Het grote Synology topic deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 54 Laatste
Acties:
  • 499.948 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09-2024
EricEric752 schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:56:
[...]

Hmm, ziet er goed uit, maar het werkt nog steeds niet zie ik. Ik had tot voor kort ook een Linksys router en met een soortgelijke config werkte het gewoon. Kan je wel je router zelf vanaf het internet bereiken? Zet even de http of https admin toegang aan en probeer dan of de bijbehorende poorten vanaf het internet open staan. Daarmee kun je achterhalen of het probleem aan de buitenkant of aan de binnenkant zit. Het lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat het probleem buiten zit, want volgens mij blokken de meeste ISP's in Nederland de meeste poorten niet. Ik kan je trouwens wel pingen dus de ping op je router staat waarschijnlijk aan.

Het ip adres van je NAS is 192.168.0.123, maar ik dacht dat linksys routers by default de range 192.168.1.1-255 zaten. Zit daar het probleem niet? Hoe krijgt je NAS zijn IP? Van de DHCP server van de router of is dat adres handmatig ingesteld? Wat is het ip adres van je router? 192.168.1.1 or 192.168.0.1? En van je PC?

Als dat het probleem niet is zou het nog de Synology firewall kunnen zijn, maar die staat default uit, dus dat zou je wel weten denk ik.
Bedankt voor je informatie.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik mijn router kan benaderen via internet. Is dat 87.209.155.102:8080?
Ik heb wel al de http admin toegang kunnen openzetten. Met als poort 8080.

Dit is inderdaad het ip-adres van de NAS. 192.168.0.123
Ik heb het de router opnieuw geinstalleerd, en hij maakt er inderdaad 192.168.0.1 van. 192.168.1.1 is mijn modem van tele2. Dit ging allemaal automatisch zo.
De NAS krijgt zijn IP handmatig. Ik heb er nu, na de herinstallatie, 148 van gemaakt. Dus nu is het: 192.168.0.148.
Via DHCP heb ik ook even geprobeerd, maar dan kon ik de poorten niet doorsturen. Dus ik heb hem weer op handmatig gezet.
Het ipadres van mijn mac is: 192.168.0.147. De firewall van de NAS staat ook uit, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Moet ik overigens nog iets doen bij 'routerconfiguratie' bij DSM? Want als ik daar een nieuwe regel aanmaak, overschrijft hij de routerregels die er al stonden. Dus moet ik dit gewoon leeglaten?

Bij de NAS staat bij DNS server: 192.168.1.1
en bij standaard gateway: 192.168.0.1

klopt dit allemaal?

Mijn router zelf staat wel op: automatische configuratie DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05
Markgoessens schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:02:
Bedankt voor je informatie.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik mijn router kan benaderen via internet. Is dat 87.209.155.102:8080?
Ik heb wel al de http admin toegang kunnen openzetten. Met als poort 8080.
Je zou nu inderdaad je router moeten kunnen benaderen op 87.209.155.102:8080. Ik zie echter dat dat niet kan, dus het probleem zit voor je router. In je Tele2 modem waarschijnlijk. Ik ken die Tele2 modems niet, maar als het kan moet je ook daarin port forwarding instellen naar je router. Als het kan is het makkelijker om je router in het DMZ te zetten. Daarmee zet je eigenlijk in een keer alle poorten van je modem door naar router. Als dat lukt moet je je router kunnen benaderen op 87.209.155.102:8080 en waarschijnlijk werken alle port forwards naar je NAS dan ook in een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05-2024
ik ga even het weekend overleggen,

schijven zijn nog best prijzig...had de prijzen van de 1tb in min hoofd..

2/3tb schijven zijn behoorlijk duur is dus ook weer 300 euro +- voor de schijven helaas..

toch nog maar is even alles nakijken het weekend

bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Nieuw hier in dit topic! Erg een Synology 211+ aan het overwegen voor het streamen van video naar een nader te bepalen mediaplayer (wellicht de Dune HD Smart D1), en ook te gebruiken voor een wireless audio systeem (keuze nog te maken tussen Sonos en Squeezebox).

Nog tips waar op te letten in deze setup? De synology staat eigenlijk al redelijk vast, heeft alles wat ik eis (gigabit ethernet, USB poorten, nzb en utorrent downloadserver, printserver, te besturen via smartphone app, etc.). Dus als mensen tips hebben voor een goede combinatie met mediaplayer hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kreeg vorige week een nieuwe schijf binnen ter vervanging van een WD20EADS die steeds meer bad sectors begon te krijgen. Had m al aangemeld voor RMA, maar dan moet je m weer eerst opsturen voordat je een nieuwe krijgt. En blijkt dat de nu verkrijgbare WD20EARS dat andere formaat heeft en denkelijk niet erg fijn meespeelt in een RAID5. Dus, ik een Hitachi 5k3000 besteld aangezien die wel een normaal formaat heeft. Kan mededelen dat het rebuilden zonder een centje pijn ging in ongeveer 12 uur. En mooi meegenomen, de nieuwe schijf blijft met 33 graden ongeveer 10 graden koeler dan de andere 3 WD20EADS! Aanrader dus. Dit is overigens in een DS409+

Was ook nog even aan het knutselen om backup over het internet werkend te krijgen, en dat werkt nu helemaal. Dit topic was erg handig om de standaard SSH poort te veranderen:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=160&t=28853
Alleen TCP nodig overigens, en op je target DS hoef je alleen de sshd_config aan te passen. Overigens nog steeds poort 873 voor rsync nodig om de initiële verbinding te maken, zonder die poort open gaat ie zn backup niet beginnen. De daadwerkelijke backup vindt daarna plaats over SSH.

[ Voor 8% gewijzigd door wagenveld op 12-04-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 00:22
wagenveld schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 22:06:
De nieuwe schijf blijft met 33 graden ongeveer 10 graden koeler dan de andere 3 WD20EADS! Aanrader dus. Dit is overigens in een DS409+
10 graden is een heel groot verschil. Het grootste deel daarvan wordt ongetwijfeld veroorzaakt door een andere plaatsing van de temperatuursensor, of een andere wijze van calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
stephandeloos schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:24:

2/3tb schijven zijn behoorlijk duur is dus ook weer 300 euro +- voor de schijven helaas..

toch nog maar is even alles nakijken het weekend

bedankt voor alle info!
Ik heb zelf gekozen voor de WD15EARS, 1Tb was mij te "klein" (aangezien ik na backups van mijn systemen thuis al zeker 500Gb gebruikt heb..) en 2Tb te duur :) die WD15EARS zijn 1,5Tb (1396Gb effectief geloof ik)

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
iemand ervaring met Subsonic? ik begrijp dat het niet op de Synology zelf te installeren is, maar het is me niet duidelijk of je het nou wel op je Win7 machine kan installeren en vervolgens de muziek op je Synology kan streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
stephandeloos schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:24:

2TB kost je de kop niet meer tegenwoordig, die heb je al voor 75 per schijf. Meer is momenteel nog even niet de moeite als je het niet echt nodig hebt, omdat ze inderdaad behoorlijk duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Gaaah !!

Heb een beetje dringend hulp nodig met een shellscriptje.. ik kom een heel eind maar ik ben echt even de weg kwijt hoe het ook alweer zat met "if-then" statements onder Linux. Misschien is dit niet de goeie plek, maar Synology heeft een eigen set tooltjes waarbij niet alles meegeleverd is zoals bij de meeste Linux distributies. ash als shell bijvoorbeeld..

Het gaat om het volgende. Ik trek een HTML-file van een bepaalde website. Die strip ik van de HTML-tags zodat er alleen leesbare tekst overblijft. Vervolgens haal ik alle lege regels weg (zoal regels waar <br> in stond en die door het verwijderen van de tags leeg geworden zijn) en heb ik uiteindelijk een tekstfile over waar alleen de informatie in staat die ik nodig heb.

