Heb je op de Syno de optie geactiveerd dat het de master browser is ?BounceMeister schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 09:10:
Ik heb al een aantal jaar een Diskstation DS207 (naar alle tevredenheid). Wanneer er thuis een PC aan staat, blijft de Diskstation "wakker". Dat komt denk ik doordat windows steeds iets doet op het netwerk, waardoor de DS aan blijft. (Slaapstand van de DS heb ik op 1 uur gezet, want als hij op een half uur staat, gaat de DS slapen en binnen een minuut gaat hij dan weer aan.)
Nu heb ik sinds kort een thuisservertje (AMD Fusion E350 met Windows Home Server 2011 RC). Nu gaat de diskstation dus helemaal nooit meer slapen. De thuisserver houdt hem continu wakker. Ik heb geen shares van de DS gemount op de thuisserver.
Weet iemand hoe dit te verhelpen is? Is er iets wat ik in de diskstation kan veranderen, of is er iets dat ik in Windows moet veranderen?
Ik wil graag dat de DS alleen aangaat als de server er echt iets te zoeken heeft. Dat zullen namelijk dagelijkse backups gaan worden.
Vandaag op de DS211j mpd geinstalleerd, het configureren ging goed, alleen met het stream kreeg ik 100% cpu, deze arm chip is niet gemaakt om muziek af te spelen
Keep it simple stupid
Wat ik zo via Google hierover lees is dat je dit via telnet handmatig zou moeten veranderen. Dat heb ik niet gedaan in ieder geval.Edgarz schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:42:
[...]
Heb je op de Syno de optie geactiveerd dat het de master browser is ?
Als ik dit een bepaalde waarde geef, zou dat moeten voorkomen dat mijn Diskstation wakker gehouden wordt, en dat hij dus gewoon gaat slapen als niemand er wat mee doet?
Nou ik ben ein-de-lijk ook in het bezit van een DS211 met een 2 TB Samsung F4 schijfje erin (xxxxZCxxxx serie, dus van na december 2010).
Het is als absolute leek op NAS gebied wel even zoeken naar alles. Ik moet dus nog alles finetunen (voor zover mij dat gaat lukken).
Ik ben nu via Wifi-N met uitstekend signaal bestanden aan het overpompen via de DSM interface. De snelheid die ik tot nu haal, is maximaal 5 MB/s bij bestanden van een paar honderd MB. Om heel eerlijk te zijn valt mij dat wel wat tegen. Ik verwacht niet dat ik de theoretische 30 MB/s ga halen via een Wifi-N 300 netwerk, maar ongeveer een derde daarvan zou ik toch wel prettig vinden.
Wat zijn nu de do's and don'ts bij het optimaal inrichten van je DSM en wat mag ik verwachten van een verbinding via Wifi?
[edit]
Ow en klopt het dat het navigeren in dvd menu's niet wordt ondersteund? Mijn PS3 wil er in ieder geval niet aan meewerken.
Het is als absolute leek op NAS gebied wel even zoeken naar alles. Ik moet dus nog alles finetunen (voor zover mij dat gaat lukken).
Ik ben nu via Wifi-N met uitstekend signaal bestanden aan het overpompen via de DSM interface. De snelheid die ik tot nu haal, is maximaal 5 MB/s bij bestanden van een paar honderd MB. Om heel eerlijk te zijn valt mij dat wel wat tegen. Ik verwacht niet dat ik de theoretische 30 MB/s ga halen via een Wifi-N 300 netwerk, maar ongeveer een derde daarvan zou ik toch wel prettig vinden.
Wat zijn nu de do's and don'ts bij het optimaal inrichten van je DSM en wat mag ik verwachten van een verbinding via Wifi?
[edit]
Ow en klopt het dat het navigeren in dvd menu's niet wordt ondersteund? Mijn PS3 wil er in ieder geval niet aan meewerken.
[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 26-03-2011 23:01 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
300Mbit, half-duplex. Dus bij volledige sterkte een theoretisch 150Mbit/sec. Daarna gaat er nog overhead en signaalverlies van af. 5.5MB/sec is niet geweldig... maar dan zit je toch bijna op een 1/3.
Heeft niets met je synology van doen.. die stuurt gewoon de bestanden over het netwerk. Je ps3 moet er iets mee doen.Ow en klopt het dat het navigeren in dvd menu's niet wordt ondersteund? Mijn PS3 wil er in ieder geval niet aan meewerken.
[ Voor 39% gewijzigd door job op 26-03-2011 23:06 ]
Wellicht heb ik zoekresultaten over het hoofd gezien
ben namelijk al heel de avond aan het zoeken naar een transcoding package/install(realtime of batched) voor op mijn DS411+ aangezien ik er ook PMS draaiend op heb gekregen.
Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Wat bedoel je precies?
pms is toch al je transcoder? Wat mis je nu dan nog?
pms is toch al je transcoder? Wat mis je nu dan nog?
Op het moment gebruikt PMS alleen de ffmedia engine. Echter wil ik ook de reeds bestaande films(mkv's > avi/264) streamen naar m'n TV zonder dat daar een mediaplayer/pc-client aan te pas hoeft te komen. Daarvoor heb ik een transcoder nodig, toch?
Nee, dit kan ook via de GUI. Als deze ingeschakeld is, dan gaat de Syno niet in hibernate.BounceMeister schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:15:
[...]
Wat ik zo via Google hierover lees is dat je dit via telnet handmatig zou moeten veranderen. Dat heb ik niet gedaan in ieder geval.
Als ik dit een bepaalde waarde geef, zou dat moeten voorkomen dat mijn Diskstation wakker gehouden wordt, en dat hij dus gewoon gaat slapen als niemand er wat mee doet?
Toen ik de server nog niet had, ging de DS slapen als alle PC's in het netwerk uit waren.Edgarz schreef op zondag 27 maart 2011 @ 00:27:
[...]
Nee, dit kan ook via de GUI. Als deze ingeschakeld is, dan gaat de Syno niet in hibernate.
Nu ik de server heb, gaat de DS niet slapen.
Zou deze setting daar wel verandering in brengen dan?
Ik heb de betreffende instelling nog niet gevonden in de nieuwe GUI, waar staat deze precies?
Config. scherm > Win/Mac/NFS > tabblad 'Windows bestandsservice' > 'Local Master Browser inschakelen' uitvinkenBounceMeister schreef op zondag 27 maart 2011 @ 00:41:
[...]
Toen ik de server nog niet had, ging de DS slapen als alle PC's in het netwerk uit waren.
Ik heb de betreffende instelling nog niet gevonden in de nieuwe GUI, waar staat deze precies?
Nog wel even een typische Tweakers opmerking: de DSM pagina van je Syno heeft een fantastisch werkende zoekfunctie (rechtsboven in het hoofdscherm)....BounceMeister schreef op zondag 27 maart 2011 @ 00:41:
[...]
Toen ik de server nog niet had, ging de DS slapen als alle PC's in het netwerk uit waren.
Jammer dat je domein gebruikers niet kunt machtigen voor Audio Station. Heb de Audio Station draaien, de lokale gebruikers van de DS1511+ hebben wel de rechten (instelbaar) om Audio Station te gebruiken. Alleen bij de domein gebruikers heb je de mogelijkheid niet...
* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris
Ik heb de genoemde instelling gevonden, ik had eerst een ander venstertje met soortgelijke naam waarin de optie niet getoond wordt. (Het is ook alweer de zoveelste verandering van de interface sinds 2007.)fanatic_david schreef op zondag 27 maart 2011 @ 01:52:
[...]
Config. scherm > Win/Mac/NFS > tabblad 'Windows bestandsservice' > 'Local Master Browser inschakelen' uitvinken
De optie staat echter al uit, dus waarom de server de diskstation wakker houdt terwijl hij er niets op doet, is me nog niet duidelijk. Zoals ik eerder al schreef heb ik geen netwerkverbindingen meer openstaan naar de diskstation.
Compatibiliteitslijst van HDD's gecheckt op issues?BounceMeister schreef op zondag 27 maart 2011 @ 21:12:
[...]
Ik heb de genoemde instelling gevonden, ik had eerst een ander venstertje met soortgelijke naam waarin de optie niet getoond wordt. (Het is ook alweer de zoveelste verandering van de interface sinds 2007.)
De optie staat echter al uit, dus waarom de server de diskstation wakker houdt terwijl hij er niets op doet, is me nog niet duidelijk. Zoals ik eerder al schreef heb ik geen netwerkverbindingen meer openstaan naar de diskstation.
Verwijderd
Iemand toevallig nog een goed mbt bovenstaande?Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:14:
Vraagje. Ik heb momenteel een DS-210j welke ik gebruik als centrale mediaserver voor mijn muziek, films en TV series. Performance is voor mij voldoende: HD content streamen is mogelijk, al blijft het verzenden van grote bestanden met 35MB/s wat traag.
Momenteel is de capaciteit 4GB welke opgebouwd is uit 2 x 2TB WD schijven in een JBOD opstelling. De huidige capaciteit is voldoende (60% benut), maar naar verwachting lopen de schijven al binnen 1 jr vol aangezien er veel HD content op staat. Ik verwacht dus mijn capaciteit uit te moeten breiden. Wat lijkt jullie de meest handige oplossing:
1) Extra NAS (2/4 bay Synology) in het netwerk plaatsen
2) DS-210j vervangen door een 4bay DS-411j.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee, maar dan komt de vraag. Hoe kan ik bestaande data in de JBOD opstelling migreren naar de nieuwe NAS? De Synology WIKI of de helpdesk geeft me daar geen uitsluitsel over namelijk. Wel over RAID opstellingen.
Niet "toevallig": DS411J aanschaffen met twee disks, data overzetten van de 211 naar de 411 en daarna de JBOD uitbreiden met de twee disks uit de 211.Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 09:39:
Iemand toevallig nog een goed mbt bovenstaande?
Of denk ik nu te simpel!?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik heb sinds vorige week de DS211+ aangeschaft icm 2x 2TB WD20EARS schijven in RAID0. Nu ben ik al mijn films, muziek en foto's aan het overzetten vanaf mijn 1TB schijf die in mijn HDX1000 mediatank zat.
Ik heb de schijf in mijn PC gehangen aangezien de HDX een enorme bottleneck vormt met z'n 3-5MB/s overdracht, dus ik dacht: dat kan sneller!
Gezien Windows 7 de 1TB schijf niet wil lezen vanwege z'n EXT4 bestandsysteem heb ik het tooltje ext2explore gedownload zodat ik alle data alsnog naar de NAS kan uploaden. Zo gezegd zo gedaan, alleen gaat het niet zo snel als ik had verwacht (40-50MB/s zou haalbaar moeten zijn aangezien mijn C: schijf het wel voor elkaar krijgt)...
Gek genoeg heeft ext2explore voorkeur voor bepaalde bestanden. Het ene bestand wordt met ~30MB/s weggeschreven, de ander met ~15MB/s, maar de meeste zitten zo rond de 5-7MB/s gemiddeld. Waar ligt dit aan? Fragmentatie? Ik heb natuurlijk vaak films e.d verwijderd om weer nieuwe te kunnen downloaden, en de schijf is een paar keer volgelopen, maar dan nog...
Iemand een idee?
Ik heb de schijf in mijn PC gehangen aangezien de HDX een enorme bottleneck vormt met z'n 3-5MB/s overdracht, dus ik dacht: dat kan sneller!
Gezien Windows 7 de 1TB schijf niet wil lezen vanwege z'n EXT4 bestandsysteem heb ik het tooltje ext2explore gedownload zodat ik alle data alsnog naar de NAS kan uploaden. Zo gezegd zo gedaan, alleen gaat het niet zo snel als ik had verwacht (40-50MB/s zou haalbaar moeten zijn aangezien mijn C: schijf het wel voor elkaar krijgt)...
Gek genoeg heeft ext2explore voorkeur voor bepaalde bestanden. Het ene bestand wordt met ~30MB/s weggeschreven, de ander met ~15MB/s, maar de meeste zitten zo rond de 5-7MB/s gemiddeld. Waar ligt dit aan? Fragmentatie? Ik heb natuurlijk vaak films e.d verwijderd om weer nieuwe te kunnen downloaden, en de schijf is een paar keer volgelopen, maar dan nog...
Iemand een idee?
Is er misschien een relatie met de grootte van de bestanden?
Waarom eigenlijk RAID 0 (bv in plaats van JBOD)?
Heb je misschien een downloader aanstaan ?BounceMeister schreef op zondag 27 maart 2011 @ 21:12:
[...]
Ik heb de genoemde instelling gevonden, ik had eerst een ander venstertje met soortgelijke naam waarin de optie niet getoond wordt. (Het is ook alweer de zoveelste verandering van de interface sinds 2007.)
sabnzbd checkt periodiek rss streams ( standaard 60 minuten ) en de watchfolder staat op 5 sec.
Die gaat het slaapproces ook tegenwerken
( indexservice op de mappen Photo / Video / Music )
WWW toegang, er worden vaak hits gegenereerd op de ipadressen van de provider, portscans e.d.
zijn allemaal accesaanvragen die hem uit slaap kunnen houden / halen
De meeste bestanden zijn allemaal 8GB+ (FullHD .mkv). Dat is gelijk mijn volgende probleem: ext2explore houdt het voor gezien zodra die 8GB heeft geupload. Één of andere faal limitatie van dat tooltje...lier schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:12:
Is er misschien een relatie met de grootte van de bestanden?
Ik denk dat ik maar een Linux systeempje in ga zetten voor dit probleem.Wie weet schrijf ik dan wel fatsoenlijk mijn data weg met de 55MB/s die synonogy opgeeft...
Ik heb RAID0 gekozen voor de snelheid. Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan films en muziek (die zijn immers opnieuw te downloaden). Foto's backup ik uiteraard. Maarja, achteraf had ik inderdaad beter JBOD kunnen kiezen gezien de WD20EARS per stuk qua read/write speed niet de bottleneck zijn, maar de NAS intern. Misschien toch maar even naar JBOD converten nu mijn films toch zijn mislukt...
Kan de HDX geen SMB aan? Dan zou je de schijf gewoon als share in windows kunnen mounten (doe ik ook met mijn Dune Smart). En dan Via windows kopieren van HDX naar NAS. Opzich natuurlijk niet optimaal maar waarschijnlijk makkelijker in deze dan speciaal linux installeren. Dagje laten draaien dan moet ie toch wel klaar zijn.Brankster schreef op maandag 28 maart 2011 @ 12:10:
[...]
De meeste bestanden zijn allemaal 8GB+ (FullHD .mkv). Dat is gelijk mijn volgende probleem: ext2explore houdt het voor gezien zodra die 8GB heeft geupload. Één of andere faal limitatie van dat tooltje...
Ik denk dat ik maar een Linux systeempje in ga zetten voor dit probleem.Wie weet schrijf ik dan wel fatsoenlijk mijn data weg met de 55MB/s die synonogy opgeeft...
Ik heb RAID0 gekozen voor de snelheid. Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan films en muziek (die zijn immers opnieuw te downloaden). Foto's backup ik uiteraard. Maarja, achteraf had ik inderdaad beter JBOD kunnen kiezen gezien de WD20EARS per stuk qua read/write speed niet de bottleneck zijn, maar de NAS intern. Misschien toch maar even naar JBOD converten nu mijn films toch zijn mislukt...
Ik gebruikte mijn HDX in feite ook als NAS, maar zowel Samba als FTP zijn niet vooruit te branden met 3 tot 5MB/s. Ik wil 800GB overzetten, dat zou zo'n 55 uur duren met die snelheid.
Een Linux bak installeren die de schijf direct kan lezen heb je binnen een uurtje opgezet. Hopelijk kan ik dan zonder probleem en tussenkomst van gare tooltjes de data met 55MB/s wegschrijven naar de NAS, wat dan ong. 4 uur in beslag zal nemen onder ideale omstandigheden...
Een Linux bak installeren die de schijf direct kan lezen heb je binnen een uurtje opgezet. Hopelijk kan ik dan zonder probleem en tussenkomst van gare tooltjes de data met 55MB/s wegschrijven naar de NAS, wat dan ong. 4 uur in beslag zal nemen onder ideale omstandigheden...
Ik zit op dit moment te overwegen een tweedehands DS110j aan te schaffen.
Is dit model snel genoeg om video/audio te streamen (niet HD video) over een 100mbit netwerk en daarbij tegelijkertijd NZB's te downloaden/unpacken?
Dat zal namelijk het meest "heftige" zijn wat ik er mee ga doen de komende tijd.
Is dit model snel genoeg om video/audio te streamen (niet HD video) over een 100mbit netwerk en daarbij tegelijkertijd NZB's te downloaden/unpacken?
Dat zal namelijk het meest "heftige" zijn wat ik er mee ga doen de komende tijd.
De gebruikte harddisks staan niet bekend om problemen.Edgarz schreef op zondag 27 maart 2011 @ 22:49:
[...]
