Het grote Synology topic deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 54 Laatste
Acties:
  • 499.942 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Brankster schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:01:
<knip>

De PC op MTU9000 zetten was ook gelijk één van de eerste dingen die ik had geprobeerd en het werd er juist trager van (de voorbereiding van het kopieren en het kopieren zelf).
<knip>
Ik heb een DS207, een oud beestje alweer. Ik heb destijds ook zitten klooien met Jumboframes. Destijds had ik XP als besturingssysteem. Toen werkte het niet zoals verwacht, de snelheid bleef traag.
Nu heb ik Windows 7 en gaat het een stuk sneller. Ik kan van de DS naar de PC kopiëren met bijna 30MB/s (Dat vind ik snel voor een DS met een 266MHz CPU en 128MB geheugen). Ik moet wel zeggen dat sindsdien natuurlijk ook de firmware van de DS al een aantal keren is bijgewerkt (super goede service van Synology overigens).
Je moet zowel op de DS als op de PC de jumboframes op hetzelfde getal zetten, meestal iets van 9000.
Het is ook belangrijk dat de gigabit switch jumboframes aankan en dat de bekabeling geschikt is voor Gigabit (Cat 5E of Cat 6).

Ik heb vanaf de switch een kabel naar beneden, naar een 100Mbit switch en daarvandaan naar een andere 100Mbit switch en dan naar een HTPC. De verbinding is er, maar een stuk trager natuurlijk. Genoeg om HD content af te spelen, dat wel. De snelheid weet ik niet meer uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ivootje schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 09:32:
[...]

Ik maak op gezette tijden een backup van mijn DS-111 middels een externe harde schijf. Deze schijf haal ik na het back-uppen altijd los en verstop hem ergens in huis. Zo spreid ik de risico's bij brand of inbraak. Persoonlijk zou ik behoorlijk sip worden als inbrekers zowel mijn server als back-up HD meenemen. Bij ons is in anderhalf jaar tijd al één maal ingebroken en is er een aantal pogingen tot geweest.

Kortom: RAID is geen back-up en een back-up is nog geen dataveiligheid.
RAID is zeker geen backup.. Meest optimale oplossing is natuurlijk backuppen via internet naar een andere DS bij iemand anders thuis. Externe schijf af en toe handmatig aankoppelen ga ik vergeten, dat weet ik nu al. Twee schijven in de NAS plaatsen zonder gebruik te maken van RAID zou voor mij een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat je met brand en diefstal nog steeds ineens alles kwijt kunt zijn idd. Qua diefstal zou ik hem misschien nog wel goed kunnen plaatsen dat echt niemand hem gaat vinden. Maar ja, daarmee kan ie met brand nog steeds verloren gaan. Ik zal er nog eens goed over nadenken. Er komt steeds meer belangrijke digitale data die ik echt niet kwijt wil raken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:27
Pfffft best ingewikkeld dit allemaal..... :-(

Ik ben druk bezig met mijn ds111 helemaal up-and-running te krijgen maar:

1: hoe installeer ik nu een GUI om te unrarren? Ik download gewoon via de download station, maar als ik dan klik op een rar via bestandsbrowser dan mag ik vanalles...behalve uitpakken.

2: ik draai nu nog op DSM 3.0, heb de update wel gedownload maar krijg telkens de melding dat het bestand niet geïnstalleerd kan worden omdat het beschadigd is?

Hoop dat iemand me wilt helpen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:10
smoken schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:36:

1: hoe installeer ik nu een GUI om te unrarren? Ik download gewoon via de download station, maar als ik dan klik op een rar via bestandsbrowser dan mag ik vanalles...behalve uitpakken.

In je "file browser" van DSM zit er een optie om te unrarren. Rechterknop op het rar bestand en dan Extract... ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
smoken schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 14:36:

Ik ben druk bezig met mijn ds111 helemaal up-and-running te krijgen maar:

2: ik draai nu nog op DSM 3.0, heb de update wel gedownload maar krijg telkens de melding dat het bestand niet geïnstalleerd kan worden omdat het beschadigd is?

Als je de update gaat downloaden, moet je er opletten dat je de juiste hebt
standaard staat de download op de 15xx serie meen ik
Je zal het dropdown menu even moeten openen, naar de DS111 toe
De pagina veranderd (bijna) niet, maar de downloadlinks dus wel

( je zou iets van DSM_111_1594.pat moeten krijgen meen ik )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Voor beiden hierboven:

1. Ook in file station werkt het uitpakken niet. Ik gok dat ik ergens unrarren vandaan moet halen om via het pakketbeheer te installeren? Hen alleen geen idee waar een package vandaan haal.....

2. Ik had het type NAS aangepast, bestandsnaam is correct....maar toch werkt het installeren niet.

Raar?

Nu intussen erachter gekomen dat ik IPKG (?) moest installeren via telnet en dan unrar installeren (ook via telnet). Beiden gedaan en volgens mijn telnetsessie succesvol.....echter kan ik nog steeds niet unrarren via bestandsbrowser danwel file station.

Wat doe ik fout??

[ Voor 29% gewijzigd door smoken op 01-04-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Jongens (m/v) toch... Telnet... waarom Telnet niet dichtzetten en alleen SSH gebruiken? Stuk veiliger ook.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
jaapengel79 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 16:03:
Jongens (m/v) toch... Telnet... waarom Telnet niet dichtzetten en alleen SSH gebruiken? Stuk veiliger ook.
Was al blij dat ik een stap verder te zijn ....
Kan nog steeds niet unrarren (wil ik dus op de ds111 doen) en ook updaten van firmware lukt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
IPKG heeft niets te maken met de userinterface, ipkg is meer een 'externe source' voor uitbreidingen

sowieso is telnet idd niet echt handig, op dezelfde pagina staat ook ssh om aan te zetten, en met putty kan je dan de boel perfect benaderen

Het kan altijd dat je updatefile in de overdracht iets is misgegaan, beste zou zijn om ( op een andere pc ? ) de boel nog eens op te halen, en te proberen

Probeer je de update via de synomanager, of vanuit de configuratie op de DS zelf ?
( config scherm - update DSM )

En als je dan toch aal ipkg hebt lopen, waarom start je niet een install van SABnzbd ?
die doet het 'automagisch' voor je

[ Voor 10% gewijzigd door FreshMaker op 01-04-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Laatst online: 05-08 21:14
Ik had deze vraag al in deel 2 gesteld maar niet (voldoende) beantwoord kunnen krijgen
-----------------------------

Ik heb een heel irritant probleem met mijn ds210J

Ik heb daar nzbget via de tut op geinstalleerd dit werkt perfect maar.... als ik bijv een mp3 binnen haal of een andere bestand met bijv een é of ú of andere diakrieten dan vernaggelt hij het bestand. Sterker nog ik kan hem dan ook niet verwijderen ook niet via de webbrowser. Ik draai dsm3.0

weet iemand een fix en ervaart iemand hetzelfde?
--------------------

het antwoord toen was:

---------------------
andreict schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 14:48:
Ik heb een heel irritant probleem met mijn ds210J

Ik heb daar nzbget via de tut op geinstalleerd dit werkt perfect maar.... als ik bijv een mp3 binnen haal of een andere bestand met bijv een é of ú of andere diakrieten dan vernaggelt hij het bestand. Sterker nog ik kan hem dan ook niet verwijderen ook niet via de webbrowser. Ik draai dsm3.0

weet iemand een fix en ervaart iemand hetzelfde?
Ik ervaar hetzelfde, verwijderen vanuit explorer of de NAS webinterface wil niet. Ik los het op door met PuTTy verbinding te maken met de nas, dan het bestand te renamen met een wildcard in de bestandsnaam, bijvoorbeeld:

code:
1
mv 03-song-titl* 03-song-title.mp3

---------------------------

Maar eigenlijk wil ik dit niet via putty oplossen, maar wil ik gewoon dat hij die bestandnamen ondersteunt! Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
FreshMaker schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 17:21:
IPKG heeft niets te maken met de userinterface, ipkg is meer een 'externe source' voor uitbreidingen

sowieso is telnet idd niet echt handig, op dezelfde pagina staat ook ssh om aan te zetten, en met putty kan je dan de boel perfect benaderen

Het kan altijd dat je updatefile in de overdracht iets is misgegaan, beste zou zijn om ( op een andere pc ? ) de boel nog eens op te halen, en te proberen

Probeer je de update via de synomanager, of vanuit de configuratie op de DS zelf ?
( config scherm - update DSM )

En als je dan toch aal ipkg hebt lopen, waarom start je niet een install van SABnzbd ?
die doet het 'automagisch' voor je
Ik probeer te installeren van de configuratie op de DS zelf.
De andere optie (Synomanager) is me niet duidelijk ... net gedownload, maar daar kunnen je alleen maar files mee downloaden, niet installeren ?

