Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:21
rare vraag en vind het niet meteen terug in dit topic.. Gebruikt iemand een e-reader als mangareader? zoja ervaringen en welk model.. ben aan het zien want op een tablet lezen is niet altijd even fijn (en noodzakelijk manga is toch zwartwit...)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanthr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 19:03
Volgens mij kunnen veel e-readers wel comic-bestanden lezen (cbr, cbz, een paar posts terug wordt daar iets over genoemd). Lijkt me al mooi genoeg om gewone kleurencomics in zwart wit te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:59
Philflow schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 12:32:
[...]

Heb hem ook op Marktplaats staan. Contact met bieders gehad, ze zijn serieus.

[...]
Let wel op dat ze niet vragen om 'm op te sturen, noch dat de betaling via zoiets als Western Union gaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:53
Zanthr schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 17:24:
[...]

Ik had het dus over dat fysieke toetsenbord op de Kindle3. Een touchscreen toetsenbord lijkt me prima. De hoofdfunctie is lezen!!!
Precies, en daarom wil ik nou juist geen touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 12:32:
[...]

Heb hem ook op Marktplaats staan. Contact met bieders gehad, ze zijn serieus.

[...]

dat dacht ik ook. Trouwens vlgs mij is een nieuwe Kindle toch duurder dan 145,- eur incl. alle kosten.

Edit: ff gechecked.
EUR 138,55
Estimated Tax To Be Collected: EUR 0,00
Import Fees Deposit EUR 22,12
160 euro dus?
Waar heb jij die prijs gecheckt? Bij de amazon.co.uk site zeker? Kijk eens op de amazon.com site... 139$ nog steeds, en in drie dagen thuis.
De dollar staat op 1,439 momenteel, wat de euro prijs dus 96,50 euro maakt.
Tel daar 20$ shipping bij en 19% btw... dan kom je momenteel ingevoerd en verzonden rond de 130 euro uit...
90 euro voor een 8 maanden oude Kindle 3 is dus al geen slecht bod, en 125 is vergeleken met de huidige nieuwprijs veel te veel, want als je een creditcard hebt dan koop je voor 5 euro meer een nagelnieuwe. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2011 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanthr schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 17:30:
Volgens mij kunnen veel e-readers wel comic-bestanden lezen (cbr, cbz, een paar posts terug wordt daar iets over genoemd). Lijkt me al mooi genoeg om gewone kleurencomics in zwart wit te lezen!
Meeste readers kunnen de comicbook formaten aan en in 16 grijstinten zijn ze over het algemeen goed te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dommerick schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 13:15:
Dat hoesje is ideaal. Daardoor durf ik mijn reader altijd in mijn schooltas te gooien. Het beschermt toch meer dan voldoende en zorgt echt voor het stevige gevoel. Nadeel is uiteraard dat de reader er dikker van wordt. Dit houdt ook direct in dat hij zwaarder wordt.
Het hoesje met ingebouwde lamp weegt ongeveer net zoveel als de Kindle 3 zelf, dus effectief verdubbel je het totale gewicht.
Doordat je het hoesje echt kan omklappen en vastzetten met het elastiek leest het erg prettig, en zelfs de niet geheel regelmatige lichtspreiding van de leds vanuit de rechterbovenhoek is in mijn ogen niet storend om zonder bedlampje aan te kunnen lezen zonder je partner uit zijn/haar slaap te houden.... Mocht je zelf tijdens het lezen in slaap kachelen dan schakelt de Kindle als hij in slaapstand gaat ook de leds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 17:28:
rare vraag en vind het niet meteen terug in dit topic.. Gebruikt iemand een e-reader als mangareader? zoja ervaringen en welk model.. ben aan het zien want op een tablet lezen is niet altijd even fijn (en noodzakelijk manga is toch zwartwit...)
ik vind het veel fijner op een ipad, maar ik lees meer strips dan manga. Voor mijn bebook moet ik wel van .cbr .rar of .zip maken voordat het werkt.

Maar voor mijn strips vind ik het niks. Te traag, zoomen is matig.
dommerick schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 13:15:
Dat hoesje is ideaal. Daardoor durf ik mijn reader altijd in mijn schooltas te gooien. Het beschermt toch meer dan voldoende en zorgt echt voor het stevige gevoel. Nadeel is uiteraard dat de reader er dikker van wordt. Dit houdt ook direct in dat hij zwaarder wordt.
Op die manier is een reader bij mij kapot gegaan...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
voordat ik een e-reader koop wil ik ook graag weten hoe het lezen van manga is.
Hierboven lees ik dat 16 grijstinten wel genoeg zou moeten zijn.

Is e-paper snel genoeg om te scrollen van links naar rechts? of zie je de hele pagina in 1 keer op je scherm?(en heb je dus pech als de letters te klein zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:43

Goner

What can I do you for ?

avec_style schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 13:49:
voordat ik een e-reader koop wil ik ook graag weten hoe het lezen van manga is.
PDF ??
Ben benieuwd naar ervaringen ... heb thuis 2 manga/anime/comix freakjes :+
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 12:56:
Voor mijn bebook moet ik wel van .cbr .rar of .zip maken voordat het werkt.
Ik heb laatst eens een .cbr (M.Rex) opgehaald, maar dat was gewoon een archive met PDF-jes ... toch ? Gaat het om de extensie ?

Overigens moest ik op een 19 inch PC scherm al zoomen en scrollen om alles goed te kunnen lezen. Wordt op een e-reader nog wat moeizamer.

[ Voor 46% gewijzigd door Goner op 01-06-2011 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 22:21
PDF kan erg goed als deze op maat zijn van een e-reader. Als je moet scrollen raad ik toch een tablet aan, daar heb je dan meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:08:
Ik heb laatst eens een .cbr (M.Rex) opgehaald, maar dat was gewoon een archive met PDF-jes ... toch ? Gaat het om de extensie ?
een .cbr bevat meestal afbeeldingen, met pdfjes ben ik hem nog niet tegengekomen. Het is inderdaad een archive.

Nu lees ik zelf wel strips, maar nooit manga, dus het kan best dat die manga's in pdf formaat zijn. Al lijkt me dat wat onlogisch omdat het meer werk is om te maken.

Maar als er hier mensen zijn die strips willen lezen, dan doe je jezelf geen plezier met een ereader. Koop een ipad. Dat ding is gemaakt om strips te lezen. Ik heb een aantal stripverzamelaars in mijn vriendenkring en die zijn verzot op hun ipad en lezen daarop bijna alleen strips.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39, je hebt je pm niet aanstaan, ik wilde je deze link sturen: http://toxaris.nl/epub
Zeer veel info over het maken van epubs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 10:52

spanx

_Sp[A]nX_

Wat is de beste e-reader voor nederlandse boeken(markt) ? Ik zat zelf aan de Sony PS 650 te denken (duurzaamheid).

Het is voor mijn schoonmoeder en nu ik enkele reviews heb gezien neig ik naar sony. Moet minimaal 6" zijn.
Sony ondersteund ook ePub (wat een standaard is) die de kindle niet ondersteund.

Wat is in nederland een standaard voor nederlandse boeken?