Compatibiliteitslijst van HDD's gecheckt op issues?
Op de DS staat geen sabnzbd, op de WHS 2011 server wel, maar er staan geen referenties naar de DS in.FreshMaker schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:40:
[...]
Heb je misschien een downloader aanstaan ?
sabnzbd checkt periodiek rss streams ( standaard 60 minuten ) en de watchfolder staat op 5 sec.
Die gaat het slaapproces ook tegenwerken
( indexservice op de mappen Photo / Video / Music )
WWW toegang, er worden vaak hits gegenereerd op de ipadressen van de provider, portscans e.d.
zijn allemaal accesaanvragen die hem uit slaap kunnen houden / halen
Verder staat downloadstation wel aan, maar dan zou de DS altijd aan moeten blijven, dat is niet het geval. Zodra alle pc's/servers op het netwerk uit staan, gaat de DS ook slapen.
De DS blijft alleen aan als de server ook aan staat (of een andere PC binnen het netwerk). De PC's hebben permanente shares op de DS in de verkenner staan, dus begrijp ik dat ze de DS wakker houden. De server heeft echter geen enkele referentie naar de DS, dus zou daar ook niks mee moeten doen.
Ik krijg wel het idee dat het probleem wellicht vanuit Windows komt, dat die iets doet op het netwerk elk half uur ofzo. Maar dan zou dit toch bij meer DS bezitters een "probleem" moeten zijn.
Ik ben inmiddels ook aan het experimenteren met de slaapstand van de server (en Wake on Lan), dus ik kan binnenkort eens testen of de DS gaat slapen als de server ook slaapt.
Ligt eraan wat je wil bereiken:Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 11:14:
Vraagje. Ik heb momenteel een DS-210j welke ik gebruik als centrale mediaserver voor mijn muziek, films en TV series. Performance is voor mij voldoende: HD content streamen is mogelijk, al blijft het verzenden van grote bestanden met 35MB/s wat traag.
Momenteel is de capaciteit 4GB welke opgebouwd is uit 2 x 2TB WD schijven in een JBOD opstelling. De huidige capaciteit is voldoende (60% benut), maar naar verwachting lopen de schijven al binnen 1 jr vol aangezien er veel HD content op staat. Ik verwacht dus mijn capaciteit uit te moeten breiden. Wat lijkt jullie de meest handige oplossing:
1) Extra NAS (2/4 bay Synology) in het netwerk plaatsen
2) DS-210j vervangen door een 4bay DS-411j.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee, maar dan komt de vraag. Hoe kan ik bestaande data in de JBOD opstelling migreren naar de nieuwe NAS? De Synology WIKI of de helpdesk geeft me daar geen uitsluitsel over namelijk. Wel over RAID opstellingen.
Een extra NAS heeft als voordeel dat je ook nog een deel van je data dubbel kan opslaan en daarmee dus een extra beveiliging hebt.
Als je gaat vervangen ligt het er vervolgens aan hoe je nieuwe setup wordt:
Die 2 jbod schijven kan je er gewoon uittrekken en in de nieuwe 411j stoppen. Maar blijft je bij JBOD met 4 schijven? Want als dat het geval is zie ik het voordeel niet zo van je 210j vervangen... (dan zou ik er een 2de DS211j bijzetten zie eerder genoemd voordeel).
Als je voor Raid 5 wil gaan wordt het al iets ingewikkelder
Dan zou je met 2 nieuwe schijven starten in SHR (synolygy hybrid raid), data kopieren van 1 schijf. Dan die schijf overzetten. SHR nieuwe schijf laten toevoegen en vervolgens (+- een dag later
Dan eindig je uiteindelijk met 4x 2tb schijven op 6tb ruimte in raid 5 (heb ik nu ook).
User Error -- Please Replace User
Als je automatisch wilt uitpakken en unrarren is de "J" serie niet het meest ideaal... ik heb zelf de DS411j downloaden en unpacken gaat maar ik haal niet fullspeed van mijn internet lijn.hars73 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 15:27:
Ik zit op dit moment te overwegen een tweedehands DS110j aan te schaffen.
Download blijft over het algemeen steken op +- 10-15mb/s (heb 25). De CPU is simpelweg de bottleneck.
Bij het parren en uitpakken stort de snelheid helemaal in (daarom pauzeer ik het downloaden bij parren/uitpakken.
Voor mij is de snelheid acceptabel... maar de DS110j heeft volgens mij een nog zwakkere CPU kan de x11J serie.
Downloaden en tegelijk een film kijken kan je sowiso vergeten met de J-serie. Punt
Simpel vergelijk tussen de modellen van de 1-bays:
DS110J CPU 800mhz 128mb ram
DS111 CPU 1,6ghz, 256mb ram
Ter vergelijk
Ik heb de DS411J met een CPU 1,2ghz en 128mb (waarbij de CPU de bottleneck is)
Of je kan streamen en downloaden met de DS111 laat ik even in het midden. Maar als dat ding gaat parren/uitpakken op volle snelheid snap je vast wel dat weinig nasjes daar zonder problemen doorheen komen.
Okee.. op zich ook niet zo'n probleem. Ik download en unrar nu op mijn pc en ftp dat naar mijn Xbox-1 met gemiddeld 1,2megabyte per seconde. Dat vind ik prima. Die paar films per week even in een half uurtje overpompen maakt mij niet uit.Ikke_Niels schreef op maandag 28 maart 2011 @ 15:40:
[...]
Downloaden en tegelijk een film kijken kan je sowiso vergeten met de J-serie. Punt
Dus, een Divx streamen van 110j naar de Xbox om te kijken op tv en tegelijkertijd een andere divx uploaden van de pc naar de 110j moet geen probleem zijn neem ik aan?
Ik heb zelf 108J en hier totaal geen probleem mee. Maar dan heb ik het enkel over dl'en en film (HD) kijken.Ikke_Niels schreef op maandag 28 maart 2011 @ 15:40:
[...]
Ik wou de ds 109 halen, maar zie dat de 111 zijn opvolger is. Weet iemand wat het grote verschil is. Want zie het niet zo snel. Het is jammer dat je oud niet met nieuw kan vergelijken op hun site.
PSN: speedrazor3
ff je url aanpassen en je kan naar oudere modellen kijken: http://www.synology.com/enu/products/DS109/index.phpSpeeDRaZoR3 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:28:
Ik wou de ds 109 halen, maar zie dat de 111 zijn opvolger is. Weet iemand wat het grote verschil is. Want zie het niet zo snel. Het is jammer dat je oud niet met nieuw kan vergelijken op hun site.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Bedankt. Zie het nu. Processor is langzamer en wat minder geheugen. Dacht dat ze redelijk identiek waren.wontcachme schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:30:
[...]
ff je url aanpassen en je kan naar oudere modellen kijken: http://www.synology.com/enu/products/DS109/index.php
PSN: speedrazor3
Zit te denken aan de ds110j, zou ik daar onderstaande goed mee kunnen.
1: backups maken van data op laptop (muziek / foto / film)
2: muziek / foto film plaatsen en bekijken/luisteren via internet op iPhone/iPad
3: bovenstaande evt via iTunes
4: downloaden via BitTorrent
5: bestanden bekijken via DLNA (via BDP-S373)
Als er nog mensen zijn die hun ds110j oid verkopen DM me!
1: backups maken van data op laptop (muziek / foto / film)
2: muziek / foto film plaatsen en bekijken/luisteren via internet op iPhone/iPad
3: bovenstaande evt via iTunes
4: downloaden via BitTorrent
5: bestanden bekijken via DLNA (via BDP-S373)
Als er nog mensen zijn die hun ds110j oid verkopen DM me!
Goed, ben ik weer...
Ik heb gisteren Ubuntu 10.10 op mijn oude pc geinstalleerd en heb wederom gepoogd de data van de uit de HDX1000 afkomstige schijf naar de DS211+ te schrijven. Ubuntu las de EXT4 schijf zonder problemen en ik begon met kopieren via ftp.
Guess what, een magere 7MB/s! Gigabit router, gigabit NAS, gigabit PC, cat6 bekabeling and still 7MB/s.
Ik heb gisteren niet veel tijd gehad om te experimenteren maar ik zal vanavond even een FullHD film naar de C: schijf pompen en vervolgens vanaf daar naar de NAS schrijven (om het fragmentatie verhaal uit te sluiten).
Helaas is de C: schijf ook een oud beestje (Maxtor Quantum Fireball 40GB), maar 7MB/s zal ie wel toppen.
Ik zal daarnaast ook even Samba, NFS en WebDAV uitproberen.
