Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 10:56
Lt-Crash schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:24:
De Kobo store werkt net zo gemakkelijk als de Kindle store. Via WiFi kan je gewoon boeken kopen en ze zijn gelijk gereed om te lezen. Of er een prijsverschil met de Kindle store is weet ik niet. Een voordeel in ieder geval, je kan alles kopen, behalve kranten en tijdschriften, want die zijn nog niet beschikbaar in Nederland.

Ik heb ook mijn eerste 50 pagina's erop zitten. Het was in het begin wel een beetje wennen, maar dat zal met iedere eReader zijn als je vanaf een echt boek komt. Pagina omslaan gaat erg snel en eens in de x pagina's wordt het hele scherm gereset, dus het wordt helemaal zwart en dan komt de nieuwe pagina pas. Wat vooral erg mooi is, is wanneer de Kobo in sleep modus wordt gezet. De ingestelde cover van het boek komt dan op het scherm staan met informatie hoe van je al bent. Instellingen qua lettergroottes en type zijn ook meer dan voldoende. Er zijn 7 lettertypes, 20+ lettergroottes, 10 linespacings en 5 margin settings. Meer dan ik ooit zal gebruiken.
Waar heb je de kobo besteld? Via Borders?
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen de kindle en de kobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jarrean schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:14:
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen de kindle en de kobo.
Als het nog een paar weken kan wachten zou ik dat doen, er komt een nieuwe Kindle aan (en een nieuwe Sony). Die worden meen ik in september in de winkels verswacht en wellicht zit daar iets heel moois bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 11:49
Borders kan je wel vergeten. Je hebt daar een Amerikaanse credit card voor nodig, maar de USunlocked CC wordt er niet geaccepteerd en Borders is failliet. Ik had er toch twee nodig, dus ik heb ze gehaald bij Frys.com en via Borderlinx naar Nederland gestuurd. Kostte mij €135 per stuk inclusief BTW, invoerrechten en verzendkosten.

En we zijn weer verder gegaan met het spelen. Er zit zelf een browser op de Kobo, wat een giller. En deze werkt nog verrassend goed ook. Je kan via het touchscreen alles doen net als op een smartphone. Verder zit er een of ander experimenteel tekenprogramma in, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. En ik blijf me eerdere keer weer verbazen hoe snel de Kobo van pagina wisselt. Het grote voordeel is gewoon dat maar één keer in de zoveel pagina's het hele scherm ververst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Laatst online: 15-09 10:56
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:41:
[...]

Als het nog een paar weken kan wachten zou ik dat doen, er komt een nieuwe Kindle aan (en een nieuwe Sony). Die worden meen ik in september in de winkels verswacht en wellicht zit daar iets heel moois bij.
Bedankt voor je tip! Heb je hier misschien een link van? Ik heb geen haast, zal hem waarschijnlijk toch pas half/eind september gaan gebruiken, ben me vooral aan het oriënteren
Sony wordt het denk ik niet, ik wil eigenlijk niet meer dan 150€ aan de reader kwijt zijn dus dan moet de nieuwe een stuk goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terwijl de iriver story hd heel lang mee zou moeten gaan, en dat doet ie ook bij iedereen, Heb ik hem nu in een maand tijd al 2 keer opgeladen terwijl ik er nog geen eens 3 boeken op gelezen heb...???
iemand anders bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jarrean schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:23:
Bedankt voor je tip! Heb je hier misschien een link van?
Er zijn geen links waarop te zien is wat er precies gaat komen, wel duizenden links met speculaties.

Hier een betrouwbaar bericht over de nieuwe sony, lees nu dat het oktober wordt (en als je tot november wacht krijg je alle harry potter's er gratis bij):
http://www.theregister.co.uk/2011/08/16/potter_sony_reader/

Amazon weet het allemaal goed geheim te houden met de Kindle, wel veel van dit soort berichten te vinden:
http://kindle4.webs.com/
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:33:
Terwijl de iriver story hd heel lang mee zou moeten gaan, en dat doet ie ook bij iedereen, Heb ik hem nu in een maand tijd al 2 keer opgeladen terwijl ik er nog geen eens 3 boeken op gelezen heb...???
iemand anders bekend met dit probleem?
Mijn ereader moet ook 8000 pagina's mee gaan, maar in de praktijk moet ik ook na elk boek opladen. Dat opladen gaat meestal wel snel, ik heb gewoon een opladertje bij het leestafeltje liggen en plug hem in als hij op 50% van het energielevel zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:41:
[...]

Sony heeft officieel ontkent dat ze een nieuwe reader in de pijplijn hebben, link staat ergens hier in dit topic.

Het verhaal is iets anders maar komt er toch wel op terecht, zie:
Appeltjeeitje in "Het Ebookreader - ervaringentopic - Deel 3"

[ Voor 15% gewijzigd door Nick39 op 19-08-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:51
Nu verdaai je het nogal ;)

Ze hebben niks officieel bekend gemaakt, wat totaal wat anders is. Wat sowieso logisch is, anders zullen ze de huidige amper meer slijten.

[ Voor 27% gewijzigd door - J.W. - op 19-08-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:57:
Nu verdaai je het nogal ;)

Ze hebben niks officieel bekend gemaakt, wat totaal wat anders is. Wat sowieso logisch is, anders zullen ze de huidige amper meer slijten.
Je hebt gelijk,ik had het stuk anders gelezen,Sony erkent niet dat er een nieuwe reader aan komt, ze ontkent het ook niet.
Als er een nieuwe Reader komt,zegt Sony niet wat de eigenschappen van die reader zijn,en zegt Sony ook niet,wanneer deze dan uit komt.
Je zou dus een scenario kunnen bedenken met:
Interviewer: komt er een nieuwe reader uit,meneer van Sony ?
Sony: "ja vast wel eens een keer"
Interviewer: "wat mogen we dan verwachten,kleur, wifi,beter scherm ? "
Sony: "sorry dat kunnen we u echt nog niet vertellen "
Interviewer: Komt de nieuwe reader dan in September ? "
Sony: "geen idee meneer dat kan ik u niet vertellen"

Dus Sony ontkent niet officieel dat er geen nieuwe reader in de pijplijn zit,maar ze erkent ook niet dat er wel een aankomt,ze erkent of onthult ook niet welke features er dan in zitten, of wanneer ie komt.
Officieel erkent of bekent ze dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyleo schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:58:
[...]

Dat is redelijk briljant, ik vraag me alleen af hoe die het gaat doen met mijn studieboeken :P (en sowieso de ocr conversie moet redelijk goed zijn). Nog maar even een goed aantal reviews afwachten.

[...]

Ziet er goed uit, heel veel plezier ermee en houd ons up-to-date met je ervaringen ;)
Gaat met mijn scannertje een stuk sneller !
Klep kun je gewoon open laten, boek er op, abbyy scant links en rechts, volgende 2 pagina's
Je kan het zelfs zo inscannen dat ie het automatisch bv om de 4 zeconden zelf doet, komt geen knopdruk aan te pas alleen moet je dan wel in de door jou ingestelde tijd de bladzijdes hebben gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Nick39 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:28:
[...]

Gaat met mijn scannertje een stuk sneller !
Klep kun je gewoon open laten, boek er op, abbyy scant links en rechts, volgende 2 pagina's
Je kan het zelfs zo inscannen dat ie het automatisch bv om de 4 zeconden zelf doet, komt geen knopdruk aan te pas alleen moet je dan wel in de door jou ingestelde tijd de bladzijdes hebben gedraaid.
Ik weet niet hoe snel jouw scanner is, maar die van mij zit toch echt wel op meer dan 10 sec per A4
Dan is het pagina doorbladeren, steun erop en knopje drukken waarschijnlijk sneller of in elk geval nauwlijks langzamer.
Maar of je dat in de orde van 150 euro waard is, is natuurlijk een heel ander verhaal.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 22:19
Tip. Hardware.info TV heeft deze week een onderwerp over de Asus Eee Reader. Mooi apparaat, helaas wel duur. De aflevering staat op Youtube: YouTube: Hardware.Info TV #246 deel 2/3: ASUS Eee Reader e-book review - YouTube

Heb hier nog niets gelezen over deze reader maar misschien komt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
pe1dnn schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:12:
Tip. Hardware.info TV heeft deze week een onderwerp over de Asus Eee Reader. Mooi apparaat, helaas wel duur. De aflevering staat op Youtube: YouTube: Hardware.Info TV #246 deel 2/3: ASUS Eee Reader e-book review - YouTube

Oh, ik kan die man moeilijk uit staan :P Maar ziet er wel leuk uit inderdaad, al lijkt mij zo'n 9" wel wat groot voor als je romans e.d. wil lezen, voor pdf's en comics is het misschien juist wel fijner, maar daarvoor kijk ik inmiddels uit naar een tablet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:49:
[...]

Ik weet niet hoe snel jouw scanner is, maar die van mij zit toch echt wel op meer dan 10 sec per A4
Dan is het pagina doorbladeren, steun erop en knopje drukken waarschijnlijk sneller of in elk geval nauwlijks langzamer.
Maar of je dat in de orde van 150 euro waard is, is natuurlijk een heel ander verhaal.
Met Abbyy finereader kun je instellen welk gebied te scannen, de scanner gaat dus niet een hele a4 doen,knopje indrukken kan maar je kan het ook zo instellen dat ie om de zoveel seconden scant (moet je wel zorgen dat jij de bladzijde hebt omgeslagen) dus dan hoeft dat knopje ook niet.
Mijn scanner scant ook met meerdere kleuren licht, ga je een foto scannen dan is het wit licht maar tekst is groen licht.
Maar je kadert het gebied van het boek af en dan wordt ook alleen dat deel gescand.
Het is dus echt, bladzijde omdraaien,aandrukken hij gaat scannen,volgende en niet frame er af omslaan,boek weer neerleggen,frame er weer op.
En of je moet OCR-en van een foto of een raw scan maakt ook heel veel uit.
Nee daar ga ik geen geld aan uitgeven.
Wat misschien een voordeel is van dit apparaat,is dat door al dat gescan je scanner misschien wat sneller slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
OCR-en vanaf een foto lijkt me inderdaad ook niet de bedoeling.
Daarom schreef ik ook al eerder dat het nut van dat apparaat staat of valt met de meegeleverde software.
- als je veel handelingen moet doen, is het niet praktisch
- als je veel OCR-fouten hebt, heb je er niets aan
- als de uitvoer-formaten beperkt zijn in zowel formaten als ook beperkt in de mogelijkheden van het uit te voeren formaat, dan heb je er niets aan.
- als er opmaak-fouten in zitten, zoals per pagina een fractie groter of kleiner font, dan heb je er ook niets aan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pe1dnn schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:12:

