Toon posts:

i7 edit systeem met Quadro FX 5500

Pagina: 1
Acties:
  • 1.013 views

Verwijderd

Topicstarter
Hi tweakers,

Meerdere BBG en CLS topics gelezen en hieruit kan ik geen eenduidige conclusie trekken, aangezien meeste topics gaan over gaming en edit/render topics voornamelijk uit 2006/2007/2008 stammen.

Ik wil een goed edit syteem aanschaffen. Ons vorig edit/recording systeem bestond uit;

- 2x Xeon dual core CPU
- 4 GB ram
- Bluefish444 kaart (uncompressed 4k/2k/HD/SDI 4:4:4 realtime opnemen / http://www.bluefish444.com/)
- Quadro FX 5500 GPU (offline edit/effects & 3d rendering / http://www.newegg.com/Pro...33189&Tpk=quadro%20fx5500.

Nu gaan we een scheiding maken tussen een realtime recording/editing machine en offline edit/afx/3d systeem.

De edit/afx/3d machine gaat voornamelijk 1920x1080 quicktime h.264 40mbits/sec behandelen en moet in de toekomst ook 1920x1080, 2k en 3k -uncompressed projecten/video files aan kunnen.
Daarom had ik deze specs in mijn hoofd;

- Intel i7 920 D0 socket 1366 & X58 chipset (Is goed stabiel over te klokken tot 4000mhz luchtgekoeld)
- Scythe Mugen 2 SCMG-2000 cpu fan
- Asus P6T Deluxe V2 X58 socket 1366 (kan in de toekomst Gulftown 6 core processor aan; http://www.anandtech.com/...wdoc.aspx?i=3513&p=5&cp=4
- GeiL 6GB DDR3-1600 7-7-7-24 Tri-Kit of OCZ 6GB DDR3-1600 7-7-7-24 Tri-Kit(later naar 12 GB)
- Corsair CMFSSD-64GBG2D 64 GB (Nieuwe firmware update voor TRIM met windows 7 is nu beschikbaar http://www.hardware.info/...SDs_nu_met_TRIM_commando/)
- Harddisk Montageframe voor Corsair SSD = Scythe Bay Rafter 2.5 tot 5,25 inch
- Kast Cooler Master HAF 922 Retail, Zwart
- Corsair CMPSU-850HX 850 watt voeding

De videokaart wordt de Quadro FX 5500 1GB DDR2 (let wel; geen gamekaart puur gericht op renderen) dus hoef ik geen videocard te kopen verlopig

Belangrijkste is preview RAM en snelheid van renderen. Ik ga over 3 maanden upgraden naar 12 GB ram totaal en begrijp dat hier dan ook veel winst in zit. De Quadro FX 5500 zal ook wel meer opvangen als een mainstream videokaart.

Mijn vraag; is de processor(Intel i7 920) in combinatie met mobo(Asus P6T Deluxe V2) hier voorlopig goed genoeg voor? Ik ga uit van overklokken tot ongeveer 4000mhz, vele succes voorbeelden hierover te vinden. Of is de bus speed van 4,8 GT/s te langzaam i.o.v. de extreme edition 6,4 GT/s en zit daar ook veel winst in?

Ik heb een budget van rond €1100 (zonder videocard dan) en kan dus niet de extreme edition aanschaffen. Over een half jaar is daar wel geld voor, maar misschien beter om dan eerst i7 920 te nemen en daarna Gulftown 6 core die in eerste half jaar 2010 moet uitkomen(zal wel uitloop hebben)?

Ook zijn de meningen verdeeld over het hebben van een HD kaart. Zover ik weet is een HD kaart noodzakelijk voor het afspelen. Renderen daarin tegen heeft niks met een eventuele HD feature te maken. Wie weet hier het precieze over?

