Nog even mijn indruk over de Lenovo Yoga 8:
- Batterijduur wil ik nooit meer anders. Bij de unboxing (exact 24 uur geleden) was de accu 70%, en ik heb hem nu 8,5 uur gebruikt, en nu is de accu 18%.
- Het gewicht zit onderin in de "cilinder", dus de tablet heeft wat van een tuimelaar. Hij heeft _bijna_ de neiging rechtop te staan. Dit is echt heerlijk beethouden in vergelijking met een gewone tablet! Het scherm is echt extreem licht, en ik snap nu waarom de achterkant van plastic is, en de cilinder van metaal. Dit wordt in alle reviews niet genoemd, maar ik vind dit naast de accuduur de beste eigenschap.
- Geluid is niet gedempt zoals bij een normale tablet. Groot voordeel.
- Aan/uit knop is zeer goed, doet me denken aan een metalen knop op een duurdere/zakelijke laptop. Geen gepruts/gezoek meer aan de rand. Volume knoppen zitten daarentegen een beetje los, net zoals bij een hoop andere Android tablets.
- SD kaart verdwijnt helemaal in het slot, kan er gemakkelijk weer uit (spring slot).
- Ik zie een piepklein beetje backlight bleeding rechts onderin als ik de clinderstand dichtklap.
- Rooten van 4.2.2 gaat extreem eenvoudig met de Framaroot app (Baramir methode)
- 12,5GB schijfruimte ongeveer vrij bij unboxing.
- Ziggo TV app werkt, ook nadat het apparaat geroot is (zelfs op een iPad Mini werkt ie niet altijd).
- Ik gebruik het ook voor een strategie spel (Grepolis), en de app daarvan werkt alleen in portrait mode. En dan hou je hem weer echt goed beet aan de cilinder (ik ben ook nog linkshandig). 8" tablets in portrait mode vasthouden vind ik normaal gesproken niet prettig.
- Resolutie van 1280x800 op een 8" mag nog iets hoger. Het is net niet haarscherp hier en daar.
- Ebooks: op een afstand van 10 centimeter kan ik de pixels tellen. Maar op de normale leesafstand niet. Wel zie ik wat verkleuring bij sommige hoofdletters (als ik erop let). Wederom pak je hem echt goed beet bij de cilinder, hoewel ik 400 gram te zwaar vind om hem als ereader te gebruiken. Dan had de cilinder aan de korte kant moeten zitten, dat zou echt geniaal zijn voor een ereader!
- Android 4.4 is beschikbaar (updaten gewoon via wifi)
Conclusie:
Met een 1080p scherm, een sterkere SOC, en een 9000mHa accu was dit echt een beest geweest.
Maar alles van deze tablet is er echter op gericht om "media te consumeren". De cilinder is echt goed doordacht, goed en degelijk ontworpen, en zorgt voor zeer veel unieke eigenschappen, ook al vond ik hem er dom uitzien toen hij uitkwam. De cilinder is absoluut geen gimmick, er is bijzonder goed over nagedacht.
Dit is echt met recht een "exotische" tablet voor een specifieke doelgroep. Voor 150,- een aanrader, maar voor 200,- vind ik hem persoonlijk te duur in vergelijking met andere chinatablets.
Voor mij geen normale tablet meer.
Pricewatch link:
pricewatch: Lenovo Yoga 8 Zilver
[
Voor 4% gewijzigd door
oheng op 26-06-2014 12:12
]