[Advies] HD-editing, professioneel systeem

Pagina: 1
Acties:

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-12 08:55
Beste tweakers,

Ik wil me een nieuw systeem aanschaffen voor HD-video editing (voornamelijk AVCHD-content) en regelmatig ook wat 3D werk (Maya, Modo, Blender). Het systeem zal 80% van de tijd Premiere Pro en After Effects CS5 draaien. Aangezien het een dedicated systeem is voor een specifiek doel denk ik eerder aan zelfbouw dan aan een kant-en-klaartje uit de winkel.

Het is echter alweer een dikke 10 jaar geleden dat ik nog zelf regelmatig systemen bouwde, en intussen is er héél veel veranderd. Daarom graag jullie advies om me te behoeden tegen stommiteiten, en om gewoon het best mogelijke systeem te bouwen.

Heb zelf al een hoop research gedaan, en daarbij kwam ik uit op het volgende:
Intel i7 2600K
Asus P8P67 PRO
Gainward GeForce GTX 570 1280MB Phantom
Corsair Dominator GT dual channel 8GB kit x 2
Crucial RealSSD C300 64GB x 2
Hitachi Deskstar 7K3000 2TB x 4
LG BH12LS35 12x Blu-ray Disc Writer

De 2 SSD's in RAID0 als boot drive, en dan nogmaals 2 4TB RAID0 arrays als resp. project drive en preview/export drive.

Graag had ik nog jullie aanbevelingen voor een goede koeling voor dit systeem (CPU + andere componenten, met de nadruk op goed en stil koelen), en voor een geschikte case. Wat de case betreft houd ik wel van strakke lijnen en niet teveel poespas, zoals vb. deze: Fractal Design Define R2, maar ben niet zeker dat alles hierin gaat passen (vb. lengte videokaart?).

Zoals ik al schreef is het dus wel een tijdje geleden dat ik zelf nog systemen bouwde en ben ik niet meer goed op de hoogte van alle finesses met de huidige componenten. Staat er in dit lijstje een combinatie die jullie me zouden afraden, en zo ja, waarom? Of kan het beter voor ongeveer hetzelfde geld (+/- 500~1000 Euro)? En werkt RAID0 voor SSD's goed of is dat eerder af te raden?

Ik lees ook een hoop over dat images van SSD's terugplaatsen tricky is: is dat zo?
Of kan ik met een gerust hart een image nemen van m'n boot RAID0 en die terugplaatsen indien nodig, en verder normale backups draaien en restoren van/naar SSD?

Ter info: ik heb me onder andere gebaseerd op deze spreadsheet om een zicht te krijgen op welke onderdelen goed presteren voor het beoogde doel. Heb ook even een dual Xeon-setup overwogen (op basis van adviezen die ik in andere fora las, zonder de PPBM5 te bekijken), maar dat lijkt me een beetje te gek. De computer is niet bedoeld om mee te pronken, wel om mee te werken.

Alvast bedankt voor jullie advies!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag me af in hoeverre de twee SSD's het geld waard zijn. Een enkele SSD lijkt me snel genoeg voor het starten van programma's. Als je de standby functie gebruikt zal je zelfs amper nog booten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• sventunus
Wel... die tweede SSD is maar een marginale meerkost ten opzichte van 1 SSD van 128GB, en aangezien 64GB me net wat te krap lijkt dacht ik dat ik beter 2x64GB in RAID0 kon nemen dan 1x128GB JBOD, niet dan?

Verwijderd

Dat valt heel erg mee, de meeste 12xGB SSD's zijn significant sneller dan de 6xGB versies. Ik weet alleen niet in hoeverre de C300 daar "last" van heeft.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen er zijn, voor zover ik weet, geen SSD's die trim ondersteunen in RAID.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• sventunus
Ok, da's al een eerste goeie dan: 1x 128GB SSD, 1 SATA-poortje gewonnen en extra beschikbaar voor een vijfde Hitachi in de project drive array :)

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-12 12:52

Nutral

gamer/hardware freak

Waarom niet iets als een Quadro FX 1800 erin doen ? Die kan veel accurater in 3d programma's dingen renderen waar een game videokaart veel fouten maakt en veel onscherpe lijnen maakt. In After effects of premiere werkt een FX ook een stuk beter aangezien er dan minder artefacts zijn.