Naast het accent van de man is dit natuurlijk geen review,je zou het over elk willekeurig apparaat kunnen hebben,ze laten het ding zien,vertellen voor en nadelen maar meer van readers in het algemeen en dat ie een koppeling heeft met bol.
Maar ze tikken geen boek aan,je ziet niets scrollen,ze gebruiken geen enkele functie,je ziet het main scherm maar verder niets,alsof je de verkoper hoort opdreunen wat op het doosje staat.
Test wat, laadt een boek,blader eens,laat eens zien wat het ding doet,kan die wifi uit ( zal wel,maar ze zeggen er niets over ),nee op basis van dit filmpje zou ik geen enkele reader kopen.
Hij vertelt over de ipad,handdoek over je kop en pad om te lezen,dat de 600 van sony het zo lelijk deed,en die andere moet dan gaan vertellen dat de 650 het een heel stuk beter doet.
Amateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:20:
OCR-en vanaf een foto lijkt me inderdaad ook niet de bedoeling....
Daarnaast,bij een scanner is de lichthoeveelheid constant,ook al staat de klep open,het deel dat je afdekt met je boek wordt niet beinvloed door licht van buitenaf.
Bij dit ding heb je dat wel,dat kan niet anders,moet je dan een soort van doka gaan inrichten ?
Bij een groter boek moeten die poten wijder,zakt de camera en heb je totaal geen controle over de focus terwijl je met een groter boek er juist wat verder vanaf moet om alles er op te krijgen.
Dan kun je net zo goed een frame'tje maken en er een webcam in/voor hangen.
Jongens gordijnen dicht laten,pa scant een boek, als je een beetje verstand hebt van fotograferen en scannen,dan weet je dat dit niet goed gaat komen,of de nabewerking met de software neemt zoveel tijd in beslag dat je oude trouwe scannertje het uiteindelijk toch sneller gaat doen.
Ik heb ooit eens een webcam op een lamp bevestigd met een slangenhals zodat je hem in elke positie kan draaien.
Kost 3x minder en het resultaat is vermoedelijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik had al eerder voorgerekend dat je waarschijnlijk een 5 Mpixel sensor moet hebben wil je een beetje boek kunnen inlezen.
Voor zover ik weet zijn er bar weinig webcams die dat kunnen leveren (ook qua scherpte).
Strooilicht van buiten is wel nadelig voor de kleur-consistentie, maar je hoeft er niet dingen voor te verduisteren.
Als je maar zorgt dat het egaal is. Dus niet voor een raam gaan zitten met een stuk schaduw precies op je boek.
Verder kun je in software (wederom dus de software) een hoop doen om de witbalans weer goed te krijgen. Op elke bladzijde heb je namelijk iets wat je als wit definieert en iets wat zwart is. Dus je kunt de belichting ook erg consistent over elke bladzijde schalen.
Je hebt namelijk geen beweging, dus sluitertijd heeft geen effect op het uiteindelijke plaatje, zoals bij fotografie wel het geval is. Hooguit op de ruis.
Dus een kwestie van plaatje nemen zonder flits, sensor instellen en plaatje nemen met flits. Dat kan gewoon het volgende frame zijn, dus duur in de orde van de pixel-integratietijd en uitleessnelheid van de sensor.
Zo kun je gedurende de dag en avond gewoon doorgaan met een boek inlezen zonder dat je enig last hebt van veranderend daglicht. Enige eis is dat je geen schaduw over je in te scannen boek hebt. Dus ook geen bureaulamp boven het apparaat.

Je zou het ook zelf kunnen maken voor een stuk minder, door gewoon Canon 2 cams op ebay te kopen met CHDK erop en inscannen.
Maar je komt dan wel weer op... software uit.
Het inlezen via Abbyy zal veel te omslachtig zijn.

Blijft over dat 150 euro best wel een hoop geld is voor iets wat je hooguit een paar keer zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:52:
Maar je komt dan wel weer op... software uit.
Het inlezen via Abbyy zal veel te omslachtig zijn.

Blijft over dat 150 euro best wel een hoop geld is voor iets wat je hooguit een paar keer zal gebruiken.
Ligt idd aan de software, ook bij abbyy, je kan in de abbyy wel de gebruikte driver selecteren.
Waardeloze aan abbyy is dat je niet voor output epub kunt kiezen.
De lamp gebruikte ik alleen als statief vanwege de zwanenhals, stond niet aan maar je kan niet en een boek open houden, en een camera er boven houden.
Mag het boek kapot,dan heb ik ook nog een sheetfeeder scanner, rug los met een stanleymes en ik heb er geen omkijken naar,dat doe ik bij die oude bieb boeken die ze dan uiteindelijk verkopen.
Maar ik scan alleen nog de boeken die ik niet digitaal kan kopen, bij Bol merk je al dat de prijzen zakken en ik heb uitgerekend dat als ik elke dag 3 boeken lees,ik 150 jaar oud moet worden om ze allemaal te hebben gelezen,dus dat gaat hem toch ook niet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Nick39 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:21:
Naast het accent van de man is dit natuurlijk geen review,je zou het over elk willekeurig apparaat kunnen hebben,ze laten het ding zien,vertellen voor en nadelen maar meer van readers in het algemeen en dat ie een koppeling heeft met bol.
Het is ook geen review. Ze bespreken hardware en geven context door de prijs en specificaties te vergelijken met andere soortgelijke apparaten of apparaten waarmee je ongeveer hetzelfde zou kunnen doen. Ook zeggen ze wel degelijk wat over de bruikbaarheid en waarin deze zich onderscheid van andere readers.
Uiteraard is de tijd beperkt, dus uitgebreide detail bespiegelingen hoef je in de TV uitzendingen niet te verwachten. Ze zijn een verlengstuk van het blad en van de website dus in vermoed dat je daar meer informatie kan krijgen. Als deze reader een prijs van 200 euro zou hebben gehad dan was dat denk ik toch een beste concurrent geweest voor de Sony's, Kindles en iRiver readers.

Dat accent kunnen ze niets aan doen, sommige gebieden in Nederland moeten nu eenmaal leven met een spraak handicap. Eric van Ballegoie is nogal humorloos maar Koen Crijns vind ik wel grappig eigenlijk.

Overigens volgens http://nl.hardware.info/n...-dr900-met-9q-touchscherm gebruikt de Eee Reader Linux. Aangezien de broncode daarvan beschikbaar moet worden gemaakt ben ik benieuwd of er ook alternatieve software zal ontstaan. Maar ja, die prijs blijft het probleem.

Even een aanvulling. Hier is een video over het apparaat zelf: YouTube: Asus Eee Reader DR-900 - Video Review - YouTube Ziet er niet zo best uit, grijs papier, lelijke letters, traag (verschrikkelijk traag zelfs). De video is gemaakt op 15 december 2010 (datum op de Eee Reader...) dus het is voor Asus te hopen dat dit in het productie model allemaal gefixed is want in deze vorm gaat het niets worden...

[ Voor 13% gewijzigd door pe1dnn op 20-08-2011 21:46 . Reden: Aanvullende video link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:52:
150 dollar wordt in een artikel genoemd, de uiteindelijke prijs is nog niet bekend.

We moeten het maar afwachten. Het is in iedergeval een mooi initiatief en ik heb het idee dat het wel prima is om tijdschriften digitaal te krijgen, maar dat weten we pas als hij op de markt komt.

Boeken lees ik in het Engels en daar is alles wel digitaal te krijgen, maar ik heb hier toch echt veel tijdschriften die ik nog net digitaal heb en die wil ik wel graag digitaal. Het enige probleem dat ik heb is dat een tijdschrift wat wat dik is al snel 80MB wordt als je het met wat redelijke kwaliteit inscant en ik vermoed dast mijn ereader zich verhapt in een 80 mb grote pdf file (nooit geprobeerd, dat ding doet al moeilijk met een pdf van 10 mb).

Als de reviews wat goed zijn wil ik er wel eentje kopen. Mede omdat ik een scanner van HP heb waarvoor geen Windows 7 drivers voor zijn uitgekomen en nu maak ik foto's als alternatief om iets in te scannen (voor bijv. www.postcrossing.com wat ik doe) en dat is toch minder fijn dan echt scannen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 08:10

SeatRider

Hips don't lie

Is het iemand hier al eens gelukt het standaard woordenboek op de Kindle te vervangen door een Nederlands (of Nederlands-Engels) exemplaar? Ik las ergens dat je in principe gewoon elk woordoenboek als PRC of MOBI formaat kunt gebruiken, maar ik strand al op het punt dat ik gewoon geen alternatieve woordenboeken kan vinden...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:06:
[...]

150 dollar wordt in een artikel genoemd, de uiteindelijke prijs is nog niet bekend.
[...]
Dollar kun je in de praktijk vaak 1:1 omzetten naar euro's als je een artikel naar NL wilt halen, ivm transportkosten, BTW etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een simpele e-reader:
V&A aangeboden: Kobo E-reader in nieuwstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SeatRider schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:13:
Is het iemand hier al eens gelukt het standaard woordenboek op de Kindle te vervangen door een Nederlands (of Nederlands-Engels) exemplaar? Ik las ergens dat je in principe gewoon elk woordoenboek als PRC of MOBI formaat kunt gebruiken, maar ik strand al op het punt dat ik gewoon geen alternatieve woordenboeken kan vinden...
De woordenboeken zijn er, ik heb ze ook, ik heb alle woordenboeken van bv van Dale,maar ik strand bij sony op precies hetzelfde, een gewoon nederlands nederlands woordenboek,zit er niet in.
Heb hem dan nu maar als epub er in gezet en zoek dan in de epub maar makkelijk is het niet.
Soms kom je een Nederlands woord tegen waarvan ik gewoon denk,mijn heer,wat betekent dat.
Dan hoef ik dus geen vertaling... maar goed, de woordenboeken heb ik wel,maar ze integreren behalve als epub lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Nick39 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 13:23:
[...]

