Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 11] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 60.364 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
lredev schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:53:
[...]

Doorgaans zit een deel van de productprijs in de de verzendkosten verwerkt, waardoor "combined shipment" voor veel eBay aanbiedingen niet mogelijk is. Tegen de regels van eBay, maar vooral voor aanbieders in china erg gebruikelijk..
Ah, ik snapte al niet wat hij precies bedoelde :P

Ik heb die 15V 4A voeding en een Muse M21 besteld voor zo'n €43,- in totaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Japperrrr op 11-04-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Japperrrr schreef op maandag 11 april 2011 @ 10:24:
[...]

Ah, ik snapte al niet wat hij precies bedoelde :P

Ik heb die 15V 4A voeding en een Muse M21 besteld voor zo'n €43,- in totaal.
Zet je nog iets tussen de versterker en voeding? De versterker hoort eigenlijk 13.5V te krijgen bij normaal gebruik, 14.6V max. Met als absolute maximum 16V. Maar dat is voor korte momenten. Iets van een diode ertussen voor 0.7V spanningsval?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste medeforummers, het is een tijd geleden dat ik hier aanwezig was. Ondertussen is de kratadio versie 2 opgestart.

Deze keer met
mp3 decoder board
lcd voltage screen
Wel dezelfde boxen, inclusief sony filters.
ta2024 modded

Verder nog geen ideeen over de vorm, misschien wel driedelige kist, waarbij de boxen losgekoppeld kunnen worden, en de accu, versteker en bediening in 1 unit gebouwd worden.

Verder heb ik gewerkt aan een platenspeler, die nu loopt op een 7 ah 12 volt accu. Inclusief hq 12v phono voorversterker, alles verwerkt in een houten koffer.

Vervolgens had ik op het moment 1 vraag: onlangs heb ik een diode aangeschaft beveiliging tegen het verkeerd aansluiten van mijn accu polen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik zoiets aansluit. Op de plus of min pool? Onderbreken van 1 draad>? (de puls of min draad). Welke richting moet de diode opwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
wesleytjuh schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:37:
[...]

Zet je nog iets tussen de versterker en voeding? De versterker hoort eigenlijk 13.5V te krijgen bij normaal gebruik, 14.6V max. Met als absolute maximum 16V. Maar dat is voor korte momenten. Iets van een diode ertussen voor 0.7V spanningsval?
Maakt die 0,4V dan zoveel verschil? Wat gebeurt er als het voltage te hoog id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:15
Guys,

ik draai nu al een jaar of twee met een TA2024 en twee 13cm Sony-speakertjes in een munitiekistje. Ik heb hier ook een accu, voltmeter (analoog) en een aansluiting voor een acculader ingeklust.

Maar, nu ik dit ding ook regelmatig met mijn laptop gebruik loop ik tegen een aantal kleine dingen op:

*ingangvolume is gelijk érg hoog. Laptop-volume op 5%~10% en hij is al hard.
*zoem/ruis als er even geen signaal is
*enórme plop bij verwisselen plugje

Het eerste is vrij makkelijk te tackelen met een potmeter (100k, log stereo) maar die tweede en derde, hoe zou ik dit wat af kunnen vangen?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
Los je het 2e puntje ook niet op bij het inbouwen van een potmeter? Die ruis zal je altijd blijven horen, je hoort hem nu juist zo duidelijk omdat je ingangssignaal zo hard is. Als je dat met je potmeter aanpast, zou de ruis toch een stuk minder worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gricai
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Ik ben nu bijna klaar met mijn kratradio, alleen nog versterker en accu erin maken, dan ben ik klaar:
Dit is hem tot nu toe, misschien hebben jullie nog vragen en/of tips.
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/4371/img2011041100857.jpg
-
Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/6076/img2011041100856.jpg
-
Afbeeldingslocatie: http://img855.imageshack.us/img855/2540/img2011041100855.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Bartske schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:14:
Los je het 2e puntje ook niet op bij het inbouwen van een potmeter? Die ruis zal je altijd blijven horen, je hoort hem nu juist zo duidelijk omdat je ingangssignaal zo hard is. Als je dat met je potmeter aanpast, zou de ruis toch een stuk minder worden denk ik.
ja dat is ook weer zo, de ruis zal minder worden. Wat het vooral is, macbooks halen de stroom van de geluidskaart als er even geen signaal is, dus dan gaat 'ie ruizen. Dus even de muziek op mute en ik heb suis, onhandig..

Idee hoe ik de plopbeveiliging kan klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
stevenP schreef op maandag 11 april 2011 @ 13:34:
[...]

ja dat is ook weer zo, de ruis zal minder worden. Wat het vooral is, macbooks halen de stroom van de geluidskaart als er even geen signaal is, dus dan gaat 'ie ruizen. Dus even de muziek op mute en ik heb suis, onhandig..

Idee hoe ik de plopbeveiliging kan klussen?
Als het een jackplug gebruikt, zal je dat altijd hebben, ook bij je thuis stereo (ik wel tenminste bij mij laptop op een receiver middels jack-plug) De versterker uitzetten voor je de plug eruit haalt / verwisselt is een optie.

Als ik het goed begrijp heb jij trouwens een gemodde TA2024. Terwijl gezien je gebruik eentje zonder modificatie veel slimmer is. Gaat hard genoeg en geeft ruis-vrijer geluid. Al zal de potmeter deze problemen ook oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
ik zit hier al een tijdje rond te kijken op dit forum. Ik was eerst van plan om die van marquant te kiezen maar nu bestel ik denk ik de TA2024 op ebay. Dit i.c.m. G-5532 van boschman Dat gaat toch wel goed samen? Ik kies dan voor een kist ipv krat want dat is eenvoudiger lijkt mij en dan zit ik niet zo aan die maten vast. Ik zit er nu nog mee welke afmetingen hij moet hebben? Dat is ook de vraag die ik hier stel: wat moet de inhoud van de kist zijn? Ik maak hem zo goed als luchtdicht.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:08:
hallo,
ik zit hier al een tijdje rond te kijken op dit forum. Ik was eerst van plan om die van marquant te kiezen maar nu bestel ik denk ik de TA2024 op ebay. Dit i.c.m. G-5532 van boschman Dat gaat toch wel goed samen? Ik kies dan voor een kist ipv krat want dat is eenvoudiger lijkt mij en dan zit ik niet zo aan die maten vast. Ik zit er nu nog mee welke afmetingen hij moet hebben? Dat is ook de vraag die ik hier stel: wat moet de inhoud van de kist zijn? Ik maak hem zo goed als luchtdicht.

alvast bedankt.
Yes die combinatie gaat werken, ik heb zelf vergelijkbare speakers, werkt prima, succes!
Je link van conrad doet het niet, je moet de directe productlink nemen :)

edit:
Ik krijg over een weekje de 4*100 watt versterker binnen van SureElectronics en zal eerst gaan spelen met twee speakers (170 watt rms). Ze raden bij deze versterker een voeding aan van 24v 14ah, betekent dit als ik maar twee kanalen gebruik dat ik een voeding kan nemen van 24v 7ah?
Iemand suggesties waar je ze goedkoop kunt krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door xammies op 11-04-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
xammies schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:02:
[...]

