Inmiddels al een paar dagen aan het kijken voor een nieuwe tablet.
Heel wat reviews gezien en testen bekeken, maar toch blijf ik maar twijfelen tussen (grofweg) twee soorten.
In principe is dit op te delen in tablets met een Allwinner A31 (Cortex-A7 quad-core + PowerVR SGX544MP2) of een RK3188 (Cortex A9 Quad Core + Mali400 MP4).
Het voordeel van de RK3188 is dat deze standaard (vaak) Bluetooth heeft, wat bv handig kan zijn om (af en toe) een keyboard/muis aan te sluiten (ik wil soms wel een flink stuk kunnen typen).
Daarnaast lijkt de CPU een stuk sneller dan de A31.
Daar staat tegenover dat de A31 sneller lijkt voor games, hoewel ik daar niet echt iets heel concreets over kan vinden (= heel erg wisselende resultaten).
Ook lijkt het erop dat de RK3188 wat zuiniger is omdat deze 28nm is ipv 40nm van de A31.
Echter kan ik dat ook niet heel duidelijk terugzien in diverse reviews.
Al met al is het een beetje een dilemma wanneer ik de prijs meenemen.
Een A31 met 32GB is namelijk ongeveer even duur als een RK3188 met (maar?) 16GB.
De vraag is dus wat nu wijsheid is.
Buiten dat zijn er diverse merken met zo goed als dezelfde hardware.
Waar ik nu dus opzoek naar ben, zijn
gebruikerservaringen.
Een Onda V972 (A31) met
32GB is bijvoorbeeld al voor zo'n 250 dollar te koop op
www.spemall.com.
Een collega van mij heeft een oudere versie van Onda en is daar erg tevreden over.
Hier is laatst een nieuwe versie van uitgekomen, de Onda V973.
Deze is ietsjes dunner, ietsjes lichter en heeft een andere accu.
Is daarnaast wel 16GB ipv 32GB en duurder (het grote voordeel ontgaat mij dan ook)
Daar staan een aantal RK3188 tablets tegenover.
Deze zijn dus 16GB, maar hebben dan wel weer Bluetooth
- Hyundai Play X X900 ($248)
- Cube U33GT ($249)
- Cube U9GTV ($253). verschil met de vorige is me onduidelijk
- PIPO M6 ($270)
Pipo heeft over het algemeen erg goede reviews.
Daarnaast zijn er nog wat andere merken te vinden.
Allemaal eigenlijk precies hetzelfde, maar met wisselende looks/ergonomie
Zie:
http://www.spemall.com/An...1536_c.html?orderby=price
Dus als iemand goede of slechte ervaringen heeft en/of me uit de brand kan helpen, dan hoor ik het graag
Ik neig heel lichtjes naar tablets met een RS3188, omdat het erop lijkt dat deze toch wel net even wat sneller zijn.
Het nadeel is wel dat deze iets duurder zijn en maar 16GB hebben.
Ik vind het lastig in te schatten of die meerprijs te rechtvaardigen is met die "snelheidswinst".