Het grote QNAP topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 67 Laatste
Acties:

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Kan ik eigenlijk de 2 netwerkpoorten op mijn TS239p gebruiken als "switch"?
Dus dat ik een netwerkkabel van mijn router op de NAS (lan1) aansluit, en vanaf de NAS (lan2) een kabeltje naar mijn PC.

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-11 16:31
korte antwoord: Nee

• ceekee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11 15:19
sl1000 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:46:
webinterface kan naar zowel een standaard rsync service als een andere qnap hoor.
@ceekee: met welke snelheid download je, en welk type nas heb je?
Ik heb een 259 pro en ik heb een download van 100 mb. Ook heb ik het aantal download lijntjes op 4 gezet maar geen verschil

• sl1000
Python hoort ook 100% van één thread van je cpu dicht te trekken op een 259 bij 100mbit download.
SABnzbd vreet vrij veel cpu bij downloaden, en 100mbit is vrij rap, ongeveer het maximum wat een 259 aankan.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
snader2 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 08:07:
@smvs
Bedankt inderdaad dan krijg ik wel zo'n inlogvenstertje. Is dus een foutje in windows (xp)?
Nu krijg ik het alleen ook nog niet voor elkaar in te loggen. Heb verschillende gebruikers+wachtwoord geprobeerd, en ook NASdomein\gebruiker. Komt dat misschien omdat mijn pc in een ander domein zit?
Ik heb de interface even niet voor me dus weet niet hoe het precies zit, maar misschien is 'deny' wat teveel van het goede en heeft dit ook effect op andere gebruikers. Kun je de user guest niet gewoon verwijderen van je share? (ipv expliciet een recht toe te kennen aan guest dus, of dat nou allow of deny is).

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een deny overruled een allow. Dus als je Deny everyone doet heeft effectief niemand meer toegang.

• snader2
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 08:47
Bedankt.
@smvs: hier staan de plaatjes: http://docs.qnap.com/nas/eng/share_folders.htm
Ok dus als ik het goed begrijp moet ik dus Guest Access Right op Full access zetten. En daarna gewoon everyone uit de lijst halen met mensen die toegang krijgen.
Krijg het nog niet helemaal voor elkaar maar ga nog even verder spelen.

edit:
krijg het voor geen meter aan de gang. Die guest access bepaalt nu gewoon of er iemand of niemand op mag. Maar als hij dus op allow staat hoef je niet in te loggen. Kun je ook handmatig de smb.conf file bewerken? Lijkt me makkelijker dan deze drama.

[ Voor 28% gewijzigd door snader2 op 17-08-2011 10:14 ]

• smvs
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:55:
Een deny overruled een allow. Dus als je Deny everyone doet heeft effectief niemand meer toegang.
Daar heb je op zich gelijk in, maar deny guest is iets anders dan deny everyone dunkt mij. Ik vermoed dat dat hier dus niet aan de orde is.
snader2 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:59:
Bedankt.
@smvs: hier staan de plaatjes: http://docs.qnap.com/nas/eng/share_folders.htm
Ok dus als ik het goed begrijp moet ik dus Guest Access Right op Full access zetten. En daarna gewoon everyone uit de lijst halen met mensen die toegang krijgen.
Krijg het nog niet helemaal voor elkaar maar ga nog even verder spelen.
Het lijkt me toch niet. Die 'guest' is een soort speciaal recht lijkt wel. Ik denk dat je eerst toch op het goede spoor zat door guest 'deny access' te geven.

Afbeeldingslocatie: http://docs.qnap.com/nas/eng/images098-4.png
edit:
krijg het voor geen meter aan de gang. Die guest access bepaalt nu gewoon of er iemand of niemand op mag. Maar als hij dus op allow staat hoef je niet in te loggen. Kun je ook handmatig de smb.conf file bewerken? Lijkt me makkelijker dan deze drama.
Ik vraag me af of het wel allemaal share rechten zijn? Zo wordt het gepresenteerd, maar dat lijkt me toch sterk. Er zijn toch ook wel rechten op filesystem niveau aan de orde dunkt mij, anders zou je ook niet op individuele mappen (binnen een share) aparte rechten kunnen instellen. Tenzij dit binnen Linux misschien anders werkt dan in Windows.

Maar goed, wat gebeurt er als je guest op deny zet, maar wel everyone en eventueel een individuele user read/write rechten geeft op de root van de share? (in dit schermpje dus)
Afbeeldingslocatie: http://docs.qnap.com/nas/eng/share_folder02.zoom90.png

• snader2
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Heb nu dus Guest access right op Deny access gezet. En als users: everyone, admin en een aangemaakte user met allemaal read/write rechten.
Als ik nu mijn share map aanklik op \\NAS dan krijg ik netjes een inlog venstertje.
Kom er nu alleen niet in. Na wat nalezen/zoeken denk ik dat ik het probleem al door heb.
Bij het opstarten van mijn pc maakt hij verbinding met 2 andere shares. Dit doet hij onder guest/everyone. Wil ik daarna een verbinding opzetten met de beveiligde map zegt hij dat dit niet kan omdat ik dan als 2 gebruikers ingelogd ben. Denk dat ik die andere shares bij het opstarten in moet laten loggen met een admin account en dan zou het wel goed werken denk ik.

edit: het werkt perfect nu. Bedankt iedereen voor de hulp.
Link met wat info
Beetje onhandig maar is dus blijkbaar een windows probleempje.

[ Voor 17% gewijzigd door snader2 op 17-08-2011 14:16 ]

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:35
beerse schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:40:
qnap/spotweb probleempje. Gister avond heb ik spotweb geïnstalleerd en toen draaide ze naar wens. Maar helaas, vandaag zie ik bij spotweb alleen een pagina met de volgende tekst:
========
show_updatebutton is een user right geworden. Haal dit aub weg uit je ownsettings.php
========
Na een her-installatie werkt ze wel weer zoals gewenst... Maar dat is niet de bedoelling van spotweb. Hoe kan ik er voor zorgen dat spotweb blijft werken?

Of heeft het iets te maken met het downloaden van de spots, die in 3 sessies per dag toch een paar dagen kan duren? Ik bedoel, komt het vanzelf goed?
Je kan in de spotweb map via ssh gewoon een "git pull" doen, dan heb je de nieuwste versie van spotweb. Daarna draai je de upgrade-db.php, en vervolgens kijk je welke error messages je krijgt. Die van jou is een simpele. In je spotweb map staat een ownsettings.php: Show_updatebutton = true, deze moet je even weghalen aangezien ze alle settings naar de database aan het verplaatsen zijn.

Spotweb is redelijk simpel op een QNAP, altijd eerst de package van SL1000 installeren, en vervolgens kan je met een git pull altijd up to date blijven.

Ownsettings.php hoef je eigenlijk niet zo heel veel in te zetten, ik zal straks ter referentie even mijn ownsettings.php posten ter referentie.

Edit
Pastie van mijn ownsettings (credentials verwijderd)

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 17-08-2011 14:28 ]

• ceekee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11 15:19
sl1000 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 09:19:
Python hoort ook 100% van één thread van je cpu dicht te trekken op een 259 bij 100mbit download.
SABnzbd vreet vrij veel cpu bij downloaden, en 100mbit is vrij rap, ongeveer het maximum wat een 259 aankan.
Tnx SL1000 voor de geruststelling

• Henkii
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-11 16:53
Zo de keuze is gemaakt. Ik ga een 219p+ kopen.
Namelijk precies de functies die ik zoek zoals itunes server, externe opslagruimte, en sabnzbd+ support.

Hier weer 1 v.d. zoveel advies vragen waar ik helaas genoeg niet helemaal uit kom. Heb al flink wat rondgespeurd!

Tegen 1 ding loop ik nog aan:
Ik zoek daarbij 2 goedkope schijven van 2 x 2TB

Ik zat daarbij te denken aan de Samsung EcoGreen F4EG, maar door reviews zie ik al dat ik die schijven moet gaan flashen wat mij teveel moeite is (vanwege erg rommelige computer die verre van makkelijk te openen is). Van andere schijven zie ik bijvoorbeeld weer dat ze een hoge failure rate hebben (WD).

