Ik heb een leuke bug gevonden waarmee je een area op een map totaal kunt laten flippen.
Ik en mijn stiefbroertje hebben een huis aan een berg gemaakt, boven een meer. Mijn stiefbroertje had 1 van mijn rails voor de lol doorgetrokken naar de rand van de afgrond van het huis -boven het meer- en ging toen met een karretje er vanaf rijden, het water erin.
In het water ging hij direct dood, waarna hij door de server werd gekickt. Ik lachen natuurlijk, en ik sprong er maar achteraan om al zijn spullen op te pakken. Ik zag hierbij een hele grote hoeveelheid experience-balls. Om te onderzoeken wat er nou echt gebeurde, herhaalde ik zijn actie:
Ik legde al mijn spullen netjes weg, nam het karretje en rolde uit ons huis en viel in het water. Ook ik ging dood en kreeg een foutmelding waarna ik de server werd uitgekickt. Bij respawnen liet ik zelf een hele lading experience balls achter.
Vervolgens pakte ik Playclaw (screen recording) erbij en herhaalde ik het 10 minuten lang, totdat er iets vervelends gebeurde: Het spel werd echt verschrikkelijk traag. Uiteindelijk zelfs zo erg dat het spel onspeelbaar werd.
Ik heb nu de map gekopieerd naar mijn game-PC en verken 'm nu in single-player. Het spel draait lekker soepel, totdat ik in de buurt kwam van ons huis. Een half uur lang liep ik naar het huis met 0.25 frames per seconde. Eenmaal aangekomen bij ons meer was de bodem letterlijk zwart van de experience balls.
Toen ik in de buurt kwam werden al deze experience balls opgenomen. Ook dit gebeurt -op dit moment nog steeds- met 1 frame per 1 tot 4 seconde, en het enige wat je ziet is groen en het enige wat ik hoor is "plons plons plons" en "plop plop plop". Voor mijn gemak heb ik maar een glas cola op de spatie-balk gelegd en zweef ik nu op de oppervlakte van het water om alle experience balls op te pakken om zo de lag weer weg te halen. (3 weken bouwtijd...)
Hopelijk is-ie ooit klaar met alle balletjes en kunnen we straks weer verder met onze server
Ik heb een video gemaakt ervan; deze zal ik nog uploaden later.
Conclusie: Met minecart in water vallen en daarna respawnen will fuck up your server.
Als ik op F3 druk, zie ik achter de E: op de 2e regel "2044" staan, wat langzaam afneemt. Ik denk persoonlijk dat dit het aantal entities is.
Met de huidige snelheid raken we ongeveer eens 1 entity per seconde kwijt, wat hopelijk binnen minder dan een half uur gedaan moet zijn, er vanuit gaande dat het spel soepeler zal draaien zodra het aantal entities afneemt.
edit:
Bij de E op de 2e regel staat volgens wiki minecraft:
Number of empty chunks. These chunks are skipped for one of two reasons: Either the chunk has not yet been loaded and rendered into polygons, or the chunk has nothing to draw in the current render pass. Counts all renderpasses
Het getal staat nu al een hele ruime tijd op 1935.
De rest van de debug data is onleesbaar door de grote grafiek dat over de tekst heen komt. (de framerate bars zijn zo hoog dat ze de hoogte van mijn 1200p hoge scherm innemen.
edit 2:
Bij de E op de 3e regel staat 2035/2398 en dit schiet omhoog en omlaag tussen 1900 en 2050 terwijl het 2e getal langzaam afneemt met ongeveer 1 per seconde.
edit 3:
Alle experience balls zijn nu opgepakt en het spel draait weer perfect.
[
Voor 19% gewijzigd door
Gamebuster op 08-10-2011 22:03
]