De woordenboeken zijn er, ik heb ze ook, ik heb alle woordenboeken van bv van Dale,maar ik strand bij sony op precies hetzelfde, een gewoon nederlands nederlands woordenboek,zit er niet in.
Heb hem dan nu maar als epub er in gezet en zoek dan in de epub maar makkelijk is het niet.
Soms kom je een Nederlands woord tegen waarvan ik gewoon denk,mijn heer,wat betekent dat.
Dan hoef ik dus geen vertaling... maar goed, de woordenboeken heb ik wel,maar ze integreren behalve als epub lukt niet.
En hierbij tik je tevens een van de grote tekortkomingen van de iRiver HD aan... Je kunt niet in een boek zoeken :( Ik wilde vandaag op de eReader verder gaan in een boek waar ik in de gedrukte versie al een eind in op weg was, maar had de grootste moeite om in het digitale boek het juiste stuk te vinden. De "table of contents" was niet goed dus daar kon ik ook niets mee, als ik had kunnen zoeken op een bepaald woord of deel van een zin had ik het hoofdstuk zo gevonden, maar helaas... Ook de pagina nummering klopte niet met het "echte" boek...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
.Gertjan. schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 17:25:
deel van een zin had ik het hoofdstuk zo gevonden, maar helaas... Ook de pagina nummering klopte niet met het "echte" boek...
Ik neem aan dat je wel naar een bepaalde pagina kunt navigeren en dat je ook kan zien hoeveel pagina's het e-book heeft? Aangezien het boek dezelfde inhoud moet hebben moet je dus procentueel even ver zijn als in het papieren boek. Dat is dan een eenvoudige klus voor een zak japanner:

Stel je bent in het echte boek op bladzijde 65 van 238. Je e-book heeft 273 bladzijden (gewoon wat fictieve getallen als voorbeeld). Dan moet je ongeveer op bladzijde 65 / 238 * 273 = 74 zijn in het e-book. Kan er een paar bladzijden naast zitten door inleidende pagina's en kaft maar moet toch in de buurt zijn. Volgens mij ben je binnen de kortste keren waar je was in het papieren boek.

Ik neem aan dat dit gewoon kan op een iRiver HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Kindle had pas bij een latere firmware van de Kindle3 support voor 'real page numbers' en Calibre toen ook pas.
Dus kennelijk is dat nog niet zo'n hele oude optie en kan dus best wel zijn dat andere ereaders dat nog niet kennen.
Maar de originele pagina nummers moeten natuurlijk wel in het ebook staan om dat te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Dat is echt heel naar. De sony heeft geen e-reader pagina's, maar alleen de echte pagina's en dat vind ik persoonlijk veel logischer. Pagina's zijn toch niet echt relevant, dingen die je wilt onthouden geef je een ezelsoor en je gaat verder waar je gebleven bent.

Originele pagina's daarentegen vind ik wel weer nuttig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Kindle had met de oude firmware e-reader pagina's en die waren font-grootte afhankelijk.
Dus totaal nutteloos.
Inmiddels geeft 'ie een percentage aan en een lijn onderaan met dots waar chapters beginnen. Die lijn wordt dik om aan te geven wat je gehad hebt en een pijltje erbij waar je de huidige sessie begonnen bent.

Werkt wel OK, maar is natuurlijk niet echt bruikbaar als je het wilt vergelijken met het gedrukte boek.
Ik heb nog geen boeken gezien waarbij de originele pagina's te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 14:34
Van heel veel boeken bestaan meerdere uitgaven, die verschillend zijn opgemaakt, zodat paginanummers niet overeenkomen. Welke uitgave heeft dan de "originele" paginanummers waarop het e-boek zich zou moeten baseren? Dat gaat dus niet werken.

Maar dat moet ook niet werken. Het concept "pagina" als een vaste grootheid is nl. volledig onzinnig in een e-boek. De kracht van een e-boek t.o.v. een papieren boek is nu juist dat je de hoeveelheid tekst die je in 1 keer ziet (de "pagina" dus) kunt aanpassen, bijv. door de letters groter of kleiner te maken, om zo de leesbaarheid aan eigen smaak aan te passen. Maar we zijn nu eenmaal de afgelopen eeuwen erg gewend geraakt aan het concept "pagina" om daarmee naar een plek in een boek te verwijzen, en dat laten we kennelijk niet graag los. (Net zoiets als de eerste auto's, die men de vormgeving van koetsen gaf: niet functioneel, maar men liet de vorm die men gewend was voor een vervoermiddel niet graag los. Nu lachen we om het uiterlijk van die auto's.)

Probleem is natuurlijk dat we wel een methode moeten hebben om naar een plek in een boek te verwijzen en om een bepaalde plek in een boek te vinden. Daar is nu in de e-boekwereld nog geen standaard voor. Mogelijke oplossingen worden gezocht in percentages (zoals de Kindle doet) en aantallen bytes (zoals veel op ADE gebaseerde readers doen). Aantallen bytes zijn niet eenduidig, want die verschillen per formaat.

Mijn voorspelling (de wens is hier natuurlijk de vader van de gedachte): die "real page numbers" van de Kindle gaan een zachte dood sterven. Na verloop van tijd lachen wij (of onze kinderen) om alle pogingen om paginanummers in een e-boek te verwerken. En uiteindelijk komen we tot een standaard die primair op percentages is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:56
Cyleo schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:11:
Dat is echt heel naar. De sony heeft geen e-reader pagina's, maar alleen de echte pagina's en dat vind ik persoonlijk veel logischer. Pagina's zijn toch niet echt relevant, dingen die je wilt onthouden geef je een ezelsoor en je gaat verder waar je gebleven bent.

Originele pagina's daarentegen vind ik wel weer nuttig om te hebben.
Is niet waar, dat geldt alleen voor Epub. In LRF formaat heb je de e-reader pagina's die opnieuw berekend worden bij grotere en kleinere fonts. Is de reden dat ik Calibre tegenwoordig alles als LRF laat uploaden, plus het meesturen van je eigen font zonder CSS.

Grappig hoe persoonlijk alles is, ik ergerde me juist kapot aan die pagina's 211, 211-212, 212, 212-213... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
WaterFire schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 09:10:
[...]

Is niet waar, dat geldt alleen voor Epub. In LRF formaat heb je de e-reader pagina's die opnieuw berekend worden bij grotere en kleinere fonts. Is de reden dat ik Calibre tegenwoordig alles als LRF laat uploaden, plus het meesturen van je eigen font zonder CSS maar dat is ook al vaker besproken.

Grappig hoe persoonlijk alles is, ik ergerde me juist kapot aan die pagina's 211, 211-212, 212, 212-213... :9
Ah, dat zou kunnen, ik doe alles juist in epub :P

Ik vind het fijn om daadwerkelijk te weten hoe ver ik zou zijn in het boek, daar kan ik me iets bij voorstellen :P Anders heb je inderdaad dat gedoe met als je fonts wijzigt dat je aantal pagina's ook veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zetmolm schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 22:46:
En uiteindelijk komen we tot een standaard die primair op percentages is gebaseerd.
Een pagaina nummer is ook met goede software prima te doen. Maak je het lettertype groter? --> meer pagina's heeft het boek.

Ik heb nu een andere firmwaer op mijn bebook, maar voorheen had ik een firmware die grafisch liet zien hoe groot een hoofdstuk was en hoever je in het hoofdstuk zat. Dat was wel fijn, dan wilde je bijv. gaan slapen en dan zag je dat je bijna het hoofdstuk uit had en las je nog even verder.

Het leukst is eigenlijk te lezen zonder pagina nummers. Dat maakt het veel spannender / onverwachter omdat je niet weet wanneer het boek uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:13:
Ik snap niet echt wat je aan een Nederlands - Engels woordenboek hebt? Engels - Engels is heel handig voor bepaalde woorden, ik heb daarvan een link een paar pagina's terug gezet. Maar dat ding zit volgens mij ook standaard al in de Kindle.

Op mobileread staan wel handleidingen hoe je zelf woordenboeken kan ombouwen. Is een wat lastigere klus, maar een beetje Tweaker komt er wel uit. Kant en klaar downloaden is vaak lastig is mijn ervaring (helaas).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 21-09 08:10

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:18:
[...]

Ik snap niet echt wat je aan een Nederlands - Engels woordenboek hebt?
Nee? Mijn vriendin is bezig met Nederlands te leren, ze wil dat doen door Nederlandse (kinder) boeken te lezen en heeft daarbij af en toe een woordenboek nodig. Nederlands-Russisch zou nog handiger zijn overigens ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:36:
Nee? Mijn vriendin is bezig met Nederlands te leren, ze wil dat doen door Nederlandse (kinder) boeken te lezen en heeft daarbij af en toe een woordenboek nodig. Nederlands-Russisch zou nog handiger zijn overigens ;)
ik heb wel een engels - russisch woordenboek, maar daar heeft ze denk ik niet veel aan als ik het zo lees. En die werkt ook alleen op een hanlin v3 / bebook one 2009.

kan je voor de kindle eigenlijk geen woordenboeken kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de sony kan je dus wel in een e-book woordenboek woorden opzoeken maar het is gewoon lastig.
Praktijksituatie, je leest een nederlands boek en je begrijpt een nederlands woord niet, home knop indrukken, nederlands woordenboek opzoeken,daar zoeken, ok ik heb de uitleg, weer homeknop weer op boek klikken waar ik gebleven was en weer verder met lezen.
In praktijk doe je dat minder.
Voor android heb je ook woordenboeken dus meestal zoek ik dan ff in het woordenboek dat in de telefoon staat van van Dale,handige daarvan is dat je de woordenboeken kunt integreren en dus ook bij het browsen je woordenboek kunt oproepen om een gemarkeerd woord op een webpage te vertalen.
De sony houdt zich wel aan de 112-113 volgorde, dus ga je 4 keer zoomen dan blijft ook 4 keer die bladzijde gelijk voor je naar 113 gaat,het is dus niet zo dat een boek met 110 bladzijde bij 4 keer vergroten ook 440 bladzijdes heeft.
De bladzijde aanduiding is op een vaste balk en fonts hebben geen invloed daarop.
Met prs-plus kan je veranderen dat de weergave wordt hoeveel bladzijden er nog over zijn om te lezen ( de teller loopt dus af in plaats van op) of hoeveel procent. (en dan nog verschillend hoeveel procent je nog moet of hoeveel procent je al gehad hebt.)
Het klokje dat je op diezelfde balk kunt zetten vind ik wel prettig en had eigenlijk standaard moeten zijn.
Handige optie van de sony is ook dat je ongeacht de opmaak je toch kiezen kan voor beeldvullend,of voor split page.
In de praktijk heb ik dus niet zo heel veel te maken met css.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Huh de Iriver heeft een nieuwe firmware 1.00 (laatste was 1.10)

Als ik het bestand zo zie dat heeft die als datum 11-06-11.