Wat zijn dus de beste opties als ik 2 niet altedure 2TB schijven wil die ik zonder fratsen gewoon in de NAS kan bouwen?

Bedankt alvast!

• IJsbeer
  • Niet online
Zoveel keuzes heb je niet. Er zijn maar een paar fabrikanten: WD, Samsung, Seagate en Hitachi. De eerste twee wil je niet, dus hou je bijvoorbeeld de Hitachi 5k3000 over. Zijn vrij nieuwe schijven, performen wel goed. Failure is dus onbekend.

• snader2
Zoals al vaker verteld in de afgelopen paar paginas: Die samsungs vanaf 2011 hoeven niet meer geflashed te worden. Heb ze er sinds een paar dagen in hangen en doen het perfect. Anders zou ik de Hitachi's pakken.

• Henkii
  • Laatst online: 02-11 16:53
snader2 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:46:
Zoals al vaker verteld in de afegelopen paar paginas: Die samsungs vanaf 2011 hoeven niet meer geflashed te worden. Heb ze er sinds een paar dagen in hangen en doen het perfect. Anders zou ik de Hitachi's pakken.
Heb helaas toch gezien dat mensen die in juli '11 deze schijven hebben besteld toch een "a" versie hebben die nog geflasht moeten worden 8)7 . Het wordt dan toch de Hitachi denk ik ;)

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Hier een kleine ervaring met 2TB schijven in de TS239 pro.

Had een WD20EARS gekocht voor een upgrade van de 'opslagschijf'. Had niet gedacht aan de compatibility list |:(. Afijn, kreeg 'm niet fatsoenlijk geformatteerd (o.a. vastlopen) toen de schijf in de nas zat middels de webinterface. Schijf in een adapter gestopt aan Win7 pc, partities verwijderd, geformatteerd, terug in de nas, hij werkte eindelijk...

Mooi. Dus niet. Na de eerste 60GB was de schijf ineens niet meer te benaderen. 2e poging, verhaal hierboven nogmaals gedaan. Terug in de nas, werkte weer. Na 35GB wederom niet meer te benaderen.

Schijf dus niet te vertrouwen dus vandaag teruggebracht naar de winkel, prima service weer van Coolblue, geruild voor de Seagate Barracuda (ST2000DL003) in de nas, formatteren en ik ben nu vrolijk alle data aan het overzetten.

Ervaring rijker, vrije avond minder.

• sl1000
Henkii schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:53:
[...]

Heb helaas toch gezien dat mensen die in juli '11 deze schijven hebben besteld toch een "a" versie hebben die nog geflasht moeten worden 8)7 . Het wordt dan toch de Hitachi denk ik ;)
onzin. Samsung heeft de schijven nooit herlabelt, dus je kunt niet van een "a" of "b" versie spreken (al dacht ik dat wel initieel in december). Samsung heeft later bevestigt dat alle schijven vanaf 2011 goed zijn. (eigenlijk vanaf productie datum nov 2010 als ik het me goed herinner)

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10 23:18

ratz

Gadgetgeek

Heb m'n TS219P+ vandaag zonder problemen geupdated naar firmware 3.5.0. Kan nu eindelijk TimeMachine back-ups maken op m'n NAS.

Ik back-up mijn data op de NAS (2x Seagate Constellation ES 2TB in RAID1) dagelijks naar een externe USB disk. Ik zou het een veilig gevoel vinden als ik ook de TimeMachine sparsebundle automatisch kan back-uppen naar de externe USB harde schijf. In de "back-up to external drive" opties kon ik geen manier vinden om de TimeMachine back-up toe te voegen aan de automatische back-up. Weet iemand of dit mogelijk is, of moet ik met externe softwarematige oplossing werken?

edit:
Na wat zoeken de oplossing gevonden: Nieuwe shared folder aangemaakt met als path: .timemachine. Deze folder is zichtbaar in de back-up to external disk opties.

[ Voor 13% gewijzigd door ratz op 17-08-2011 21:34 ]

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

iMars

Full time prutser

Nou schiet mij maar lek:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2ePBUsoZblzTkA7XDPHn1tv0/full.png

Terwijl ik 1TB heb gereserveerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1vMHuYJyYieSpa2NPU3VfITu/full.png

En hij wordt ook herkend als 1TB:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hUqPHrYfyk0hGmFvnGZNizFD/full.png

Maar de info van de share geeft:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jm1G1sxlOF2pqN35AckTDNDE/full.png

Koop hier mijn P1 reader :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Net ook geupgrade naar 3.5. Heb nu php die die 75 cpu trekt, en ik hoor hem erg ratelen... :? Misschien die nieuwe virusscan die vanzelf is gaan draaien?

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10 23:18

ratz

Gadgetgeek

iMars schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:30:
Nou schiet mij maar lek:
Terwijl ik 1TB heb gereserveerd:
[afbeelding]
Ik zag op het QNAP forum iemand met hetzelfde probleem: 2000 Gb ingevoerd als quotum, en maar een schijf van 2.13 Gb zichtbaar als TimeMachine share, terwijl MacOS gewoon een 1 Tb schijf (met 900+ Gb vrije ruimte) ziet. Klinkt een beetje alsof de QNAP "Gb" ziet als "Mb" in de instellingen.

Misschien een simpele oplossing: heb je al eens geprobeerd om "0" (ongelimiteerd) in te vullen bij "Capacity"?

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 17:43
Dat idee krijg ik ook als ik het zo zie, probeer desnoods 990 GB.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
raar met timemachine. Ik heb zelf ook wat issues mee en uiteindelijk in QNAP de oude Timemachine weg gedaan.
Ik heb ook de TM uitzeget in QNAP web interface and daarna weer aan gezet..zodat het helemaal fris opnieuw ingesteld is.

Zit nu op 7,48 GB backed van 64,7 GB.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

iMars

Full time prutser

Nou, unlimited ga ik niet doen, dan is mijn nas zo vol... dat wil ik niet.
Heb nu 900MB ingesteld, en dat werkt ook niet:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hBVA0T7UURfWwGEWsTi6UwN8/full.png

edit:
heb nu 500GB ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IpnWn2jfryQOik1XkBjQwu9i/full.png

Maar nog steeds ~1GB... volgens mij gaat er gewoon iets mis met de quota instelling :S

[ Voor 33% gewijzigd door iMars op 18-08-2011 12:23 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb hier de 219-P
En wil graag een gedeelde map maken die je van meerdere pc's kan benaderen via het www.
Ik maak nu gebruik van de FTP ism netdrive maar dit geeft vaak corrupte file op en wil ik niet meer gebruiken...

Verwijderd

madmoon schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:56:
Ik heb hier de 219-P
En wil graag een gedeelde map maken die je van meerdere pc's kan benaderen via het www.
Ik maak nu gebruik van de FTP ism netdrive maar dit geeft vaak corrupte file op en wil ik niet meer gebruiken...
Dit is precies waarvoor webdav is bedoeld. Gelukkig is dit één van de vele knopjes in de qnap webinterface.

• madmoon
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:28:
[...]

Dit is precies waarvoor webdav is bedoeld. Gelukkig is dit één van de vele knopjes in de qnap webinterface.
Dank je, ik ga er mee aan de slag
OK, wtf! QNAP heeft ECHT wel leuke dingen in die nieuwe firmware gestoken...

Antivirus :*) _/-\o_
iSCSI LUN Snapshot/Backup :9~ _/-\o_
Service Binding :o
RADIUS Server 8)
Windows Live Messenger Notifications :)
Enhanced External Drive Backup :9 :o :*)

• IJsbeer
  • Niet online
RTRR voor ARM wordt ik ook vrolijk van!

Verwijderd

Ik wil een quotum toepassen op een NFS share, maar dit lijkt niet mogelijk te zijn op de qnap? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 20:25 ]

• rvanes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 17:43
HyperBart schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:22:
OK, wtf! QNAP heeft ECHT wel leuke dingen in die nieuwe firmware gestoken...