SABnzbd: kan ik daar dan ook gewoon torrents mee downloaden? Dacht namelijk dat het programma alleen te gebruiken is voor newsgroups ... en daar doe ik niets mee. Mooie woordspeling trouwens :-)
Is er ergens een (n00bproof) manual te vinden voor dat SABnzb?

Overigens moet ik mijn berichtgeving iets aanpassen zie ik net:
Ik had nog een andere torrent gedownload en daar zitten bestanden in met de volledige .rar extensie.
Die kan ik wel uitpakken via filestation. Een andere torrent waarin alleen maar r0* bestanden zitten, daar kan ik dus niets mee ... slechte torrent dan wellicht?

[ Voor 11% gewijzigd door smoken op 01-04-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
smoken schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 16:36:
[...]

Was al blij dat ik een stap verder te zijn ....
Kan nog steeds niet unrarren (wil ik dus op de ds111 doen) en ook updaten van firmware lukt niet...
Kan ik me voorstellen hoor :) ik ga al een poosje mee in de Linux-wereld en zou mogelijk wel een scriptje kunnen maken voor je.. maar ik weet nog niet wat voor shell er draait en heb me nog niet voldoende verdiept in 't NASje.

[ Voor 30% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-04-2011 20:22 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Nou, het is dus gelukt om een bestand te unrarren! Dat andere gedoe losse bestand (met *.r01 enz...daar kan ik verder niets mee volgens mij. Bestand heb ik via mijn popcorn hour ook kunnen afspelen, dus dat is mooi! (had eigenlijk gehoopt dat het via dlna kon op mijn blu-ray....maar schijnbaar zit je dan weer met rechten issues van Sony... Het bestand speelt in ieder geval niet af.
Conclusie: popcorn toch maar niet verkopen ;-)

Het updaten is nog niet gelukt. Heb het bestand ook een via de DS zelf gedownload en dan over gezet naar mijn laptop, zelfde melding. Bestand wellicht beschadigd.

Vraagje over SABnzbd, kun je daar nu wel/niet torrents mee downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, kan iemand mij AUB helpen? Ik ben een leek eigenlijk hier in, heb laatst via via een DS107+ gekregen.
Ik wil graag een data hdd die ik ook via internet enzo kan bereiken.

Nu heb ik dit allemaal voor elkaar alleen als ik me data van mijn PC naar de DS107+ wil over zetten kom ik niet verder dan 1mb per sec. Dat is toch niet normaal voor dit apparaat? Of wel?

mijn router is een: Linksys WRT54G met Tomato 1.23 custom firmware
Mijn HDD is een Seagate ST31000333AS 1TB schijf (deze is compatible)

Moet ik bepaalde dingen op me router goed zetten? Of op de DS107+ zelf? De HDD werkt wel goed dat weet ik 100% zeker. Alleen ik krijg gewoon geen snelheid erin?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen hier bij.

PS: ik draai op DSM 3.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

smoken schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 21:05:
Vraagje over SABnzbd, kun je daar nu wel/niet torrents mee downloaden?
Let me google that for you. En let dan vooral op de beschrijving voor/op www.sabnzbd.org 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Daaruit maak ik dus op dat ik er geen torrents mee kan downloaden (alleen content van usenet) en dat was wat ik eerder ook concludeerde. Tot er hier aangegeven werd dat ik het uitpakken van mijn torrents ook met SABnzb kon doen.....toen raakte ik van t pad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-03-2022
Daaruit maak ik dus op dat ik er geen torrents mee kan downloaden (alleen content van usenet) en dat was wat ik eerder ook concludeerde. Tot er hier aangegeven werd dat ik het uitpakken van mijn torrents ook met SABnzb kon doen.....toen raakte ik van t pad.....
Torrents gingen met 3.0 al beter dan 2, maar nu met 3.1 kun je zelfs torrents zoeken. Gaat als een trein! e-Mule werkte in DSM 2 op een gegeven moment niet meer met mijn ds-106. Met mijn ds-111 heb ik de e-mule nog niet getest, omdat de torrent zoekmachine perfect werkt. Alleen zoekt hij volgens mij niet op pirate bay, dat is jammer. Althans ik heb nog niet gevonden waar ik torrentsites toe kan voegen. Maar dat kan zomaar aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

jaapengel79 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 20:21:
[...]

Kan ik me voorstellen hoor :) ik ga al een poosje mee in de Linux-wereld en zou mogelijk wel een scriptje kunnen maken voor je.. maar ik weet nog niet wat voor shell er draait en heb me nog niet voldoende verdiept in 't NASje.
De shell die gebruikt wordt is ash, maar via ipkg kan je ook bash/zsh installeren.

Ik gebruik de synology nu ook als git server, werkt prima. alleen nog eens kijken of ik cgit aan de praat kan krijgen.

Het is alleen jammer dat er geen tmux is voor mijn synology (ds211j), ik heb nog niet precies kunnen vinden hoe ik daarvan een ipkg kan maken .

[ Voor 23% gewijzigd door jelly op 02-04-2011 15:30 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Fok! Ik had verwacht vandaag mijn Synology binnen te krijgen, ligt er om 10 uur al een briefje "niet kunnen bezorgen" in de brievenbus. Ik was de hele dag thuis! Nu kan ik hem pas dinsdag afhalen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In mijn DS210j zaten 2 HD's (1.5TB en 1TB), waarvan de DSM-software op de 1.5TB stond. Ik heb nu een nieuwe schijf gekocht (2TB), en wil deze naast de 1.5TB in de NAS hebben. Omdat ik wat vage problemen met DSM had, heb ik besloten om de nieuwste DSM-firmware op de 2TB schijf te installeren. so far so good.

Echter, als ik nu de 1.5TB er naast zet, dan wil de NAS niet meer opstarten. Het oranje lichtje blijft knipperen, en de Syno Assistant zegt 'configuratie verloren'. :(

Hoe kan ik dit oplossen? De 1.5TB staat vol data, en die wil ik niet kwijt logischerwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49
Ik ben niet verbaasd dat wij jij probeert niet werkt.
Zet de schijven weer terug zoals voorheen (dus die 1.5TB naast de 1TB) en kijk of het nog werkt.

Vertel dan eens welke schijfconfiguratie je had.
JBOD? 2 loss volumes? SHR?
Als je pech hebt kan wat jij wilt niet eens, en zal je ergens die 1.5 aan data elders moeten stallen om de boel over te kunnen zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 02-04-2011 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ze stonden niet in RAID, gewoon in 2 losse volumes. Maar ik heb de oplossing al (denk ik). Ik heb de schijven in de NAS omgedraaid (de onderste boven geplaatst en andersom), en nu heb ik toegang tot de firmware van de nieuwe schijf, en zie ik de bestanden van de 2e ook staan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
Ik wil er ook 1 maar welke weet ik nog niet

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 21:18
Ik heb afgelopen vrijdag DLNA aangezet op mijn DS411Slim, begint dat beest zomaar thumbnails te maken van al mijn foto's, wat een schorriemorrie. Ik heb het process lekker laten doorlopen en photostation aangezet, zodat mijn ouders makkelijk bij de foto's kunnen komen. Me beestje is ongeveer 20 uur bezig geweest met 1000 foto's, dus dat valt me reuze mee als ik al die spookverhalen op internet lees.

Verder heb ik SABnzbd+ geïnstalleerd en ik ben zeer te spreken over de snelheid. Een bestand van ongeveer 1 GB was binnen 3 minuten uitgepakt en met par2 gecheckt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Mijn DS1511+ is vrijdag ook binnen gekomen, en ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben.

Geen 'warranty void if seal is broken' stickertje, en hij slikt zonder problemen mijn Kingston pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2S5/2G :)

Ik ben nog druk bezig met alles uitvogelen hoe alles werkt, maar hij trekt in ieder geval al voor 70% de Gb verbinding van mijn computer vol met het overgooien van wat grote bestanden (maar ik denk dat de beperking bij de harde schijven zit, dat zijn nog ATA schijven)

Als ik eens tijd heb zal ik alle computers met een Gb verbinding tegelijk wat grote bestanden van en naar 'Databak' (zo noem ik hem) te gooien.
Het zijn er maar 5, waarvan 4 eigenlijk nog te langzaam zijn (enkele ATA schijf van rond de 40GB, verwacht ik niet veel van), maar 5 computers die 40MB trekken moet toch aardig in de buurt van de limiet komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Resistor op 03-04-2011 22:38 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
@Hars73: Ik heb via een hub een aantal WD Elements 2TB aangesloten. Werken prima samen met mijn DS en zijn op het moment goedkoop te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Lt-Crash schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:59:
Me beestje is ongeveer 20 uur bezig geweest met 1000 foto's, dus dat valt me reuze mee als ik al die spookverhalen op internet lees.
20 uur voor 1000 foto's, valt mee ??

Ik heb hier op de Synologie 280GB staan, enig idee hoeveel foto's dat zijn ?
( over de 90.000 voor het gemak )

ga je dat doortellen (correct me if I'm wrong) 1,2 minuut per foto ( gemiddelde van 3 mb p/st ) kom je op 75 dagen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
[b]Ik heb het process lekker laten doorlopen en photostation aangezet, zodat mijn ouders makkelijk bij de foto's kunnen komen. Me beestje is ongeveer 20 uur bezig geweest met 1000 foto's, dus dat valt me reuze mee als ik al die spookverhalen op internet lees.
Vind het ook niet zo snel. Picasa thumbt 1000 foto's in een paar minuten, zowel over LAN als WLAN. Daarentegen doet een Synology alle foto's dubbel: groot en klein.
Bij de installatie van mijn nieuwe ds-111 met DSM 3.0 heeft de mijne ruim twee weken (ca. 30.000 pletjes) staan snorren. Op zicht te begrijpen bij een nieuwe, maar na de upgrade naar 3.1 drie weken later begon hij vrolijk opnieuw. Toch een minpunt dat dat opnieuw gebeurt bij een upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Ivootje schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 09:48:
[...]

Torrents gingen met 3.0 al beter dan 2, maar nu met 3.1 kun je zelfs torrents zoeken. Gaat als een trein! e-Mule werkte in DSM 2 op een gegeven moment niet meer met mijn ds-106. Met mijn ds-111 heb ik de e-mule nog niet getest, omdat de torrent zoekmachine perfect werkt. Alleen zoekt hij volgens mij niet op pirate bay, dat is jammer. Althans ik heb nog niet gevonden waar ik torrentsites toe kan voegen. Maar dat kan zomaar aan mij liggen.
Ik heb Synodroid op m'n Android foon gezet, daarmee kan ik torrents zoeken die vervolgens met 1 druk op 1 knop vanaf m'n DS211j gedownload worden. TPB is namelijk een optie die je kan aanzetten als ik het goed heb. In die app dan. Misschien bazel ik een beetje, tis nog vroeg en de koffieautomaat is kapot..

Ergo: er zal ook wel zoiets voor DSM beschikbaar zijn dunkt me? Zal wel in een of ander config-bestandje staan mocht je er niet via de GUI uitkomen..

@LT-Crash : 20 uur voor 1000 foto's? Ok, voor mij des te meer reden dat PhotoStation maar achterwege te laten :) ik schiet 500 foto's in 1 dag bij een vliegshow, heb een collectie van 60 Gb denk ik..

[ Voor 9% gewijzigd door DigitalExorcist op 04-04-2011 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09-2024
Hoihoi,

Ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Dit weekend heb ik nog weinig tijd gehad om de instellingen in orde te brengen. Ik ben best een leek op dit gebied, dus ik weet niet in hoeverre ik je hierover professionele informatie kan brengen.

Ik heb deze schijf in elk geval gekozen, ook omdat de WD ears serie zoals je zegt niet door iedereen geprijsd word. Deze nieuwe schijf kreeg goede recensies op een engels forum in combinatie met een Synology NAS.
Dus ik heb het er maar gewoon op gewaagd. Ik kreeg hem in elk geval direct goed geinstalleerd op de NAS.

Nu nog de boel goed instellen. Dit ga ik deze week doen.
Lifelogger schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 18:56:
[...]

Hallo Mark,

Ik zie zojuist dat je de DS211+ met de 2 TB Hitachi Deskstar 5K3000 binnen hebt. Ik ben dezelfde configuratie aan het bekijken, nadat ik gelezen had dat de WD green hardeschijven niet goed lekker werken met de NAS. In de zin van dat de koppen te snel geparkeerd worden, etc.

Nu was ik net als jij op de dit type Hitachi model uit gekomen. Alleen staat deze niet in de lijst met ondersteunde hardeschijven. Graag zou ik van jou dan ook horen hoe het werkt en of je hinder ondervind met deze hardeschijven in deze NAS.

Als de hardeschijven goed werken in de NAS kan ik dit systeem ook bestellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Bedankt voor jullie uitgebreide informatie.
Ik heb dit weekend geen tijd gehad om het uit te proberen. Deze week gaat me dit met deze uitleg vast lukken. Want ik denk dat hier inderdaad het probleem ligt bij mij. Ik heb namelijk nog niet met forwarden gedaan.
Is het zo dat ik mijn modem achter mijn router ook nog moet forwarden?
EricEric752 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:37:
[...]

Port forwarding is niet zo vreselijk ingewikkeld hoor. Je moet het zo zien. Je router heeft een extern ip adres waarop je bekend ben op het internet. Je NAS heeft dat niet. Je NAS is alleen bekend binnen je netwerk. Om je NAS ook van buitenaf aan te kunnen spreken, moet je router de verzoeken die bedoelt zijn voor dje NAS doorgeven aan je NAS. Vergelijk het met een receptioniste die telefoongesprekken die van buiten binnen komen doorgeven naar een intern telefoonnummer. Om dat te kunnen doen zijn de volgende zaken van belang:

Het (interne) adres van je NAS.
De interne poort waarop je NAS luistert.Elke "functie" van je NAS heeft een bepaalde port. De standaard port voor FTP is bijvoorbeeld 21.
De externe port waarop de router moet luisteren voor verzoeken voor de NAS functie die je van buitenaf wilt benaderen.

Je moet nu de router vertellen dat als er een verzoek binnenkort op een bepaalde poort, dat die verzoeken dan doorgegeven moeten worden naar een poort van de NAS. Je vertelt je router bijvoorbeeld dat alle verzoeken die van buitenaf aankomen op port 21, doorgestuurd moeten worden aan port 21 op het (interne) adres van je NAS. Veel mensen kiezer er overigens voor om de router niet te laten luisteren op zogenaamde "standaard"porten (onder de 1024), maar op hogere poorten. Dit wordt gedaan omdat hackers de standaardpoorten scannen om te kijken er toevallig wat open staat. Je kunt dit voorkomen door de router te laten luisteren op een hoger port nummer. Je kunt daarna het verkeer nog steeds doorsturen naar de standaard port van je router. De router luistert dan bijvoorbeeld op poort 5021 voor FTP verkeer, maar geeft dat door naar de NAS op port 21. Als je daarvoor kiest moet je natuurlijk in je FTP client programma waarmee je vanaf het internet je NAS wilt benaderen, aangeven dat die ook port 5021 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
Is het zo dat ik mijn modem achter mijn router ook nog moet forwarden?
Heb je een losse router en modem? Bestaat dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Nou, ik heb gewoon een tele2 modem om internet in huis te krijgen (die ook als router zou kunnen fungeren)
Maar ik heb daarachter een Gigabit router geïnstalleerd die internet sneller in huis verdeeld.

Of is dit een rare opstelling?
Ivootje schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:55:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Ivootje schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:55:
[...]

Ja hoor, heb ik hier ook. Modem van KPN (waar ik te weinig mee kan) en daarachter een snelle router waar ik alles kan instellen.
Heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Een vraagje:

Ik heb een DS111.
Streamen in huis (welliswaar via mijn Popcorn, want mijn blu-ray mag niets afspelen via DLNA ... dat heeft Sony goed dichtgetimmerd) gaat geweldig!
Gewoon via kabel aangesloten, dus voldoende bandbreedte. Op de DS kon ik zien dat er ongeveer 4MB gebruikt wordt om te streamen (1080p) dus in principe zou het via internet ook moeten lukken, want ik heb 10MB upload.

Echter ... hoe krijg ik het überhaupt aan de praat?
Ik wil anderen toegang geven tot de "video" map om van daaruit films te streamen.
Nu heb ik over WebDav proberen te streamen (heb thuis 2 internetverbindingen) maar dat stottert hapert en wil niet, terwijl mijn internet verbinding waarover ik wil kijken nauwelijks belast wordt. Ik stream naar mijn laptop via VLC. Of kan ik beter via een ander programma afspelen?

Hoe kan ik dit het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Markgoessens schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:55:
Nou, ik heb gewoon een tele2 modem om internet in huis te krijgen (die ook als router zou kunnen fungeren)
Maar ik heb daarachter een Gigabit router geïnstalleerd die internet sneller in huis verdeeld.

Of is dit een rare opstelling?

[...]
Hele normale opstelling, heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
Artcore schreef op maandag 04 april 2011 @ 15:23:
[...]
Hele normale opstelling, heb ik ook.
Ok..ok.. got your point... 't Is een vrijwillige keuze... had ik niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ik krijg ergens deze of volgende week mijn DS210j. Ik wil hier een Samsung HD204UI (F4) van 2TB inzetten. Ik weet van het firmware probleem van de oude series. Maar mijn vraag is eigenlijk de volgende:

Op de Synology site staat het volgende:
• Upgrade DSM to 3.1 version and onward before installing this hard drive.