Iemand anders nog opties of een idee wat eventueel de bottleneck zou kunnen zijn?
Ik heb gisteren Ubuntu 10.10 op mijn oude pc geinstalleerd en heb wederom gepoogd de data van de uit de HDX1000 afkomstige schijf naar de DS211+ te schrijven. Ubuntu las de EXT4 schijf zonder problemen en ik begon met kopieren via ftp.
Guess what, een magere 7MB/s! Gigabit router, gigabit NAS, gigabit PC, cat6 bekabeling and still 7MB/s.
Ik heb gisteren niet veel tijd gehad om te experimenteren maar ik zal vanavond even een FullHD film naar de C: schijf pompen en vervolgens vanaf daar naar de NAS schrijven (om het fragmentatie verhaal uit te sluiten).
Helaas is de C: schijf ook een oud beestje (Maxtor Quantum Fireball 40GB), maar 7MB/s zal ie wel toppen.
Iemand anders nog opties of een idee wat eventueel de bottleneck zou kunnen zijn?
Welke HD's heb jij in de NAS? Want een aantal 2TB harde schijven moeten iets anders geinstalleerd zijn dan eerdere HD's. Dit ivm 4kb sectoren en de allignment.Brankster schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:34:
Goed, ben ik weer...
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
kort vraagje: in DSM als ik naar de browser ga staat er steeds "systeem is bezet" wat maar niet weggaat. Ik kan nu niet door mijn bestanden browsen. ik heb al een restart gedaan, maar niks helpt... iemand?
correctie: "systeem is bezet" is alleen in beeld als ik in de browser op de map "music" klik. welke een symlink is naar mijn volume1/NAS/music map
correctie: "systeem is bezet" is alleen in beeld als ik in de browser op de map "music" klik. welke een symlink is naar mijn volume1/NAS/music map
[ Voor 28% gewijzigd door jos_zwa op 30-03-2011 08:57 ]
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
wontcachme:
Zie aantal posts terug --> 2x WD20EARS. Niets mis met die schijven. Mijn huidige PC schrijft met 40 tot 50MB/s bestanden weg naar de NAS, de max readspeed van mijn D: schijf (benchmark gedaan met CrystalDisk).
De NAS is de bottleneck niet. Het zit 'm volgens mij echt in het uitlezen van die EXT4 schijf waar al mijn films op staan.
Zie aantal posts terug --> 2x WD20EARS. Niets mis met die schijven. Mijn huidige PC schrijft met 40 tot 50MB/s bestanden weg naar de NAS, de max readspeed van mijn D: schijf (benchmark gedaan met CrystalDisk).
De NAS is de bottleneck niet. Het zit 'm volgens mij echt in het uitlezen van die EXT4 schijf waar al mijn films op staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Brankster op 29-03-2011 12:29 ]
Voor iedereen die een 110J zou willen: Overweeg toch een model met 2 bays. Als je eenmaal een NAS hebt en je begint met downloaden, dan blijf je hamsteren.
Ik heb de 210J en kan prima downloaden, (sab laten) uitpakken en streamen naar Plex op een Mac mini of een PS3.
Ik heb de 210J en kan prima downloaden, (sab laten) uitpakken en streamen naar Plex op een Mac mini of een PS3.
Oke. En op hoeveel % staat je pc processor wanneer je aan het kopiëren bent van de ext4 schijf naar de nas/je eigen HD?Brankster schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:26:
wontcachme:
Je geeft aan dat als eenmaal een NAS hebt, je blijft hamsteren.CarpeVentum schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 13:57:
Voor iedereen die een 110J zou willen: Overweeg toch een model met 2 bays. Als je eenmaal een NAS hebt en je begint met downloaden, dan blijf je hamsteren.
Waarom beveel je vervolgens een 2 bay aan ?
Is dat vanwege capaciteitsissues of performanceissues ?
Ik zit er namelijk aan te denken een 110j aan te schaffen, maar om capaciteit maak ik me niet zo heel druk..ik zal geregeld HD content downloaden, maar na het bekijken van een filmpje zal ik die waarschijnlijk ook weer verwijderen
Na een 180 dagen uptime gehad te hebben (na upgrade 3.0) nu upgrade naar 3.1 (plus mijn package squeezebox server begon raar te doen, dus moest per definitie toch een keer een restart uitvoeren
.
Nu alleen weer die irritante automatische processen na upgrade firmware... opnieuw sample van afbeeldingen enzo... Ondanks ik die diensten niet gebruik:).
Nu alleen weer die irritante automatische processen na upgrade firmware... opnieuw sample van afbeeldingen enzo... Ondanks ik die diensten niet gebruik:).
Als je verwijderd dan maakt het niet uit, maar ook met het oog op de toekomst... is een keuze natuurlijkkattapult schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:34:
[...]
Je geeft aan dat als eenmaal een NAS hebt, je blijft hamsteren.
Ik zit er namelijk aan te denken een 110j aan te schaffen, maar om capaciteit maak ik me niet zo heel druk..ik zal geregeld HD content downloaden, maar na het bekijken van een filmpje zal ik die waarschijnlijk ook weer verwijderen
Ik heb een 110j met een 500 gig schijfje, als ik films/series download gooi ik ze daarna weg. Zit nu nog niet in capaciteitsproblemen, wellicht in de toekomst als mn muziekcollectie groeit maar dan kan ik altijd nog naar 3tb.
Zou me m.b.t. capaciteit niet blindstaren op een model met 2 bays, zeker niet als je films toch weggooit.
Zou me m.b.t. capaciteit niet blindstaren op een model met 2 bays, zeker niet als je films toch weggooit.
Een vraagje aan jullie, ervaringsdeskundigen:
Ik heb op dit moment een PCH-A110 (volgens mij niet bedoeld als NAS?) die ik puur gebruik om te downloaden en om film af te spelen.
Nu vindt ik het apparaat:
1: te langzaam (file transfer van/naar de pocorn via mijn netwerk gaat echt heel traag.
2: te omslachtig, vindt het systeem niet gebruiksvriendelijk en redelijk beperkt
Wil nu graag de mogelijkheden van een NAS, met name om bestanden te bewaren en deze via extern te kunnen benaderen en te plaatsen. Zo wil ik bijvoorbeeld vanuit vakantie (met Wifi) foto's vanuit mijn iPad naar mijn NAS zetten en via 3G danwel Wifi muziek streamen naar mijn iPad.
Nu is alleen mijn vraag: is de DS110J sneller dan de popcorn?
Weet dat er in de DS110J een 800Mhz cpu zit, maar kan er niet achter komen wat er in de popcorn zit ...
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb op dit moment een PCH-A110 (volgens mij niet bedoeld als NAS?) die ik puur gebruik om te downloaden en om film af te spelen.
Nu vindt ik het apparaat:
1: te langzaam (file transfer van/naar de pocorn via mijn netwerk gaat echt heel traag.
2: te omslachtig, vindt het systeem niet gebruiksvriendelijk en redelijk beperkt
Wil nu graag de mogelijkheden van een NAS, met name om bestanden te bewaren en deze via extern te kunnen benaderen en te plaatsen. Zo wil ik bijvoorbeeld vanuit vakantie (met Wifi) foto's vanuit mijn iPad naar mijn NAS zetten en via 3G danwel Wifi muziek streamen naar mijn iPad.
Weet dat er in de DS110J een 800Mhz cpu zit, maar kan er niet achter komen wat er in de popcorn zit ...
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ongetwijfeld. Welke snelheden haal je met de Popcorn? Vergelijk die met de online snelheden uit de eerste de beste review van de DS110j en voila
.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Dank voor je snelle reactie!jacobras schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:53:
Ongetwijfeld. Welke snelheden haal je met de Popcorn? Vergelijk die met de online snelheden uit de eerste de beste review van de DS110j en voila.
Laat ik het zo zeggen.
1GB vanuit de popcorn (bedraad) naar mijn laptop kopieren (draadloos) kan makkelijk 30 minuten duren ....
Maar is het streamen vanuit wifi ook goed te doen?
Wat is dan de bottleneck precies bij een 800Mhz processor zoals die van de DS110J, hebben we het dan puur om rekenwerk zoals uitpakken van gedownloade media?
