Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 67 Laatste
Acties:

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:31
okay,

MM ik heb wat lopen kloten met rechten op mijn nas. Nu klopt er niks meer van
hier een schets

Temp ( everyone admin en maarten hebben read write rechtten) (Dune deny rechten)
new ( everyone admin en maarten hebben read write rechtten) (Dune deny rechten)

Sabnzb zet alle bestanden in deze map. Maar die mappen hebben de volgende rechten:
(admin read /write) (Dune deny)

Nu moet ik dus elke keer als hij wat gedownload heeft apply and replace all existing permissions of this folders,files and subfolders.

Iemand suggesties?

Net de share verwijderd en weer opnieuw aangemaakt. Maar dat mocht ook niet baten.

[ Voor 7% gewijzigd door chimera2 op 20-09-2012 14:43 ]

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10
(zou in Spotweb topic kunnen maar aangezien het specifiek QNAP is probeer ik het hier)
Iemand een suggestie welke QPKG op dit moment het beste werkt op een QNAP (659)? Mijn hele oude installatie (thanks to SL1000) is er mee gestopt. Heb de "SpotWeb_1107022312.qpkg" en de "SpotWeb_0.973_x86.qpkg" geprobeerd maar beiden zonder werkend resultaat. Ik moet de install.php draaien maar dat resulteerd na invullen van de eerste gegevens in een blanco pagina.

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-08 15:54
ZiSE schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:46:
(zou in Spotweb topic kunnen maar aangezien het specifiek QNAP is probeer ik het hier)
Iemand een suggestie welke QPKG op dit moment het beste werkt op een QNAP (659)? Mijn hele oude installatie (thanks to SL1000) is er mee gestopt. Heb de "SpotWeb_1107022312.qpkg" en de "SpotWeb_0.973_x86.qpkg" geprobeerd maar beiden zonder werkend resultaat. Ik moet de install.php draaien maar dat resulteerd na invullen van de eerste gegevens in een blanco pagina.
Wat voor QNAP heb je?

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10
TS-659 Pro

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
ik heb een qnap 119p II en heb q mobile op mijn android telefoon staan.

De fotos die op mijn nas staan zijn zichtbaar op mijn telefoon, maar de films niet (verschillende formaten die ook ondersteund worden door mijn telefoon) ik heb al gegoogled maar kon geen oplossing vinden, hoe ik ervoor zorg dat de videos wel zichtbaar zijn..

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:19

KL643

beeldaandemuur

Gaat niet lukken vanwege het beperkte bestand formaat dat door Qmobile ondersteund wordt. Misschien kan je xbmc op je telefoon zetten :)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1813089

[ Voor 18% gewijzigd door KL643 op 21-09-2012 16:05 ]

beeldaandemuur

• Tophatter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-10 21:59
Ik heb een TS-112 en zit met een probleem: om de haverklap valt de verbinding weg en dan blinkt het STATUS lampje op de voorkant rood. Dat los ik dan op door 'm uit te zetten, stekker eruit en erin en dan hopen dat ie op enig moment weer zichtbaar is in m'n netwerk. Dat duurt dan een paar uur tot een dag en vervolgens ben ik 'm weer kwijt.

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het met m'n netwerk te maken heeft, alhoewel m'n andere apparaten er geen last van lijken te hebben. Zou het kunnen zijn dat m'n router (Vigor 2130n) er een potje van maakt? Ik heb de QNAP rechtstreeks met een Cat5e kabeltje aangesloten op een poort van de router.

Heeft iemand suggesties?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Wat zeggen de log files?

Strava | AP | IP | AW

• groggy
  • Niet online
ik heb crashplan geïnstalleerd op mijn Qnap om fotos te backuppen.
Mijn fotos staan in de map multimedia, als deze map selecteer in de crashplan interface ziet hij maar 1 file, en backup ook maar 1 file. terwijl deze map vol staat met fotos.

Echter heb mapje multimedia heeft ook een (voor mij) vreemd icoontje, zie link https://dl.dropbox.com/u/1046627/crashplan.PNG

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat icoontje wil zeggen dat het een Symbolic Link is. Een snelkoppeling, zeg maar. Hij verwijst naar een map op een volume. In mijn geval is dat MD0_DATA/Multimedia (volledig is het dus /share/MD0_DATA/Multimedia).

Maar let alsjeblieft een beetje op je taalgebruik en wees volledig in het stellen van je vragen. Dit komt redelijk laks over zo. Sterker nog, technisch gezien deed je slechts een mededeling ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 22-09-2012 12:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• groggy
  • Niet online
Bedankt, mijn Qnap is nu bezig met backuppen.

Je heb gelijk, ik ben er niet helemaal bij. Bovendien was ik gefrustreerd doordat ik het maar niet werkend kreeg, maar dat is geen excuus.

• Room42
  • Niet online
Excuses aanvaard :) Fijn dat het nu werkt!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Zojuist een QNAP TS-419P II aangeschaft, met 2 x 2TB schijven. Deze staan in een RAID-1 configuratie, de huidige status: Synchronizing(6%) - 00:54:43

Dit duurt wel erg lang niet?

De schijven die erin zitten: Seagate ST2000DM001-9YN1CC4B

Moet ik hier overigens op wachten? of kan ik wel al gebruik maken van de schijven? :+

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 18:46 ]

• Tophatter
Niets dat aan het netwerk gerelateerd is. In de event log staat een aantal keer "System was not shut down properly last time" en "The file system is not clean". Ik denk zelf dat dat komt doordat ik het systeem telkens uitschakel en weer opstart via de knop op de voorkant als ik zie dat er geen response is.

Evengoed zou een probleem met de harddisk volgens mij nooit mogen leiden tot een netwerk probleem of wel?

• chimera2
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:36:
Zojuist een QNAP TS-419P II aangeschaft, met 2 x 2TB schijven. Deze staan in een RAID-1 configuratie, de huidige status: Synchronizing(6%) - 00:54:43

Dit duurt wel erg lang niet?

De schijven die erin zitten: Seagate ST2000DM001-9YN1CC4B

Moet ik hier overigens op wachten? of kan ik wel al gebruik maken van de schijven? :+
Je kan hem gewoon gebruiken. En bij mij was hij met 4x3tb 24 uur bezig.

Verwijderd

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de 419P II damnnn, lekker krachtig ding!

alleen heb ik echter wel één vraagje tot nu toe; als SABnzbd bestanden download en hij ze uitpakt dan doet hij dit onder de permissies van admin. kan ik ook ergens instellen dat hij de permissies automatisch op 777 zet?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 10:28 ]

• Waterbom
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
Wie kan me op weg helpen met het volgende probleem. Als ik de NFS share movies open op mijn Dune Base krijg ik keurig de moviewall te zien, maar de speler bevriest onmiddellijk. Geen enkele button op de afstandsbediening reageert nog. Kan hem allen nog maar uitzetten met de powerbutton. Bij de andere shares heb ik geen problemen, dus alleen bij de films.
Ik ben een leek met dit soort dingen, dus ik geef maar even wat informatie waarvan ik niet weet of dat zinvol is. De shares staan op de QNAP Nas en ik gebruik het tcp protocol. Ik gebruik Dune explorer. Benaderen via mijn PC geeft geen enkel probleem.

• Tophatter
Uhh, als het vanaf je PC wel werkt (ik neem ook via het netwerk) dan zit er waarschijnlijk iets niet lekker in je Dune box. Schot voor de boeg: misschien is ie de films op de achtergrond aan het processen (indexeren, thumbnails maken, metadata zoeken, enz.) wat veel geheugen vreet.

• Tophatter
Ik ben weer een stap verder in m'n zoektocht naar een oplossing voor m'n TS-112 probleem:
- als ik het IP adres intik in de browser krijg ik wel de web setup guide te zien die vanaf de webserver op de NAS draait.
- met poort 8080 eracht zie ik het inlogscherm, maar als ik inlog blijft ie hangen op "loading" tot ik een refresh doe en dan ben ik er opeens in. De interface doet het dan maar half, de helft laadt niet lekker.
- de QNAP finder zegt dat ie niks kan vinden en via Windows explorer lukt het me ook niet om de share te vinden.