Antivirus :*) _/-\o_
iSCSI LUN Snapshot/Backup :9~ _/-\o_
Service Binding :o
RADIUS Server 8)
Windows Live Messenger Notifications :)
Enhanced External Drive Backup :9 :o :*)
Hey ,

Mag ik vragen welke Qnap jij heb. Ik heb zelf de Ts-210 Turbo.(Version 3.5.0 build 0816T)
Maar is zie niet die Windows Live Messenger Notifications optie.
Of zit er een verschil in de firmwareupdate's tussen de verschillende Qnap's.

Gr Rob

[ Voor 28% gewijzigd door rvanes op 18-08-2011 22:58 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Er kan verschil zitten tussen de ARM en de Atom versies. (meestal door performance verschil van de CPU).

Maar in de ARM versie zit ie ook hoor (iig in de 119P+). System Administration - Notifications - Configure IM voor het account.
En bij Alert Notification de gebruikers die ge-alert moeten worden.

• rvanes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 17:43
Hey,

Oke thanks ik had niet hier in gekeken System Administration - Notifications - Configure IM.
Maar dacht dat die bij de applicatie's moest staan .

Bedank.

Gr Rob

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 14:54

anc

Ik zit erover na te denken om de QNAP 212 aan te schaffen, met in eerste instantie 1 schijf erin.
Maar dan wel gelijk 2.
1tje voor bij mij thuis en 1tje bij m'n pa.

Vervolgens is het idee dat we dat gebruiken als centrale opslag thuis en dat we backup maken naar elkaar toe.

Ik kan niet zoiets direct vinden in de uitleg van qnap. Weet iemand of heeft iemand zoiets al gemaakt?

• IJsbeer
  • Niet online
anc schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:15:
Ik zit erover na te denken om de QNAP 212 aan te schaffen, met in eerste instantie 1 schijf erin.
Maar dan wel gelijk 2.
1tje voor bij mij thuis en 1tje bij m'n pa.

Vervolgens is het idee dat we dat gebruiken als centrale opslag thuis en dat we backup maken naar elkaar toe.

Ik kan niet zoiets direct vinden in de uitleg van qnap. Weet iemand of heeft iemand zoiets al gemaakt?
RSync, dat staat wel degelijk op de site en is ook meermalen besproken in dit topic. In de docs heel simpel te vinden onder Remote Replication :)
http://docs.qnap.com/nas/...ml?remote_replication.htm

In de firmware van deze week zit RTRR in voor de ARM versies (oa de 212). Dat maakt het nog een stukje prettiger werken (niet meer scheduled).

Ik heb het overigens al een tijdje draaien, werkt prima (RSync, RTRR ga ik binnenkort mee stoeien). Allebeid syncne we zo'n 35/40 Gig naar elkaar via een ADSL lijntje (1 Mbit up..). Hierdoro wel verplicht een incremental replication te doen. Als je dat niet doet is ie gewoon een paar dagen bezig met controleren op verschillen.... Maar ja, wat wil je met 1 mbit up...

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 14:54

anc

IJsbeer schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:37:
[...]

RSync, dat staat wel degelijk op de site en is ook meermalen besproken in dit topic. In de docs heel simpel te vinden onder Remote Replication :)
http://docs.qnap.com/nas/...ml?remote_replication.htm

In de firmware van deze week zit RTRR in voor de ARM versies (oa de 212). Dat maakt het nog een stukje prettiger werken (niet meer scheduled).

Ik heb het overigens al een tijdje draaien, werkt prima (RSync, RTRR ga ik binnenkort mee stoeien). Allebeid syncne we zo'n 35/40 Gig naar elkaar via een ADSL lijntje (1 Mbit up..). Hierdoro wel verplicht een incremental replication te doen. Als je dat niet doet is ie gewoon een paar dagen bezig met controleren op verschillen.... Maar ja, wat wil je met 1 mbit up...
Dan heb ik er echt overheen gekeken...
Zover jij weet is het dan ook mogelijk om dit in te pakken? of zelfs ww protecten?
rsync zal waarschijnlijk wel over een secure lijntje gaan, hoop ik :-)

• Isitlightagain
  • Laatst online: 27-10 17:16
Beste Qnap gebruikers ( althans, dat hoop ik )

Ik wil binnenkort een Qnap nas gaan kopen, heb er veel gezien op de pricewatch maar ik heb nog een vraag, wat kan ik met een Wake on Lan functie doen? Die zit namelijk op sommige nas apparaten. Alvast bedankt :)

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:31

WhySoSerious

Be the change.

Op een afstandje Nas/PC/ander apparaat aanzetten middels een pakketje dat je via het LAN-netwerk naar je Nas/PC/ander apparaat stuurt, waarna deze zal 'ontwaken'.

Handig ;)

• Isitlightagain
  • Laatst online: 27-10 17:16
Bedankt! Klink inderdaad erg handig..alleen zit dit weer op de duurdere modellen zo te zien..

• IJsbeer
  • Niet online
anc schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

Dan heb ik er echt overheen gekeken...
Zover jij weet is het dan ook mogelijk om dit in te pakken? of zelfs ww protecten?
rsync zal waarschijnlijk wel over een secure lijntje gaan, hoop ik :-)
En weer overheen gelezen.... Op dezelfde pagina: stap 6 van 7: Activate file Compression.
Je moet het eerst aanzetten: http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?backup_server.htm
En daar stel je je ww in. Voor zover ik weet gaat het over http ipv https, dus niet versleuteld over de internetlijn.

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik heb wat problemen met een QNAP TS-419U ism een viertal Samsung EcoGreen F4EG HD204UI 2TB harde schijven.

De schijven worden netjes herkend en in het "volume" beheer weergegeven. Echter wanneer ik een raid 5 volume wil aanmaken gaat het mis. De QNAP stopt spontaan bij het initialiseren (naar een paar procent) en als ik later het volume wil formatteren dan stopt de QNAP weer naar een aantal precent. In de logs zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    2011-08-19
234
    08:49:59    System  127.0.0.1   localhost   [RAID5 Disk Volume: Drive 1 2 3 4] Formatting failed(Cannot unmount disk).
    2011-08-19
233
    08:49:59    System  127.0.0.1   localhost   [RAID5 Disk Volume: Drive 1 2 3 4] Formatting failed.
    2011-08-19
232
    08:49:57    System  127.0.0.1   localhost   [RAID5 Disk Volume: Drive 1 2 3 4] Start formatting.

De status van de schijven staat op "Ready" en de smart status is "Good". De schijven zijn tevens voorzien van de "firmware" die door QNAP wordt aangeraden. De QNAP is voorzien van firmware versie 3.5.0.

Dit probleem heb ik ook aan de QNAP helpdesk voorgelegd, maar daar heb ik nog geen reactie van. Of het QNAP forum en hier kan ik geen zelfde probleem vinden. Alleen verhalen dat andere met het zelfde soort schijven hun QNAP wel aan de praat krijgen.

Het vreemde is dat alles "gewoon" lijkt te starten maar spontaan stopt zonder duidelijke foutmelding of foutcode.

Kent iemand dit probleem of heeft iemand een verwijzing naar een mogelijke oplossing?