Yes die combinatie gaat werken, ik heb zelf vergelijkbare speakers, werkt prima, succes!
Je link van conrad doet het niet, je moet de directe productlink nemen :)
http://tweakers.net/ext/f/DqtnRqZ9egvgRKnGQnwrXbzZ/full.jpg
edit:
Ik krijg over een weekje de 4*100 watt versterker binnen van SureElectronics en zal eerst gaan spelen met twee speakers (170 watt rms). Ze raden bij deze versterker een voeding aan van 24v 14ah, betekent dit als ik maar twee kanalen gebruik dat ik een voeding kan nemen van 24v 7ah?
Iemand suggesties waar je ze goedkoop kunt krijgen?
Ebay (Search: 24VDC PSU ). Sure heeft geloof ik ook een paar Meanwell voedingen. Anders kan je kijken naar een laptopadapter (let er wel op dat deze DC is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katjang
  • Laatst online: 11-09 18:15
Ik zie veel kratradio's waarin de speakers in een open ruimte of in één gezamelijk ruimte worden gebouwd. Krijg je hierdoor nog wel goed geluid en gaan de speakers elkaar niet "tegen werken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Katjang schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:18:
Ik zie veel kratradio's waarin de speakers in een open ruimte of in één gezamelijk ruimte worden gebouwd. Krijg je hierdoor nog wel goed geluid en gaan de speakers elkaar niet "tegen werken"?
Zelf denk ik niet dat het te horen is als de speakers naast elkaar zijn geplaatst, het schijnt wel uit te maken als de speakers tegen over elkaar staan. (dus aan de kopse kanten van de krat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fterheide schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:26:
[...]

Zelf denk ik niet dat het te horen is als de speakers naast elkaar zijn geplaatst, het schijnt wel uit te maken als de speakers tegen over elkaar staan. (dus aan de kopse kanten van de krat).
ah balen...
ik moest dit juist doen, anders paste het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:35:
[...]

ah balen...
ik moest dit juist doen, anders paste het niet :+
Dit kan verholpen worden door op 1 speaker de + en de - om te draaien, zodat de speakers elkaar niet tegen werken. (tegenfase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fterheide schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:36:
[...]

Dit kan verholpen worden door op 1 speaker de + en de - om te draaien, zodat de speakers elkaar niet tegen werken. (tegenfase)
Even proberen of dat beter gaat :)

Bedankt voor de tip !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:37:
[...]

Even proberen of dat beter gaat :)

Bedankt voor de tip !
Pas op, dan hoor je wel aan een kant van je kist de muziek andersom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:41:
[...]

Pas op, dan hoor je wel aan een kant van je kist de muziek andersom :+
haha :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-07 13:49
Ik heb afgelopen weekend even zitten knutselen, heb nu de AAN/UIT knop voor m'n radio (of de accu eigenlijk), de AAN knop voor m'n voltmeter en de voltmeter zelf in m'n kist gebouwd. Nu nog even wachten tot de MP3 Decoder van lredev binnen is en die vervolgens inbouwen en dan zal ik nieuwe foto's uploaden.

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
lredev schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:01:
[...]

Als het een jackplug gebruikt, zal je dat altijd hebben, ook bij je thuis stereo (ik wel tenminste bij mij laptop op een receiver middels jack-plug) De versterker uitzetten voor je de plug eruit haalt / verwisselt is een optie.

Als ik het goed begrijp heb jij trouwens een gemodde TA2024. Terwijl gezien je gebruik eentje zonder modificatie veel slimmer is. Gaat hard genoeg en geeft ruis-vrijer geluid. Al zal de potmeter deze problemen ook oplossen.
i know, dat komt helemaal niet zo handig uit. Voor zo ver ik weet heb ik een originele gekocht, maar ga eens diep in m'n archieven graven waar ik 'm precies opgeduikeld heb, hij is namelijk niet zelf gesoldeerd of gemod, dat weet ik zeker.

Misschien maar 's een USB externe geluidskaart scoren, dan ben ik ook af van het plug-verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
fterheide schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:36:
[...]

Heb ff een plaatje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2mgksjt.jpg

Bij het linkerplaatje moet je niet bij één van de speakers de + en - omdraaien. Dan gaan ze elkaar juist tegenwerken. Als de ene lucht naar buiten drukt, zal de andere lucht naar binnen zuigen en dan heb je dus geen geluid (okee, dit werkt alleen goed bij de lage tonen, maar dan heb je alsnog geen bas).

Bij het rechterplaatje moet je wel bij één van de speakers de + en - omdraaien, maar op deze manier de speakers monteren gebeurt eigenlijk alleen bij subwoofers.

De plaats van de speakers in het krat maakt vooral uit voor welke kant het geluid op gaat. Als je wilt dat het geluid min of meer een kant op gaat doe je de speakers aan dezelfde kant, als je wilt dat het geluid alle kanten op gaat doe je de speakers op twee tegenover elkaar liggende kanten. Alleen lage tonen laten zich niet makkelijk sturen, die gaan alle kanten op.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 11-04-2011 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Degene waaraan ik mijn speakerkist verkocht heb mailde mij vandaag over problemen met het geluid.

Om de 7sec knalt het geluid er even uit. Het gaat om een ta2024 modded met 2 infinity speakers.

Ik kan aannemen dat deze persoon het kistje op max volume gebruikt. Heeft een van jullie dit wel eens ervaren? Wat waren jullie oplossingen?