• sventunus
Hm, goed punt! Van de Quadro's had ik enkel de 4000-reeks bekeken, en die is aardig duurder. Heb ook geen goede benchmarks of gebruikerservaringen kunnen vinden van wat die Quadro's nu echt betekenen voor PP & AE, vooral veel marketing talk.
De architectuur van een Quadro is inderdaad veel meer gericht op CAD/precision rendering, maar vraag me af of een (low-end) Quadro 1800 dan een groot verschil gaat geven ten opzichte van een (high-end) GTX570 (die ook CUDA aan boord heeft)? En omdat ik naar een P67 platform aan het kijken ben (en dus een dedicated GPU nodig heb) vraag ik me ook weer af of ik dan een tweede GPU moet hebben voor niet-rendering-gerelateerde zaken als ik voor de Quadro ga?

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Iets als een FX1800 is ook gewoon een normale videokaart, gaming is niet echt heel goed erop maar is ook mogelijk.
http://bricktech.blogspot...x-1800-review-part-1.html
Hier is een voorbeeld met het verschil bij 3d werk. Bij bijvoorbeeld after effects kun je opengl gebruiken bij het voorbeeld, dat zal een stuk sneller gaan bij een quadro kaart vanwege de grote bandbreedte. Premiere pro profiteert er ook van bij dingen die niet geprerendered zijn.

• sventunus
Wauw, da's een interessant artikel Nutral, bedankt! Op basis van wat ik daar lees en zie lijkt het dus idd duidelijk: een Quadro en geen GeForce!

Verwijderd

Zoek dan wel even uit wat het verschil is in de door jou gebruikte applicaties, een groot aantal programma's doen helemaal niets met de GPU.

En dan is er ook nog de ATI tegenhanger: fireGL.

• sventunus
Yep, dat heb ik deze morgen al (kort) gedaan nadat ik de link van Nutral gelezen had, en die GPU maakt wel degelijk een groot verschil voor de apps waar ik voornamelijk mee werk.

Ik zocht voordien duidelijk verkeerd, kwam altijd uit op pagina's waar je benchmarks kan lezen van de prestaties van die kaarten in bepaalde testsuites, maar geen real-world beschrijvingen van hoe zo'n kaart bijvoorbeeld presteert in PP of Modo. Nutral heeft me daarvoor op een goed spoor gezet, en nu vind ik wel de info die ik zocht :)

Voor mijn noden zal het nVidia moeten zijn (daar Adobe enkel CUDA ondersteunt), en minstens een Quadro FX 3800.

• -The_Mask-
  • Niet online
Nutral schreef op maandag 21 maart 2011 @ 02:13:
http://bricktech.blogspot...x-1800-review-part-1.html
Hier is een voorbeeld met het verschil bij 3d werk. Bij bijvoorbeeld after effects kun je opengl gebruiken bij het voorbeeld, dat zal een stuk sneller gaan bij een quadro kaart vanwege de grote bandbreedte. Premiere pro profiteert er ook van bij dingen die niet geprerendered zijn.
Wat slecht....

Ze gebruiken een GTX285 welke loopt op 2D clocks, een beetje slim persoon zet hem volgens mij wel op 3D clocks, maar hier heb je dus niks aan.
sventunus schreef op maandag 21 maart 2011 @ 09:45:
Yep, dat heb ik deze morgen al (kort) gedaan nadat ik de link van Nutral gelezen had, en die GPU maakt wel degelijk een groot verschil voor de apps waar ik voornamelijk mee werk.
Zou eerst maar opzoek gaan naar een goede review, voor je geld gaat weggooien.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 21-03-2011 11:19 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• sventunus
Wel, er wordt op z'n minst goed uitgelegd wat het verschil is tussen een gamerskaart en een renderkaart, en of het aangehaalde voorbeeld nou accuraat is of niet klinkt het erg logisch dat voor mijn doeleinden een Quadro een veel geschiktere kaart moet zijn.