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:14:
Nick39, je hebt je pm niet aanstaan, ik wilde je deze link sturen: http://toxaris.nl/epub
Zeer veel info over het maken van epubs
Dank je, hoewel ik (klinkt hooghartig maar zo bedoel ik het niet) het meeste ken en de tutorials geschreven heb is het altijd even handig om te zien hoe een ander het doet.
Abbyy heeft toch wat onhebbelijkheden, zoals de comby 'Ik...Zodra een regel begonnen wordt met een conversatie 'Ik wil... of 'Is ze... dan haalt Abbyy de ' weg en maakt van de hoofdletter I een i.
Stomweg alle ik's veranderen in Ik kan natuurlijk niet.. van weleens wordt altijd weieens gemaakt, dus misschien eens wat nieuwe inzichten opdoen.
Nadeel is wel van mezelf dat als ik eenmaal een programma gebruik er niet snel meer van af wijk.
In de dos tijd was dat bv met Norton commander en dat is nu met total commander.
Ik zou ook bijna een moord doen voor een reader die de mogelijkheid biedt al lezende correcties aan te maken, ik kan ze slechts markeren..
Gelukkig kan ik nu ook boeken laten scannen bij een vriend,die werkt bij een drukkerij en die hebben daar een apparaat, dat hou je niet voor mogelijk..je zet het boek op een soort van schildersezel,het bladert,scant,en het komt er zo als PDF uit... vrees alleen dat ik heel wat readers kan kopen voor de prijs van dat ding.
Ze krijgen zelfs digitaliseer opdrachten van het rijk..
Maar goed, ik draaf door.. zal PM aanzetten en heel hartelijk bedankt voor de suggestie,hou me graag aanbevolen als je meer ziet van dit soort dingen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spanx schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:14:
Wat is de beste e-reader voor nederlandse boeken(markt) ? Ik zat zelf aan de Sony PS 650 te denken (duurzaamheid).

Het is voor mijn schoonmoeder en nu ik enkele reviews heb gezien neig ik naar sony. Moet minimaal 6" zijn.
Sony ondersteund ook ePub (wat een standaard is) die de kindle niet ondersteund.

Wat is in nederland een standaard voor nederlandse boeken?
Epub.
Wat readers betreft is de Bebook Neo, de Bebook en de Sony een goede,ik denk wel dat de 650 teveel mogelijkheden biedt voor "gewoon" lezen,maar het is een pracht ding.
Kijk eens op BOL, daar kan je ze makkelijk vergelijken.
En dan googlen op gebruikers ervaringen er mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Nick39 op 02-06-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:07:
een .cbr bevat meestal afbeeldingen, met pdfjes ben ik hem nog niet tegengekomen. Het is inderdaad een archive.
Oeps, inderdaad ; het zijn .jpg pics ...

Voordeel van manga-boekjes (vwb e-reading) is wel dat ze kleiner zijn dan de meeste comics/strips, iets kleiner dan A5. En ook vaak zwart-wit (zoals Monster). altijd zwart-wit (net even de verzameling v/d kids gechecked)

[ Voor 7% gewijzigd door Goner op 02-06-2011 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Goner schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:10:
[...]

Oeps, inderdaad ; het zijn .jpg pics ...

Voordeel van manga-boekjes (vwb e-reading) is wel dat ze kleiner zijn dan de meeste comics/strips, iets kleiner dan A5. En ook vaak zwart-wit (zoals Monster). altijd zwart-wit (net even de verzameling v/d kids gechecked)
Dat zou prima op een e-reader kunnen. Ik 'herprint' mijn pdf's ook altijd naar a5 en dat leest prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyleo schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:17:
[...]

Dat zou prima op een e-reader kunnen. Ik 'herprint' mijn pdf's ook altijd naar a5 en dat leest prima.
a5 zou het normale formaat zijn ? want ik krijg als "afdruk" opties b1 b2 en dat soort iso maten,maar wat is nou een normaal boek, ik "herprint" niet zoveel pdf's met cute pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb zelf op de Kindle een paar Manga's staan. Het 6" schermpje is eigenlijk net iets te klein. Het is goed te doen om een comic te lezen maar soms heb je wat karakters welke gewoon net iets te klein zijn.

Comics staan gewoon als JPG in een mapje trouwens. Je gebruikt ze verder net zoals een boek. De Kindle houd ook bij waar je bent gebleven.

[ Voor 14% gewijzigd door Joolee op 02-06-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03

Rhapsody

In Metal We Trust

Cyleo schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:17:
[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar. Met wat voor software doe je dat?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Net een nieuwe Kindle 3 gekocht (ad-supported variant) inclusief hoesje en nog wat andere prullaria (screenprotector, oordopjes, schermdoekje) voor 950 RMB = 100 euro hier in Beijing. Niet echt goedkoper dan online bestellen, maar aangezien ik de post hier in China niet zo vertrouw was ik blij hem hier in de electronics market te vinden.

Wat een topding! Voor die 100 euro ga ik het echt aan iedereen aanraden, het leest heerlijk en is ideaal voor op reis met z'n lage gewicht, kleine volume en lange batterijduur. Daarbij storen die advertenties me echt helemaal niet, prima manier om wat geld te besparen! De 3G variant zie ik het voordeel niet zo van in, hoewel het natuurlijk wel gaaf is om wereldwijd te kunnen Wikipedia'en :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal vanavond even wat testen met strips / manga doen op de bebook one (2 jaar oud) en sony 350 (paar maanden oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Rhapsody schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:18:
[...]
Een PDF printer zou je een heel eind op weg moeten helpen denk ik :) Als je een originele PDF opent kun je via die printer naar een bepaald papierformaat afdrukken, vervolgens kun je in Adobe Reader aangeven hoe het schalen moet gebeuren.

Tenminste, ik vermoed dat dit een mogelijke oplossing is :)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhapsody schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:18:
[...]
Cute PDF writer. (gratis)
http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
Ook het OCR pakket ABBy professional installeert een dergelijke virtuele printer.
In werkelijkheid wordt je document dus niet uitgeprint,maar verkleind opgeslagen.
Niet via adobe de scaling gaan regelen, dat moet je in Cutepdf zelf doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Nick39 op 03-06-2011 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
Kreeg net een mailtje van bol dat levering toch later werd dan de 6e juni
Uiterlijk 16 juni. En ik was er nog aardig vlot bij met bestellen.

Tgaat over iRiver story HD. Nog andere mensen die hem besteld hebben hierzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Torched schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 14:51:

Zelf nog geen nieuw mailtje gehad. Las ook al ergens dat iemand een mailtje had gehad waarin stond dat er nog een mogelijk leverdatum kon worden gegeven (ereader forum ofzo).

In mijn mailtje dat ik de 26ste heb gekregen staat uiterlijk 8 juni. Ben erg benieuwd.

Wanneer heb jij besteld? Mijn bestelling is van 17 mei. Misschien dat ze de bestellingen op volgorde van binnenkomst afwerken.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft die pdf discussie / .cbr manga discussie:

Calibre kan .cbr gewoon omzetten naar epub of lrf (voor de sony). Daarnaast zijn er genoeg readers die .rar kunnen lezen (dus .cbr hernoemen naar .rar).

Verder kan dit gratis programma automatisch .cbr omzetten naar .pdf zonder gedoe met zelf printen:
http://jomic.sourceforge.net/

Een pdf printertje is natuurlijk handig om geinstalleerd te hebben, maar het kan veel en veel eenvoudiger als het om die strips / manga's gaat. Als je net als ik honderden strips hebt is het handmatig echt teveel werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:08:
Wat betreft die pdf discussie / .cbr manga discussie:
Een pdf printertje is natuurlijk handig om geinstalleerd te hebben, maar het kan veel en veel eenvoudiger als het om die strips / manga's gaat. Als je net als ik honderden strips hebt is het handmatig echt teveel werk.
CutePDF is idd handig voor een paar exemplaren,moet je honderden dingen gaan doen dan lijkt CutePDF me een ramp,dan is de door jou genoemde util handiger of Calibre.
Strips hebben me nooit kunnen boeien,behalve Suske en Wiske toen er nog geen opvoedkundige boodschappen in verstopt zaten,of Guust Flater.. niet dat iemand het me uit hoeft te leggen,heb al veel over het woord manga gehoord maar kan me er totaal niets bij voorstellen,krijg nog het meest de beelden ala Pokemon waarin iedereen van die enorme ogen heeft, visioenen..