Wat kan ik het best doen om de 'waarschijnlijke' overheat te beperken?

Koelblokje op de chip monteren?
Versterker meer 'open ruimte' geven?
Modificatie verwijderen of in ieder geval de weerstandjes verhogen? (met hoeveel ongeveer?)

Het stotteren begint pas na ong. 3 a 4 minuten op vol volume, dus kan wel stellen dat het komt door de overbelasting van de versterker ;)

Ik ben sowiso van plan om woensdag alle opties te proberen, maar als iemand nog goede tips heeft _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 21:39:
Degene waaraan ik mijn speakerkist verkocht heb mailde mij vandaag over problemen met het geluid.

Om de 7sec knalt het geluid er even uit. Het gaat om een ta2024 modded met 2 infinity speakers.

Ik kan aannemen dat deze persoon het kistje op max volume gebruikt. Heeft een van jullie dit wel eens ervaren? Wat waren jullie oplossingen?

Modificatie verwijderen of in ieder geval de weerstandjes verhogen? (met hoeveel ongeveer?)

Het stotteren begint pas na ong. 3 a 4 minuten op vol volume, dus kan wel stellen dat het komt door de overbelasting van de versterker ;)

Ik ben sowiso van plan om woensdag alle opties te proberen, maar als iemand nog goede tips heeft _/-\o_
Hij zet hem gewoon te hard. Eigen schuld dus, niets van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik zou een koelblokje monteren (al stelt dat het stotteren misschien alleen maar uit) en als het kan voor meer ventilatie zorgen, bij een kratradio is het te verwachten dat hij uren op maximaal volume staat. Met meer ventilatie bedoel ik niet dat je gaten in je krat moet zagen, maar dat de lucht binnen het krat goed langs de chip kan stromen.

Als je de weerstandsmod ongedaan maakt kan de kratradio ook minder hard, dat moet je niet hebben.

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 11-04-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
TBTL schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:06:
Ik zou een koelblokje monteren (al stelt dat het stotteren misschien alleen maar uit) en als het kan voor meer ventilatie zorgen, bij een kratradio is het te verwachten dat hij uren op maximaal volume staat.
Eerder de weerstanden aanpassen zodat hij gewoon simpelweg niet harder gaat. Ik zou zelf testen op vol volume en kijken wat er gebeurt. Als hij begint te stotteren zet je alles uit en probeer je het na 10 minuten op 90% van dat volume. Als dat wel werkt gewoon de weerstand zo aanpassen dat hij niet harder gaat dan die 90%. En kijken of het op de voeding én de accu voor komt, misschien is de spanning niet goed oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jurjen-
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10-2023
@Thermic

Ik weet niet welke speakers jij hebt, maar ik heb ook infinity speakers en volgens mij zijn de meeste speakers in die lijn speakers met een weerstand van 2 ohm. Dus het kan zijn dat je speakers te veel stroom vragen als de versterker hard staat en dat de versterker zichzelf dan uitschakelt. Tenzij je de speakers beide in serie hebt aangesloten op één uitgang van de versterker.

[ Voor 157% gewijzigd door -Jurjen- op 11-04-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
In dat geval sluit ik me bij Japerrrr aan, de versterker moet niet meer stroom moeten leveren dan waar hij voor bedoeld is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Speakers met een impedantie van 2 Ohm is toch geen probleem zolang je de versterker niet voor meer dan de helft opendraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh

Je loopt hier precies tegen het probleem van speakers met 2 Ohm aan, oververhitting. Zoals al gezegt moet de versterker nu in theorie 2x zoveel stroom leveren. Hierdoor wordt deze te warm en slaat deze in beveiling.
Sowieso even een koelblokje monteren, waarschijnlijk is het probleem daarbij nog niet helemaal verholpen en zal uiteindelijk de temperatuur alsnog te ver oplopen. In dat geval ook nog even de weerstand iets verhogen, samen met een koelblok zou dit het probleem moeten verhelpen.
Wanneer je alleen de weerstand vervangt maar geen koelblok gebruikt zal je zien dat je de weerstand nog een stuk hoger moet maken dan wanneer je wel een koelblok gebruikt.
Japperrrr schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:10:
[...]

Eerder de weerstanden aanpassen zodat hij gewoon simpelweg niet harder gaat. Ik zou zelf testen op vol volume en kijken wat er gebeurt. Als hij begint te stotteren zet je alles uit en probeer je het na 10 minuten op 90% van dat volume. Als dat wel werkt gewoon de weerstand zo aanpassen dat hij niet harder gaat dan die 90%. En kijken of het op de voeding én de accu voor komt, misschien is de spanning niet goed oid.
Ook een goede manier, maar 10 minuten is wel erg lang ;). 1 minuut is al meer dan voldoende, die IC's stijgen en dalen eigenlijk heel snel in temperatuur. Kijk maar eens hoe snel bijvoorbeeld een processor in een PC stijgt in temperatuur wanneer deze belast wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door wesleytjuh op 11-04-2011 22:53 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon12345
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 00:14
ik ben op zoek naar een oplossing om te schakelen tussen een mini-jack, mp3 module en bluetooth receiver. zodat er maar 1 tegelijk aangesloten zit op de ta2024. je zou zeggen een aan/aan/aan schakelaar ergens vandaan halen. maar dan zit ik nog met het probleem dat de bluetooth receiver en de mp3 module allebei stroom vragen. het liefst heb ik dus een schakelaar die én het geluid én de stroom regelt.
iemand die zo een schakelaar kent of een andere briljante oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasvanS
  • Laatst online: 12-09-2018
leon12345 schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:02:
ik ben op zoek naar een oplossing om te schakelen tussen een mini-jack, mp3 module en bluetooth receiver. zodat er maar 1 tegelijk aangesloten zit op de ta2024. je zou zeggen een aan/aan/aan schakelaar ergens vandaan halen. maar dan zit ik nog met het probleem dat de bluetooth receiver en de mp3 module allebei stroom vragen. het liefst heb ik dus een schakelaar die én het geluid én de stroom regelt.
Bedoel je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuk voor stuk bruikbare tips :) bedankt!