Nou had ik begrepen dat DSM op de harde schijf komt te staan. Maar hoe kan ik nou DSM 3.1 installeren zonder de harddisk te installeren??? (zoals hierboven beschreven staat)

Of begrijp ik het nou verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De DS210J is een two-bay. Als jij er al een harddisk in hebt zitten, en je wil er een tweede Samsung harddisk bij zetten, dan moet je er zeker van zijn dat je DSM naar 3.1 geupgrade is. Heb je er nog helemaal geen harddisk inzitten, dan moet je de Samsung harddisk erin zetten. DS210J aanzetten en vervolgens met de Synology Assistant de 3.1 firmware installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:00:
De DS210J is een two-bay. Als jij er al een harddisk in hebt zitten, en je wil er een tweede Samsung harddisk bij zetten, dan moet je er zeker van zijn dat je DSM naar 3.1 geupgrade is. Heb je er nog helemaal geen harddisk inzitten, dan moet je de Samsung harddisk erin zetten. DS210J aanzetten en vervolgens met de Synology Assistant de 3.1 firmware installeren.
Er zal helemaal nog geen harddisk inzitten. Dus de Samsung komt er als eerste schijf in. Daarnaast heb ik nog een iets oudere (wel compatible) 500GB Western Digital schijf die er als tweede schijf naast komt. Ga dus gewoon met losse volumes werken. Maar zo te lezen moet dat wel gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:46

Masselink

Voor de dorst

Ik merkte een enorm performance verschil op mijn 1010+ na verloop van tijd met het internetten. Dit bleek te liggen aan de de DHCP/DNS functionaliteit die ik toegevoegd had via dnsmasq package.De synology was verantwoordelijk voor de DNS en dat loopt goed, maar gaat steeds langzamer.

Ik heb niet uitgezocht waar het aan lag, (gebruik nu de router voor DNS) maar wilde niemand onthouden dat dit wel degelijk een oorzaak kan zijn dat je internet trager wordt na verloop van tijd.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
onlangs is er wat in mijn netwerk gewijzigd.

Ik ging van een multipc modem naar een router / modem oplossing.

Eerste avond kon ik mijn nas via een map \\DISKSTATION\Video benaderen.
nu alleen nog maar via het lokale ipadres via de nas en dan via explorer: 192.168 etc :5000

Als ik nu \\DISKSTATION probeeer te openen via de verkenner dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5788969/melding.jpg

Wat kan ik doen om simpel bij de diskstation te kunnen komen via de 'verkenner'

Moet ik intern nog iets forwarden of moet ik in mijn synology nog wat omzetten?
Voorheen kon ik er dus gewoon zonder problemen bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Wii4all op 04-04-2011 22:54 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-08 13:48
heb je wel je webservice aanstaanAfbeeldingslocatie: http://remcio.hopto.org/pics/5

[ Voor 13% gewijzigd door remcio op 04-04-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Dat heeft er niets mee te maken.....
Wii4all schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:48:
Eerste avond kon ik mijn nas via een map \\DISKSTATION\Video benaderen.
nu alleen nog maar via het lokale ipadres via de nas en dan via explorer: 192.168 etc :5000
Kan je er wel bij als je \\192.168.x.x gebruikt? (en dan uiteraard de x.x vervangen door het juiste IP address van de NAS :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 12:45
Had je nas een vast ip adres?
Wellicht dat je door het nieuwe modem/router nu een andere default gateway hebt, en die nog in moet stellen in DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
@jeroen 1, nee zo kan ik er niet meer bij.

@jeroen 2, ik denk wel dat hij een vast ipadres had en nu weer. Voor mn gevoel heb ik in de nas alles langs gelopen en klopt het wel. Ik ga hem nog weleens langs om te kijken of ik iets in de instellingen zie.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Wii4all schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:48:
Wat kan ik doen om simpel bij de diskstation te kunnen komen via de 'verkenner'

Moet ik intern nog iets forwarden of moet ik in mijn synology nog wat omzetten?
Voorheen kon ik er dus gewoon zonder problemen bij.
Blijkbaar staat je NAS niet geregistreerd in de DNS server. Dit kan meerdere redenen hebben.

Fijn zou zijn als je een IPCONFIG /ALL van een pc kan geven en daarnaast de netwerk instellingen van je NAS. Wellicht staat bij deze laatste een verkeerde Gateway of DNS ingevuld.

Een andere (minder mooie) optie is om de NAS in je hosts file te plaatsen, maar daarmee los je het probleem op die pc op.

Is het overigens een probleem dat je de NAS alleen op IP kan benaderen?

Edit: Overigens zou deze vraag beter passen in een netwerk topic, het staat helemaal los van Synology als merk.

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 05-04-2011 08:55 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

Ik heb een poging gedaan om mijn DS207 -> DS210J te migreren.

ik heb hiervoor de volgende guide gebruikt.
http://forum.synology.com..._between_Synology_Systems

de volgende stappen heb ik gedaan:

* oude schijven overgezet van de ds207 naar de ds210j
* Synology Assistant(mac) gestart
* kreeg dit scherm, wat goed is
Afbeeldingslocatie: http://forum.synology.com/wiki/images/8/89/CfgLost.png

* vervolgens de juiste dsm ingeladen voor de ds210j
* kreeg daarna het scherm om verder te gaan, en plots begon de DS201j mijn data te formateren.
* kreeg niet de melding dat mijn data verwijdert zou worden, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://forum.synology.com/wiki/images/3/3b/RedDeleted01.jpg

ik heb deze actie meteen gestopt door de stroom eraf te halen, maar ik denk dat de data al verwijdert is op me schijven.

Wat kan ik nu nog doen om mijn data via mijn laptop (windows of mac) of via mijn synology terug te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door DancePlaza op 05-04-2011 09:06 ]

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 08:52:
[...]

Blijkbaar staat je NAS niet geregistreerd in de DNS server. Dit kan meerdere redenen hebben.

Fijn zou zijn als je een IPCONFIG /ALL van een pc kan geven en daarnaast de netwerk instellingen van je NAS. Wellicht staat bij deze laatste een verkeerde Gateway of DNS ingevuld.

Een andere (minder mooie) optie is om de NAS in je hosts file te plaatsen, maar daarmee los je het probleem op die pc op.

Is het overigens een probleem dat je de NAS alleen op IP kan benaderen?

Edit: Overigens zou deze vraag beter passen in een netwerk topic, het staat helemaal los van Synology als merk.
bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik wel wat mee.
Het is idd meer een algemener netwerk probleem na een 'migratie' zeg maar.

Ik wil gewoon eenvoudig bestanden van mijn pc naar mijn nas willen slepen naar de juiste map zonder dat ik een 'upload' moet gaan starten.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Iemand enig idee of het streamen via internet van (HD) video vanuit de DS naar een mediaplayer (bijvoorbeeld popcorn) mogelijk is? Ik wil dus mijn films op een andere locatie kunnen kijken .....

Indien dit niet standaard mogelijk is, zou het dan wel werken via een VPN?

In huis streamen naar een popcorn gaat geweldig en zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
DancePlaza schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:04:

[afbeelding]

* kreeg daarna het scherm om verder te gaan, en plots begon de DS201j mijn data te formateren.

[afbeelding]

ik heb deze actie meteen gestopt door de stroom eraf te halen, maar ik denk dat de data al verwijdert is op me schijven.

Wat kan ik nu nog doen om mijn data via mijn laptop (windows of mac) of via mijn synology terug te krijgen.
Hoe staan je HD's ingesteld? Raid?Jbod?. En begon hij jouw data te formatteren of je data partitie (daar waar het OS staat)?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

smoken schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:28:
Iemand enig idee of het streamen via internet van (HD) video vanuit de DS naar een mediaplayer (bijvoorbeeld popcorn) mogelijk is? Ik wil dus mijn films op een andere locatie kunnen kijken .....

Indien dit niet standaard mogelijk is, zou het dan wel werken via een VPN?

In huis streamen naar een popcorn gaat geweldig en zonder enig probleem.
Moet vast wel mogelijk zijn, denk wel dat het sterk afhankelijk is van hoe hoog je upload is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
lier schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:44:
[...]

Moet vast wel mogelijk zijn, denk wel dat het sterk afhankelijk is van hoe hoog je upload is.
Upload is 10 MB, dus volgens mij moet dat wel goed zitten?
Het liefst zou ik dit willen doen zonder VPN ....