• sl1000
vreemd probleem... ik zit hier net te stoeien met firmware 3.5 en het aanmaken van raidsets en bij mij werkt het prima, dus het is geen algemeen issue.

kun je de output van de volgende commando's eens posten:

df -h

fdisk -lu /dev/sda

cat /proc/mdstat

• Brains
eh... eerst eens kijken hoe ik via telnet of ssh naar de qnap kom.
[Solution] gewoon via ssh :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
[~] # df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/ram                 32.9M     15.6M     17.3M  47% /
tmpfs                    32.0M    124.0k     31.9M   0% /tmp
/dev/sda4               310.0M    232.8M     77.2M  75% /mnt/ext
/dev/md9                509.5M     97.1M    412.4M  19% /mnt/HDA_ROOT
tmpfs                    32.0M         0     32.0M   0% /.eaccelerator.tmp

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[~] # fdisk -lu /dev/sda

Disk /dev/sda: 2000.3 GB, 2000398934016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 243201 cylinders, total 3907029168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1              40     1060289      530125   83  Linux

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[~] # cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4]
md4 : active raid1 sdd2[0]
      530048 blocks [2/1] [U_]

md13 : active raid1 sdd4[0]
      458880 blocks [4/1] [U___]
      bitmap: 41/57 pages [164KB], 4KB chunk

md9 : active raid1 sda1[0] sdd1[3] sdc1[2] sdb1[1]
      530048 blocks [4/4] [UUUU]
      bitmap: 1/65 pages [4KB], 4KB chunk

unused devices: <none>

[ Voor 90% gewijzigd door Brains op 20-08-2011 15:45 ]

• sl1000
er gaat/is iets mis bij de fdisk -lu /dev/sda

Kun je even dubbel checken of er inderdaad maar één partitie op de drive staat (/dev/sda1)
er moeten namelijk vier partities op staan. dit zou wel verklaren waarom de rest van de initialisatie fout gaat...

indien er inderdaad maar 1 partitie op staat, zou ik even helemaal opnieuw beginnen. boot de nas zonder drives, gebruik qnap finder om de nas te vinden en begin dan de setup wizard. ergens gedurende het process zal de nas aangeven geen drives te zien, en te verzoeken de drives te pluggen. hotplug dan de drives en volg de wizard.

dit wiped wel alle configuratie en data, maar doordat je opnieuw begint moet als het goed is alle problemen opgelost zijn.

• dacken
  • Laatst online: 17-11 14:59
Ik heb zojuist SpotWeb geinstalleerd op mijn QNAP 419p+. Helaas krijg ik de volgende foutmelding bij het updaten van de spotweb database:

Inhoud van spotupdate_status.txt

Access denied

Ik heb de laatste versie, want ik heb het script geïnstalleerd in crontab die hier staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/bin/sh
# Upgrade script voor Spotweb.
#
# Eerst testen of het proces nog niet draait.
# Dit doe ik aan de hand van het bestaan van een tempfile.
if [ -f /tmp/.spotweb-upgrade ]
then
echo "Er draait al een update, dus niet nog een starten."
# Stoppen met verdere update aangezien de file al aanwezig is.
exit
fi
# Tempfile aanmaken aangezien de update nog niet draait
touch /tmp/.spotweb-upgrade
wait
echo "Eerst maar eens Spotweb zelf updaten."
cd /share/MD0_DATA/.qpkg/SpotWeb/spotweb
git pull
echo "Dan wachten tot de pull compleet is."
wait
echo "Daarna starten we voor de zekerheid de database upgrade."
/mnt/ext/opt/apache/bin/php upgrade-db.php
wait
# Tempfile weer opruimen, anders wordt er maar eenmalig ge-upgrade.
rm /tmp/.spotweb-upgrade

Iemand een snel idee wat er aan de hand is? Ik heb niets gedaan aan de installatie zelf!

[ Voor 48% gewijzigd door dacken op 20-08-2011 22:53 ]

• Brains
Bedankt SL1000, helaas kan ik niet fysiek bij de QNAP en QNAP Finder kan het device niet vinden door de VPN-tunnel heen.

Maar zal maandag of dinsdag eens helemaal overnieuw beginnen.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 11:32
Ik ben van plan om een dezer dagen een NAS aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op de 419+. Nu heb ik een aantal vragen.

Kan ik via mijn PS3 mijn bestanden op mijn NAS direct benaderen? Is het mogelijk om ps3 mediaserver te draaien op de qnap?

Zit er op korter termijn een opvolger aan te komen voor de 419+, aangezien deze al een tijdje meegaat?

there's no tweak without the tweaker

• sl1000
QNAP heeft standaard Twonky als media server. De PS3 kan twonky gebruiken, maar ik heb geen idee van de kwaliteit/functionaliteit, daar ik geen PS3 heb. Daarnaast zijn er verscheidende mediaserver qpkg's voor de QNAPs, sommige daarvan zullen ongetwijfeld met de PS3 werken.

Vanzelfsprekend werkt QNAP aan een opvolger van de x19p+ series. De serie is nu een maand of 8??? op de markt, dus ik verwacht zelf eigenlijk de komende 3 a 4 maanden nog geen opvolger.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:49
Ik heb een TS-412 i.c.m. een PS3 en dat werkt perfect met foto's en muziek, je PS3 vind m automatisch vanwege het DLNA protocol en twonkymedia server wat op de qnap draait. Films wat minder, omdat de PS3 niet alle formaten aankan (MKV bv.). Maar ja, voor films gebruik ik gewoon een htpc met xbmc.

Hebben trouwens meer mensen last dat foto's bekijken niet werkt met de android app qmobile? Vind ik heel vreemd, vooral omdat films/documentaires wel feilloos werken... De app loopt altijd vast bij de foto-sectie. De ipad app werkt weer helemaal perfect...

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Is hier iemand met een QNAP i.c.m. de spotweb QPKG van sl1000 en Eweka? Ik krijg het niet voor elkaar om meer posts te krijgen dan die van de afgelopen 2/3 dagen. Hoe krijg ik het voor elkaar dat spotweb de headers binnenhaalt via textnews.eweka.nl en SABnzbd+ download via sslreader.eweka.nl?

Nvm, kreeg ineens ook de foutmelding:
'show_updatebutton is een user right geworden. Haal dit aub weg uit je ownsettings.php'
Ik heb de QPKG weer verwijderd en ga even kijken naar spotnet i.c.m. automatisch importeren via SABnzbd+, ondanks dat spotweb er erg goed uit zag.

[ Voor 32% gewijzigd door -MD- op 21-08-2011 16:07 ]

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
virtualJac schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 11:28:
Ik ben van plan om een dezer dagen een NAS aan te schaffen. Mijn oog is gevallen op de 419+. Nu heb ik een aantal vragen.

Kan ik via mijn PS3 mijn bestanden op mijn NAS direct benaderen? Is het mogelijk om ps3 mediaserver te draaien op de qnap?

Zit er op korter termijn een opvolger aan te komen voor de 419+, aangezien deze al een tijdje meegaat?
werkt in principe goed, behalve dan dat hij idd niet alle formaten pakt (zoals dus MKV's)
Zelf los ik dit op door mkv2vob te gebruiken om ze even snel om te zetten naar mpeg

Hi Ha Hopjesvla

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De site van QNAP geeft zelf aan dat PS3 Media Server niet voor de 419(+) beschikbaar is: http://www.qnap.com/nl/QPKG.asp. Zelf draai ik nu Serviio en dat werkt prima, los van het feit dat bepaalde codecs en MKV niet ondersteund worden en daarmee ook niet zichtbaar zijn.

Verwijderd

Pffffff, wordt er een beetje moe van :F.

Elke ochtend moet ik als ik mappen wil benaderen op de QNAP TS-412 Pro via de laptops (Win7 64, Win Vista) een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Onthouden aanvinken heeft geen enkel nut.
Heb mezelf al scheel gezocht o.a. hier op Tweakers, maar of niet goed gezocht of ik ben de enige met het probleem (lijkt mij sterk).
De mappen benaderen via de Playon! HD mini2 levert geen problemen op :?

Iemand een suggestie hoe ik dit kan verhelpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2011 21:23 . Reden: Toevoeging ]

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 16:50
MistaDevine schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 15:28:
Is hier iemand met een QNAP i.c.m. de spotweb QPKG van sl1000 en Eweka? Ik krijg het niet voor elkaar om meer posts te krijgen dan die van de afgelopen 2/3 dagen. Hoe krijg ik het voor elkaar dat spotweb de headers binnenhaalt via textnews.eweka.nl en SABnzbd+ download via sslreader.eweka.nl?