De speakers staan vermeld als 2ohm, maar volgens uitgebreidere specificaties zijn ze op iedere unit veilig te gebruiken;

zie bron: True Four Ohms— All Kappa speakers feature two ohm voice coils. Original factory-installed speaker wiring in many cars is 18-22 gauge. This wire, and heating in the voice coil when power is applied, increase the impedance “seen” by the amplifier or head unit. The impedance of Kappa Speakers has been adjusted to compensate for this increase and can be safely driven by any head unit.""

Het koelblok komt er dus sowiso op.
En voor het tweaken van het volume zal ik dan een potmeter inbouwen waarmee het maximale veilige volume ingesteld kan worden. Dan kan ik, zonder de weerstandjes te vervangen, ook gewoon een rood gebied tekenen rondom de potmeter tot waar de versterker het niet meer volledig kan trekken :)

Dan kan de gebruiker zelf de grens bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon12345
dat is al wel een heel end in de goede richting! alleen het liefst een oplossing die ook stroom mee schakelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide

Dit komt mij gedeeltelijk bekend voor...
Afgelopen zaterdag had ik mijn radiokist meegenomen naar een bbq, daar zou hij slechts de achtergrondmuziek verzorgen. Maar toen het steeds later en later werd, en meer gedronken was moest de muziek ook steeds harder.
De TA2024 heb ik in een behuizing zitten en deze was aangesloten op mijn laptop (zeer hoog uitgangssignaal) wat een enorm volume produceert. Continu vol volume had ik ook nog nooit getest, puur omdat het zo veel herrie maakt.
Na ongeveer een uur draaien kwam er geen muziek meer uit. Even de kist open waar het al behoorlijk warm was geworden, de behuizing van de TA2024 leek wel een verwarming.

Even aan/uit, minuutje het volume op 60% en vervolgens weer doorknallen...

Geef de versterker een koelblokje mee en zorg ervoor dat ie een beetje frisse lucht krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:15:
Stuk voor stuk bruikbare tips :) bedankt!

De speakers staan vermeld als 2ohm, maar volgens uitgebreidere specificaties zijn ze op iedere unit veilig te gebruiken;

zie bron: True Four Ohms— All Kappa speakers feature two ohm voice coils. Original factory-installed speaker wiring in many cars is 18-22 gauge. This wire, and heating in the voice coil when power is applied, increase the impedance “seen” by the amplifier or head unit. The impedance of Kappa Speakers has been adjusted to compensate for this increase and can be safely driven by any head unit.""

Het koelblok komt er dus sowiso op.
En voor het tweaken van het volume zal ik dan een potmeter inbouwen waarmee het maximale veilige volume ingesteld kan worden. Dan kan ik, zonder de weerstandjes te vervangen, ook gewoon een rood gebied tekenen rondom de potmeter tot waar de versterker het niet meer volledig kan trekken :)

Dan kan de gebruiker zelf de grens bepalen :)
Ah, dat verhaal had ik al eerder gelezen ja! Klopt helemaal, maargoed, dat is dus in een auto, met een stuk langere draden. In dit geval klopt het verhaaltje dus niet helemaal, en zit je wel met 2+ Ohm ipv 4. Maar een koelblokje + potmeter does the job inderdaad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
In dat geval zal je een oplossing moeten maken met een een aantal relaitjes. Het hoeft op zich niet zo moelijk te zijn. Dan kan je met een 3 standen schakelaar de boel in principe regelen.

Hm vanaf juni kan ik bij een leverancier onderstaand zonnepaneeltje krijgen.. Volgens mij erg interessant aangezien het gemiddeld verbruik van een TA2024 zo rond de 500mA ligt bij een redelijk volume...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FsP63IgF6MRcUfRTJ443e1TX/full.png

Zou het schadelijk zijn deze continu met de accu verbonden te houden?

[ Voor 18% gewijzigd door lredev op 12-04-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:50:
[...]

In dat geval zal je een oplossing moeten maken met een een aantal relaitjes. Het hoeft op zich niet zo moelijk te zijn. Dan kan je met een 3 standen schakelaar de boel in principe regelen.

Hm vanaf juni kan ik bij een leverancier onderstaand zonnepaneeltje krijgen.. Volgens mij erg interessant aangezien het gemiddeld verbruik van een TA2024 zo rond de 500mA ligt bij een redelijk volume...
[afbeelding]

Zou het schadelijk zijn deze continu met de accu verbonden te houden?
Ik kan me herinneren dat ze bij de action (conrad ook trouwens) van die panelen hadden, misschien kan je de specificaties en beoordelingen daarvan even vergelijken.

Denk dat het continue op niveau houden van de accu nog de minste zorg is, eerder het daadwerkelijke laadvermogen en de hoeveel zon die daarvoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasvanS
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:07:
[...]

Ik kan me herinneren dat ze bij de action (conrad ook trouwens) van die panelen hadden, misschien kan je de specificaties en beoordelingen daarvan even vergelijken.

Denk dat het continue op niveau houden van de accu nog de minste zorg is, eerder het daadwerkelijke laadvermogen en de hoeveel zon die daarvoor nodig is.
Het is daarentegen wel schadelijk voor je accu als je oplaadt en verbruikt tegelijkertijd.
Dus weet niet of het heel slim is om hem continu aan je accu te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
JonasvanS schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:14:
[...]

Het is daarentegen wel schadelijk voor je accu als je oplaadt en verbruikt tegelijkertijd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3hYCFxoGha5zePou3phfwevL/full.png

Zoiets stel ik me er bij voor. Met de accu dan wellicht nog beschermd door een AccuSafe. Het tegelijk laden en gebruik kan slecht zijn voor de accu omdat dan alsnog ontladen kan worden als de versterker meer vraagt dan de lader kan leveren.

Met oog op de door mij geschetste gebruiksituatie is er sprake van een bij incidenten minimale ontlading van de accu, maar geregeld een minimale oplading, wat te vergelijken valt met de onderhoudsstand/druppellaadstand van een gelacculader. Maar goed, ik ben er niet helemaal gerust op :P Het lijkt me alleen erg gaaf als dit een beetje werkzaam is. eventueel zou ik in dit geval de versterker zodaning van een hogere ingangsweerstand kunnen voorzien om te voorkomen dat het gemiddeld stroom verbruik de gemiddelde levering van het panel overstijgt.