Het doel is dat ik een tekstfiletje - het liefst via de commandline maar dat zal wel een mission impossible worden - op, jawel, Twitter plemp :) ik weet wel hoe ik 140 tekens per regel kan truncaten maar ik heb nog het volgende nodig:

if (bestandje = meer dan 140 characters)
then (splits bestandje op) until (bestandje kleiner is dan 140 characters)
else (doe er wat mee, zoals op twitter knallen of mailen)
do (er iets mee)
einde

Hopelijk ben ik niet al te vaag....??

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:27
Iemand ervaring met het herinstalleren van je DS?

Ik heb nu 3 schijven erin zitten en heb DSM3.0 draaien, nu heb ik zelf via bootstrap/ipkg transmission erop gezet. Ik heb alleen begrepen dat DSM3.1 zelf ook transmission gebruikt. Nu wil ik dus vers beginnen met 3.1 (dus al die bootstap/ipkg/transmission zooi er ook weer af).

Is dit een kwestie van volume1 formateren/herinstalleren? En behoudt volume2 (2 hhd's) zijn structuur/data dan nog?

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@LA : Ik heb maar 1 volume aangemaakt *nadat* ik DSM 3.0 erop had gezet (die was meegeleverd). Heb toen gelijk DSM 3.1 geïnstalleerd. De volume bleef intact, had er toen echter nog geen data opgezet. Ik neem even aan dat het vanzelf goed komt als je je OS upgrade.. maar pin me er niet op vast aub :)

Overigens, volgens mij zou je logical volume dus los moeten staan van de OS-partitie. Laat ik zo zeggen, als Synology zelf een beetje nozel met LVM (Logical Volume Management) om kan gaan lijkt me dat verstandig. Als je sowieso je boot-partitie tegenwoordig al op LVM kan plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:27
jaapengel79 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:42:
@LA : Ik heb maar 1 volume aangemaakt *nadat* ik DSM 3.0 erop had gezet (die was meegeleverd). Heb toen gelijk DSM 3.1 geïnstalleerd. De volume bleef intact, had er toen echter nog geen data opgezet. Ik neem even aan dat het vanzelf goed komt als je je OS upgrade.. maar pin me er niet op vast aub :)

Overigens, volgens mij zou je logical volume dus los moeten staan van de OS-partitie. Laat ik zo zeggen, als Synology zelf een beetje nozel met LVM (Logical Volume Management) om kan gaan lijkt me dat verstandig. Als je sowieso je boot-partitie tegenwoordig al op LVM kan plaatsen..
Het probleem is alleen als ik upgrade dat de bootstrap/ipkg en de zelf geïnstalleerde transmission actief blijft.....
Ik wil daar dus nu juist weer allemaal vanaf... ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
-LA- schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:48:
[...]

Het probleem is alleen als ik upgrade dat de bootstrap/ipkg en de zelf geïnstalleerde transmission actief blijft.....
Ik wil daar dus nu juist weer allemaal vanaf... ;)
Ah ja, goed punt :D heb je 2 volumes verdeeld over 2 schijven? Dan zou je je 2e (data) schijf eruit kunnen halen voor de zekerheid?

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijke antwoord ook niet weet.. maar ik vermoed/verwacht dat je data te allen tijde beschikbaar blijft, ook bij een OS reinstall.

EDIT : Oh, van dat scriptje.. ik heb 't nu zo gemaakt dat ik een HTML-pagina omzet naar plain text en die in een Windows-share neerkwak. Op Twitter posten is lastig via de CLI van de Synology NAS, maar dat ligt aan Twitter die hun authenticatieprotocol aangepast heeft, eind augustus vorig jaar. Moet nu vanalles via PHP gaan doen, da's weer erg lastig. Anders had dat via cURL gekund, wat standaard op m'n NAS staat..

M.a.w. het zou leuk geweest zijn om allerhande NAS-statusupdates ook gelijk op Twitter te krijgen maar helaas gaat dat nog niet echt gebeuren vrees ik. En een mailclient is ook lastig te vinden; synomail (het default geinstalleerde commando om mails te sturen) verstuurt geen attachments, en ook alleen maar naar de e-mail adressen die je opgegeven hebt bij de settings van je NAS. Ja; je kan nail gebruiken maar dan moet ik weer met ipkg's aan de gang.. blah..

_/-\o_ #tigerblood _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door DigitalExorcist op 13-04-2011 20:06 . Reden: Update nav script perikelen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09-2024
EricEric752 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:16:
[...]

Je zou nu inderdaad je router moeten kunnen benaderen op 87.209.155.102:8080. Ik zie echter dat dat niet kan, dus het probleem zit voor je router. In je Tele2 modem waarschijnlijk. Ik ken die Tele2 modems niet, maar als het kan moet je ook daarin port forwarding instellen naar je router. Als het kan is het makkelijker om je router in het DMZ te zetten. Daarmee zet je eigenlijk in een keer alle poorten van je modem door naar router. Als dat lukt moet je je router kunnen benaderen op 87.209.155.102:8080 en waarschijnlijk werken alle port forwards naar je NAS dan ook in een keer.
Hoi Eric,
Dat was inderdaad de oplossing! Ik had mijn modem nog niet geforward. Zo zie je maar hoe weinig ik hier nog vanaf weet. In elk geval, hartelijk dank voor je oplossing.
Nu werkt het allemaal super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casio fx-100
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 11:38
Ik heb gegoogled en op Synology site gekeken maar kom er niet achter hoe je bij de /usr/ map komt. Ik wil bijvoorbeeld de config.ini van SickBeard bewaren voor een update.

Met FTP als admin lukt het me niet. Iemand tips?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05
Markgoessens schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:58:
[...]

Hoi Eric,
Dat was inderdaad de oplossing! Ik had mijn modem nog niet geforward. Zo zie je maar hoe weinig ik hier nog vanaf weet. In elk geval, hartelijk dank voor je oplossing.
Nu werkt het allemaal super.
Graag gedaan. Ik zou je trouwens adviseren om HTTP toegang tot je router en NAS af te sluiten en alleen HTTPS (en naar je NAS command line eventueel SSH) verbindingen te gebruiken over het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 06:42
Casio fx-100 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:49:
Ik heb gegoogled en op Synology site gekeken maar kom er niet achter hoe je bij de /usr/ map komt. Ik wil bijvoorbeeld de config.ini van SickBeard bewaren voor een update.

Met FTP als admin lukt het me niet. Iemand tips?
Dank!
Je kunt dan de CLI gebruiken (command line interface). Met een Telnet/SSH client, te installeren op je computer. Bijvoorbeeld Putty (http://www.putty.org/). Basis kennis van Linux commando's is wel handig. Voor wijzigen van bestanden heb je een editor nodig. VI is standaard geinstalleerd op je DS. Zeer antieke editor. Een (Windows) editor als Notepad zet EOL (end of line/ ^M) karakters in je bestand. Daar houdt Linux niet echt van.
Nog een tip: inloggen op je DS mbv een client: te gebruiken user is 'root' (niet 'admin'), wel met wachtwoord van admin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
waits schreef op donderdag 14 april 2011 @ 11:12:
[...]

Je kunt dan de CLI gebruiken (command line interface). Met een Telnet/SSH client, te installeren op je computer. Bijvoorbeeld Putty (http://www.putty.org/). Basis kennis van Linux commando's is wel handig. Voor wijzigen van bestanden heb je een editor nodig. VI is standaard geinstalleerd op je DS. Zeer antieke editor. Een (Windows) editor als Notepad zet EOL (end of line/ ^M) karakters in je bestand. Daar houdt Linux niet echt van.
Nog een tip: inloggen op je DS mbv een client: te gebruiken user is 'root' (niet 'admin'), wel met wachtwoord van admin.
vi antiek???? De mooiste en beste teksteditor die ooit gemaakt is? Man, met vi kun je dingen die met Word 2010 bij lange na nog niet lukt, als het om tekstverwerken aankomt! :) (met 3 tekens kun je de volgende 8 regels wissen bijvoorbeeld, of elk woord in elke zin behalve de eerste 28 regels beginnen met een hoofdletter).