Moet je veel renamen dan is total commander handig.. batch rename, voila.

[ Voor 4% gewijzigd door Nick39 op 03-06-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf deze pdf printer:
http://www.bullzip.com/products/pdf/info.php

handig daaraan is dat hij de bestandslocatie + naam waar je opslaat kan onthouden. Dat vind ik zelf een fijne optie. Gebruik het eigenlijk alleen als hier de inkt thuis op is en ik wat moet opslaan om ergens anders te printen.
Nick39 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 16:17:
krijg nog het meest de beelden ala Pokemon waarin iedereen van die enorme ogen heeft, visioenen..
En van rechts naar links lezen, dat moet je ook even weten. Als je dat vergeet begin je aan het einde 8)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2011 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
.Gertjan. schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:55:
[...]

Zelf nog geen nieuw mailtje gehad. Las ook al ergens dat iemand een mailtje had gehad waarin stond dat er nog een mogelijk leverdatum kon worden gegeven (ereader forum ofzo).

In mijn mailtje dat ik de 26ste heb gekregen staat uiterlijk 8 juni. Ben erg benieuwd.

Wanneer heb jij besteld? Mijn bestelling is van 17 mei. Misschien dat ze de bestellingen op volgorde van binnenkomst afwerken.
De 24e dus dat zou wel eens kunnen kloppen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:11

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb em ook besteld, maar (nog) geen mailtje ontvangen dat de levering later is dan de beloofde 6 juni.

Ach, de vrouw heeft toch al geraden dat ze een ereader krijgt voor haar verjaardag (typisch vrouwen weer, ze kent mij beter dan ik mijzelf 8)7 )
Eerst vond ze het onzin, maar nu ik bijna al haar favo's van usenet heb gehaald, vindt ze het toch spannend :)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pinda powerrr schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 20:38:
[...]

Ik heb em ook besteld, maar (nog) geen mailtje ontvangen dat de levering later is dan de beloofde 6 juni.

Ach, de vrouw heeft toch al geraden dat ze een ereader krijgt voor haar verjaardag (typisch vrouwen weer, ze kent mij beter dan ik mijzelf 8)7 )
Eerst vond ze het onzin, maar nu ik bijna al haar favo's van usenet heb gehaald, vindt ze het toch spannend :)
Nu nog een snelle glasvezelverbinding en je kunt je hart ophalen met boeken op usenet :P
En ach... vrouwen hebben voor dat soort verrassingen altijd een soort zevende zintuig, dus helaas, maar ze zijn altijd toch wel blij met wat ze krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 20:28

x-man

Proud newbie!

Wat raar dat ze op bol.com nogsteeds 6 juni hebben staan als leveringsdatum voor de iRiver Story HD. Ik heb hem nog niet besteld, wacht nog de reviews af.

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:35:
[...]

Nu nog een snelle glasvezelverbinding en je kunt je hart ophalen met boeken op usenet :P
off-topic
Snelle verbinding heb ik al Ron, zit nu op Ziggo 120 Mbit, dus moet straks inleveren met een 100 Mbit glas abbo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:35:
[...]

En ach... vrouwen hebben voor dat soort verrassingen altijd een soort zevende zintuig, dus helaas, maar ze zijn altijd toch wel blij met wat ze krijgen :P
Voor boeken heb je ook 100mbit glasvezel nodig. Anders duurt het echt te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Laatst online: 09-10 18:26
Ik ben me aan het orienteren op de e-reader markt en kwam ook de Pocketbook (602 en 603) tegen. Alleen kan ik hier op het forum daar weinig informatie over vinden. Heeft iemand ervaring met deze e-reader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:32:
En van rechts naar links lezen, dat moet je ook even weten. Als je dat vergeet begin je aan het einde 8)
Dat is een grapje neem ik aan ?? mij kan je op dat gebied alles wijsmaken, de enige strip die ik vroeger graag las was Dick Tracy... in mijn 20er jaren weggegooid.. zouden nu een fortuin waard zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torched schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 02:00:
[...]

Voor boeken heb je ook 100mbit glasvezel nodig. Anders duurt het echt te lang
Voor bestandjes van 300 K... grapje neem ik aan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Nick39 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:57:
[...]

Voor bestandjes van 300 K... grapje neem ik aan ??
Was ook het eerste wat ik dacht. Zelfs de verzamelingen die je op usenet vindt zijn vaak niet zo heel erg groot.

Als je 1 MB per boek haalt is het veel :) Kans is klein dat je sneller leest dan download :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:33
Henry65 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:29:
Ik ben me aan het orienteren op de e-reader markt en kwam ook de Pocketbook (602 en 603) tegen. Alleen kan ik hier op het forum daar weinig informatie over vinden. Heeft iemand ervaring met deze e-reader?
Op Mobileread kun je de nodige ervaringen vinden. Samengevat komen die erop neer dat PocketBook zijn goede naam te grabbel heeft gegooid door readers uit te leveren met duidelijk onaffe firmware en vervolgens voortdurend updates te beloven die dan maar mondjesmaat of helemaal niet komen. 't Zijn geen slechte apparaten, maar hun beloften maken ze voorlopig niet waar, en misschien wel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:56:
[...]

Dat is een grapje neem ik aan ?? mij kan je op dat gebied alles wijsmaken, de enige strip die ik vroeger graag las was Dick Tracy... in mijn 20er jaren weggegooid.. zouden nu een fortuin waard zijn :(
Manga's begin je achterin het boek met lezen en lees je van rechts naar links. Dit doen ze om de japanse manier van lezen te behouden meen ik. Maar misschien zijn er ook manga's aangepast voor de Europese markt?

In Japan zijn alle boeken trouwens zo, ze beginnen altijd achterin en lezen van rechts naar links. Maar het is maar net wat je gewend bent, net als het links rijden in Engeland bijvoorbeeld.
.Gertjan. schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:26:
Zelfs de verzamelingen die je op usenet vindt zijn vaak niet zo heel erg groot.
het is niet toegestaan om te hinten naar illegale software, hier vallen digitale boeken ook onder.

[ Voor 52% gewijzigd door Bullet NL op 06-06-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pinda powerrr schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:57:
[...]

off-topic
Snelle verbinding heb ik al Ron, zit nu op Ziggo 120 Mbit, dus moet straks inleveren met een 100 Mbit glas abbo :+
Ik snap echt niet dat je dan over gaat naar glas :P
Nee, hoor, geintje, glasvezel is de toekomst, en daar kan je als slimme "meid" maar beter op zijn voorbereid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
het is niet toegestaan om te hinten naar illegale software, hier vallen digitale boeken ook onder.

[ Voor 89% gewijzigd door Bullet NL op 06-06-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel een Russisch - Engels woordenboek op mijn reader, maar om nu in het Russisch te gaan lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:43:
[...]

Manga's begin je achterin het boek met lezen en lees je van rechts naar links. Dit doen ze om de japanse manier van lezen te behouden meen ik. Maar misschien zijn er ook manga's aangepast voor de Europese markt?

In Japan zijn alle boeken trouwens zo, ze beginnen altijd achterin en lezen van rechts naar links. Maar het is maar net wat je gewend bent, net als het links rijden in Engeland bijvoorbeeld.
Ik vind van achter naar voren lezen altijd veel fijner met tijdschriften :)

Verder gebruik ik inderdaad CutePDF voor opnieuw afdrukken. Tenzij de pfd's netjes zijn met ocr laag, dan kan Calibre het mooier naar een epub omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik zie net op Bol.com dat de levertermijn veranderd is naar 2-4 dagen. Die stond altijd op 6-6-2011

Ben benieuwd!

edit: Bij Wehkamp staat de levertermijn op een week.