Nvm, kreeg ineens ook de foutmelding:
'show_updatebutton is een user right geworden. Haal dit aub weg uit je ownsettings.php'
Ik heb de QPKG weer verwijderd en ga even kijken naar spotnet i.c.m. automatisch importeren via SABnzbd+, ondanks dat spotweb er erg goed uit zag.
Als je pagina 13 en het begin van 14 even door neemt, zal je een paar antwoorden op de zelfde vraag van mij vinden. In het kort:
- ssh naar de qnap
- edit "/share/MD0_DATA/.qpkg/SpotWeb/spotweb/ownersettings.php", haal daar de regel met 'show_updatebutton' er uit.
(doe dit eventueel door de file naar je desktop te kopiëren en weer terug te zetten met scp.)
- herstart (apache of zo, eventueel de hele qnap)

En gebruik de 'laatste'. Ik vond SpotWeb_0.973_arm-x19.qpkg en SpotWeb_1107022312.qpkg. Met de laatste heb ik het beste resultaat. Er staat ook iets over 'git update' als je iets hebt draaien. Daar ben ik nog niet uit, voorlopig draait het hier al een paar dagen zoals gewenst.

• beerse
Stiekum toch een spotweb vraagje:
Met SpotWeb_0.973_arm-x19.qpkg geïnstalleerd kreeg ik een rechts onder nzb een knop die in 1 keer de nzb in de sabnzbd nzb directory op de qnap zet.
Maar met SpotWeb_1107022312.qpkg is dat een vinkje geworden die de nzb download naar de desktop. Is er iets veranderd, of is dat ergens een (verborgen) instelling?

GEVONDEN: eerst inloggen (admin/admin is een aardige gok) en daarna instellen. Helaas nog niet de default en/of de instelling voor anonymous gevonden...

[ Voor 18% gewijzigd door beerse op 21-08-2011 22:43 . Reden: antwoord op vraag zelf gevonden ]

• beerse
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:22:

Elke ochtend moet ik als ik mappen wil benaderen op de QNAP TS-412 Pro via de laptops (Win7 64, Win Vista) een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Onthouden aanvinken heeft geen enkel nut.
Heb mezelf al scheel gezocht o.a. hier op Tweakers, maar of niet goed gezocht of ik ben de enige met het probleem (lijkt mij sterk).
Voor msWindows machines met drive mappings en een dergelijk probleem gebruik ik een batch-file (moge.bat) met daarin een rijtje 'net use' commando's. Type in een cmd-box het commando 'net use /?' en zie de uitleg voor drive mappings. Probeer het commando met opties voor jou situatie. Zet de werkende regels in 'moge.bat' (een text file) en je kan in 1 keer alles mappen. Eventueel op een handige plaats in het start menu zetten en klaar is Clara.

Het commando:
if not exist N:\ %SystemRoot%\System32\net.exe use N: \\qnap\share /user:user /persistent:yes
if not exist N:\ %SystemRoot%\System32\net.exe use N: \\qnap\share /user:domain\user /persistent:yes

En als je lef hebt, kan je het wachtwoord er in plane-text acteraan zetten. Details: Spaties in de namen en zo zouden verboden moeten zijn (zo niet, zet het woord dan tussen quotes)

[ Voor 16% gewijzigd door beerse op 23-08-2011 12:52 . Reden: commando toegevoegd. ]

• drfruit
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:22:

Iemand een suggestie hoe ik dit kan verhelpen?
Volgens mij is de eenvoudigste oplossing, dat je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord moet gebruiken voor Windows als voor je Qnap. Dat heb ik me al jaren geleden aangewend, hoewel het veel makkelijker zou zijn zonder aanmelding te werken in Windows.

Niet dat daarmee trouwens alle problemen opgelost zijn, want ik krijg nog steeds regelmatig meldingen over verbroken verbindingen in Windows-programma's, terwijl de netwerkverbindingen gewoon werken, maar in ieder geval hoef ik me nooit aan te melden voor toegang tot een folder.

• Solstice
  • Laatst online: 14-12-2018
Vandaag melde OSX Lion dat de verificatie van Timemachine niet goed ging en wilde het wissen. Dit is de 2e keer binnen 1 week.
Dan kreeg ik de melding dat het de macbook Pro.purgable niet kan wissen.

Dat is ook voor de 2e keer :-(.

Timemachine werkt dus gewoon niet goed met QNAP. Met de nieuwste firmware gaat er iets grondig mis.

Nu met de hand /share/TMBackup wissen.

Ik wacht op de volgende firmware wel. En TM zal nu weer op de 2e HDD gezet worden zoals eerder.

Jammer en ik zal nazoeken of ik de enige ben. Misschien heeft het te maken met de diskspace issue GB/MB?

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 18:25
ik heb 2 qnaps draaien en wil gebruik maken van rtrr
op dit moment heb ik op 1 nas de map als read only staan zodat daar niets kan worden aangepast

eigenlijk wil ik de map realtime 2 kanten op synchroniseren
zodat je altijd op de locale nas kan werken ipv bestanden opslaan over een vpn

is dit mogelijk?

• smvs
  • Niet online
koos147 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:58:
ik heb 2 qnaps draaien en wil gebruik maken van rtrr
op dit moment heb ik op 1 nas de map als read only staan zodat daar niets kan worden aangepast

eigenlijk wil ik de map realtime 2 kanten op synchroniseren
zodat je altijd op de locale nas kan werken ipv bestanden opslaan over een vpn

is dit mogelijk?
Afgezien nog van of het technisch mogelijk is, volgens mij wordt zulks heel snel heel gecompliceerd. Wat bijvoorbeeld als op twee plekken min of meer tegelijkertijd hetzelfde bestand wijzigt? Ik zou aan zo'n scenario gewoon al niet willen beginnen om dat soort redenen. Wat mij betreft moet je gewoon één kopie van je data hebben die leidend is.

Heb je weleens gedacht aan Webdav (met SSL)? Ik heb dit voor iemand aan de praat gekregen op een QNAP met het programma'tje Netdrive. Was redelijk simpel om op te zetten.

• sl1000
@Koos147:
RTRR is een one-way replicatie. Tweeweg is niet gemakkelijk mogelijk omdat je dan regels moet gaan opstellen wat te doen als documenten op beide locaties zijn gewijzigd, enz.

@Solstice: ik zou je verhaal even op het engelse forum zetten, dan ziet QNAP tenminste hoevaak het fout gaat met Timemachine. Natuurlijk zijn zij ook weer afhankelijk van het bedrijf dat de interface heeft ontwikkeld, dus veranderingen zullen even op laten zich wachten, maar toch...

• koos147
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 18:25
de kans dat het op 2 plekken tegelijk word aangepast is klein
dit risico loop je ook als je 2 computers op 1 nas hebt
ik heb met 2 windows servers dit systeem werkend zonder problemen (DFS)
bij office documenten is hier een beveiliging voor (als 1 iemand het bestand open heeft word er een lock bestand aangemaakt)

ik ga eens kijken naar netdrive
bedankt voor de tip

[ Voor 20% gewijzigd door koos147 op 22-08-2011 10:44 ]

• sl1000
Die lock werkt dus niet op rtrr, omdat je feitelijk op een kopie aan het werk bent. Er zit werl degelijk verschil in RTRR waar je 2 bestandslocaties hebt, en een NAS waar de bestanden op 1 plek staan...