Dus gewoon vanuit mijn laptop vanuit internet films kijken die op de DS staan.
Hoe richt ik dit in? (ik wil bijvoorbeeld op vakantie via wifi toch een film kunnen kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Hello,

Ik heb voor mijn gebruikers een quota ingesteld (bv 2GB) en geactiveerd maar het verbruikt volume blijft op 0.00. In het filestation logboek zie ik nochtans dat de gebruiker bv 2x 700mb heeft gedownload. Iemand suggesties of begrijp ik iets verkeerd?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:01
tboheeren schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:14:
Hello,

Ik heb voor mijn gebruikers een quota ingesteld (bv 2GB) en geactiveerd maar het verbruikt volume blijft op 0.00. In het filestation logboek zie ik nochtans dat de gebruiker bv 2x 700mb heeft gedownload. Iemand suggesties of begrijp ik iets verkeerd?
Die Quota per gebruiker beperken de opslagruimte die een gebruiker ter beschikking heeft: ze kunnen dus maximaal 2GB op je diskstation zetten. Er is echter geen beperking in het aantal MB/GB dat ze kunnen downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
DancePlaza schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:04:

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij het overzetten van mijn hd van de ds-106 naar de ds-111 gaf hij hetzelfde bericht. Ik een dubbele backup gemaakt, voor de zekerheid. Na het installeren van de hd in de ds-111 bleek ALLE data ongemoeid en gewoon benaderbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

wontcachme schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:39:
[...]

Hoe staan je HD's ingesteld? Raid?Jbod?. En begon hij jouw data te formatteren of je data partitie (daar waar het OS staat)?
raid1, beide schijven al aan me me windows laptop gehangen ingelezen met linux recovery , maar hij heeft aan dat ze beide leeg zijn, maar de partities staan er wel nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wii4all schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:10:
[...]

bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik wel wat mee.
Het is idd meer een algemener netwerk probleem na een 'migratie' zeg maar.

Ik wil gewoon eenvoudig bestanden van mijn pc naar mijn nas willen slepen naar de juiste map zonder dat ik een 'upload' moet gaan starten.
Je geeft aan een nieuwe router geplaatst te hebben, heb je al eens geprobeerd om in de DSM configuratie ( synology zelf ) naar factory settings te gaan ?
Kan natuurlijk zijn dat jouw ip / netwerksettings nog op de oude situatie staan

en reset kan de boel weer 'automatisch' opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ik heb nu een verbinding via NFS voor elkaar via het internet naar mijn ds111.

D.w.z. Ik zie de inhoud van mijn video share.
Op het moment datnik een bestand af wil spelen gaat hij (popcorn) wel bufferen maar er komt geen of geen beeld of alleen het begin scherm.

Op mijn DS111 zie ik dat er geen data over de lijn gaat...

Wat doe ik nu (weer) fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:55:
[...]

Je geeft aan een nieuwe router geplaatst te hebben, heb je al eens geprobeerd om in de DSM configuratie ( synology zelf ) naar factory settings te gaan ?
Kan natuurlijk zijn dat jouw ip / netwerksettings nog op de oude situatie staan

en reset kan de boel weer 'automatisch' opzetten
heb net ingelogd om eea. te bekijken.

Als ik thuis ben ga ik daar als eerste naar kijken er viel me op dat de gateway niet helemaal lekker stond. (oude settings) kan het nu niet testen maar dat doe ik als ik thuis ben.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 22:02
Weet iemand of er ook een back-up programma (te installeren) is dat naar een netwerkshare of ftp locatie kan backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Ik ben het nog niet tegengekomen.
Je kan natuurlijk altijd een pc in je netwerk het backuppen laten verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik heb iets heel irritants met mijn DS210j. Ik heb DSM vers geïnstalleerd op een nieuwe harddisk, en heb er nu 2 in mijn NAS zitten. Volume1 is mijn grootste disk, en die wil ik ook gebruiken voor downloads. Ik heb dus een map aangemaakt die downloads heet. Nu wil het vervelende dat na iedere herstart van de NAS ('s nachts) op Volume2 ook een map downloads wordt aangemaakt. En de via DSM gedeelde map downloads verwijst naar de (lege) map op Volume2.

Hoe kom ik erachter welk proces/programma iedere keer de map downloads aanmaakt op volume2? Ik heb alleen Sickbeard, Couchpotato, Transmission en SABnzbd draaien, en die downloaden allemaal naar volume1/downloads...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Mensen, ik krijg mijn DS211+ maar niet aan de praat.
Ik ben al dagenlang bezig met het doorsturen van de poorten. Maar ik kan maar geen verbinding krijgen via internet.

Ik kan in de gebruiksaanwijzing ook niet goed vinden wat ik moet doen.
Ik hoopte namelijk dat EZ internet Wizard al mijn instellingen automatisch kon instellen. Maar mijn router staat hier niet bij. Ik heb een Linksys E2000.

Nu ben ik begonnen met het forwarden van een poort. Dit doe ik in DSM bij configuratiescherm - routerconfiguratie. Daar klik ik op 'maken'. Daarna op 'ingebouwde toepassing' en daar selecteer ik 9 toepassingen. Die zie ik daarna ook netjes in mijn routerconfiguratiescherm staan van Linksys.
Dus hij heeft dit goed overgezet. Maar bij 'verbinding testen' geeft hij bij alle poorten een foutmelding.

Ik heb in DSM ook FTP enabled. Is dit alles niet voldoende?
Want als ik nu bijvoorbeeld in mijn FTP programma probeer in te loggen op mijn harde schijf door:

87.209.155.102 en mijn inlognaam en wachtwoord in te voeren. En poort 21.
Dan komt hij hier niet binnen.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Ik heb DDNS al aangezet en aangemeld. Ik heb Webdav al aangezet.
Lokaal werkt alles wel gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blokkeert je ISP niet alle poorten onder een bepaalde range?

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 06:42
Markgoessens schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:37:
Nu ben ik begonnen met het forwarden van een poort. Dit doe ik in DSM bij configuratiescherm - routerconfiguratie.
Allereerst: DSM EZ-internet ondersteunt slechts een zeer beperkt aantal routers, Instellen van een andere router is heel eenvoudig in de router zelf.
Forwarden doe je in je router. Je router moet weten dat ie bepaald binnenkomend internet verkeer ergens naar moet doorsturen. Niet naar bijvoorbeeld je aangesloten PC(s), maar naar je DS. Het forwarden in je router functioneert als een soort wisselwachter: dit treintje moet dáár naartoe.
Zie de handleiding van je router hoe en waar dat te doen.
In je router stel je in dat binnenkomend verkeer over bijvoorbeeld poort 5000 (externe toegang tot DSM) moet worden doorgestuurd naar je interne LAN IP adres van je DS. Stel dat je LAN IP adres van je DS is: 192.168.0.20 (te achterhalen door lokaal in DSM te kijken bij Configuratiescherm | Netwerk Tab Netwerkinterface). Binnen je interne LAN is bijna altijd alleen het laatste groepje cijfers van belang. In dit voorbeeld: 20
Je forward dan poort 5000 naar 192.168.0.20.
Hetzelfde geldt voor andere poorten, b.v. poort 80 (externe web-toegang tot je DS)

[ Voor 6% gewijzigd door waits op 05-04-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Laatst online: 22:18
Dit is misschien ook wel een makkelijk overzicht tbv poort instellingen in je router:

http://www.synology.com/s...how.php?lang=nld&q_id=299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Laatst online: 22:18
smoken schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:07:
[...]

Upload is 10 MB, dus volgens mij moet dat wel goed zitten?
Het liefst zou ik dit willen doen zonder VPN ....

Dus gewoon vanuit mijn laptop vanuit internet films kijken die op de DS staan.
Hoe richt ik dit in? (ik wil bijvoorbeeld op vakantie via wifi toch een film kunnen kijken)
Ben wel geïnteresseerd of je dit lukt.
Al wat verder gekomen btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 06:42
smoken schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:07:
[...]Dus gewoon vanuit mijn laptop vanuit internet films kijken die op de DS staan.
Vereisten in de praktijk (naast een upload thuis van zo'n 5 MB/s) zijn dan gratis Wifi én een stabiele download van 5 MB/s op je vakantielocatie. Dat zal niet overal gelden .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

waits schreef op woensdag 06 april 2011 @ 03:17:
[...]

Vereisten in de praktijk (naast een upload thuis van zo'n 5 MB/s) zijn dan gratis Wifi én een stabiele download van 5 MB/s op je vakantielocatie. Dat zal niet overal gelden .....
Tenzij je er voor kiest om de film eerst te downloaden van je DS. Dan maken up- en downloadsnelheid niet zo heel veel uit. Pas bij streaming wordt het een ander verhaal.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
waits schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 22:05:
[...]
Forwarden doe je in je router. Je router moet weten dat ie bepaald binnenkomend internet verkeer ergens naar moet doorsturen. Niet naar bijvoorbeeld je aangesloten PC(s), maar naar je DS. Het forwarden in je router functioneert als een soort wisselwachter: dit treintje moet dáár naartoe.
ter aanvulling: Vergeet ook niet je DS een vast IP-adres te geven, anders is het dwijlen met de kraan open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
ieperlingetje schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 21:57:
Blokkeert je ISP niet alle poorten onder een bepaalde range?
Geen idee...hoe kan ik dat testen?

@ Waits en @ Yihaa...bedankt voor jullie reacties.
Ik had gewoon een andere router van Linksys uit de lijst geselecteerd bij EZ internet Wizard, en ik geloof dat hij het forwarden goed gedaan had. (zoals ik dat daarna bij router zag)
Mijn NAS heeft als ip 192.168.0.123 daar worden alle poorten naartoe geforward. Dus ik geloof dat dit in orde is.
Maar als ik straks thuis ben zal ik nog eens kijken of alles klopt aan de hand van het lijstje

Ik twijfel overigens ook nog of de poort van de router wel 80 is? Tenminste, in de gebruiksaanwijzing van de NAS stond dat dit kon verschillen.

En hoe kan ik het beste de verbinding via internet testen? Want via een FTP programma is geloof ik niet de beste manier he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Hier kun jeje poorten controleren:
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Heb je wel een no-ip.com account aangemaakt en ingesteld?

Ik heb dat, om thuis te testen of ik goed bij mn nas kom vanaf een andere locatie gaat ik gewoon met mn mobiel op internet en probeer naar mn ip:5000 te gaan voor bijv. music station.

[ Voor 14% gewijzigd door Wii4all op 06-04-2011 09:36 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddw78
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01 16:20
Hallo! Ik zit nog sterk in twijfel of ik zelf een NAS ga bouwen, of dat ik weer 1tje van Synology ga kopen. Het totaalplaatje van Synology spreekt mij toch wel erg aan. Ik zit dan zelf te denken aan de DS411+. Dit apparaat volstaat voor praktisch alles wat ik van plan ben, maar ik zou graag zeker willen weten of de DS411+ i.c.m. Sabnzbd de vollege downloadsnelheid van mijn abonnement bij Ziggo en mijn usenetaccountbij downloadtoday (120Mb) kan benutten. Ik heb ook een Asrock ION 330 (ook met Atom CPU) die dat duidelijk niet kan :) Daar zit echter een 2.5inch inch laptopdrive in wat waarschijnlijk de bottleneck is. Toch zou ik graag wat praktijkverhalen willen horen over de DS411+ :)

Ik ben ook benieuwd of de DS411+ in staat is om een grote collectie aan foto's (zeg, 50Gb) redelijk vlot kan indexeren. Mijn oude 107+ is daar weken (geen grapje) mee bezig en valt bijna flauw van traagheid bij daadwerlijk gebruik van de photostation. Prima als NAS, maar de features van DSM 3.x trekt hij niet zo best meer :)

Het enige wat ik naast de standaardfunctionaliteit wil doen is Sabnzbd draaien en Squeezebox. Ik neem aan dat dat laatste geen probleem zal zijn. Dat draait nog redelijk op de 107+.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Als je heel snel wilt downloaden (met parren en unrarren tegelijk), is zoals je zelf zegt een ION systeempje (of AMD e350) te traag. Dat ligt niet zozeer aan de harddisk, want die zal best wel 15MByte/s kunnen schrijven (120Mbit/s). Je komt dan bij zelfbouw al bij een Intel Core i3 systeem of zwaarder uit. Kijk ook eens bij het zuinige server topic.

Het installatiegemak en de goede ondersteuning van Synology zijn een erg grote plus. De DS411+ heeft een 1,67 Dual Core CPU, vergelijkbaar met ION. Of de DS411+ kan downloaden met 120Mbit weet ik niet (ik denk van niet), maar is dat ook echt nodig? Indexeren doet hij maar 1 keer na een firmware upgrade, dus om daar dan een zwaarder systeem voor aan te schaffen?

Ik heb momenteel een DS207 en sinds kort een zelfbouw systeempje met WHS 2011 RC erop. Ik moet wel zeggen dat een Diskstation 100x makkelijker is en je hebt er geen omkijken naar. Zelfbouwen is gewoon erg leuk, maar kost wel veel tijd en getweak.

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 06-04-2011 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Otherside1982 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:15:
[...]

Die Quota per gebruiker beperken de opslagruimte die een gebruiker ter beschikking heeft: ze kunnen dus maximaal 2GB op je diskstation zetten. Er is echter geen beperking in het aantal MB/GB dat ze kunnen downloaden.
Nu begrijp ik het dankjewel. Is er een 3rd party app mogelijk om wel een downloadquota in te stellen?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddw78
Dat is ook het dubio in zit. Het maakt mij op zich niet zo heel veel uit als hij iets langer bezig is met uitpakken (dat is te verwachten met een Atom), maar ik hoop toch dat hij wel in staat is om 14/15MB/s weg te zetten met sabnzbd. Natuurlijk is het niet "nodig", maar ik heb nu eenmaal 120Mb van Ziggo + bijhorende usenet account, dus dan wil je daar wel een beetje gebruik van maken. Ik download nu op mijn mediacenter en die trekt het niet zo :) Vermoedens genoeg, maar ik hoop dat iemand zo'n ding heeft staan en mij kan vertellen waar het op staat :)

Met dat indexeren doel je op de photostation? Dat hoeft inderdaad initieel maar 1x, maar ik ben gewoon een beetje bang geworden na de zeer trage ervaring die ik met photostation heb op de DS107+. Dat was echt een no-go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er forumleden die goede ervaringen hebben met Synology (DS411+) op een Linksys router E-4200?

Ik slaag er namelijk niet in om de W7 foutmelding "error 64: error moving file or folder, specified network name is no longer available" op te lossen. Ik krijg die fout sinds ik mijn DS411+ heb. Die hangt aan een D-Link DGS-1005D Gigabit switch die dan weer aan een (verplichte) Sagem Fast 3464 VDSL-modem-router (10/100) hangt.
Daarbij moet ik nu met jumbo frames werken om van PC naar NAS 50 à 60 MB/s te halen (MTU 9k), zoniet geraak ik nauwelijks aan 15 MB/s.
Het eigenaardige is dat ik de NAS nog kan pingen wanneer de fout optreedt. Ook krijg ik de fout slechts in 1 richting: van PC naar NAS.
Ik wil de investering voor deze vrije dure router wel doen mits ik er vrij zeker van zal zijn dat ze de snelheid en de stabiliteit van mijn netwerk ten goede zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Waarom zou je router de boosdoener zijn? Beide apparaten hangen aan je switch. Het verkeer tussen pc en de synology gaat ook alleen via de switch, dus de router heeft er helemaal niets mee te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 06-04-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza

DancePlaza

ninja

Ivootje schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:27:
[...]

Bij het overzetten van mijn hd van de ds-106 naar de ds-111 gaf hij hetzelfde bericht. Ik een dubbele backup gemaakt, voor de zekerheid. Na het installeren van de hd in de ds-111 bleek ALLE data ongemoeid en gewoon benaderbaar...
er zijn 2 opties die de synology assistent langsgaat:

- format system partition
- format data partition

de 2e bleek uitgegrijsd te zijn, en deze sloeg de synology assistent ook dan over, gelukkig.

ik kan iig mijn data weer benaderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:07
ddw78 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:32:
Dat is ook het dubio in zit. Het maakt mij op zich niet zo heel veel uit als hij iets langer bezig is met uitpakken (dat is te verwachten met een Atom), maar ik hoop toch dat hij wel in staat is om 14/15MB/s weg te zetten met sabnzbd. Natuurlijk is het niet "nodig", maar ik heb nu eenmaal 120Mb van Ziggo + bijhorende usenet account, dus dan wil je daar wel een beetje gebruik van maken. Ik download nu op mijn mediacenter en die trekt het niet zo :) Vermoedens genoeg, maar ik hoop dat iemand zo'n ding heeft staan en mij kan vertellen waar het op staat :)

Met dat indexeren doel je op de photostation? Dat hoeft inderdaad initieel maar 1x, maar ik ben gewoon een beetje bang geworden na de zeer trage ervaring die ik met photostation heb op de DS107+. Dat was echt een no-go :)
Ik haal op een DS211 (1.6Ghz sinle core) met GetNZB 60Mbps met ~70% CPU belasting. 120Mbps op een dual core DS moet dus zeker te doen zijn. Gebruik alleen geen SabNZB, deze heeft vanwege python teveel overhead.

GetNZB is simpeler dan SabNZB, maar de extra snelheid compenseert dat volledig (voor mij althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markgoessens
Wii4all schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:34:
Hier kun jeje poorten controleren:
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Heb je wel een no-ip.com account aangemaakt en ingesteld?

Ik heb dat, om thuis te testen of ik goed bij mn nas kom vanaf een andere locatie gaat ik gewoon met mn mobiel op internet en probeer naar mn ip:5000 te gaan voor bijv. music station.
Bedankt voor het linkje. Ik zie op deze website dat al mijn poorten dichtzijn. Zelfs poort 80. Deze poort zou toch altijd open moeten zijn?
87.209.155.102 is mijn extern ip-adres en ik heb markgoessens.no-ip.org en markgoessens.myftp.org ingesteld.