[ Voor 6% gewijzigd door pinda powerrr op 05-06-2011 19:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

pinda powerrr schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:09:
[...]

Ik zie net op Bol.com dat de levertermijn veranderd is naar 2-4 dagen. Die stond altijd op 6-6-2011

Ben benieuwd!

edit: Bij Wehkamp staat de levertermijn op een week.
Zag het ook al :) Hopelijk komt hij de 8ste binnen (zoals beloofd in het mailtje) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Ik heb net bol gebeld over de levertijd van de iriver story hd. Bij de vrouw die ik aan de telefoon had was niets bekend,. Ze zou het doorzetten naar de betreffende afdeling. Ik krijg een mailtje als er meer bekend is. Uiterlijke termijn voor het mailtje is 1 week -_-' als ik over 2 uur nog niets heb gehoord bel ik nog wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Is de Iriver zoveel beter dan ?

Mijn vrouw wil nadat mijn schoonmoeder er een heeft aangeschaft (PRS650) er ook een. Vind de Iriver wel een mooi apparaat.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Sc0rPi0N schreef op maandag 06 juni 2011 @ 10:41:
Dat weet nog niemand hier, want niemand hier heeft 'm al in handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Joolee schreef op maandag 06 juni 2011 @ 10:38:
Ik heb net bol gebeld over de levertijd van de iriver story hd. Bij de vrouw die ik aan de telefoon had was niets bekend,. Ze zou het doorzetten naar de betreffende afdeling. Ik krijg een mailtje als er meer bekend is. Uiterlijke termijn voor het mailtje is 1 week -_-' als ik over 2 uur nog niets heb gehoord bel ik nog wel een keer.
Centralpoint heeft hem op eind juni gezet en Wehkamp zegt 5 - 7 dagen levering.
Als bol nu aangeeft 2-4 dagen zullen ze toch wel vrij spoedig kunnen leveren :? De datum is van "verwacht" naar 7 dagen naar 2-4 dagen gegaan. Zullen ze vast met een reden doen...

Ik wil mijn iRiver Story HD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Sc0rPi0N schreef op maandag 06 juni 2011 @ 10:41:
Ik heb daar eerlijk gezegd ook geen idee van. Ik ben puur op de specs af gegaan en de reviews van andere modellen van Iriver, dus een blinde gok :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ze gebruiken hetzelfde scherm, alleen de iRivir is gewoon erg scherp geprijst. Omdat er zoals gezegd nog geen reviews van zijn valt ook nog niet echt te zeggen welke beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Cyleo schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:19:
Ze gebruiken hetzelfde scherm, alleen de iRivir is gewoon erg scherp geprijst. Omdat er zoals gezegd nog geen reviews van zijn valt ook nog niet echt te zeggen welke beter is.
Zelfde? iRiver is toch de eerste met een 1024x768 scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ik zit wel niet te wachten op de iRiver, maar zag toevallig in deze thread iemand van een importeur zeggen dat-ie de 2e week van juni geleverd zou worden ...
Ziet er wel mooi uit, 1024x768 op de plaatjes ...

Ik ben zelf in blijde afwachting van een Icarus ... aanbieding bij ECI. Gewoon een eenvoudige e-reader, als het echt bevalt kan ik altijd nog naar het hogere segment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Goner schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:23:
Ik zit wel niet te wachten op de iRiver, maar zag toevallig in deze thread iemand van een importeur zeggen dat-ie de 2e week van juni geleverd zou worden ...
Ziet er wel mooi uit, 1024x768 op de plaatjes ...
Dat zou dus deze week zijn :P
Ik ben zelf in blijde afwachting van een Icarus ... aanbieding bij ECI. Gewoon een eenvoudige e-reader, als het echt bevalt kan ik altijd nog naar het hogere segment :+
ECI, alleen bij die naam draait mijn maag zich om, maar goed dat is gebaseerd op "vroeger".

Weet niet wat hoog/laag segment is bij e-readers, vroeger waren ze vrij exclusief en mocht je diep in de buidel tasten, tegenwoordig lijken de prijzen flink onder druk te staan. Eerst gekeken voor een tablet, maar die zijn in de lage klasse zwaar waardeloos qua kwaliteit, wil je iets goed dan betaal je je helemaal blauw. Daarbij komt dat het niet echt lekker voor je ogen is zo'n tablet (itt een e-reader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

.Gertjan. schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:28:
Weet niet wat hoog/laag segment is bij e-readers,
Bij 'hoog' denk ik aan apparaten met wi-fi, G3, backlight, high-res ... daar betaal je gauw wat meer voor. Vond €129 voor een e-reader incl. lederen beschermhoes best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Goner schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:59:
[...]

Bij 'hoog' denk ik aan apparaten met wi-fi, G3, backlight, high-res ... daar betaal je gauw wat meer voor. Vond €129 voor een e-reader incl. lederen beschermhoes best redelijk.
Ah zo, Wifi zit wel op de iRiver HD, high-res ook, verder is het volgens mij behoorlijk budget :)

Moet alleen nog even speuren voor een hoes, dat zal ook wel even duren voordat die beschikbaar komen. In Duitse shops zie ik wel wat dingen langs komen, maar wil toch wel het liefst in een Nederlandse shop bestellen (of via Amazon.de).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

.Gertjan. schreef op maandag 06 juni 2011 @ 13:01:

Moet alleen nog even speuren voor een hoes, dat zal ook wel even duren voordat die beschikbaar komen. In Duitse shops zie ik wel wat dingen langs komen, maar wil toch wel het liefst in een Nederlandse shop bestellen (of via Amazon.de).
Linkje?
Ik durf wel via Dld te bestellen, maar had nog niks gevonden. Kon ook nergens de afmetingen van het ding vinden om ergens een universele te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

pinda powerrr schreef op maandag 06 juni 2011 @ 13:04:
[...]

Linkje?
Ik durf wel via Dld te bestellen, maar had nog niks gevonden. Kon ook nergens de afmetingen van het ding vinden om ergens een universele te kopen.
http://www.comtech.com/IRiver-Story-HD-Cover-vertikal-schwarz_detail_24764.html

Moest hem even opnieuw googlen, maar met iriver story hd cover kaufen kwam deze boven water. Linkje was paars, dus had hem al gezien. Overigens bied in nederland Ereadershop de Story HD aan met cover (meer een sleeve), maar durven daar 215 euro voor te vragen. Overigens geven zij ook slechts enkele dagen levertijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

als de HD even groot is als de normale Story :

http://www.pdashop.nl/pro...anpid=1512781589405750273

[ Voor 16% gewijzigd door Goner op 06-06-2011 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58

Rincewind

Take me in your arms tonight

Net een Bebook Mini gekocht bij de Dixons voor maar €99,96 ! http://tweakers.net/price...ok-mini-(wit-5-inch).html Ook voor dezelfde prijs te krijgen bij Dynabyte. Misschien een tip voor andere lezers in dit topic :)

Heeft iemand een tip voor een goede cover voor deze ereader ?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bizarre prijsdaling zeg, die was 4 maand geleden 198 euro bij de dixons leeuwarden (en online 159 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

.Gertjan. schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:28:
[...]

Dat zou dus deze week zijn :P
Mijn bestelstatus bij Bol voor de iRiver is veranderd naar "wordt verwerkt" Met als uitleg daarbij: "Uw artikel wordt zo snel mogelijk uitgeleverd."