Wat ook nog kan: bovenstaande combineren met de AccuSafe en dan een panel op de voedings aansluiting en op de lader aansluiting... dus 2 panels

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 12-04-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Je zou de bluetooth module ook op de AUX-in van de mp3 module kunnen aansluiten! Kun je zelf met een afstandsbediening omschakelen. :) Dan kun je ze het beste wel allebei spanning geven wat naar mijn mening niet zo erg is aangezien die dingen toch bijna niets verbruiken. Of eventueel een schakelaar voor de bluetooth module omdat deze ook een accu heeft.
[...]

Dat is niet waar. :) Een acculader regelt elektronisch de laadstroom en spanning. Als je tegelijkertijd gaat spelen raakt deze van slag door de erg schommelende stromen naar de versterker. Maar voor de accu niet schadelijk dus. Mits je niet meer stroom verbruikt dan de lader kan bijladen. Ik denk dat zo'n zonnelader minder 'slim' is en het meer afhangt van de intensiteit van de zon.

@lredev
Die van Conrad heeft dacht ik maar een laadstroom van max 200mA. En een gelaccu kan doorgaans geladen worden tot 14,4v zolang deze spanning er maar niet op blijft als hij vol is. Als je hem binnen hebt zou je even moeten meten in de zon enzo maar ik denk dat zeker tijdens het spelen zo'n zonnelader er prima aan kan blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Laatst online: 21:02
[...]

Dan ben ik wel erg benieuwd naar de reden waarom jij dat vindt.

vraagje:
Ik wil me hout gaan kopen voor mijn kistradio. Ik heb alleen geen idee hoe dik het moet zijn. Is 18mm een mooie maat? mdf of multiplex?

Wordt kistje van 44 bij 20 bij 20

[ Voor 51% gewijzigd door NIB0R op 12-04-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasvanS
NIB0R schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:20:
[...]

Als je het zonnepaneel de hele tijd aan de accu laat zitten, laadt ie toch de hele tijd de accu op?
Het zonnepaneel zal altijd wel wat licht opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
JonasvanS schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:29:
[...]

Als je het zonnepaneel de hele tijd aan de accu laat zitten, laadt ie toch de hele tijd de accu op?
Het zonnepaneel zal altijd wel wat licht opvangen.
Mijn excuses, ik bedoelde: Waarom is het slecht om de accu op te laden en te gebruiken tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lredev schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:49:
[...]

[afbeelding]

Zoiets stel ik me er bij voor. Met de accu dan wellicht nog beschermd door een AccuSafe. Het tegelijk laden en gebruik kan slecht zijn voor de accu omdat dan alsnog ontladen kan worden als de versterker meer vraagt dan de lader kan leveren.

Met oog op de door mij geschetste gebruiksituatie is er sprake van een bij incidenten minimale ontlading van de accu, maar geregeld een minimale oplading, wat te vergelijken valt met de onderhoudsstand/druppellaadstand van een gelacculader. Maar goed, ik ben er niet helemaal gerust op :P Het lijkt me alleen erg gaaf als dit een beetje werkzaam is. eventueel zou ik in dit geval de versterker zodaning van een hogere ingangsweerstand kunnen voorzien om te voorkomen dat het gemiddeld stroom verbruik de gemiddelde levering van het panel overstijgt.

Wat ook nog kan: bovenstaande combineren met de AccuSafe en dan een panel op de voedings aansluiting en op de lader aansluiting... dus 2 panels
Dit zal wel gewoon gaan werken hoor :). Hij zal nu inderdaad gaan helpen met het voeden of de accu gaan laden afhankelijk van het weer en het volume van de TA2024. Even kijken wat nu de spanning is in direct zonlicht, maar ik denk dat dit geen problemen zal opleveren.

Zo'n lader raakt inderdaad van slag door de wisselende stroomafname, en de kans op diepontlading is aanwezig. Met een AccuSafe zou je dit tegen kunnen gaan ja.

Wat zijn de afmetingen? Zou top zijn om zoiets in je deksel te hebben.

Edit: ah ze staan erbij, best flink nog :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Ik weet niet of dat met die diode gaat werken, over een diode heb je vaak spanningsval, en dan hangt het zonnepaneel er misschien voor niks aan, omdat de spanning niet hoog genoeg is om je accu op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:33:
Ik weet niet of dat met die diode gaat werken, over een diode heb je vaak spanningsval, en dan hangt het zonnepaneel er misschien voor niks aan, omdat de spanning niet hoog genoeg is om je accu op te laden.
Neem een schottkydiode ;) die heeft lagere voorwaartse spanningsval. tussen 0,15 en 0,36v volgens mij. bind me er niet op vast

[ Voor 7% gewijzigd door NIB0R op 12-04-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NIB0R schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:20:
[...]

vraagje:
Ik wil me hout gaan kopen voor mijn kistradio. Ik heb alleen geen idee hoe dik het moet zijn. Is 18mm een mooie maat? mdf of multiplex?

Wordt kistje van 44 bij 20 bij 20
Een mooie maat voor je speakerplank/frontbaffle is 18mm, gezien je er twee aanzienlijk grote gaten in zal moeten zagen is het van belang dat de plank stevig genoeg blijft.

Voor de rest van de kist moet je even voor jezelf overwegen of je gewicht, of stevig- &stijfheid belangrijker vind, 12mm lijkt mij een goed minimum. En hout keuze is meest voor de hand liggend MDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
NIB0R schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:30:
[...]

Mijn excuses, ik bedoelde: Waarom is het slecht om de accu op te laden en te gebruiken tegelijk?
Het is meer de regelelektronica in de lader, die verwacht een stabiele belasting en probeert de spanning netjes op 13.8V te houden. Een versterker met een onregelmatige belasting gooit dit door de war.

En wanneer je meer stroom verbruikt dan wat je laadt kan je de accu diepontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:33:
Plus dat de diode in mijn voorstelling alleen voor de versterker en buffer zit. het panel staat direct in verbinding met de accu.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:40:
[...]

Een mooie maat voor je speakerplank/frontbaffle is 18mm, gezien je er twee aanzienlijk grote gaten in zal moeten zagen is het van belang dat de plank stevig genoeg blijft.