Weird, maar het probleem zit 'm dus toch in de QNAP, want dit is niet gerelateerd aan het netwerk lijkt me. Nu gaat m'n verdenking steeds meer uit naar de software, alhoewel ik de laatste firmware versie draai...

[ Voor 16% gewijzigd door Tophatter op 24-09-2012 22:40 ]

• Waterbom
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-01-2022
Tophatter schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:28:
Uhh, als het vanaf je PC wel werkt (ik neem ook via het netwerk) dan zit er waarschijnlijk iets niet lekker in je Dune box. Schot voor de boeg: misschien is ie de films op de achtergrond aan het processen (indexeren, thumbnails maken, metadata zoeken, enz.) wat veel geheugen vreet.
Tis vreemd. Heb de Nas gereset naar fabrieksinstellingen. De shares opnieuw aangemaakt. De dune opgestart en de movieshare geopend en zo waar ... probleem opgelost. Ik verlaat de share en kom er daarna weer in terug en jawel hoor ..... freeze. Zou het een filmbestand zijn dat dit probleem veroorzaakt? Maar misschien moet ik nu naar een ander forum.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik moet de Qnap ook eindelijk maar eens gebruiken voor een belangrijjk doel; backups.
We hebben hier een vaste pc (met XP) en 2 laptops met Windows 7.

Wat vinden jullie nou de makkelijkste/beste manier om (automatisch) backups te maken? En het liefst dus ook automatisch en dat het zo is geregeld dat de backup alleen kijkt naar nieuwe/veranderde bestanden en dus niet alles opnieuw een backup van maakt.

Want ik kan bijvoorbeeld een share aanmaken en Windows' ingebouwde backup gebruiken maar ook Qnap's Netbak o.i.d. Ik heb verder ook niet echt ervaring met automatisch backups maken; alleen handmatig complete kopieën elders opslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 28-09-2012 13:44 ]

• chimera2
Volgens mij kan dit met een officiele qpkg. Een client voor op de pc en een qpkg voro op de nas.

• TribalDragon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-11 15:07
Is dat niet NetBakReplicator?

• Webgnome
Piet91 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:34:
Ik moet de Qnap ook eindelijk maar eens gebruiken voor een belangrijjk doel; backups.
We hebben hier een vaste pc (met XP) en 2 laptops met Windows 7.

Wat vinden jullie nou de makkelijkste/beste manier om (automatisch) backups te maken? En het liefst dus ook automatisch en dat het zo is geregeld dat de backup alleen kijkt naar nieuwe/veranderde bestanden en dus niet alles opnieuw een backup van maakt.

Want ik kan bijvoorbeeld een share aanmaken en Windows' ingebouwde backup gebruiken maar ook Qnap's Netbak o.i.d. Ik heb verder ook niet echt ervaring met automatisch backups maken; alleen handmatig complete kopieën elders opslaan.
- Zet rsync aan op je Qnap.
- Installeer qtdsync op je eigen systeem en gaan met die banaan.

Niks geen qpkg installeren op je server. Want je server kan het allemaal uit of the box.

Strava | AP | IP | AW

• Tophatter
Of gebruik robocopy en laat die naar je netwerkshare wegschrijven.

• Piet91
  • Niet online
Bedankt voor de tips!
Ik ga eens kijken wat voor ons hier het handigst is. Het liefst werk ik met zo weinig mogelijk services op de Qnap want dat ding krijg ik nu al niet/nauwelijks in hibernate (met CP, Sab, Sick Beard en de benodigde Optware/Python).

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In dat kader: je kan ook gewoon alles direct op je NAS opslaan. Dus gewoon een drive mappen en klaar is kees.. niks geen gesync...
Ik heb weer goede ervaringmet SyncToy en Allways Sync.

• chimera2
Ik heb de nas terug gezet naar de fabrieks instellingen en een schone installatie van win7
En ik kan zonder problemen op mijn nas komen.guest acces right staat op deny
username en password op de nas en win7 zijn wel alle 2 hetzelfde.

Daarnaast heb ik nog een probleem.
Alle mappen die sabnzb aanmaakt kan ik niet in.
Als ik kijk via de filemanager die hebben rechten 700
domain security staat op: No domain security
user: heb ik dune en Chimera2 aangemaakt. Chimera2 heeft admin rechten
guest acces right staat op deny
username en password op de nas en win7 zijn wel alle 2 hetzelfde.

Ik heb de rechten inmiddels op 777 gezet.
Ik heb laat de nzb's opslaan in een map back up. Daar kan ik echter nog niet in.

Alle problemen zijn opgelost.

[ Voor 92% gewijzigd door chimera2 op 01-10-2012 07:40 ]

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
Waterbom schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:38:
Wie kan me op weg helpen met het volgende probleem. Als ik de NFS share movies open op mijn Dune Base krijg ik keurig de moviewall te zien, maar de speler bevriest onmiddellijk. Geen enkele button op de afstandsbediening reageert nog. Kan hem allen nog maar uitzetten met de powerbutton. Bij de andere shares heb ik geen problemen, dus alleen bij de films.
Ik ben een leek met dit soort dingen, dus ik geef maar even wat informatie waarvan ik niet weet of dat zinvol is. De shares staan op de QNAP Nas en ik gebruik het tcp protocol. Ik gebruik Dune explorer. Benaderen via mijn PC geeft geen enkel probleem.
Als je nfs-over-tcp gebruikt, dan is dat een mogelijke bron van problemen. De default voor nfs is over udp en dat is dan vaak wat ook is ingebouwd in je dune base. Niet dat ik daar meer ervaring mee heb, maar zet nfs eens in udp stand (of sta beide toe) en zie dan wat en hoe het gaat.

• beerse
Piet91 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 16:52:
Ik ga eens kijken wat voor ons hier het handigst is. Het liefst werk ik met zo weinig mogelijk services op de Qnap want dat ding krijg ik nu al niet/nauwelijks in hibernate (met CP, Sab, Sick Beard en de benodigde Optware/Python).
Tja, wat wil je: een zuinige qnap die alles doet en daarmee niet in slaap komt of een bulk aan andere apperatuur ernaast zodat de qnap af en toe kan slapen. Reken eens uit wat je dan grand-total gebruikt?

Mijn idee: zo veel mogelijk door de qnap laten doen, dan kan de rest uit.

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mijn QNAP had ook veel last om in het slaap te geraken. Blijkt dat SAMBA veel wegschrijft op de schijf waardoor hij niet in slaap ging.

Heb die bestanden op een usb stick gezet, en nu gaat mijn NAS altijd in het slaap :-).

[ Voor 7% gewijzigd door Nactive op 01-10-2012 23:26 ]

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
Nactive schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:26:
Mijn QNAP had ook veel last om in het slaap te geraken. Blijkt dat SAMBA veel wegschrijft op de schijf waardoor hij niet in slaap ging.

Heb die bestanden op een usb stick gezet, en nu gaat mijn NAS altijd in het slaap :-).
Mijn TS-210 gaat ook niet in slaap. Heb er 1 HDD in en die ratelt de hele tijd terwijl er 'niets' aan staat gebruik hem alleen als backup en torrent maar torrent daar deel ik niets. Hoe kan dat dan dat ie niet in slaap gaat of waarom blijft de HDD ratelen?

• Piet91
  • Niet online
beerse schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:20:
[...]

Tja, wat wil je: een zuinige qnap die alles doet en daarmee niet in slaap komt of een bulk aan andere apperatuur ernaast zodat de qnap af en toe kan slapen. Reken eens uit wat je dan grand-total gebruikt?

Mijn idee: zo veel mogelijk door de qnap laten doen, dan kan de rest uit.
Wij hebben geen andere apparatuur ernaast staan, alle pc's/laptops staan uit als ze niet gebruikt worden. De Qnap wordt alleen gebruik voor opslag van film/series (en die worden min of meer alleen 's avonds eventueel bekeken) en dus straks backup. Verder niets.
Maar vervolgens hoor ik de NAS wel ongeveer elk half uur 'starten' (of i.i.g. de schijven opstarten).