Ik snap er niets van. Ga eens open poorten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Markgoessens schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:36:
Bedankt voor het linkje. Ik zie op deze website dat al mijn poorten dichtzijn. Zelfs poort 80. Deze poort zou toch altijd open moeten zijn?
87.209.155.102 is mijn extern ip-adres en ik heb markgoessens.no-ip.org en markgoessens.myftp.org ingesteld.

Ik snap er niets van. Ga eens open poorten! :)
Port forward heeft iets te maken met services die jij aan de buitenwereld aan biedt. Dus als je bijvoorbeeld een webserver draait, forward je poort 80 naar de pc/server/device waar je webserver op draait.

Dit staat (natuurlijk) los van poorten die van jouw lokale netwerk open staan naar de buitenwereld, dan is poort 80 niet de enige die je open wil hebben...

Misschien zou je eens in een netwerk topic je instellingen kunnen tonen van hoe je de forward ingesteld hebt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Laatst online: 11-09 15:12
ddw78 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:40:
Hallo! Ik zit nog sterk in twijfel of ik zelf een NAS ga bouwen, of dat ik weer 1tje van Synology ga kopen. Het totaalplaatje van Synology spreekt mij toch wel erg aan. Ik zit dan zelf te denken aan de DS411+. Dit apparaat volstaat voor praktisch alles wat ik van plan ben, maar ik zou graag zeker willen weten of de DS411+ i.c.m. Sabnzbd de vollege downloadsnelheid van mijn abonnement bij Ziggo en mijn usenetaccountbij downloadtoday (120Mb) kan benutten. Ik heb ook een Asrock ION 330 (ook met Atom CPU) die dat duidelijk niet kan :) Daar zit echter een 2.5inch inch laptopdrive in wat waarschijnlijk de bottleneck is. Toch zou ik graag wat praktijkverhalen willen horen over de DS411+ :)

Ik ben ook benieuwd of de DS411+ in staat is om een grote collectie aan foto's (zeg, 50Gb) redelijk vlot kan indexeren. Mijn oude 107+ is daar weken (geen grapje) mee bezig en valt bijna flauw van traagheid bij daadwerlijk gebruik van de photostation. Prima als NAS, maar de features van DSM 3.x trekt hij niet zo best meer :)

Het enige wat ik naast de standaardfunctionaliteit wil doen is Sabnzbd draaien en Squeezebox. Ik neem aan dat dat laatste geen probleem zal zijn. Dat draait nog redelijk op de 107+.

Alvast bedankt!
Ik heb enkele maanden een DS411+ thuis staan.
Heb bewust voor de + gekozen omdat ik bang was dat andere versies te langzaam zouden zijn met verschillende taken (zoals downloaden, parren en unrarren).
Inmiddels heb ik eigenlijk het gevoel dat het toch wat overkill is, hoe zeer ik de NAS ook probeer te stressen ik krijg hem niet boven de 25% CPU en het RAM verbruik blijft ook altijd erg laag.
Misschien dat een DS211 een leuke keuze is als je geen 4 bays hoeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:25:
Waarom zou je router de boosdoener zijn? Beide apparaten hangen aan je switch. Het verkeer tussen pc en de synology gaat ook alleen via de switch, dus de router heeft er helemaal niets mee te maken.
Ik volg je uitleg wel, maar ik denk dat de switch nuttig zou kunnen vervangen worden door de switch in de router, terwijl dan meteen ook de router van de ISP modem-router (een SAGEM die niet de beste faam heeft) ook nuttig vervangen zou zijn.
Ik zou overigens het liefst weten hoe ik die vervelende fout 64 kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 13:54:
Ik zou overigens het liefst weten hoe ik die vervelende fout 64 kan oplossen.
- Virusscanner?
- nic drivers up-to-date?
- probleem ook zonder jumbo frames?
- netwerk mappings (of hoe kopieer je uberhaupt)?
- probleem ook als je op IP basis kopieert?
- kan je een IPCONFIG /ALL posten?
- welke DSM versie?
- ping op naam of op IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddw78
M@NIC schreef op woensdag 06 april 2011 @ 13:51:
[...]

Ik heb enkele maanden een DS411+ thuis staan.
Heb bewust voor de + gekozen omdat ik bang was dat andere versies te langzaam zouden zijn met verschillende taken (zoals downloaden, parren en unrarren).
Inmiddels heb ik eigenlijk het gevoel dat het toch wat overkill is, hoe zeer ik de NAS ook probeer te stressen ik krijg hem niet boven de 25% CPU en het RAM verbruik blijft ook altijd erg laag.
Misschien dat een DS211 een leuke keuze is als je geen 4 bays hoeft?
De DS411+ is wel hetgeen wat ik minimaal wil hebben. In de eerste instantie met 2x2GB, later wellicht meer. Met wat voor zaken stress je hem? Loopt alles een beetje soepel? Hij moet toch zeker wel onder de indruk zijn met het uitpakken van een blueray iso van 40gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lier schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:03:
[...]

- Virusscanner?
- nic drivers up-to-date?
- probleem ook zonder jumbo frames?
- netwerk mappings (of hoe kopieer je uberhaupt)?
- probleem ook als je op IP basis kopieert?
- kan je een IPCONFIG /ALL posten?
- welke DSM versie?
- ping op naam of op IP?
Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden, maar omdat het probleem ontstaan is sinds ik mijn DS207+ gewisseld hebt voor een DS411+ (DM3.1) en die wissel een overgang van een 100 naar 1000 Mb verbinding inhoudt, wil ik de oorzaak daar zoeken.
Ik heb Synology support gevraagd, maar zij besluiten op basis van een debug bestand dat in de syno alles in orde is.
Ik heb W7 helemaal opnieuw geïnstalleerd: tevergeefs.
Voor de PC NIC Realtek PCI Express GBE Family Controller, heb ik het laatste stuurprogramma geinstalleerd en ik heb ook het Realtek diagnostisch program DiagnosticAllin1 (2.0.1.5) _20100614 uitgevoerd: geen fouten.
De jumbo frames kan ik niet uitzetten omdat de snelheid pc-> nas dan in elkaar zakt zoals reeds gemeld.
Ik kopieer vanuit verkenner (of alternatief), dus samba.
Pingen doe ik op naam of op IP.
Ik heb de melding ook eens gehad toen ik met een rechtstreeks verbinding PC-syno werkte;
maar het probleem is dat die fout slechts een paar maal per dag optreedt.
Ik heb lang gedacht dat dit te maken had met de WD EARS schijven (Raid5), meer bepaald met hun hibernation (30'), zodat ze niet snel genoeg "wakker werden" bij een schrijfopdracht; maar toe ik eens tweemaal vrij kort na elkaar de foutmelding kreeg, heb ik dit idee ook verlaten.
Wat wil je weten van ipconfig /all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Yihaaa schreef op woensdag 06 april 2011 @ 00:05:
[...]

Ben wel geïnteresseerd of je dit lukt.
Al wat verder gekomen btw?
Nope....
Het enige dat ik voor elkaar kan krijgen is een NFS connectie via internet via popcorn (versatel) naar de NAS (ziggo).
Hiermee zie ik heel mooi de inhoud van mijn "video" share, maar afspelen, ho maar....
Sommige bestanden willen alleen maar bufferen om vervolgens een time-out te krijgen, andere (TS.VOB) starten wel maar blijven in de eerste frame hangen.

Dus ergens gaat er iets niet lekker in die verbinding, ik vraag me alleen af waar precies!?

Ik heb de, voor NFS benodigde poorten, open gezet.
Op mijn ziggo netwerk heb ik ze geforward naar de NAS omdat deze in de ziggo router zit, op mijn versatel naar mijn popcorn omdat deze in de versatel router zit.

Volgens mij zou dit goed moeten zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Laatst online: 19:58
Goed, niet heel erg on-topic, maar toch leuk om ook hier even te vertellen wat voor plannen ik heb:

Ik heb een aantal apparaten. Centraal staat de Synology.

Dan heb ik nog een Humax, Playstation 3 en een Mac mini (alledrie aangesloten op de tv). Voor al deze apparaten loopt het geluid via m'n versterker.

Op mijn Mac mini draait Plex. Sinds kort ondersteunen CouchPotato en Sickbeard notificaties naar Plex toe die automatisch de Library updaten wanneer een download voltooid is.

Omda tik nu erg veel afstandsbedieningen heb ga ik een Harmony kopen. Deze wordt ondersteund door plex. Ik hoef maar een aantal standaard opties te maken:
- "Gamen" (start PS3 (als ik de dongel ooit koop), Audio aan (goede kanaal), TV aan (goede kanaal))
- "Film of serie kijken" (Mac mini uit slaapstand, plex aan, audio goede kanaal, tv goede kanaal)
- "TV kijken" (Zelfde verhaal als bovenstaand, maar dan met de Humax).