Ik ga het gewoon spannend vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Niet online

R_W

Wat is de reden dat velen hier voorbij gaan aan de Kindle 3? EPub support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R_W schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:44:
Wellicht dat en het feit dat je alleen met een creditcard kan kopen... verder in samenwerking met Calibre nog geen boek niet kunnen lezen op de Kindle 3 en DX hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

pinda powerrr schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:28:
[...]

Mijn bestelstatus bij Bol voor de iRiver is veranderd naar "wordt verwerkt" Met als uitleg daarbij: "Uw artikel wordt zo snel mogelijk uitgeleverd."

Ik ga het gewoon spannend vinden 8)7
Die van mij staat al sinds 17 mei op "wordt verwerkt", maar de verwachte datum is nog steeds 26-5. :?
Kindle schijnt ook niet echt lekker om te gaan met PDF, maar goed dat heb ik slechts gehoord. Had zelf bijna een Kindle gekocht maar toen voel mijn oog op de iRiver, deze blinkt er toch wel uit qua specs en werd ten tijden van de aankondiging bijna heilig verklaard :P Aangezien ik me snel laat inpalmen door dat soort dingen was de bestelling zo geplaatst. Ook het feit dat je een apparaat aanschaft welke nieuw op de markt is, en dus ook nieuwe hardware bevat, zag ik als voordeel, het kan uiteindelijk ook een nadeel worden (early adapters zijn geregeld de pineut), maar durfde het risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Voor mij idd het gemis aan Epub.
Ik koop de reader voor de vrouw, nou is die al redelijk handig op de pc, maar ik ga haar niet vragen om boeken te converteren. Ik geef een eerste voorzet door een redelijke Calibre bieb klaar te zetten, maar ze mag best zelf de rest doen ;)
Het moest dus wel een beetje "kant en klaar" zijn.

Qua specs en reviews heb ik inderdaad alleen maar positieve dingen gelezen over de Kindle, het bestellen in de States durf ik ook wel aan.
Heb wel eens een pakketje ter waard van $700 laten versturen, met de mededeling dat de waarde $90 was, geen probleem 8) O-)
.Gertjan. schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:59:

.... Ook het feit dat je een apparaat aanschaft welke nieuw op de markt is, en dus ook nieuwe hardware bevat, zag ik als voordeel, het kan uiteindelijk ook een nadeel worden (early adapters zijn geregeld de pineut), maar durfde het risico te nemen.
+1 voor de voor- en nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 14:23

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

pinda powerrr schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:02:
[...]

Voor mij idd het gemis aan Epub.
Ik koop de reader voor de vrouw, nou is die al redelijk handig op de pc, maar ik ga haar niet vragen om boeken te converteren. Ik geef een eerste voorzet door een redelijke Calibre bieb klaar te zetten, maar ze mag best zelf de rest doen ;)
Het moest dus wel een beetje "kant en klaar" zijn.
Ik ben geen Kindle-fanboy, maar wat je zegt klopt IMHO niet.

Als je Calibre gebruikt merk ik niet eens dat een boek epub is, of niet. Sleur en pleur en calibre conveert ongemerkt voor mij de boeken. Kant en klaar, dus.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ok, daar was ik nog niet achter, ben nog een beetje aan het stoeien met Calibre.

Al doende leert men ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Epub Support !!!!!
Gewoon kopen bij een Nederlandse webshop die zich moet houden aan de Nederlandse wet kopen op afstand.
Eventueel gerommel met buitenlandse adressen.
Mogelijke naheffing 3G gebruik.
Ontbreken van touchscreen.
Ik vind het toetsenboard dat er onder zit niet mooi,ook al gebruik je het niet,het hangt er toch, bij een touchscreen heb je alleen de toetsen in beeld wanneer je dat wilt.
Net even te groot.

Disclaimer: dit zijn mijn persoonlijke voorkeuren,geen uitnodiging tot discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 14:23

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

pinda powerrr schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:09:
Ok, daar was ik nog niet achter, ben nog een beetje aan het stoeien met Calibre.

Al doende leert men ;)
Wat Nick39 zegt is wel waar, epub-support met DRM kan een goede reden zijn om de kindle te laten staan. Ik koop, uit principe, geen drm-zaken en ik heb er dus geen last van. De drm is er wel weer af te halen, maar dat zou ik mijn vriendin niet willen uitleggen.

Wil je dus bij bol.com digitale boeken kunnen kopen zonder moeilijk doen, koop geen kindle.

[ Voor 8% gewijzigd door Tukk op 06-06-2011 21:07 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tukk schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:04:
[...]

Ik ben geen Kindle-fanboy, maar wat je zegt klopt IMHO niet.

Als je Calibre gebruikt merk ik niet eens dat een boek epub is, of niet. Sleur en pleur en calibre conveert ongemerkt voor mij de boeken. Kant en klaar, dus.
Da's waar, maar wat voor jou en mij inderdaad gesneden koek is, is voor sommige mensen die echt alleen maar lezen en kopen dus wellicht wat lastiger, zeker als DRM om de hoek komt gluren, want dan moet je toch echt wel thuis zijn in python scripts en de inner works van Calibre plug-ins.
Zoals anderen hier al roepen wil ik dat mijn vrouw (blond en toch intelligent) niet uitleggen, dus of ik zet een boek op haar Kindle of als het DRM vrij is kan ze het zelf. ;)

Sleur en pleur gaat alleen op als je een beetje gewend bent met je e-reader.

De rest van alle argumenten, zoals die van Nick39 (waar we dus niet meer over gaan debatteren :P) zijn min of meer persoonlijk, want 3G gebruik is alleen voor de DX een mogelijk probleem als je echt de randjes opzoekt van wat eigenlijk niet mag. De meeste Kindle 3 gebruikers kopen de Wifi versie, en daar heb je die kosten uiteraard niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik zei,mijn bijdrage was persoonlijk. En nee, ik heb geen moeite met het verwijderen met DRM.
Maar als de Kindle wel de support had van epub,dan had ik hem nog niet gekocht,ik vind het model gewoon niet mooi. En ik ben ook geen Sony adept, mijn eerste reader was een Bebook mini,daarna een Bebook One, daarna een Bebook One 2010 en pas daarna een Sony, eerst de 505 toen de 600 en nu de 650. (2 stuks,een voor beneden en een voor boven)

Hetzelfde met de Ipad, ik heb het ding gekocht,maar vond hem niet echt denderend,daarna de Ipad 2 maar ook die vond ik minder,nu heb ik een advent vega en dat vind ik een fijn ding. (wel met de modaco rom) Hetzelfde met mijn remote, ik had eerst 2 metalen philips dingen,knopje voor knopje leren maar heb sinds jaar en dag nu 2 Harmony 525 en het eerste wat ik opzij gooi als ik een nieuwe tv koop is de remote die er bij zit. Opgesode... ik blijf bij mijn Harmony.