Maar inderdaad. vi is een denkwijze. Gebruik trouwens altijd SSH, dat is tenminste secure.. dus Google even op Putty en zet op je NAS via "Terminal" de SSH toegang aan.

Inloggen met 'root' met admin-password.

Doe dan het volgende: (de "#" is je prompt en moet je dus niet intikken ;))

# cd /usr
# vi naamvanconfigfile.config

Dan opent vi de configuratiefile. Je moet zelf even zoeken naar een quickstart van vi, het is een tamelijk lastige maar zeer krachtige editor..

In elk geval, doe je iets verkeerd en wil je een 'quit' zonder te saven: :q! intikken (inclusief die dubbele punt, kleine letter q en uitroepteken)

Opslaan en saven is :wq!
Zoeken is /zoekopdracht (bijv. /address als je zoekt naar regels waar bijv. IP adressen instaan). Volgende zoekresultaat is n ('letter n' dus)

Regel verwijderen is dd
Woord wijzigen zonder de rest aan te passen is cw ('change word')
Herhaal vorige wijziging op bijv. nieuw woord is . (puntje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
Ik ben nu dus van plan de synology 211+ te bestellen met Western Digital 2TB WD20EARS (2x)

deze schijven zijn wel 5400 rpm, aangezien 7200 rpm schijven ook 2x duurder is dit een slimme keuze? of merk je de meer snelheid toch wel degelijk met 7200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat ga je absoluut niet merken. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Zo ik heb mijn 2ehands DS210j binnen en heb er een Samsung 204UI (2tb) schijf en een WD5000AKS (500gb) schijf ingezet. De WD schijf zal gebruikt gaan worden om backups te maken van een gedeelte van de Samsung schijf.

Op dit moment wordt de eerste schijf geformateerd in basic format en daarna is de 2tb schijf aan de beurt. Tot nu toe is het allemaal erg duidelijk en gebruikersvriendelijk. Maar ik vermoed dat ik hier in de toekomst nog wel eens kom met een vraag.

Belangrijkste doel is straks als eerste al mijn data erop zetten en zorgen dat de backups automatisch worden gemaakt. Daarna moet mijn Xbox 1 met XBMC kunnen streamen. Zijn daar nog tips voor waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
@Hars73

Hoe ga je de backups erop zetten? ik ga binnenkort dus ook een synology aanschaffen maar vraag me wel af hoe ik pcs ga backuppen automatisch :-)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:59

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
stephandeloos schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:18:
@Hars73

Hoe ga je de backups erop zetten? ik ga binnenkort dus ook een synology aanschaffen maar vraag me wel af hoe ik pcs ga backuppen automatisch :-)!
Synology heeft een pakket genaamd Data Replicator 3 daarvoor.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear
vet!!! weer wat geleerd nu maar dat ding dit weekend bestellen :-)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Misschien wel in het stroomverbruik. 5400 schijven zijn wat zuiniger dacht ik, en maken wat minder herrie, en worden wat minder warm... Goede keuze dus!

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Hier binnenkort de 410 met 2x2tb en 2x1tb. Iemand ervaring met schijven van verschillende grootte in RAID5 in dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

The_Admin schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:28:
Hier binnenkort de 410 met 2x2tb en 2x1tb. Iemand ervaring met schijven van verschillende grootte in RAID5 in dit apparaat?
Niet veel anders dan in een andere RAID5 dunkt mij!?

Wat verwacht je/wil je/hoop je te kunnen bereiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
lier schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:51:
[...]

Niet veel anders dan in een andere RAID5 dunkt mij!?

Wat verwacht je/wil je/hoop je te kunnen bereiken?
Gewoon hem te kunnen gebruiken zowel als opslag voor series/films/audio, wat te streamen moet zijn naar een Squeezebok en mediaspeler, als backup faciliteit. Dus het moet zowel een beetje redundantie als redelijke snelheid bieden, derhalve RAID5. Maar ben niet echt ervaren met RAID-arrays, vandaar de (redelijke noob) vraag of dit wellicht issues kon geven (op dit apparaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Het levert in ieder geval een volume op van (n - 1)* grootte kleinste disk, in jouw geval dus een volume van 3GB.
Wel kan je in een later stadium de 2 x 1GB disks vervangen door de 2GB variant, dan kan je mbh expansion de grootte van je volume verdubbelen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

jaapengel79 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:06:
[...]

Ah ja, goed punt :D heb je 2 volumes verdeeld over 2 schijven? Dan zou je je 2e (data) schijf eruit kunnen halen voor de zekerheid?

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijke antwoord ook niet weet.. maar ik vermoed/verwacht dat je data te allen tijde beschikbaar blijft, ook bij een OS reinstall.

EDIT : Oh, van dat scriptje.. ik heb 't nu zo gemaakt dat ik een HTML-pagina omzet naar plain text en die in een Windows-share neerkwak. Op Twitter posten is lastig via de CLI van de Synology NAS, maar dat ligt aan Twitter die hun authenticatieprotocol aangepast heeft, eind augustus vorig jaar. Moet nu vanalles via PHP gaan doen, da's weer erg lastig. Anders had dat via cURL gekund, wat standaard op m'n NAS staat..

M.a.w. het zou leuk geweest zijn om allerhande NAS-statusupdates ook gelijk op Twitter te krijgen maar helaas gaat dat nog niet echt gebeuren vrees ik. En een mailclient is ook lastig te vinden; synomail (het default geinstalleerde commando om mails te sturen) verstuurt geen attachments, en ook alleen maar naar de e-mail adressen die je opgegeven hebt bij de settings van je NAS. Ja; je kan nail gebruiken maar dan moet ik weer met ipkg's aan de gang.. blah..

_/-\o_ #tigerblood _/-\o_
Ik heb twee scritpjes die op mijn nas draaien, via ipkg python geinstalleerd, python's smtp lib gebruikt mail te versturen werkt prima (smtplib)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:07
Ik heb vandaag een Gigabit router gekocht, waardoor de connectie tussen mijn Mac en m'n Synology volledig Gigabit is.

Mac --> Router --> Switch --> Synology

De kabels zijn allen Gigabit ethernetkabels. Switch is ook gigabit. Toch haal ik (denk ik) maximaal iets als 13Megabyte per seconde kopieertijden. Waar ligt het aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
The_Admin schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:28:
Als je veel ruimte kwijt wilt raken moet je inderdaad raid5 gebruiken.
Uitleg waarom staat hierboven en in de raid faq.
SHR lijkt me een betere keus met schijven van verschillende grootte.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 15-04-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:34

jacobras

Developer

CarpeVentum schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:58:
Ik heb vandaag een Gigabit router gekocht, waardoor de connectie tussen mijn Mac en m'n Synology volledig Gigabit is.

Mac --> Router --> Switch --> Synology

De kabels zijn allen Gigabit ethernetkabels. Switch is ook gigabit. Toch haal ik (denk ik) maximaal iets als 13Megabyte per seconde kopieertijden. Waar ligt het aan?
Jumbo frames wel enabled?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Controleer in macos of je daadwerkelijk een gigabitconnectie naar de router hebt.
controleer aan lampjes router en switch of de verbinding tussen die twee daadwerkelijk gigabit is.
Controleer aan de lampjes van de switch of je synology daadwerklijk met gigabit verbonden is met gigabit.

Zorg ervoor dat als je jumboframes gebruikt, dat zowel de synology als je mac de zelfde mtu waarde hebben.

[ Voor 89% gewijzigd door job op 15-04-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Hoe doe ik dat met die Jumbo frames en MTU waarden? Op m'n Airport Extreme kan ik niet zien of ik Gigabit verbinding heb, en op mn Switch staat t gewoon goed...

Edit: Al gevonden, nu even testen!

Edit 2: Goed, toegepast (op zowel Mac als Synology), maar transfersnelheden zijn nog steeds medium (20megabyte/s)...
Aan de interne schijven van m'n Syno kan het niet liggen, dat zijn twee WD Blacks.

Edit 3:
Nu is het ineens wel snel. Top! Lekker hoor!