Punt is dat ik nu Sick Beard, Couchpotato, Sabnzb+ gebruik en daarvoor ook Python en Optware (beiden zijn blijkbaar nodig om die 3 te kunnen draaien). Verder nog zaken als downloadstation, Web File Managar (samba), DLNA media server en NFS (vanwege Raspberry Pi met XBMC. (nu bedenk ik me dat DLNA dan ook wel uitkan als ik NFS gebruik voor streamen)

Voor zover ik weet heb ik alles zo ingesteld dat de NAS zo min mogelijk wakker wordt (ofwel zoektijden zijn per 12/24 uur e.d.).

Het liefst heb ik de NAS gewoon altijd in hibernate, tenzij de schijven aangesproken worden vanwege streamen, samba of nieuwsgroepen.
Extra .qpkg's op de NAS voor bijv. backup's maken hibernate krijgen alleen maar moeilijker.
Nactive schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:26:

Hoe kon je zien wat het was, en welke bestanden heb je op de stick gezet? (ik heb bijvoorbeeld logs van de CP, Sick, Sab ook op stick staan).

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 02-10-2012 11:45 ]

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:15
Ik wil graag de capaciteit van m'n nas uitbreiden (qnap ts-412 met 3x 2TB seagate typenummer eindigend op 542AS). Nu is deze bijna niet verkrijgbaar (naja, bij 1 webshop voor 165 euro..) dus zat ik te denken aan deze: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Dit is dus een hdd uit een heel andere serie, en ik vroeg me af of dit problemen kan opleveren omdat m'n hdd's nu in raid-5 staan. Zullen ze goed kunnen samenwerken in raid-5 of zal de controller ze er om de haverklap eruit gooien? Want tot nu toe heeft ie anderhalf jaar stabiel gedraaid.

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Deze post geeft dus een uitleg hoe ik heb gezorgd dat mijn NAS goed in slaap gaat.

Ik draai momenteel wel de QNAP versie van ongeveer een jaar terug maar denk niet dat dit veel uithaalt.

Om te controleren of je SAMBA (Microsoft netwerk dus) het probleem is van het niet uit schakelen van je NAS is eenvoudig:

Zet je HDD's op 5 minuten slaaptijd.
Indien met Samba op je NAS niet in slaap gaat en met Samba af wel he je het probleem gevonden (zo simpel is het).

Wat je ook kan doen is volgende tool gebruiken (al geeft die ook niet zoveel nuttige informatie (toch niet voor leken in ieder geval)): http://wiki.qnap.com/wiki...hard_drives_from_spindown

Die kan je dus helpen achterhalen indien andere systemen zijn die je NAS wakker houden.

In ieder geval, indien blijkt dat het je Samba is heeft voor mij volgende methode gewerkt.

De uitleg kan misschien wel je SAMBA (tijdelijk) kapot helpen dus ik raad je aan om van alle bestanden die je kopieert eerst een backup te nemen! Ook weet ik niet wat het effect is indien je na deze wijzigingen een QNAP update installeert (denk niet dat dit een probleem zal geven, maar je weet maar nooit)

1] Schakel Windows netwerking (Samba dus) uit in het admin paneel van de NAS.
2] Steek een USB stick in je NAS die je permanent kan gebruiken
3] Formatteer de USB naar EXT4 (kan ook weeral via admin paneel van de NAS)
4] SSH naar je NAS en doe volgende zaken:

In /usr/local/samba/var/ is er een map locks die een symbolische link is naar /share/MD0_DATA/.locks/
Dit kan je zien doe met cd naar /use/local/samba/var te gaan en dan het comando `ls -al` te gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
[/usr/local/samba/var] # ls -l
-rw-r--r--    1 admin    administ    10240 Sep 20 13:53 h
lrwxrwxrwx    1 admin    administ       22 Sep 20 14:02 locks -> /share/MD0_DATA/.locks/
-rw-r--r--    1 admin    administ   757760 Sep 20 13:56 locks.backup.tar
-rw-r--r--    1 admin    administ      496 Sep 20 14:00 oude_opstelling
lrwxrwxrwx    1 admin    administ       20 Oct 22  2011 var -> /usr/local/samba/var/

Informatie over wat een symbolische link is: Wikipedia: Symbolic link

Wat je moet doen is dus de map /share/MD0_DATA/.locks kopiëren naar de USB.
"cp -r /share/MD0_DATA/.locks /share/USBDisk1" zal waarschijnlijk dit doen.
Dan (nadat je gecontroleerd hebt dat het goed is gekopieerd naar de USB moet je de map .locks in MD0_data verwijderen: `rm -r /share/MD0_DATA/.locks`.
Vervolgens maken we een nieuwe symbolische link aan `ln -s /share/USBDisk1/.locks /share/MD0_DATA/.locks`

Het effect is dus dat er schijnbaar niets is veranderd voor programma's, ze kunnen nog altijd op dezelfde manier bestanden benaderen, alleen staan de lock bestanden nu op de USB stick en niet meer op je HD.

Het zelfde moet je ook doen voor 3 bestanden in /etc/config:
/etc/config/secrets.tdb
/etc/config/smbpasswd
/etc/config/smbusers

Dus kopieer bestand naar de usb, verwijder bestand op je schijf, maak symbolische link.

Het eindresultaat ziet er dan bij mij zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[/share/MD0_DATA] # ls -al
....
drwxr-xr-x    2 admin    administ     4096 Sep 13  2011 .idmap/
lrwxrwxrwx    1 admin    administ       21 Sep 20 15:34 .locks -> /share/USBDisk1/locks/
drwxrwxrwx    2 admin    administ     4096 Sep 13  2011 .php_session/
...
[/etc/config] # ls -al
drwxr-xr-x   17 admin    administ     4096 Oct  2 22:38 ./
drwxr-xr-x    9 admin    administ     4096 Oct  2 00:00 ../
...
lrwxrwxrwx    1 admin    administ       34 Sep 20 15:28 secrets.tdb -> /share/USBDisk1/config/secrets.tdb
..
lrwxrwxrwx    1 admin    administ       32 Sep 20 15:28 smbpasswd -> /share/USBDisk1/config/smbpasswd
...
lrwxrwxrwx    1 admin    administ       31 Sep 20 15:28 smbusers -> /share/USBDisk1/config/smbusers
...

Maak uiteindelijk nog een copy van de USB, want USB's durven wel is snel kapot te gaan. In theorie moet je elke keer als je een gebruiker toevoegd opnieuw een copy maken van de smbusers (Ik neem automatische iedere nacht een backup van de USB).

5] Start nu in het admin paneel je Microsoft netwerking service terug.

Hopelijk gaat je NAS nu veel sneller in slaap :).

[ Voor 11% gewijzigd door Nactive op 02-10-2012 23:59 ]

Verwijderd

Voor het maken van backups en het opslaan van films enz. ben ik op zoek naar een NAS.

De QNAP TS412 lijkt me zeer geschikt. Het enige puntje van kritiek vind ik dat hij geen USB 3 heeft.
(i.v.m. het aansluiten van externe hdd's enz)

Weet iemand hier toevallig of qnap op vaste tijden eventuele nieuwe modellen lanceert?

Als er op niet al te lange termijn een opvolger verwacht wordt dan wacht ik die nog even af, maar als hier nog niets over bekend is dan neem ik het ontbreken van usb3 maar voor lief en ga ik binnenkort bestellen :)

• Webgnome
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:18:
Voor het maken van backups en het opslaan van films enz. ben ik op zoek naar een NAS.

De QNAP TS412 lijkt me zeer geschikt. Het enige puntje van kritiek vind ik dat hij geen USB 3 heeft.

Weet iemand hier toevallig of qnap op vaste tijden eventuele nieuwe modellen lanceert?

Als er op niet al te lange termijn een opvolger verwacht wordt dan wacht ik die nog even af, maar als hier nog niets over bekend is dan neem ik het ontbreken van usb3 maar voor lief en ga ik binnenkort bestellen :)
De vraag is natuurlijk wat ga je met die harde schijven doen? Is dat een eenmalige kopieer actie naar de server of is dat om de capaciteit te updaten? Immers als je kiest voor optie 1 dan zou je ook kunnen overwegen om de hd's aan je pc/laptop te hangen (via usb 3) en te kopieren via het netwerk ( 1gigabit)

Strava | AP | IP | AW

• Piet91
  • Niet online
Nactive schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:49:
Deze post geeft dus een uitleg hoe ik heb gezorgd dat mijn NAS goed in slaap gaat.
(....)
Deze post onthoudt ik even. Super!
Maar het probleem bij mij is niet zo zeer dat de NAS continue aanblijft; maar dat de NAS ongeveer elk halfuur even opstart, dus ik gok dat ie dan wat gaan scannen, maar ik heb al die tijden op 12/24 uur gezet, niet elke 30 min....

Verwijderd

Webgnome schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:48:
[...]

De vraag is natuurlijk wat ga je met die harde schijven doen? Is dat een eenmalige kopieer actie naar de server of is dat om de capaciteit te updaten? Immers als je kiest voor optie 1 dan zou je ook kunnen overwegen om de hd's aan je pc/laptop te hangen (via usb 3) en te kopieren via het netwerk ( 1gigabit)
pc & laptop hebben beden (nog) geen USB 3. Ik zou ook wel zonder USB 3 kunnen, maar als er binnen nu en zeg een maand een nieuwe versie komt is het nog wel even de moeite om te wachtten :)

• beerse
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:18:

Naar mijn ervaring is er geen regelmatige roulatie. Modellen gaan voor zover ik nu ervaar wel een paar jaar mee.

Voor usb3 zie ik als voornaamste voordeel ten opzichte van usb2 dat ze sneller is. Daarbij vermoed ik dat de 412 de snelheid van de huidige usb2 aansluitingen maar net (of nog niet eens) kan benutten. Daarmee is er geen noodzaak om over te stappen op usb3. Je kan wel heel goed een usb3 disk/stick in een usb2 host steken. De usb-aansluiting gaat dan automatisch over op usb2 (of zelfs 1.1...)

Als ik het goed heb, biedt de nieuwste 419 wel een usb-3 aansluiting, qnap is er dus wel mee bezig.

• RC2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 10:40

RC2

Resistance is futile

Het blauwe power lampje blijft knipperen op mijn 219p. Snap niet wat er aan de hand is. Systemlogs vermelden niets. Knipperende powerlamp zou volgens mij update van de firmware zijn maar de nieuweste 3.7.3 firmware staat erop.
Gisteravond NAS geprobeerd te rebooten en uit te schakelen via de webinterface. Dat lukte niet, webpagina zegt dat er uitgeschakeld of gereboot wordt maar er gebeurt niets. Harde poweroff werkt wel en gisteravond geen knipperende led. Nu weer wel.
Zou het te maken hebben met het power on/off schedule hij zou om 03.00 uur uit moeten gaan maar dat gebeurt ook niet?

Who wants to life forever anyway...

• chimera2
:@ Ik heb weer is problemen met mijn nas icm met mijn Dune (yadis).
Als ik via yadis een serie wil kijken krijg ik de melding
openen van url is mislukt
URL:smb://192.168.0.108/serie/a gifted man/ A gifted man - 1x01 -pilot.mkv

op mijn nas QNap 459 pro II heb ik nfs aan staan.
Bij de eigenschappen van de share staat nfs op no limit

Als ik in yadis kijk dan opent hij de link via:
smb://user:password@192.168.2.30/Film

Ik snap er ff de ballen niet meer van :@
Kan het zijn dat een rsync van een QNAP naar een bestemming zoals ZFS echt ongelooflijk traag is? Ik haal doorgaans met mijn QNAP snelheden vlot boven de 50MB/s via SMB. Nu met rsync haal ik ocharmpjes maar 5MB/s?

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-11 17:11

RoyK

Hobby tekenaar

Zijn er al mensen overgestapt naar OSX Mountain Lion? En zoja, werkt TimeMachine goed? Ik werk met een qnap ts-210

De website van Qnap praat zover ik kan zien niet specifiek over Mountain Lion dus ik durf het nog even niet door te zetten.

Mijn portfolio op Instagram

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:40

4POX

Everybody is wired

RoyK schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:06:
Zijn er al mensen overgestapt naar OSX Mountain Lion? En zoja, werkt TimeMachine goed? Ik werk met een qnap ts-210

De website van Qnap praat zover ik kan zien niet specifiek over Mountain Lion dus ik durf het nog even niet door te zetten.
Time Machine werkt goed. Maar je moet wel de laatste update van Qnap erop hebben.

AKA Rinkel weblog

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Roger that. Dus eerst even de Qnap updaten, en dan Mountain Lion installeren

• beerse
HyperBart schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:19:
Kan het zijn dat een rsync van een QNAP naar een bestemming zoals ZFS echt ongelooflijk traag is? Ik haal doorgaans met mijn QNAP snelheden vlot boven de 50MB/s via SMB. Nu met rsync haal ik ocharmpjes maar 5MB/s?
Wat voor qnap is dat ? met mijn 419 zie ik bij gebruik van nfs (vanaf linux) praktisch geen cpu en geheugen verbruik. Het gaat dan ook redelijk snel. Zelfs het hercoderen van 3 films die op de qnap staan en ook op de qnap geschreven worden krijgt de qnap er niet onder al ratelt ze als een bezetenen, de cpu blijft de bottleneck.

En met samba (smb protocol, een windows share) zie ik dat het cpu gebruik van de qnap al wat hoger wordt, al is het nog niet echt veel

Met rsync heeft de qnap wel veel te doen: Standaard gebruikt rsync tegenwoordig namelijk een versleutelde verbinding. Daarom moet de qnap het nodige rekenwerk doen om de gegevens weer te ontsleutelen. Ook moet rsync het nodige werk doen om niet alles over de lijn te hoeven trekken, er worden hash-es uitgerekend en vergeleken. Dus ja, rsync gebruikt nogal wat cpu capaciteit.

Rsync kan overigens wel vereenvoudigd worden:
Als je veel kleine files hebt, kan je het rsync programma vertellen alleen hele files over te zetten (Client optie: -W, --whole-file).
Gebruik geen compressie in de transfer (NIET de client opties: -z of --compress)
Als het verkeer alleen maar over je interne netwerk is, kan je de encryptie uit te schakelen: default wordt 'ssh' gebruikt, schakel over op 'rsh' (Client optie: -e 'rsh' of --rsh=rsh)

Maar reken je met een lage rsync snelheid vooral niet arm! Zie je op de link maar een gebruik van 5 Mbit in plaats van 50 Mbit voor smb verkeer, vergeet dan niet dat rsync alleen de updates overstuurt en niet de hele boom (als je het goed gebruikt). Daarmee maak ik een update van mijn pc, inclusief foto en film archief binnen een kwartiertje waar het anders ruimt 2 uur duurt.

[ Voor 10% gewijzigd door beerse op 07-10-2012 21:24 . Reden: rsync ervarign toegevoegd. ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben naar een oplossing aan het zoeken om mijn NAS te backupen. Ik gebruik nu een externe HDD waar ik de NAS naar toe laat Backuppen. Deze breng ik daarna naar mijn moeder. Nu ben ik tegen online backup van KPN aangelopen voor een paar euro per maand onbeperkte opslag. Dit lijkt me wel een prettige gedachte. Als mijn huis op dit moment in de brand zou staan ben ik alles kwijt. Want de externe schijf staat nu op mijn bureau.

Is dit KPN gebeuren te combineren met de NAS? Of moeten de bestanden fysiek op je computer zelfs taan? Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

• Room42
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 20:45:
Ik ben naar een oplossing aan het zoeken om mijn NAS te backupen. Ik gebruik nu een externe HDD waar ik de NAS naar toe laat Backuppen. Deze breng ik daarna naar mijn moeder. Nu ben ik tegen online backup van KPN aangelopen voor een paar euro per maand onbeperkte opslag. Dit lijkt me wel een prettige gedachte. Als mijn huis op dit moment in de brand zou staan ben ik alles kwijt. Want de externe schijf staat nu op mijn bureau.

Is dit KPN gebeuren te combineren met de NAS? Of moeten de bestanden fysiek op je computer zelfs taan? Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Ik weet wel dat Crashplan werkt op de NAS. Dat is ook maar een paar euro voor onbeperkte opslag. Het wordt volgens mij wel in de US opgeslagen, maar lokaal encrypted. Het lijkt trouwens sloom als je begint, maar dat is een instelling om bandbreedte te sparen.
Maar ook mooi; met Crashplan kun je ook naar een andere computer backuppen en dat is dan gratis. Mocht je dus een kennis hebben met een nas/computer met disk space en bandbreedte, kun je ook daarheen backuppen en hij bij jou.

Ik gebruik het overigens niet, omdat ik er de bandbreedte niet voor heb. Moet bijna een terrabyte backuppen over 1,2Mbps. En daarbij gebruik ik de hoofdletters goed! :z (Standaard ADLS dus)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 09-10-2012 23:50 ]

• Zonekill
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 17:11
RoyK schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 20:45:

Met dit zit ik dus ook.

Ik ben aan het denken om een goedkope nas te kopen en die bij mijn ouders te zetten om daarna toe te backuppen.
Ik weet alleen niet of het goed met mijn TS-210 mogelijk is om naar een andere nas te backuppen?

Welke nas zou ik naar kunnen kijken welke dingen moet die nas dan kunnen. (Ben noob op het backup gebied.)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die vraag is al heel vaak beantwoord in dit topic. Tevens staat hetook gewoon op de QNAP site, zoek eens op RTRR of RSYNC.

Verwijderd

iemand last met rss feeds toe te voegen aan het downloadstation?
Op mijn TS-412 kan ik geen enkele feed toevoegen.
Rare is dat dit opeens weg is gegaan, want een paar weken geleden had ik er nog een hoop tussen staan, en opeens zijn ze allemaal weg en kan ik ze niet meer toevoegen.

heb dit ook al gepost op het QNAP forum, maar daar lijkt er geen reactie van te komen.

Enige hulp is echt wel handig want alles manueel elke dag invoeren is maar ambetant & onhandig ( downloads zijn dan gedaan tegen dat ik thuis ben )
IK WORD MOORDLUSTIG |:( |:( |:(

ON-GE-LOOF-LIJK: er is WEER een disk gefaald in die array. Mijn QNAP had de laatste tijd al een paar keer last van "vastlopers" en moeilijk te bereiken services (SMB/SSH/Telnet/HTTP admin interface/NFS/iSCSI). Ik verdacht in de eerste plaats mijn firmware (die moet ik al een tijdje upgraden), maar na een laatste vastloper en een reboot merkte ik dat hij niet door de boot kwam, hij gaf aan:

"Loading driver
Please Wait"

Nu ja, dat heb ik even gedaan, 10 minuutjes ofzo, kopje koffie gaan drinken, maar hij kwam daar maar niet door... Vervolgens heb ik even de QNAP afgezet, en ik dacht van 'm even te laten rusten, welke caches of geheugen dan ook te laten expiren en dan te rebooten. Niks hielp... Ik heb toen gisterenavond gebeld naar QNAP USA en die gaven als advies om eens te booten zonder disks, zo gevraagd, zo gedaan en de QNAP bootte alsof er niks aan de hand was (buiten de disks die misten).

Ik hoorde tijdens het booten wel al een aantal keer een disk zijn kop "verplaatsen" (<> tikken, maar zo een KLOK-KLOK-KLOK geluid) maar de QNAP gaf niet onmiddellijk aan dat er problemen waren met zijn disks. Ik heb toen alle disks er terug in geschoven en gereboot; bijna onmiddellijk gaf de QNAP aan dat de derde bay gefailed was omdat het LED-je van die bay niet meer brandde... Disk er uit, eens terug er in geduwd en terug opnieuw dat klokkende geluid...

Weer RMA'en :r

Ik ben ondertussen de tel al kwijt geraakt hoeveel keer ik zo een disk al heb moeten vervangen...

• beerse
box.com (alternatief voor dropbox) is met webdav (davfs) te benaderen. Weet iemand of en hoe ik mijn qnap kan leren die webdav te gebruiken? Of moet het gewoon 'out of the box' werken en doe ik iets verkeerd? (ik volg http://linuxfordummies.or...box-com-account-in-linux/ globaal)

• Webgnome
HyperBart schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:26:
IK WORD MOORDLUSTIG |:( |:( |:(

ON-GE-LOOF-LIJK: er is WEER een disk gefaald in die array. Mijn QNAP had de laatste tijd al een paar keer last van "vastlopers" en moeilijk te bereiken services (SMB/SSH/Telnet/HTTP admin interface/NFS/iSCSI). Ik verdacht in de eerste plaats mijn firmware (die moet ik al een tijdje upgraden), maar na een laatste vastloper en een reboot merkte ik dat hij niet door de boot kwam, hij gaf aan:

"Loading driver
Please Wait"

Nu ja, dat heb ik even gedaan, 10 minuutjes ofzo, kopje koffie gaan drinken, maar hij kwam daar maar niet door... Vervolgens heb ik even de QNAP afgezet, en ik dacht van 'm even te laten rusten, welke caches of geheugen dan ook te laten expiren en dan te rebooten. Niks hielp... Ik heb toen gisterenavond gebeld naar QNAP USA en die gaven als advies om eens te booten zonder disks, zo gevraagd, zo gedaan en de QNAP bootte alsof er niks aan de hand was (buiten de disks die misten).

Ik hoorde tijdens het booten wel al een aantal keer een disk zijn kop "verplaatsen" (<> tikken, maar zo een KLOK-KLOK-KLOK geluid) maar de QNAP gaf niet onmiddellijk aan dat er problemen waren met zijn disks. Ik heb toen alle disks er terug in geschoven en gereboot; bijna onmiddellijk gaf de QNAP aan dat de derde bay gefailed was omdat het LED-je van die bay niet meer brandde... Disk er uit, eens terug er in geduwd en terug opnieuw dat klokkende geluid...

Weer RMA'en :r

Ik ben ondertussen de tel al kwijt geraakt hoeveel keer ik zo een disk al heb moeten vervangen...
Maar is dat een probleem van Qnap of is dat een probleem van je Disks die je erin doet?

Strava | AP | IP | AW

• chimera2
Wat voor schijven heb je?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Elk weekend draai ik een snelle SMART test over alle schijven. Als er iets verdachts is krijg ik meteen een e-mail. Ik heb doordoor al 1 verdachte schijf op tijd kunnen vervangen.

AKA Rinkel weblog

• chimera2
wat voor merk/type?

[ Voor 15% gewijzigd door chimera2 op 11-10-2012 08:51 ]

Ik denk dat je dat al eens gevraagd had, de vorige keer dat er eentje gefaald was :D :

pricewatch: Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:19

KL643

beeldaandemuur

Qnap model?

beeldaandemuur

• Robocom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 15:25
4POX schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 08:28:
Elk weekend draai ik een snelle SMART test over alle schijven. Als er iets verdachts is krijg ik meteen een e-mail. Ik heb doordoor al 1 verdachte schijf op tijd kunnen vervangen.
Bedankt voor de tip ;) Heb meteen ook een dergelijk schedule aangemaakt 8)
QNAP TS-439 Pro II

Een goede vriend van mij heeft exact dezelfde config: nooit een foutje gehad.

Wat ik vooral goor vind is dat het al de 4de of 5de keer is dat ik in Bay 3 een disk moest vervangen... Dat ik in Bay 2 er ooit een heb vervangen: acceptabel, maar statistisch kan het bijna toch niet dat ik telkens daar zoveel pech mee heb dat de disks in Bay 3 falen... En het is effectief de disk die telkens faalt fysiek of met sectoren... Het enige wat ik nu begin te denken is dat er iets mis is met de backplane van die 439 qua voltage... (?)

Verloop van omstandigheden laatste tijd:

QNAP hangt regelmatig en dan blinkt alleen Bay 3, de rest van de LED's was solid green, reboot dan doet Bay 3 soms zijn eigen ding eventjes en joint daarna lekker in de arbeid die 1 2 en 4 verrichten. En nu faalt ie effectief fysiek met een kop die ligt te "klokken".

• nosehook
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-11 23:02
Ik heb zeer slechte ervaringen met Seagate barracuda green, ik heb 6 schijven terug gestuurd die nieuw afgeleverd werden en bij het plaatsen al een rode lamp gaven....

Zelf heb ik een 412, de QNAP was prima en de schijven waren het probleem, dat was ook de conclusie na de RMA...

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-11 11:07
ik heb een Qnap 809Pro

Ik heb al mijn switches in netwerk vervangen door Cisco Gbit managed switches. Deze ondersteunen 802.3ad trunking.

Hoe stel ik dit in op me Qnap? Ik heb een 2e kabel in de 2e ethernetport geprikt, moet ik die wel zelf een correct IP binnen me netwerk geven voor trunking werkt? (Static)?

Verder haal ik max 50MB per seconde met copieeren van een Windows 7 SSD i7, 24 GB met gbit verbinding naar me NAS. Vind het aan de langzame kant, zeker met die kwaliteits switches van Cisco. Alle kabels zijn Cat5E of Cat6.

Als ik op me werk kamer kopieer tussen 2 pc's gaat het wel easy met 90MB per seconde. Echter zit het netwerk dan beiden op 1 pc.

Als ik kopieer van PC naar NAS gaat het zo:

PC - switch werkkamer - switch meterkast - switch zolder - NAS.

Dit zorgt toch niet voor een halvering van de snelheid??

EDIT trunking heb ik voor elkaar!

EDIT2 haal met copy nu rond de 60MB per seconde. Zie dat TS-809 Pro ook geen Jumbo frames accepteert. Maakt dit verschil? Moet ik dan op Windows 7 ook de MTU op 1500 laten?

EDIT3 mtu op windows 7 op 1500 en op Qnap ook (kan niet anders:) ) haal ik 68MB per seconde...

Kan ik dit nog verbeteren?

[ Voor 36% gewijzigd door trekker22 op 12-10-2012 22:01 ]

• Webgnome
offtopic:
vraagje. Dat is een 8bay nas toch? Wat kost zo'n nas aan stroom als ik vragen mag? Ik wil mijn SS-439 gaan vervangen door een 8bay versie maar ben een beetje huiverig voor de verhoging van stroomverbruik

Strava | AP | IP | AW

• trekker22
Webgnome schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:13:
[...]

offtopic:
vraagje. Dat is een 8bay nas toch? Wat kost zo'n nas aan stroom als ik vragen mag? Ik wil mijn SS-439 gaan vervangen door een 8bay versie maar ben een beetje huiverig voor de verhoging van stroomverbruik
iets van 100 watt toch zeker dacht ik...

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49

rally

Deyterra Consultancy

trekker22 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:31:

EDIT2 haal met copy nu rond de 60MB per seconde. Zie dat TS-809 Pro ook geen Jumbo frames accepteert. Maakt dit verschil? Moet ik dan op Windows 7 ook de MTU op 1500 laten?

EDIT3 mtu op windows 7 op 1500 en op Qnap ook (kan niet anders:) ) haal ik 68MB per seconde...

Welke firmware heb je er op draaien? Ik heb niet/nauwelijks snelheidsverbetering gemerkt met port trunking. Ook moet je zowel op de switch als de QNAP LACP activeren.
Als je Jumbo Frames wil gebruiken moet je dat op je PC, Switch en Qnap activeren (MTU 9000).
Dat is vooral handig bij grote bestanden. Kleinere bestanden haal je niet/nauwelijks snelheidswinst.

Ik heb een QNAP 859 Pro en daar haal ik op een Gigabit netwerk (Cisco SG300-28) zonder port trunking en 4 schijven ongeveer 80MB/s. Jumbo Frames en port trunking (waarbij ik zelfs mijn server nic in Teaming had gezet) was dat nauwelijks meer.

http://www.deyterra.com

• trekker22
rally schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:48:
[...]

Welke firmware heb je er op draaien? Ik heb niet/nauwelijks snelheidsverbetering gemerkt met port trunking. Ook moet je zowel op de switch als de QNAP LACP activeren.
Als je Jumbo Frames wil gebruiken moet je dat op je PC, Switch en Qnap activeren (MTU 9000).
Dat is vooral handig bij grote bestanden. Kleinere bestanden haal je niet/nauwelijks snelheidswinst.

Ik heb een QNAP 859 Pro en daar haal ik op een Gigabit netwerk (Cisco SG300-28) zonder port trunking en 4 schijven ongeveer 80MB/s. Jumbo Frames en port trunking (waarbij ik zelfs mijn server nic in Teaming had gezet) was dat nauwelijks meer.
firmware de allerlaatste 3.7.3
deze 809pro heeft geen jumbo frames!

port trunking heb ik meer gedaan omdat ik diverse vmware machine als storage de qnap laat gebruiken... kan alleen maar beter gaan lijkt me:)

maar zal eens verdiepen in LACP

EDIT LACP heb ik op Qnap enabled. Nu eens zien hoe het op de switch staat...

EDIT2 me switch staat op DHCP (had static gekozen maar niet goed gegaan). IP krijgt van DHCP server op Qnap, maar heeft die DHCP server ook iets van een client list? Want kan me Cisco switch niet meer terug vinden....

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 13-10-2012 12:36 ]

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Welke Cisco switch heb je? Bij de SG300-xx serie zit het onder:
Port Management -> LACP

Anders moet je even een netwerk scan doen met:
http://www.radmin.com/products/ipscanner/

Overigens adviseer ik je om je switch een vast IP te geven.

• beerse
trekker22 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:31:
ik heb een Qnap 809Pro
Ik heb al mijn switches in netwerk vervangen door Cisco Gbit managed switches. Deze ondersteunen 802.3ad trunking.
Hoe stel ik dit in op me Qnap? Ik heb een 2e kabel in de 2e ethernetport geprikt, moet ik die wel zelf een correct IP binnen me netwerk geven voor trunking werkt? (Static)?
Voor zover ik ervaar, heb je voor trunking geen apparte netwerk addressen per poort nodig, maar moet je er voor zorgen dat de 2 poorten zich logisch als 1 poort gedragen, inclusief het zelfde mac-address en dus ook de zelfde ip configuratie die je maar op 1 plek hoeft in te richten.
Verder haal ik max 50MB per seconde met copieeren van een Windows 7 SSD i7, 24 GB met gbit verbinding naar me NAS. Vind het aan de langzame kant, zeker met die kwaliteits switches van Cisco. Alle kabels zijn Cat5E of Cat6.
Volgens mij is netwerk gigabit (dus een enkele poort) al niet de bottleneck. Maar als netwerk aansluitingen aan beide kanten van de bekabeling verschillend (dus verkeerd) staan ingesteld is dat wel een serieuze vertraging. Vroeguh was half-duplex tegen full-duplex al reden om beneden de 1% van de snelheid te blijven.
Als ik op me werk kamer kopieer tussen 2 pc's gaat het wel easy met 90MB per seconde. Echter zit het netwerk dan beiden op 1 pc.
en met de pc naast de qnap? zonder switch (met gigabit schijnt dat te kunnen, de meeste kaarten kruisen automatisch) of met 1 switch?
Als ik kopieer van PC naar NAS gaat het zo:
PC - switch werkkamer - switch meterkast - switch zolder - NAS.
Dit zorgt toch niet voor een halvering van de snelheid??
Doe de 2 pc-s die op 1 kamer wel een tering tempo krijgen eens op die afstand? Het zou moeten werken, tenzij er nog meer op dat netwerk gebeurt.
HOE? of is dat standaard in de 809? Voor zover ik weet doet mijn 419 geen trunking.
MTU moet aan beide kanten gelijk zijn. Het verschil tussen MTU 1500 en jumbo frames is minder overhead. Jumbo-frames zijn niet per-definitie sneller: De juiste frame-maat protocol afhankelijk maar veel is afgericht op de standaard.

Daarbij: als de switches onderweg de jumbo-frames ophakken en aan het einde weer aan elkaar plakken, dan is dat vragen om vertraging. Zet het dus eerst maar even uit. Pas als alles naar wens werkt, dan kan je zien of jumbo-frames verbetering bieden.

Vast wel. Een paar vragen waarbij de antwoorden je op ideeën kunnen brengen:
Wat zegt http://www.qnap.com/image...n/Comparison_8BayNAS.html voor het gebruikte protocol? (ik zie daar wel dat juist de 809 geen jumboframes kan...) De op deze pagina gemeldde snelheden zijn laboratorium waarden: perfecte switch en een machine die zonder eigen bottleneck verkeer kan genereren en/of ontvangen. En de qnap met snelle disks (alle sloten vol) in raid 0. Natuurlijk alle overbodige services uit.

Zet de qnap naast de pc, op de zelfde switch, zet trunking uit en begin dan te meten. Bekijk daarbij de cpu, i/o en geheugen belasting van de pc en de qnap. Kijk ook eens naar de disk-activiteiten.

Ook de raid-instelling van de qnap speelt mee: met raid-0 zijn in potentie de hoogste snelheden te halen: geen overbodige i/o en geen berekeningen nodig. Met raid 5 moeten hashes berekend worden, wat cpu en geheugen vraagt. Met raid 1 (en dus ook raid 01 of raid 10) moet alles dubbel worden opgeslagen dus bij schrijven de dubbele disk belasting.

• beerse
trekker22 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:33:
[...]

firmware de allerlaatste 3.7.3
deze 809pro heeft geen jumbo frames!
Klopt: http://www.qnap.com/image...n/Comparison_8BayNAS.html
port trunking heb ik meer gedaan omdat ik diverse vmware machine als storage de qnap laat gebruiken... kan alleen maar beter gaan lijkt me:)
En wat zijn de trunk instellingen? Hoe wil je het gebruiken? Verwacht geen snelheidswinst van trunking, het is voornamelijk voor backup/redundancy: je kan 1 van de 2 stekkers eruit halen voor onderhoud en zo.
maar zal eens verdiepen in LACP

EDIT LACP heb ik op Qnap enabled. Nu eens zien hoe het op de switch staat...

EDIT2 me switch staat op DHCP (had static gekozen maar niet goed gegaan). IP krijgt van DHCP server op Qnap, maar heeft die DHCP server ook iets van een client list? Want kan me Cisco switch niet meer terug vinden....
LACP is iets heel anders dan DHCP... LACP is het aansturen van trunk-verbindingen en dergelijke. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Link aggregation. De meeste standen zijn voor redundancy/backup/beveiliging: als 1 van de linken uit valt, neemt de ander het verkeer over. Verwacht geen snelheidsvoordel, zeker niet tussen 1 qnap en 1 pc.

DHCP is het uitdelen van ip addressen op een netwerk. Een switch heeft voor het switch-verkeer geen ip address, die gebruikt alleen mac-addressen. Het ip address van een managed-switch is alleen voor het management.

DHCP is per-definitie niet trager: een uitgedeeld address kan voor de lease-periode gebruikt worden als een vast address, het zal niet wijzigen. Pas bij een refresh (op halve lease tijd en nog een aantal malen tot aan het einde van de lease tijd) kan de dhcp-server een andere address uitdelen.

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Ik heb nu iets raars op een qnap 459...

4 schijven, alles in orde, maar led van schijf 2 brand niet..
raid set in orde, schijven check gaat helemaal goed.. Zou serieus het ledje kapot zijn? :)

Verwijderd

Hoi Allemaal,

Ik heb een qnap 219+ en ik download met sabnzb maar de download snelheid ligt gemiddeld tussen de 4 en de 4,5 wel dat ik een download heb op de pc van 7.2 mb is dit normaal of kan je hier nog iets aan doen.
Bedankt alvast

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
@murzeltje: heb je je LED's niet in RAID draaien dan? Check je eventlog, misschien staat daar wel iets in over de defecte LED. Wel even de handleiding doornemen of het een hotswapable LED is, hé!?

Sorry, deze post moest even :+

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:09
Sinds eergisteren snort hier mijn eerste QNAP. Type TurboNAS TS-412 met 4x 2TB WD WD20EARX. Een raid5 aangemaakt met de 4 schijven, syncen was vanmiddag klaar, dus nu alles aan het overzetten van de oude server naar de QNAP. Uiteraard vergt dat tijd en gaat het langzamer dan ik gewend was met m'n thuisserver (P4, WHS, ~70-80MB/sec).

- Wat kan ik qua snelheden verwachten als het om de standaard FTP-functie gaat van de QNAP icm raid5, geen SSL? Ik merk nu dat ik max 20-25MB/sec haal.
- Wat kan ik qua snelheden verwachten met gewoon copy/paste in windows7? Hier haal ik 25-30MB/sec.

Zijn dit volgens jullie méér ervaren gebruikers normale snelheden? Als ik zo deze thread doorlees zou ik wel zo denken.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
Niet gelijk om er een domper op te zetten, maar je hebt een NAS gekocht met een Marvell CPU en dan nog een redelijk trage. Als je dan je harddisks in een RAID-5 array gaat zetten, kun je daar weinig van verwachten.

Redelijkerwijs zal je op deze NAS een betere performance halen als je RAID-10, 1, 0 of JBOD gaat gebruiken voor je harddisk. Ik zou zeggen, test het (RAID 10 verdient de voorkeur) sowieso eens uit voordat je al je data al hebt overgezet :)

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:09
Dank rookie, maar heb 'm inderdaad ook niet gekocht voor de snelheid; ben wel tevreden hoor als ik gewoon kan werken met max 30MB/sec, zat voor de dingen die ik wil doen. Overweging om over te gaan op een betaalbare NAS was stroomverbruik van m'n eigen in elkaar gezette Windows Home Server op basis van een Pentium 4 en een zooi schijven die altijd aan staan.

Het overhevelen van de TB's aan data is gewoon.... tergend langzaam (ja, raid5, parity, etc). Dus was benieuwd of dit de geëigende snelheid is. Gezien de hw denk ik inderdaad van wel.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

- Mijn QNAP TS-269 is binnen, een hagelnieuw model die nog niet eens bij de firmwares op de QNAP site genoemd is. Ik neem aan dat ik hiervoor de firmware van de QNAP 259 kan gebruiken?

- Ook zie ik een /Usb directory staan. is deze bedoeld voor de one-touch-copy, om de syncen met een USBstokje? Een aangesloten USBschijf (WD MyBook) wordt gewoon als USBDisk1 herkend.

Iemand :?
4POX schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 08:28:
[...]

Ik neem aan dat dit gewoon via de mail-notification gaat, als je die aan hebt staan?

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2012 21:50 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

- dubbel, kan weg -

[ Voor 189% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2012 21:50 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

USB disk na firmware update TS119 foetsie :?

Gisteravond dacht ik, zal mijn TS119 weer is updaten, ditmaal met 3.7.3 Build 20120801
Dat leek helemaal goed te gaan maar nu zie ik mijn vast aangesloten externe disk (2TB) nergens meer.

Ik kan evt. via putty in de NAS en heb commandline, iemand een tip ?
Heb NAS al een keer gerestart maar zonder resultaat.

bvd

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

rookie no. 1 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:32:
@murzeltje: heb je je LED's niet in RAID draaien dan? Check je eventlog, misschien staat daar wel iets in over de defecte LED. Wel even de handleiding doornemen of het een hotswapable LED is, hé!?

Sorry, deze post moest even :+
Ik weet bijna zeker dat de LEDs ook hotswappable zijn, maar kan niet vinden waar het lipje zit om ze er uit te trekken ;) en de handleiding helpt ook niet!

deze reactie moest ook even :+

• beerse
cyclofosfamide schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:36:
Dank rookie, maar heb 'm inderdaad ook niet gekocht voor de snelheid; ben wel tevreden hoor als ik gewoon kan werken met max 30MB/sec, zat voor de dingen die ik wil doen. Overweging om over te gaan op een betaalbare NAS was stroomverbruik van m'n eigen in elkaar gezette Windows Home Server op basis van een Pentium 4 en een zooi schijven die altijd aan staan.

Het overhevelen van de TB's aan data is gewoon.... tergend langzaam (ja, raid5, parity, etc). Dus was benieuwd of dit de geëigende snelheid is. Gezien de hw denk ik inderdaad van wel.
Volgens http://www.qnap.com/image...n/Comparison_4BayNAS.html is die 30 MB/sec het ook wel zo'n beetje.

