Het grote Synology topic deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 54 Laatste
Acties:
  • 499.985 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Het gaat niet om het up en downloaden, het gaat om het maken van de thumbs. Dat is de bottleneck in deze handeling. In de tijd die het kost om een thumb te maken heeft jouw computer allang het vorige bestand geüpload.

Het maken van thumbs voor de DS is nogal arbeidsintensief/slecht geïmplementeerd, en niet te vergelijken met bijvoorbeeld lightroom of photoshop die dit veel sneller kunnen. Daar valt nog veel winst te behalen voor Synology

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Misschien een gekke vraag, heb al een paar keer gezocht maar de juiste keywords misschien niet gebruikt.

Had vroeger een raidsonic waar ik 2 hd's in kwijt kon en beide drives appart kon mappen op mijn pc's. Dus geen jbod maar echt 2 shares van verschillende hd's.
Nu heb ik de DS-211 waar ik die optie dus niet vind terwijl ik dit wel handig vind.
Om een beetje security te behouden zou ik de belangrijkste dirs op de 2 schijven kunnen copieren en de rest, ja kwijt is kwijt als een HD faalt.
Bestaat deze optie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je je 2 harddisks beide als "eenvoudig" hebt aangemaakt, dan kun je later zeggen op welke schijf je je gedeelde mappen maakt.

Dan kun je dus 2 gedeelde mappen maken, eentje "disk1" op "volume1" en eentje "disk2" op "volume2"

Als je een raid of jbod hebt gemaakt dan heb je dit uiteraard niet, aangezien het voor het OS maar 1 schijf is.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Hooglander1 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:01:
Ik heb gisteren die DS411 qua specs vergeleken met andere modellen en ik verwacht dat hij qua performance zo'n 50 MBs up doet en 100 MBs down. Vergelijkbaar met een DS211 dus, maar dan 4-bay. Prima voor thuis als je 4 schijven wilt.
Dat dacht ik dus ook. Heb hem zojuist besteld, ben benieuwd naar de performance. Heb al een drietal DS211+ en een DS207+ in beheer, daarmee ga ik hem direct eens vergelijken.

Gisteren trouwens de eerste DS211+ een 26GB naar Amazone S3 laten transporteren, ging erg vlot en automatisch.

@Magic: Als je binnen de RAID weer meerdere volumes aanmaakt kan dat wel degelijk. Dat is bijvoorbeeld zelfs vereist voor MyTimeBack-up. Deze kan niet de back-up op hetzelfde volume opslaan als de doelbestanden. Ik heb op een DS211+ gedeelde mappen op volumes naar keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 15-08-2011 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Magic schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:17:
Als je je 2 harddisks beide als "eenvoudig" hebt aangemaakt, dan kun je later zeggen op welke schijf je je gedeelde mappen maakt.

Dan kun je dus 2 gedeelde mappen maken, eentje "disk1" op "volume1" en eentje "disk2" op "volume2"

Als je een raid of jbod hebt gemaakt dan heb je dit uiteraard niet, aangezien het voor het OS maar 1 schijf is.
Verdorie, nu zie ik het ook bij 'shared folder' 'volume x'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Malarky schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:44:
[...]
@Magic: Als je binnen de RAID weer meerdere volumes aanmaakt kan dat wel degelijk. Dat is bijvoorbeeld zelfs vereist voor MyTimeBack-up. Deze kan niet de back-up op hetzelfde volume opslaan als de doelbestanden. Ik heb op een DS211+ gedeelde mappen op volumes naar keuze.
Je hebt gelijk, was even vergeten dat dat een mogelijkheid is. :)

Feit blijft dat Luke-San daar niets aan heeft, aangezien hij dan nog niet weet op welke harddisk de data staat :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

Weet iemand of het mogelijk is een subfolder te delen ? standaard wordt de folder Music aangemaakt en ik wil een folder die daar in staat delen voor iemand, die geen rechten heeft om in music te komen

als je gewoon in windows iets deelt kan dat wel, weet iemand of het hier ook mee kan ?

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

barrymel schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:04:
Weet iemand of het mogelijk is een subfolder te delen ? standaard wordt de folder Music aangemaakt en ik wil een folder die daar in staat delen voor iemand, die geen rechten heeft om in music te komen

als je gewoon in windows iets deelt kan dat wel, weet iemand of het hier ook mee kan ?
Kun je doen via File Station (ga naar eigenschappen van de map - meest eenvoudige keuze), via bestandsbrowser in de DSM panel zelf of via je Windows computer (als je de gedeelde folder Music gemounted hebt als netwerkschrijf). DSM 3.1 ondersteund zelfs file level ACL.

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 15-08-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Magic schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:56:
[...]

Feit blijft dat Luke-San daar niets aan heeft, aangezien hij dan nog niet weet op welke harddisk de data staat :)
Heb dus blijkbaar een Volume 1 op Disk 2 staan (die staat dus vol data).
Nu zou er een onafhankelijke Volume 2 op Disk 1 (nieuwe 'schijf') moeten komen zonder dat er aan Volume 1 wordt geraakt.

Mijn DSM staat in het Engels dus. Zie dus de optie staan om een 'Quick' of een 'Custom' Volume te creeren.
Bij de 'custom' zie ik dan weer 'single volume on raid' of 'multiple volume on raid' terwijl ik dus helemaal geen raid wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Luke-san schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:20:
[...]

Heb dus blijkbaar een Volume 1 op Disk 2 staan (die staat dus vol data).
Nu zou er een onafhankelijke Volume 2 op Disk 1 (nieuwe 'schijf') moeten komen zonder dat er aan Volume 1 wordt geraakt.

Mijn DSM staat in het Engels dus. Zie dus de optie staan om een 'Quick' of een 'Custom' Volume te creeren.
Bij de 'custom' zie ik dan weer 'single volume on raid' of 'multiple volume on raid' terwijl ik dus helemaal geen raid wil.
Ik dacht dat de optie Quick van alle overgebleven ruimte een volume aanmaakt. Dat is toch wat je wilt?
Magic schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 15:56:
Om het helemaal juist te formuleren. Als je twee schijven in RAID1 draait wordt dat Diskgroep 1. Binnen deze diskgroep kun je dan weer meerdere volumes aanmaken. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 15-08-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torqs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-12-2023
Is het mogelijk om een grote verzameling zelfgemaakte fotos / video's te voorzien van labels. En dan daarna via die labels een selectie te maken

Dus bijvoorbeeld, een foto zou ik zo willen labbellen
* Persoon : Ellen
* Land : Noorwegen
* Jaar : 2008

En daarna wil ik een selectie maken op Ellen, en alle thums die dat label hebben getoond krijgen. Idem voor videos'. Liefst zou ik deze functionaliteit via TV/mediaspeler willen benaderen.

Iemand enig idee of zoiets mogelijk is. Ik ben lost, kan niet op welk forum vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Malarky schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:28:
[...]