Ik heb mijn DS411Slim nu iets meer dan een week en ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over deze prachtige NAS. Heb een SHR volume met 4 hardeschijven waarvan één schijf als redundant is ingesteld. Hij streamt zonder problemen HD materiaal draadloos over mijn netwerk heen. De snelheid ligt op ongeveer 7 MBps. Verder heb ik er 2.5" hardeschijven in gedaan die niet tussen de geteste schijven stond, ook niet op de wiki, maar ze doen het zonder problemen. Alles werkt, hibernation, geen gekke toenames is LCC, gewoon lekker stil en zuinig. Dus al je 2.5" HDD's wilt gaan gebruiken, de Samsung Spinpoint M7 HM641JI 640GB werken perfect. Ook transmission werkt goed voor het downloaden van bestanden, gaat veel rapper dan de Vuze installatie op mijn laptop. Al met al een top dingetje dat lekker stil, snel en zuinig is
@Hierboven
Misschien kan je jouw bevindingen ook doorgeven op het Synology forum, dan nemen ze misschien ook op in de compatibility list.
Misschien kan je jouw bevindingen ook doorgeven op het Synology forum, dan nemen ze misschien ook op in de compatibility list.
[ Voor 5% gewijzigd door noodel1988 op 29-03-2011 19:44 ]
Hoewel de popcorn vrij traag is, is deze snel genoeg om de meeste internetverbindingen (upload) vol te trekken.smoken schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:49:
Maar ja, de 110j is sneller. genoeg reviews te vinden die je dit kunnen vertellen.
net in de mail:
http://www.synology.com/enu/products/RS2211+/index.php
alleen een beetje te voor thuis gebruikt, maar wel leuk hebbeding
http://www.synology.com/enu/products/RS2211+/index.php
alleen een beetje te voor thuis gebruikt, maar wel leuk hebbeding
Was inderdaad vanwege capaciteit. Beetje met oog op de toekomst. Maargoed; als je het meeste weg zal gooien... Dan wellicht om RAID 1 of RAID 0-redenen...kattapult schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:34:
[...]
Je geeft aan dat als eenmaal een NAS hebt, je blijft hamsteren.
Denk ik de dikste Synology te hebben met de DS1511 , brengen ze de RS2211 uit
ziet er netjes uit
kreeg vandaag ook de mail, ik zag ook dat er een nieuwe firmware deze week voor de DS1511 uit was gekomen
BarryMel
iemand?jos_zwa schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:22:
kort vraagje: in DSM als ik naar de browser ga staat er steeds "systeem is bezet" wat maar niet weggaat. Ik kan nu niet door mijn bestanden browsen. ik heb al een restart gedaan, maar niks helpt... iemand?
Iemand al iets gezien over de 411+ II?
CPU is een Atom 1.8 Ghz ipv 1.67 Ghz. Zie hier.
http://download.synology....0Guide/201103_All_enu.pdf
http://www.xbmcfreak.nl/
een II revisie of?Erhnam schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:08:
Iemand al iets gezien over de 411+ II?
De versie die ik heb bezet een dualcore atom K510.
Daar lijkt het wel op ja.Rooke schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 10:15:
[...]
een II revisie of?
De versie die ik heb bezet een dualcore atom K510.
Kan je dat geheugen ook zelf uitbreiden en zo ja, wat is het nut er van.
Zit er dus serieus aan te denken, om de DS411j te halen. Ipv een zelfbouw (free)NAS van een oude PC.
Zoveel gehannis met ps3 streaming en sabnzbd
Zit er dus serieus aan te denken, om de DS411j te halen. Ipv een zelfbouw (free)NAS van een oude PC.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Als het geheugen uitbreidbaar is kan je dat terug vinden op de site van Synology...Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:07:
Kan je dat geheugen ook zelf uitbreiden en zo ja, wat is het nut er van.
Het nut is evident, er kan meer gecached worden wat weer tot betere prestaties leidt.
Google doet ook "wonderen": onboard geheugen
[ Voor 10% gewijzigd door lier op 30-03-2011 11:29 ]
Hier had ik ook last van. Mijn processor werd voor 90% gebruikt door een proces genaamd "convert". Dit proces maakt na het installeren van DSM 3.1 van al je foto's 5 thumbnails (grootste maarliefst 1280*1024). Dit ter ondersteuning van de iPad. Ik gebruik de PhotoStation van Synology niet, noch heb ik een iPad, maar toch gaat dit proces driftig foto's verkleinen. Dit belemmerde het downloaden en streamen etc, dus daar wilde ik vanaf. Op sommige fora lees je dat mensen dagen hebben zitten wachten totdat dit proces voltooid is.noodel1988 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:27:
Na een 180 dagen uptime gehad te hebben (na upgrade 3.0) nu upgrade naar 3.1 (plus mijn package squeezebox server begon raar te doen, dus moest per definitie toch een keer een restart uitvoeren.
Eerst moet je via de UI van de NAS de Telnet en SSH functionaliteit inschakelen. Even Telnet installeren (moet iig op Windows7) en connecten naar je NAS. Inloggen met username "root" en je normale NAS password.
Je zal naar de "photo" folder moeten navigeren. Die stond bij mij onder "volume1". Ik heb het opgelost door alle content uit de default "photo" folder te verplaatsen naar een nieuwe folder genaamd "pics". Dit kan met het "mv" commando. Nu zal het "convert" proces stoppen en zal het voortaan geen thumbnails meer maken.
Als je vervolgens naar je "pics" directory toe navigeert, zie je in elke map met foto's een verborgen map, genaamd "@eaDir". Hierin heeft het "convert" proces de thumbnails geplaatst. Dit kost mij onnodige ruimte, aangezien ik geen iPad heb. Met een script (of handmatig) kan je deze directories kunnen verwijderen.
Als laatste kan je ook de standaard "photo" folder verbergen uit de Shared Network drives. Dit kan via de UI van de NAS.
Op het Synology forum zijn meerdere topics over dit onderwerp. Sommige mensen prefereren een andere workaround, zoals het wijzigen van de config file die thumbnails maakt.
Hier een paar linkjes:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=169&t=34770
http://www.munky.net/hard...ling-synology-thumbnails/
http://www.markinthedark....g-on-synology-ds211j.html
Tinus, ik heb een support verzoek naar Synology gestuurd en antwoord gekregen.
Ze hebben mij geadviseerd om te kijken of het moederbord nog functioneel is. Dit komt neer op de HD's los koppelen (gewoon stekkertjes lostrekken) en vervolgens het systeem aanzetten. Het systeem voert dan een check uit en blijft hangen uiteindelijk omdat het de firmware niet kan laden (DiskStation) van harde schijf (logisch want deze is losgekoppeld). Daarmee blijft het blauwe lampje branden en knippert er in ieder geval 1 andere. Ik had de netwerkkabel ook losgetrokken trouwens.
Toen ik vervolgens de HD's weer aansloot en het systeem opnieuw opstarte leek alles weer te werken. Ik heb alsnog de firmware geupdate, maar dan wel handmatig en niet automatisch.
Ik hoop ook dat dit voor jou werkt.
Ze hebben mij geadviseerd om te kijken of het moederbord nog functioneel is. Dit komt neer op de HD's los koppelen (gewoon stekkertjes lostrekken) en vervolgens het systeem aanzetten. Het systeem voert dan een check uit en blijft hangen uiteindelijk omdat het de firmware niet kan laden (DiskStation) van harde schijf (logisch want deze is losgekoppeld). Daarmee blijft het blauwe lampje branden en knippert er in ieder geval 1 andere. Ik had de netwerkkabel ook losgetrokken trouwens.
Toen ik vervolgens de HD's weer aansloot en het systeem opnieuw opstarte leek alles weer te werken. Ik heb alsnog de firmware geupdate, maar dan wel handmatig en niet automatisch.
Ik hoop ook dat dit voor jou werkt.
tinus73 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:04:
Bij mijn DS (207+) is de Raid vastgelopen.
Dit is gebeurt tijdens data-copy van veel films naar een extrene esata disk, of.....
tijdens de (automatische) download van de nieuwste firmware.
Hebben toevallig meer mensen hier last van?
Ik zette gewoon de photo station uit en toen was het probleem ook opgelost.
Ik had het photo station uberhaubt niet aanstaan.exi22 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:02:
[...]
Ik zette gewoon de photo station uit en toen was het probleem ook opgelost.
Thanx voor je antwoord: Denk je niet dat ik google eerst heb geprobeerdlier schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 11:27:
[...]
Als het geheugen uitbreidbaar is kan je dat terug vinden op de site van Synology...
Het nut is evident, er kan meer gecached worden wat weer tot betere prestaties leidt.
Google doet ook "wonderen": onboard geheugen
Das stelregel 1 hier. (al 11 jaar)
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Ben voor de zekerheid toch maar voor de DS111 gegaan. Dan moet ik zeker goed zitten qua performance.