[ Voor 50% gewijzigd door CarpeVentum op 15-04-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 10:15
CarpeVentum schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:31:
Hoe doe ik dat met die Jumbo frames en MTU waarden? Op m'n Airport Extreme kan ik niet zien of ik Gigabit verbinding heb, en op mn Switch staat t gewoon goed...

Edit: Al gevonden, nu even testen!

Edit 2: Goed, toegepast (op zowel Mac als Synology), maar transfersnelheden zijn nog steeds medium (20megabyte/s)...
Aan de interne schijven van m'n Syno kan het niet liggen, dat zijn twee WD Blacks.

Edit 3:
Nu is het ineens wel snel. Top! Lekker hoor!
Zou je eens kunnen beschrijven wat je hebt gedaan om het nu werkend te krijgen. Altijd handig mocht men jouw bericht lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-08 16:46
Als ik de DS211+ aanschaf, wat is dan wijsheid mbt het aansluiten van een printer voor in het netwerk (in dit geval de Canon Kleurenlaser All-In-One i-Sensys MF-8450).

Is het beter om deze printer met de USB aan te sluiten aan de NAS of is het beter om de printer met ethernet op de router in het netwerk te zetten?

Geeft dit snelheid verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:15:
Als ik de DS211+ aanschaf, wat is dan wijsheid mbt het aansluiten van een printer voor in het netwerk (in dit geval de Canon Kleurenlaser All-In-One i-Sensys MF-8450).

Is het beter om deze printer met de USB aan te sluiten aan de NAS of is het beter om de printer met ethernet op de router in het netwerk te zetten?

Geeft dit snelheid verschil?
Niet echt veel verschil lijkt me. Ik moet de eerste printer nog vinden die de volledige usb bandbreedte gebruikt. Maar waarom op de NAS aansluiten als hij zelf een netwerk uitgang heeft? Dat je een printer kan aansluiten op de NAS is mooi, maar bedoelt voor situaties wanneer er geen netwerk poort op de printer zit. Wordt hij überhaupt wel ondersteunt door de NAS?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
wontcachme schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:18:
[...]

Niet echt veel verschil lijkt me. Ik moet de eerste printer nog vinden die de volledige usb bandbreedte gebruikt. Maar waarom op de NAS aansluiten als hij zelf een netwerk uitgang heeft? Dat je een printer kan aansluiten op de NAS is mooi, maar bedoelt voor situaties wanneer er geen netwerk poort op de printer zit. Wordt hij überhaupt wel ondersteunt door de NAS?
Nou waar het me meer om gaat is dat we in ons MKB gaan uitbreiden waardoor er in de toekomst 4 computers in een netwerk gaan samenwerken samen met de DS211+ en 1 printer + 1 Dymo label printer.

Dit alles zou op 1 router moeten met 4 poorten, dus je voelt hem al aan dat ik dan 1 of 2 poorten tekort komt voor de printers.

Of ben ik beter af met het aanschaffen van een Switch? Ik ben hiermee onbekend of werken deze hetzelfde als een router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:21:
[...]

Nou waar het me meer om gaat is dat we in ons MKB gaan uitbreiden waardoor er in de toekomst 4 computers in een netwerk gaan samenwerken samen met de DS211+ en 1 printer + 1 Dymo label printer.

Dit alles zou op 1 router moeten met 4 poorten, dus je voelt hem al aan dat ik dan 1 of 2 poorten tekort komt voor de printers.

Of ben ik beter af met het aanschaffen van een Switch? Ik ben hiermee onbekend of werken deze hetzelfde als een router?
gewoon een switch eraan doen. Die verbind je met een van de poorten van de router en klaar is DeMuts. De router geeft gewoon de ip's uit dus met switch werkt het niet anders dan wanneer je alleen een router gebruikt. Heeft de Dymo een netwerkpoort? Volgens mij kan die namelijk ook aan de NAS. Sommige Dymo's wel ik elk geval

Een beetje simpel gezegd zou je kunnen zeggen dat een switch werkt als een USB hub. Je offert één normale poort op en je krijgt er vier bij. Dus stel je router heeft poort 1 tm 4, dan verbind je bv poort 4 aan de input van de switch en daarna heb je via de switch er weer vier poorten bij (tenzij je een 8/16/32 poort switch hebt, maar je begrijpt het idee neem ik aan wel)

[ Voor 17% gewijzigd door wontcachme op 15-04-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
Als ik een switch pak dan heb ik dus geen router meer nodig. Althans, is er ook een switch met draadloos LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
wontcachme schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:30:
[...]

gewoon een switch eraan doen. Die verbind je met een van de poorten van de router en klaar is DeMuts. De router geeft gewoon de ip's uit dus met switch werkt het niet anders dan wanneer je alleen een router gebruikt. Heeft de Dymo een netwerkpoort? Volgens mij kan die namelijk ook aan de NAS. Sommige Dymo's wel ik elk geval

Een beetje simpel gezegd zou je kunnen zeggen dat een switch werkt als een USB hub. Je offert één normale poort op en je krijgt er vier bij. Dus stel je router heeft poort 1 tm 4, dan verbind je bv poort 4 aan de input van de switch en daarna heb je via de switch er weer vier poorten bij (tenzij je een 8/16/32 poort switch hebt, maar je begrijpt het idee neem ik aan wel)
Betekent dat dan niet dat je met de switch de snelheid van je netwerk gaat verdelen als je de switch op 1 poort van de router aansluit en vervolgens aan de switch hang je de NAS + 4 computers, is dat niet nadelig voor de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:34:
Als ik een switch pak dan heb ik dus geen router meer nodig. Althans, is er ook een switch met draadloos LAN?
Je hebt altijd een router nodig. Die regelt het verkeer, geeft ip adressen, blokkeert poorten enz....
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:36:
[...]

Betekent dat dan niet dat je met de switch de snelheid van je netwerk gaat verdelen als je de switch op 1 poort van de router aansluit en vervolgens aan de switch hang je de NAS + 4 computers, is dat niet nadelig voor de snelheid?
Ja. Ik weer niet welke snelheid de poorten van je router zijn en wat je dataverkeer is, maar bij 100mbit moet je gewoon kunnen surfen, downloaden, bestanden openen etc... als je met zijn vieren op een lijntje zit. Alleen grote bestanden en veel dingen tegelijk openen kan langzaam gaan. Is de router (en de switch dan ook) gigabit, dan kan je met zijn vieren een kleine 125 megabyte per seconde gebruiken. Dat lijkt me vrijwel zeker snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
Ok bedankt voor de info zover!

Dan nog 1 laatste vraag voor ik ga slapen, wat kan ik het beste dan hierbij aanschaffen kwa switch + router. Hier thuis heb ik altijd goede ervaringen kwa gebruiksvriendelijkheid met Sitecom maar ik lees veel goeds over Netgear.

Tipje wat het beste is en welk type ik dan nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:45:

Dan nog 1 laatste vraag voor ik ga slapen, wat kan ik het beste dan hierbij aanschaffen kwa switch + router. Hier thuis heb ik altijd goede ervaringen kwa gebruiksvriendelijkheid met Sitecom maar ik lees veel goeds over Netgear.

Dat hangt van een heleboel van je eisen af.

Er zijn een boel verschillende ervaringen. Persoonlijk ben ik fan van Linksys, alleen al omwege het feit dat je settings kan veranderen zonder elke keer een reboot nodig te moeten hebben, anderen hebben weer andere redenen. Netgears kunnen niet poorten forwarden naar een andere poort, dus die zou ik niet kiezen. Linksys (Cisco) e4200 is hun huidige topper en dan vooral ook qua wifi bereik.

Zoek wat reviews en maak je eigen afweging, misschien kan je wel een router vinden met acht poorten, zodat je niet een aparte switch nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 23:45:

Daar weet ik weinig van. Ik gebruik mijn provider zijn router. Ik weet niet of je in het bedrijf grote bestanden gebruikt, maar ik zou tegenwoordig sowieso gaan voor gigabit poorten aan de router en switch (en de bekabeling dan wel cat5e of cat6). De router (zit er in die je nu hebt ook een modem? Anders moet je een modem/router combo nemen) dan gelijk met wifi nemen, kan je ook met laptops werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
Ik zal het proberen uit te leggen hoe het in elkaar zit op me werk.

