Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 11] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 60.368 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou mijn kratradio is dan ook eindelijk af! :)

Gebruikte materiaal: marquant autoradio/speakers onbekend?/scooter accu/ hout/HPL/ verschillende rotzooi:P

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/21/1303386713-940.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/21/1303401050-560.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/21/1303401201-070.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/21/1303401276-620.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
JoostRe schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:53:
@Wesleytjuh, ik zou een LiFePo kopen, LiPo's gaan niet zo lang mee en het laatste wat je wilt is een brandende kistradio. (zie: www.youtube.com/watch?v=dree0rTr1HM)
Tja, mooie van dat is dat precies hetzelfde met LiPo gezegt werd, deze zouden veel langer meegaan dan standaard Li-ion cellen. Blijkt achteraf reuze mee te vallen. LiFePO hetzelfde verhaal. Je (ont)laadmethode is veruit het belangrijkste voor je levensduur.

Voordelen LiPo
  • Meer capaciteit/gewicht
  • Meer capaciteit/inhoud
  • Meer capaciteit/prijs
  • Beter verkrijgbaar
  • Meer keuzes in laadmethode/beveiliging
Nadelen
  • Spanning is niet ideaal (bij 4 cellen 16.8V tot 14.4V, 3 cellen 12.6V tot 10.8V)
  • Veiligheid, maar dit heeft alles te maken met je beveiliging en laadmethode
Voordelen LiFePO
  • "levensduur"
  • Spanning (4 cellen 14.8V tot 13.2V)
  • Veiligheid
Nadelen
  • Minder capaciteit/gewicht
  • Minder capaciteit/prijs
  • Minder capaciteit/inhoud
  • Duur
  • Weinig keuze
  • Minder keuze in laadmethodes en beveilging
Wat denken jullie?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik adviseer je nog steeds om voor de LifePo te gaan, heb hier meerdere lipo's liggen en levensduur is matig terwijl het toch wel een van de betere lipo's zijn (kunnen ontladen worden met 200A, met pieken van 250A). Het verschil in gewicht is te verwaarlozen als je kijkt naar de capaciteit die je gaat gebruiken (ga ervan uit dat je geen accu's van meer dan 5Ah gaat gebruiken voor je minikistradio?). Je render ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
JoostRe schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:40:
Ik adviseer je nog steeds om voor de LifePo te gaan, heb hier meerdere lipo's liggen en levensduur is matig terwijl het toch wel een van de betere lipo's zijn (kunnen ontladen worden met 200A, met pieken van 250A). Het verschil in gewicht is te verwaarlozen als je kijkt naar de capaciteit die je gaat gebruiken (ga ervan uit dat je geen accu's van meer dan 5Ah gaat gebruiken voor je minikistradio?). Je render ziet er veelbelovend uit!
Ik neig ook wel naar die richting. Het gewicht maakt me ook niet zo zeer uit maar het is toch wel zo'n 30% capaciteit minder per cm3, terwijl ik juist op inhoud wil beperken. En het is ook vooral de verkrijgbaarheid van de cellen en elektronica wat me tegenhoudt. Klein extra detail is ook dat LiPo's "vierkant" te verkrijgen zijn, je maakt dus beter gebruik van je ruimte dan met cylindrische cellen.

Edit: Wat is matig? 300 cycles? En hoe gebruik je ze? In de RC wereld zie je ze bijvoorbeeld vaak misbruikt worden, door niet de minimum spanning aan te houden, en de accu's ver op te laden waardoor er minder cycles mogelijk zijn.

Mijn laptop bijvoorbeeld, gebruikt ook LiPo's, en zit na 830 cycles nog op 97% health. Maar deze stopt dan ook netjes met ontladen bij 3.6V per cel, en laadt tot 4.2V per cel.

[ Voor 29% gewijzigd door wesleytjuh op 21-04-2011 23:40 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Heb net de accusafe schakeling gebouwd met het pakketje van Wesley. En ik moet zeggen dat het pakje zoals wordt opgestuurd erg mooi is!

