Begin eens met de speakers op z'n minst 20 a 30 cm naar voren te schuiven. Je zult zien dat er dan al een veel mooier geluidsbeeld ontstaat. Wellicht nog wat indraaien. Kost niets en levert een hoop op.Rexomnium schreef op maandag 28 maart 2011 @ 17:04:
Gisteren op de gok een nieuw setje speakers aangeschaft via Marktplaats. Ik was al langer van plan om weer van 5.1 naar 2.0 te switchen en een paar weken terug de stoute schoenen aangetrokken en mijn Kef HST 3005 5.1 setje te koop gezet. Na een paar biedingen was deze verkocht voor 550 euro.
Voor dit bedrag is het moeilijk om daar twee goede speakers voor te vinden, maar na lang zoeken, viel mijn oog op een tweetal grijze, bescheiden ogende speakers van een voor mij onbekend merk, Metrum Acoustics. Dit blijkt een bekende Nederlandse custom speakerbouwer te zijn. De luidsprekers zijn voorzien van Dynaudio woofers en tweeters, wat ook wel acceptabel schijnt te zijn. Ik heb het spul zonder te horen aangeschaft. De verkoper woont zo'n 250 kilometer van mij vandaan en kon eigenlijk niet op de enige dag dat ik wel kon. Hij had een verjaardag. Hij wilde heel graag dat ik ze eerst zou beluisteren, maar aangezien ik geen kans zag om binnen een maand deze reis te maken, heb ik de gok dus maar genomen. Stom? Misschien, maar ze vallen me niet tegen.
Gisteren heb ik de hele boel aangesloten met 1,5mm zilverdraad van de hobbywinkel en het geheel ligt een stuk prettiger in het gehoor dan die Kef-ondingen. Diep geluid, met een vrij analytische ondertoon. Ik vind het nog wel een beetje erg ... saai klinken, maar wellicht ligt dat aan mijn Rotel RSX 1057 versterker. Deze wil ik denk ook wel inwisselen voor een acceptabele stereoversterker of wellicht dat ik later dit jaar een goede eindbak koop.
Anyway, gelukkig hebben we de foto's nog:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu de hamvraag: wat vinden jullie van deze speakers (iemand bekend met Metrum Acoustics of Dynaudio?) en wat zouden jullie neerleggen voor deze luidsprekers qua financieel geldelijke valuta?
Handtekening