• IJsbeer
  • Niet online
Netdrive zou ik ook mee uitkijken, daar zijn in dit topic ook slechte ervaringen mee geweest.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36602654

(al zie ik nu dat het maar 1 melding is van 1 persoon en er meer mensen gebruik van maken)

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 11:32
Opi schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:12:
De site van QNAP geeft zelf aan dat PS3 Media Server niet voor de 419(+) beschikbaar is: http://www.qnap.com/nl/QPKG.asp. Zelf draai ik nu Serviio en dat werkt prima, los van het feit dat bepaalde codecs en MKV niet ondersteund worden en daarmee ook niet zichtbaar zijn.
Ik zie het nu ook inderdaad. Als PS3 mediaserver gedraaid kan worden dan lijkt het me dat het afspelen van .MKV ook probleemloos moet gaan. Gaat nu ook probleemloos met PS3 mediaserver op me desktop. De NAS komt er juist om al me .MKV films centraal op één punt te hebben zonder me PC te vervuilen of te kloten met externe disks. Zou lullig zijn als ik ze dan niet meer af kan spelen. Moet ik alsnog een Dune aanschaffen.

there's no tweak without the tweaker

Verwijderd

Onder andere naar aanleiding van deze site http://www.tomtcscomputer...s-509-experiences-surgery ben ik met mijn TS-509 aan de slag gegaan. Een intel core 2 duo e7500 is nu ingebouwd (en werkt), geheugen upgrade ga ik doen als ik het geheugen binnen heb.
De volgende stap zou zijn om ts-809 firmware erop te zetten en het aantal disks uit te breiden naar 7 met de twee ongebruikte SATA connecties op het moederbord. Mijn grootste zorg voor ik hieraan ga beginnen is of ik de data op mijn huidige disks niet zal verliezen. In theorie zou het hetzelfde moeten zijn als je disks uit een ts-509 halen en in een ts-809 zetten.
Heeft iemand ervaring met het (zonder dataverlies) overzetten van disks van een NAS naar een andere NAS? Of nog beter ervaring met de upgrade van een ts-509 naar een ts-809?

Verwijderd

Ik heb 2 vragen.
Ik zie dat je bij bepaalde dingen regels moet intypen enzo. Waar of hoe doe je dat ?
voorbeeld find / -name mysqldump

En hoe kan ik vanaf mijn pc sql benaderen? ik heb programma little sql van navicat.
Bedankt

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

1) Via SSH.. Met Putty connect je naar het IPadres toe (poort 22), en je logt dan in. Dan kom je in de shell van Linux waar de QNAP dus ook op draait. Zie het als een soort DOS-prompt, maar dan is deze van een ander OS.

2) Je kan diverse MySQL clients gebruiken, waaroncer phpMyAdmin. Navivat (ken ik niet zo) zou ook wel kunnen werken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

1 thanks :D.

2 ehm navicat is dat het van afstand werkt. phpmyadmin is webbased en draaid lokaal op de nas.
maar werkt niet zo lekker.

• madmoon
madmoon schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:38:
[...]

Dank je, ik ga er mee aan de slag
Nu ben ik er mee aan de slag gegaan en kom er niet helemaal juit.
lokaal lukt het allemaal goed, ik test met een iphone+DAV-E dit werk perfect.
echter wanneer ik via www ga testen krijg ik geen verbinding wanneer ik deze tutorial uitvoer. wanneer ik op afstand http://ipnummer/test invoer werkt het wel, ik moet dan ook een wachtwoord ingeven.

wat zie ik over het hoofd.... ;(

• beerse
[
En hoe kan ik vanaf mijn pc sql benaderen? ik heb programma little sql van navicat.
De qnap nas draait mysql. Dat kan je zoals iedere mysql server over het netwerk gebruiken. Voor het beheer van de server adviseer ik phpmyadmin op de nas te installeren. Overigens, de standaard configuratie is mogelijk afgeschermd voor netwerk gebruik, dat kan je met phpmyadmin open zetten.

Voor het database gebruik: als een applicatie bij installatie/configuratie om en mysql server vraagt, dan de qnap opgeven en de gegevens daar. Gebruik eventueel de phpmyadmin interface om de accounts, databases en dergelijke aan te maken.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:22:
Heeft iemand ervaring met het (zonder dataverlies) overzetten van disks van een NAS naar een andere NAS?
Ik heb een RAID-1 array uit een TS-439 Pro II overgezet naar een andere TS-439 Pro II (tweede NAS diende als spare en ik wilde testen of deze niet DOA was en ook hoe het overzetten in de praktijk werkte). Dit ging goed, na het overzetten werkte het gelijk en ook alle settings (zoals het vaste IP) werden overgenomen. Kennelijk staan de settings dus geheel op de disks opgeslagen. Een RAID-1 array is natuurlijk wel het meest basic dat er is dus heel gewaagd was deze actie niet vergeleken met RAID-5 array met flink wat schijven.

Zie ook hier. Ze zeggen daar: "Due to different hardware design, the NAS will automatically check if a firmware update is required before system migration. After the migration has finished, all the settings and data will be kept and applied to the new NAS. However, the system settings of the source NAS cannot be imported to the destination NAS via “System Administration” > “Backup/Restore Settings”. You may need to configure the NAS again if the settings were lost." Ik vermoed dat ze daarmee dus het geval bedoelen waarin de firmware van de beide devices niet gelijk is. Bij mij was de firmware op beide NAS'en gelijk en bleef gewoon alles hetzelfde na migratie en leek het gewoon alsof ik op de eerste NAS aan het werk was.

• sl1000
SBS QPKG is weer geupdate naar 7.6.1

Verwijderd

beerse schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:24:
[...]

De qnap nas draait mysql. Dat kan je zoals iedere mysql server over het netwerk gebruiken. Voor het beheer van de server adviseer ik phpmyadmin op de nas te installeren. Overigens, de standaard configuratie is mogelijk afgeschermd voor netwerk gebruik, dat kan je met phpmyadmin open zetten.

Voor het database gebruik: als een applicatie bij installatie/configuratie om en mysql server vraagt, dan de qnap opgeven en de gegevens daar. Gebruik eventueel de phpmyadmin interface om de accounts, databases en dergelijke aan te maken.
Ik heb mysql al geinstalleerd op mijn nas, ik kan via phpadmin mijn database benaderen. Maar om webbased dingen te veranderen, gaat traaag :).
Dus navicat, log ik in : 192.168.0.104 poort 3306 en dan login naam en wachtwoord.
Maar connection fail krijg ik dan.

Enable TCP/IP Networking is aangevinkt.

error not allowed to connect to this MySQL server.

Wat gaat er fout of wat doe ik fout ?

Edit : gevonden. Bij privileges > User overview
Daar moet je nieuwe account aanmaken :
User Host Password
user > host jouw ip nummer > wachtwoord.

En dan werkt het :) Joepie :) Bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 13:44 ]

• beerse
dacken schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:50:
Ik heb zojuist SpotWeb geinstalleerd op mijn QNAP 419p+. Helaas krijg ik de volgende foutmelding bij het updaten van de spotweb database:

Inhoud van spotupdate_status.txt

Access denied

Ik heb de laatste versie, want ik heb het script geïnstalleerd in crontab die hier staat:

<<<<< script: zie boven >>>>>

Iemand een snel idee wat er aan de hand is? Ik heb niets gedaan aan de installatie zelf!
Kijk eens naar het account en de rechten van de files die met de update binnen komen. Mogelijk draait de crontab met een ander account dan je denkt en kan apache niet bij sommige files.

Daarnaast heeft een crontab-script niet de zelfde standaard variabelen (zoals $PATH) als de commandline. Kijk dat dus eens na.

Overigens, bedankt voor het script. Ik draai de commando's er uit gewoon als admin en dan werkt de update wel. Probeer het ook eens met de hand.

• beerse
Zo, versie 3.5 zit er op. Feest met de nieuwe functies... tftp, syslogd, radius... great. Alleen jammer dat ze niet melden welke versie van de ingebouwde software ze bieden. in 3.3 was twonky al zo oud als de weg naar Rome...

syslog is al aan zichzelf gekoppeld: bij de system-settings naar 127.0.0.1 en bij de apps natuurlijk netjes geopend.

Nu nog tijd vinden om de dhcp server (fritz.box) af te richten of ergens anders (op de qnap?) een nieuwe te installeren zodat booten over het netwerk ook gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door beerse op 23-08-2011 21:55 ]

Verwijderd

Aankoopvraag:

Ik wil een NAS aanschaffen. Hierop wil ik minimaal 2TB aan schrijven inzetten (geen SSD) en er komen foto's, muziek en beeldmateriaal op.