Ik dacht dat de optie Quick van alle overgebleven ruimte een volume aanmaakt. Dat is toch wat je wilt?
'The system will create a SHR volume ..... when 2 or more disks will be installed data protection ... is available'
Volgens mij is dit dus raid en dat is dus net niet wat ik wil dacht ik toch?

Edit: DSM waarschijnlijk universeel voor meer dan enkel de 2 HD 'bakjes' 'creating' en wie niet waagt die niet wint.

Edit 2 : Idd via de Quick optie gelukt. Dus nu heb ik een extra volume met 1 hd. Werkt idd perfect!

[ Voor 20% gewijzigd door Luke-san op 15-08-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:13
Met het programma portward.com probeer ik in mijn linksys router poorten open te zetten voor mijn ds211+
Er moet helaas meer poorten worden opengezet dan dat ik in de port forward tabel van de linksys e4200 kwijtkan volgens portward. Klopt dat trouwens, of moet ik gaan werken met port-ranges forwarden ipv enkele ports?

Anyway, ik heb de ds211+ dan maar in de DMZ gezet. De firewall van de synology staat aan en is ingesteld op alles blokkeren behalve de poorten die nodig zijn voor de verschillende services van de DS. Maar op de een of andere manier vertrouw ik meer in de firewall van de linksys dan de synology. Ofwel: is deze manier veilig genoeg?

bedankt alvast voor een antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kan je niet gewoon inloggen op je router ipv dat programma te gebruiken? Het lijkt mij vreemd dat er een limiet zit aan het aantal poorten dat je in de tabel kan stoppen namelijk. Met ranges kan natuurlijk ook.

Hoeveel poorten wil je open zetten? Verder lijkt me de firewall van de DS wel veilig, dicht is dicht natuurlijk.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:13
Moby schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:43:
Kan je niet gewoon inloggen op je router ipv dat programma te gebruiken? Het lijkt mij vreemd dat er een limiet zit aan het aantal poorten dat je in de tabel kan stoppen namelijk. Met ranges kan natuurlijk ook.

Hoeveel poorten wil je open zetten? Verder lijkt me de firewall van de DS wel veilig, dicht is dicht natuurlijk.
Het is een soort gemak dacht ik: dat programma selecteert automatisch alle poorten die je open moet hebben en gooit dat vanzelf in je router. In de e4200 forward tabel is echter maar plaats voor 10 entries (10 velden), terwijl je blijkbaar meer openmoet zetten als je alle ds services wilt gebruiken. Ik vind een DMZ altijd onvelig klinken en een soort noodoplossing, vandaar of ik me afvroeg of de firewall van de DS sterk genoeg is of meer een soort extraatje erbij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

mno

Ik zit er sterk over te denken om mijn Conceptronic CH3MNAS te vervangen door een Synology DS211. Vooral de hardware encryptie mogelijkheid van de Synology spreekt me aan. En ook biedt de DS211 kennelijk dus de mogelijkheid om mijn backups automatisch te uploaden naar een cloud dienst.

Wat is jullie ervaring met encryptie en het op de achtergrond uploaden naar de cloud? Kun je individuele bestanden encrypted laten uploaden of moet je hiervoor eerst een map 'unmounten'?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:21
Ik heb laatst al m'n muziek maar weer lokaal gezet (ipv op m'n Synology) en hij lijkt wel een stuk sneller te zijn. Ik luister nogal vaak muziek, en had intern nog genoeg ruimte. Dat iTunes dus steeds liep te zoeken leek de Synology dus erg te belasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

mno schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 21:59:
Ik zit er sterk over te denken om mijn Conceptronic CH3MNAS te vervangen door een Synology DS211. Vooral de hardware encryptie mogelijkheid van de Synology spreekt me aan. En ook biedt de DS211 kennelijk dus de mogelijkheid om mijn backups automatisch te uploaden naar een cloud dienst.

Wat is jullie ervaring met encryptie en het op de achtergrond uploaden naar de cloud? Kun je individuele bestanden encrypted laten uploaden of moet je hiervoor eerst een map 'unmounten'?
Er is een optie om de overdracht van alle of geen van de bestanden in een specifieke back-up taak te coderen of niet. Je vult voor Amazone je acces key en je ID in, daarna selecteer je een bucket (map op server in regio naar keuze) die je via het panel van Amazone zelf aangemaakt hebt, en daarna je bronbestanden. Dit mogen submappen zijn, maar het moeten wel mappen zijn. Back-up schema is helemaal naar wens aan te passen.

Maar zo mooi als My Time Back-up is het niet, dat is echt een heerlijke optie van Synology ;) Die maakt eerst een echte volledige back-up en daarna elk uur 1. Een back-up van alle bestanden, waarbij alleen gewijzigde bestanden daadwerkelijk meegenomen worden (bestanden die zijn blijven staan of zijn verplaatst worden alleen virtueel meegenomen in de back-up). Aangezien dat voor veel mensen vaak word documenten zijn, neemt dat bijna geen ruimte in beslag.

Morgen trouwens een ACTi ACM-3511 aansluiten. Ben benieuwd naar de samenwerking van deze veelbelovende cam met de synology.

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 15-08-2011 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

mno

Malarky schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 22:51:
[...]

Er is een optie om de overdracht van alle of geen van de bestanden in een specifieke back-up taak te coderen of niet. Je vult voor Amazone je acces key en je ID in, daarna selecteer je een bucket (map op server in regio naar keuze) die je via het panel van Amazone zelf aangemaakt hebt, en daarna je bronbestanden. Dit mogen submappen zijn, maar het moeten wel mappen zijn. Back-up schema is helemaal naar wens aan te passen.
Bedankt voor je antwoord :). Worden bestanden/mappen encrypted op de Synology staan ook inclusief de encryption naar de cloud-dienst overgezet?
Maar zo mooi als My Time Back-up is het niet, dat is echt een heerlijke optie van Synology ;) Die maakt eerst een echte volledige back-up en daarna elk uur 1. Een back-up van alle bestanden, waarbij alleen gewijzigde bestanden daadwerkelijk meegenomen worden (bestanden die zijn blijven staan of zijn verplaatst worden alleen virtueel meegenomen in de back-up). Aangezien dat voor veel mensen vaak word documenten zijn, neemt dat bijna geen ruimte in beslag.
Klinkt goed, maar van waar naar waar wordt gebackupped bij het gebruik van Time Backup? Van PC naar NAS of van NAS naar NAS? De site van Synology werd dit me niet helemaal duidelijk.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 09:27
mno schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 07:17:
Klinkt goed, maar van waar naar waar wordt gebackupped bij het gebruik van Time Backup? Van PC naar NAS of van NAS naar NAS? De site van Synology werd dit me niet helemaal duidelijk.
Over TimeBackup:
- Alleen van NAS naar zelfde NAS, uitsluitend naar een ander volume; of externe schijf.
- In 3.2 beta is het mogelijk om naar een andere DS te backuppen (remote backup, alleen bij zware DS modellen). Zie: http://www.synology.com/s..._2011_dsm3.2.php?lang=nld (punt 21 en special notes)
- Encrypted kan niet.
- Beperkt aantal aparte backup taken (afhankelijk van type DS: 2 voor DS210j)
- (een backup eens per uur is voor mij overdreven vaak: ik heb dat op 3x per week ingesteld)

Ik gebruik TB alleen voor shares met dynamische data (met name documents), met als hoofddoel (naast gewone backup) het kunnen terughalen van een vorige versie van een bepaalde dag (versioning), daar is het ideaal voor. Voor shares met meer statische data gebruik ik backup and restore.