Mijn eerste echte goede mobiel was een Nokia 3650, wow wat een mooie foto's maakte het ding maar het design was 3x niks. Daarna werd net een N73 die ik nog steeds als reserve toestel gebruik.
Daarnaast een HTC-Hero die al 2 jaar prima werkt, en omdat ik moest verlengen nu een HTC Desire S. Welke als Thema en Apps dezelfde indeling heeft als de Hero.
Bottom line, als ik eenmaal een design en merk tegenkom dat bevalt,dan blijf ik daarbij.
Zelfs op mijn windows 7,gebruik ik mijn oude tekstverwerker programma Word Express ergens uit 2003 en sinds jaar en dag Eudora en gebruik ik hetzelfde thema als bij mijn windows 95: Desert ( soort lichtbruin)
En mijn laptop's onder XP hebben ook dat kleurenschema. Ik respecteer een ieders keuze voor een Kindle of whatever welke andere reader.
De 650 voldoet aan MIJN eisen en daar gaat het me om,en ik ga niet een ander proberen te overtuigen dat het de beste is en qua prijs/kwaliteit verhouding de beste zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Nick39 op 06-06-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Nick39 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:02:
...... en pas daarna een Sony, eerst de 505 toen de 600 en nu de 650. (2 stuks,een voor beneden en een voor boven)
Voor jou zou een Kindle echt geweldig zijn. Met whispersync kun je op het ene boek lezen en op het andere verder gaan waar je gebleven was op het ene boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laudor schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 08:16:
[...]

Voor jou zou een Kindle echt geweldig zijn. Met whispersync kun je op het ene boek lezen en op het andere verder gaan waar je gebleven was op het ene boek.
Dat zou de enige optie zijn ja die ik mis,hoewel als ik Calibre als server laat runnen dat ook wel gaat.
Zin klopt niet lekker,maar krijg het er ff niet beter uit.
Ik heb in elk geval in calibre 3 colommen er bij gemaakt, gekocht,gelezen,verbeterd.
Gekocht wijst zich vanzelf, gelezen ook,verbeterd vink ik aan als ik het boek met Sigil heb verbeterd.
Mijn HTC heb ik voorzien van een andere rom, ik kan de sony er aan hangen met een micro usb < > micro usb kabel.
Op zich is die server mode wel grappig,ik kan bv waar ik ook ben een boek op mijn telefoon laden of op mijn tablet.. niet dat ik het ooit doe,maar het kan.
Ik ben met dergelijke applicaties altijd toch wat huivering..stel dat ze naar huis kunnen "bellen" om te vertellen welke boeken ik lees.
De volgende keer krijg ik die dan gelijk voorgeschoteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Nick39 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:03:
[...]

Ik ben met dergelijke applicaties altijd toch wat huivering..stel dat ze naar huis kunnen "bellen" om te vertellen welke boeken ik lees.
De volgende keer krijg ik die dan gelijk voorgeschoteld ;)
Zolang ze het vinkje "gekocht" niet meenemen zit je veilig toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 23:04
Zo dan na het hele topic echt door te hebben gelezen, kan ik met trots vermelden dat ik inmiddels eigenaar ben van een Kindle 3 :D Wat een heerlijke reader zeg! Ik heb hiervoor de Sony Pocket Edition (PRS-300) gehad en daar was ook tevreden mee. Maar je merkt echt een verschil tussen het nieuwe en het oude.

Alleen toch wat vraagjes over Calibre.

- Hoe hebben jullie het tagging gedeelte gedaan?
Ik doe zelf alles met de hand en om de gelezen boeken makkelijk te herkennen, geef ik alleen die een rating. (ik moet nog een gaan spelen met de Collections plug in) Bij mij is het gewoon:
Naam boek/Naam schrijver/datum dat ik de metadata heb aangepast/rating (meeste op 0 sterren :P ) Serie waar ik Calibre laat aangeven welk deel het is van de serie.

- Gebruiken jullie ook de Goodreads plug in?
Gewoon nieuwschierig, ik vind het een leuke en best handige plug in :)

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is het aanpassen van boek.
Ik heb er nog niet veel onderzoek naar gedaan, dat doe ik straks in me vakantie wel ;) Maar het lijkt me wel handig om boeken die je van usenet heb gehaald, om die even na te kijken. Want ik ben nu bijv. een boek aan het lezen wat helemaal aan mekaar geplakt zit en waarbij de nieuwe alinea slechts een insprining is.

@Nick
Waarom heb je eigenlijk 2 readers, 1 voor beneden en 1 voor boven? Even heel simpel gedacht hoor, maar ja kan de reader beneden toch ook meenemen naar boven? Scheelt je weer wat (euro)centen :)

@vandermark
Bedankt voor de tip naar de cover, ik heb hem inmiddels zelf in de bestelling staan _/-\o_

Btw het hele merk flame wars zou best wat minder kunnen, dezelfde punten worden steeds aangehaald. En het blijft een gevoelskwestie.

Anyways, ik ben ontzettend tevreden met de Kindle (en dat was ik ook met de oude Sony) Nu is het alleen nog maar wachten tot 8 november, want dan komt de 4de deel uit van de Inheritance serie :D Tot die tijd maar is wat andere Fantasy boeken lezen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Jveer schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:48:

Btw het hele merk flame wars zou best wat minder kunnen, dezelfde punten worden steeds aangehaald. En het blijft een gevoelskwestie.
Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png
:P

Anyway, proficiat met je nieuwe aanwinst. Zelf zit ik nog steeds te wachten tot Bol besluit de iRiver uit te leveren. :(

Edit: Bedenk me dat het wel tof is om alle xkcd's te downloaden en op mijn e-reader te zetten :D Daarnaast zou sinfest ook wel aardig zijn om te lezen op de e-reader... Zoveel mogelijkheden :P, nu nog de reader zelf

[ Voor 19% gewijzigd door .Gertjan. op 07-06-2011 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, even druk geweest thuis door een dochter met griep, maar iedereen is weer beter en ik heb weer wat nachtrust te pakken en geen ondergekotste bedden hoeven te verschonen, ik ga vanavond testen met de manga / comics.

Ik zal een filmpje ervan maken en dit op youtube zetten. Ik zal het testen met de bebook one met openinkpot firmware, met de sony 350 met de originele sony software, op de ipad en ik zal ook laten zien hoe het op de pc eruit ziet.

Ik ga vanavond filmen, maar moet dan nog wat bewerken en dat doe ik morgen. Op korte termijn hier dus een youtube filmpje van mij met de bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jveer schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:48:
- Hoe hebben jullie het tagging gedeelte gedaan?
Ik doe zelf alles met de hand en om de gelezen boeken makkelijk te herkennen, geef ik alleen die een rating. (ik moet nog een gaan spelen met de Collections plug in) Bij mij is het gewoon:
Naam boek/Naam schrijver/datum dat ik de metadata heb aangepast/rating (meeste op 0 sterren :P ) Serie waar ik Calibre laat aangeven welk deel het is van de serie.
Ik gebruik dat niet. Calibre is voor mij net als itunes, ik kan er niet echt aan wennen. Gebruik het alleen om boeken erop te zetten, voor de rest houd ik mijn eigen systeem bij op de pc (maar dit komt misschien ook omdat ik werk in de informatievoorzieninghoek en gewend ben om met systemen te werken die veel meer kunnen dan het beheer van boeken in calibre, het voelt voor mij persoonlijk een beetje als werken in dos als je ook windows 7 kan gebruiken).
- Gebruiken jullie ook de Goodreads plug in?
Gewoon nieuwschierig, ik vind het een leuke en best handige plug in :)
Die gebruik ik zelf niet, ben zelf lid van www.librarything.com , vergelijkbaar met goodreads, al is er onderling ruzie tussen die 2 sites meen ik. Maar wat doet die plugin precies?
Want ik ben nu bijv. een boek aan het lezen wat helemaal aan mekaar geplakt zit en waarbij de nieuwe alinea slechts een insprining is.
Mijn ervaring is dat het teveel tijd kost om aan te passen. Tijd die ik niet heb. Ik lees het dus maar zoals het is, ik lees nu toevallig ook een boek dat aan elkaar zit, dus hoofdstuk zit gelijk aan nieuw hoofdstuk vast. Wat irritant, maar het aanpassen vond ik nog irritanter. Al heeft Nick39 hier wel veel ervaring mee.
@Nick
Waarom heb je eigenlijk 2 readers, 1 voor beneden en 1 voor boven?
Volgens mij is er 1 van hem en 1 van zijn vrouw. En net als die van mijn vrouw mag hij er niet aan knutselen (behalve aan zijn eigen reader :P )
Nu is het alleen nog maar wachten tot 8 november, want dan komt de 4de deel uit van de Inheritance serie :D Tot die tijd maar is wat andere Fantasy boeken lezen :9~
Genoeg volwassener fantasy beschikbaar O-)
Ik wist niet dat er een nieuw deel uitkwam? Ik ben ook even kwijt hoe deel 3 nu eindigde. Ik zet hem ook op de verlanglijst, heb ook alle delen gelezen.