Wel een aanvullende vraag die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
Kan iemand anders, die ik toegang geef tot mijn DS111, via een blu-ray speler met DLNA film streamen?
Indien dit niet kan, ik neem aan dat het met een laptop (welke dan via HDMI wordt aangesloten op de TV) wel gewoon kan?
Wel een aanvullende vraag die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
Kan iemand anders, die ik toegang geef tot mijn DS111, via een blu-ray speler met DLNA film streamen?
Indien dit niet kan, ik neem aan dat het met een laptop (welke dan via HDMI wordt aangesloten op de TV) wel gewoon kan?
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:25:
Thanx voor je antwoord: Denk je niet dat ik google eerst heb geprobeerd
Das stelregel 1 hier. (al 11 jaar)
offtopic:
Het verbaasde me al een beetje (had even je profiel bekeken).
Het verbaasde me al een beetje (had even je profiel bekeken).
Verwijderd
Heb je nu al hogere snelheden?Brankster schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:01:
Ik heb sinds vorige week de DS211+ aangeschaft icm 2x 2TB WD20EARS schijven in RAID0. Nu ben ik al mijn films, muziek en foto's aan het overzetten vanaf mijn 1TB schijf die in mijn HDX1000 mediatank zat.
Iemand een idee?
Ik heb mijn probleem van -15MB/s schrijven naar Syno411+ kunnen verhelpen door in de Syno jumbo frames in te stellen met MTU=9000 en dan hetzelfde te doen met de Realtek netwerk controller in mijn PC.
kort vraagje: mijn internet abbo is naar 40mbit gegaan. op mijn laptop haal ik nu 4.8 MB/sec maar via mijn NAS ds211j via sabnzb haal ik deze snelheid niet. ook als ik de prioriteit op "froceren" heb gezet. Het gaat dan wel sneller maar hoger dan 3.5 MB/s kom ik bijna niet. kan het zo zijn dat de CPU in de NAS het niet bij kan houden?
Ja. In het vorige topic is dat ook regelmatig besproken.jos_zwa schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:59:
kort vraagje: mijn internet abbo is naar 40mbit gegaan. op mijn laptop haal ik nu 4.8 MB/sec maar via mijn NAS ds211j via sabnzb haal ik deze snelheid niet. ook als ik de prioriteit op "froceren" heb gezet. Het gaat dan wel sneller maar hoger dan 3.5 MB/s kom ik bijna niet. kan het zo zijn dat de CPU in de NAS het niet bij kan houden?
Tja...hoe moet je daar nou achter komen?jos_zwa schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:59:
Al naar het processorgebruik gekeken?
nee nog niet, maar vroeg me af of er misschien tweaks waren om het sneller te maken 
edit: CPU zit idd aan de 100% helaas
dik balen dit!
edit: CPU zit idd aan de 100% helaas
[ Voor 25% gewijzigd door jos_zwa op 30-03-2011 15:27 ]
nzbget schijnt beter te performen (en minder belastend te zijn voor je systeem).
In Het grote Synology topic deel 2 kan je hier meer info over vinden.
In Het grote Synology topic deel 2 kan je hier meer info over vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door lier op 30-03-2011 15:16 ]
en nzbget is niet via een package te installeren? ik zag de tutorial en je moet nog veel doen om het voor elkaar te kregen
kan me herinneren dat ik dit ook een keer geinstalleerd heb op mijn mediaplayer. Had er toen echt slechte ervaringen mee...(erg buggie)
Valt mee. Eerste keer koste me 2 uur. 2e keer (nadat ik een disk had geswapped) heb ik het in een uurtje kunnen doen. En ik ben echt geen linux kenner, maar gewoon een doorsnee gebruiker. De walkthrough is zeer duidelijk en eenvoudig te volgen.jos_zwa schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 15:35:
en nzbget is niet via een package te installeren? ik zag de tutorial en je moet nog veel doen om het voor elkaar te kregenkan me herinneren dat ik dit ook een keer geinstalleerd heb op mijn mediaplayer. Had er toen echt slechte ervaringen mee...(erg buggie)
Moet maar weer eens een schijf bij gaan plaatsen in m'n DS409.
Maar nu zit ik te kijken naar 2TB schijven en lees veel problemen met de verschillende schijven. De Samsungs hebben een FW update nodig en de WD's hebben een clean install nodig.
Kan iemand mij een 2TB schijf aanbevelen die ik gewoon in een paar minuten erin kan zetten?
Maar nu zit ik te kijken naar 2TB schijven en lees veel problemen met de verschillende schijven. De Samsungs hebben een FW update nodig en de WD's hebben een clean install nodig.
Kan iemand mij een 2TB schijf aanbevelen die ik gewoon in een paar minuten erin kan zetten?
Seagate's kunnen zonder updates erin, maar er is wel een update voor (sommige maken een "boing" geluid somsAmelandbor schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:49:
De Samsungs hebben alleen een update nodig als ze van voor december 2010 zijn. In de winkel is dat heel makkelijk te checken. heb je er een met serie nummer xxxxZCxxxx of hoger (de C) dan is er niets aan de hand. Ik heb zelf zo'n Samsung van 7 tientjes en die werkt vooralsnog prima.Amelandbor schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 19:49:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
M'n DS211j met de WD15EARS staat inmiddels al bijna 2 dagen te pruttelen. Wat een super heerlijk systeem is het! Beetje geklooi met het maken van mappen maar dat komt nog wel in orde (sommige torrents wil ik <hier> en sommige <daar>, beetje onhandig, maar wellicht kan ik met een cron-shellscriptje nog wel wat automatiseren). Draait mooi op 35*C / 36*C en een SHR (RAID-1) configuratie. Erg fijn ook dat je een bandwidth schema voor dat Download Station kan bepalen; overdag - als ik of moeder-de-vrouw thuis zijn willen we een beetje fatsoenlijk kunnen blijven surfen - gewoon gecapped op 200Kb en 's avonds alle registers open. Heb ook gelijk maar DD-WRT op m'n router gezet, weet ik tenminste zeker dat alles Linux draait
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Verwijderd
het liefst ga ik wel liever naar een 'veiligere' manier om mijn data te beheren waardoor raid 5 een prima oplossing lijkt. Vraag is of ik met 6TB wel genoeg hebAls je voor Raid 5 wil gaan wordt het al iets ingewikkelder
Dan zou je met 2 nieuwe schijven starten in SHR (synolygy hybrid raid), data kopieren van 1 schijf. Dan die schijf overzetten. SHR nieuwe schijf laten toevoegen en vervolgens (+- een dag later) de laatste schijf toevoegen.
Dan eindig je uiteindelijk met 4x 2tb schijven op 6tb ruimte in raid 5 (heb ik nu ook).
Same problem hier, voor alsnog meer dan zat ruimte. (2,5tb over), maar tegen de tijd dat ik meer ruimte nodig heb ik zelf al de twee volgende oplossingen bedacht:Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:55:
[...]
het liefst ga ik wel liever naar een 'veiligere' manier om mijn data te beheren waardoor raid 5 een prima oplossing lijkt. Vraag is of ik met 6TB wel genoeg heb. Haha. Iig dank voor deze tip, de uitbreiding lijkt me dus eenvoudig te doen.
-Films/Series opschonen wat niet meer gekeken wordt.
-Of (daarnaast) een 2/3TB USB harde schijf aan de nas hangen als extra opslag.
En als 3de zou natuurlijk een extra nas aanschaffen een oplossing kunnen zijn.... maar als het goed ik duurt dat scenario nog wel een jaartje of 2/3.
Voordeel van een USB harde schijf is dat je je kritieke data wel op 2 plekken kan opslaan NAS + USB (nu doe ik nu op mijn NAS + PC).
[ Voor 8% gewijzigd door Ikke_Niels op 31-03-2011 08:42 ]
Ok, heb even nagevraagd bij een webwinkel en deze hadden nog de oude schijven maar zij doen zelf de firmware update als ik het even in de opmerkingen vermeld.ppaddo schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:28:
[...]
De Samsungs hebben alleen een update nodig als ze van voor december 2010 zijn. In de winkel is dat heel makkelijk te checken. heb je er een met serie nummer xxxxZCxxxx of hoger (de C) dan is er niets aan de hand. Ik heb zelf zo'n Samsung van 7 tientjes en die werkt vooralsnog prima.
Zijn er hier trouwens mensen die met gcc zaken compileren op de Atom machines van Synology? Het installeren van een gehele linux distributie is volgens mij niet mogelijk, maar wat als je zelf aan de slag wilt om extra programma's op de nas te installeren? Wat zijn jullie ervaringen?
