We zijn een maandje verder en ik heb wat meer kunnen spelen met mijn SmartQ K7:
Hieronder een korte samenvatting van mijn ervaringen tot nu toe:
De behuizing is stevig, met een ruwe achterkant voor goede grip en de uitsparingen voor de aansluitingen zitten op de goede plek. Ik heb weleens gelezen dat dat een probleem kan zijn bij goedkopere tablets. Het scherm vind ik persoonlijk erg mooi, maar ik ben wat dat betreft nooit heel erg verwend geweest

Mooie kleuren, helder beeld en een grote kijkhoek. De helderheid heb ik op de laagste stand staan, wat meer dan genoeg is. Er is één speaker aanwezig waar op zich genoeg geluid uit komt, van redelijke kwaliteit.
De K7 wordt geleverd met een skinloze Android 4.0 en enkele chinese apps én volledige roottoegang, instelbaar in de settings. Ook zijn er wat instellingen te vinden met betrekking tot de prestaties, waaronder een instelbare cpu governor, waarmee je de cpu op 1,2 GHz kan laten draaien. Volgens de specs echter, doet een 4430 maximaal 1 Ghz, dus wat daar aan de hand is weet ik niet. De 4430 is verder geen hoogvlieger, maar voldoet ruimschoots aan mijn eisen: een beetje browsen, filmpjes kijken, spelletjes spelen, niks veeleisends. De accu houdt het op die manier een uurtje of 5 vol.
Het probleem met het installeren van apps is inmiddels opgelost door het stoppen van Google services framework en het legen van de cache, mijn account te verwijderen en de tablet opnieuw op te starten en de account weer toe te voegen. De Play Store werkt volledig, alles is aanwezig. Alle apps van mijn telefoonaccount die ik tot nu toe heb geïnstalleerd, betaalde en gratis versies, werken vlekkeloos, al moest ik voor sommige de uiteraard tabletversies downloaden.
De wifiverbinding is stabiel en de ontvangst is, afgaande op de streepjes, beter dan die van de SE Mini Pro die er nu naast ligt. Verbinding maken vanuit standby duurt een seconde of 5. Ook de ontvangst van gps is beter dan die van de telefoon, de tablet vindt veel sneller verbinding. De ingebouwde fm radio ontvangt daarentegen maar drie zenders, waarvan er twee slecht verstaanbaar zijn. Degene die goed klinkt is de lokale zender, misschien dat het daarom goed gaat. Ik gebruik de radio nooit, dus voor mij is het geen probleem.
Er zijn me eigenlijk maar twee kleine minpuntjes opgevallen, maar daar is goed mee te leven. Zo nu en dan, twee of drie keer per week, wordt de tablet warm aan de onderkant en dan blijkt de cpu continu op volle snelheid te lopen. De accu gaat dan ook ineens een stuk sneller leeg. Na een keertje opstarten is het weer goed. De standby- en volumeknoppen steken een beetje uit, ruim een millimeter en ze zijn niet afgerond, dus voelen wat hoekig aan. Het gevoel is wel goed, weinig speling.
Ik ben uiteindelijk blij dat ik wat meer geld heb uitgegeven dan in eerste instantie de bedoeling was. Ik was namelijk van plan een Qware of iets vergelijkbaars te kopen, maar voor zo'n 60 euro meer heb ik nu een tablet die goed presteert en er duurder uitziet en degelijker aanvoelt dan de prijs doet vermoeden. Sinds kort is de prijs gedaald naar 145 euro, voor degenen die geïnteresseerd zijn
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.