Beperkingen, zoals genoemd in de helpfile:
Limitations
Time Backup is only available for models x08 series and above, excluding DS108j, DS109j, and DS209j.
You can only back up onto a different volume or an external hard disk.
Following the limitation above, your destination must be in a different volume from all your source shared folders. Therefore, to perform local backup, there must be at leate two volumes on DiskStation.
The file system must be EXT3 or EXT4. All volumes created in DiskStation are using these two formats. Please make sure your external hard disk's file system before setting it as a backup destination.
Time Backup cannot back up encrypted shared folder.
To enable remote backup, please use administrator account to log in to the destination server.
Remote backup does not support download files directly from the timeline version window.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 18:15
Draait er hier iemand 3.2B icm Rsync? Het lukt mij namelijk niet meer om het werkend te krijgen. Ook niet met de instructies op http://forum.synology.com..._using_DeltaCopy_with_SSH

Ik blijf maar "rsync error: error starting client-server protocol (code 5)" krijgen (zonder SSH)...

[ Voor 18% gewijzigd door Frankster op 16-08-2011 09:18 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

mno schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 07:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord :). Worden bestanden/mappen encrypted op de Synology staan ook inclusief de encryption naar de cloud-dienst overgezet?

[...]
Ik zelf maak geen gebruik van een cloud-dienst, maar backup naar 2 offsite syno's.
Als ik een encrypted folder backup, worden de folders ook encrypted op de offsite nas gezet.
Als de folder op je eigen nas niet encrypted is, dan krijg je het volgens mij met geen mogelijkheid encrypted op de offsite nas.
Dus ik denk dan het met bijv de dienst van Amazon hetzelfde werkt.

Doet me trouwens wel denken aan iets anders:
Ik wil mijn foto's encrypted offsite backuppen, maar de standaard foto share kan niet geencrypt worden ivm photostation enzo.
Dus nu heb ik een hidden encrypted folder waar ik voor mijn 'normale' backuptaak mijn foto's heen rsync en die hidden folder wordt dan gebackupped.
Beetje omslachtig en je bent 2 keer de ruimte van je foto's kwijt, hoewel dat niet zo heel veel is natuurlijk.
Zijn er mensen met andere oplossingen?

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Laatst online: 12:19

spanx

_Sp[A]nX_

Ik heb een ds211j en ik wil graag de volgende indeling maken:

2x1,5tb
waarvan 400gb in mirror (2x 400 dus)
de rest in JBOD

Ik kon dat vorige keer nergens vinden in de handleiding (mijn conceptronic ch3snas kan dat namelijk wel(!))

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:44:
Ik heb een ds211j en ik wil graag de volgende indeling maken:

2x1,5tb
waarvan 400gb in mirror (2x 400 dus)
de rest in JBOD

Ik kon dat vorige keer nergens vinden in de handleiding (mijn conceptronic ch3snas kan dat namelijk wel(!))
Oei, durf niet te zeggen of je volumes op die manier kan indelen. Je kan natuurlijk altijd een mapje1 maken op de eerste (fysieke) schijf, en die via een crontabje (of de ingebouwde backup functie??) elk uur kopiëren naar mapje2 op (fysieke) schijf 2 lijkt me?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Synology is zo verschrikkelijk uitgebreid en goed ... en een 3e hands merk (conceptronic) heeft een functie er in zitten die de synology niet kan aan bieden?

ik heb een 2e synology besteld om tussen deze twee te syncen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:09:
Synology is zo verschrikkelijk uitgebreid en goed ... en een 3e hands merk (conceptronic) heeft een functie er in zitten die de synology niet kan aan bieden?

Apart he, ik heb thuis een lawaaiige, zuipende Renault Scenic II uit 2004 en die heeft een automatisch dimmende binnenspiegel, en mijn stille, zuinige VW Polo BM uit juli 2011 heeft dat niet ;)

Zo heb je van die dingen. Misschien dat het wel kan hoor, maar ik heb de optie zelf nooit echt opgezocht. Het is een softwarematige RAID, wellicht kan die ook alleen bepaalde volumes mirroren..

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

ik kan wel met 2 syno's automatisch een share synchroniseren? tbv een backup... op gezette tijden?

[ Voor 24% gewijzigd door spanx op 16-08-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37

Wimo.

Shake and Bake!

spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:09:

Die sync is ook niet alles. Is maar een oneway sync..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

maar wel op gezette tijden? (of moet ik rsync gaan gebruiken)

oneway is voor mij geen probleem als ik maar weet van van en naar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:58:

Op gezette tijden is geen probleem. Remote backups is een standaardfunctie van Synology :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37

Wimo.

Shake and Bake!

spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:58:

kan zelfs on edit.. ik schedule gewoon,werkt prima. Zo jammer dat het geen 2-way sync is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Wimo. schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:13:
[...]

kan zelfs on edit.. ik schedule gewoon,werkt prima. Zo jammer dat het geen 2-way sync is.
Dan zou je heel creatief moeten zijn met scripten en diff commando´s en zo. Er kan een hoop, maar dat vereist wel enig denkwerk...

Ik hoop nog dat we ooit deduping krijgen op ´onze´ Synology NASen. Ik heb nu foto's in m'n Apple staan die via m'n Time Machine gebackupt worden, terwijl de backups van de laptop van m'n vrouw 'mogelijk' ook diezelfde foto's bevat, sommige foto's wil ik in Photostation hebben dus moet ik ze weer dubbel kopiëren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Maar dat backuppen, gebeurd dat intelligent? niet dat hij elke dag (als dit ingesteld staat) 300GB gaat kopieeren... maar alleen de wijzigingen overbrengt? (zoals rsync)

[ Voor 4% gewijzigd door spanx op 16-08-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:42:
Maar dat backuppen, gebeurd dat intelligent? niet dat hij elke dag (als dit ingesteld staat) 300GB gaat kopieeren... maar alleen de wijzigingen overbrengt? (zoals rsync)
Jazeker.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
spanx schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:42:
DSM gebruikt 'gewoon' RSync en zal idd niet alles steeds opnieuw kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Op mijn laptop heb ik een (aantal) map(pen) met foto's staan. Deze staan hypothetisch gezien allemaal juist en uitgezocht (dat zal gewoon handmatig moeten gebeuren wanneer ik mijn fotocamera leeg trek) gesorteerd in de juiste map. Nu wil ik eens in de zoveel tijd een aantal van deze mappen synchroniseren met mijn Synology DS 211j. Uiteraard volgens het "niets veranderd is niets doen" principe (en liever ook zo dat er niets verwijderd wordt, ook al mocht een bepaalde foto op de laptop niet meer aanwezig zijn..). De laptop staat lang niet altijd aan dus ik zou allereerst niet weten hoe ik dit als instelling zou moeten maken. Overigens zou ik na het bekijken van de functies in DSM überhaupt nog niet weten hoe ik vanaf de laptop een back-up moet maken, maar dat terzijde.