Op me werk zitten we achterin een terrein op een kantoor, voorop het terrein, ca 20 m verderop staat een woonhuis (van me werkgever)

De internet aansluiting komt binnen aan het woonhuis op een Ziggo modem, vanaf hier gaat de aansluiting naar een draadloze router in dezelfde meterkast (dit zodat het netwerk gesplitst wordt voor prive gebruik en voor werk) Vanaf hier loopt er een 20 m kabel naar het kantoor waar de aansluiting uitkomt achterin de Network Storage Gateway die binnenkort vervangen wordt door de DS211+.

zoals ik het nu begrijp moet ik de kabel die op het kantoor binnenkomt gaan aansluiten op een nog te kopen router (draadloos), dan hierop sluit ik een nieuwe switch (om extra poorten te creeeren), op deze switch sluit ik alle computers en de NAS die sluit ik denk ik dan aan op de router.

Heel verhaal maar hopelijk beetje duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nja, we gaan dan echt te heftig off topic.

Zoek ff door in de rest van GoT, daar kan je wel antwoord vinden op je vraag. Verdiep in je in wat een router nu exact doet. Dan kan je het antwoord heel goed zelf vinden :)

[ Voor 0% gewijzigd door Hooglander1 op 16-04-2011 00:08 . Reden: on moest off zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
Hooglander1 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 00:07:
Nja, we gaan dan echt te heftig on topic.

Zoek ff door in de rest van GoT, daar kan je wel antwoord vinden op je vraag. Verdiep in je in wat een router nu exact doet. Dan kan je het antwoord heel goed zelf vinden :)
Ga ik zeker doen, morgen, nu bedtijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 22:16
Ik heb gisteren een ds211J gekocht maar lees nogal veel over de 2TB harde schijven.
De samsung zou problemen hebben met datatransfer en de WD 2TB schijven zouden niet juist zijn ingesteld )park problemen).
Welke schijf kan ik het beste kopen voor mijn NAS, waar zijn dus "de minste" problemen mee? Ik wil niet teveel uitgeven aan een schijf (dus geen raptor etc.) en het liefst voor de eco versies gaan (ook voor de prijs).

Thnx in advance.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Inmiddels is mijn DS210j geinstalleerd en heb ik gisteravond een gedeelde map aangemaakt en hier wat data ingezet.

Op mijn pc (wireless op mijn netwerk) heb ik een netwerkschijf aangemaakt naar deze gedeelde map. Dit werkte gisteravond prima.

Vanochtend echter krijg ik via de verkenner geen verbinding met deze schijf. Ook via poort 5000 rechtstreeks naar de NAS werkt niet. Even een ping geprobeerd naar het ip adres en deze krijgt een time-out.

Lijkt erop als de schijven in hibernate zijn gegaan en daar nu niet uitkomen??? Of is er iets heel anders aan de hand?

EDIT: heb even bij de NAS gekeken en er brandde geen enkel lampje en hij was volledig stil. Dus het lijkt wel alsof ie volledig uit is gegaan. Heb ik ergens een instelling over het hoofd gezien?

EDIT2: In de logging zie ik ergens gisteravond : Systeem started counting down to shutdown. Dit was zo'n 4 minuten nadat ik voor het laatst via de File Station op mijn mobiele telefoon was ingelogd. Instelling voor hibernate staat op 20 minuten. Er staan geen ingestelde tijdstippen waarop de NAS volledig zou uitschakelen.

[ Voor 30% gewijzigd door hars73 op 16-04-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
hars73 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 08:47:
Inmiddels is mijn DS210j geinstalleerd en heb ik gisteravond een gedeelde map aangemaakt en hier wat data ingezet.

Op mijn pc (wireless op mijn netwerk) heb ik een netwerkschijf aangemaakt naar deze gedeelde map. Dit werkte gisteravond prima.

Vanochtend echter krijg ik via de verkenner geen verbinding met deze schijf. Ook via poort 5000 rechtstreeks naar de NAS werkt niet. Even een ping geprobeerd naar het ip adres en deze krijgt een time-out.

Lijkt erop als de schijven in hybernate zijn gegaan en daar nu niet uitkomen??? Of is er iets heel anders aan de hand?
Ikzelf ben voornemens om de DS211+ aan te schaffen, maar wat zijn nu 2 goede HD schijven van 1 TB, ikzelf dacht aan de Western Digital Caviar Green WD10EARS. 1TB | WD10EARS, zijn dit geschikte schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpaceMarine schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 00:35:
Ik heb gisteren een ds211J gekocht maar lees nogal veel over de 2TB harde schijven.
De samsung zou problemen hebben met datatransfer en de WD 2TB schijven zouden niet juist zijn ingesteld )park problemen).
Welke schijf kan ik het beste kopen voor mijn NAS, waar zijn dus "de minste" problemen mee? Ik wil niet teveel uitgeven aan een schijf (dus geen raptor etc.) en het liefst voor de eco versies gaan (ook voor de prijs).

Thnx in advance.
@spaceMarine: kun jij een link geven waar je hebt gelezen dat de samsung problemen heeft met datatransfer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Heb het op het synology forum gelezen maar ook in de Compatibility list.
Wanneer je een disk hebt van voor januari 2011 (fabrieksdatum) heb je een kans op corrupte data.
dit komt van de synology site :

If your hard drive was manufactured before 2010 December (could be identified with serial number xxxxxxxZ7xxxxx, xxxxxxxZ8xxxxx,xxxxxxxZ9xxxxx,xxxxxxxZAxxxxx, or xxxxxxxZBxxxxx), you must upgrade the firmware of this hard drive before the installation.

Ik heb net de Seagate Baracuda besteld : SEAGATE BARRACUDA GREEN 5900.3, 2TB

Daar waren ze zeer positief over op het forum, is net zo duur als een samsung/WD, maar heeft 5900Rpm en 64cache. Deze werkt altijd volgens een aantal personen op het forum.

[ Voor 21% gewijzigd door SpaceMarine op 16-04-2011 15:56 ]

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
SparTi schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:35:
[...]

Zou je eens kunnen beschrijven wat je hebt gedaan om het nu werkend te krijgen. Altijd handig mocht men jouw bericht lezen. ;)
Op de Mac: Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Ethernet -> Geavanceerd -> Ethernet -> Configureer Handmatig -> MTU: Jumbo (9000)

Op de Synology: Configuratie Scherm -> Netwerk -> Netwerkinterface -> LAN -> Schakel Jumbo Frames in, MUT is 9000.

Duurde even voor het daadwerkelijk werkte, zoals bleek uit mijn edits... Ik kende eerst het hele begrip Jumbo Frames niet eens...

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 16-04-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
Bedankt voor de reactie. :) en nu haal je wel de volledige snelheid, +/- 125 MB/s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
SpaceMarine schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 00:35:
Dat lees je dan verkeerd. Bij de samsung schijven was er een kans op datacorruptie onder specifieke omstandigheden. Daarnaast was er een spinup probleem bij meerdere schijven in je synology. Het probleem met corruptie is opgelost door samsung, alleen oude schijven moet je de firmware van patchen. Het spinup probleem is opgelost door synology.

De problemen met deze schijf zijn dus opgelost.

De wd schijven hebben (net als een voorganger van desbetreffende schijf) last van issues met lcc. Met de wdidle tool (te krijgen op de wd site) kan je dit probleemloos oplossen.
Ook deze schijf kan je prima kopen, als je je maar even inleest.
Zie de reacties op en stuk of 10 voorgangers die exact dezelfde vraag hebben gesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 16-04-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
SparTi schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 23:10:
Bedankt voor de reactie. :) en nu haal je wel de volledige snelheid, +/- 125 MB/s?
Shit hey, zit het weer te meten omdat je met die vraag kwam, maar ik haal het toch niet! Vreemd dit...