Nou weet ik niet of ik iets fout heb gedaan met solderen maar ik heb het volgende:
- als ik hem aansluit op een accu met meer dan 11.5 springt hij aan.
- druk ik het rode knopje in dan gaat hij "uit" (voeding op versterker en lader op accu)
- laat ik het knopje weer los dan gaat hij weer aan

Ik had begrepen dat hij dan "uit" zou blijven maar dat gebeurde dus niet.

Heb ik iets fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
boppos schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:00:
Heb net de accusafe schakeling gebouwd met het pakketje van Wesley. En ik moet zeggen dat het pakje zoals wordt opgestuurd erg mooi is!

Nou weet ik niet of ik iets fout heb gedaan met solderen maar ik heb het volgende:
- als ik hem aansluit op een accu met meer dan 11.5 springt hij aan.
- druk ik het rode knopje in dan gaat hij "uit" (voeding op versterker en lader op accu)
- laat ik het knopje weer los dan gaat hij weer aan

Ik had begrepen dat hij dan "uit" zou blijven maar dat gebeurde dus niet.

Heb ik iets fout gedaan?
Hm, het lijkt erop alsof je aanknop ingedrukt blijft. Hij hoort ook niet aan te gaan zonder dat je op het aanknopje drukt. Wat gebeurt er als je het stekkertje van de aan knop niet aansluit?

Het hoort iig niet nee ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbeh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 11:54
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:12:
[...]

ajohh leg de MCA in je onderdelen bak daar ligt ie van mij ook een ta2024 is veeel beter en goedkoper en zuiniger ect
Hmmm, ga als vervanging voor de MCA in mijn kist een TA2024 bestellen. Dus de MCA is ongebruikt, anders moet ik 2x een TA2024 hebben. Word me op dit moment even te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
wesleytjuh schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:04:
[...]

Hm, het lijkt erop alsof je aanknop ingedrukt blijft. Hij hoort ook niet aan te gaan zonder dat je op het aanknopje drukt. Wat gebeurt er als je het stekkertje van de aan knop niet aansluit?

Het hoort iig niet nee ;).
het was het zwarte knopje dat bleef hangen... heb er nog wel ergens 1 dus weet ik waar ik morgen mee kan beginnen... dank wesley!!!!

Voor alle anderen hier ik kan zo'n accusafe aan raden!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
boppos schreef op donderdag 21 april 2011 @ 23:32:
[...]

het was het zwarte knopje dat bleef hangen... heb er nog wel ergens 1 dus weet ik waar ik morgen mee kan beginnen... dank wesley!!!!

Voor alle anderen hier ik kan zo'n accusafe aan raden!!!
Mooi ;). Mocht je er geen meer kunnen vinden geef je maar een gil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste project,

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/22/1303444965-170.jpg

is af :)

Inhoud:
- Mp3 Decoder
- Ta2024
- Battery holder 8 x AA
- Marquant 10 cm speaker 1x

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:41:
Mijn eerste project,

[afbeelding]

is af :)

Inhoud:
- Mp3 Decoder
- Ta2024
- Battery holder 8 x AA
- Marquant 10 cm speaker 1x
_/-\o_ Deze verdient de originalteits prijs van Deeltje 11! Hoe klinkt dat nu? Ga je het hout nog verven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

That is so awesome, kan je van meerdere hoeken fotos tonen?

Hoe lang gaan de batterijen mee =)? En hoe heb je de speaker aangesloten? Aangezien het 1 speaker is en het stereo versterker is.

Wat ik me ook net bedenk.. loop je niet het risico dat alles veels te heet word aangezien de pan snel zal opwarmen in de zon?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ahahahaha,

orginaliteitsprijs vet! :*)

dat hout wordt nog wel geverfd inderdaad,

En de batterijen gaan ongeveer 7 volle speel uren mee denk ik,
het is niet zo veel maar ik denk dat dat komt doordat de batterijenhouder tegen het magnetische gedeelte van de speaker zit.