Met een bootstrap en ipkg kom je al een heel eind om allerlei programma's te installeren.
Heeft ipkg geen packets voor het programma wat je wilt dan moet je even verder kijken.
Heeft ipkg geen packets voor het programma wat je wilt dan moet je even verder kijken.
Hoi mensen,
Ik heb gisteren de DS211+ ontvangen met een 2TB Hitachi Deskstar 5K3000.
Nu ben ik bezig met het installeren van dit systeem. En nu kom ik op het punt dat ik via de EZ internetwizard mijn router moet aanvinken.
Helaas staat mijn router er niet bij. Linksys E2000. Kan ik een andere uit de lijst selecteren, of kan ik beter iets anders doen?
Nu ben ik bezig met het installeren van dit systeem. En nu kom ik op het punt dat ik via de EZ internetwizard mijn router moet aanvinken.
Helaas staat mijn router er niet bij. Linksys E2000. Kan ik een andere uit de lijst selecteren, of kan ik beter iets anders doen?
Of je configureert je router zelf en laat die wizard zitten?
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Oke, deze optie zou ik haast vergeten 
Ik ben de gebruiksaanwijzing in de puntjes aan het volgen aangezien ik niet zo'n professional ben op dit gebied. Ik ga eens kijken of me dit handmatig lukt.
Dankjewel.
Ik ben de gebruiksaanwijzing in de puntjes aan het volgen aangezien ik niet zo'n professional ben op dit gebied. Ik ga eens kijken of me dit handmatig lukt.
Dankjewel.
Ligt er totaal aan wat je wil bereiken met je router instellen.
Wil je dat je NAS bereikbaar is vanaf het internet?
Wil je dat je NAS bereikbaar is vanaf het internet?
Ik zou inderdaad graag willen dat mijn NAS bereikbaar is via internet.
Ik dacht dat ik nu alles in orde had, maar ik kan via FTP niet inloggen op de server 87.209.155.102
De inlognaam en wachtwoord wat ik heb ingesteld als admin bij DSM, werkt hier niet.
Doe ik iets verkeerd?
Ik ben nu wel al lokaal bestanden van de mac naar de NAS aan het uploaden. Dit gaat overigens niet zo snel. 87GB duurt 24 uur. Is dit normaal?
Ik dacht dat ik nu alles in orde had, maar ik kan via FTP niet inloggen op de server 87.209.155.102
De inlognaam en wachtwoord wat ik heb ingesteld als admin bij DSM, werkt hier niet.
Doe ik iets verkeerd?
Ik ben nu wel al lokaal bestanden van de mac naar de NAS aan het uploaden. Dit gaat overigens niet zo snel. 87GB duurt 24 uur. Is dit normaal?
[ Voor 20% gewijzigd door Markgoessens op 31-03-2011 14:15 ]
Moet je FTP optie niet enablen op de nas zelf ook ?Markgoessens schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:14:
Doe ik iets verkeerd?
Voor je MAC kan je volgens mij "Apple talk" oid aanzetten misschein dat dat sneller staat.Markgoessens schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:14:
Doe ik iets verkeerd?
Om te analyseren wat misschien bij jou fout gaat beschrijf ik even mijn situatie:
Router heeft extern-ip adres 87.xxx.xxx.xxx
Router heeft intern-ip 192.168.1.1
NAS heeft intern ip 192.168.1.2 (fixed)
In de router heb ik een port forwarding van de poorten:
5000 (DSM console)
7000 of 7200 (filebrowser)
9200 (sabnzb)
Deze zijn geforward naar 192.168.1.2
Als ik dan naar mijn externe ip + poort ga kan ik mijn NAS bereiken.
Ofwel http://87.xxx.xxx.xxx:9200 = sabnzb
http://87.xxx.xxx.xxx:5000 = DSM console
Wat ik verder nog in mijn router heb ingesteld dat ik een DYNDNS-account automatisch laat bijwerken, aangezien ik een dynamisch ip van mijn provider heb. Volgens mij heeft de NAS ook een functie om DYNDNS oid bij te werken, maar in mijn router vind ik het persoonlijk handiger.
Dus uiteindelijk kom ik uit op http://naampje.dynsdns.info:9200 (wat dan sabnzb is)
[ Voor 14% gewijzigd door Ikke_Niels op 31-03-2011 14:43 ]
Verwijderd
Ik heb een Synology DS211
Als je naar http://IPVANDENAS gaat kom je direct op het inglog scherm voor het beheer op port 5000
Nu wil ik dat hij niet standaard doorgaat naar port 5000 maar naar port 80 waarop ik een website draai (webservice)
Ik kan nergens een instelling vinden om dit aan te passen.
Nu weet ik dat als je hem achter een router hangt je dit makkelijk kan oplossen met een port forward, maar ik gebruik hem intern om intranet op te hosten.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
Als je naar http://IPVANDENAS gaat kom je direct op het inglog scherm voor het beheer op port 5000
Nu wil ik dat hij niet standaard doorgaat naar port 5000 maar naar port 80 waarop ik een website draai (webservice)
Ik kan nergens een instelling vinden om dit aan te passen.
Nu weet ik dat als je hem achter een router hangt je dit makkelijk kan oplossen met een port forward, maar ik gebruik hem intern om intranet op te hosten.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Dit is toch dat wat ik heb aangemaakt bij 'gebruikers' bij DSM? Dus dat wat standaard 'admin' is?
Verder heb ik via no-ip.com een host aangemaakt. markgoessens.no-ip.org = 87.209.155.102
Als ik een van deze twee in de webbrowser als adres intyp, krijg ik een inlogscherm.
En dan kom ik dus mijn mijn inlognaam en wachtwoord er niet in.
@ Ikke Niels
Oej, dat klinkt al vrij lastig voor een leek zoals ik. Ik heb statische ip-adressen.
Dit is bij mij het geval:
Router heeft extern-ip adres 87.209.155.102
NAS heeft intern ip 192.168.1.123
Macbook heeft intern ip 192.168.1.122
Die port-forwarding waar je het over had. Dit vind ik namelijk het meest lastige om te begrijpen. Maar is dat noodzakelijk om via internet in te loggen op mijn NAS?
Wat betreft Apple talk...volgens mij werkt Mac Osx 10.6.6 hier niet meer mee. Maar ik kan me vergissen. Ik zie het in ieder geval niet meer staan. Ik kan het ook niet aanvinken.
Overigens...die uploadsnelheid waar ik het over had, is dan wel van mijn externe harde schijf via mijn laptop naar de NAS.
Maar als het goed is wel met een Gigabit verbinding.
Deze optie had ik al aangezet. Maar ik twijfel vooral over mijn inlognaam en wachtwoord.Rebbelx schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:18:
[...]
Moet je FTP optie niet enablen op de nas zelf ook ?
Dit is toch dat wat ik heb aangemaakt bij 'gebruikers' bij DSM? Dus dat wat standaard 'admin' is?
Verder heb ik via no-ip.com een host aangemaakt. markgoessens.no-ip.org = 87.209.155.102
Als ik een van deze twee in de webbrowser als adres intyp, krijg ik een inlogscherm.
@ Ikke Niels
Oej, dat klinkt al vrij lastig voor een leek zoals ik. Ik heb statische ip-adressen.
Die port-forwarding waar je het over had. Dit vind ik namelijk het meest lastige om te begrijpen. Maar is dat noodzakelijk om via internet in te loggen op mijn NAS?
Wat betreft Apple talk...volgens mij werkt Mac Osx 10.6.6 hier niet meer mee. Maar ik kan me vergissen. Ik zie het in ieder geval niet meer staan. Ik kan het ook niet aanvinken.
Overigens...die uploadsnelheid waar ik het over had, is dan wel van mijn externe harde schijf via mijn laptop naar de NAS.
[ Voor 6% gewijzigd door Markgoessens op 31-03-2011 15:51 ]
Gaat het niet sneller als je de externe schijf via USB op de NAS aansluit en zo overzet?Markgoessens schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:48:
[...]
Deze optie had ik al aangezet. Maar ik twijfel vooral over mijn inlognaam en wachtwoord.
@ Ikke Niels
Hallo Mark,Markgoessens schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:06:
Hoi mensen,
Ik zie zojuist dat je de DS211+ met de 2 TB Hitachi Deskstar 5K3000 binnen hebt. Ik ben dezelfde configuratie aan het bekijken, nadat ik gelezen had dat de WD green hardeschijven niet goed lekker werken met de NAS. In de zin van dat de koppen te snel geparkeerd worden, etc.