Instant update:

Haal het toch wel. Lijkt een beetje afhankelijk van het netwerk. Ik loop namelijk ook continu nummers te streamen naar iTunes, en dan lijkt het wat trager. Maar hij haalt het bij benadering nu wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Job, zie mijn reactie een paar posts na die waar jij op reageert ;)
Was zelf ook weer wat verder gekomen.

Ben toch voor de baracuda's gegaan

[ Voor 15% gewijzigd door SpaceMarine op 16-04-2011 23:56 ]

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparTi
CarpeVentum schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 23:49:
[...]

Shit hey, zit het weer te meten omdat je met die vraag kwam, maar ik haal het toch niet! Vreemd dit...

Instant update:

Haal het toch wel. Lijkt een beetje afhankelijk van het netwerk. Ik loop namelijk ook continu nummers te streamen naar iTunes, en dan lijkt het wat trager. Maar hij haalt het bij benadering nu wel ja :)
Opzich logisch dat je het niet haalt als je ook aan het streamen bent. ;) Bedankt dat je het wilde testen en gellukig zit alles wel snor. :)

Vraag me wel af waarom die jumbo frames niet automatisch aanstaan. Kennelijk essentieel als je een gbit verbinding wilt opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
SpaceMarine schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 23:55:
Ben toch voor de baracuda's gegaan
Prima, veel succes ermee :)
SparTi schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:09:
Vraag me wel af waarom die jumbo frames niet automatisch aanstaan. Kennelijk essentieel als je een gbit verbinding wilt opzetten.
Niet elke gigabit switch ondersteund jumbo frames.
En daarnaast zijn jumbo frames voorbehouden aan gigabit, niet iedereen heeft een gigabit netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ik mijn DS210j wil rebooten (via DSM of SSH), dan gebeurt er vrij weinig. De blauwe LED begint te knipperen (en blijft knipperen), maar het apparaat gaat niet rebooten. Alles blijft ook gewoon bereikbaar. De enige manier om te rebooten is de stekker eruit, en er weer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

hars73 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 08:47:
's Avonds mijn 'nieuwe' DS210j geinstalleerd .. blah.. blah..

... Ochtend erna via de windows verkenner geen verbinding met netwerkschijf. Ook via poort 5000 rechtstreeks naar de NAS werkt niet. Even een ping geprobeerd naar het ip adres en deze krijgt een time-out...

... Heb even bij de NAS gekeken en er brandde geen enkel lampje en hij was volledig stil. Dus het lijkt wel alsof ie volledig uit is gegaan.

...In de logging zie ik ergens die avond : Systeem started counting down to shutdown. Dit was zo'n 4 minuten nadat ik voor het laatst via de File Station op mijn mobiele telefoon was ingelogd. Instelling voor hibernate staat op 20 minuten. Er staan geen ingestelde tijdstippen waarop de NAS volledig zou uitschakelen....
Ik heb al heel wat gegoogled maar ben er nog niet achter wat die melding (shutdown) in de logging betekent en waardoor ie veroorzaakt kan worden. Iemand een idee? (anders ga ik gewoon Synology eens mailen)
Inmiddels staat de NAS bijna 24 uur lang aan en issie nu niet uitgegaan. Schijven gaan volgens mij wel netjes in hibernate, alle lampjes blijven branden, de NAS nog gewoon bereikbaar via DSM en ik hoor alleen de fan heel zachtjes blazen.

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 17-04-2011 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben van plan een DS211J te gaan kopen, maar ik twijfel nog of ik dit alles kan aansluiten.

- Huis met 2 andere huisgenoten.
- Modem -> Router -> 3 kabels, 1 naar iedere kamer.
Mijn kamer:
- Kabel -> switch -> PC + TV (komt nog) + media box + ....

... Daar wil ik dus de NAS op aansluiten. Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
Jup, dat gaat werken maar waarom niet direct op je router?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruitech
  • Laatst online: 26-04 18:15
In het kort: JA gaat werken... Als het de bedoeling is dat de huisgenoten ook snel bij je nas kunnen komen, is het niet de meest ideale situatie.
Mooiste is:
Modem---Router---3 kabels naar de kamers & de te plaatsen nas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
Beter is om alles op de snelste component aan te sluiten.
Heeft de router al gigabit? Dan alle kabels via de router.
Is er een switch met gigabit? Dan alles via de switch doen.
Ook al betekent dat meerdere (lange) kabels.

Gigabit heeft zeer de voorkeur bij een NAS en meerdere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01-2023

JEV

DeMuts schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 00:02:

Op me werk zitten we achterin een terrein op een kantoor, voorop het terrein, ca 20 m verderop staat een woonhuis (van me werkgever)

De internet aansluiting komt binnen aan het woonhuis op een Ziggo modem, vanaf hier gaat de aansluiting naar een draadloze router in dezelfde meterkast (dit zodat het netwerk gesplitst wordt voor prive gebruik en voor werk) Vanaf hier loopt er een 20 m kabel naar het kantoor waar de aansluiting uitkomt achterin de Network Storage Gateway die binnenkort vervangen wordt door de DS211+.

zoals ik het nu begrijp moet ik de kabel die op het kantoor binnenkomt gaan aansluiten op een nog te kopen router (draadloos), dan hierop sluit ik een nieuwe switch (om extra poorten te creeeren), op deze switch sluit ik alle computers en de NAS die sluit ik denk ik dan aan op de router.

Heel verhaal maar hopelijk beetje duidelijk.
Zeg Muts dit gaat zo niet werken. Het kan wel maar alleen als je ervaring hebt met netwerken.

Probleem is dat jij 2 routers in hetzelfde netwerk gaat plaatsen.
Deze gaan ruzie krijgen als je dat gaat doen zonder iets te veranderen in de instellingen van een van de routers. namelijk aan degene op het kantoor.

Ik zal het uitleggen.
Een router is niets anders dan een switch die IP adressen kan uitgeven.
Omdat jij 2 routers gaat instaleren zullen beide proberen aan de rest van de computers een IP te gaan geven. Resultaat ruzie.

Wat je zult moeten gaan doen is op de router op kantoor de DHCP uitschakelen (meestal een vinkje op de eerste configuratie pagina van je router) en de router dan als switch gaan gebruiken door de kabel die van het huis uitkomt aan te sluiten op een van de LAN poorten van de router. (Een van de 4 naast elkaar. Niet de WAN poort waar normaal het internet binnenkomt.)

Als je dit doet gaat de router in het woonhuis de IP uitdelen aan alle apparaten op het netwerk via o.a. de router (nu switch op kantoor)
Het maakt niet uit dat die router op kantoor wireless heeft omdat de router (switch)dat ook als een LAN poort ziet.

Voordeel van dit ales is dan je dus geen extra switch nodig hebt. Mocht je meer computer (Dan de 3 overgebleven LAN poorten) bedraad willen aansluiten op de router (Nu switch) op kantoor dan kun je nog altijd een switch kopen

Het kan ook anders maar dan moet je gaan werken met een switch en een wireless accespoint. Maar dan heb je hetzelfde als wat ik hier beschreven heb maar dan met 2 kastjes.

Mochten hier fouten instaan kunnen dan andere Tweakers hier verbeteringen in aanbrengen

[ Voor 7% gewijzigd door JEV op 17-04-2011 11:29 ]

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Rainesh schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:02:
Jup, dat gaat werken maar waarom niet direct op je router?
Router hangt beneden aan de trap bij het modem/aop/versterker.
Ik zit op de 2e verdieping en de kabels liggen nu eenmaal zo.
ruitech schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:03:
In het kort: JA gaat werken... Als het de bedoeling is dat de huisgenoten ook snel bij je nas kunnen komen, is het niet de meest ideale situatie.
Mooiste is:
Modem---Router---3 kabels naar de kamers & de te plaatsen nas...
Huisgenoten mogen juist niet bij de nas komen. Is gewoon privé gebruik. Heb verder niet veel te maken met de huisgenoten.

Ik heb een gigabit router en gigabit switch (beide tp-link)

Goed om te horen dat dit gaat werken! Kan ik zo ook via mijn laptop (draadloos internet) inloggen op de nas?

edit:
Misschien dat dit het wat duidelijker maakt;
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/126253.png
rood/oranje = huisgenoten = geen toegang tot mijn pc/nas etc.
groen = mijn kamer, switch gebruikt om die ene kabel te splitsen

[ Voor 14% gewijzigd door Freakster86 op 17-04-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Freakster86 schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:27:
Kan ik zo ook via mijn laptop (draadloos internet) inloggen op de nas?
Tuurlijk, waarom niet?
Alles aan de lan/wlan kant van de router kan met elkaar communiceren.
Iedereen in het netwerk kan dus bij je lannas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Huisgenoten mogen juist niet bij de nas komen. Is gewoon privé gebruik. Heb verder niet veel te maken met de huisgenoten.

Goed om te horen dat dit gaat werken! Kan ik zo ook via mijn laptop (draadloos internet) inloggen op de nas?
Vergeet dan niet de firewall op de NAS aan te zetten die iedereen blokkeert behalve jouw twee ip adressen (bedraad/onbedraad). En neem een goed ww + inlog naam. Dan kan er niemand in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
[...]

Router hangt beneden aan de trap bij het modem/aop/versterker.
Ik zit op de 2e verdieping en de kabels liggen nu eenmaal zo.

[...]

edit:
Misschien dat dit het wat duidelijker maakt;
[afbeelding]
rood/oranje = huisgenoten = geen toegang tot mijn pc/nas etc.
groen = mijn kamer, switch gebruikt om die ene kabel te splitsen
Thx voor de info maar het gaat toch alleen maar een switch worden die ik kantoor ga plaatsen, me werkgever wil geen draadloos netwerk op kantoor (bang voor hackers enzo). dus als ik het goed begrijp allemaal hoef ik alleen maar die switch aan te sluiten, NAS en computers en printer erop en gaan met die banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
job schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:54:
[...]
Tuurlijk, waarom niet?
Alles aan de lan/wlan kant van de router kan met elkaar communiceren.
Iedereen in het netwerk kan dus bij je lan.
Tja, call me stupid! maar ik wist het gewoon niet zeker.
wontcachme schreef op zondag 17 april 2011 @ 11:59:
[...]

Vergeet dan niet de firewall op de NAS aan te zetten die iedereen blokkeert behalve jouw twee ip adressen (bedraad/onbedraad). En neem een goed ww + inlog naam. Dan kan er niemand in komen.
Oké! Maar dan moet ik denk ik iedereen een vast ip adres geven? Wat als vrienden etc. langskomen en met hun eigen laptop even willen internetten? Elke kamer een x- aantal ip adressen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
Freakster86 schreef op zondag 17 april 2011 @ 12:18:
Oké! Maar dan moet ik denk ik iedereen een vast ip adres geven? Wat als vrienden etc. langskomen en met hun eigen laptop even willen internetten? Elke kamer een x- aantal ip adressen geven?
De router gebruikt DHCP of vaste adressen? Anders stel je je eigen wireless+bedraad in via windows op een vast adres. De NAS geef je ook een vast adres en dan kan wit ik voorstelde. En met DHCP kan het nog, maar dan schakel je de firewall uit en neem je alleen een streng beveiligd account.

En als vrienden langskomen kan je die natuurlijk een ip toewijzen vanuit de router (als de ip's vast zijn) en anders dus gewoon DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:34
[...]

Tja, call me stupid! maar ik wist het gewoon niet zeker.

[...]

Nee, ik denk dat je ook prima kunt instellen welke IP's er wel toegang krijgen tot de NAS. Zo hoef je er maar 1/2(die van jezelf) in te stellen en laat hij de andere standaard niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Geef je eigen apparaten een vast ip (buiten de dhcp pool van de router), of maak gebruik van de static dhcp mogelijkheid. static dhcp is dhcp, maar dan zal de router altijd het zelfde ip aan een apparaat uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Staat nu op dhcp, maar ik ben zo dom geweest om de inloggegevens kwijt te raken :@ (that's STUPID)
Dus moet de router nog een keer resetten en opnieuw instellen. Zo te horen moet het geen problemen opleveren! Bedankt voor de ZEER snelle reacties!

Ik wou dit gaan aanschaffen:
- Synology DS211J
- 2x F4 2TB
= 300 euro bij Redcoon.

Iemand nog opmerkingen/tips/advies m.b.t. deze samenstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ik probeer "Sparkleshare" draaiend te krijgen op m'n server volgens deze Tutorial.

Echter, bij de code:
code:
1
$ git init --bare REPONAME.git

gaat het al mis, omdat de Synology "$" niet kent en niet kan uitvoeren. Ik ben met SSH als Root ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:34

jacobras

Developer

Moet je niet eerst
code:
1
su

gebruiken? Dan komt er ~ # te staan en kun je die commando's (zonder het $-teken) uitvoeren.
Kan me vergissen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door jacobras op 17-04-2011 13:08 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

CarpeVentum schreef op zondag 17 april 2011 @ 12:40:
Ik probeer "Sparkleshare" draaiend te krijgen op m'n server volgens deze Tutorial.

Echter, bij de code:
code:
1
$ git init --bare REPONAME.git

gaat het al mis, omdat de Synology "$" niet kent en niet kan uitvoeren. Ik ben met SSH als Root ingelogd.
Heb je git all geinstalleerd? Zo niet zoek even op hoe ipkg werkt en installeer git.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Hier inmiddels mijn DS210j vol aan het zetten met alle data die op mijn pc staat. Wireless.. :X met gemiddeld zo'n 2-3 mbyte per seconde. Toch maar een kabel gaan trekken deze week want dit schiet niet op.

Zit ik daarna nog steeds met een 100mbit router. Misschien binnenkort toch maar even een gigabit router aanschaffen. Beetje offtopic misschien, maar welke types gigabit routers worden er hier zo (naar tevredenheid) gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Netgear WNDR3700 is erg populair, als je een modemrouter wil kan ik je de Netgear DGN3500, gebruik ik hier thuis ook.

Ben blij dat de laatste kleine v3.1 update alle WebDAV problemen heeft opgelost (staat verder niet in de changelog) die in de initial v3.1 release tevoorschijn kwamen. Juist omdat je niet kan downgraden, levert dat nogal wat problemen op binnen het bedrijf. Misschien de volgende keer niet alleen wachten tot het beta label eraf is, maar ook nog een paar weken daarna.

Heb twee Samsung F3 HD103SJ 1TB in Raid 1 draaien op de DS211+. Zowel op v2.3-v3.1 loopt schijf 2 regelmatig vast. Moet ik weer een schijfherstel doen (5x gedaan) en dan gaat het weer een week of wat goed. De ingebouwde uitgebreide smart test geeft aan dat alles in orde is, maar ik ga denk toch maar even contact opnemen met Synology. Iemand eerder zoiets gehad misschien?

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 18-04-2011 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
Malarky schreef op maandag 18 april 2011 @ 02:07:
Ben blij dat de laatste kleine v3.1 update alle WebDAV problemen heeft opgelost (staat verder niet in de changelog) die in de initial v3.1 release tevoorschijn kwamen. Juist omdat je niet kan downgraden, levert dat nogal wat problemen op binnen het bedrijf.
Als je het over de Synology firmware hebt, downgraden is in principe wel mogelijk:
http://forum.synology.com...rent_or_previous_firmware.

Garantie is nihil, maar met een goede backup is het 't proberen waard wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

hars73 schreef op maandag 18 april 2011 @ 00:17:
Hier inmiddels mijn DS210j vol aan het zetten met alle data die op mijn pc staat. Wireless.. :X met gemiddeld zo'n 2-3 mbyte per seconde. Toch maar een kabel gaan trekken deze week want dit schiet niet op.