Ik dank U en fijne kerstdagen,

Joost

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dit topic mag onder voorbehoud openblijven gezien het moeilijk in een van de BBG-topics past :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 15:37:

Ook zijn de meningen verdeeld over het hebben van een HD kaart. Zover ik weet is een HD kaart noodzakelijk voor het afspelen. Renderen daarin tegen heeft niks met een eventuele HD feature te maken. Wie weet hier het precieze over?
dat is makkelijk te controleren met GPU-Z, indien de gpu-usage boven de ~50% uitkomt word de kaart (veel) gebruikt, volgens mij draait alles echter nog steeds op de cpu (muv. 3d effecten)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De i7 extreme editions voegen trouwens weinig toe t.o.v. de goedkopere 920. Iets hoger geklokt, maar je gaat toch overklokken. Daar heb je bij de e.e's dan wel een vrije multiplier voor maar als je ook zonder dat kan biedt een extreme edition niets extra.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 19:46:
[...]

dat is makkelijk te controleren met GPU-Z, indien de gpu-usage boven de ~50% uitkomt word de kaart (veel) gebruikt, volgens mij draait alles echter nog steeds op de cpu (muv. 3d effecten)
Ik zojuist flink aan het zoeken geweest op techPowerUp! De Quadro FX 5500 is nog steeds erg goed voor 3dsmax. Voor realtime broadcasting zijn er ook add-ons en plugins.

Rendering in AFX of Premiere is nog steeds een CPU & RAM ding. Zowel op forum checks als na testen met GPU-Z en renderen in afx en premiere wordt dit ook bevestigd. De kaart is enkele procenten belast, maar enkel door grafische weergave. Thanks for the advice.

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 21:59:
Beetje overdreven voeding en mobo als je het mij vraagt.
Voeding is gericht op uitbreidingen in de toekomst. Volgend jaar 2x videokaart in sli mode (misschien 2x Quadro FX 5800 om 3D machine van te maken) of eventueel 2 gamekaarten.

Gulftown processor met 6 cores verschijnt ook op 1366 met X58 chipset en gebruikt waarschijnlijk ook meer stroom(misschien verwaarloosbaar, maar komt iig sli opstelling bij wil dus geen risico lopen)

Waarom dit moederboard? Wil geen Lynnfield 1156 socket vanwege toekomstige upgrade mogelijkheid, X58 chipset en bandbreedte van 1156 mobo's is 2,5 GT/s t.o.v 4,8 en 6,4 GT/s op 1366 socket.
Nu ken ik de goede benchmarks met Lynnfield (i7 860 Lynnfield kan zich goed meten met i7 950 en 975 bloomfield) maar quote;http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3634&p=20

The Core i7 870 gets close enough to the Core i7 975 that I'm having a hard time justifying the LGA-1366 platform at all. As I see it, LGA-1366 has a few advantages:
1) High-end multi-GPU Performance
2) Stock Voltage Overclocking
3) Future support for 6-core Gulftown CPUs

Punt 1 en punt 3 sluiten dus perfect aan bij mijn wensen(upgrade processor en Nvidia Quadro's in SLI)

Zoals gezegd ga ik werken met (nvidia producten=)SLI dus enkele Crossfire 'only' bordjes vallen af. Ook vallen de mobo's af die geen ddr3 1333 of hoger ondersteunen(1600/1800/1866 of 2000 mhz OC).

Mijn vraag; vertel mij dan welk moederbord beter/goedkoper is zodat ik wat research kan doen.

Ik dank U

Verwijderd

Topicstarter
bwerg schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 21:55:
De i7 extreme editions voegen trouwens weinig toe t.o.v. de goedkopere 920. Iets hoger geklokt, maar je gaat toch overklokken. Daar heb je bij de e.e's dan wel een vrije multiplier voor maar als je ook zonder dat kan biedt een extreme edition niets extra.
Idd, meerdere mensen bevestigen om gewoon voor de i7 920 te gaan(+ overklokken) en te wachten op Gulftown. :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij nog helpen m.b.t. het geheugen gedeelte t.o.v. rendering afx/premiere/avid?
Uiteraard voor de ram preview veel winst op het aantal geheugen. Ik ga dus in eerste instantie voor 12 GB. Maar weet iemand het juiste geheugen of iig de optimale latency settings hiervoor?

Ook hier heb ik overal op gezocht maar kan nergens een juist en goed voorbeeld vinden. Misschien nvidia maar mailen, maar die zullen me niet verder helpen aangezien ze hun eigen renderfarms verkopen ;)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 01:35:
Voeding is gericht op uitbreidingen in de toekomst. Volgend jaar 2x videokaart in sli mode (misschien 2x Quadro FX 5800 om 3D machine van te maken) of eventueel 2 gamekaarten.
Een 850 Watt voeding is meer bedoelt voor triple of quad SLi/CrossFireX.
Gulftown processor met 6 cores verschijnt ook op 1366 met X58 chipset en gebruikt waarschijnlijk ook meer stroom(misschien verwaarloosbaar, maar komt iig sli opstelling bij wil dus geen risico lopen)
TDP van de Core i7 980X is gewoon 130 Watt hoor. ;)
3) Future support for 6-core Gulftown CPUs
Nou moet je je afvragen of je 1000 dollar voor een CPU rendabel is. Meerdere hexacores van Intel staan iig nog nergens in de planning.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 10:51:
Een 850 Watt voeding is meer bedoelt voor triple of quad SLi/CrossFireX.
Cheers, ik ga voor een 500/600 watt voeding.
Nou moet je je afvragen of je 1000 dollar voor een CPU rendabel is. Meerdere hexacores van Intel staan iig nog nergens in de planning.
Idd, de tijd zal het uitwijzen. Ik ben benieuwd naar Adobe CS5 om te zien of AEX / Premiere en uiteraard Avid / Final Cut eventueel optimaal gebruik maken van 6 cores en de 12 mb L3 cache. Ziet er voor renderen wel interessant uit, ik ga tegen die tijd wel weer op onderzoek uit.

Lees trouwens wel meerdere negatieve berichten over de strategie van Intel.

Verwijderd

Ik zou je niet aanraden een over geklokte 920 te draaien in een workstation; een desktop processor met lage QPI en dan overklokken is niet aan te raden ( ooit wel eens een workstation / server gezien die je kan overklokken?? Stability = Key ).

Raad je aan een W35** ( 3570/3580 ) te draaien op een Asus Revolution of Super Computer bordje met ( 2 x ) Quadro FX 4800 en 12+ GB ddr3 1333 ECC geheugen. Als bootschijf een X25E, en liefst 2 in Raid 0 ( 2 x 30 GB ). En als koeler een H50, stil en goede koel prestaties.

Anders kom je in een veel hoger segment, de dual s1366 Nehalem systemen ( minimaal X5550 )... Supermicro of Tyan bordjes met 24+ GB ECC geheugen en dual 5520 chipjes voor dubbele bandbreedte; ook 3 dubbele prijzen.

De hamvraag als altijd:

Waar ga je het voor gebruiken???

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 23:21:
Ik zou je niet aanraden een over geklokte 920 te draaien in een workstation; een desktop processor met lage QPI en dan overklokken is niet aan te raden ( ooit wel eens een workstation / server gezien die je kan overklokken?? Stability = Key ).
Wat is er niet stabiel aan een goed geteste overklok? ;) Kloksnelheden zijn ook maar settings... Als je het een beetje goed aanpakt valt je pc er echt nooit door uit ofzo, en merk je wel mooi een dikke performancewinst. Dus ik zou zeggen, waarom niet? :P

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 15-01-2010 22:44 ]

Verwijderd

Klopt dat je performance winst boekt, ben ik helemaal mee eens. Heb een Xeon Westmere stock 3.07 gedraaid en op 4.2 GHz. Cinebench10 score schoot wel 9000 pt. omhoog tijdens multi core test. Toch blijft het tricky om te rommelen aan frequenties en voltages, wat het systeem instabiel maakt.

Om ook stock een performance winst te verkrijgen hebben de I7's turbo mode erin gebakken, en ook de Xeon's. Ik heb een Tyan en een Supermicro dual s1366 bord waar je niet in de bios kan rommelen met blck en multiplier, maar daar zijn ze ook niet voor bedoelt. EVGA komt met dual s1366 bord op de markt waar dat wel mee kan; ook voor het eerst.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:21:
Toch blijft het tricky om te rommelen aan frequenties en voltages, wat het systeem instabiel maakt.
Als het instabiel word heb je niet goed ge-OC'd ;) Een goed getestte en gecontroleerde overklok is net zo stabiel als de situatie met stocksnelheden. Maar goed, je moet dus gewoon niet gaan 'rommelen' want dan kan het inderdaad mis gaan. Maar weten wat je doet is geen rommelen.

Overigens hoef je niet om de drie weken te reageren, dat mag ook sneller :)

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12 16:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:21:
Om ook stock een performance winst te verkrijgen hebben de I7's turbo mode erin gebakken, en ook de Xeon's. Ik heb een Tyan en een Supermicro dual s1366 bord waar je niet in de bios kan rommelen met blck en multiplier, maar daar zijn ze ook niet voor bedoelt. EVGA komt met dual s1366 bord op de markt waar dat wel mee kan; ook voor het eerst.
Als je weet wat je doet is overclocken helemaal niet zo risicovol. Gewoon alles goed testen op stabiliteit en je zit gebakken. De standaard turbo mode is vooral bedoeld om singlecore applicaties een boost te geven. Aangezien er videorendering ed. wordt uitgevoerd op de pc lijkt het mij dat het vooral applicaties met multicore support zullen zijn die de cpu zullen belasten. Als je het meeste bang for buck wilt ga je voor een 'basic' model en overclock je deze net zoals de TS al aangaf.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Het is waar men de voorkeur aan geeft. Ik geef ook liever minder geld uit aan iets waar ik niet voor betaal ( of denk niet voor te betalen ). Als je zakelijk opdrachten verkrijgt, en je afhankelijk bent van de masjiene waar je op werkt ( en heb geen reserve staan ), lijkt het mij logisch dat je kiest voor een stabiele masjiene met ( helpdesk ) support, voor het geval de boel instort. Ben je een pruitser en doe je het voor de lol ( no offence, but it's all about the money ), dan kies je voor de eerder genoemde "bang 4 buck" en neem je met minder het genoegen.

En als die theorie van "de 'basic' model overclocken" daarwerkelijk zo goed was, zou er geen zakelijke markt zijn voor het hogere segment processoren.

Een 920 blijft nog steeds een desktop processor. Leuke processor om mee te gamen, maar deze zal je nooit in een professionele workstation zien draaien.

It's all about the money... an a little about performance.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:52:
En als die theorie van "de 'basic' model overclocken" daarwerkelijk zo goed was, zou er geen zakelijke markt zijn voor het hogere segment processoren.
Die markt is er met name wegens de support en omdat de meeste zakelijke gebruikers geen eigen systeem bouwen en al helemaal niet kunnen OC'en.
Een 920 blijft nog steeds een desktop processor. Leuke processor om mee te gamen, maar deze zal je nooit in een professionele workstation zien draaien.

It's all about the money... an a little about performance.
En het verschil tussen de 920 en een gemiddelde Xeon is? Behalve de naam en kloksnelheid? Die draaien echt wel in professionele workstations, zowel onder de naam 920 als onder de naam xeon...

Verwijderd

Als dat advies is wat je geeft ben je verkeerd bezig.

Wel degelijk verschillen in de I7 en de Xeon versie. Voltage, ECC support en DBS misschien? Sommige versies van de Xeon lijn ondersteunen meer geheugen dan de I7 lijn, almede hogere PAE. En de reden oc'ers kiezen voor Xeons is dat o.a. ze minder warm worden dan de I7's, dus betere resultaten boeken.

Eerst weten, dan praten.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tsjah, voltage en de mindere warmte dat veranderd toch als je wilt OC'en en de meeste extra features hebben de goedkopere xeons (vergelijkbaar met de 920) toch niet of kan je met minder luxe mobo's niet benutten.

En ik geef helemaal geen advies :+ Ik zeg alleen dat een 920 met OC, mits goed getest, gewoon volledig stabiel is en prima voor een workstation gebruikt kan worden. Als je extra support wilt doe je dat natuurlijk niet. Als je meer om prestaties en budget geeft kan het best.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 03-02-2010 19:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:52:
Het is waar men de voorkeur aan geeft. Ik geef ook liever minder geld uit aan iets waar ik niet voor betaal ( of denk niet voor te betalen ).
Ja jij betaald inderdaad liever niet, jij krijgt 2 x5550 opgestuurd en betaald ze niet, komt dan met een lulverhaal over dat je ze al hebt teruggestuurd.

Sorry voor deze reactie mensen maar deze kwibus haalt het bloed oner me nagels vandaan

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

IFTL

Wacht op verdere behandeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.