Hoe ik de speaker heb aangesloten,
gewoon alles aan elkaar koppelen maar dan hou je op de ta2024 alleen een input en output over,

Warm, warm wordt ie opzich wel maar hoe ik dat oplos is ten tweede :)

Ook had ik nog 1 vraagje, maakt een modded ta2024 veel verschil tussen een 'gewone' ta2024?

Bedankt voor de reacties trouwens :P

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/128179.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/128180.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:19:

gewoon alles aan elkaar koppelen maar dan hou je op de ta2024 alleen een input en output over,

Krijg je dan niet vertekend geluid? Lijkt mij dat je dan een kanaal mist?

En qua warmte zou ik denk gewoon paar gaten in het hout boren, scheelt al een boel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 11:19:
ahahahaha,

orginaliteitsprijs vet! :*)

dat hout wordt nog wel geverfd inderdaad,

En de batterijen gaan ongeveer 7 volle speel uren mee denk ik,
het is niet zo veel maar ik denk dat dat komt doordat de batterijenhouder tegen het magnetische gedeelte van de speaker zit.

Ook had ik nog 1 vraagje, maakt een modded ta2024 veel verschil tussen een 'gewone' ta2024?

Bedankt voor de reacties trouwens :P

[afbeelding]

[afbeelding]
Warmte zal reuze meevallen, pas wanneer je een zwarte pan hebt moet je gaan uitkijken. Deze zilvere pan zal het meeste zonlicht weerkaatsen. Mocht je TA2024 toch te warm worden schakelt de beveiliging in.

Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat de magneet invloed op je batterijen heeft, dit heeft het niet ;).

De modded TA2024 gaat best wat harder dan een normale ja, omdat de ingangsweerstand van deze verlaagd is. Dit zorgt ervoor dat het geheel harder gaat wanneer in gebruik met een telefoon of MP3 speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha,
dan moet ik dat binnenkort maar ff zien te regelen :P

zelf vind ik het geluid wel beter dan verwacht je krijgt een goeie bass met die plaat erop
en dat vertekende geluid vind ik zelf wel mee vallen,

maar ik ga lekker genieten van het weer en de muziek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin steeds meer interesse te krijgen weer in de kist/krat radio en heb allerlei schemas door gekeken en denk dat ik de basis variant enigzins begrijp.

Wat ik echter niet begrijp is hoe ik de accu oplaad als versterker ook is aangesloten op de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 12:02:
Ik begin steeds meer interesse te krijgen weer in de kist/krat radio en heb allerlei schemas door gekeken en denk dat ik de basis variant enigzins begrijp.

Wat ik echter niet begrijp is hoe ik de accu oplaad als versterker ook is aangesloten op de accu?
  • Je kan een schakelaar tussen versterker en accu doen, dat is de simpelste oplossing
  • Een wat betere oplossing is een DPDT schakelaar, hiermee koppel je de accu aan de lader en de versterker aan de (optionele) voeding. Voor een schema moet je even op kratradio.nl kijken.
    http://www.kratradio.nl/w...er-accu-en-versterker.png
  • Laatste oplossing is een AccuSafe gebruiken, deze schakelt automatisch op de voeding wanneer deze aangesloten is en koppelt dan de accu aan de lader. Ook schakelt deze automatisch de versterker los van de accu wanneer deze te leeg raakt. Zie:
    http://www.kistradio.nl/w...99202b69275a79cbcc1e9eb5d

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 22-04-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Ik heb gisteren de ingangssignaal gecombineerd en het lijkt wel of die nu zachter gaat. Kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:44
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/04/22/1303459194-240.jpg
Ook maar eens posten, deze twee heb ik een tijdje geleden gemaakt. Beide kratje's bevatten versterkers en speakers uit oude computer speakersetjes. De bovenste word gevoed door boormachineaccu's en de onderste door een scooteraccu. Het onderste kratje heeft ook nog twee speakers aan de zijkant zitten, voor de hoge en middentonen. Klinken beide best aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Het ging hard deze keer :D

Hier kunnen we verder: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 12]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
  • Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
  • Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
  • Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink