Aangezien een hoop mensen voor de Ramos W17 pro willen gaan heb ik besloten om de review die ik naar een paar andere tweakers heb gestuurd hier zelf te posten (kan helaas niet in de pricewatch omdat ie daar niet in staat

)
Ik weet hoe het voelt om het hele internet af te zoeken naar die ene review die duidelijkheid weet te scheppen, dus bij deze hoop ik dat ik u uit die wanhoop kan halen
Ik heb mijn tablet nog maar een paar dagen, maar kan al wel een aantal dingen erover zeggen, zowel positief als negatief.
Het eerste dat mij opviel was dat het scherm erg spiegelachtig was, dat was snel op te lossen door een heldere foto als achtergrond te nemen en door de helderheid iets op te schroeven. ( was in een kamer met heel veel ramen dus veel inkomend zonlicht dat weerspiegelde op het scherm)
Je kan onregelmatigheden tegenkomen op het scherm als je te hard op de achterkant drukt (bij mij ook al als ik de tablet in 1 hand houd zie je het lichtelijk)
Het scherm is ook heel snel vol met vinger afdrukken en is dus snel vies.
Waar ook rekening mee gehouden moet worden, is dat je wel een klein beetje een tweaker moet zijn om een beetje met deze chinese tablets om te gaan.
Omdat de google market niet op de tablet komt bij aankoop, zul je via bepaalde .apk files (kan ik zo opzoeken mocht het nodig zijn) de market moeten installeren.
Ook dan zijn nog niet alle apps te krijgen, maar die kun je dan ook halen via .apk files (meeste apps kun je googlen op "appnaam".apk.)
Ook moet er een app geinstalleerd worden om de wifi goed te laten werken.Voor mij werkte wifi manager, met wat hulp van mijn vader.
Na al deze negativiteit lijkt het natuurlijk ofdat het een slechte tablet is, dat is het juist niet naar mijn mening.
De hardware werkt goed, en films, muziek en foto's eropzetten gaat erg makkelijk en daar hoeft niets meer aan gedaan te worden.
De Tablet kan opgeladen worden door middel van de usb te gebruiken of door de normale oplader te gebruiken, ik raad niet aan om het allebei tegelijk te doen omdat dan de accu mogelijk kapot gaat.
De tablet voelt lekker in de hand omdat de achterkant met groeven is afgewerkt waardoor je veel grip hebt. Het apparaat is ook niet te dik en ziet er naar mijn mening mooier uit dan op de foto's. (al is het scherm op de foto's een beetje enhanced naar mijn idee)
Ook multitasken gaat goed, ik heb een msn gepsrek gevoerd, muziek aan en nog een beetje browsen op het net waarbij ik geen last had van grote haperingen.
De batterij doet het ook wel aardig, ik had een accu die ongeveer 85% vol was en zo'n 4 uur later was ie op 15%, met veelvuldig gebruik, brightness vol aan, muziek en een hoop apps gedownload met steeds wifi aan. Nou was het wel zo dat via de USB lader met deze dingen aan de batterij nog langzaam leeg liep, dus hij slurpt nog wel aardig, maar ik zou dan ook niet heel veel verwachten voor zo'n prijs in vergelijking met anderen.
Voor de rest nog geen gekke dingen tegen gekomen, geluid van muziek klinkt vrijwel hetzelfde als op mijn samsung galaxy gio, en kan nog getweaked worden door apps daarvoor te installeren zoals equalizer.
Films kijken is ook erg goed te doen door de goede resolutie en mooie beeld (geen IPS had ik gelezen maar dat weet ik niet zeker.)
Naar aanleiding van deze review kreeg ik nog een aantal vragen van een van onze vriendelijke mede tweakers

-Heb je geen resolutieproblemen met applicaties? Gezien 1280x.. de standaard resolutie is van de meeste Android tabblets.
-Wifi, is het bereik redelijk? Ondersteund hij 5ghz wifi netwerken?
-Heb jij Android Market (play heet dat tegenwoordig?) aan de praat, kan je alles daar op downloaden/kopen?
-USB kaartlezer voor normaal formaat SD kaartjes uit te lezen, werkt dat goed?
-Goed beeldscherm?
1. Ik heb bij geen enkele app problemen gehad met de resolutie voor zover ik heb gemerkt, dus ik denk dat te concluderen valt dat het voor vrijwel alle apps goed zal gaan, al weet ik niet heel erg Goed waar ik het aan zou moeten merken.
2. Wifi is in het begin nog niet goed maar kan door middel van software wel geregeld worden.(bij mij deed wifi manager het goed, die heb ik via mijn pc verkregen, uitleg daarover staat bij punt 4 )
3. ik heb de android market er zelf op geinstalleerd en je kan daar een hoop vandaan downloaden, maar helaas niet alles. (download voor de market staat een paar pagina's terug in dit topic

)
Apps die je toch wel graag wilt maar die er niet te krijgen zijn kun je van google halen door de in te typen "app naam".apk.
Dan download je de app op de computer en zet je die vervolgens op de tablet zelf vanwaaruit je de app kan installeren (even naar file explorer en daar het bestand op zoeken en aantikken)
Ofdat het wifi ook een 5ghz signaal oppikt weet ik niet, en weet ook niet precies hoe ik hier achter kan komen (ik zit zelf denk ik op 2,4ghz, dat is wat wifi manager aangeeft)
4. Ik heb hier niet het antwoord op, maar ik denk dat dit wel goed moet gaan, omdat er bij deze tablet staat dat je er ook een toetsenbord en andere dingen op aan kunt sluiten.
Ik heb geprobeerd met een normaal toetsenbord van dell (die al best oud is maar nog net wel een USB aansluiting heeft

)
De microSD slot zelf werkt wel goed, wat ik zelf heb uitgetest. De SD kaart word meteen gelezen en de bestanden erop staan onder /mnt/sdcard/external_sdcard ( eerste submenu is al meteen SD, maar dat is de "harde schijf" van de ramos, de files op je SD kaart staan in de directory external_sdcard dus
5. Ik vind het beeldscherm zelf erg mooi, al is de kijkhoek niet altijd even goed.
Vooral van onder is er al vrij snel kleur vervaging en je hebt natuurlijk last van de weerspiegeling als je in een fel verlichte ruimte zit (bijvoorbeeld voor het raam met je rug naar het raam toe

)
Nog even wat dingetjes om goed op te letten:
1. Ik weet niet hoe iedereen is met electronica, maar het schijnt nog wel eens te gebeuren dat chinese tablets niet goed meer willen werken met android (zoals ik een paar dagen geleden had) waardoor je dan even een factory reset moet doen of soms kan een nieuwe ROM installatie ook genoeg zijn.
Het zijn kleine dingen maar als je niet weet wat je moet doen dan kun je wel even in de stress schieten.
Ook zijn er natuurlijk dingen zoals apps die niet helemaal ondersteund zijn en die je dan via andere wegen dan de normale moet halen, ook geen probleem voor een beetje tweaker, maar misschien wel voor iemand die er niet erg veel verstand van heeft.
2. Ik heb het idee dat de Ramos al geroot is als je hem binnen krijgt, dus daar hoef je je dan geen zorgen over te maken. Ik weet dit alleen niet zeker, dus graag hoor ik nog of dit klopt
Als er na deze grote lap tekst nog vragen zijn over de Ramos, dan beantwoord ik die graag!
Je kan het in het forum plaatsen maar je kunt natuurlijk ook altijd een DM sturen en dan reageer ik waarschijnlijk diezelfde dag nog
Groeten Micbro