Ik wil mijn AC Ryan mediaspelers (mini 1 en mini 2) erop aansluiten.
Ook wil ik gebruik maken van sickbeard, couchpotato en squeezebox.

Als ik zo de openingspost bekijk is een QNAP dus een prima keuze.

Maar welk type past bij mij? Ik heb thuis een 120mbit verbinding en mijn vrouw heeft het liefst een wit apparaat omdat hij in de woonkamer op de kast komt te staan.

Ik zit aan de TS-212 te denken, is dat voor mijn gebruik een goede keuze?

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:25

KL643

beeldaandemuur

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:58:
Ik wil een NAS aanschaffen.

mijn vrouw heeft het liefst een wit apparaat omdat hij in de woonkamer op de kast komt te staan.

Ik zit aan de TS-212 te denken, is dat voor mijn gebruik een goede keuze?
_O- yup, de 212 staat erg mooi op de kast..

beeldaandemuur

• eggiebirdie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-10 09:05
hi allen,

Ik heb jullie hulp nodig met 2 problemen.
Na upgrade naar 3.5 krijgt ik mycloudnas en external drive backup niet aan het werk.
Heb een 639Pro waar ik heel tevreden over ben.
Heb al 'tig keer qnap skype support geprobeerd maar ze reageren niet (en zitten in onhandige timezone).

1. mycloudnas
Had ik nooit eerder gebruikt.
Ik heb ziggo, met een gewoon (niet wifi) ubee modem. Dat lijkt verder niks geks/ nadeligs te doen en geeft alles wat ik op de pc's probeer gewoon door.
Ik heb een Linksys wrt610 als router in het netwerk.
Alles was dichtgetimmerd, niks was van buitenaf benaderbaar.
Maar goed, webfilemanager en multimedia station / Qmobile leek me wel handig.
Wizard mycloudnas gedaan.
Alles staat op OK bij de router instellingen.

Als ik op mijn lokale netwerk zit, werkt het.
Dan kan ik zowel met mijnnas.mycloudnas.com als met www.mycloudnas.com en dan inloggen op mij gepubliceerde services komen. Als ik ze dan aanklikt, werken ze in nieuw venster.

Maar vanaf buiten kom ik wel op www.mycloudnas.com en dan inloggen. Dan zie ik mijn services.
Maar als ik inlog wordt er wel nieuw venster geopend maar krijg ik timeout.
Zelfde als ik mynas.mycloudnas.com probeer, timeout.

Moet denk ik ergens in de linksys zitten is mijn vermoeden.
Qnap zegt dat hij met UPnP alles op OK gezet heeft.
Ik heb al handmatig port fowarding (80, 8080, 8081, 443) naar de nas gedaan maar dat help ook niet.
Heb DMZ met harde verwijzing naar de nas al geprobeerd maar helpt ook niet.
Ik zie op de logs van nas wel allerlei ip adressen met (wat er uit ziet als) aanvallen voorbij komen.

Mijn beperkte netwerkkennis houdt beetje op. Iemand een suggestie?

2. externe hd backup
Ik heb al jaren een externe usb hd aan de nas hangen die elke nacht sync doet met de belangrijkste shares. Werkte al jaren, nooit problemen en de backup was ook echt goed (heb ik bij hardware crash nas gelukkig gemerkt).
Met 3.5 is eindelijk ondersteuning van meerdere externe HD.
Maar de hele opzet is anders en ik krijgt het niet aan het werk.
Heb zowel geprobeerd 1 job aan te maken met 4 shares naar 4 subdirs op de externe hd.
En geprobeerd 4 jobs met 1 share elk naar de root van de externe HD.
Maar krijgt allerlei errors.
1 job lijkt beter te werken (minder errors) maar hij stopt er meteen mee.
Als ik 4 jobs aanmaak krijgt ik 'cannot find drive' 'cannot connect to drive' 'cannot access drive', dat soort meldingen.
Als ik 1 job aanmaak met 4 shares naar 4 subdirs er in, dan zie ik met webfilemanager wel die 4 subdirs en heeft hij de dir structuur wel aangemaakt. Maar verder komt het niet. "# ERROR: Can't get the information of the destination directory "USBDisk1/foto/5. foto's jaar 2009/60. new york/"! (-2)" en dan stop hij weer.

3. Multimedia Station
Ben ik nog niet eens aan toegekomen door al dat andere gezeur.
Mijn shares staan nu niet onder Qmultimedia\multimedia.
Ik heb begrepen dat ik voor gebruik van Qmobile, op de nas webserver en multimedia station aan moet hebben. En dat de shares perse op Qmultimedia\multimedia moeten staan.
Die kan ik toch gewoon verplaatsen met webfilemanager? Blijven de rechten dan staan?
Iemand ervaring met Qmobile?

Groet en dank!

Verwijderd

beerse schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:47:
[...]

Voor msWindows machines met drive mappings en een dergelijk probleem gebruik ik een batch-file (moge.bat) met daarin een rijtje 'net use' commando's. Type in een cmd-box het commando 'net use /?' en zie de uitleg voor drive mappings. Probeer het commando met opties voor jou situatie. Zet de werkende regels in 'moge.bat' (een text file) en je kan in 1 keer alles mappen. Eventueel op een handige plaats in het start menu zetten en klaar is Clara.

Het commando:
if not exist N:\ %SystemRoot%\System32\net.exe use N: \\qnap\share /user:user /persistent:yes
if not exist N:\ %SystemRoot%\System32\net.exe use N: \\qnap\share /user:domain\user /persistent:yes

En als je lef hebt, kan je het wachtwoord er in plane-text acteraan zetten. Details: Spaties in de namen en zo zouden verboden moeten zijn (zo niet, zet het woord dan tussen quotes)
drfruit schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 00:12:
[...]

Volgens mij is de eenvoudigste oplossing, dat je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord moet gebruiken voor Windows als voor je Qnap. Dat heb ik me al jaren geleden aangewend, hoewel het veel makkelijker zou zijn zonder aanmelding te werken in Windows.

Niet dat daarmee trouwens alle problemen opgelost zijn, want ik krijg nog steeds regelmatig meldingen over verbroken verbindingen in Windows-programma's, terwijl de netwerkverbindingen gewoon werken, maar in ieder geval hoef ik me nooit aan te melden voor toegang tot een folder.
Beiden enorm bedankt voor de info. Ik ga een dezer dagen eens knutselen :P Alle (Windows) apparaten die gebruik maken van de NAS hetzelfde wachtwoord geven daar ben ik niet voor, maar ik sluit het ook niet helemaal uit ;) Het lastige is alleen dat de NAS een wachtwoord van 24 karakters heeft :+ en ik dat niet kan onthouden als ik dan wil inloggen op mijn laptop. Nu kan ik het inloggen op mijn laptop automatisch laten gaan zodat ik het wachtwoord niet elke keer in hoef te voeren, maar daar hou ik niet van want niet iedereen wil ik zomaar toegang tot mijn gegevens geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2011 17:11 . Reden: Uitleg mbt wachtwoord NAS toegevoegd. ]

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:16
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:30:
[...]

[...]

Beiden enorm bedankt voor de info. Ik ga een dezer dagen eens knutselen :P Alle (Windows) apparaten die gebruik maken van de NAS hetzelfde wachtwoord geven daar ben ik niet voor, maar ik sluit het ook niet helemaal uit ;) Het lastige is alleen dat de NAS een wachtwoord van 24 karakters heeft :+ en ik dat niet kan onthouden als ik dan wil inloggen op mijn laptop. Nu kan ik het inloggen op mijn laptop automatisch laten gaan zodat ik het wachtwoord niet elke keer in hoef te voeren, maar daar hou ik niet van want niet iedereen wil ik zomaar toegang tot mijn gegevens geven.
Hoezo 24 karakters? En als je niet direct iedereen op je NAS wil laten kijken, waarom dan wel op je laptop.
Ik heb een gebruiker op m'n laptop met een password van 6 karakters. Eenzelfde gebruiker gemaakt op de NAS met zelfde gebruikersnaam en password. Ik kan gewoon zonder een wachtwoord in te voeren vanaf m'n laptop op m'n NAS komen, mits ik m'n laptop unlock met een bij mij bekend wachtwoord.