Vervolgens wil ik (bij gebrek aan beter) een externe hdd eens in de zoveel tijd koppelen aan de NAS waarna de complete afbeeldingen map die op de NAS aanwezig is gesynchroniseerd wordt met de externe hdd. Deze externe hdd wil ik vervolgens ergens in huis leggen om zo bij een eventuele inbraak of brand nog enigszins kans te hebben dat mijn foto's bewaard zijn gebleven zeg maar. Vanzelfsprekend zit de externe hdd ook lang niet altijd gekoppeld aan de NAS dus ook hier wordt het instellen lastig.

Heb ik voor dit complete plaatje additionele software nodig of is dit prima te doen met de voorzieningen die DSM 3.2 in zich heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door Joster op 16-08-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@Joster : Synology levert een prima backup-pakket mee, krijg je op CD. Data Replicator heet dat. Daarmee kun je files naar je NAS backuppen 'on-edit' (dus zodra je iets saved -> replica) of volgens een schedule, dus op gezette tijden. Uiteraard zal die niet gaan backuppen als er geen NAS in je netwerk gevonden is.

Het staat je natuurlijk ook vrij om zelf backup-software uit te zoeken, maar de meegeleverde tool is m.i. ruim voldoende voor wat jij wil. Alleen gewijzigde files die in bepaalde mappen staat kunnen gebackupt worden.

Het instellen van een externe HDD valt ook erg mee. Heb ik zelf nog geen ervaring mee maar als je je NAS aangeeft dat je 1x in de week een backup wil maken van bepaalde mappen naar een USB-device, is het natuurlijk aan jezelf om die disk ook 1x per week aan te sluiten. Doe je dat niet, dan zal je NAS hoogstens een foutmelding mailen (denk ik!) en het de week erna weer proberen.

Jij gaat er, zo te zien, onterecht van uit dat je de backup van je laptop vanuit je NAS instelt, maar het is precies andersom. Op je laptop geef je aan dat je de backup wil maken. Je NAS regelt de rest.

[ Voor 0% gewijzigd door DigitalExorcist op 16-08-2011 19:19 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
Hartelijk dank, ik ga er eens mee aan de slag :)

Data Replicator ziet er goed uit, maar wat nu als ik verschillende mappen naar verschillende plaatsen wil kopiëren? Bijvoorbeeld om ook homevideo's weg te kunnen schrijven onder mijn locatie op de NAS: media>video>homevideo in plaats van de afbeeldingen die onder media>afbeeldingen>xxxx terecht moeten komen?

Edit: al 5 kwartier bezig voor 20 bestanden van in totaal 8 Gb? Hij staat nu al 3 kwartier op "controle voor synchronisatie". Maakt hij er een groot bestand van ofzo? Het is toch gewoon bestanden sync neem ik aan? :o

[ Voor 101% gewijzigd door Joster op 16-08-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus een gigabit router en een gigabit switch etc etc. en sinds kort een synology DS211 en een Popcorn hour. Nu het rare. Als ik de popcorn niet aansluit dan kan ik de synology prima benaderen via windows en al de share mappen zien helemaal super dus.

Als ik de popcorn aansluit op het netwerk dan kan ik opeens de synology niet meer benaderen via windows ???? de popcorn kan de synology wel benaderen en films afspelen alsook mijn tv op de slaapkamer die de films kan afspelen.

via synology assistent kan ik de synology wel benaderen via de pc's.

Het lijkt wel alsof de popcorn de synology afschermt of zo?? of dat windows dan opeens de synology afschermt.

iemand een idee?

* heb de router de synology en de popcorn A-210 al de laatste updates gegeven

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn DS211+ heb ik DSM3.2 Beta geïnstalleerd.

2 problemen opgelost:

1. 100% cpu-belasting bij SABnzbd is nu ca. 70%.
2. Bij gebruik van een private tracker in Download Station zijn de stats bij grotere files (> 4.33 GB) nu goed!

Verder is de lijst van "Bestandshosting" behoorlijk uitgebreid. Bv. Filesonic staat nu ook in de lijst.

De zoekfunctie in Download Station werkt overigens fantastisch!

Tot nu toe loopt alles gesmeerd. Zelfs SABnzbd en diverse torrents in Download Station tegelijkertijd kan dit juweeltje goed verwerken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

@mosselmania: hebben beide hetzelfde IP adres? Kan je misschien je IP instellingen posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Laatst online: 14-02 08:49
@Joster: Ik maak mijn backups met Microsoft SyncToy, die maakt iedere avond om 22.00u (of de eerst volgende keer wanneer de laptop aan gaat) een backup "echo" van bepaalde mappen op de laptop naar de Synology, en neemt alleen de wijzigingen mee. Misschien is dit voor jou makkelijker/handiger omdat ik het idee hebt dat jij ook geen complete backups nodig hebt maar alleen een echo van de meest actuele status op je laptop. Een paar pagina's terug staan mijn remarks hierover.

Daarnaast: Ben je de eerste backup via wireless aan het maken? Kunt beter voor die eerste "grote" backup even via de netwerkkabel doen, de changes daarna gaan prima via wireless.

[ Voor 16% gewijzigd door Sanderrr op 16-08-2011 21:48 ]

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
Thanks :) De eerste grote back-up is in principe al gebeurt door gewoon die mappen te uploaden naar de Syno :D Nu was ik ter check / controle op werking van het programma even iets willekeurigs aan het doen en daar pakte ik 8 Gb (aan filmpjes) voor, waarvan er al 7 op de Syno staan. Via wireless normaliter niet echt problemen met overpompen van data overigens.

Je hebt inderdaad gelijk dat ik meer een "echo" programma zoek. Ik ga zeker even in dit programma duiken, nogmaals bedankt.

Edit: nu heb ik na ruim 2 uur die Sync van Data Replicator 3 maar afgebroken omdat ik eigenlijk voetbal zit te kijken en mijn laptop wel uit mag eigenlijk. Waar is "alles" nu gebleven waar hij mee bezig was?

[ Voor 17% gewijzigd door Joster op 16-08-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericyber
  • Laatst online: 26-03 08:47
Weet er iemand al wat meer over de nieuwe DS411. In verschillende webwinkels nu te koop, maar op de Synology website is er niets over te vinden! Vreemd...

Ik wil weten hoe snel die is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:11:
@mosselmania: hebben beide hetzelfde IP adres? Kan je misschien je IP instellingen posten?
dit staat in de router

5 DiskStation 00-11-32-0B-99-59 192.168.1.101 41:07:27
6 Unknown 00-06-DC-82-5B-28 192.168.1.104 45:29:58

unknown is de popcorn (als ik naar het mac adres kijk)

ik dacht zelf ook iets van een conflict maar kan eigenlijk niets vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddevries
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 12:57
Hoi allemaal,

even voor mijn begrip: de DS411 (dus zonder +) is qua specificaties nagenoeg hetzelfde als de DS211+. 1,6Gh processor en 512MB geheugen. Het enige verschil dat ik kon zien is dat de 411 geen SD kaart gleuf heeft en een USB poort minder, terwijl hij twee schijven extra kan huisvesten.