Voor de rest van de kist moet je even voor jezelf overwegen of je gewicht, of stevig- &stijfheid belangrijker vind, 12mm lijkt mij een goed minimum. En hout keuze is meest voor de hand liggend MDF.
Nee. Hoewel acoustisch MDF een van de "doodste" opties is, en daarmee een goede keus, is in het geval van een kistradio duurzaamheid en weerbestendiheid belangrijker. Beste materiaal in mijn ogen is watervast verlijmd multiplex. MDF is namelijk zacht en in de verf komen al snel beschadigingen wat weer vochtopname (ok uit de lucht!) en verdere schade als gevolg heeft.

[ Voor 49% gewijzigd door lredev op 12-04-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
wesleytjuh schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:40:
[...]

Het is meer de regelelektronica in de lader, die verwacht een stabiele belasting en probeert de spanning netjes op 13.8V te houden. Een versterker met een onregelmatige belasting gooit dit door de war.

En wanneer je meer stroom verbruikt dan wat je laadt kan je de accu diepontladen.
Maar in dit geval ging het om een zonnepaneel direct aangesloten op een accu. Er was geen sprake van regel elektronica. Het is dus enkel het zonnepaneel wat op zijn gemakkie zijn 200mA levert. ongeacht of de accu wordt belast of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
NIB0R schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:35:
[...]

Neem een schottkydiode ;) die heeft lagere voorwaartse spanningsval. tussen 0,15 en 0,36v volgens mij. bind me er niet op vast
Ik denk dat je dan alsnog de sjaak bent, want als het paneel onder optimale omstandigheden (dus buiten in de volle zon) 14V levert, dan heb je net genoeg om je accu bij te laden. Als je in de schemering komt dan zakt het voltage en de stroomsterkte ook in, en dan heb je er gelijk al niks meer aan (want onder 13,6V gaat je accu echt niet opladen).

Ik denk ook niet dat het zonnepaneel veel effect zal hebben.
lredev schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:40:
[...]

Plus dat de diode in mijn voorstelling alleen voor de versterker en buffer zit. het panel staat direct in verbinding met de accu.
Dan kan hij er volgens mij net zo goed tussenuit, want op deze manier heeft het weinig nut :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Blijft natuurlijk ook nog een aansluitveiligheid en afvlakker voor de ingangsspanning. ;)

Het moet overigens onderdeel van een soort semi-permante opstelling worden voor op de boot. (BM'tje) waarbij er verder ook nog een ankerlichtje aan gehangen kan worden en verlichting voor onder de dektent. (LED natuurlijk)

Er zou dus ook nog een amperemeterje aan komen en een voltmetertje zodat muziek een "extra optie" is.

[ Voor 65% gewijzigd door lredev op 12-04-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat je dan alsnog de sjaak bent, want als het paneel onder optimale omstandigheden (dus buiten in de volle zon) 14V levert, dan heb je net genoeg om je accu bij te laden. Als je in de schemering komt dan zakt het voltage en de stroomsterkte ook in, en dan heb je er gelijk al niks meer aan (want onder 13,6V gaat je accu echt niet opladen).

Ik denk ook niet dat het zonnepaneel veel effect zal hebben.

[...]

Dan kan hij er volgens mij net zo goed tussenuit, want op deze manier heeft het weinig nut :+
Yup, zonder diode zal het ook werken. Spanning die terug loopt uit de elco de accu in zal geen problemen met zich meebrengen. De interne weerstand van de accu zorgt ervoor dat dit geen schade kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelderland20
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
A.Kebab schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:19:
[...]
Die paar volt gaat niet veel uitmaken hoor. Als ik jou was zou ik een 24 volts systeem maken. Gewoon 2 accu's in serie en een 24 volts versterker. Dan heb je geen verlies in de converter en een stuk meer watt.
Een 24 volts systeem is absoluut het mooiste, echter heb ik mijn krat al helemaal klaar en is het te duur en te veel werk om te veranderen ;)

Bij de TA2020 maken die paar volts een wereld van verschil, als ik namelijk op net stroom speel dan levert mijn voeding net die paar volt meer. :D Op 12v is een TA2020 het zelfde als een TA2024, 15watt RMS per kanaal, echter op 14,5v is het 25watt RMS per kanaal :*) en dat gaat echt hoorbaar 2 keer zo hard O-)

Qua verlies valt het op zich wel mee, volgens mij heeft die convertor een efficiëntie van 92% bij 14v en 5A. Merendeel stop ik er ook meer spanning in dan dat ik er uit haal (Buck), dus kan ik ook meer stroom trekken dan dat ik er in stop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-01-2021
weet iemand hoe je via usb aansluiting muziek kan laten afspelen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Usb naar Jack kabeltje wellicht? Geen ervaring mee:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2m4c8s2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Welke afmetingen kan mijn kist het beste hebben met boschman speakers? En is het genoeg om een schakelaar te zetten tusen + van accu en ta2024/voltmeter(deze staat paralel met versterker) om er ook een lader op te zetten. Dus schakel tussen laden en spelen. Of moet er ook een op de - staan?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
thijsi schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:58:
USB aansluiting waarvan? Van je laptop? Telefoon? Iets anders?
xammies schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:00:
Usb naar Jack kabeltje wellicht? Geen ervaring mee:

[afbeelding]
Als je niet weet welke situatie met wat voor onderdelen kan je dat beter niet advsieren, maar misschien was je post ook wel zo bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rick1495
eey die heb ik ook.
maar dan in mn bierkratje ik denk dat de maat van een bierkrat wel goed is
het enige wat je moet doen als de deze speakers heb is wel echt goed inspelen.
ze klinken aan het begin heel raar maar na een paar weekjes echt heel lekker goed bass
gr jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 16:03:
@rick1495
eey die heb ik ook.
maar dan in mn bierkratje ik denk dat de maat van een bierkrat wel goed is
het enige wat je moet doen als de deze speakers heb is wel echt goed inspelen.
ze klinken aan het begin heel raar maar na een paar weekjes echt heel lekker goed bass
gr jari
Op welk niveau moet ik ze dan inspelen gewoon normaal? En heb je een 24 of 12 krat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
thijsi schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:58:
USB-geluidskaart kopen en in je krat stoppen. :) Maar dit werkt niet met je mobiel o.i.d., alleen met computers.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 12-04-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op welk niveau moet ik ze dan inspelen gewoon normaal? En heb je een 24 of 12 krat?
ik heb een 24 krat en als je een leuke bas erin wil hebben zou ik goed hard zetten met een beetje hardcore of zoiets het hielp bij mij erg goed en het ging lekker snel heb em 6 uurtjes aan laten staan achter elkaar en toen klonk ie echt nice je krijgt er echt een goede bass door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:47:
[...]

ik heb een 24 krat en als je een leuke bas erin wil hebben zou ik goed hard zetten met een beetje hardcore of zoiets het hielp bij mij erg goed en het ging lekker snel heb em 6 uurtjes aan laten staan achter elkaar en toen klonk ie echt nice je krijgt er echt een goede bass door
En waar is de logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waar is de logica?
jaah als ik dat is wist het was gewoon de beste manier die werkte heb meer van die speakers gehad
een paar of 5 dacht ik en ik vond dat gewoon het beste resultaat :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:56:
[...]

jaah als ik dat is wist het was gewoon de beste manier die werkte heb meer van die speakers gehad
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 23:02
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:56:
[...]