En nog even een reactie op wat je zegt over op al je laptops een gelijk password instellen even het volgende.
Het gaat om gebruikers die gelijk moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat er meerdere mensen een eigen laptop hebben en een eigen gebruiker hebben op deze laptop(s). Al deze gebruikers zul je op je NAS moeten maken en dan dus hetzelfde password geven als op de laptops. Dat betekent uiteraard wel dat er iemand zal zijn (de NAS admin) die alle gebuikers passwords kent

[ Voor 17% gewijzigd door babbelbox op 24-08-2011 20:44 ]

• sl1000
KL643 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:53:
[...]

_O- yup, de 212 staat erg mooi op de kast..
Hej, mooi glimmend wit. iig een grotere waf factor dan een standaard 219p+ ;)

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:25

KL643

beeldaandemuur

Helemaal mee eens, het vrouwtje heeft een goede smaak wat een nas betreft :)

beeldaandemuur

• smvs
  • Niet online
WAF factor, dat is net zoiets als NT technologie zeker :z

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
eggiebirdie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:02:
3. Multimedia Station
Ben ik nog niet eens aan toegekomen door al dat andere gezeur.
Mijn shares staan nu niet onder Qmultimedia\multimedia.
Ik heb begrepen dat ik voor gebruik van Qmobile, op de nas webserver en multimedia station aan moet hebben. En dat de shares perse op Qmultimedia\multimedia moeten staan.
Die kan ik toch gewoon verplaatsen met webfilemanager? Blijven de rechten dan staan?
Iemand ervaring met Qmobile?
Ben erg te spreken over Multimediastation en Qmobile. Werkt bij mij prima, maar inderdaad, alles moet in Qmultimedia staan. Als er iemand een mogelijkheid weet een andere share of map toe te voegen houd ik me aanbevolen!

Een vraagje (of 3) betreffende metadata en mediaspelers:
Ik wil mijn O!Play vervangen door een speler die metainfo laat zien over films. Ik wil dan de films op mijn NAS laten staan.
  1. Moet er dan een soort YAMJ op de nas worden geinstalleerd, of is een mediaplayer met een dergelijke functie afdoende (en schrijft deze de info naar de nas)?
  2. Op basis waarvan wordt informatie gezocht? Map- en bestandsnamen?
  3. iemand ervaring met zo'n combi?

[ Voor 23% gewijzigd door Purn0 op 25-08-2011 08:38 ]

• drfruit
  • Niet online
Purn0 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 08:27:
[...]
Ik wil mijn O!Play vervangen door een speler die metainfo laat zien over films. Ik wil dan de films op mijn NAS laten staan.
  1. Moet er dan een soort YAMJ op de nas worden geinstalleerd, of is een mediaplayer met een dergelijke functie afdoende (en schrijft deze de info naar de nas)?
  2. Op basis waarvan wordt informatie gezocht? Map- en bestandsnamen?
  3. iemand ervaring met zo'n combi?
Hangt van het merk af. Ik heb ervaring met Dvico TviX 6500, Mede8er MED500X en PCH A-210. Ze zetten allemaal info op de NAS, maar de informatie en implementatie verschilt, al kan de Mede8er wel de info van de Dvico weergeven.

De Dvico en Mede8er werken met een externe editor. Daar zijn er diverse van. Ik gebruik TViXiE, dat beide merken ondersteunt. Het werkt op basis van mapnamen; elke film moet in een eigen map staan, waar ook de metainfo in komt.

De PCH haalt de metainfo automatisch van internet aan de hand van de bestandsnamen. De info komt in een aparte database in de hoofdmap van de mediashare op de NAS. Er zijn aparte editors om hiaten aan te vullen en fouten te verbeteren.

Bij de Mede8er en de PCH kun je vanuit het bedieningsmenu kiezen tussen weergave van een platte bestandenlijst of een mediawall met hoesjes en metainfo. Ik gebruik die mediawall altijd een tijdje omdat het er zo mooi uitziet, en keer dan terug naar de bestandenlijst, omdat het veel vlotter werkt.

Bij de Dvico bepaal je vooraf met kleine bestandjes in de mappen op de NAS (of interne/externe schijf) of je naar hoesjes en metainfo kijkt, of naar een gewone bestandenlijst. Dat was in het begin een hele uitzoekerij, maar in de praktijk beviel het mij het beste (het apparaat is inmiddels overleden).

Het is overigens best mogelijk dat er nog meer mogelijkheden zijn met al deze apparaten; als je tijd hebt kun je er dagen mee doorbrengen en van alles ontdekken.

• AW_Bos

AW_Bos

Ikzelf heb op mijn QNAP de SSOTS Release 4.6. geinstalleerd staan. En Squeezebox Server 7.4.2.

Nu wil ik de nieuwste versie van de Squeezebox installeren. Ik heb gehoord dat er nu tegenwoordig qpkg's voor zijn. Kan ik nog steeds vanuit SSOTS de upgrade doen, en de qkpg's vergeten, of kan ik nu heel SSOTS eraf donderen? En beginnen met de Squeezebox Qpkg?

Ik begin nu een beetje te twijfelen... Wat is het beste idee?

• sl1000
het Squeezebox qpkg is niets anders dan ssots, in combinatie met de bijbehorende versie van Squeezebox server. ik ben deze gaan maken omdat zoveel mensen de upgrade ingewikkeld vonden en de verkeerde file downloaden bij Logicteh. Als je ssots verwijdered en het sbs 7.6.1 qpkg installeerd (download link staat op pagina 1 van dit topic), kun je dus nog steeds ssots openen op poort 9099 en handmatig upgraden, etc.

• AW_Bos

AW_Bos

Dus jouw advies is om SSOTS 4.6 te verwijderen en de qpkg te installeren? Of kan ik gewoon de juiste versie van SB-server downloaden bij logitech, deze in de juiste map plaatsen en in SSOTS op install/upgrade drukken?

• sl1000
nee, ssots 4.6 is te oud om sbs 7.6.1 te kunnen draaien. dus je moet SSOTS vervangen door mijn qpkg

• AW_Bos

AW_Bos

Dan ga ik van het weekend waneer ik tijd heb eerst SBS vanuit SSOTS verwijderen, dan de Qpg van SSOTS zelf, en dan gooi ik jouw QPG erop.

• sl1000
Niet nodig, je hoeft alleen maar het ssots qpkg te disblen, dan op remove klikken en klaar. met het verwijderen van het ssots qpkg gaat de sbs installatie automatisch mee.

Succes :)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:22

allure

Titaan fase 2/3

Heeft iemand de Qnap al zover gekregen de virusscanner te laten updaten/werken?

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Werken doet de virusscanner wel, maar ik krijg meldingen van files die andere, meer gangbare, virusscanners niet geven.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:22

allure

Titaan fase 2/3

Ik krijg om de een of andere reden de virusscanner niet aan de praat, hij wil niet updaten en handmatig pakt hij ook de *.cvd-bestanden niet.

• wortelsoft
  • Laatst online: 19:15
babbelbox schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:38:
[...]

Dat betekent uiteraard wel dat er iemand zal zijn (de NAS admin) die alle gebuikers passwords kent
Als de nas admin even wegkijkt als de gebruiker zijn wachtwoord intikt op de nas tijdens aanmaken van een nieuwe gebruiker hoeft dat ook niet.

• sl1000
gebruiker kan zelf zijn password wijzigen via het admin paneel?? verder kan de qnap gewoon integreren in active directory.

• sl1000
kuch:

[System]
Model = TS-1079
Internal Model = TS-1079
Server Comment = NAS Server
Version = 3.5.0

;)
I have no idea what you are talking about...
Pagina: 1 ... 14 ... 67 Laatste