Mag ik er dan vanuit gaan dat de performance van deze twee modellen hetzelfde is (m.n. rekenkracht bij bijvoorbeeld gebruik SABnzb) of zie ik iets over het hoofd? Ik heb de DS211+ op het oog, maar voor zo'n €60 meer is de DS411 misschien een mooie oplossing om in de toekomst meer opslagruimte te kunnen gebruiken.

Groeten,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Mijn systeem: iMac, airport express als router/WIFI punt, UPC modem, Synology DS211j, windows PC

Vraagje

Ik heb een ARRIS modem van UPC. Daar komt 1 UTP kabel uit die ik aansluit op mijn nieuwe DS211j NAS.
Echter ik krijg de DS211j helemaal niet aan de praat. Het oranje lampje blijft knipperen en het lampje bij C ( groen lampje ) blijft ook knipperen.

Nu heb ik gelezen dat je een router na de UPC modem moet plaatsen en dan pas de kabel naar de DS211j NAS

Klopt dat?

Verder wil ik natuurlijk dat de NAS opgenomen wordt in mijn net werk.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

@Firman
Als ik het begrijp moet het zo zijn:
Modem -> kabeltje naar router -> Router -> vertrek kabeltje naar je NAS

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
SanderF1 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:47:
@Joster: Ik maak mijn backups met Microsoft SyncToy, die maakt iedere avond om 22.00u (of de eerst volgende keer wanneer de laptop aan gaat) een backup "echo" van bepaalde mappen op de laptop naar de Synology, en neemt alleen de wijzigingen mee. Misschien is dit voor jou makkelijker/handiger omdat ik het idee hebt dat jij ook geen complete backups nodig hebt maar alleen een echo van de meest actuele status op je laptop. Een paar pagina's terug staan mijn remarks hierover.
Ik vind maar weinig remarks van je in dit topic over SyncToy hoor :P

Edit: wtf heeft Data Replicator gedaan? :D Ik wilde 1 map synchroniseren, netjes aangevinkt ook welke en ik dacht dat ik goed zat. Nu heeft hij in die map (Homevideos) het volgende gedaan:

code:
1
DR-*laptopnaam*-*Username*/20110816/Drivec/Users/*Username*/Videos/Homevideos

Vervolgens zijn dáár alle video bestanden ingekwakt.

En hij heeft het nogmaals gedaan maar dan hier:

code:
1
DR-*laptopnaam*-*Username*/Latest/Drivec/Users/*Username*/Videos/Homevideos

Heul vaag, of ik snap er niets van :D

[ Voor 28% gewijzigd door Joster op 17-08-2011 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
@Joster: dat is "normaal", zo werkt Data Replicator.

Geen zorgen, dit betekent niet dat je bestanden twee keer op je NAS staan (en dus dubbel zoveel plaats innemen). Gezien de NAS een Linux-based systeem is, werken ze met "symbolic links" (zoiets als snelkoppelingen in Windows, maar iets geavanceerder).

De folder "20110816" benader je als je de bestanden die van dat specifieke backupmoment dateren wil hebben. De folder "Latest" benader je als je de meest recente versie van elk bestand wenst te hebben. Als de Data Replicator vaker loopt, zal je dus meer folders krijgen (20110817, 20110818, ...).

Een soort versiebeheer, dus. :-)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
Ok, thanks. Maar zo hoef ik het niet te hebben eigenlijk, die 8 mappen achter elkaar vind ik maar rommel (of ben ik nu te Windows minded?). Ga dus maar eens in SyncToy duiken om te kijken of die gewoon synct door 2 mappen te echo'en zonder allerhande mappen die hij aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderrr
  • Laatst online: 14-02 08:49
@Joster: Pagina 91 :)

Als je met Syntoy een echo maakt van de mappen op je laptop naar de DS dan heb je dus altijd een kopie van wat op je laptop staat (dus de meest recente versie) op je DS, zonder dat gedoe met al die folders en versiebeheer. Na de eerste handmatige echo maak je met de Windows taakplanner een scheduled task aan (http://www.howtogeek.com/...sk-scheduler-in-windows-7) en klaar ben je :)

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
Dankjewel. Zoveel bevindingen stonden daar toch niet? :)

Dit lijkt me ideaal dus dat ga ik maken, taakplanner zal alleen nog even in Vista moeten :X Meerdere bronnen en doelmappen is geen probleem hierbij zover ik het nu kan over zien.

Nu nog een script draaien zodat bepaalde bestanden (.MTS) automatisch geconverteerd worden (of ik moet iets als VLC draaiend krijgen op XBMC, of .MTS toe kunnen voegen als extensie) en dan ben ik voorlopig wel klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Joster op 17-08-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Ik ben ondertussen voor SyncBackSE gegaan als back-up oplossing. Heb hier profielen ingesteld die automatisch gaan draaien op het moment dat er een change plaats vindt in één van mijn geselecteerde mappen (of submappen daarvan). Op die manier heb ik dus een soort van Dropbox op mijn eigen Synology.

Tevens draai ik deze profielen ook elke 30 minuten om er zeker van te zijn dat mijn Synology ge-update wordt als ik thuis kom van het werk. Ik sync namelijk via het netwerk en niet via FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08 20:12
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een adequate oplossing voor mijn setup.

Volgens mij ben ik er bijna uit :) . Misschien dat jullie mijn laatste twijfel weg kunnen nemen.

Mijn doel is om schijven via een NAS te delen zodat ik de betreffende bestanden (voornamelijk Mkv's, 1080p, denk gemm. ca. ~15 MB/sec maximaal??) via mijn Popcornhour A110 (PCH) kan afspelen (bij voorkeur zonder haperingen :+ ).
Op dit moment hangen de schijven "offline" aan de PCH. Het zijn 2 externe (USB) HDD's (Western digital elements).

Zit erg sterk te denken aan de synology DS211j, aangezien ik hier tevens de externe schijven aan kan hangen, middels de beschikbare USB aansluitingen.
Heb al gelezen dat ik wel een interne disk dien aan te schaffen i.v.m. configuratie van de Synology. Dit is geen probleem, heb toch extra opslag nodig.

Echter zit nog met één twijfel. Wat is de doorvoersnelheid van een USB schijf welke aan de Synology is gekoppeld? M.a.w. haal met schijven via de USB op de synology nog wel snelheden van ca. 15 MB/sec t.b.v. het streamen van mkv's naar de PCH? Kon ik het topic hier niet echt concrete antwoorden op vinden.

Wie verlicht mij? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-08 15:52

Bananenspin

Omdat het kan

De snelheid durf ik je niet te zeggen en zal ook afhangen of je geen 10 jaar oude kabels hebt liggen en een goeie router. Maar ik heb een minder modelletje en een oudere de ds210j en stream ook veel naar mijn mediaplayer, vaak ook mkv's die wel tot 19 gig oplopen en heb hier nooit problemen mee!