Zie http://www.iriver.com/support/download_view.asp?dNum=1048 maar als datum staat er 5 augustus bij?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Nick39 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:57:
Met de sony kan je dus wel in een e-book woordenboek woorden opzoeken maar het is gewoon lastig.
Praktijksituatie, je leest een nederlands boek en je begrijpt een nederlands woord niet, home knop indrukken, nederlands woordenboek opzoeken,daar zoeken, ok ik heb de uitleg, weer homeknop weer op boek klikken waar ik gebleven was en weer verder met lezen.
In praktijk doe je dat minder.
Voor android heb je ook woordenboeken dus meestal zoek ik dan ff in het woordenboek dat in de telefoon staat van van Dale,handige daarvan is dat je de woordenboeken kunt integreren en dus ook bij het browsen je woordenboek kunt oproepen om een gemarkeerd woord op een webpage te vertalen.
De sony houdt zich wel aan de 112-113 volgorde, dus ga je 4 keer zoomen dan blijft ook 4 keer die bladzijde gelijk voor je naar 113 gaat,het is dus niet zo dat een boek met 110 bladzijde bij 4 keer vergroten ook 440 bladzijdes heeft.
Even hierop aansluitend heeft de Sony wel een mooi engels woordenboek (oxford) en de van dale Engels > NL en NL > Engels. Erg handig als je bepaalde boeken in de originele taal wilt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maar dan nog zou je een woordenboek niet als apart boek moeten beschouwen, maar als onderdeel (plugin?) van je ereader-applicatie.
Het moet gewoon een onderdeel zijn van je leesbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:26:
Maar dan nog zou je een woordenboek niet als apart boek moeten beschouwen, maar als onderdeel (plugin?) van je ereader-applicatie.
Ik lees eigenlijk alleen in het Engels en ik moet zeggen dat het veel fijner is als het woordenboek in je ereader zit dan een los woordenboek ernaast.

Heel soms lees ik een html / txt file en dan werkt mijn woordenboek niet (werkt alleen met epubs). En al gaat het opzoeken van woorden in je ereaders woordenboek ook niet heel fantastisch, het is wel sneller en fijner dan het losse woordenboek dat naast je ligt pakken en daarin zoeken.

Met een touch screen werkt het volgens mij helemaal fijn, hoef je niet zo lastig als ik nu doe met een soort sms achtige applicatie een woord aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
TD-er schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:26:
Dat is bij de sony dan ook zo, dubbeltappen op een woord geeft je de vertaling onderin het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Sc0rPi0N schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 13:12:
Huh de Iriver heeft een nieuwe firmware 1.00 (laatste was 1.10)

Als ik het bestand zo zie dat heeft die als datum 11-06-11.

Zie http://www.iriver.com/support/download_view.asp?dNum=1048 maar als datum staat er 5 augustus bij?
In de zip die je download zit een file die ook als datum 11-06 heeft, misschien hebben ze gewoon de originele firmware ook vrijgegeven.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Laatst online: 23:29
Iemand nog nieuws over de nieuwe sony e-reader? Mijn vriendin wil een sony e-rader aanschaffen, de prs-650, maar deze is in steeds minder winkels te krijgen ? Online is die ook maar schaars....grote winkels hebben hem al niet meer (bol.com; saturn; etc). Wat is handig en verstandig om te doen (ook qua prijs?).

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
roelieboelie schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:32:
Wat is handig en verstandig om te doen (ook qua prijs?).
Een kindle of een iRiver HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Laatst online: 23:29
Ze wil het liefst een Sony, vandaar de vraag, hij wordt dus blijkbaar echt uitgefaseerd? Iemand nog verkoopadressen die hem nog op voorraad hebben...?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roelieboelie schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:46:
Ze wil het liefst een Sony, vandaar de vraag, hij wordt dus blijkbaar echt uitgefaseerd?
Ik heb hier de afgelopen week al 2 keer vemeld dat er een nieuwe sony komt, de 650 wordt niet meer gemaakt. En meer info is er niet. Daarnaast zijn er al tijden leveringsproblemen met de 650 en in mindere mate met de 350, dat speelt al een half jaar.

Dat is ook allemaal wel terug te lezen hier. Verder is de keuze voor de 650 momenteel gewoon dom. Er zijn betere readers op de markt en die zijn ook nog eens goedkoper en hebben betere garantieregelingen (Kindle). Je betaalt bijna 100 euro meer dan voor een Kindle met dezelfde specificaties.

Misschien kan je hem nog bij een winkel in de buurt vinden die een oude voorraad heeft liggen (kleine kans).

Het is echt aan te raden nu even te wachten als je een Sony wilt:
http://www.bloomberg.com/...e-to-amazon-s-kindle.html

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:52:
[...]

Ik heb hier de afgelopen week al 2 keer vemeld dat er een nieuwe sony komt, de 650 wordt niet meer gemaakt. En meer info is er niet. Daarnaast zijn er al tijden leveringsproblemen met de 650 en in mindere mate met de 350, dat speelt al een half jaar.

Dat is ook allemaal wel terug te lezen hier. Verder is de keuze voor de 650 momenteel gewoon dom. Er zijn betere readers op de markt en die zijn ook nog eens goedkoper en hebben betere garantieregelingen (Kindle). Je betaalt bijna 100 euro meer dan voor een Kindle met dezelfde specificaties.

Misschien kan je hem nog bij een winkel in de buurt vinden die een oude voorraad heeft liggen (kleine kans).

Het is echt aan te raden nu even te wachten als je een Sony wilt:
http://www.bloomberg.com/...e-to-amazon-s-kindle.html
Het is natuurlijk wel wat anders dan jij het nu stelt. De bouwkwaliteit van de Sony is wel beter dan de kindle en ook het ontbreken van het toetsenbord zie ik als groot pluspunt. Daarnaast is de Sony veel beter geschikt voor de lokale markt dan de kindle (afhankelijk van de computerkennis).

De iRiver HD heb ik heel wisselende verhalen over gehoord, zelf zou ik op dit moment proberen voor een Nook Touch te gaan, maar misschien is het beter nog even te wachten omdat er waarschijnlijk ook een kindle 4 in de pijplijn ligt ( http://thamisgith.hubpage...onger-Before-Its-Released ). Als deze dan weer zo goedkoop gaat worden is dat misschien een optie, zo niet dan kan de Sony opvolger, als die er komt, nog een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyleo schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:19:
Daarnaast is de Sony veel beter geschikt voor de lokale markt dan de kindle (afhankelijk van de computerkennis).
Met een vriend op tweakers zit dat wel goed ;)

Ik zou persoonlijk wachten op de nieuwe sony, die moet er toch binnen een maand wel zijn en dan heb je vast en zeker gewoon een top product, overal wordt het de amazon killer genoemd, als de helft daarvan al waar is is het een must have.

Maar wat betreft Amazon, van verschillende personen in Amerika hoor ik dat http://www.woot.com/ op zeer korte termijn een partij Amazon Kindle's heel goedkoop gaat kopen, zou gisteren al zijn, maar hij is nog niet voorbijgekomen.

Geen idee of je als Nederlander op woot.com kan kopen, maar zo te zien gaan de Kindle 3 versies daar in de budgetverkoop als de Kindle 4 er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een mooie ontwikkeling: HP verkoopt op dit moment de HP Touchpad (soort van ipad) voor 99 dollar bij Wal-Mart en Radio Shack.

Enige probleem is dat er een grote run op die dingen is ontstaan waardoor ze bijna overal uitverkocht zijn. Prima ding om naast het internet ook wat op te lezen (al is het geen echte ereader, maar leuk voor erbij).

Jammer dat Nederland in dat soort dingen gewoon achterloopt of dat we hier de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:22
Lt-Crash schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 09:50:
Borders kan je wel vergeten. Je hebt daar een Amerikaanse credit card voor nodig, maar de USunlocked CC wordt er niet geaccepteerd en Borders is failliet. Ik had er toch twee nodig, dus ik heb ze gehaald bij Frys.com en via Borderlinx naar Nederland gestuurd. Kostte mij €135 per stuk inclusief BTW, invoerrechten en verzendkosten.
Ik heb de Kobo Touch al even op het oog maar wilde wachten totdat deze via de duitse shop te krijgen zou zijn. Maar dat laat blijkbaar nog op zich wachten.
Je gokt dan gewoon dat je geen problemen krijgt met de touch? Ik vind € 135,- toch wel een aardig gokje.
Heb nu zitten lezen bij borderlinx(ook omdat de abn dat aanprijst) en spreekt mij wel aan. Je had ze in 2 weken binnen? Moest je nog wel een apart cc account regelen om bij frys te kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:45:
[...]

Geen idee of je als Nederlander op woot.com kan kopen, maar zo te zien gaan de Kindle 3 versies daar in de budgetverkoop als de Kindle 4 er is.
Nee, dat gaat momenteel niet. Ze leveren niet buiten de US

Why isn't my state/country/province listed; do you ship internationally?
No, we do not ship outside of the continental United States at this time. We do not ship to Canada, Mexico, Alaska, Hawaii, nor to Maggie's Nipples, Wyoming or Assinippi, Massachusetts at this time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:52:
Nog een mooie ontwikkeling: HP verkoopt op dit moment de HP Touchpad (soort van ipad) voor 99 dollar bij Wal-Mart en Radio Shack.

Enige probleem is dat er een grote run op die dingen is ontstaan waardoor ze bijna overal uitverkocht zijn. Prima ding om naast het internet ook wat op te lezen (al is het geen echte ereader, maar leuk voor erbij).

Jammer dat Nederland in dat soort dingen gewoon achterloopt of dat we hier de hoofdprijs betalen.
Ja, maar die 99 dollar is niet winstmakend. Het komt gewoon doordat die dingen met de originele prijs van 499 dollar enorm slecht verkochten, waardoor HP besloten heeft er helemaal mee te stoppen en nu die dingen voor een schijntje op de markt dumpt. Dus wat dat betreft lopen we niet echt achter, het is gewoon een eenmalige actie. Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 11:49
ebk71 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:09:
[...]

Ik heb de Kobo Touch al even op het oog maar wilde wachten totdat deze via de duitse shop te krijgen zou zijn. Maar dat laat blijkbaar nog op zich wachten.
Je gokt dan gewoon dat je geen problemen krijgt met de touch? Ik vind € 135,- toch wel een aardig gokje.
Heb nu zitten lezen bij borderlinx(ook omdat de abn dat aanprijst) en spreekt mij wel aan. Je had ze in 2 weken binnen? Moest je nog wel een apart cc account regelen om bij frys te kunnen bestellen?
Bij Frys.com kan je gewoon met je NL credit card betalen, maar ze hebben niet meer alle kleuren op voorraad. Al met al heeft het bij mij anderhalve week geduurd voor ik ze in huis had. Misschien kan je nog bij BestBuy bestellen, want ik weet niet of ze NL cc weigeren. Opsturen gaat alleen naar je borderlinx adres.

Verder ben ik nog steeds zeer te spreken over de Kobo. Heb nu al twee boeken uitgelezen en aan het batterij niveau te zien kan ik er zeker nog 3 lezen voordat hij leeg is. Ook in de zon heb je perfect zicht op het scherm, behalve als je de zon recht in het scherm hebt staan, want het reflecteerd toch een heel klein beetje. Heb ook al een paar boeken in de Koboshop besteld via de reader zelf en het gaat fantastisch, binnen een minuut ben je aan het lezen. Al met al een aanrader voor iedereen, want voor een vergelijkbare eReader ben je in nederland toch snel €230 euro's kwijt, terwijl ik maar €135 per stuk heb betaald. zie pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:40
Cyleo schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:19:
[...]

