alarm dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 18-06-2013 22:22 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• miniBSD
housekamp schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:01:
Had problemen om de HDD aan een linux bak te hangen, maar net disk 3 en 4 laten scannen door HDtune pro. Disk 3 geeft de melding "end to end error detection". Disk 4 gaf geen foutmelding.

Zal donderdag naar Mycom gaan om te kijken of dit nog onder garantie valt. Had zo nog maar een paar maand in bezit. Aanschafdatum 28-02-2013
Vind het wel vaag dat dit nu de 2e keer is dat disk3 defect is....

Kan zoiets veroorzaakt worden door de NAS?
Aangezien er twee maal een probleem met een schijf op controller 3 is geweest, vind ik het wel erg verdacht. Wat ik in ieder geval zou doen is een nachtelijke controle aanzetten om te kijken of je daar iets uit kunt opmaken: http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?hdd_smart.htm

Onlangs had ik ook een smart error, schijf vervangen en verschillende diepe scans laten uitvoeren. Geen fout aangetroffen. Het lijkt wel ofdat het een 'false positive' was, en na het uitnemen en weer terugplaatsen heeft schijf nog een aantal weken -tot aan de vervanging door een grotere schijf- het prima gedaan.

Ik heb daardoor ook het vermoeden dat niet alle meldingen kloppen. Als de schijf op controller 4 weer terugplaatst, zou het goed kunnen dat het weer naar behoren werkt. Ik zou dit in ieder geval nog eens testen.

Ter overweging, je hebt een RAID-5 array wat ik persoonlijk een dilemma vind. Enerzijds lekker veel schijfruimte, maar als het goed fout gaat kun je gegevens verliezen. En juist door de hoeveelheid schijfruimte is backuppen lastiger wat betreft tijd en opslag.

• Campo di Casa
  • Nu online
Ik zit nu helaas op het werk en kan daardoor niet bij de NAS komen. Maar heb gisteravond disk4 weer terug geplaatst en laten scannen. Disk3 heb ik eruit gelaten. Kreeg vanmorgen de melding binnen dat de NAS niet goed afgesloten zou zijn en daarna de melding dat disk4 weer een error gaf.

Ik zit er serieus aan te denken om dan maar het data verlies voor lief te nemen en de boel helemaal opnieuw op te bouwen. Dit keer geen Raid5 maar misschien Raid10 of een andere oplossing.
Maar daar zal ik me nog wat in moeten verdiepen. En zoals jij al aangeeft... Als het fout gaat met een grote hoeveelheid aan data maak je daar niet zo maar een backup van.

• miniBSD
Je zou ook kunnen overwegen om schijven in de enkele modus te gebruiken in plaats van RAID. Persoonlijk zou ik alleen RAID inzetten als snelheid en continuiteit vereist zijn, met een aparte schijf voor de besturing en een hardwardmatige RAID controller.

Maar voor je de zaak uit elkaar trekt, zorg dat je een backup kunt maken. Dit moet toch een keer gebeuren.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:19
Ik heb wat gezocht, maar kan geen antwoord vinden.

Ik heb een TS-459 pro.

Hij heeft 1GB RAM. Volgens QNAP zelf niet uitbreidbaar, maar de module kan je er zo uithalen. Als ik onderstaande erin zou plaatsen wordt deze dan ook herkend? QNAP geeft geen antwoord op mijn vraag :(

pricewatch: Kingston KVR1333D3S8S9/2G

€20 is niet veel, maar als het niet werkt ook weer zonde om te kopen.

Vanmiddag komen er 3 * 3TB WD REDS binnen die ik gebruik in RAID5. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze klaar zijn.

CPU is zeker niet te OCen he?

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:45

KL643

beeldaandemuur

@Hierboven

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=182&t=31417

[ Voor 12% gewijzigd door KL643 op 20-06-2013 12:15 ]

beeldaandemuur

• Campo di Casa
  • Nu online
miniBSD schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:45:
Je zou ook kunnen overwegen om schijven in de enkele modus te gebruiken in plaats van RAID. Persoonlijk zou ik alleen RAID inzetten als snelheid en continuiteit vereist zijn, met een aparte schijf voor de besturing en een hardwardmatige RAID controller.

Maar voor je de zaak uit elkaar trekt, zorg dat je een backup kunt maken. Dit moet toch een keer gebeuren.
Was het gisteravond helemaal zat en heb de nog wetkende schijven geformateerd getest en weer in de NAS geplaatst. Vervolgens van beide schijven een NAS laten bouwen en badblocks laten scannen. Vanmorgen was hij nog bezig en kreeg ik geen verbinding om te zien hoelang het nog gaat duren. Status lampje knippert wel rood. Status van de disks zijn groen.

Ben benieuwd wat ik vanavond ga aantreffen...

• miniBSD
@Ray187: Het opbouwen van de RAID kan versneld worden: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=10268

@housekamp: je zou de defecte schijf ook eens kunnen formateren, kijken wat die doet.

• Unknown Alien
Thanks ik ga meteen de module bestellen :)
*edit*
Heb hem meteen besteld d:)b
*edit*
Sweet. uiIteraard staat putty op de PC. Als ik tijd hebt vanavond proberen. Als ik geen tijd hebt dan laat ik hem snachts wel draaien.

Installeer je ook Apps via Putty? Linux is voor mij jarennnn geleden.

TS-459 pro
Kan het een HDDs opstelling zijn?
Als ik Transmission gebruik vanaf de client v4.1 of vanaf me NAS v3.7 maakt geen verschil. Zelfde als ik SABnzb gebruik.

Ik DL met 5.3MB als de locatie op de NAS is. Gebruik ik Utorrent met locatie HDD op me PC dan is de DL van hetzelfde bestand 7.4MB.

Ik had voorheen WD EARS 3 * 1.5TB in JBOD,

[ Voor 29% gewijzigd door Unknown Alien op 20-06-2013 15:31 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46

4POX

Everybody is wired

Unknown Alien schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:04:
Ik heb wat gezocht, maar kan geen antwoord vinden.

Ik heb een TS-459 pro.

Hij heeft 1GB RAM. Volgens QNAP zelf niet uitbreidbaar, maar de module kan je er zo uithalen. Als ik onderstaande erin zou plaatsen wordt deze dan ook herkend? QNAP geeft geen antwoord op mijn vraag :(

pricewatch: Kingston KVR1333D3S8S9/2G

€20 is niet veel, maar als het niet werkt ook weer zonde om te kopen.

Vanmiddag komen er 3 * 3TB WD REDS binnen die ik gebruik in RAID5. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze klaar zijn.

CPU is zeker niet te OCen he?
Deze zit er bij mij in. Als de model nummers overeenkomen zal het wel de goede zijn.

AKA Rinkel weblog

• miniBSD
@Ray187: packages (apps) installeer je via de web interface in het QPKG center zoals:

Afbeeldingslocatie: http://docs.qnap.com/nas/en/qpkg01.jpg

En je kunt ook QPKG packages downloaden en via deze web interface installeren. Valt mee dus.

• Unknown Alien
@miniBSD,

Die had ik idd al gevonden.

Ik had alleen op i-net beetje zitten zoeken naar een andere BT client. Ik had ergens gelezen dat Utorrent ook geïnstalleerd kon worden.Daar is alleen geen QPKG.

Spotnet vind ik matig en ik ken geen andere betere usenet shizzle. vandaar dat ik torrent gebruik. sneller ook nog

• miniBSD
Het verschil zou ik eerder bij het OS zoeken dan de applicatie. Bedenk dat volgens fabrieksopgave een TS-459 Pro 2 met 4 schijven onder belasting 35 watt verbruikt, dat moet ergens vandaan komen.

Volgens het QNap fora is uTorrent alleen voor Microsoft Windows en niet over te zetten naar Linux. Je zou dan door middel van Wine op je NAS het moeten draaien. Dat is nogal een omweg op zijn zachtst uitgedrukt. Je bent dan beter af met Transmission Web Client.

• Unknown Alien
Is idd een heel gedoe. Gebruik nu ook gewoon Transmission. Andere kant ik hou 2MB over voor overig i-net verkeer :)

Gebruik je OpenVPN op je QNAP? werkt dat een beetje?

• miniBSD
Ik gebruik PPTP (windows VPN) en dat werkt goed en stabiel. OpenVPN verwacht ik hetzelfde van.

• Unknown Alien
4POX schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:49:
[...]

Deze zit er bij mij in. Als de model nummers overeenkomen zal het wel de goede zijn.
Past niet. De 459 heeft DDR2 en dit is de DDR3.

Hopelijk kan ik hem ruilen.
miniBSD schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 19:38:
Ik gebruik PPTP (windows VPN) en dat werkt goed en stabiel. OpenVPN verwacht ik hetzelfde van.
Zou ook moeten werken. Zal eens uitzoeken.

Ik snap nog steeds niet waarom de DL via Transmission zo instabiel is. Ga dat toch eens uitzoeken.

• miniBSD
Probeer eens de maximale snelheid van Transmission te begrenzen op 80-90% procent van je verbinding snelheid. Dan moet het stabieler worden.

• Campo di Casa
  • Nu online
Had ook soms problemen met Transmission. Bij mij was dit simpel opgelost door de upload snelheid te beperken. stabiliteit werd daarna een stuk beter.

• Unknown Alien
miniBSD schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 09:34:
Probeer eens de maximale snelheid van Transmission te begrenzen op 80-90% procent van je verbinding snelheid. Dan moet het stabieler worden.
Ok ga deze instelling eens proberen.
housekamp schreef op zondag 23 juni 2013 @ 06:44:
Had ook soms problemen met Transmission. Bij mij was dit simpel opgelost door de upload snelheid te beperken. stabiliteit werd daarna een stuk beter.
Me UL staat al op max 5kb

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 16:41
Ik heb een 439 Pro II en gebruik OpenVPN, nu is het zo dat de snelheid veel lager ligt dan als ik direct zonder VPN verbinding leg met de NAS. Zit er iets in die VPN wat de boel vertraagt? Moet ik het in mijn config zoeken?

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 10:58
Solosmots schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:55:
Ik heb een 439 Pro II en gebruik OpenVPN, nu is het zo dat de snelheid veel lager ligt dan als ik direct zonder VPN verbinding leg met de NAS. Zit er iets in die VPN wat de boel vertraagt? Moet ik het in mijn config zoeken?
De grootste vertraging van vpn is de versleuteling. Enige jaren terug zat ik met een netbook (mini laptopje van hp) in Frankrijk. Op zich viel internetten nog wel mee maar vpn en ssl trokken echt een wissel op de cpu. Dergelijke bakjes en ook machines zoals qnaps moeten alles met de cpu doen dus versleutelen en ontsleutelen kost cpu-power en als je daar al niet veel van hebt...

Als je ziet dat de qnap de vertragende factor is en het blijkt de cpu te zijn, dan kan je de versleuteling wat minder zwaar zetten.

Moderne telefoontjes hebben speciale hardware voor versleutelen en ontsleutenen, daarom zijn ze met minder cpu power toch minder traag bij een versleutelde verbinding.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de meeste internet verbindingen in de download richting veel sneller zijn dan in de upload richting. Maar als je vanaf internet of zo via vpn naar je thuis omgeving gaat, dan is downloaden op je lokatie gelijk aan uploaden vanaf thuis. als dit de bottleneck is dan is de oplossing een grotere bandbreedte, of een symetrische verbinding (met de zelfde upload als download). Bij adsl het dit sdsl.

• miniBSD
De download snelheid is gekoppeld aan de upload snelheid. Zet deze niet te laag.

• Unknown Alien
miniBSD schreef op maandag 24 juni 2013 @ 09:05:
[...]

De download snelheid is gekoppeld aan de upload snelheid. Zet deze niet te laag.
Ik heb meerdere settings geprobeerd. Voorheen stond alles op 0.

Vraag over de geheugen module.

Er zit nu een DDR2 800 Mhz, CAS6 van A-data in.

Deze kingston module heeft dezelfde specs. Zou deze dan ook geaccepteerd worden door de NAS?
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S6/2G

Thanks,

*edit*

Volgens QNAP forum werkt dit geheugen 100%
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S5/2G

Deze is niet meer verkrijgbaar.

Deze module van kingston heeft dezelfde specs alleen CAS is 6 ipv 5.
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S6/2G

Dit moet toch ook gewoon werken dan?

*edit*

[ Voor 29% gewijzigd door Unknown Alien op 24-06-2013 11:13 ]

Verwijderd

Ik heb ook een vraagje. Ik draai Sickbeard op poort 5060. Ook heb ik MyCloudnas geconfigureerd. Ik wil nu via de auto router configuration deze service ook publiceren. Dit lijstje is echter vast, Sickbeard staat er niet tussen en kan ik niet toevoegen...
Ik heb al van alles gezocht, op Google is daar ook niks over te vinden. Hoe kan ik zorgen dat poort 5060 ook automatisch via UPNP geconfigureerd wordt?

• beerse
  • Laatst online: 14-11 10:58
qnap versie 4.x: een mooie nieuwe gevel maar achter die gevel is toch het een en ander ingestort en aardig verprutst.

Met mijn hobby/pruts/nerd werk had ik uit de optware bundel dnsmasq geinstalleerd. Nog niet perfect, automatisch opstarten lukte niet maar verder wel praktisch bruikbaar... Tot de installatie van qnap 4... Blijkt het hele optware circus niet meer te werken. Heeft iemand anders een vergelijkbare ervaring?

En vooral, is er al iemand bezig met een oplossing?

• Solosmots
  • Laatst online: 11-11 16:41
beerse schreef op zondag 23 juni 2013 @ 20:02:
[...]

De grootste vertraging van vpn is de versleuteling. Enige jaren terug zat ik met een netbook (mini laptopje van hp) in Frankrijk. Op zich viel internetten nog wel mee maar vpn en ssl trokken echt een wissel op de cpu. Dergelijke bakjes en ook machines zoals qnaps moeten alles met de cpu doen dus versleutelen en ontsleutelen kost cpu-power en als je daar al niet veel van hebt...

Als je ziet dat de qnap de vertragende factor is en het blijkt de cpu te zijn, dan kan je de versleuteling wat minder zwaar zetten.

Moderne telefoontjes hebben speciale hardware voor versleutelen en ontsleutenen, daarom zijn ze met minder cpu power toch minder traag bij een versleutelde verbinding.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de meeste internet verbindingen in de download richting veel sneller zijn dan in de upload richting. Maar als je vanaf internet of zo via vpn naar je thuis omgeving gaat, dan is downloaden op je lokatie gelijk aan uploaden vanaf thuis. als dit de bottleneck is dan is de oplossing een grotere bandbreedte, of een symetrische verbinding (met de zelfde upload als download). Bij adsl het dit sdsl.
Heb 35mbps synchroon, en zoals ik tikte, direct via FTP zonder VPN krijg ik volle mep qua snelheid. CPU power, ik heb het volgens mij wel eens gecontroleerd en wat ik me herinner valt dat reuze mee :) Encryption kan van High naar Medium naar None, heb hem altijd op Medium staan, None lijkt mij niet zo slim want dan heeft het volgens mij niet zoveel zin om via VPN te werken.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:22

Ethirty

Who...me?

beerse schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:23:
qnap versie 4.x: een mooie nieuwe gevel maar achter die gevel is toch het een en ander ingestort en aardig verprutst.
Dat had ik ook al gemerkt. De upgrade kon niet eens overweg met de standaard netwerk recycle bin van QNAP zelf en allerlei services en instellingen waren terug gezet naar default.

Wat ik eigenlijk ook wel erg vind is dat de wizard voor myqnapcloud niet eens fatsoenlijk vertaald is, net als grote delen van de help functie. Ze zijn toch al een tijdje bezig.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Campo di Casa
  • Nu online
Het opnieuw opbouwen van Raid10 dit keer is bijna klaar. zit rond de 87% van het synchroniseren. de TS-410 is trouwens wel heel erg traag, duurt een eeuwigheid :P Maar dan kan ik de NAS tenminste wel weer gaan gebruiken.

Maar is er naast het scannen van badblocks en het uitlezen van SMART info nog een methode om de 'stabiliteit' van de array te testen? Voordat ik weer de boel ga vol zetten met data, wil ik wel graag mezelf een beetje overtuigen van de kwaliteit, ook al is dat maar een moment opname ;)
het verlies van de 1.7TB aan data heeft me toch wat voorzichtiger gemaakt...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er is een commande om dat opbouwen te versnellen, vergeet alleen iedere keer het commando.

Koop een externe USB disk en backup je belangrijkste files daar naartoe. Als het waardevol is, vertrouw dan niet alleen op de RAID functie, dat is geen backup!

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Unknown Alien
Dus wil jij zeggen dat een externe USB HDD wel een backup is?? Off site is de enige backup. bv crash plan.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Backup naar een USB disk is een van de vormen van backup ja. Net als online, tape of een willekeurig ander extern medium. Welke vorm van backup je kiest is afhankelijk van de waarde van de data en of je alleen tegen defecten, tegen menselijk handelen of ook tegen rampen wil beschermen.

RAID is géén backup, hooguit een 1e lijns bescherming tegen mechanisch falen. Zeker bij softwarematige oplossingen als in een QNAP ben je bij datacorruptie dan alsnog alles kwijt. Om nog maar te zwijgen over de tijd die het duurt dat je RAID weer gerebuild is waarin je extra risico loopt.

#team_UTC+1

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Een backup is eenvoudig weg een kopie van de originele data op een ander medium (kan zelfs van het zelfde type zijn).
Een GOEDE backup is een kopie van de originele data en is geografisch (significant) gescheiden opgeslagen van de originele data.

Mijn server en NAS draaien allebei RAID5 en van de server maak ik een backup op mijn NAS.
Van mijn NAS maak ik een backup op een harde schijf die zo'n 25km verder is gestationeerd (bij vrienden van ons).

UIteraard alleen de belangrijke data zoals foto's etc.

RAID is inderdaad geen backup, maar een manier om de beschikbaarheid van de data te vergroten en ik ben nog steeds verbaasd dat er mensen zijn die pas nadenken over een backup 10 seconden NADAT ze alle belangrijke data zijn verloren ...

http://www.deyterra.com

• Campo di Casa
  • Nu online
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Maar ik weet dat Raid geen backup is. Het gaat er meer om in hoeverre ik de Raid en HDD's kan testen. Heb namelijk 3 defecte HDD's gehad in nog geen 4 maand. Vandaar dat ik dus de boel eerst grondig wil testen voordat er weer een zooi data op komt :)

• Unknown Alien
Ethirty schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:31:
Backup naar een USB disk is een van de vormen van backup ja. Net als online, tape of een willekeurig ander extern medium. Welke vorm van backup je kiest is afhankelijk van de waarde van de data en of je alleen tegen defecten, tegen menselijk handelen of ook tegen rampen wil beschermen.

RAID is géén backup, hooguit een 1e lijns bescherming tegen mechanisch falen. Zeker bij softwarematige oplossingen als in een QNAP ben je bij datacorruptie dan alsnog alles kwijt. Om nog maar te zwijgen over de tijd die het duurt dat je RAID weer gerebuild is waarin je extra risico loopt.
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen met wat de een zegt :)

Je data enkel op een externe HDD hebben staan is geen backup.

Tenzij je dezelfde data ook op bv je lokale PC/laptop staat. Volgens mij bedoelde je dit als ik zo je laatste post lees. Ik dacht dat je bedoelde dat data enkel op je externe HDD staat ook een back up noemt.

me NAS gebruik ik voornamelijk als "mass" storage (HD films) maar ook als backup voor me foto's, maar ik heb die bestanden op 2 verschillende locaties staan.

Enige echte correcte backup is voor mij alle data off site. Als je huis af fikt dan ben je ook alles kwijt ook al heb je 100 externe HDDs thuis liggen :+

• dread
  • Laatst online: 01-10 12:27

dread

Sluwe vlaming

miniBSD schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:24:
Zo te zien is er een php proces wat naar de harde schijven aan het schrijven is.

Wat mij zo snel al op viel, er zijn twee vermeldingen in de cron die uitgeschakeld kunnen worden:
code:
1
2
0 3 * * * /bin/rm -rf /mnt/HDA_ROOT/twonkymedia/twonkymedia.db/cache/*
0-59/15 * * * * /etc/init.d/nss2_dusg.sh

De cache folder van Twonky bestaat niet bij mij en de tweede entry is het surveillance station, die je wellicht niet gebruikt. Deze processen worden wel om de drie minuten opgestart.
Surveillance station is uitgeschakeld en twonkymedia is ook uitgeschakeld. Hoe kan ik die processen dan verwijderen? Opnieuw opstarten is alweer vaak genoeg gedaan dus dat helpt ook niet.

Hoewel ik moet zeggen dat hij nu veel stiller is. (waar ik niets voor gedaan heb)

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Unknown Alien schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen met wat de een zegt :)

Je data enkel op een externe HDD hebben staan is geen backup.

Tenzij je dezelfde data ook op bv je lokale PC/laptop staat. Volgens mij bedoelde je dit als ik zo je laatste post lees. Ik dacht dat je bedoelde dat data enkel op je externe HDD staat ook een back up noemt.

me NAS gebruik ik voornamelijk als "mass" storage (HD films) maar ook als backup voor me foto's, maar ik heb die bestanden op 2 verschillende locaties staan.

Enige echte correcte backup is voor mij alle data off site. Als je huis af fikt dan ben je ook alles kwijt ook al heb je 100 externe HDDs thuis liggen :+
Nee, dat zou niet slim zijn. Ik bedoelde een externe disk als backup van je NAS ;)

Ik heb tegenwoordig alles op mijn NAS staan en van de belangrijkste zaken maak ik een kopie naar een externe disk. Op mijn computer staan in principe alleen tijdelijke files of zaken die niet vanaf een NAS werken.

#team_UTC+1

• Campo di Casa
  • Nu online
Sinds ik meerdere schijven in mijn TS-410 heb zitten en deze in een Raid5 of Raid10 array heb draaien, merk ik dat het kopiëren van voornamelijk grote bestanden naar de PC niet soepel verloopt. Het kopiëren gaat met een snelheid zo rond de 15MB/s om vervolgens na een aantal procent de snelheid te zien zakken tot 0KB/s. Net alsof het kopiëren gepauzeerd word. Vervolgens gaat het kopiëren weer verder.

Wat het raar maakt is, dat het niet altijd gebeurt. Aangezien ik eerst dacht aan een netwerk probleem heb ik gekeken of er verder nog data verkeer binnen mijn netwerk was. Dat is niet het geval. Ben zelfs niet aan het downloaden. Ik heb ook mijn gbit Switch ertussen uit gehaald om te kijken of daar het probleem lag. Dat is het ook niet. Ik heb alleen nog niet de NAS rechtstreeks op de PC aangesloten. Had ergens gelezen dat dit wel mogelijk is, maar weet niet hoe.

Maar kan dit probleem ook bij de NAS liggen? Vooral omdat ik voorheen met 1 schijf, voor zover ik me kan herinneren, nergens last van had. Tijdens de pauzeer momenten is mijn NAS ook niet te bereiken via de browser. Het enigste wat aanstaat op de NAS is SAMBA en WINS. Verder staat alles uit.

/UPDATE

Ik zie net nadat ik een aantal grote bestanden van rond de 2GB gekopieerd heb, dat bij systeembronnen/proces, proces smbd dik 90% van de CPU opeist. En daar ook op blijft hangen. zelfs als het kopiëren klaar is. En proces smbd staat 2x in het lijstje. De andere proces staat niks te doen. Neem aan dat smbd staat voor SAMBA? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Campo di Casa op 27-06-2013 06:56 ]

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

smbd staat inderdaad voor SAMBA DAEMON.

Heb je al geprobeerd je NAS te rebooten? Ik heb een TS-859 met 4 schijven en bij mij gaat kopieren met 55-60MB gemiddeld met pieken van 80-85MB/s

• Campo di Casa
  • Nu online
rally schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 08:49:
smbd staat inderdaad voor SAMBA DAEMON.

Heb je al geprobeerd je NAS te rebooten? Ik heb een TS-859 met 4 schijven en bij mij gaat kopieren met 55-60MB gemiddeld met pieken van 80-85MB/s
Heb dat wel gedaan. Maar geen merkbare resultaat. Eergisteren haalde ik nog dik 35MB/s met het kopiëren naar de NAS en 55MB/s van NAS naar PC. Dus het kan wel maar iets zorgt ervoor dat de snelheid beperkt word en met regelmaat in elkaar zakt.

Via FTP (explorer in Windows) haalde ik waarschijnlijk nog minder aan snelheid. Kon alleen niet zien hoeveel en klapte eruit.

• Unknown Alien
Duidelijk CPU issue, maar of het aan de CPU ligt....

Enkele HDD doet niet aan parity zoals RAID5 dus je CPU doet weinig.

Is het veel werk om je NAS back to factory defaults te zetten en dan stap voor stap alles configureren en kijken bij welke stap hij weer zo langzaam is?

Ik gebruik RAID5 een copie actie naar de NAS gaat met 80MB. ALS het 1 grote bestand is bv MKV. AVCHD folders met kleine bestanden haalt hij 60MB.

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:27
Qnap had een issue in een vorige firmware dat het schrijven een stuk trager ging en uiteindelijk ophield als de schijven 90%-90% vol waren, ik weet niet welke versie je draait?

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

• Campo di Casa
  • Nu online
Ik draai 3.8.3 Heb hiervoor 4.0.1 gedraaid totdat de HDD's kapot gingen en de boel opnieuw moest opbouwen. Maar weet nog dat ik het probleem ook had met firmware 4.0.1

Zal vanavond wel ff de boel resetten naar de factory default. Misschien dat ik iets heb uitgezet wat niet moest... Heb nu namelijk alleen Samba draaien. Meer niet :)

• Unknown Alien
Zijn je HDDs door de nieuwe FW stuk gegaan? V4.0.1 is nog niet zo lang uit toch.
Lees veel klachten over v4.0.1. Ik draai voorlopig nog wel op 3.8.3. Doet het prima.

Welke HDDs gebruik je?

Toch geinig ik heb QNAP een bericht gestuurd of ik mijn TS-459 pro zelf een geheugen upgrade kan geven. Kan niet volgens hun max 1GB.
Nou andere kingston 2GB DDR2 module erin en hij ziet gewoon 1.97GB RAM. Helaas is DDR2 duurder en langzamer dan DDR3, maar goed voor 3 tientje is dat wel de moeite waard.

• Campo di Casa
  • Nu online
Nee ik had een zeer waarschijnlijk een slechte batch. In totaal 3 vd 5 HDD's gingen kapot. Betrefde Seagate ST2000DM001. Firmware CC24. Heb nu 2 nieuwe met firmware CC26 en nog 2 met firmware CC24.

Denk niet dat het komt door de laatste firmware van QNAP. Maar draai ook voorlopig ff 3.8.3

Wel lekker dat je NAS nu wat meer ruimte heeft. En 3 tientjes valt nog mee...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Unknown Alien schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:18:
Toch geinig ik heb QNAP een bericht gestuurd of ik mijn TS-459 pro zelf een geheugen upgrade kan geven. Kan niet volgens hun max 1GB.
Nou andere kingston 2GB DDR2 module erin en hij ziet gewoon 1.97GB RAM. Helaas is DDR2 duurder en langzamer dan DDR3, maar goed voor 3 tientje is dat wel de moeite waard.
Dat zal de verlijmde module zijn geweest? Daarmee vervalt je garantie. Sommige modellen zoals mijn 459 Pro II hebben een extra slot waar 2GB ingestoken kan worden (totaal 3GB) met behoud van garantie. In theorie kan ik er dus zelfs 4GB in kwijt, maar daar zie ik het nut nog niet van in. Die 3GB krijg ik al niet vol.

#team_UTC+1

Verwijderd

Ik heb een probleempje met een TS-410 waar ik niet meer uit kom. Ik krijg de hele tijd de melding: System has detected that your DNS server can't resolve hosts, and some applications might not work properly.

Ik gebruik de DNS van google (8.8.8.8 / 4.4.4.4). Voor de rest is het apparaat gewoon benaderbaar via internet, dingen als live firmware check werken gewoon. Maar een mycloudnas account aanmaken lukt niet omdat er geen verbinding is met internet. Is er misschien iemand met een tip? Alvast bedankt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wat is het effect als je de DNS van je provider instelt, of gewoon je router als DNS instellen? Werkt het dan wel/niet/anders?

#team_UTC+1

• Unknown Alien
housekamp schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:20:
Nee ik had een zeer waarschijnlijk een slechte batch. In totaal 3 vd 5 HDD's gingen kapot. Betrefde Seagate ST2000DM001. Firmware CC24. Heb nu 2 nieuwe met firmware CC26 en nog 2 met firmware CC24.

Denk niet dat het komt door de laatste firmware van QNAP. Maar draai ook voorlopig ff 3.8.3

Wel lekker dat je NAS nu wat meer ruimte heeft. En 3 tientjes valt nog mee...
Dikke pech dus met de HDDs. Garantie neem ik aan.

Ik heb vorige week de WD REDs ontvangen en ik heb geeneens gekeken naar de FW. Als het goed werkt mooi vanaf blijven denk ik maar. En tot nu toe draait het super.
Ethirty schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:28:
[...]

Dat zal de verlijmde module zijn geweest? Daarmee vervalt je garantie. Sommige modellen zoals mijn 459 Pro II hebben een extra slot waar 2GB ingestoken kan worden (totaal 3GB) met behoud van garantie. In theorie kan ik er dus zelfs 4GB in kwijt, maar daar zie ik het nut nog niet van in. Die 3GB krijg ik al niet vol.
Ik had verwacht dat hij verlijmd was, maar dat was dus niet het geval. Haal hem er zo uit. 10 min. werk. CAS van de nieuwe module is 6 en de originele was CAS5, maar zal ik niks van merken.

2GB zal ik niet eens voltrekken. Wanneer gebruikt hij je werkgeheugen? unRAR natuurlijk, maar goed ik gebruik Transmission en veel BD25 die ik DL komen als BDMV folders binnen dus komt geeneens WInRAR aan te pas.

Max was ik heb gezien is ~700MB in gebruik. Maar geod wilde extra RAM omdat het kan en 3 tientjes who cares :D

Dat DNS probleem gewoon je Gateway IP invoeren en klaar. Tenminste doe ik hier wel en dan komt de melding niet terug.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Unknown Alien schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:16:
2GB zal ik niet eens voltrekken. Wanneer gebruikt hij je werkgeheugen? unRAR natuurlijk, maar goed ik gebruik Transmission en veel BD25 die ik DL komen als BDMV folders binnen dus komt geeneens WInRAR aan te pas.

Max was ik heb gezien is ~700MB in gebruik. Maar geod wilde extra RAM omdat het kan en 3 tientjes who cares :D
Je kan er websites met MySQL op draaien, LMS lust ook wel wat geheugen en je hebt ook nog iets van EyeOS, wat een soort VM is. Heb volgens mij zelfs een keer wat gezien van iemand die XP in een VM op zijn QNAP had draaien. Dan zit je geheugen zo vol :P

Ligt er dus maar net aan wat je allemaal draait op je NAS.

#team_UTC+1

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:39:
Ik heb een probleempje met een TS-410 waar ik niet meer uit kom. Ik krijg de hele tijd de melding: System has detected that your DNS server can't resolve hosts, and some applications might not work properly.

Ik gebruik de DNS van google (8.8.8.8 / 4.4.4.4). Voor de rest is het apparaat gewoon benaderbaar via internet, dingen als live firmware check werken gewoon. Maar een mycloudnas account aanmaken lukt niet omdat er geen verbinding is met internet. Is er misschien iemand met een tip? Alvast bedankt.
secondary DNS server van Google is 8.8.4.4 en NIET 4.4.4.4
Wellicht dat daar de fout door komt?

• Campo di Casa
  • Nu online
ik wil wel ff de NAS resetten naar fabrieks instellingen, maar krijg de volgende melding..
De schijfconfiguratie resetten verwijdert alle gegevens van de schijf en neemt enige tijd in beslag. Bent u zeker?
Ben ik dan ook alle instelling m.b.t. tot de Raid array kwijt? Lijkt me toch niet... hoop ik...
:)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je dat doet ben je zo te zien al je data kwijt!

#team_UTC+1

• Unknown Alien
housekamp schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 20:49:
ik wil wel ff de NAS resetten naar fabrieks instellingen, maar krijg de volgende melding..

[...]

Ben ik dan ook alle instelling m.b.t. tot de Raid array kwijt? Lijkt me toch niet... hoop ik...
:)
Hhmm ok vaag waarom zou hij je data willen verwijderen?

Zou idd maar niet doen dan.
Ethirty schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:20:
[...]

Je kan er websites met MySQL op draaien, LMS lust ook wel wat geheugen en je hebt ook nog iets van EyeOS, wat een soort VM is. Heb volgens mij zelfs een keer wat gezien van iemand die XP in een VM op zijn QNAP had draaien. Dan zit je geheugen zo vol :P

Ligt er dus maar net aan wat je allemaal draait op je NAS.
Ahh ja dat klopt idd. Ik gebruik dat allemaal niet. Mijn NAS is alleen voor HD films en foto's :)

probleem dat Transmission zo onstabiel DL is voorbij met deze HDDs. DL weer met ~7.5MB

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik heb een QNAP TS-210 en de firmware check tool zegt dat er geen update is, hoewel op de website staat hij er voor mijn model wel bij... beter van niet in termen van performance of heeft men daar andere ervaringen mee?

Naast een nieuwe look is er verder eigenlijk veel nieuw op het gebied van multimedia als ik dat zo zie...

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-10 22:27

Satom

Verzamel ervaringen

Hmm.. ik heb een QNAP TS-221 gekregen vandaag en probeer SabNZBd erop te krijgen, maar ik weet niet welke ik moet pakken (ARMX09 of ARMX19)? :X

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Zeker niet de ARM09

Edit: kan je het niet gewoon installeren via de appcenter?

[ Voor 62% gewijzigd door KL643 op 04-07-2013 22:34 ]

beeldaandemuur

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

KL643 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:28:
Zeker niet de ARM09

Edit: kan je het niet gewoon installeren via de appcenter?
Ja, ik dacht, ik probeer gewoon en heb de ARM19 gepakt. Die werkt perfect, heb het programma nu draaiende :+

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Mooi :)

beeldaandemuur

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

Wat een snelheidsverschil met de WD MyBookLive, alles loopt zo smooth (: *Waar een blikseminslag en een goede verzekering wel niet goed voor kan zijn*

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Weet iemand hoe het kan dat ik vanuit XBMC op de Raspberry Pi alleen de hoofdmappen van de QNAP zie, maar niet de mappen die daaronder hangen? Ik zie bijvoorbeeld de map Multimedia. maar de map Movies (zelf aangemaakt) daaronder zie ik niet.

Ik zie bij de Shared Folders ook geen NFS knop tussen de knoppen rechts. Heb ik in het begin iets niet aan/uit gezet?

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:19
VAnTurenhout schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:03:
Weet iemand hoe het kan dat ik vanuit XBMC op de Raspberry Pi alleen de hoofdmappen van de QNAP zie, maar niet de mappen die daaronder hangen? Ik zie bijvoorbeeld de map Multimedia. maar de map Movies (zelf aangemaakt) daaronder zie ik niet.

Ik zie bij de Shared Folders ook geen NFS knop tussen de knoppen rechts. Heb ik in het begin iets niet aan/uit gezet?
http://wiki.xbmc.org/?title=NFS#QNAP <- controleer daar even. Die guide even doorlopen.

Even een totaal andere vraag. Een vriend van mij heeft 2e hand een TS-109 tweedehands op de kop weten te tikken. Heeft trouw dienst gedaan afgelopen 5 maand maar nu echter heeft die nas het probleem dat hij ongeacht welke schijf hij heeft vaak zijn config verliest bij een reset. QNAP ticket ingeschoten en die geven aan dat hij waarschijnlijk hardware matig defect is, en naar een service-center moet.

Nu heeft hij deze echter 2e hands gekocht en de vraag eigenlijk is: is het (financieel) nog wel verstandig om zo'n nas te laten maken? Is het uberhaupt mogelijk? Misschien weet @SL1000 hier iets over?

[ Voor 34% gewijzigd door Senaxx op 08-07-2013 14:21 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Weet je al wat het kost om hem te laten maken dan? En wat heeft de (2e-hands) aanschaf gekost?

Hardware matig defect, lijkt helemaal niet zo erg, tenzij je hardwarematig bedoeld ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 08-07-2013 15:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Campo di Casa
  • Nu online
Is er een manier om de QNAP TS-410 rechtstreeks aan de PC te hangen? dus zonder tussenkomst van een router/switch etc.?
het ging een paar dagen goed met een constante verbinding met data overdracht, maar sinds gisteravond is de verbinding weer behoorlijk instabiel. zo tik je de 50MB/s aan, en een paar seconde later zakt de boel in tot 0Kb/s. Alsof je een auto zit die om de 50m een rood stoplicht tegenkomt.

Ik wil dus voor eens en altijd uitsluiten dat het aan mijn netwerk gear ligt...

ter info, het onstabiele treed zowel op bij lezen als schrijven. En als de verbinding inklapt is de NAS ook slecht of niet te bereiken via de browser (admin).

[ Voor 14% gewijzigd door Campo di Casa op 09-07-2013 06:11 ]

• alie19875
housekamp schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 06:06:
Is er een manier om de QNAP TS-410 rechtstreeks aan de PC te hangen? dus zonder tussenkomst van een router/switch etc.?
het ging een paar dagen goed met een constante verbinding met data overdracht, maar sinds gisteravond is de verbinding weer behoorlijk instabiel. zo tik je de 50MB/s aan, en een paar seconde later zakt de boel in tot 0Kb/s. Alsof je een auto zit die om de 50m een rood stoplicht tegenkomt.

Ik wil dus voor eens en altijd uitsluiten dat het aan mijn netwerk gear ligt...

ter info, het onstabiele treed zowel op bij lezen als schrijven. En als de verbinding inklapt is de NAS ook slecht of niet te bereiken via de browser (admin).
DHCP server aanzetten op je Qnap en met een xrosslink kabel aan je PC aansluiten, zou toch wel moeten werken denk ik. Of andersom DHCP server op je PC, of gewoon met een vast IP werken zolang je maar een xrosslink kabel gebruikt.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:19
Room42 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:01:
[...]

Weet je al wat het kost om hem te laten maken dan? En wat heeft de (2e-hands) aanschaf gekost?

Hardware matig defect, lijkt helemaal niet zo erg, tenzij je hardwarematig bedoeld ;)
Hardwarematig ja ;) Maar we hebben de nas voor € 90,- opgehaald inclusief een 640GB HDD. En daarbij het is ook al een aardig oud beestje. Maar voor de taken als nzbget + sickbeard + storage was het perfect.

Maar 2e hands is er geen bon bij mee gekomen helaas, dus ik denk dat er weinig kans is dat hij naar een QNAP authorised Dealer kan voor reparatie.

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Senaxx schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:18:
[...]
Nu heeft hij deze echter 2e hands gekocht en de vraag eigenlijk is: is het (financieel) nog wel verstandig om zo'n nas te laten maken? Is het uberhaupt mogelijk? Misschien weet @SL1000 hier iets over?
Lijkt mij niet...je kan nu een TS-120 kopen voor €167,- draait de laatste QTS 4 firmware. Nog goedkoper kan ook, een TS-112 heb je voor €117,- (maar deze zal eerder e.o.l. worden). Reparatie (verzenden etc) gaat denk ik niet lukken onder de €100,- (gokje).

beeldaandemuur

• Campo di Casa
  • Nu online
komt maar geen eind aan de problemen met mijn NAS. vanmorgen had ik weer een rood lampje bij disk3. Kan nog niet zien wat precies het probleem is, heb weer eens geen verbinding met de NAS, maar als dit net als de voorgaande 2 keer is, zou de HDD aan vervanging toe zijn. En dat bestaat gewoon niet. Dan zou dit de 4e HDD in 5 maand zijn. Komt nog eens bij dat de verbinding met de NAS niet stabiel is, (soms zijn er goeie dagen) en dit breekt me nu op.

Ga m'n data veilig stellen en dan gaat de QNAP TS-410 er uit...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

housekamp schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:13:
komt maar geen eind aan de problemen met mijn NAS. vanmorgen had ik weer een rood lampje bij disk3. Kan nog niet zien wat precies het probleem is, heb weer eens geen verbinding met de NAS, maar als dit net als de voorgaande 2 keer is, zou de HDD aan vervanging toe zijn. En dat bestaat gewoon niet. Dan zou dit de 4e HDD in 5 maand zijn. Komt nog eens bij dat de verbinding met de NAS niet stabiel is, (soms zijn er goeie dagen) en dit breekt me nu op.

Ik gok een rotte voeding. Dat kan veel rare storingen geven en schijven laten crashen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• sig69
  • Laatst online: 18:13
Crap, vanochtend een schijf uit m'n raid5 gegooid (read/write error ofzo, SMART). Hij is nu bad blocks aan het scannen (71% sinds vanochtend 9 uur), als ie klaar is kan ik de schijf toch gewoon weer in de raid5 array zetten en rebuilden? Heb het al een keer eerder gehad maar dat is al een tijdje terug.. De nieuwe interface helpt ook niet echt, nog niet echt aan gewend.

Roomba E5 te koop

• alie19875
sig69 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:11:
Crap, vanochtend een schijf uit m'n raid5 gegooid (read/write error ofzo, SMART). Hij is nu bad blocks aan het scannen (71% sinds vanochtend 9 uur), als ie klaar is kan ik de schijf toch gewoon weer in de raid5 array zetten en rebuilden? Heb het al een keer eerder gehad maar dat is al een tijdje terug.. De nieuwe interface helpt ook niet echt, nog niet echt aan gewend.
Je zou het kunnen maar of het aanbevolen is om een schijf waarvan je weet dat het bad blocks bevat weer terug te stoppen in je Raid 5 setup is denk ik niet echt het slimste en vragen om problemen.
Ook is het zo dat deze blocks nu gemarkeerd zijn als bad block en er mag niet op worden geschreven, dus in theorie heeft deze schijf nu minder capaciteit als alle andere schijven in je Raid 5 setup.

[ Voor 12% gewijzigd door alie19875 op 10-07-2013 16:37 ]

• KL643

KL643

beeldaandemuur

housekamp schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:13:

Welke schijven zitten erin?

beeldaandemuur

• sig69
  • Laatst online: 18:13
Geen fouten gevonden, hij heeft de schijf vanzelf alweer toegevoegd en is nu aan het rebuilden :)

Roomba E5 te koop

• Campo di Casa
  • Nu online
KL643 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:57:
[...]

Welke schijven zitten erin?
het gaat om schijven van Seagate. ST2000DM001. de eerste 4 welke ik in februari dit jaar heb opgehaald hadden firmware CC24. Meteen in de eerste paar dagen ging er 1 defect. Deze is weer geruild voor indentieke schijf met dezelfde firmware.
Een paar weken geleden 2 defecte schijven. Viel binnen de garantie en heb deze geruild voor dezelfde schijven maar dit keer kreeg ik firmware CC26 mee. Deze 2 schijven zijn nu ook weer defect...
Van de 9 Seagate schijven die er nu in hebben gezeten zijn er maar liefst 5 defect gegaan! Dit heeft dan ook niks te maken met de HDD's aangezien de schijven normaal gesproken door iedereen goed worden bevonden. Zelfs QNAP geeft aan dat deze schijven compatible zijn en er geen problemen mee worden verwacht.

Het gaat elke keer om slot 3 waar de schijven kapot gaan, en wisselend in slot 2/4. De schijf in slot 1 werkt prima. Verbaasd me ook niet aangezien daarvoor 2,5 jaar een enkele schijf heeft gezeten en had daar nooit problemen mee. Betrof ook nog eens een schijf van WD die niet eens word vermeld als compatible...
Dat was een schijfje uit een oude externe disk ;)

En naast het feit dat mijn QNAP schijven vreet is de verbinding ook slecht. (lees mijn voorgaande posts maar) Er zit een dikke fout in de NAS. Het is alleen jammer dat ik er pas achter kom nadat ik er 4 schijven in hang. En dat heb ik dus de eerste 2,5 jaar niet kunnen testen omdat er maar 1 schijf in zat. Ga dus vanmiddag maar het hele verhaal uitleggen aan de support van QNAP Nederland.

Ze moet gewoon gestopt worden. Het is een serial-killer voor HDD's :+ (als een tweaker met kiespijn..)

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Note16
These hard drives models have passed QNAP lab's compatibility verifications. However, some users have reported unstable experiences with these hard drives. Users who encounter any issues with these hard drive models are welcome to contact our tech support for direct assistance. The manufacturer has released a new firmware version for these hard drive models. Please check this link for more information.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en

En als ik naar zijn grotere broer kijk, de 3000 GB versie wordt het nog erger...

NOT recommended

Note15
These hard drives models have passed QNAP lab's compatibility verifications. However, some users have reported unstable experiences with these hard drives on older Turbo NAS firmware versions. Thus, we strongly suggest that users upgrade their Turbo NAS to firmware 3.7.1 or onward to improve compatibility. Users who still encounter issues after firmware upgrade are welcome to contact our tech support for direct assistance. The manufacturer also releases a new firmware version for these hard drive models. Please check this link for more information. Please be noticed this hard drive is desktop edition. To obtain the better system stability and reliability, we suggest using the business edition hard drive to build the RAID volume in the business environment.

[ Voor 47% gewijzigd door KL643 op 11-07-2013 09:29 ]

beeldaandemuur

• Campo di Casa
  • Nu online
KL643 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:22:
Note16
These hard drives models have passed QNAP lab's compatibility verifications. However, some users have reported unstable experiences with these hard drives. Users who encounter any issues with these hard drive models are welcome to contact our tech support for direct assistance. The manufacturer has released a new firmware version for these hard drive models. Please check this link for more information.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en

En als ik naar zijn grotere broer kijk, de 3000 GB versie wordt het nog erger...

NOT recommended

Note15
These hard drives models have passed QNAP lab's compatibility verifications. However, some users have reported unstable experiences with these hard drives on older Turbo NAS firmware versions. Thus, we strongly suggest that users upgrade their Turbo NAS to firmware 3.7.1 or onward to improve compatibility. Users who still encounter issues after firmware upgrade are welcome to contact our tech support for direct assistance. The manufacturer also releases a new firmware version for these hard drive models. Please check this link for more information. Please be noticed this hard drive is desktop edition. To obtain the better system stability and reliability, we suggest using the business edition hard drive to build the RAID volume in the business environment.
Vanmorgen gesproken met de support van QNAP, en kwam idd ook met de melding zoals jij hierboven beschreef. Er zit nu niks anders op dan te kijken voor nieuwe schijven of een andere NAS waar ik de huidige schijven in kan plaatsen. 8TB in mijn PC is een beetje overkill :P

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

KL643 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:22:
Note16
These hard drives models have passed QNAP lab's compatibility verifications. However, some users have reported unstable experiences with these hard drives.
Daar baal ik bij QNAP altijd zo van. Koop je voor honderden euro's aan harddisks die op de goedgekeurde lijst staan, blijken ze na een paar maanden toch niet goed te werken. Dat was met de EARS serie en nu dus ook met deze.

Ik heb de ST2000DL004 (en de Samsung voorganger HD204UI) erin, die blijven hopelijk nog wel een tijdje stabiel. En anders moet ik toch maar aan van die RED schijven, of een ander 24x7 model, alleen die premium prijs :X

#team_UTC+1

• Campo di Casa
  • Nu online
http://www.qnap.com/nl/index.php?sn=4150&lang=nl

Niet raar dat het mij niet was opgevallen dat mijn HDD's niet compatible zijn. Achter de schijven staat note 16. Als je vervolgens note 16 leest staat er niet vermeld dat er problemen mee zijn....

Dat hadden ze wel wat duidelijker mogen omschrijven dan.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zelfs al staan ze in de lijst als compatible, dan nog is het geen garantie dat ze over 6 maanden nog compatible zijn. Zodra QNAP genoeg klachten krijgt over een bepaald model disk dan komt daar een note bij of gaat hij helemaal van de lijst. Helaas al met verschillende schijven zien gebeuren in het verleden.

#team_UTC+1

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is de vraag of schijven die problemen hebben gegeven in de Qnap, wel goed werken in RAID in een pc. Ik heb jarenlang 1TB WD-schijven gehad die nooit problemen gaven, totdat ik ze probeerde te vervangen door grotere schijven. Toen kreeg ik allerlei foutmeldingen en moest ik mijn data via externe schijven overzetten naar de nieuwe schijven.

De WD-schijven zette ik vervolgens in een pc in RAID5, maar dat ging meteen fout. Nu zitten er drie stuks standalone in dezelfde pc en één in een externe behuizing, en alles werkt perfect.

• Campo di Casa
  • Nu online
Ethirty schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 22:19:
Zelfs al staan ze in de lijst als compatible, dan nog is het geen garantie dat ze over 6 maanden nog compatible zijn. Zodra QNAP genoeg klachten krijgt over een bepaald model disk dan komt daar een note bij of gaat hij helemaal van de lijst. Helaas al met verschillende schijven zien gebeuren in het verleden.
Is dit dan iets wat voornamelijk voorkomt bij QNAP? Of kennen ze dit probleem ook wel bij andere merken...

Ik heb nu de oude WD schijf van 640GB er weer in zitten. Daarmee heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. En ben verder wel tevreden over mijn NAS. Alleen door deze ervaring met non-compatible schijven heeft mijn mening over QNAP wel een deukje opgelopen. Ik heb nu de RED schijven van WD gezien, zou compatible zijn, maar wie zegt mij niet dat ook deze straks worden afgeraden...

Heb andere straks hier voor 720 euro aan HDD's liggen, waarvan de helft (Seagate's) niks liggen te doen :P

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Probleem ligt hem vaak in wat drfruit hierboven omschrijft. Desktop schijven in RAID zetten gaat op termijn vaak mis. De ene disk zal beter gaan dan de andere en de lijst van QNAP is daarvoor zeker wel een goed uitgangspunt. De enterprise schijven hoor je zelden wat over, die staan ook altijd in hun eigen categorie. Of andere bedrijven zoals Synology hetzelfde ervaren durf ik niet te zeggen. Ik weet van Synology niet eens of zij ook zo'n lijst publiceren (ga ik wel een beetje van uit)

Voor wat betreft de Red schijven, die zijn mechanisch hetzelfde als de Green's, maar de firmware is speciaal aangepast voor het gebruik in een NAS. De kans dat die van de lijst verdwijnen acht ik érg klein. Andere HD-merken stappen namelijk ook met speciaal aangepaste modellen in de NAS markt.

Overigens is het niet zo dat alle schijven op de lijst een risico vormen. Ik zou me vooral focussen op relatief nieuwe modellen. Pak je een disk die al een aantal maanden op de markt is, dan is de kans groter dat deze in de praktijk ook al uitvoerig is getest en weinig tot geen problemen heeft gegeven. Maar ik zou na een aantal jaren ervaring met QNAP ook altijd een beetje Googlen op het type disk wat ik voor ogen had. Kijken of je geluiden van diverse fora kan oppikken over de ervaringen. Zo heb ik toen mijn HD204UI geselecteerd (die na de overname door Seagate gerebrand zijn naar de 2000DL). Heeft me wat tijd gekost om te verzekeren dat het om dezelfde disks en firmware ging en die te combineren waren.

[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 12-07-2013 10:11 ]

#team_UTC+1

• Campo di Casa
  • Nu online
Synology heeft ook een dergelijke lijst waar ze de compatibiliteit van schijven vermelden. Je kan daar zoeken op type NAS en schjiven. Hebben ze wel handig gedaan.

Ik heb me een beetje verdiept in de RED schijven van WD om te kijken of dit de nieuwe schijven gaan worden voor mijn TS-410. Het ziet er goed uit, mits je de boel in een RAID array gooit. de schijven als single disk gebruiken word afgeraden i.v.m. TLER.

Verwijderd in "WD Red als desktop disk"

De huidige Seagate schijven die ongeschikt zijn gaan dus hun dienst doen als extra DATA schijven in mijn PC. Mijn NAS krijgt dus straks 4 verse WD RED's. Tot die tijd draait de NAS met een single disk die voorheen prima werk leverde, en krijgt de data een backup op de Seagate schijven in de PC. ;)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:31
is er een alternatieve app om muziek af te spelen dan via de QMobile app? Ik heb een USB geluidskaartje achter in mijn 119P+ geprikt, en aangesloten op mijn stereo. Werkt goed, maar de app is gewoon erg minimalistisch. Ook opent hij vaak files in een verkeerde volgorde (ondanks dat ze goed getagged zijn). Ik vraag me dus af of er een andere manier is om via een app muziek af te spelen. zou het via Twonky kunnen? Ik bedoel dus via het geluidskaartje, niet streamen naar mijn mobiel oid.

Hi Ha Hopjesvla

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hoe werken die apps in QTS4 eigenlijk? Ik installeer QAirplay en klik op de app maar krijg alleen een error te zien. Vervolgens probeer ik Plex Media Server, krijg ik alleen een 404. Ik was in de veronderstelling dat dit plug and play moest zijn :?

Dropbox werkt, maar alle files krijgen rechten van het admin account ipv het account waaronder ik het geinstalleerd heb. Alleen de Logitech Media Server werkt normaal, maar die had ik al draaien voor ik QTS4 installeerde.

#team_UTC+1

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 22:39

The_Scarabial

MTB for life!

Ik heb een TS-239 Pro II met 2x2TB in Raid 1. Wil dit graag ombouwen naar 2x4TB, iemand daar ervaring mee, hoe dit in z'n werk gaat (met databehoud uiteraard)?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eerst de ene disk vervangen, daarna de andere. Je moet eerst in de webinterface aangeven dat je een schijf gaat vervangen.

Gewoon, zoals in de help staat: http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?raid_management.htm

Zorg wel dat je een disk kiest die op de lijst staat van QNAP.

#team_UTC+1

Verwijderd

Hoi , allemaal !

Ook ik ben gelukkige eigenaar geworden van de qnap TS-469L. Ook meteen de upgrade gedaan naar 3 GB RAM , dit met een kingston DDR3 latje . QNAp's ram latjes zijn way overpriced ...

Ik ben er nu nog even mee aan het "spelen" om wat wegwijs te geraken. Het ding heeft dan ook enorm véél features aan boord . En hierdoor is het wat vallen en opstaan .

Na de aankoop mijn 4 seagates 3 TB's erin gegooid en in RAID 5 geplaatst ( = +- 8.5TB ) .
Dit zijn desktop schijven STDM reeks . Later gelezen dat je beter voor WD RED schijfjes kan gaan.

Dan wat teveel geprult met aanmaak van ISCSI schijf en per ongelijk deze schijf véél te groot gemaakt ( 2500GB ) . Ik wou die dan deleten, in de hoop van die 2.5TB terug te krijgen, maar nee .

Hierdoor heb ik de raid 5 opstelling dan maar weer verwijdert en eens een RAID 10 opstelling aangemaakt . Lijkt me nog veiliger dan RAID 5 en het zou sneller werken ook .

Het enige hatelijke vind ik persoonlijk, zijn de syncronisatie tijden bij het aanmaken van een raid. Duurt uren aan een stuk en je moet het achteréén laten lopen zonder het ding af te zetten of je kan helemaal opnieuw herbeginnen .

Wat ik wel niet begrijp is dat deze sync ook gebeurt bij raid 10 ? Bij raid 5 is het logisch daar je met "parity" zit , terwijl raid 10 het doet zonder ( minder cpu intens ) en in feite een mirror is van twee stripes
( raid 1 + raid 0 ) .

Ik heb al wat zitten prullen met "putty" en dit is het resultaat van een raid 10 sync :

[~] # cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] [multi path]
md0 : active raid10 sdd3[3] sdc3[2] sdb3[1] sda3[0]
5857395072 blocks super 1.0 64K chunks 2 near-copies [4/4] [UUUU]
[====>................] resync = 23.3% (1369798784/5857395072) finish=773 .2min speed=96720K/sec

md4 : active raid1 sdd2[2](S) sdc2[3](S) sdb2[1] sda2[0]
530048 blocks [2/2] [UU]

md13 : active raid1 sdd4[2] sdc4[3] sdb4[1] sda4[0]
458880 blocks [4/4] [UUUU]
bitmap: 0/57 pages [0KB], 4KB chunk

md9 : active raid1 sdd1[2] sdc1[3] sdb1[1] sda1[0]
530048 blocks [4/4] [UUUU]
bitmap: 0/65 pages [0KB], 4KB chunk

unused devices: <none>
[~] #

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2013 19:47 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:54
Je kunt met behulp van de ssh interface de raid rebuild speed flink versnellen.

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=10268

[ Voor 24% gewijzigd door wortelsoft op 28-07-2013 20:08 ]

Verwijderd

wortelsoft schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:04:
Je kunt met behulp van de ssh interface de raid rebuild speed flink versnellen.

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=10268
Heb ik gedaan , zie de resultaten hierboven :9 .

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45

TheBorg

Resistance is futile.

Erikz.nl schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:31:
[...]

Ik gebruik het dedicated backupprotocol Rsync. Dat werkt volgens mij het snelste. Draai nu 100mbit (zwakke schakel in het netwerk) en haal daarmee de maximale snelheid (11Mb/s). Op 1000mbit zou ik realistisch 60 Mb/s moeten halen. Protocol staat de hele tijd open en ik draai vanaf twee desktops incrimental updates. Werkt als een zonnetje. Verder geen ervaring met samba en FTP.
http://www.rsync.net/resources/howto/windows_rsync.html

Ik vraag me trouwens af hoeveel spare drives jullie op de plank hebben liggen. Ik gebruik 6 WD Red 3TB schijven in RAID6 en ben eigenlijk van plan te wachten tot in december de WD Red 5TB beschikbaar is voordat ik spares koop.

Overigens zou de 4TB Red volgende maand beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door TheBorg op 29-07-2013 17:46 ]

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Nieuwe firmware:

Version & Build]
QTS 4.0.2 Build0726

[New Features]
- QTS performance enhancement
- Photo Station
1. More pictures can be selected during photo import/upload
2. Full screen support for slideshow
3. Multiple pictures can be geotagged at the same time
4. Deleting a picture will no longer refresh the page
5. Photo file path is now linked to File Station for direct opening
6. Adds password prompt when accessing Qsync or Private Collection
7. On-the-fly video transcoding for TS-x59, TS-x69
8. Performance enhancement
9. Adds the ability to rotate the transcoded video files
- Setup: add an option to pre-install home or business-oriented features during first time setup for TS-x69 series
- Add the ability to clear partition in reset option (e.g. after reboot, the NAS enters Quick Setup status)
- Update OpenSSL to 1.0.1e

[Changes]
- Change SNMP output values from integers to strings
- Download Station: add a disclaimer for the first time usage

[Major Issues Fixed]
- Unable to login to QTS under some circumstances
- The destination folder could not be displayed in Rsync backup to Deltacopy Server
- Symform could not be installed successfully
- The HDD standby may not be functional in some circumstances
- Advanced Folder Permission could not be applied if the name of subfolder is “A&B”
- A guest folder was created automatically during anonymous FTP login
- [Photo Station] User could not enter private collection if no password was set
- Eaton Ellipse Max 600 UPS could not be recognized
- [File Station] Uploading files greater than 2GB could fail
- Google Drive Sync was unable to sync after the firmware update

• Gruson
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:27
Nounou, OpenSSL eindelijk geupdated. Kunnen we eindelijk veilig een VPN opzetten.

7DII | Canon 10-18 IS STM | Sigma 18-35 1.8 | Canon 100L | Canon MP-E 65mm

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hopelijk fixen ze bij de volgende versie dan de auto-update weer. Die roept sinds 3.8.3 al dat er geen nieuwere versie is. Deze wordt ook niet gezien. Dan maar weer met de hand updaten.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 34 ... 67 Laatste