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
Ok dus in principe zou dit geen problemen moeten opleveren (begrijp uiteraard dat e.e.a. afhankelijk is van het netwerk).

Stream je dan ook vanaf USB disks, (want dat is mijn voornaamste zorg) of van interne schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:26
Het streamen op zich zal wel gaan. alleen het streamen over USB naar NAS naar PHC durf ik niet te zeggen,
maja dan zet je de films op de NAS zelf en eventuele minder snelheidsgevoelige data op de USB disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Welke films heb jij dat je 15 MB/s nodig hebt, ik denk eerder dat je 15Mb/s bedoelt en dat zal je wel makkelijk halen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
Ghehe, sorry voor de notatie fout m.b.t. MB en Mb >:) .

Bananenspin legt het beter uit: ik wil graag mkv films (~1,5 uur) grootte variërend van ca. 10 GB - 18 GB vloeiend afspelen via de NAS, met als grote vraag of USB disks gekoppeld aan de Synology deze benodigde doorvoersnelheid halen.
EDIT: dus maximaal ca: 3,3 MB /sec. via de aangekoppelde externe USB disks.

@ DrakeNL: klinkt als een oplossing, echter heb in totaal 4 GB (2 x 2 GB) aan mkv's en zie het niet zitten om dit allemaal over te pompen.

Tevens wil ik graag de eventuele additionele interne schijven juist als extra opslag gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door 3nzym3 op 17-08-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
3nzym3 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:37:
Ghehe, sorry voor de notatie fout m.b.t. MB en Mb >:) .
[...]
@ DrakeNL: klinkt als een oplossing, echter heb in totaal 4 GB (2 x 2 GB) aan mkv's en zie het niet zitten om dit allemaal over te pompen.
4GB klinkt niet veel? Waarschijnlijk bedoel je Terrabyte? Je hebt wel moeite vandaag om met bestandsgroottes om te gaan. ;)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
Ja maar dan nog, 2 TB aan foto's lijkt me erger. Ik zou eens een deel doen, aanzetten voor je gaat slapen en na je werk kijken hoe ver hij is. Ik denk dat het mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
Dries_Aendekerk schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:58:
[...]

4GB klinkt niet veel? Waarschijnlijk bedoel je Terrabyte? Je hebt wel moeite vandaag om met bestandsgroottes om te gaan. ;)
O...m...g... :F , ik ben inderdaad lekker bezig vandaag zeg: **koffie neemt**. (mijn enige excuus is dat de kleine zich meldde om 5:00 ;) ).

Het gaat in dit geval uiteraard om Terrabyte.

Edit: @ Joster, het gaat me er dus om dat ik met de NAS zowel de USB disks kan gebruiken t.b.v. de mkv's streamen en de nieuwe (interne) schijven als extra opslagruimte (ik ben namelijk inmiddels toe aan uitbreiding van de opslagcapaciteit, dit lijkt mij dan ook goed moment om over te gaan op een NAS oplossing).

[ Voor 26% gewijzigd door 3nzym3 op 17-08-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik ben opzoek naar nieuwe schijven voor m'n DS211+ en zie dat veel betaalbare schijven 5400rpm zijn.
Is dit voldoende voor werken met grote bestanden? Ik heb geen zin om heel veel langer te wachten om bijv. een mkvtje over te pompen. Wat is jullie ervaring hiermee?
Is dit voldoende, dan neem ik waarschijnlijk 2 Samsung Spinpoints F4coGreen 2TB 5400rpm voor raid config.

Een 7200 schijf, lees WD Caviar Black 2TB 7200rpm, is namelijk vele malen duurder.
Maar misschien dat 7200 schijven weer luidruchtiger zijn wat weer een nadeel kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door madvisionz op 17-08-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Elke HD die je tegenwoordig koopt overtreft de doorvoersnelheid van de DS211+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
job schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:05:
Elke HD die je tegenwoordig koopt overtreft de doorvoersnelheid van de DS211+.
Met andere woorden, een snelle(re) schijf heeft geen zin, omdat deze wordt beperkt door de DS211+?
Dus is de spinpoint een goede oplossing en de caviar black eigenlijk te veel van het goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:26
inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
Dat is nog eens snel antwoord. :)
Thnx!

Lees veel goede verhalen over de spinpoints, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

jordy-maes schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 00:14:
@Firman
Als ik het begrijp moet het zo zijn:
Modem -> kabeltje naar router -> Router -> vertrek kabeltje naar je NAS
Begrijp ik het dan goed dat als ik het op deze wijze doe dat er dan pas echt een IP adres voor mijn NAS wordt aangemaakt?

Nu hoorde ik ook dat ik mijn UPC modem een minuut lang uit moet laten voordat 'ie iets anders herkend. Klopt dat?

Ik heb inmiddels wel een router gekocht maar ook nu hoorde ik weer iets dat als ik de NAS uit zou zetten dat 'ie dan een ander IP adres toegewezen zou kunnen krijgen. Klopt dat?

Ben momenteel op mijn werk dus kan niets proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Er zijn kabelmodems met ingebouwde router, of jij die hebt kan je eenvoudig zien.
Heeft het ding 1 utp poort > bridge router, heeft het ding 4 utp poorten > routerende modem.
Je hebt maar 1 router in je netwerk nodig, dus dan kan je zelf bedenken of je die nog aanmoet schaffen.

Heb je een bridgend modem dan moet je inderdaad de stroom er af halen voordat je er een router aanhangt.

De nas krijgt een ip van de router/modem. Zolang de mode/router aan blijft zal je nas hetzelfde ip behouden. Wil je altijd het zelfde ip, kies dan in je nas voor een vast ip of gebruik de static dhcp functie van je router/modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Achterop je UPC modem en/of router staat het model.
Ik heb een Arris TM502B dat dus alleen een modem is maar er zijn ook modem/router modellen.
Even zoeken op internet op het model en je weet de specs.

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 17-08-2011 21:20 . Reden: symantics ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

kraades schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:19:
Achterop je UPC modem en/of router staat het model.
Ik heb een Arris TM502B dat dus alleen een modem is maar er zijn ook modem/router modellen.
Even zoeken op internet op het model en je weet de specs.
Ik heb de zelfde. Ook een ARRIS TM502B

Heb jij ook een NAS en heb jij ook een router geplaatst tussen de ARRIS en je NAS? Of rechtstreeks vanaf de ARRIS naar je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Als je dat modem hebt is een router eigenlijk wel verplicht.
Anders kan je nas wel het internet op, maar je pc (of andersom).

En ja, de router moet tussen modem en pc/nas.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 17-08-2011 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericyber
Kan iemand mij uitleggen waarom de DS411 trager is dan de DS410?
Ik heb de Synology site bekeken, en haal daar de volgende quotes uit:

"De Synology DS410 heeft een gemiddelde leessnelheid van 110 MB/sec in RAID 5-configuratie in een Windows-omgeving en een schrijfsnelheid van 54.9 MB/sec."

"De Synology DS411haalt een gemiddelde leessnelheid van 105,3 MB/sec in RAID 5-configuratie in een Windows-omgeving en een schrijfsnelheid van 47,8 MB/sec."

Toch heeft de DS411 een 1,6 vs 1,06Ghz chip bij DS410
en bezit de DS411 aan geheugen 512MB DDR3 vs de DS410 DDR2.

Hoe kan dat?

Wat raden jullie aan om aan te schaffen?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:13
denk jij dat je die paar MB/sec zal missen?

• technorabilia
Fireman schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:09:
[...]

Ik heb de zelfde. Ook een ARRIS TM502B

Heb jij ook een NAS en heb jij ook een router geplaatst tussen de ARRIS en je NAS? Of rechtstreeks vanaf de ARRIS naar je NAS?
<off topic>
TM502B <--> router <--> PC, NAS etc.

De TM502B is alleen een modem die zorgt dat je verbinding hebt met het internet meer niet. Je kunt daar niks op instellen.
Op de TM502B heb ik een router aangesloten. In mijn geval een Sitecom door UPC geleverd maar dat kan net zo goed een ander merk/model zijn.
Op de router kun je vervolgens je apparaten aansluiten als je PC, NAS, PS3, mediaplayer etc.
Het is slim om een Gbit router aan te schaffen. Wireless is tegenwoordig wel standaard.
Aantal poorten op de router is meestal 4 of 8 en bepaalt het aantal apparaten dat je kunt aansluiten.
Op de router stel je van alles in bv. de firewall, port forwarding, statische IP etc.
Voor standaard gebruik hoef je hier niets op in te stellen; het werkt out-of-the-box.
</off topic>

👉🏻 Blog 👈🏻

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Ik zou voor de DS411 kiezen
redenen:
Sterkere processor
DDR3 geheugen
langere support(?)
Verschil in transfer speed te verwaarlozen, elk netwerk is anders en elke pc is anders

• DigitalExorcist
@Joster : Ik snap je verwarring met die benamingen van DataReplicator ;) het staat inderdaad niet 'dubbel' op je nas, die "Latest" map is een soortement van snelkoppeling zeg maar. Misschien denk ik juist iets teveel als Apple; Time Machine doet immers iets soortgelijks. Andere benamingen, maar het principe is hetzelfde. Voor mij is het 'logisch' dat het pakket zo werkt. Maar restores wordt je ook geacht te doen vanuit die DataReplicator toepassing. Je kan uiteraard die mappen benaderen zoals jij zegt, maar DataReplicator zelf schept iets meer duidelijkheid als je een file terug wil zetten.

• ericyber
spanx schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:23:
Ik zou voor de DS411 kiezen
redenen:
Sterkere processor
DDR3 geheugen
langere support(?)
Verschil in transfer speed te verwaarlozen, elk netwerk is anders en elke pc is anders
Maar het is ongelooflijk dat een 60% snellere CPU geen effect lijkt te hebben.

• DigitalExorcist
@Eric :waarschijnljik bij processen als het maken van thumbnails (Photostation), het aantal websites / PHP / MySQL databases wat je comfortabel kan hosten, dat soort dingen. Transferspeed zal niet veel uitmaken, dat is meer afhankelijk van je netwerkcomponenten.

• job
ericyber schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:10:
[...]

Maar het is ongelooflijk dat een 60% snellere CPU geen effect lijkt te hebben.
Zeker weten dat beide een zelfde soort cpu gebruiken? Megaherzen vergelijken is natuurlijk niet zinnig als het een heel andere cpu en architectuur betreft.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 18-08-2011 11:26 ]

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Lijkt me sterk dat Synology dat niet uitgezocht heeft voor de relatief nieuwe 411 en daar de beste optie heeft gekozen.

[ Voor 6% gewijzigd door spanx op 18-08-2011 12:16 ]

• DigitalExorcist
@Spanx : Het lijkt je sterk dat ze de beste optie hebben gekozen? Of lijkt het je waarschijnljik ;)

• technorabilia
job schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:16:
[...]

Zeker weten dat beide een zelfde soort cpu gebruiken? Megaherzen vergelijken is natuurlijk niet zinnig als het een heel andere cpu en architectuur betreft.
Good point... (had je natuurlijk al nagekeken... ;) )
http://forum.synology.com...d_of_CPU_does_my_NAS_have

👉🏻 Blog 👈🏻

• job
Uiteraard, en daar staat de ds411 niet bij.

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Ik heb de afgelopen tijd lekker lopen spelen met mijn nieuwe 110j en hier wat rondgeneusd. En nu ben ik toe aan het goed instellen van het apparaat, zodat het gebruiksvriendelijk is voor 6 huisgenoten.

Ik ben tevreden met het downloadstation, ik heb er SynoDS bij voor mijn ipad. Maar nou wil ik het zo hebben dat ik users individueel rechten kan geven voor het downloadstation. En dat die allemaal naar hun aparte map gaan. Maar ik kan het niet vinden. Ik kan er alleen bij via de admin account.

En het Synology download redirector programma voor windows clients geeft mij de indruk dat het toch wel mogelijk moet zijn om het per user in te stellen.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

Ddevries schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:21:
Hoi allemaal,

even voor mijn begrip: de DS411 (dus zonder +) is qua specificaties nagenoeg hetzelfde als de DS211+. 1,6Gh processor en 512MB geheugen. Het enige verschil dat ik kon zien is dat de 411 geen SD kaart gleuf heeft en een USB poort minder, terwijl hij twee schijven extra kan huisvesten.

Mag ik er dan vanuit gaan dat de performance van deze twee modellen hetzelfde is (m.n. rekenkracht bij bijvoorbeeld gebruik SABnzb) of zie ik iets over het hoofd? Ik heb de DS211+ op het oog, maar voor zo'n €60 meer is de DS411 misschien een mooie oplossing om in de toekomst meer opslagruimte te kunnen gebruiken.

Groeten,
Dennis
Ik had dezelfde vraag.... ik zie niet in waarom ik voor de 211+ moet gaan als 60eur extra geen issue is...

Ik teken nergens meer voor

• technorabilia
Ah, okay is nog niet bijgewerkt; ik lees net dat:
"The DS411 is a new model which will not be available until the end of August."

👉🏻 Blog 👈🏻

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heey korte vraag maar ik kom er niet uit.
Sabnzb heeft 1 error staan bij mij en wel de volgende:

FOUT: Opslaan van /usr/local/var/sabnzbd/admin/totals9.sab lukt niet

Hij kan uiteraard niet bij een map en op verschillende home folders al deze sabnzbD aangemaakt.
Heeft iemand deze melding ook verder werkt alles prima maar ik wil overtollig gebruik vermijden. :)

Google geeft geen relevante informatie omdat 90% van sabnzb voor de pc versie is het gaat hier om een pkg file ( misschien dat de error hier vandaan komt)

[ Voor 15% gewijzigd door Distrax1988 op 18-08-2011 16:13 ]

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:00
Is dat het synology package van zebulon? Vreemd want daar moeten verder geen handmatige acties voor nodig zijn.

spoor12b

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
Is toevallig een 'pauze' een normaal probleem bij de DS211j? Ik heb deze sinds kort en heb wat problemen met het streamen. Af en toe stopt het streamen volledig voor ongeveer 30 seconden tot een minuut ofzo. Daarna gaat alles weer verder zoals het was. Soms kan het dagen niet gebeuren en als het gebeurd komt het meestal een keer of 2/3 per uur.
Nu heb ik de hele tijd de resource monitor mee laten lopen en die toont dat op dit moment de cpu naar 0% daalt. De webinterface wordt op dit moment ook unresponsive en de gebruikte bandwidth daalt ook (niet naar nul, maar ik denk dat dat is omdat er gemiddeld wordt).

Even extra benadrukken dat het geen bandbreedte probleem is, het gebeurd bovendien met alle content, niet alleen HD.

Kortom, de hele diskstation stopt even helemaal met werken, wat zou dit kunnen zijn? Ik heb de indexing service uitgezet (via de daemon), verder draai ik wel sabnzbd en transmission, maar beide staan op pauze overdag en gebruiken dan ook helemaal geen cpu.

Als niemand het weet, enig idee hoe ik dat überhaupt kan troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Had dat soort pauzes ook met sabnzbd icm een 411j en "grote" NZBs (vanaf ong 10GB in één enkele NZB). Weet niet of het zich ook doorzette als sabnzbd gepauzeerd stond, maar ben overgegaan op NZBGet.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 21:58
Voor diegene die het gemist hebben, Zebulon's Headphones spk voor Synology is uit.

http://synoblog.superzebulon.org/2011/08/headphones-2-0-spk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMGeeIsTheName
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:52
Medetweakers,

Ik heb zitten lezen in het forum hier over backups van een synology.
Daarnaast zelf ook even lopen experimenteren met een externe HD aan mijn synology 210J, maar ik kom er niet helemaal uit :(

Ik heb dus een 210J in JBOD mode (2x 2tb), dit is mijn media bibliotheek.
Deze wil ik gaan backupppen (duhh)

Ik wil er eigenlijk 2x 2Tb usb schijven aan gaan hangen.

1) Kan ik op deze manier backups maken?
2) Moeten die schijven speciaal geformateerd worden? (het experiment met een 500gb WD Pasport werd niet herkend).
3) Heb ik aparte software nodig voor de backups of zit dat in de DSM3.1?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

schumi2004 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 08:57:
Voor diegene die het gemist hebben, Zebulon's Headphones spk voor Synology is uit.

http://synoblog.superzebulon.org/2011/08/headphones-2-0-spk/
Volgens de beschrijving is het verplicht om de Python spk eerst te installeren.
Ik heb sickbeard e.d. handmatig geinstalleerd, maar aangezien Sickbeard ook python gebruikt, heb ik dat dus al geinstalleerd.
Kan het installeren van die Python spk dan kwaad?

(Laat ik het eerst maar even vragen ;-))

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

Er is een hoop veranderd sinds de 106E (die ik heb, maar niet draaiend meer).

Als een Synology wake on lan support, houdt dit in dat hij in deep sleep gaat? En dat ik hem dus via het netwerk wakker schud? Volgens mij stond mijn DS106E altijd aan en gingen alleen de schrijven in standby.

Ik zit nl nog steeds te twijfelen tussen de 411 en de 211+ en dit is het enige verschil wat ik op papier kan vinden.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

MrMGeeIsTheName schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:31:
1) Kan ik op deze manier backups maken?
Natuurlijk back-ups op usb schijven zijn mogelijk.
2) Moeten die schijven speciaal geformateerd worden? (het experiment met een 500gb WD Pasport werd niet herkend).
Uit de DSM faq: "DiskStation herkent de volgende indeling: EXT3, EXT4, FAT, FAT32 en NTFS. Eventuele onherkende USB-schijven moeten eerst geformatteerd worden voor het systeem ze kan gebruiken."

Controleer je externe schijf bij het onderdeel 'externe apparaten'
3) Heb ik aparte software nodig voor de backups of zit dat in de DSM3.1?
Ja, kijk bij 'back-up maken of terugzetten' voor een reguliere back-up of probeer
Time Back-up
Quakie schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:21:
Als een Synology wake on lan support, houdt dit in dat hij in deep sleep gaat? En dat ik hem dus via het netwerk wakker schud? Volgens mij stond mijn DS106E altijd aan en gingen alleen de schrijven in standby.

Ik zit nl nog steeds te twijfelen tussen de 411 en de 211+ en dit is het enige verschil wat ik op papier kan vinden.
De 211+ heeft wake on lan voor de schijven alleen. De interne/externe sata/usb schijven kunnen na een X aantal minuten automatisch uitgeschakeld worden, en worden automatisch weer benaderbaar als er toegang gevraagd wordt. Verder is er alleen een stroomschema mogelijk om de NAS automatisch aan en uit te schakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Malarky op 19-08-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 21:58
Rhapsody schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:12:
[...]
Volgens de beschrijving is het verplicht om de Python spk eerst te installeren.
Ik heb sickbeard e.d. handmatig geinstalleerd, maar aangezien Sickbeard ook python gebruikt, heb ik dat dus al geinstalleerd.
Kan het installeren van die Python spk dan kwaad?

(Laat ik het eerst maar even vragen ;-))
Het installeren van zijn Python kan geen kwaad. Je krijgt dan 2 Python installs wat geen problemen zou moeten geven.

[ Voor 22% gewijzigd door schumi2004 op 19-08-2011 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMGeeIsTheName
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:52
Malarky schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:21:
[...]

Natuurlijk back-ups op usb schijven zijn mogelijk.

[...]

Uit de DSM faq: "DiskStation herkent de volgende indeling: EXT3, EXT4, FAT, FAT32 en NTFS. Eventuele onherkende USB-schijven moeten eerst geformatteerd worden voor het systeem ze kan gebruiken."

Controleer je externe schijf bij het onderdeel 'externe apparaten'

[...]

Ja, kijk bij 'back-up maken of terugzetten' voor een reguliere back-up of probeer
Time Back-up

[...]

De 211+ heeft wake on lan voor de schijven alleen. De interne/externe sata/usb schijven kunnen na een X aantal minuten automatisch uitgeschakeld worden, en worden automatisch weer benaderbaar als er toegang gevraagd wordt. Verder is er alleen een stroomschema mogelijk om de NAS automatisch aan en uit te schakelen.
Dank Malarky ik ga even de documenten lezen waar je naar verwijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:39
DexterBelgium schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 06:28:
Had dat soort pauzes ook met sabnzbd icm een 411j en "grote" NZBs (vanaf ong 10GB in één enkele NZB). Weet niet of het zich ook doorzette als sabnzbd gepauzeerd stond, maar ben overgegaan op NZBGet.
Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik sabnzbd helemaal stop zet. Het zou heel vreemd zijn, maar you never know.
Pagina: 1 ... 25 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.