Het is natuurlijk wel wat anders dan jij het nu stelt. De bouwkwaliteit van de Sony is wel beter dan de kindle en ook het ontbreken van het toetsenbord zie ik als groot pluspunt.
Niet helemaal mee eens. Ik heb nu 4 maanden een Kindle en daarmee houdt hij het al langer uit dan de Sony 350 die ik hiervoor had. De Kindle oogt en voelt degelijker dan een Sony en heeft als bijkomend voordeel dat het geen touchscreen heeft. Mijn vrouw heeft nog wel een Sony en tijdens de vakantie sloeg haar Sony regelmatig op hol als er een mug of broodkruimel op het scherm viel. De touchscreen is ook niet software matig uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laudor schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:40:
[...]

Niet helemaal mee eens. Ik heb nu 4 maanden een Kindle en daarmee houdt hij het al langer uit dan de Sony 350 die ik hiervoor had. De Kindle oogt en voelt degelijker dan een Sony en heeft als bijkomend voordeel dat het geen touchscreen heeft. Mijn vrouw heeft nog wel een Sony en tijdens de vakantie sloeg haar Sony regelmatig op hol als er een mug of broodkruimel op het scherm viel. De touchscreen is ook niet software matig uit te schakelen.
Sorry,maar hier kan ik me wat moeilijk in vinden,qua uitvoering is de Sony gewoon steviger,en op hol slaan omdat er een mug tegenaan vliegt,onzin.
Dat je een voorkeur hebt voor een bepaald apparaat is tot daaraantoe maar dit soort argumenten gebruiken om een apparaat af te kraken is onzin.
Ik heb 2 stuks 650's en de keren dat ze tegen de grond zijn gegaan (katten) zijn al niet meer te tellen.
Nog geen moment schade.
Touchscreen is niet uit te schakelen,je koopt een e-reader met touchscreen om die daarna uit te schakelen ?
Ik heb ik griekenland heel wat broodkruimeltjes er op laten vallen en heel wat mugjes op bezoek gehad maar dat gedrag hebben ze bij mij nog niet weten te veroorzaken.
Dat je veel plezier hebt van je Kindle gun ik je van harte,maar om dergelijke onzin als argument te gebruiken is niet eerlijk.
En ja ik heb al heel wat readertjes van andere merken in mijn hand mogen houden en geprobeerd.
Bebookjes zijn er ook in huis en werken ook prima.
Dat je de sony niks vind moet je zelf weten,maar als argument gebruiken dat ze niet bestand zijn tegen broodkruimels en muggen,wat een giller.
Ik hoop dat je echt een grapje maakte,want anders maak je jezelf hopeloos belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Nick39 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:30:
[...]

Dat je de sony niks vind moet je zelf weten,maar als argument gebruiken dat ze niet bestand zijn tegen broodkruimels en muggen,wat een giller.
Ik hoop dat je echt een grapje maakte,want anders maak je jezelf hopeloos belachelijk.
Ik heb niets tegen Sony hoor met diverse apparatuur, maar mijn PRS-350 heeft het maar drie maanden vol gehouden. Die van mijn vrouw werkt nog steeds. Ze zijn van metaal en daar komen dan ook krasjes op. De Kindle blijft er meer als nieuw uitzien zeg maar en in de standaard hoes oogt het zeer solide. De standaard hoes van een Sony vind ik dan weer weinig om het lijf hebben.

Ze zijn echt niet bestand tegen broodkruimels en muggen of ander ongedierte. Zeker 2x per dag sloeg de Sony op hol op de vakantie. Hij ging dan naar voren of naar achteren bladeren. Met mijn Kindle had ik daar uiteraard geen last van en ik moest daar zelf dan ook smakelijk om lachen. Ik heb nog gezocht op verzoek van mijn vrouw of de touchscreen softwarematig kon worden uitgeschakeld. Bij die zoektocht kwam ik ook van andere gebruikers dit probleem tegen. http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=130422

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laudor schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:46:
[...]

Ik heb niets tegen Sony hoor met diverse apparatuur, maar mijn PRS-350 heeft het maar drie maanden vol gehouden. Die van mijn vrouw werkt nog steeds. Ze zijn van metaal en daar komen dan ook krasjes op. http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=130422
Sorry maar wat moet je dan gedaan hebben om een kras te krijgen ?
Als ik een kras op mijn sony wil krijgen,weet ik zeker dat diezelfde handeling bij elk willekeurig apparaat dezelfde kras veroorzaakt.
Voor de rest denk ik dat de aangehaalde links er meer zijn om je gelijk te onderbouwen.
Je denkt toch niet dat ik de geldpest heb en dat ik als ik met muggen en broodkruimels een flippende sony zou krijgen,ik zelfs nog een tweede ga kopen terwijl er zoveel alternatieven zijn ?
Misschien moet je iets minder gooien,het blijft een wat duurder apparaat.
Uitschakelen van het scherm zou ook betekenen dat je 80% van de bediening uit zou schakelen.
Het is misschien even wennen, zo'n touchscreen, maar je mag hier komen kijken, 2 normaal gebruikte sony's, met hoesje, geen kras op te zien.
Meegeweest naar Griekenland (in de koffer), Engeland, Turkije.
Ja als ik hem vervoer gaat ie netjes in een hoesje,mag ook wel bij een apparaat van 250 euro.
Kijk eens bij mijn inventaris, ik ben een zeer kritische gebruiker en heb de sony 505, 600,650 gehad.
Als ik ook maar iets zou ondervinden van wat je noemt,zou ik zeker geen tweede kopen.
Als je er mee gooit,heb je misschien een kras,maar die heb je dan op de Kindle,of whatever welk apparaat ook.
Zou een broodkruimel al een dergelijk gedrag veroorzaken,doe het dan niet (al lezend eten vind ik ook niet erg sociaal maar dat terzijde).
De rest is echt gebaseerd op onzin.
Bij normaal gebruik verschijnt er geen kras op.
Nogmaals,dat de sony je apparaat niet is,is volkomen je eigen recht,maar je motivatie is echt niet gebaseerd op normaal gebruik.
Overigens zijn/komen er wel tweaks om je touchscreen alsnog uit te schakelen,ze staan in een toekomstige release van prs+ gepland.
En ja, ik heb ook met de kindle 3 2 weken kunnen spelen en toch gewoon een tweede prs 650 aangeschaft waar geen spontane krassen op ontstaan,in mijn slaapkamer en huiskamer is het aantal vliegen nihil evenals storende broodkruimels en de griekse en turkse muggen hadden totaal geen belangstelling voor mijn reader hoewel ik ook met een lampje zat te lezen en ook geen last had van flippende readers vanwege zandgooiende kinderen.
Misschien moet je je apparatuur met ietwat meer respect behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Nick39 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:15:
[...]

Sorry maar wat moet je dan gedaan hebben om een kras te krijgen ?
Als ik een kras op mijn sony wil krijgen,weet ik zeker dat diezelfde handeling bij elk willekeurig apparaat dezelfde kras veroorzaakt.
Voor de rest denk ik dat de aangehaalde links er meer zijn om je gelijk te onderbouwen.
Je denkt toch niet dat ik de geldpest heb en dat ik als ik met muggen en broodkruimels een flippende sony zou krijgen,ik zelfs nog een tweede ga kopen terwijl er zoveel alternatieven zijn ?
Misschien moet je iets minder gooien,het blijft een wat duurder apparaat.
Uitschakelen van het scherm zou ook betekenen dat je 80% van de bediening uit zou schakelen.
Het is misschien even wennen, zo'n touchscreen, maar je mag hier komen kijken, 2 normaal gebruikte sony's, met hoesje, geen kras op te zien.
Meegeweest naar Griekenland (in de koffer), Engeland, Turkije.
Ja als ik hem vervoer gaat ie netjes in een hoesje,mag ook wel bij een apparaat van 250 euro.
Kijk eens bij mijn inventaris, ik ben een zeer kritische gebruiker en heb de sony 505, 600,650 gehad.
Als ik ook maar iets zou ondervinden van wat je noemt,zou ik zeker geen tweede kopen.
Als je er mee gooit,heb je misschien een kras,maar die heb je dan op de Kindle,of whatever welk apparaat ook.
Zou een broodkruimel al een dergelijk gedrag veroorzaken,doe het dan niet (al lezend eten vind ik ook niet erg sociaal maar dat terzijde).
De rest is echt gebaseerd op onzin.
Bij normaal gebruik verschijnt er geen kras op.
Nogmaals,dat de sony je apparaat niet is,is volkomen je eigen recht,maar je motivatie is echt niet gebaseerd op normaal gebruik.
Overigens zijn/komen er wel tweaks om je touchscreen alsnog uit te schakelen,ze staan in een toekomstige release van prs+ gepland.
En ja, ik heb ook met de kindle 3 2 weken kunnen spelen en toch gewoon een tweede prs 650 aangeschaft waar geen spontane krassen op ontstaan,in mijn slaapkamer en huiskamer is het aantal vliegen nihil evenals storende broodkruimels en de griekse en turkse muggen hadden totaal geen belangstelling voor mijn reader hoewel ik ook met een lampje zat te lezen en ook geen last had van flippende readers vanwege zandgooiende kinderen.
Misschien moet je je apparatuur met ietwat meer respect behandelen.
Sorry dat je zo gaat flippen. Ik ben in ieder geval blij dat ik van mijn Sony af ben een een Kindle heb.

edit: De krasjes zitten op het metalen omhulsel, niet op het scherm. Normaal gebruik. Ook mee op vakantie op de camping, ja daar wil ik ook lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laudor schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:44:
[...]

Sorry dat je zo gaat flippen. Ik ben in ieder geval blij dat ik van mijn Sony af ben een een Kindle heb.

edit: De krasjes zitten op het metalen omhulsel, niet op het scherm. Normaal gebruik. Ook mee op vakantie op de camping, ja daar wil ik ook lezen.
Ik flip niet,ik weet dat je bij normaal gebruik niet krijgt wat jij omschrijft,dat is alles, als jij happy bent ben ik ook happy, alleen ga ik blijkbaar met 2 readers zuiniger om dan jij met 1, maar geef me 5 minuten en ik heb op jouw Kindle ook een kras zitten.
Je verhaal klopt gewoon niet of is lekker dik aangezet ,dat mag,zolang jij maar tevreden bent met je Kindle ben ik het met mijn 2 sony's die gewoon mee gaan op vakantie en gewoon gebruikt worden en geen krasjes hebben.
Blijkbaar hebben wij in de 2 keer per jaar dat we op vakantie gaan geen last van e-book aanvallende muggen en broodkruimels,meer zeg ik er niet over,een ieder mag voor zichzelf uitmaken of het normaal is dat je je e-reader gebruikt als broodplank of als muggen/vliegenmepper of dat je er normaal mee omgaat,ik weet dat je verhaal niet klopt en dat is het belangrijkst,verdere reacties graag via pb voor een modje ingrijpt,maar als je normaal met je spullen omgaat gebeurt dit niet.
Een e-reader geeft ook geen licht dus een mug heeft totaal geen reden om er zelfs maar heen te vliegen,alleen om het als argument aan te voeren geen sony te kopen is gewoon hylarisch.
Denk dat ze zich bij Bol.com kapot lachen als ik mijn reader terug stuur met als reden,ging flippen door een mug _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
offtopic:
Ben ik de enige die de ellenlange discussies tussen Nick39 die de Sony ereaders verheerlijkt en andere die hier kritiek op durven uiten beu is?