Als je in het Engels leest, dan ben je vast lid van de fantasy / sf boeken club?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

.Gertjan. schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 13:46:
Zelf zit ik nog steeds te wachten tot Bol besluit de iRiver uit te leveren.
Misschien dat Bol (en anderen) afhankelijk zijn van de fabrikant ?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Goner schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:28:
[...]

Ik heb vanochtend gebeld en de uiterst vriendelijke helpdesk-medewerker wist mij te vertellen dat de apparaten zelf nog niet geleverd zijn door de fabrikant bij hun.

Dus nog even geduld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Goner schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:28:
[...]

Zover was ik ook al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een goede vergelijkingssite van ereaders?

Wil een ereader voor studie aanschaffen, maar zoek er een waar je ook makkelijk aantekeningen bij kan maken (evt met pen erbij). Dus zeg maar kunt bewerken en er dingen bij kunt zetten?

Bestaat er zoiets? En zijn er ook ebooks waar je gewoon op kunt surfen?

Als ik het zo lees zoek ik een soort iPad achtig iets met een fijn leesscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:42:
Weet iemand een goede vergelijkingssite van ereaders?

Wil een ereader voor studie aanschaffen, maar zoek er een waar je ook makkelijk aantekeningen bij kan maken (evt met pen erbij). Dus zeg maar kunt bewerken en er dingen bij kunt zetten?

Bestaat er zoiets? En zijn er ook ebooks waar je gewoon op kunt surfen?

Als ik het zo lees zoek ik een soort iPad achtig iets met een fijn leesscherm.
Ereaders.nl heeft een kieswijzer opgesteld en verder kan je natuurlijk veel info uit dit forum of Mobileread halen.
Ereaders met touchscreen zijn geschikt op aantekeningen te maken al kan dat laatste ook met Kindle door het toetsenbord. Surfen kan met een aantal ereaders, maar de meeste zijn er niet echt voor gemaakt. Hij gaat vrij vaak traag en lijkt natuurlijk nergens op in vergelijking met een tablet of een laptop. De iPad is een leuk ding waar je eigenlijk alles op kan doen wat je hierboven vermeldt, echter is de batterij maar 8 of 10 uur (een ereader kan wel 3 weken of langer mee gaan). Daarnaast is het scherm voor geen meter af te lezen in de zon 8)

Succes verder met je zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jveer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 23:04
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:27:

Ik gebruik dat niet. Calibre is voor mij net als itunes, ik kan er niet echt aan wennen. Gebruik het alleen om boeken erop te zetten, voor de rest houd ik mijn eigen systeem bij op de pc (maar dit komt misschien ook omdat ik werk in de informatievoorzieninghoek en gewend ben om met systemen te werken die veel meer kunnen dan het beheer van boeken in calibre, het voelt voor mij persoonlijk een beetje als werken in dos als je ook windows 7 kan gebruiken).
Ik vind Calibre persoonlijk erg fijn werken. Maar dat komt denk ik omdat ik er al een tijd mee werkl, ik gebruikte het ook voordat me eerste ereader had, om Epubs te lezen :)
Die gebruik ik zelf niet, ben zelf lid van www.librarything.com , vergelijkbaar met goodreads, al is er onderling ruzie tussen die 2 sites meen ik. Maar wat doet die plugin precies?
Van de ruzie ben ik niet op de hoogte, though ik maar net een weekje de site ken. Maar de plug in zorgt ervoor dat je collectie vanuit Calibre kan beheren. Dus je kan de boeken die hebt gelezen toevoegen aan de shelf Read op de goodreads site. Om maar even een voorbeeld te geven. Voor de collector fanatics is het wel een fijne plug in :)
Genoeg volwassener fantasy beschikbaar O-)
Ik wist niet dat er een nieuw deel uitkwam? Ik ben ook even kwijt hoe deel 3 nu eindigde. Ik zet hem ook op de verlanglijst, heb ook alle delen gelezen.
Als je in het Engels leest, dan ben je vast lid van de fantasy / sf boeken club?
Linkje Het 4de deel, dat op de verjaardag van me broertje uitkomt :) kan hij het boek voor z'n verjaardag vragen en ga ik het wel lezen :+
Maar ik ben niet lid van een boeken club, ik heb Eragon eerst in de bios gezien en de setting sprak me erg aan. De film vond ik mhaw, maar ik wilde meer van het verhaal weten, dus de volgende dag had ik deel 1 en 2 thuis liggen :) Maar van welke fantasy / sf boeken clubs ben jij dan lid van?

Ik ben nu trouwens de Night Angel trilogy aan het lezen van Brent Weeks. Leest lekker weg en doet me een beetje denken aan Assassin's Apprentice van Robin Hobb.

[ Voor 3% gewijzigd door Jveer op 07-06-2011 17:04 . Reden: stukje over m'n huidige boek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanthr
Dit is balen. Ik heb besloten, na positieve reviews, om de nieuwe Nook te kopen. Twee exemplaren maar meteen. Echter, B&N verzendt niet naar Nederland. Dat is toch ook te irritant om waar te zijn!!!
Alternatief dat ik vond is bestellen via Usunlocked.com, maar dan komt er toch best wel veel aan kosten bovenop, en juist de prijs maakt hem zo aantrekkelijk voor zijn features. Zijn er nog meer alternatieven om hem toch in Nederland te krijgen (behalve naar Amerika vliegen dan)...?

[ Voor 0% gewijzigd door Zanthr op 07-06-2011 19:45 . Reden: overbodig door eerder gegeven antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jveer, ik stuur je zo wel een pm.

Ik ben even met die stripboeken bezig geweest. Ik ben wat moe, dus niet heel denderende filmpjes, maar het is te doen denk ik.

Mijn vrouw kletst er wel tussendoor, maar die kletst altijd :+

Stripboek op pc:
YouTube: ‪Strip op pc‬‏

Stripboek op sony reader wat niet heel lekker ging als je wilt zoomen, zonder zoom was het best mooi moet ik zeggen (maar we hebben de 350 en die is niet zo groot):

Normaal kijken:
YouTube: ‪Stripboek op sony 350‬‏

Poging tot zoomen (dit is de reader van mijn vrouw, ik gebruik hem niet zo vaak en ben er niet zo handig mee):
YouTube: ‪strip op sony zoomen‬‏

Kortom, dat zoomen gaat echt slecht. Dat werkt niet of amper.

Stripboek op hanlin v3/bebook one:
komt zo, althans als ik hem aan de praat krijg. Ik krijg hem momenteel niet aan :(

Op de ipad gaat het ook goed, maar ben te moe om daarvan een filmpje te maken. Maar vergelijkbaar aan de pc film en dan nog beter omdat je je handen kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Oh, toch wel.
Uit je opmerking "Zelf zit ik nog steeds te wachten tot Bol besluit de iRiver uit te leveren" kreeg ik de indruk dat je dacht dat meneer Bol al stapels iRivers in huis had, maar dacht : weet je wat, we laten Gertjan lekker nog even wachten. >:)

Oh, by the way ; de Icarus Reader Go E600BK is binnen ! Hij ligt aan het infuus ...

