Centropy schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:17:
Heb een TS410 met 4x2tb raid5 EXT4
Kan ik eigelijk via Tune2fs die 5% gereserveerde ROOT ruimte terug-claimen?
Ik denk te weten dat dat kan, maar weet het niet zeker en de exacte commando's niet.
Iemand die daar wat tips over heeft?
Tuurlijk kan je dat. maar wil je dat ook? En is het ook nodig?
De gereserveerde ruimte is om problemen te voorkomen bij het beschrijven van de schijf: De grens wordt praktisch alleen getest als een bestand wordt geopend om te schrijven. Dus meestal alleen aan het begin van de actie. Als je dus een filmpje van 4 GB schrijft, test ze aan het begin (voor bit 0) of er nog ruimte is. Daarna wordt gewoon geschreven tot alles over is, (of de ruimte echt op is).
Natuurlijk, met een 6 TByte filesysteem (mijn qnap 419 met 4 * 2 TB in raid 5 bijvoorbeeld) daar is die 5 % al snel 300 GB, overdadig veel.
Wijzigen kan met tune2fs goed, maar.... Maak de maat niet te klein (ze is echt nodig) en waarschijnlijk kan je ze niet 'live' maken, maar daar waarschuwd de tool wel voor. Als je ze toch live verandert, re-mount (of beter: reboot) zodat je wijzigingen ook worden doorgevoerd.
TOEVOEGING: nu zie ik op mijn 419 dat het filesystem helemaal geen reservering heeft. Ik kan mij niet heugen dat ik daar aan heb zitten prutsen, ik zou zeker 1 a 2 % ruimte gelaten hebben.
Bij nadere beschouwing zie ik dat op de qnap veel (zo niet alles) met account 0 (admin of root) gebeurt. Daarvoor geldt de reservering niet. Of ligt het aan mij dat er zo veel met dat account gebeurt?
[
Voor 13% gewijzigd door
beerse op 29-01-2012 12:42
]