Dus als ik onderweg ben, en ik heb een nieuwe film nodig, stuur ik die naar CouchPotato. Die download hem allicht. Stuurt na een download een Prowl notificatie naar m'n telefoon (dan ben ik op de hoogte) en update de Plex Library. Als ik thuis kom druk ik op 1 knop en kan ik kijken.

ZOMG. Als het eenmaal werkt is het toch lekker hoor. Beetje jammer dat de gemiddelde consument altijd zo verbaasd is dat je veel nodig hebt en veel moet klieren voordat het werkt. Maar dat maakt het JUIST leuk.

Excuses voor de halve zinnen, maar het is laat en ik ben moe :P
Dus welterus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:50
Iemand hier al bij een DS1010 een upgrade van DSM 3.0 naar DSM 3.1? Zo ja, gaat dat zonder problemen?

Ik heb er heel veel data opstaan, dus ben bang dat ik wat kwijt raak doordat de upgrade niet goed gaat!?

Alle tips en tricks zijn welkom..... Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Vjenne-ICT schreef op donderdag 07 april 2011 @ 08:45:
Iemand hier al bij een DS1010 een upgrade van DSM 3.0 naar DSM 3.1? Zo ja, gaat dat zonder problemen?

Ik heb er heel veel data opstaan, dus ben bang dat ik wat kwijt raak doordat de upgrade niet goed gaat!?

Ik heb de update geinstalleerd, dat ging bij mij in ieder geval probleemloos... Er staat zo'n 4TB data op, maar dat werd volledig met rust gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivootje
M@NIC schreef op woensdag 06 april 2011 @ 13:51:
[...]
Klopt, het enige waar mijn DS van onder de indruk is het maken van thumbs (convert) van nieuw foto's. Ook het afspelen van muziek wordt ie niet zenuwachtig van. Het benaderen van de fotoserver ook niet. Toch vind ik de fotoserver niet supersnel. Het lijkt er dus op, dat de DS niet zijn hele vermogen inzet om het foto-album weer te geven. Dat zou dan denk ik sneller kunnen. Moet hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Vjenne-ICT schreef op donderdag 07 april 2011 @ 08:45:

Hier goed gegaan, alleen zou is het zo-ie-zo raadzaam om (zeer) regelmatig backups van je data te maken. De reden ga ik niet uitleggen :) . Ik ben zelf bezig om in te richten om naar 2e synology op andere locatie te backuppen. Leuk backup op zelfde locatie maar als je huis er (bijv. door brand) niet meer is dan sta je nog met lege handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
Ik bezit sinds kort een DS211j. Qua features bevalt die prima. Snelheid is nog een beetje vaag:
- Wired via gigabit kan ik lezen met 55MB/s (schrijven niet getest).
- Wireless (802.11n, Netgear WNDR3700 router en Intel WiFiLink 5300 in Dell Latitude E6400 notebook, 3 meter afstand, 240-300Mbps verbinding) is de leessnelheid echter erg variabel. Soms tot 12MB/s, soms niet boven de 6,5MB/s. Terwijl alle gebruikte hardware kwalitatief goed spul zou moeten zijn.
Alle snelheidsmetingen overigens met alle services uit, muv SMB. CPU en geheugen blijven beiden eigenlijk altijd onder de 50%, dus dat lijkt ook de bottleneck niet.

Ik ben wel erg tevreden over de download-station. Ik downloadde (BT) tot nu toe alles op mn notebook die ik ook alleen savonds aan had staan en vaak alleen maar omdat er downloads aan stonden. Nu kan ik het lekker aan de DS overlaten. Wel zou een dropfolder voor de .torrent bestanden handig zijn, of misschien een tooltje die herkent dat je een torrent download en deze automatisch doorstuurt naar de DS (voor een oude ASUS-router die ook kon downloaden had ik ook zo'n tooltje). De standaard DownloadManager-tool voor Windows kan dat niet en biedt m.i. niets meer dan ik al via de DSM-gui kan.

Daarnaast kwam ik er gisteren achter dat GOMplayer erg veel moeite heeft met grote bestanden via SMB afspelen. Snelheid is geen issue: de DS rapporteert geen traffic, maar GOM hangt. Ga ik tegelijkertijd via SMB hetzelfde bestand kopieren, dan komt ie gewoon binnen.

Ik heb een Samsung TV (UE46C6800) die ik wil gebruiken als player. Ik dacht dat DLNA precies was wat ik nodig had, maar inmiddels blijkt dat ffwd e.d. niet werkt. Films moet ik dus in 1x kijken. Ook werken de subtitles niet. Dat terwijl de mediaplayer van de TV dit wel allemaal kan wanneer ik een schijf/stick via USB op de TV aansluit :(. Binnenkort maar eens naar de SamyGo-extensions kijken. Die schijnen SMB-support te hebben en een share als USB-drive aan de mediaplayer te kunnen presenteren.

[edit]
Oja, ik had geprobeerd een eigen SSL-certificaat te uploaden. Geen foutmelding, maar na restart kwamen de webservices, incl. ftp en de DSM-gui niet meer op, waardoor beheer onmogelijk was. Aangezien ik telnet/SSH niet open had gezet, kon ik er niets meer mee en heb ik de firmware opnieuw moeten installeren. Data was ik gelukkig niet kwijt. Hoewel je ook een reset kunt uitvoeren waarbij alleen de netwerk-settings gereset worden, bleek de SSL-setting niet gereset te worden. Beetje jammer, zeker ook omdat ik in het Synology-forum lees dat dit al sinds 2008 ofzo speelt...

[ Voor 12% gewijzigd door kwaazaar op 07-04-2011 09:34 . Reden: Toevoeging over SSL-cert. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ik lees hier regelmatig dat het maken van de thumbnails voor Photostation erg traag is en lang kan duren.

Nou krijg ik binnenkort mijn DS210j. En ik heb nogal wat foto's (ik denk zo'n 20GB). Zoals ik het begrijp is het allemaal geen probleem als je de foto's gewoon op de schijf plaatst zonder Photostation te gebruiken (dus gewoon als NAS). Dus dat zou ik in eerste instantie kunnen doen.

Maar als ik in de toekomst dat toch gebruik wil gaan maken van Photostation, moet ik dan de bestaande fotomappen gaan verplaatsen naar een map die Photostation herkent? Of kan ik dan in Photostation aangeven welke mappen er toegevoegd moeten worden, zodat ikzelf map voor map kan toevoegen en zo het maken van de thumbnails in stappen kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@kwazaar

Wat betreft je wireless snelheden, dit kan wel gewoon kloppen hoor, in de praktijk komt de snelheid bij 802.11N niet boven de 12MB/s uit. Dus dat kan wel kloppen en doe je weinig aan.

Wat betreft het streamen, ik gebruik zelf veel ZoomPlayer, die doet de buffering beter en dan kan ik HD streamen vanaf mijn DS107 over wireless-G zelfs. Dus ik zou eens kijken wat die doet.

@hars73
De Synology heeft het er even zwaar mee, maar je kan het misschien beter gehad hebben. Afaik moet hij één keer alle thumbnails maken en is het dan wel klaar.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22

wontcachme

You catch me? No you wont

Topicstarter
hars73 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:33:
Ik lees hier regelmatig dat het maken van de thumbnails voor Photostation erg traag is en lang kan duren.

Nou krijg ik binnenkort mijn DS210j. En ik heb nogal wat foto's (ik denk zo'n 20GB). Zoals ik het begrijp is het allemaal geen probleem als je de foto's gewoon op de schijf plaatst zonder Photostation te gebruiken (dus gewoon als NAS). Dus dat zou ik in eerste instantie kunnen doen.
Klopt
Maar als ik in de toekomst dat toch gebruik wil gaan maken van Photostation, moet ik dan de bestaande fotomappen gaan verplaatsen naar een map die Photostation herkent? Of kan ik dan in Photostation aangeven welke mappen er toegevoegd moeten worden, zodat ikzelf map voor map kan toevoegen en zo het maken van de thumbnails in stappen kan doen?
Ja. Je moet gaan verplaatsen (of een symlink aanmaken). Photostation pikt alleen foto's op uit de share photo (die wordt aangemaakt wanneer je photostation aanzet). Daarna kan je natuurlijk in stappen aanvullen totdat alle foto's daar staan en een thumbnail hebben

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
Maar soms is de snelheid over wifi maar 6,5MB/s. Waar ligt dat dan aan? Zoomplayer zal ik eens uitproberen. Wel jammer, want ik was erg tevreden over GOM-player...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
hars73 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:33:

Je kunt ook via het windows programma van synology de foto's kopieren, dan maakt je Pc de thumbnails. Ik heb dit zelf nooit gebruikt maar heb begrepen dat dit erg veel (reken)tijd scheelt op je NAS.
Pagina: 1 ... 3 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.