Nu was ik net als jij op de dit type Hitachi model uit gekomen. Alleen staat deze niet in de lijst met ondersteunde hardeschijven. Graag zou ik van jou dan ook horen hoe het werkt en of je hinder ondervind met deze hardeschijven in deze NAS.
Als de hardeschijven goed werken in de NAS kan ik dit systeem ook bestellen.
Port forwarding is niet zo vreselijk ingewikkeld hoor. Je moet het zo zien. Je router heeft een extern ip adres waarop je bekend ben op het internet. Je NAS heeft dat niet. Je NAS is alleen bekend binnen je netwerk. Om je NAS ook van buitenaf aan te kunnen spreken, moet je router de verzoeken die bedoelt zijn voor dje NAS doorgeven aan je NAS. Vergelijk het met een receptioniste die telefoongesprekken die van buiten binnen komen doorgeven naar een intern telefoonnummer. Om dat te kunnen doen zijn de volgende zaken van belang:Markgoessens schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:48:
[...]
Deze optie had ik al aangezet. Maar ik twijfel vooral over mijn inlognaam en wachtwoord.
@ Ikke Niels
Het (interne) adres van je NAS.
De interne poort waarop je NAS luistert.Elke "functie" van je NAS heeft een bepaalde port. De standaard port voor FTP is bijvoorbeeld 21.
De externe port waarop de router moet luisteren voor verzoeken voor de NAS functie die je van buitenaf wilt benaderen.
Je moet nu de router vertellen dat als er een verzoek binnenkort op een bepaalde poort, dat die verzoeken dan doorgegeven moeten worden naar een poort van de NAS. Je vertelt je router bijvoorbeeld dat alle verzoeken die van buitenaf aankomen op port 21, doorgestuurd moeten worden aan port 21 op het (interne) adres van je NAS. Veel mensen kiezer er overigens voor om de router niet te laten luisteren op zogenaamde "standaard"porten (onder de 1024), maar op hogere poorten. Dit wordt gedaan omdat hackers de standaardpoorten scannen om te kijken er toevallig wat open staat. Je kunt dit voorkomen door de router te laten luisteren op een hoger port nummer. Je kunt daarna het verkeer nog steeds doorsturen naar de standaard port van je router. De router luistert dan bijvoorbeeld op poort 5021 voor FTP verkeer, maar geeft dat door naar de NAS op port 21. Als je daarvoor kiest moet je natuurlijk in je FTP client programma waarmee je vanaf het internet je NAS wilt benaderen, aangeven dat die ook port 5021 gebruikt.
Niet alle routers kunnen port-forwarden naar een andere poort. De populaire netgear ...3700 kan het bv niet.
Zijn er hier ook mensen die een USB schijf hebben aangesloten op hun Synology? Ik krijg binnenkort een 210j en ben een beetje aan het orienteren naar een USB schijf die ik wil gaan gebruiken als automatische backup schijf.
Moet een beetje een stille schijf zijn die eigenlijk ook in hibernate mode springt, want 1x per week een backup en daarna mag ie weer uit. Dus ik denk al snel aan een 2.5" schijfje, die heeft geen eigen voeding nodig en zal koel en stil zijn. Qua grootte zal een 320 of 500gb wel voldoende zijn.
Aan de andere kant heb ik op dit moment al een externe schijf liggen die ik prima als backup schijf zou kunnen gebruiken. Een A.C. Ryan AluBox met daarin een 3.5" Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS. Deze moet echter wel met een powerknop aan/uit gezet worden en heeft een eigen voeding. Werkt hibernation via USB eigenlijk wel voor dit soort schijven?
Terwijl ik dit type, bedenk ik ineens iets anders. Ik zet namelijk in de 210j in eerste instantie maar één schijf, een samsung F4 van 2TB, daar kan ik de komende jaren wel mee vooruit. Daarom zou een tweede mogelijkheid misschien zijn om de WD Caviar van 500GB er als tweede schijf in te zetten en dan beide schijven als losse volumes, dus geen RAID gebruiken. Intern zal de schijf wel in hibernate mode springen als ie niet wordt gebruikt ga ik vanuit.
En dan automatische backups (het liefst gewoon 1:1 kopieen van de bestanden, incrementeel) van bepaalde mappen op de Samsung F4 naar de WD Caviar. Biedt de Synology die mogelijkheid?
Moet een beetje een stille schijf zijn die eigenlijk ook in hibernate mode springt, want 1x per week een backup en daarna mag ie weer uit. Dus ik denk al snel aan een 2.5" schijfje, die heeft geen eigen voeding nodig en zal koel en stil zijn. Qua grootte zal een 320 of 500gb wel voldoende zijn.
Aan de andere kant heb ik op dit moment al een externe schijf liggen die ik prima als backup schijf zou kunnen gebruiken. Een A.C. Ryan AluBox met daarin een 3.5" Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS. Deze moet echter wel met een powerknop aan/uit gezet worden en heeft een eigen voeding. Werkt hibernation via USB eigenlijk wel voor dit soort schijven?
Terwijl ik dit type, bedenk ik ineens iets anders. Ik zet namelijk in de 210j in eerste instantie maar één schijf, een samsung F4 van 2TB, daar kan ik de komende jaren wel mee vooruit. Daarom zou een tweede mogelijkheid misschien zijn om de WD Caviar van 500GB er als tweede schijf in te zetten en dan beide schijven als losse volumes, dus geen RAID gebruiken. Intern zal de schijf wel in hibernate mode springen als ie niet wordt gebruikt ga ik vanuit.
En dan automatische backups (het liefst gewoon 1:1 kopieen van de bestanden, incrementeel) van bepaalde mappen op de Samsung F4 naar de WD Caviar. Biedt de Synology die mogelijkheid?
[ Voor 26% gewijzigd door hars73 op 01-04-2011 00:22 ]
Vraagje: downloads die ik met het downloadcenter heb gedaan kan ik die automatsch laten unrarren?
Of anders handmatig?
SABnzbd zou het automatisch moeten kunnen, maar kun je daar ook torrents mee downloaden?
Of anders handmatig?
SABnzbd zou het automatisch moeten kunnen, maar kun je daar ook torrents mee downloaden?
Naast poort 21 moet je ook de passieve port range zoals gespecificeerd in de FTP server forwarden, anders kan je geen data versturen/ontvangen.EricEric752 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:37:
Port forwarding...port 5021 gebruikt.
Kan me vaag herinneren dat het niet zo hoog was.wontcachme schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:16:
[...]
Oke. En op hoeveel % staat je pc processor wanneer je aan het kopiëren bent van de ext4 schijf naar de nas/je eigen HD?
De PC op MTU9000 zetten was ook gelijk één van de eerste dingen die ik had geprobeerd en het werd er juist trager van (de voorbereiding van het kopieren en het kopieren zelf).Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:54:
[...]
Heb je nu al hogere snelheden?
Ik heb mijn probleem van -15MB/s schrijven naar Syno411+ kunnen verhelpen door in de Syno jumbo frames in te stellen met MTU=9000 en dan hetzelfde te doen met de Realtek netwerk controller in mijn PC.
Maargoed, al mijn data is inmiddels over met behulp van ext2read. Ext4explore had dus die gare limiet van 8GB en ext2read bleek in staat te zijn om ook ext4 schijven te lezen. Het tooltje heeft mijn schijf gemount in mijn huidige PC en ik kon zo bij alle films alsof het mijn D: schijf was.
Als test heb ik mijn films op datum gesorteerd en begon met de eerste die ik ooit gedownload had --> Hoppa, +45MB/s. Dit zelfde gold voor een heleboel andere films die ik vroeg had gedownload, daarna gingen de snelheden drastisch omlaag. 30, 20, 10 en all the way to 5MB/s voor de films die ik de laatste tijd had gedownload. Duidelijk een fragmentatie issue.
Ik maak op gezette tijden een backup van mijn DS-111 middels een externe harde schijf. Deze schijf haal ik na het back-uppen altijd los en verstop hem ergens in huis. Zo spreid ik de risico's bij brand of inbraak. Persoonlijk zou ik behoorlijk sip worden als inbrekers zowel mijn server als back-up HD meenemen. Bij ons is in anderhalf jaar tijd al één maal ingebroken en is er een aantal pogingen tot geweest.hars73 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 23:59:
Zijn er hier ook mensen die een USB schijf hebben aangesloten op hun Synology? Ik krijg binnenkort een 210j en ben een beetje aan het orienteren naar een USB schijf die ik wil gaan gebruiken als automatische backup schijf.
Kortom: RAID is geen back-up en een back-up is nog geen dataveiligheid.
Dit topic is gesloten.