[ Voor 9% gewijzigd door Goner op 07-06-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
M'n vriendin gaat morgen zonder E-book reader op vakantie. Ik had haar gewaarschuwd dat een preorder nooit op tijd is maar ze moest en zou de iriver. Nu is de bestelling geannuleerd. Misschien komen we in Engeland nog wat tegen.

De E-mail die Bol stuurde stond in dat ze hem de 2e week van juni verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanthr
zetmolm schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:32:
De nieuwe Nook wordt net als de oude alleen in de VS verkocht. Als je niet toevallig zelf daarheen gaat of iemand kent die 'm voor je meeneemt, kost 't wat extra om 'm hier te krijgen.

De nieuwe Kobo heeft trouwens vergelijkbare features (ook touchscherm, ook Pearl) en ongeveer dezelfde prijs.

Maar voor allebei deze readers geldt weer: ik zou rustig afwachten tot er reviews komen van mensen die ze daadwerkelijk in handen hebben gehad. We weten nog helemaal niet of ze een beetje fatsoenlijk in elkaar gezet zijn en of de firmware enigszins voldoet.
Als ik bovenstaand bericht beter had gelezen had ik mijn vraag niet gehad. Beschouw hem dus maar als niet gesteld. Dan ga ik voor het alternatie Kobo... Even inlezen en reviews opzoeken, ook al staat ie nog op pre-order...

[ Voor 7% gewijzigd door Zanthr op 07-06-2011 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manga /cbr op de bebook one is te traag helaas, maak daar geen filmpje van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:32:
[...]

Epub Support !!!!!
Gewoon kopen bij een Nederlandse webshop die zich moet houden aan de Nederlandse wet kopen op afstand.
Ontbreken van touchscreen.
Ik vind het toetsenboard dat er onder zit niet mooi,ook al gebruik je het niet,het hangt er toch, bij een touchscreen heb je alleen de toetsen in beeld wanneer je dat wilt.
Net even te groot.
Disclaimer: dit zijn mijn persoonlijke voorkeuren,geen uitnodiging tot discussie.
Dit is niet helemaal correct. Amazon levert de Kindle met volledige garantie en ondersteuning voor Nederland. Simpel en snel, invoer, verzend en BTW kosten zijn inclusief en levering is vanuit Amerika in 2-3 dagen. Gerommel met buitenlandse adressen en naheffingen is totaal geen sprake van, tenzij je de zaak bewust probeert te flessen met een vals buitenlands adres je Kindle te registreren.
Verder is de ervaring dat de support van Amazon van wereldklasse is, nog veel beter dan de Nederlandse wet. Zelfs als je je Kindle met eigen schuld per ongeluk op de grond kaduuk laat flikkeren, krijg je gratis een omruil. Google voorbeelden genoeg. Dat heb ik met merken als Sony of iRiver nog nooit meegemaakt.

Ik denk dat de Kindle voor veel mensen in NL vooral onbekend is omdat die alleen hier online te koop zijn. Als ze de Kindle in het echt zien, zijn ze gelijk om is mijn ervaring. Ook door de scherpe prijs, Sony is toch een heel stuk duurder. Binnenkort komt er een nieuwe firmware update uit met epub support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:07:
[...]

Binnenkort komt er een nieuwe firmware update uit met epub support.
Dat is niet meer dan een gerucht. En ook in de e-boekenwereld blijken de meeste geruchten uiteindelijk onwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:03
Nick39 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:32:
[...]
Epub Support !!!!!
[..]
[..]
Epub support is wat jammer inderdaad, even duimen dat Amazon binnenkort de 3.2 firmware uitbrengt met epub gewoon ondersteund, wie weet.

Wat betreft het kopen e.d., zover ik weet heeft Amazon een stuk betere regelingen dan benodigd volgens de Nederlandse wetgeving, het blijft natuurlijk wel jammer dat het apparaat niet bij een zaak als Dixons gewoon in de etalage staat zodat je 'm even uit kunt proberen natuurlijk.

Maar tot slot een mogelijke naheffing? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Wanneer je een Kindle 3G koopt dan zit daar gewoon het onbeperkt gebruik van 3g bij; je gaat geen abonnement aan of iets in die richting, er kan dus ook nooit sprake zijn van een naheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Niet online

R_W

Volgensmij is het zo dat die 3G verbinding enkel gebruikt mag worden om overal ter wereld boeken te kopen en direct te kunnen lezen. Als je het voor allerlei andere zaken kun je volgens de voorwaarden een rekening krijgen van de bandbreedte die je voor andere zaken hebt gebruikt. Volgensmij is dit echter tot nog toe alleen in theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
R_W schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:57:
Volgensmij is het zo dat die 3G verbinding enkel gebruikt mag worden om overal ter wereld boeken te kopen en direct te kunnen lezen. Als je het voor allerlei andere zaken kun je volgens de voorwaarden een rekening krijgen van de bandbreedte die je voor andere zaken hebt gebruikt. Volgensmij is dit echter tot nog toe alleen in theorie.
en wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Goner schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:37:
[...]

Oh, toch wel.
Uit je opmerking "Zelf zit ik nog steeds te wachten tot Bol besluit de iRiver uit te leveren" kreeg ik de indruk dat je dacht dat meneer Bol al stapels iRivers in huis had, maar dacht : weet je wat, we laten Gertjan lekker nog even wachten. >:)

Oh, by the way ; de Icarus Reader Go E600BK is binnen ! Hij ligt aan het infuus ...
offtopic:
Ik snap dat Bol ook afhankelijk is van hun leveranciers, echter moet bol geen mooie beloftes maken als ze ze niet na kunnen komen. De verwachte leverdatum is van eind mei verschoven naar begin juni. Ik heb destijds een mailtje gekregen dat de bestelling niet meer in mei geleverd wordt, maar dat deze uiterlijk op 8 juni geleverd zal worden. Nou dat heeft bol dus ook niet waar kunnen maken (dan had hij gisteren op de post gemoeten). Daarbij staat er sinds dit weekend bij het product 2-4 werkdagen levertijd, dat zou dus betekenen dat de producten vandaag of morgen binnen moeten komen, maar dat gaan ze ook niet redden.

Bol is voor mij de leverancier, waar hij zijn producten vandaan haalt boeit me niet zo, wie zegt dat deze nog niet in Nederland klaar liggen, maar nog niet geleverd mogen worden? Dit gebeurt wel vaker met producten, bijvoorbeeld games/films, deze liggen al ruim voor de release bij de Free Record Shop hoor. Daarbij is mijn "tot Bol besluit" ook meer in de vorm van: "tot Bol gaat uitleveren" waarbij ik in het midden laat waar het probleem zit.

Ben gewoon ongeduldig, dat zal het probleem zijn. Het is inmiddels de 2de week van juni en inmiddels is het best stil vanuit Bol. Eind mei alleen de mail gehad dat het op 8 juni geleverd zou worden, maar daarna niets meer vernomen, bij mijn bestelling op bol staat zelfs nog: "Verwacht op: 26-05-2011". Dus de communicatie is niet heel erg lekker.

Het is vooral sneu voor mensen zoals Joolee die bestellen in de hoop dat er ook echt geleverd gaat worden op de voorgestelde datum. Ik kan, hoewel het me moeite kost, nog wel wachten.

Nadat ik de vorige reactie had geplaatst had ik al het gevoel dat ik die later nog even wat moest nuanceren, bij deze dus.

Overigens wel gefeliciteerd met je eigen aanwinst :)

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.