Ik heb sinds kort deze tablet:
http://dx.com/p/a13-7-cap...-fi-g-sensor-white-148468
In het verleden heb ik al meerdere keren extreem goedkope tablets vanuit China geprobeerd, maar iedere keer toch teleurgesteld door tekortkomingen welke het normale gebruik in de weg zitten. Bijvoorbeeld een accuduur van net anderhalf uur of een touchscreen welke nooit doet wat je wil.
Deze keer heb ik echter een fijne tablet te pakken, dus leek het me de moeite waard dit even te delen.
Als eerst wat pics:
Het design spreekt me erg aan. Het plastic heeft een niet geheel witte kleur, maar een soort parelmoer achtige tint, dit geeft het een minder goedkope uitstraling. Ook voelt het plastic goed en stevig aan, vergeleken met sommige tablets die ik heb gezien is het zeer goed te noemen. Hij is niet zwaar en ligt goed in de hand.
Het geheel is minimalistisch van opzet wat de tablet een goede uitstraling geeft. Een nadeeltje vind ik wel de teksten op de achterkant, typisch voor producten ontworpen in China. Je weet echt wel wat wat is en anders heeft het nog niet veel meerwaarde om het op de achterkant te zetten. De extra plug voor een voeding is in mijn ogen ook overbodig, het ding kan gewoon laden via USB en in mijn ervaring gaat dat ook niet trager dan via de losse adapter.
In de doos zat de tablet netjes verpakt en in een plastic beschermhoesje voor transport. Daarnaast een USB kabel en een adapter. De adapter was van redelijke kwaliteit en met een Duitse stekker in plaats van de normale Amerikaanse stekker. Groot pluspunt dus, ik heb het idee dat ze hier tegenwoordig beter naar kijken bij DX aangezien ik de laatste tijd al een paar keer een Duitse stekker heb gekregen. Niet dat ik aan zou raden de Chinese adapters direct te gebruiken, sommige zijn levensgevaarlijk, maar in dit geval zat er gelukkig een goede bij.
De software is volledig stock Android, het werkt dus allemaal precies zoals je zou verwachten. Soms zetten ze er een custom menu of soms verder gecustomized OS op, wat een voordeel en nadeel kan zijn. In dit geval was het volledig stock wat het wel zo makkelijk maakt in het gebruik. Ook het installeren van een andere bootloader en het verkrijgen van root rechten was heel simpel te doen.
Het scherm werkt echt perfect, het voelt fijn en responsive aan waardoor de gebruikerservaring prima is. De inkijkhoek is redelijk goed te noemen, hoewel het een goedkoop TN paneel is, dus verwacht geen wonderen. De resolutie is op zich net genoeg voor een 7", een hogere resolutie zou beter zijn maar is in dit prijssegment niet te doen. Voor normaal gebruik is het gewoon prima en stoor ik me er zeker niet aan, het is goed helder en het contrast is ook goed.
Er zit redelijk wat storage al ingebakken, maar het is wel aan te raden er een SD kaart in te plaatsen. Ik heb zelf een 4GB kaartje erin gedaan gezien deze zeer goedkoop te krijgen zijn, dat werkt voor normaal gebruik prima. Als je em vol met films wil gooien dan is een groter kaartje aan te raden, omdat het eenvoudig is om het kaartje te verwisselen zouden meerdere kaartjes ook een optie zijn.
De Allwinner A13 CPU is geen snelheidsmonster, maar ook weer niet zo traag dat het een beperking is. Zeker het media deel is goed te noemen waardoor het afspelen van films geen enkel probleem is. Ook een simpel spelletje ala Angry Birds werkt prima, maar de zwaardere games trekt hij niet. Ook gaat de accu vrij snel leeg bij zwaar CPU verbruikt. Bij een beetje browsen en licht gebruik gaat deze ongeveer 6 uur mee, de standby tijd is ongeveer 3 a 4 dagen. Wanneer je echt gaat gamen of een film gaat kijken is aansluiten op de lader noodzakelijk, dit maakt de tablet minder geschikt voor mobiel gebruik. Ik heb deze echter in de auto gebruikt met een autolader en dan is het geen beperking.
Lang verhaal kort: Aanrader, voor het geld is het een goede tablet.