• beerse
AW_Bos schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:40:
- Mijn QNAP TS-269 is binnen, een hagelnieuw model die nog niet eens bij de firmwares op de QNAP site genoemd is. Ik neem aan dat ik hiervoor de firmware van de QNAP 259 kan gebruiken?
zelf zou ik dat niet proberen. Tussen de kleine-versies zijn ook verschillende firmware-varianten, dat kan tussen de groten ook zo zijn. In een 269 zou ik eerder firmware voor een 469 proberen dan de firmware voor een 259...
- Ook zie ik een /Usb directory staan. is deze bedoeld voor de one-touch-copy, om de syncen met een USBstokje? Een aangesloten USBschijf (WD MyBook) wordt gewoon als USBDisk1 herkend.
[...]
Ik neem aan dat dit gewoon via de mail-notification gaat, als je die aan hebt staan?
De /Usb directory wordt volgens mij gebruit voor alle usb aangesloten disks, niet alleen aan de voorkant. USBDisk1 is de interne naam voor iedere disk aan een usb poort. USBDisk2 en USBDisk3 voor 2e en 3e disks.

Dat van die mail notificatie zou ik even testen, 'Ik neem aan dat dit gewoon.... ' is de aanloop van een aardig aantal 'famous last words'....

Verwijderd

Rare vraag misschien...
om praktische redenen kan ik mijn NAS even niet aan het internet hangen via een routeer. Staan echter veel films op. Wil nu de QNAP NAS graag direct aan mijn Apple Mac Mini hangen met een netwerkkabel.
Kan dat? Kent iemand misschien een how-to?

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 15:33
Goedemorgen,
ik ben al een tijd aan het kijken welke qnap te kiezen.
Wat is nou het voordeel van de SATA-600 modellen t.o.v. de SATA-300 modellen?
Vaak zal de NIC de bottleneck zijn en zal je volgens mij geen performance-winst hebben?

Zijn er mensen die zijn overgestapt, of met beide types ervaring hebben?

Bedankt

• pitchdown
Iemand?
pitchdown schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:06:
Goedemorgen,
ik ben al een tijd aan het kijken welke qnap te kiezen.
Wat is nou het voordeel van de SATA-600 modellen t.o.v. de SATA-300 modellen?
Vaak zal de NIC de bottleneck zijn en zal je volgens mij geen performance-winst hebben?

Zijn er mensen die zijn overgestapt, of met beide types ervaring hebben?

Bedankt

• rally

rally

Deyterra Consultancy

De ruwe doorvoersnelheid is inderdaad beperkt door de NIC. Zelfs met teaming kom je niet boven de 200MB/s uit. Ruim onder de maximale SATA300 doorvoersnelheid.

Het enige voordeel dat je kunt hebben is de interne snelheid (bijv. bij kopieren naar een andere locatie op de NAS).

Maar in de praktijk ga je het verschil niet merken. Mijn NAS heeft SATA300 aansluitingen en 4 x 4TB en ik kom niet hoger dan 80MB/s aan doorvoer (op een gigabit lan zonder Teaming). Dus ik zie geen meerwaarde voor SATA600.

• pitchdown
Bedankt voor je antwoord. Kwa prijzen scheelt het niet veel tussen deze types..dus zou ik misschien eerder voor een sata-600 NAS gaan.

heb je wel is getest met teaming en/of iscsi?
Welke nas gebruik je?
rally schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:43:
De ruwe doorvoersnelheid is inderdaad beperkt door de NIC. Zelfs met teaming kom je niet boven de 200MB/s uit. Ruim onder de maximale SATA300 doorvoersnelheid.

Het enige voordeel dat je kunt hebben is de interne snelheid (bijv. bij kopieren naar een andere locatie op de NAS).

Maar in de praktijk ga je het verschil niet merken. Mijn NAS heeft SATA300 aansluitingen en 4 x 4TB en ik kom niet hoger dan 80MB/s aan doorvoer (op een gigabit lan zonder Teaming). Dus ik zie geen meerwaarde voor SATA600.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

De afgelopen dagen was er een grote boosheid op het QNAP forum. Qnap heeft vandaag bekend gemaakt te zullen luisteren naar de klanten en iets te doen aan de verouderde libraries in de firmware.

AKA Rinkel weblog

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41
4POX, en wat gaat de normale user daarvan merken? Ik vind dat de firmware op dit moment alles kan wat ik van een NAS verwacht.

Alleen, als je de interface vergelijkt met bijvoorbeeld Synology, dan stamt QNAP nog uit de jaren '90.... Synology ziet er zoveel strakker uit.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
SyS_ErroR schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:20:
4POX, en wat gaat de normale user daarvan merken? Ik vind dat de firmware op dit moment alles kan wat ik van een NAS verwacht.
In een aantal van gebruikte libraries zitten veiligheids lekken. Dus nieuwe libraries lost in ieder geval dat op.

• Webgnome
SyS_ErroR schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:20:

Alleen, als je de interface vergelijkt met bijvoorbeeld Synology, dan stamt QNAP nog uit de jaren '90.... Synology ziet er zoveel strakker uit.
Ik denk dat ik wel zou weten waar de nadruk zou moeten liggen... vooral niet bij de ui. Die is namelijk simpel en doeltreffend. Het moet niet een x aantal kliks meer kosten om hetzelfde te doen. Laat ze inderdaad maar eens lekker de libraries etc updaten zodat mogelijke security issues worden opgelost. Daar gaat de gebruiker waarschijnlijk zo 123 niets van merken maar lijkt me dus een hogere prio te hebben dan de ui.

Strava | AP | IP | AW

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Webgnome schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:56:
[...]

Ik denk dat ik wel zou weten waar de nadruk zou moeten liggen... vooral niet bij de ui. Die is namelijk simpel en doeltreffend. Het moet niet een x aantal kliks meer kosten om hetzelfde te doen. Laat ze inderdaad maar eens lekker de libraries etc updaten zodat mogelijke security issues worden opgelost. Daar gaat de gebruiker waarschijnlijk zo 123 niets van merken maar lijkt me dus een hogere prio te hebben dan de ui.
http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=151&t=65223

In dat topic (wel account nodig) gaan ze verderin op de problemen. Gebruik je de NAS voor simpele dingen. Dan is er niets aan de hand. Maar Qnap richt zich ook op de zakelijke markt. En daar is de huidige firmware niet klaar voor.

AKA Rinkel weblog

• SyS_ErroR
Au, ik heb even een account aangemaakt op het qnap-forum. Maar ik schrik een beetje van het sentiment over qnap daar! Bij deze neem ik m'n voorkeur voor de geliktheid van de synology gui helemaal terug.... :/

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Huh? Is de Synology GUI toch niet gelikter vanwege het sentiment over Qnap?

• SyS_ErroR
drfruit schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:51:
Huh? Is de Synology GUI toch niet gelikter vanwege het sentiment over Qnap?
Nee, bij deze geef ik (toch) de voorkeur over het aanpakken van die security-issues zoals op het qnap-forum in plaats van aan het aanpassen aan de geliktheid :P

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:08
Zit te denken over een CrashPlan+ account. Om mijn pc's en mac te backuppen. Prijs is goed, alles is goed. Een maar..... Er is altijd een maar.. :) Kent iemand een kant en klare qpkg die als client voor CrashPlan fungeert? Dus niet een target, maar als client de hele NAS backupped naar CrashPlan?
(Ja, ik ken het bestaan van ingebouwde Amazon S3 enz, maar ik wil specifiek Crashplan aan de gang hebben).

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb crashplan geprobeerd, maar dat was niet vooruit te branden. Minder dan 1Mb (1 megabit) per seconden. Mijn 100GB data die ik wilde opslaan zou dan voor eeuwig duren zo'n beetje.

Je kan een trail account nemen om te zien he snel het nu is.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:08
Boh.. 1Mbps is inderdaad niet te doen :)
Collega van me is gisteren begonnen met een 100GB upload. Het zag er goed uit volgens hem. Maar ik wil dus naast mijn pc's en mac, ook belangrijjke directories op mijn TS509 Pro naar CrashPlan sturen. Als ik dat niet aan de gang kan krijgen, dan zoek ik wat anders denk ik.

Ik wacht ff tot ik genoeg tijd heb om paar avonden te vlooien met een headless client, en als ik die aan de gang krijg dan doe ik de rest ook. Kom er op terug hier. :)

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Mijn test is bijna een jaar geleden. Maar ik kreeg er (met een 10Mb upload) slechts 1Mb door met pieken van 3Mbit, maar dat duurde nooit lang.

Dus nu heb ik een andere oplossing gevonden (kleine NAS bij vrienden gestalt).

Pagina: 1 ... 29 ... 67 Laatste