Zit ik daarna nog steeds met een 100mbit router. Misschien binnenkort toch maar even een gigabit router aanschaffen. Beetje offtopic misschien, maar welke types gigabit routers worden er hier zo (naar tevredenheid) gebruikt?
Gewoon een gigabit switch ertussen hangen. Gigabit router is alleen maar extra duur en voor je LAN hoogstwaarschijnlijk niet nodig. Voor een paar tientjes heb je dan gigabit LAN.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

ZaZ schreef op maandag 18 april 2011 @ 08:57:
[...]
Gewoon een gigabit switch ertussen hangen. Gigabit router is alleen maar extra duur en voor je LAN hoogstwaarschijnlijk niet nodig. Voor een paar tientjes heb je dan gigabit LAN.
Eh, misschien zit ik niet helemaal goed, maar hoe krijg ik dat dan voor mekaar?

Ik heb nu een Ziggo modem in de meterkast. Vanaf daar loopt een UTP kabel naar de router (die dus 100mbit is). Waar zou ik dan een gigabit switch moeten plaatsen? De poorten vanuit de router zijn toch maar 100mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
kabeltje van de router naar de switch en alles van je netwerk op de switch. Intern is het dan 1000mbit en alleen zaken via de router (Internet) gaan nog steeds met 100mbit, maar dat haal je toch niet dus dat is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

theMob schreef op maandag 18 april 2011 @ 09:55:
kabeltje van de router naar de switch en alles van je netwerk op de switch. Intern is het dan 1000mbit en alleen zaken via de router (Internet) gaan nog steeds met 100mbit, maar dat haal je toch niet dus dat is niet erg.
Nu valt het kwartje pas... 8)7 Ja dat gaat zeker werken en is inderdaad een stuk goedkoper. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:37
Tenzij je een 120Mb abo hebt bij ziggo ;)
Ik haalde met mijn oude 100mbit router max 90, nu met een netgear komt hij netjes op (en over) die 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 15:52
hebben er mensen ervaring met het upgraden van een 1bay naar een 2bay.

Heb op dit moment al meer dan een jaar naar volle tevredenheid een DS110J draaien.
maar opslag ruimte is te klein aan het woorden. (Zit 2TB in), komende maand blijft het nog 2TB maar daarna komt er een schijf bij, dus heb op dit moment geen schijf ruimte om 1.7TB ergens naar toe te kopieren.
Nu heb ik een DS211 besteld.

Maar zover ik begrepen heb is het niet mogelijk om de hardeschijf over te steken zonder verlies van data.
Naar een andere DS1XX zou wel gaan, maar van DS1XX naar DS2XX niet.
Dat ik DSM op nieuw moet installeren is normaal. Dat is ook niet erg en dat kan normaal ook zonder data verlies.

Mijn vraag is dus zijn er mensen die ervaringen hebben met zulke migraties?
Kan me ook herinneren dat er hier ooit een post voorbij is gekomen hoe je het beste kan kopieren met het behoud van alle rechten, ging via Telnet of SSH dacht ik. Maar kan het niet terug vinden.
Of zijn er betere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03-2022
The Fatal schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:57:
...

Mijn vraag is dus zijn er mensen die ervaringen hebben met zulke migraties?
Kan me ook herinneren dat er hier ooit een post voorbij is gekomen hoe je het beste kan kopieren met het behoud van alle rechten, ging via Telnet of SSH dacht ik. Maar kan het niet terug vinden.
Of zijn er betere manieren?
Ik ben gemigreerd van een ds-106 naar een ds-111. DSM geeft aan de HD te formateren. Ik dus voor de zekerheid een dubbele back-up gemaakt. Na het installeren van de HD in de ds-111 en het installeren van DSM 3.0 bleek tot mijn grote blijdschap dat alle bestanden nog intact waren. Uitgebreide controles uitgevoerd en bleek niet één bestand verdwenen.
Wellicht heeft het ermee te maken hoe vol de schijf is en kunnen ze niet garanderen dat er bij het installeren van een grotere DSM data verloren gaat. Maar formateren doet dat ding zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ik had pas een defecte 210J (Deze werd af en toe onbereikbaar) en heb daarvoor in de plaats een 211J gehad onder garantie.
Ik had wel een backup maar deze was al weer een tijdje oud, dus wilde graag proberen om de data van de "oude" schijven over te zetten:
-poging 1:
schijf via een USB-omzetter aan de 211J gehangen -> de data-partitie werd niet zichtbaar, wel een andere (systeem-?) partitie. verder niets mee geprobeerd

-poging 2:
schijf via een USB-omzetter aan de XP-laptop gehangen -> met programma EXT2IFS:
ook hier werd slechts 1 partitie gezien. verder niets mee geprobeerd.

-Gelukt:
Volgens Synology had ik eerst een backup van de configuratie met de 210J moeten maken, maar dat had ik niet gedaan en kon ik nu uiteraard niet meer doen.
Uiteindelijk toch aangedurft: De schijf gewoon in de 211J gehangen en de nieuwste DSM voor de 211J ge-installeerd. Hij gaf aan de systeem partitie te formateren, herkende de datapartitie en liet deze ongemoeid. -> resultaat: de 211J draait gewoon met 1 vd "oude" schijven. En alle data staat er nog op!

Ik zal er van de week een tweede schijf bijzetten waarna ik verwacht dat deze probleemloos wordt gerebuild (heb ik al eens gedaan en dit gaat verder goed.

Het enige wat wel kwijt is, is de configuratie: de inlog en toegang-settings ed.
Maar dat vind ik niet erg, die 2 gebruikers maak ik wel weer aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
Misschien een rare vraag maar weet iemand of de synology NAS waterpas moet staan?
Ik heb een perfecte plek waar ik de NAs kwijt wil alleen staat die daar een beetje schuin.

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter
SpaceMarine schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:41:
Misschien een rare vraag maar weet iemand of de synology NAS waterpas moet staan?
Ik heb een perfecte plek waar ik de NAs kwijt wil alleen staat die daar een beetje schuin.
JA. Hij moet absoluut waterpas want anders loopt de cpu leeg

;)

Nee, hij kan liggen, schuin staan enz... Zolang hij maar niet al te vaak van positie veranderd (en dat heeft betrekking op de HD's)

[ Voor 3% gewijzigd door wontcachme op 18-04-2011 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een harddisk mag je toch niet schuin plaatsen? Of is dat inmiddels veranderd in de afgelopen 10 jaar?

Kan je er geen plankje of wigje o.i.d. onder maken zodat de DS weer recht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
Een beetje harddisk vandaag de dag is van het fluid bearing type. Dat is minder gevoelig dan de voorloper ervan: het ball bearing type, waarbij je met kogellagers te maken hebt. Oftewel, met vloeistoffen heb je minder last van schuring of wrijvingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Klojum op 19-04-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 00:56
Hallo,

Ik zit te overwegen om een Synology DS211 te kopen maar ben nog opzoek naar geschikte harde schijven. 3 TB zou het mooiste zijn, maar zijn me nog iets te duur op dit moment. Dus 2 TB wordt het dan. Ik was eerst van plan de Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB aan te schaffen maar ik las hier nogal slechte reacties over deze HDD. Ik denk wel dat ik voor SATA-600 (dit kan toch?) ga die gewoon lekker snel is. Heeft iemand tips? Het liefst niet al te duur. ;)

Dan heb ik nog een vraag. Ik wil uiteindelijk de films van deze server bekijken op mijn TV. Daarvoor moet dus een mediaplayer komen. Hij hoeft ze alleen maar te kunnen streamen van het netwerk. Volgens mij hoeft zo'n mediaspeler dan niet duur te zijn. Dus dacht ik aan een Apacer AL460 Full HD Media Player voor € 51,90. (Vergeet dit, heeft geen gigabit adapter). Die heb ik uit de lijst op de synology website.
Ook hier de vraag: zijn hier ervaringen mee? En eventueel tips?

[ Voor 7% gewijzigd door delta1 op 19-04-2011 03:10 . Reden: typo's + mediaspeler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 15:52
echt snel hoeft je harde schijf niet te zijn.
Je beperking is toch je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Waar blijven de apps voor Android? Alleen photo, cam en audio zijn nog beschikbaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 5 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.