Uiteraard ga ik niet zomaar geld weggooien, om die reden heb ik zelf al goed m'n best gedaan om uit te zoeken welke componenten voor mij geschikt zouden zijn, en heb ik deze topic geplaatst om extra advies in te winnen. Zeer welkom en nuttig advies dat ik al heb mogen ontvangen op minder dan 12u tijd trouwens.

Wat de grafische kaart betreft lijkt het nu dus te gaan tussen een Quadro FX 3800 en een Quadro 4000.
En daar ga ik vanavond uitgebreid de tijd voor nemen om te kijken hoe beiden verschillen en presteren bij PP en 3D werk.

Heeft er trouwens nog iemand aanraders voor me wat de voeding, koeling en case betreft?

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

-The_Mask- schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:17:
[...]

Wat slecht....

Ze gebruiken een GTX285 welke loopt op 2D clocks, een beetje slim persoon zet hem volgens mij wel op 3D clocks, maar hier heb je dus niks aan.

[...]

Zou eerst maar opzoek gaan naar een goede review, voor je geld gaat weggooien.
Clocks verklaren geen dingen als fouten maken bij het renderen van dingen en precieze driverondersteuning.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

-The_Mask- schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:20:
Nee fouten wijzen op een niet stabiele kaart.
Gamingkaarten zijn gericht op het snel renderen van fps, om dat te halen zijn ze niet zo uit op de hoogste kwaliteit omdat je daar niet zoveel van merkt bij bewegende beelden. Vooral opengl is vrij buggy bij gforce kaarten terwijl de quadro kaarten rock solid zijn.
hier nog een voorbeeld dat een quadro ook sneller is in deze toepassingen
http://area.autodesk.com/userdata/forum/s/specview.jpg

• -The_Mask-
  • Niet online
Nutral schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:04:
[...]

Gamingkaarten zijn gericht op het snel renderen van fps, om dat te halen zijn ze niet zo uit op de hoogste kwaliteit omdat je daar niet zoveel van merkt bij bewegende beelden. Vooral opengl is vrij buggy bij gforce kaarten terwijl de quadro kaarten rock solid zijn.
Hoe vaak zie jij artifacs tijdens games? Ik alleen bij niet stabiele videokaarten.
hier nog een voorbeeld dat een quadro ook sneller is in deze toepassingen
http://area.autodesk.com/userdata/forum/s/specview.jpg
Zo'n plaatje zegt niks.... Iedereen kan zoiets maken...

Is niet dat ik niet geloof dat een FireGL of Quadro kaart soms een betere keuze is, maar het is het lang niet altijd en als je niet kan vinden wanneer en waarmee nu wel waarom zou je dan zoveel meer geld uitgeven voor een tragere kaart. Vergeet ook niet dat je veel trucjes kan doen met GeForce kaarten om betere prestaties neer te zetten in zulke programma's.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 21-03-2011 15:26 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Als je besluit voor een Nvidia Quadro te gaan, dan zou ik voor een Quadro 2000 kiezen en niet de Quadro FX 3800. De 2000 is namelijk sneller dan de FX 3800 en ook nog eens een heel stuk goedkoper (€400 vs. €720).

Die fouten liggen overigens niet aan een instabiele kaart, maar aan het feit dat die Geforce kaarten een deel van de OpenGL instructieset uitgeschakeld hebben staan, waardoor ze die nauwkeurige berekeningen niet goed kunnen maken.

• sventunus
Hoi Kid,

De 2000 zie ik niet vermeld staan bij de ondersteunde kaarten voor PP CS5, de 3800 en de 4000 wel.
http://www.adobe.com/products/premiere/systemreqs/
De 4000 ziet er op het eerste zicht ook een stuk sneller uit, maar dat ga ik dus vanavond eens onderzoeken.

Heb jij meer kennis van de prestaties van Quadro's m.b.t. 3D-modeling/rendering en eventueel Premiere?
http://www.nvidia.com/object/quadro-fermi-overview.html

Lichtjes gewijzigde setup a.d.h.v. de reacties intussen:
Corsair Vengeance geheugen i.p.v. Dominator GT wegens 1.5V <> 1.65V spanning
1x 128GB SSD i.p.v. 2x 64GB SSD RAID0
PNY Quadro 4000 i.p.v. GeForce GTX 570 (nog niet zeker)
Prolimatech SuperMega koeler

Intel i7 2600K
Asus P8P67 PRO
PNY Quadro 4000
Corsair Vengeance dual channel 16GB kit
Crucial RealSSD C300 128GB
Hitachi Deskstar 7K3000 2TB x 4
LG BH12LS35 12x Blu-ray Disc Writer
Prolimatech SuperMega

Nu nog een geschikte voeding, case, en fans voor goede en stille koeling :).

Die Corsair Vengeance 16GB kit wordt trouwens foutief aangeduid als quad-channel in Pricewatch, is wel degelijk dual-channel volgens Corsair zelf: http://www.corsair.com/ve...t-cmz16gx3m4a1600c9b.html

[ Voor 60% gewijzigd door sventunus op 21-03-2011 15:31 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als je NU een "Adobe systeem" wil samenstellen heb je veel meer aan een systeem dat op de X58 chipset is gebaseerd en als je kan wachten dan kan je beter over enkele maanden een X68 systeem kopen dat bedoeld is voor socket 2011 als opvolger van 1366 :)

Tenminste... als de T.net benchmarks kloppen ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sventunus
Bedankt voor de info nero. Kan je ook motiveren waarom de X58 chipset beter zou zijn? Omwille van snellere communicatie tussen CPU en geheugen, of...?
Op X58 kan ik wel tot 24GB RAM gaan zonder peperdure stickjes te moeten gebruiken, da's fijn.
Ik weet dat velen zich afvragen wat de zin is van zoveel geheugen en het als overkill beschouwen, maar die moeten dan maar eens een complexe HD+3D timeline in PP samenstellen ;)

Enkele maanden wachten wordt moeilijk, tenzij ik intussen iets min of meer geschikt kan huren.
Hoeft ook niet per se het nieuwste van het nieuwste te zijn, als het in staat is om zonder problemen (lees: vlot) m'n werk op te kunnen doen.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Triple channel geheugen is een stuk sneller met dit soort bewerkingen. De huidige X58 ondersteund ook 6 core processors. Hoe groot dit verschil in gebruik is weet ik niet, X58 processors die vergelijkbaar zijn zijn ook erg duur, vandaar de X68.

• -The_Mask-
  • Niet online
sventunus schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:22:

Nu nog een geschikte voeding, case, en fans voor goede en stille koeling :).
Voeding doe je als laatste, is afhankelijk van de rest immers.
Behuizing is nogal persoonlijk, dus wat vind je mooi?
Die Corsair Vengeance 16GB kit wordt trouwens foutief aangeduid als quad-channel in Pricewatch, is wel degelijk dual-channel volgens Corsair zelf: http://www.corsair.com/ve...t-cmz16gx3m4a1600c9b.html
Geheugen kan niet single, dual, triple of quad channel zijn, het is de memorycontroller in de CPU of op het mobo welke dit bepaald. Met vier reepjes kun je dus zowel single, dual en quad-channel draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Voor het hele quadro FX kun je ook de Workstation BBG van een paar maanden geleden even door kunnen lezen. Daar is de hele discussie ook al aardig gevoerd, met ook wat linkjes naar benchmarks tussen game/quadro FX kaarten in verschillende programma's.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• sventunus
Nutral schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:55:
Triple channel geheugen is een stuk sneller met dit soort bewerkingen. De huidige X58 ondersteund ook 6 core processors. Hoe groot dit verschil in gebruik is weet ik niet, X58 processors die vergelijkbaar zijn zijn ook erg duur, vandaar de X68.
Ok, bedankt voor de toelichting Nutral! Zal die optie zeker ook even verder uitdiepen.
-The_Mask- schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:56:
[...]

[...]

Geheugen kan niet single, dual, triple of quad channel zijn, het is de memorycontroller in de CPU of op het mobo welke dit bepaald. Met vier reepjes kun je dus zowel single, dual en quad-channel draaien.
Voeding idd als laatste. Dacht dat ik er ongeveer uit was intussen, vandaar de vraag :)
Bedankt voor de verduidelijking i.v.m. het geheugen, dat had ik niet correct begrepen.

Wat ik mooi vind qua behuizing had ik in de TS al enigszins aangegeven: iets als de Fractal Design Define R2. Een strakke kast zonder discoverlichting en gaten, gewoon iets dat netjes en professioneel oogt. En eentje die stil is liefst, met voldoende ruimte voor wat er allemaal in moet passen (4 of 5x 3.5" drive, 1x 2.5" SSD, 1x 3.5" BD-RW, een grote CPU-koeler, een grote grafische kaart, enz...).

@blitzkrieg: bedankt voor de tip, die topic zoek ik geheid vanavond even op!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

-The_Mask- schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:56:
[...]

[...]

Ik bedoel natuurlijk dat het geheugen triple channel gebruikt kan worden. de P67 heeft 2 geheugenlijnen en kan dus alleen single/dual channel draaien. Als je 4 geheugen reepjes hebt dan word er 2x dual channel gedraaid. Bij de X58 en waarschijnlijk ook X68 zijn er 3 geheugenlijnen en kan er triple channel gedraaid worden, eventueel dus ook 2x triple channel als je 6 geheugenreepjes hebt.

• sventunus
Damn guys!

Heb n.a.v. de opmerkingen van blitzkrieg en Nutral een paar oudere topics doorgelezen i.v.m. X58-platform en Quadro-kaarten, en nu voel ik me weer even stuurloos.

Volgende threads heb ik onder anderen bekeken:
[BBG aanschaf] Workstation
[BBG Aanschaf] Workstation: 3d-systeem mei 2009
i7 edit systeem met Quadro FX 5500

Als ik voor socket 1366 ga is er weer de keuze tussen Xeon, dual-Xeon (wat ik er zelf nog steeds wat over vind), of de 9xx-reeks van Intel. Op een X58-platform lijkt single-Xeon of 9xx de meest logische keuze (om binnen redelijke grenzen te blijven), maar heb ik er weer totaal geen idee van of Xeon beter is dan 9xx.
Zou dan sowieso voor een 24GB RAM setup gaan met een geschikte processor, en verder dezelfde configuratie die ik tot hiertoe voor ogen had. Maar heb dus geen idee welke proc & mem dan het meeste "bang for the buck" leveren, los van budget, maar puur op vlak van prijs/kwaliteit.

Wat ik in deze topic nog niet had vermeld: het budget... is er niet echt. Het maakt me niet bijzonder veel uit wat het moet kosten, zo lang ik geen geld aan "aanzien" aan het besteden ben.
Dat kan me volledig gestolen worden. De case is het enige wat een beetje meer mag kosten om professionele redenen, voor de rest wil ik gewoon waar voor m'n geld en zeer goede prestaties.

Hebben jullie hieromtrent nog enige aanbevelingen voor me?
As always, veel dank bij voorbaat voor al jullie hulp!
Pagina: 1