Rukapul schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 12:40:
Ik zou eigenlijk wel eens een afschrijvingscurve voor Apple meuk willen zien (per produkt een puntenwolk van transactieprijs uitgezet tegen leeftijd en daar een trendlijn doorheen). Ergens in die curve moet namelijk een absurd stijl waardeverlies zitten (welke typisch in het eerste a tweede jaar ligt voor willekeurig welk product). 't Is namelijk niet zo dat de absolute levensduur van een Apple product langer is dan van een ander stuk hardware.
Ik hecht weinig waarde aan een afschrijvingscurve per merk/product eigenlijk, omdat de beslissing tussen nieuw en gebruikt voor mij heel ergens anders om draait: garantie.
Als ik een iPad tweedehands koop, nadat deze voor meer dan een jaar in het bezit is geweest van de vorige eigenaar, dan loop ik om twee redenen een risico. Ik weet niet hoe de vorige eigenaar er mee om is gesprongen (niet alles kan je aan de buitenkant zien), en daarnaast is inmiddels de garantie verlopen, mocht er onverhoopt wat mis mee zijn.
Als vuistregel hanteer ik, dat een tweedehands electronica product van meer dan een jaar oud nog 50 tot 60% van de huidige nieuwprijs is. Inderdaad, ik zeg huidige nieuwprijs, want de vergelijking gaat immers over een gebruikt product zonder garantie nu kopen....of een nieuw product met garantie nu kopen. Daarvan is misschien 25% waardevermindering door gebruik...en 25% waardevermindering doordat er geen garantie meer op zit.
Gooit Apple dus de prijs naar iets onder de 400,-, dan is daarmee een eerder aangeschafte iPad ongeacht de nieuwprijs mij nog 180 tot 220 waard.
Van mij mogen anderen er meer voor geven, maar ik ben boven dat bedrag altijd eerder geneigd om dan maar gewoon extra geld neer te leggen en een nieuwe te halen inclusief garantie, en zonder gebruikssporen.