Misschien is het makkelijker lezen als je gebruikt maakt van komma's en punten.

Ja, als ik dat is wist. Het was gewoon de beste manier die werkte. Ik heb al meer van die speakers gehad,
een paar of 5 dacht ik. En dit vond ik gewoon het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik denk dat het erop neerkomt dat de speakers even moesten inspelen (waardoor de ophanging soepeler werd).

[ Voor 21% gewijzigd door TBTL op 12-04-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon12345
zou iemand mij de afmetingen van de mp3 module op kistradio.nl kunnen vertellen? gaat voornamelijk om de opbouw maat, inbouw maat. lengte breedte. of is dat plaatje daar staat 1:1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pespre schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:27
Misschien is het makkelijker lezen als je gebruikt maakt van komma's en punten.
Sorry. 8)7
Ik was een beetje te snel.
Nog over dat inspelen,Ik heb even een nieuw setje van deze speakers uit de doos gehaald.
En heb ze vergeleken met een ander nieuw setje,deze zijn gewoon erg stroef aan het begin.
Ze hebben gewoon wat langer nodig om ingespeeld te worden en worden daardoor snel slecht genoemd.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:08:
[...]
Sorry. 8)7
Ik was een beetje te snel.
Nog over dat inspelen,Ik heb even een nieuw setje van deze speakers uit de doos gehaald.
En heb ze vergeleken met een ander nieuw setje,deze zijn gewoon erg stroef aan het begin.
Ze hebben gewoon wat langer nodig om ingespeeld te worden en worden daardoor snel slecht genoemd.
Zelf heb ik ook deze boschmann's G-5532. Ik vindt ze alleen niet helemaal super. Op het allerhardste met een gemodde TA2024 spelen ze niet meer zuiver. Alsof ze 't niet meer aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pespre
Ja ik snap wat je bedoeld je kunt voor dat soort dingen beter een ander merk gebruiken.
ze vinden het niet zo leuk.
In de auto zijn ze gewoon goed maar in je kratje raad ik ze iedereen NIET aan koop dan sony ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gricai
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:30:
@pespre
Ja ik snap wat je bedoeld je kunt voor dat soort dingen beter een ander merk gebruiken.
ze vinden het niet zo leuk.
In de auto zijn ze gewoon goed maar in je kratje raad ik ze iedereen NIET aan koop dan sony ofzo
Of Pioneer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja
Pioneer is ook echt wel een lekker merk,Ik heb van die kleine 10cm speakertjes gehad (van Pioneer) maar die klinken echt lekker.
@rick1495 Als je toch voor minder duur wil gaan en toch goede kwaliteit zou ik deze nemen.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372933
Die zijn niet zo duur maar toch wel van betere kwaliteit dan boschman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:38:
ja
Pioneer is ook echt wel een lekker merk,Ik heb van die kleine 10cm speakertjes gehad (van Pioneer) maar die klinken echt lekker.
@rick1495 Als je toch voor minder duur wil gaan en toch goede kwaliteit zou ik deze nemen.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372933
Die zijn niet zo duur maar toch wel van betere kwaliteit dan boschman.
Welk type waren die pioneers O-) Wil nog een keer een kleiner kratje maken voor in de bus met school en die krat die ik nu heb is veel te groot :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die waren van een oudere uitvoering dacht ik,Ik kan ze dus niet meer op conrad vinden.
Ik zou de speakers echt niet kleiner dan 13 cm doen dan zit je wel goed bij pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:38:
ja
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:53:
Die waren van een oudere uitvoering dacht ik,Ik kan ze dus niet meer op conrad vinden.
Ik zou de speakers echt niet kleiner dan 13 cm doen dan zit je wel goed bij pioneer.
Tegenstrijdig? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gricai
Pespre schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:22:
[...]

Zelf heb ik ook deze boschmann's G-5532. Ik vindt ze alleen niet helemaal super. Op het allerhardste met een gemodde TA2024 spelen ze niet meer zuiver. Alsof ze 't niet meer aan kunnen.
Wat is je budget??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik weet het
maar ik maar gewoon om zeker te weten dat je echt goedes peaker heb van 13 cm
Ik weet toevallig dat dat ene model van 10 cm goed was maar of andere 10 cm speakers dat ook zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasvanS
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:59:
Ja ik weet het
maar ik maar gewoon om zeker te weten dat je echt goede heb 13 cm
Ik weet toevallig dat die goed waren maar of andere 10 cm dat ook zijn?
Ik kan hier echt niks uit halen, let eens op je spelling a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Pespre schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 19:22:
[...]

Zou me echt niets verbazen als jij je versterker gewoon overbelast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nou al een aantal jaar een kratradio die het tot gister perfect deed. Gister speelde mijn kratradio nog vrolijk mijn muziekjes af, ik zette hem uit, verplaatste de radio van de auto naar mijn kamer. Toen ik van mijn muziek wou genieten tijdens het schilderen was de bass weg. De hoge tonen doen het nog prima, maar er is geen bass. De versterker die er in zit is een ta2024. De accu heb ik net opgeladen tot 13.2 volt, maar dit maakt geen verschil. Al de draden heb ik gecontroleerd maar er gaat gewoon 13 volt naar het versterkertje. Iemand een idee wat er kapot kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:07:
Ik heb nou al een aantal jaar een kratradio die het tot gister perfect deed. Gister speelde mijn kratradio nog vrolijk mijn muziekjes af, ik zette hem uit, verplaatste de radio van de auto naar mijn kamer. Toen ik van mijn muziek wou genieten tijdens het schilderen was de bass weg. De hoge tonen doen het nog prima, maar er is geen bass. De versterker die er in zit is een ta2024. De accu heb ik net opgeladen tot 13.2 volt, maar dit maakt geen verschil. Al de draden heb ik gecontroleerd maar er gaat gewoon 13 volt naar het versterkertje. Iemand een idee wat er kapot kan zijn?
Heb je de kabel voor het ingangssignaal gecontroleerd?
Het zou kunnen als deze gesoldeerd is dat er een verbinding los zit, hoogstwaarschijnlijk de massa.
Heb je ook al een andere bron geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
tot 60eu. Nieuw of 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pespre
Japperrrr schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:01:
[...]