Als het een keer voorkomt lees je daar wel over heen, maar dit is al zooo vaak aan bod gekomen met dezelfde argumenten dat het voor mij echt gaat vervelen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:22
sloth schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:49:
offtopic:
Ben ik de enige die de ellenlange discussies tussen Nick39 die de Sony ereaders verheerlijkt en andere die hier kritiek op durven uiten beu is?

Als het een keer voorkomt lees je daar wel over heen, maar dit is al zooo vaak aan bod gekomen met dezelfde argumenten dat het voor mij echt gaat vervelen -O-
Ik zeg een limootje en chippies erbij, en wordt extra vermakelijk als een mod zich er mee gaat bemoeien...... :P
Is wel een interessant ijkpunt voor een review over e-readers: is de reader gevoelig voor broodkruimels en/of muggen, ohja en katten. Moet gewoon standaard opgenomen worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er eigenlijk geen last van, heb ook niet het idee dat Nick39 de sony verheerlijkt. Ik vind Nick een fijne aanwinst voor dit topic met zijn reacties.

Ik snap alleen niet hoe dat met die mug zit. Is dat scherm zo gevoelig dat als er een vlieg of mug op gaat zitten een pagina omslaat?

2 Dagen geleden sprong mijn zoon op een kussen waaronder de sony ereader lag :X
Gelukkig niks kapot. Ze zijn wel stevig.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:00
Hier hetzelfde probleem op de prs-650 als er wat op het scherm valt of vliegt. dan wil die spontaan soms gaan bladeren en dat is best irritant.
Dit komt omdat de sony geen touchscreen heeft, maar met infrarood detectie werkt waar je op het scherm zit, dus ook een vlieg of broodkruimel wordt gedetecteerd.
Krasjes gebeuren wel vrij snel op de behuizing, ondanks dat ik er voorzichtig mee omga zitten er enkele op de achterkant.
Na 4 maanden gebruik kan ik zeggen dat het apparaat echter super voldoet qua leesgenot. zou zelf inderdaad ook graag hebben dat de touch uitgezet kan worden dmv hardwareknoppen combi, zodat je tijdens boek lezen de touch kan uitschakelen.

[ Voor 37% gewijzigd door krotwijk op 23-08-2011 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Uitschakelen lijkt mij ook wel een praktische feature.
Op mijn Kindle zou ik graag een touchscreen gehad hebben, maar ik kan me voorstellen dat het ook irritant kan zijn. Al was het alleen al wanneer je bijvoorbeeld de reader even over zou pakken, oid.
Op een hoop laptops kun je met 1 klein knopje de touchpad ook aan en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sloth schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:49:
offtopic:

Ik verheerlijk ze niet, ik zeg de waarheid,hoe pijnlijk die kan zijn... of zou ik dan de kindle aanbidders hier heilig moeten verklaren en niets mogen zeggen, kom nu.
En nu gaan alle muggen verzamelaars met de Sony zich hier melden.
Theoretisch kan het,je zou de straaltjes kunnen verstoren voor het scherm.
In de praktijk heeft die mug mij 100 keer eerder gestoken dan ie op mijn scherm zou gaan zitten.
En al die touchscreen telefoon bezitters gaan nu ook met hun telefoon provider bellen,want in theorie zou een vlieg je HTC desire moeten kunnen bedienen.
Als het al zou voorkomen dat een mug je scherm op hol zou brengen,dan moet je toch wel midden in een zwerm gaan zitten om dat een tweede keer voor elkaar te krijgen.
En dan ga je vrijwillig doen ?
Ik activeer 100 keer meer per ongeluk een functie op mijn telefoon dan dat de kans er is dat het 2 keer gebeurt dat een vlieg of een mug mijn bladersysteem zou verstoren.
Je moet een beetje relativeren.
En als je al die covers voor de Kindle hier voorbij ziet komen zou ik bij de recente uitspraken denken: die zijn niet nodig,de Kindles zijn van gewapend beton en de Sony's moet je met glaswol omringen anders heb je een kras.
Dan mag je best kritiek hebben op me hoor, ik heb in elk geval de lol van mijn leven gehad en weer een daverend excuus op mijn lijstje kunnen zetten om geen Sony tekopen.
Nou mooi,doe dat dan niet,verplicht ik iemand om ze te kopen ?
Maar op onzin zal en blijf ik reageren,of je het nou leuk vind of niet.
Ik kan trouwens de Sony moeilijk verheerlijken als de Kindle al tot heilig is uitgeroepen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nick39 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:11:
[...]
In de praktijk heeft die mug mij 100 keer eerder gestoken dan ie op mijn scherm zou gaan zitten.
[...]
Als het al zou voorkomen dat een mug je scherm op hol zou brengen,dan moet je toch wel midden in een zwerm gaan zitten om dat een tweede keer voor elkaar te krijgen.
En dan ga je vrijwillig doen ?
[...]
Beetje afhankelijk van een paar factoren, maar ik kan regelmatig in een zwerm muggen zitten zonder gestoken te worden.
En met deze zomer zit je toch wel regelmatig in een zwerm vliegbeesten.
Gisteren nog met de buurman staan praten over de heg terwijl er binnen een meter afstand zo'n 20 wespen rondvlogen rustig hun ding te doen.

Enige nadeel van die muggen is dat je je mond wel dicht moet houden :)

Oh trouwens hoe doet die Sony het met kikkers?
Zojuist heb ik er eentje naar buiten gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou Nick39... Je blijft wel bijzonder fanatiek als iemand hier iets over een Sony roept wat je niet zint...
Maar dit soort "klachten" over om het even welke reader is typisch voor sites als GoT... men is heel kritisch, en over het algemeen schrijft men eerder een klacht hier als een lofzang... wat het totaalbeeld een beetje vertekent, daarmee ben ik het wel eens met je.

PS
De muggen zijn dit jaar bijzonder aggressief lijkt het, die steken voor mijn gevoel al voordat ze landen op je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:23:
Nou Nick39... Je blijft wel bijzonder fanatiek als iemand hier iets over een Sony roept wat je niet zint...
Maar dit soort "klachten" over om het even welke reader is typisch voor sites als GoT... men is heel kritisch, en over het algemeen schrijft men eerder een klacht hier als een lofzang... wat het totaalbeeld een beetje vertekent, daarmee ben ik het wel eens met je.

PS
De muggen zijn dit jaar bijzonder aggressief lijkt het, die steken voor mijn gevoel al voordat ze landen op je :P
Ik ben niet bijzonder fanatiek, ik overdrijf expres om de belachelijkheid van sommige beweringen duidelijk te maken.
Is het nog niet opgevallen dat ik wel de sony "verdedig" maar geen kwaad woord zeg over de de Kindle alleen in mijn laatste opmerking ?

Neem de opmerking dat je de Sony niet even zou kunnen overgeven/overnemen.. denk je nou echt dat ik dat ding al die tijd in 1 hand hou ?
Rondom een rand en onderop een flinke ruimte met knoppen, waarom zou je dat niet kunnen doen,ik kan 10 verschillende manieren verzinnen om hem over te nemen zonder het touchscreen aan te raken.

Ik vind het vergelijken van 1,2 of 3 merken niet erg maar men komt met de meest idiote argumenten aan,die ik probeer te ontkrachten.
Beetje mythbuster achtig.
Als ik de moeite zou gaan nemen om op google de nadelen over Kindles te vinden en die hier te posten...
Waar het mij om gaat: als je hier maar roept dat je een Nook hebt,een Bebook,een Sony of noem maar op,dan voelen een aantal Kindle bezitters zich geroepen om gelijk de nadelen op te gaan zoeken en al lezend in muggenzwermen een Sony gaan testen.
Niet beseffend dat al zou de Sony totaal niet gevoelig zijn voor een aanraking,een normaal mens in zo'n omgeving zelfs met een papieren boek niet zou blijven zitten,of blijf je vrijwillig in een muggenzwerm zitten met een mp3 speler ?
Nee, en dat doe je dus met een reader ook niet.
Ik reageer niet belachelijk,ik maak de argumenten belachelijk,want 99% is belachelijk.

offtopic, weet niemand wat verder gaan via P.B. betekent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:36:
[...]

Ik ben niet bijzonder fanatiek, ik overdrijf expres om de belachelijkheid van sommige beweringen duidelijk te maken.
Is het nog niet opgevallen dat ik wel de sony "verdedig" maar geen kwaad woord zeg over de de Kindle alleen in mijn laatste opmerking ?

Als ik de moeite zou gaan nemen om op google de nadelen over Kindles te vinden en die hier te posten...
Nou... ook niet een beetje fanatiek Nick? :P

En inmiddels zijn alle voor en nadelen van zowel de Sony en de Kindle hier inmiddels in veelvoud uitgemolken, dus doe geen moeite, ik als Kindle gebruiker ken ze als geen ander en die van Sony moet ik aannemen van Sonygebruikers, positief en negatief.

En laten we het er maar op houden dat iedereen zelf maar moet kiezen op basis van alle info op internet over readers (en da's inmiddels een beste bak info). Per slot van rekening rijdt ook niet iedereen in dezelfde auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:03:
En laten we het er maar op houden dat iedereen zelf maar moet kiezen op basis van alle info op internet over readers (en da's inmiddels een beste bak info). Per slot van rekening rijdt ook niet iedereen in dezelfde auto ;)
Laten we maar niet over auto's beginnen met de bejaardenbak die ik heb :+

Het wordt tijd voor de nieuwe Sony en Kindle, ik ben wel toe aan een nieuwe ereader en wat nieuw discussievoer hier :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ik hoop dat ze die nieuwe firmware nog gaan flashen voor de huidige generatie. Die firmware voor de pearl schermen waarmee ze erg snel tussen pagina's kunnen wisselen. Ik zou het erg zuur vinden dat ze een nieuwe reader uitbrengen met deze firmware en hetzelfde scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:03

Denko

|{ing Øf ßlitz

Cyleo schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 00:34:
Ik hoop dat ze die nieuwe firmware nog gaan flashen voor de huidige generatie. Die firmware voor de pearl schermen waarmee ze erg snel tussen pagina's kunnen wisselen. Ik zou het erg zuur vinden dat ze een nieuwe reader uitbrengen met deze firmware en hetzelfde scherm.
Ik moet eerlijk zeggen dat wat mij betreft de kindle software zo een beetje "klaar" is.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Denko schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:27:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat wat mij betreft de kindle software zo een beetje "klaar" is.
Misschien nog epub ondersteuning. Alhoewel ik dat met het gebruik van Calibre maar relatief vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het beheren en indelen van je "home screen" kan anders ook nog wel flink onder handen genomen worden. Prettig en gebruiksvriendelijk is het iig niet. Dit is naar mijn idee ook gelijk het grootste nadeel van de Kindle.

[ Voor 47% gewijzigd door Joolee op 24-08-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 17:47
Tussen al dit Kindle-geweld en al dan niet relevante "koop (g)een Sony" discussies, blijf ik toch maar ervaringen missen van de B&N Nook Touch.

Ik wil de mijne toch nog ff delen. Nu ongeveer 4 weken de Nook in mijn bezit en elke dag blijft een plezier om met het apparaat te werken! Onthoudt elke paginapositie van een boek dat ik open, los of ik er bookmarks in plaats of niet, zoekfunctie werkt als een trein en batterijgebruik is (voor mij in ieder geval) meer dan voldoende. Na 4 weken elke werkdag (4 per week :) ) ruim een uur te lezen en in het weekend af en toe ook nog wat "bladeren" staat de batterij op 41%. Zou dus inhouden dat ik toch een 6 weken vol moet kunnen houden op 1 charge... Niks mis mee lijkt me...

Oh ja, om de "pageturns" eens te noemen: 3 boeken volledig gelezen met elk ongeveer 400 "echte" pagina's. Lettertype heb ik zo ingesteld dat per 2 papieren pagina's de reader ongeveer 3 keer moet bladeren, dus aantal pageturns per boek zal ongeveer liggen op 600.

[ Voor 15% gewijzigd door Delirius op 24-08-2011 10:48 . Reden: toevoeging laatste alinea ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:56
Het is zo vermakelijk, ik moet er gewoon nog even een 'persoonlijke ervaring' over kwijt (het is het ervaringentopic he..)

Jazeker, een flinke broodkruimel zorgde er wel eens voor dat mijn Sony 650 spontaan pagina's ging omslaan omdat de kruimel in de IR straal kwam te liggen.

Bij mij was de reactie: "Goh, ik had beter geen broodkruimels op de Sony kunnen laten vallen".
Bij een ander is dat blijkbaar "Goh, ik had beter geen Sony kunnen kopen".

En in een poging het serieuzer te benaderen: Als je nu eenmaal iedere lunchpauze je brood eet met je reader op schoot en je houdt nu eenmaal van brood dat kruimelt, tja, dan kan het irritant worden ja...
Het beheren en indelen van je "home screen" kan anders ook nog wel flink onder handen genomen worden. Prettig en gebruiksvriendelijk is het iig niet. Dit is naar mijn idee ook gelijk het grootste nadeel van de Kindle.
Meestal een kwestie van als gebruiker slim je collecties indelen. Vind je het irritant dat je 80 "A.Baantjer" boeken altijd bovenaan staan? Dan is de schrijver toch gewoon z_A. Baantjer op je device? who cares, Appie zal zich er niet voor omdraaien in zijn graf...

[ Voor 27% gewijzigd door WaterFire op 24-08-2011 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 13:08
Vanmorgen bleek mijn oude trouwe Cybook Gen 3 gestorven...... :'(
Het scherm had na jaren de geest gegeven.
Ik moest dus snel een betaalbare vervanger hebben en heb de Amazon Kindle III besteld voor €136,00 incl. verzending.
Ze schatten de levertijd op 5-6 dagen. Heeft iemand hier ervaringen met Amazon? Ik was net bezig in een spannende boekenserie en moet nu ff improviseren.....

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyleo schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 00:34:
De reputatie van Sony kennende doen ze dat niet.
Updates verstrekken ze nauwelijks.
Mijn favoriete e-reader komt er nooit. (dus ook de Sony voldoet niet aan mijn wensen,zie je dat ik wel negatief kan zijn )
Misschien eens een inkoppertje om de focus eens weg te halen van de "reader oorlog" .
Wat,welke functie,moet jouw e-reader hebben om hem voor jou perfect te maken ?
Voor de Sony:
1. Edit functie om al lezende fouten te kunnen verbeteren.
2. Downloadable woordenboeken die je zelf kan installeren.
3. Klepjes of rubber flapjes voor de openingen van de cardreaders,usb poort en geluids uitgang.

@Td-er Ik heb nog geen kikkers kunnen vinden maar ik denk dat als die op de sony springt dat ie wel wat bladzijdes kan omslaan.
Heb vanochtend wel een time-out van Lu er boven gegeten,maar helaas,hij ging niet flippen.

Misschien zijn de "krasjes mensen" bereid om te vertellen of ze een officieel sony hoesje gebruiken.
Krasjes zijn heel makkelijk weg te werken met tandpasta (neem de iets grovere,die zogenaamd rokers aanslag kunnen verwijderen) ik heb er geen last van maar wel op bv horlogebandjes.
Sony "nadeel" vind ik persoonlijk dat de stylus in het apparaat zit,ik zou hem liever in het hoesje hebben.
Sony nadeel 2 vind ik de "grip" achterkant.
Op zich heel handig want hij slipt niet snel uit je hand,maar met een hoog glanzende body vind ik die matte achterkant niet mooi.
Sony nadeel 3, als je onder een bepaalde hoek met een lampje leest veroorzaakt de body op het dieper gelegen scherm een schaduw op de eerste lijn waardoor deze moeilijker leesbaar wordt (uiteraard wel oplosbaar met een 0,5 pt marge aan de bovenzijde maar toch.)

Tipje voor sony users: ik heb voor mijn telefoons een capacitive stylus gekocht bij Bol voor 8,95
Het werkt heerlijk om hier woorden mee te markeren,beter dan de meegeleverde stylus.
Er mee tekenen kan je niet !

[ Voor 16% gewijzigd door Nick39 op 24-08-2011 12:13 . Reden: Wens 3 ingevuld en nog denkende over andere nadelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
BarnOwl schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:43:
Ze schatten de levertijd op 5-6 dagen. Heeft iemand hier ervaringen met Amazon? Ik was net bezig in een spannende boekenserie en moet nu ff improviseren.....
In mijn ervaring gaat dat veel sneller dan wat ze aangeven. Had mijn Kindle 3 op zondag besteld en dinsdagochtend lag hij al op mijn bureau. Omdat ze alles van tevoren inklaren bij de Douane is het er razendsnel doorheen.

Edit: Ik heb trouwens ook ooit een Kindle 2 besteld, die deed er dacht ik 3 werkdagen over.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 24-08-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 13:08
GekkePrutser schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:58:
[...]

In mijn ervaring gaat dat veel sneller dan wat ze aangeven. Had mijn Kindle 3 op zondag besteld en dinsdagochtend lag hij al op mijn bureau. Omdat ze alles van tevoren inklaren bij de Douane is het er razendsnel doorheen.

Edit: Ik heb trouwens ook ooit een Kindle 2 besteld, die deed er dacht ik 3 werkdagen over.
Aha, dat is goed nieuws, maar of ik hem nog deze week ontvang? Hopelijk wel... :)

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarnOwl schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:43:
Ik moest dus snel een betaalbare vervanger hebben en heb de Amazon Kindle III besteld voor €136,00 incl. verzending.
Twee Kindles uit de USA gehaald bij Amazon.... beiden binnen drie werkdagen hier.... Qua levertijden opgeven zijn ze wat voorzichtig, maar over het algemeen is de ervaring van de meeste Amazon klanten hier dat het als clockwork loopt qua leveren. ;)
Je kunt op Amazon in je account ook precies zien waar het ding uithangt, inclusief een link naar de track&trace site van de transporteur (UPS).

Veel leesplezier met je nieuwe reader :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 19:36

Goner

What can I do you for ?

Nick39 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:53:
Voor de Sony:
1. Edit functie om al lezende fouten te kunnen verbeteren.
Zijn er e-readers die een edit-functie hebben ? Heb wel eens gezien dat er zijn waar je notities kunt maken, maar weet niet in welk formaat dat was (epub, mobi ...).
Ik lees wel eens boeken waarin allerlei letters met umlaut e.d. niet weergegeven worden (ligt niet aan e-reader, heb HTML bekeken en daar is het ook), zou wel handig zijn om die al lezend even te corrigeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WaterFire schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:04:
Het is zo vermakelijk, ik moet er gewoon nog even een 'persoonlijke ervaring' over kwijt (het is het ervaringentopic he..)

Jazeker, een flinke broodkruimel zorgde er wel eens voor dat mijn Sony 650 spontaan pagina's ging omslaan omdat de kruimel in de IR straal kwam te liggen.
Even getest met een sony 350 (dank je buurvrouw) en mijn eigen 650, als je een dun strookje alufolie ,papier of wat dan ook,aan de bovenkant tegen het schermrandje houdt werkt het hele touchscreen niet meer.
Dat geprobeerd hebbend heb ik een stukje elastiek genomen van 5 mm dat je bij de hema kan kopen op zo'n kaart, wat de bovenrand afschermt.
Ook dan werkt het touchscreen niet meer.
Om het hoesje heengeslagen, touchscreen bedekt nog steeds een mm aan de bovenkant.
Touchscreen werkt niet meer.
Mocht je last hebben van muggen of broodkruimels,met een simpel stukje folie,elastiek of wat dan ook,onderbreek je de ir stralen en kun je gewoon handmatig met de bladerknop werken en al gooi je er een half bruin stokbrood met salami bovenop of een kudde muggen, ding doet helemaal niets.
De creatievelingen die hele covers maken, een simpel flapje om de bovenrand van het scherm en je touchsreen werkt niet meer.
Stukje plakband geprobeerd met typex, nope, ir straling komt er niet meer doorheen.
Je hoeft het alleen maar tegen het zwarte 5 mm dikke bovenrandje te houden waar de behuizing overgaat in het scherm,dus niet het scherm afdekken en je reader is broodkruimel,muggen,vliegen,salami en katten proof voor die ene keer dat een toevallig rondvliegende mug tegen je scherm aanvliegt.
Misschien dat iemand vrijwillig in een bijennest wil gaan readen ?
Je kan dus een mooie permanente afdekking maken, of een stukkie alufolie van nog geen cent,mocht je dat willen om het even tijdelijk uit te schakelen voor het geval je toch in die muggenwolk wil gaan eten.
Problem solved.
Eleganter ?
Er loopt een soldeerstripje naar de ir-bar bovenaan.
Scherp mesje, doorsnijden.
Gele ledje tussen de sd cards wegbuigen, microschakelaartje maken.
Aan en uitschakelbaar touch screen on the go.
Folie lijkt me makkelijker, elastiekje werkt ook prima,zit ie ook wat vaster in het hoesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:28:
[...]

Zijn er e-readers die een edit-functie hebben ? Heb wel eens gezien dat er zijn waar je notities kunt maken, maar weet niet in welk formaat dat was (epub, mobi ...).
Ik lees wel eens boeken waarin allerlei letters met umlaut e.d. niet weergegeven worden (ligt niet aan e-reader, heb HTML bekeken en daar is het ook), zou wel handig zijn om die al lezend even te corrigeren ...
Met de sony kun je het markeren,dan wordt het een notitie, als ik dan een stuk of 80 notities heb kijk ik onder de notitie optie,daar staan de gemarkeerde foute woorden,met boek en bladzijde er bij, ik open het desbetreffende boek met sigil en ik haal het weg,maar nog makkelijker zou het zijn als ik de notitie niet kon maken/markeren,maar gelijk kon editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kant en klare oplossing voor de "muggezifters" >:)
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/oupefd.jpg
Touchscreen uitgeschakeld (bovenrandje afgedekt met stukje alufolie van een paar cent).

[ Voor 16% gewijzigd door Nick39 op 24-08-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Nou, ik ben eindelijk in de markt voor een e-reader. Ik lees er alleen mee, dus kosten laag houden is een pre. Over de 'oude' Nook lees ik best postieve berichten. Op ebay rond de 90 dollar. Dus een erg leuke prijs, zelfs als ze btw gaan heffen.

Weet iemand hoe de Nook omgaat met strips in PDF?
Ik heb complete donald duck collecties in pdf, wat asterix & obelix en suskse en wiske. Loopt dit ook goed, de bestanden zijn een stuk zwaarder/groter dan een normaal ebook. Of kan ik dan toch beter een ander type kiezen? Graag hoor ik wat ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Delirius schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:42:
Tussen al dit Kindle-geweld en al dan niet relevante "koop (g)een Sony" discussies, blijf ik toch maar ervaringen missen van de B&N Nook Touch.

Ik wil de mijne toch nog ff delen. Nu ongeveer 4 weken de Nook in mijn bezit en elke dag blijft een plezier om met het apparaat te werken! Onthoudt elke paginapositie van een boek dat ik open, los of ik er bookmarks in plaats of niet, zoekfunctie werkt als een trein en batterijgebruik is (voor mij in ieder geval) meer dan voldoende. Na 4 weken elke werkdag (4 per week :) ) ruim een uur te lezen en in het weekend af en toe ook nog wat "bladeren" staat de batterij op 41%. Zou dus inhouden dat ik toch een 6 weken vol moet kunnen houden op 1 charge... Niks mis mee lijkt me...

Oh ja, om de "pageturns" eens te noemen: 3 boeken volledig gelezen met elk ongeveer 400 "echte" pagina's. Lettertype heb ik zo ingesteld dat per 2 papieren pagina's de reader ongeveer 3 keer moet bladeren, dus aantal pageturns per boek zal ongeveer liggen op 600.
Dat lijkt mij ook een mooi apparaat (heb het ook aangeraden als vervanger van de Sony op dit moment :P ) Maar volgens mij zijn er domweg weinig mensen die hem hebben. Hoe en waar heb jij hem gekocht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Nick39 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:50:
Touchscreen uitgeschakeld (bovenrandje afgedekt met stukje alufolie van een paar cent).
Waarom koopt iemand een e-reader met touchscreen en schakelt dat vervolgens uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:29:
[...]

Waarom koopt iemand een e-reader met touchscreen en schakelt dat vervolgens uit :?
Omdat sommige mensen dat willen... lees de muggen discussie hierboven maar,ik wil het niet maar ben bereid voor iedereen een oplossing te vinden,dit is alu beta 1,misschien ga ik hem nog upgraden naar alubeta 2 voor ik met een officiele aluware release kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nick39 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:57:
[...]

Omdat sommige mensen dat willen... lees de muggen discussie hierboven maar,ik wil het niet maar ben bereid voor iedereen een oplossing te vinden,dit is alu beta 1,misschien ga ik hem nog upgraden naar alubeta 2 voor ik met een officiele aluware release kom.
Hahaha, Nick... je gaat wel erg ver hoor in je pogingen het muggenprobleem te tackelen ;)
Nog even en dit wordt een "pimp my Sony" doe het zelf draadje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:29:
Mijn vrouw heeft de sony omdat die roze was gekocht...

ik heb geleerd niet alles proberen te begrijpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Nick39 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:57:
voor ik met een officiele aluware release kom.
Dan wel wat "estetischer" graag ... dit ziet er niet uit :+
Ik weet niet hoe het eruit ziet onder je plakrandje, maar gewoon een likje verf of kloddertje kit over het oogje, kan dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:03:
[...]

Hahaha, Nick... je gaat wel erg ver hoor in je pogingen het muggenprobleem te tackelen ;)
Nog even en dit wordt een "pimp my Sony" doe het zelf draadje :P
Tellsell mode on:
Ik ga um op de markt brengen,mensen die hem willen bestellen kunnen bij mij terecht, ik haal bij Halfords wat van die lakstiftjes voor de aluminium folie te verven en dan kan je deze "Sony muggezifter screenblock" bij mij bestellen voor 14,50 incl verzendkosten.
Thuismonteren kan ook, en je kan je sony ook aan mij opsturen en dan bouw ik deze ontzettend handige broodkruimel en muggezifter app voor je in.
Dat kost natuurlijk meer,dat snap je wel.
Ik ga ook een camping versie maken van PVC die je er overheen klikt,wat die gaat kosten moet ik nog even verzinnen maar dat moet toch, als Sony accessoire toch al snel 30 euro gaan kosten,een beetje in de lijn van wat de adapter kost.
Een stukje K25 goot past er precies overheen en deze universal touchscreen killer is een feit.
Moet alleen ff snel ergens een patentje aanvragen.
/tellsel mode off,natuurlijk is dit onzin maar dat was het hele "ik koop de sony niet want hij is niet mug en broodkruimel proof" ook,overigens werkt die folie wel,dus voor de doe het zelvers werkt de tip wel.
En ik ben zo merkvast en heiligend dat de eerste reader die op de markt komt die het mogelijk maakt om een epub die niet drm beveiligd is,op het apparaat te kunnen editen,van mij is, ongeacht of dat een Kindle, een Nook, een Bebook of whatever welk merk is... misschien zelfs wel een Sony ;)
Goner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:24:
[...]

Dan wel wat "estetischer" graag ... dit ziet er niet uit :+
Ik weet niet hoe het eruit ziet onder je plakrandje, maar gewoon een likje verf of kloddertje kit over het oogje, kan dat ?
Er zit geen plakrandje,die alufolie laat zich gewoon zo vouwen,maar het is niet EEN oogje, dus dan moet je gewoon dat bovenste randje ff zwart lakken,alleen is het dan niet demontabel..
Prototypes zijn nooit esthetisch ;) maar ik denk dat ik mijn punt zo wel heb gemaakt :+

[ Voor 15% gewijzigd door Nick39 op 24-08-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ebk71 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:59:
[...]

Ik zeg een limootje en chippies erbij, en wordt extra vermakelijk als een mod zich er mee gaat bemoeien...... :P
Is wel een interessant ijkpunt voor een review over e-readers: is de reader gevoelig voor broodkruimels en/of muggen, ohja en katten. Moet gewoon standaard opgenomen worden. :P
Waarom zou een mod zich er mee bemoeien... ik geef tips aan mensen die zich ergens aan een eigenschap ergeren en hoe dat opgelost moet of kan worden, dan moet er ook ingegrepen worden in de "ik heb mijn Kindle hier en daar besteld en zo lang heeft ie er over gedaan en wat is jouw bestelstatus" berichten waarvan diverse modjes al gevraagd hebben hier mee te stoppen,maar ondanks alles gaat men er gewoon mee door,elke dag weer,ik probeer tenminste nog met wat humor een oplossing te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Denko schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:27:
[...]

Nou ik weet nog wel een paar verbeterpuntjes:
- Boeken in categorieen onderverdelen is een ramp, zonder Calibre te gebruiken.
- ik mis een "shift-back". Doordat de back zo dicht bij de pijltjes zit, kan je zo op de back drukken en dan wil ik die weer ongedaan maken.
- naar een woord navigeren onderaan een pagina is moeizaam.
- browser is matig, doordat je en niet een 'fit to screen' hebt voor webpagina's die de tekst netjes in een normale fontgrootte zet en schermbreed kan tonen. Mijn HTC Desire doet dat wel heel prettig.
- Schalen in PDF is een ramp. Fit to screen werkt nog wel redelijk, maar wie wil er nou op 100%, 150%, 200% etc werken? Iedereen die die functie meer dan 1 minuut gebruikt heeft zal het er mee eens zijn dat je 'fit width', 'fit half height' enzo wilt hebben. Dan kun je prima door 90% van de PDFjes heen navigeren.
- Fouten in CSS moet je kunnen negeren, zoals fixed font-size, etc. Desnoods eenmalig te overriden per document (vaak toch een boek van 100-en pagina's) door veelgebruikte ergenissen aan te kunnen passen.
- Boeken aanpassen terwijl ze al op de Kindle staan in Calibre is een ramp. Boek weggooien op Kindle => reboot Kindle => boek opnieuw converteren in Calibre => boek op Kindle zetten => Kindle rebooten. En dan nog zit je soms tegen een boek aan te kijken wat er op Calibre goed uit ziet, maar op de Kindle nog steeds een beroerde layout heeft.
- cijfers invoeren is een ramp. Dat moet via de sym-toets en dan ook nog eens op de onderste regel. We zijn geen Fransen die op hun toetsenbord-layout ook liever accenten typen dan cijfers.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hier meer over de firmware update van de ereader iriver story hd? Ik happy omdat ik zag dat er een firmware update is..staat er dat het niet voor europa en japan is..maar als je verder kijkt heeft ie het over frankrijk en japan...is het nou voor een reader die in NL gekocht is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1dnn
Mijn vrouw heeft de sony omdat die roze was gekocht...
Nou, succes dan met zoeken naar roze aluminium folie om de ingebouwde vliegen- en kruimelsensor uit te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pe1dnn schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:22:
[...]

Nou, succes dan met zoeken naar roze aluminium folie om de ingebouwde vliegen- en kruimelsensor uit te schakelen...
8,95 bij Halfords, lakstiftjes,van elke kleur hebben ze wel 10 schakeringen..met zo'n klein kwastje er in... hmm niet slim eigenlijk... onthul ik mijn eigen fabrieksgeheimen.
Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.