Deze post geeft dus een uitleg hoe ik heb gezorgd dat mijn NAS goed in slaap gaat.
Ik draai momenteel wel de QNAP versie van ongeveer een jaar terug maar denk niet dat dit veel uithaalt.
Om te controleren of je SAMBA (Microsoft netwerk dus) het probleem is van het niet uit schakelen van je NAS is eenvoudig:
Zet je HDD's op 5 minuten slaaptijd.
Indien met Samba op je NAS niet in slaap gaat en met Samba af wel he je het probleem gevonden (zo simpel is het).
Wat je ook kan doen is volgende tool gebruiken (al geeft die ook niet zoveel nuttige informatie (toch niet voor leken in ieder geval)):
http://wiki.qnap.com/wiki...hard_drives_from_spindown
Die kan je dus helpen achterhalen indien andere systemen zijn die je NAS wakker houden.
In ieder geval, indien blijkt dat het je Samba is heeft voor mij volgende methode gewerkt.
De uitleg kan misschien wel je SAMBA (tijdelijk) kapot helpen dus ik raad je aan om van alle bestanden die je kopieert eerst een backup te nemen! Ook weet ik niet wat het effect is indien je na deze wijzigingen een QNAP update installeert (denk niet dat dit een probleem zal geven, maar je weet maar nooit)
1] Schakel Windows netwerking (Samba dus) uit in het admin paneel van de NAS.
2] Steek een USB stick in je NAS die je permanent kan gebruiken
3] Formatteer de USB naar EXT4 (kan ook weeral via admin paneel van de NAS)
4] SSH naar je NAS en doe volgende zaken:
In /usr/local/samba/var/ is er een map locks die een symbolische link is naar /share/MD0_DATA/.locks/
Dit kan je zien doe met cd naar /use/local/samba/var te gaan en dan het comando `ls -al` te gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
| [/usr/local/samba/var] # ls -l
-rw-r--r-- 1 admin administ 10240 Sep 20 13:53 h
lrwxrwxrwx 1 admin administ 22 Sep 20 14:02 locks -> /share/MD0_DATA/.locks/
-rw-r--r-- 1 admin administ 757760 Sep 20 13:56 locks.backup.tar
-rw-r--r-- 1 admin administ 496 Sep 20 14:00 oude_opstelling
lrwxrwxrwx 1 admin administ 20 Oct 22 2011 var -> /usr/local/samba/var/ |
Informatie over wat een symbolische link is:
Wikipedia: Symbolic link
Wat je moet doen is dus de map /share/MD0_DATA/.locks kopiëren naar de USB.
"cp -r /share/MD0_DATA/.locks /share/USBDisk1" zal waarschijnlijk dit doen.
Dan (nadat je gecontroleerd hebt dat het goed is gekopieerd naar de USB moet je de map .locks in MD0_data verwijderen: `rm -r /share/MD0_DATA/.locks`.
Vervolgens maken we een nieuwe symbolische link aan `ln -s /share/USBDisk1/.locks /share/MD0_DATA/.locks`
Het effect is dus dat er schijnbaar niets is veranderd voor programma's, ze kunnen nog altijd op dezelfde manier bestanden benaderen, alleen staan de lock bestanden nu op de USB stick en niet meer op je HD.
Het zelfde moet je ook doen voor 3 bestanden in /etc/config:
/etc/config/secrets.tdb
/etc/config/smbpasswd
/etc/config/smbusers
Dus kopieer bestand naar de usb, verwijder bestand op je schijf, maak symbolische link.
Het eindresultaat ziet er dan bij mij zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| [/share/MD0_DATA] # ls -al
....
drwxr-xr-x 2 admin administ 4096 Sep 13 2011 .idmap/
lrwxrwxrwx 1 admin administ 21 Sep 20 15:34 .locks -> /share/USBDisk1/locks/
drwxrwxrwx 2 admin administ 4096 Sep 13 2011 .php_session/
...
[/etc/config] # ls -al
drwxr-xr-x 17 admin administ 4096 Oct 2 22:38 ./
drwxr-xr-x 9 admin administ 4096 Oct 2 00:00 ../
...
lrwxrwxrwx 1 admin administ 34 Sep 20 15:28 secrets.tdb -> /share/USBDisk1/config/secrets.tdb
..
lrwxrwxrwx 1 admin administ 32 Sep 20 15:28 smbpasswd -> /share/USBDisk1/config/smbpasswd
...
lrwxrwxrwx 1 admin administ 31 Sep 20 15:28 smbusers -> /share/USBDisk1/config/smbusers
... |
Maak uiteindelijk nog een copy van de USB, want USB's durven wel is snel kapot te gaan. In theorie moet je elke keer als je een gebruiker toevoegd opnieuw een copy maken van de smbusers (Ik neem automatische iedere nacht een backup van de USB).
5] Start nu in het admin paneel je Microsoft netwerking service terug.
Hopelijk gaat je NAS nu veel sneller in slaap

.
[
Voor 11% gewijzigd door
Nactive op 02-10-2012 23:59
]