Zou me echt niets verbazen als jij je versterker gewoon overbelast :P
hoezo overbelast?

edit; sorry voor de 2 berichten achter elkaar. Had gemakkelijk in 1 gekunt :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Pespre op 12-04-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gricai
Hmmm dat heb ik ook gehad met mijn Sterio, zelfde gewoon aangesloten op een versterker, als ik er dan meer speakers op aan sloot, dan werdem de draadjes die je erin doet, de speakerdraad te heet. Daardoor stopte de speakers ermee en hoord je alleen maar hoge tonen.
Als ik mn versterker dan een tijdje uit had gezet, een week ofzo deden ze het weer!
Het is waarschijnlijk overbelasting, je kan ook je speakerdraad vervangen en/of als het uiteinde bijvoorbeeld open is er iets op monteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Pespre schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:10:
[...]

hoezo overbelast?

edit; sorry voor de 2 berichten achter elkaar. Had gemakkelijk in 1 gekunt :'(
Er kan clipping ontstaan als je teveel vraagt van je versterker.

Wikipedia: Clipping (signal processing)
In the audio domain, clipping may be heard as general distortion or as pops.
...
When an amplifier is pushed to create a signal with more power than it can support, it will amplify the signal only up to its maximum capacity, at which point the signal will be amplified no further.

[ Voor 17% gewijzigd door Japperrrr op 12-04-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Zet je versterker eens op andere speakers? Maakt niet uit welke impedantie, enkel om te testen op laag volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gricai
Ik heb hier 2 speakertjes liggen van een radio,
en het lijkt mij wel grappig om een soort mini kistje te maken... ( ben ook al bijna klaar met mn kratradio)
Alleen de speakers zijn 8Ohm, en 2 Watt...
Als ik dan de speakertjes aalsuit op de miniversterker (2 x 3watt), van kistradio gaat dat wel goed?
Iemand ervaring, of theorie.? :P

[ Voor 5% gewijzigd door gricai op 12-04-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
Sommigen hier op het forum gebruik noppenschuim en ook in de TS staat er een stukje over. Echter de werking ervan begrijp ik niet. Wat is de theorie erachter? Krijg je er meer bass van? En zoja waarom dan?
Is het een kwestie van je complete binnenkant beplakken met schuim of is er een strategie, enkel de achterwand ofzoiets. Misschien zelfs een formule?
Lijkt me wel interessant om hier iets over te leren want ik snap niet dat noppenschuim, wat in mijnogen juist geluid dempt, ten goede kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
gricai schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 21:59:
Ik heb hier 2 speakertjes liggen van een radio,
en het lijkt mij wel grappig om een soort mini kistje te maken... ( ben ook al bijna klaar met mn kratradio)
Alleen de speakers zijn 8Ohm, en 2 Watt...
Als ik dan de speakertjes aalsuit op de miniversterker (2 x 3watt), van kistradio gaat dat wel goed?
Iemand ervaring, of theorie.? :P
Moet kunnen, maar dan heb je wel maar de helft(3/2=1,5W) vermogen.
NIB0R schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 22:01:
Sommigen hier op het forum gebruik noppenschuim en ook in de TS staat er een stukje over. Echter de werking ervan begrijp ik niet. Wat is de theorie erachter? Krijg je er meer bass van? En zoja waarom dan?
Is het een kwestie van je complete binnenkant beplakken met schuim of is er een strategie, enkel de achterwand ofzoiets. Misschien zelfs een formule?
Lijkt me wel interessant om hier iets over te leren want ik snap niet dat noppenschuim, wat in mijnogen juist geluid dempt, ten goede kan komen.
Je vergroot zeg maar virtueel het volume van je kist. Het noppenschuim vertraagd de geluidsgolven binnen in je kist waardoor je in theorie hetzelfde effect krijgt als bij een grotere kist. Een grotere kist is bijna in alle gevallen gunstig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gricai
Japperrrr schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 22:05:
[...]

Moet kunnen, maar dan heb je wel maar de helft(3/2=1,5W) vermogen.

[...]

Je vergroot zeg maar virtueel het volume van je kist. Het noppenschuim vertraagd de geluidsgolven binnen in je kist waardoor je in theorie hetzelfde effect krijgt als bij een grotere kist. Een grotere kist is bijna in alle gevallen gunstig :)
hmm, oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens bedankt voor de tips. ik ga morgen even kijken wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand bezig met een nieuw deel? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonasvanS
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 23:00:
Is er al iemand bezig met een nieuw deel? :D
Er kunnen nog minstens 200 posts bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik heb weer eens met me slaapkop niet opgelet 8)7
de andere topics gaan ook tot pagina 43 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
Ik zie hier Boschmann 250 watt RMS speakers in een eendagsaanbieding:

http://www.avao.nl/avao-van-de-dag/

Specificaties:

Maximaal vermogen: 500 Watt
RMS vermogen: 250 Watt
Frequentiebereik: 35Hz – 26kHz
Impedantie: 4 Ohm
Gevoeligheid: 93dB
Inbouwdiepte: 85mm

Een beetje overkill voor een TA2024, maar voor een 100 watt versterker lijken me deze wel mooi. Prijs is 46,50 euro trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dat is geen overkill hoor, zo werkt dat niet bij luidsprekers..... Zijn juist erg geschikt voor een TA2024, MCA200 of andere 12V versterker.

Die kistjes die er daar bij zitten zijn niet echt bevorderlijk voor je basweergave, maar wel handig. Verder niet teveel kwaliteit verwachten van boschmann (al is het voor een kratje goed genoeg.)
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
  • Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
  • Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
  • Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink