Maar wat ik persoonlijk nooit begrepen heb is de manier van updaten. Als ik in Notch schoenen zou staan en wie wil dat nu niet om met je hobby miljoenen te verdienen in twee jaar, ... nu dwaal ik af.
Wat ik nooit begrepen heb is dat elke update gewoon uit random ideeën bestaat. Zoals de Nether update of de piston update. Je krijgt een lege nether waar je enkel naar toe kan/wil voor glowstone, verder niks. Ik zou dit uitgewerkt hebben met een nieuwe tier aan items (Nether Items?) en andere opties zoals enchanting en spoken (dus mobs die je enkel met enchanted wapens kan raken bijvoorbeeld).
En hoe gaaf 1.8 ook lijkt te worden, het voelt als vele losse ideeën die misschien wel uitgevoerd worden (NPC dorpen, maar geen bewoners of pistons zonder extra's zoals spiked pistons e.d.). Ik zou NPC dorpen in geeen eigen update geven en combat/mobs/dungeons ook een ein update en daarna een hele terrein generator update.
Ik denk dat je dan beter uitgewerkte onderdelen krijgt dan al die losse ideeën in dezelfde update te doen.
Want NPC dorpjes, wat gaan die voor ons spelers betekenen? Groeien ze? Kan je handelen? Kunnen ze vijandig zijn? Wat is het doel of de rol van NPC dorpjes? Of zijn ze enkel ter decoratie?
Hopelijk beginnen dorpjes klein en kan jij, de speler, ze helpen een groot dorp te worden door grondstoffen aan te leveren, quests voor ze te doen, etc.
Als ik voor mezelf ideeën bedenk voor minecraft dan heb ik altijd een paar regels:
1. het moet een doel hebben en uniek zijn (dus geen 100 upgrades van je zwaard, maar verschillen wapens met verschillende effecten).
2. het moet niet een onnodige grind worden (dus geen 200 diamant voor 1 zwaard).
3. het moet gameplay variatie geven (waardoor je voor afwisseling zorgt in gameplay).
4. het moet optioneel zijn (het moet je niet door de strot geduwd worden).
Dus, NPC dorpen als voorbeeld.
Ik zou ze klein laten beginnen, een town hall met één huisje en wat ruïnes. Desnoods een achtergrond verhaaltje hoe het dorpje aangevallen is door creepers of iets dergelijks en dat ze JOU hulp nodig hebben.
In de town hall kan je spreken met één of meerdere NPC's en kan je zien waar behoefte aan is. Jij kan ervoor kiezen ze te helpen, of te negeren.
Als je ze helpt krijg je bijvoorbeeld een deel van de opbrengst, welke je uit de town hall kan pakken. Dit geeft als voordeel dat als je ze helpt groot te worden, jij als speler minder hoeft te grinden om aan materialen te komen voor je grotere bouwprojecten (kastelen oid).
Ook kan het dorp aangevallen worden waarbij jij kan helpen. Dus een soort van tower defense gameplay elementje erbij. Het dorp wordt dan aangevallen door aan vijanden vanaf 1 zijde. Eerst enkel zombies, dan skeletten, dan spinnen, dan zelfs creepers en als je het dorp succesvol verdedigt krijg je unieke beloningen.
En nog veel meer, dit is maar een beknopt voorbeeld van een uitgebreid idee wat ik zou doen met NPC dorpjes in Minecraft.
Dus wat geeft mij dit als ik naar mijn regels kijk?
1. Een doel en is uniek. Je doel is het dorp groter te laten groeien en op zijn tijd te verdedigen van vijanden.
2. Het is geen grind (mits je niet 100000 hout nodig hebt voor een 4x4 huisje).
3. Variatie in gameplay, even wat anders doen dan mijnen/bouwen en het dorp helpen groter te worden.
4. Het is optioneel, je kan besluiten de dorpjes te negeren of misschiens zelfs helemaal uitzetten.
Nog een ander voorbeeld van mijn ideeën dan?
Farming wordt volgens mij door Mojang enkel gezien als voedsel maken. Maar ik zou het graag zien als alternatief gameplay element wat meer is dan enkel voedsel verbouwen. Want het toevoegen van 100 verschillende voedsel die je kan verbouwen is nutteloos. Je gaat uiteindelijk toch enkel de meest efficiënte gebruiken.
Wat ik zou doen met een farm update is het volgende:
Farmen actiever maken door middel van interactie met dieren. Bijvoorbeeld kraaien of varkens die je velden omploegen/leegroven. Dit kan je dan weer voorkomen door een hek erom te zetten, een vogel verschrikker te plaatsen of zelf actief de beesten weg te jagen.
Farmen meerdere doelen geven naast bron van voedsel. Bijvoorbeeld hooi of riet waarmee je nieuwe bouw blokken kan maken zoals rieten daken. Of aan katoen planten waarmee je cloth kan maken wat weer voor nieuwe dingen gebruikt kan worden (bijv. kleding, vlaggen of tapijten).
Dus je integreert het farmen met andere onderdelen van het spel. Want met katoen kan je vlaggen maken die je weer op je gebouwen kan plaatsen. Dus het maken van vlaggen/kleding werk je dan ook in deze update uit.
Dieren houden die je land onderhouden en grondstoffen geven. Bijvoorbeeld schapen die grazen en tall grass eten waardoor je een strak gazonnetje om je huisje blijft houden. Want in tall grass is de kans op vijandige spawns hoger bijvoorbeeld (nieuwe spawn regels van vijanden uitwerken).
Deze schapen moet je weer beschermen voor wolven wat je kan doen door zelf een of meerdere wolven te temmen, hekwerk te bouwen (waar wolven af en toe onderdoor graven) of zelf actief de beesten beschermen.
In de multiplayer geeft het helemaal wat extra's, je kan dus als je samen speelt rollen verdelen. Je vriendin/dochterje speelt het spel door lekker te gaan farmen, tuintjes maken, dieren houden, etc. En jij zelf bouwt het huis, verdedigt de dieren, etc.
Kijken we weer even naar mijn regels:
1. Een nieuw doel en uniek. Boer worden, dingen verbouwen en onderhouden.
2. Het is geen grind, geen 100 verschillende voedsel soorten, maar verschillende grondstoffen voor meerdere doeleinden.
3. Het biedt weer nieuwe gameplay. Je kan dus kiezen om boer te worden om de sleur van het mijnen te onderbreken.
4. Het is optioneel. Je kan prima je eigen gang gaan en niet/nauwelijks iets verbouwen en toch volledig minecraft te spelen.
Dit zijn in het kort enkele ideeën die ik heb (ik heb tonnen meer ideeën en al veel verder uitgewerkt). Maargoed, de beste stuurlui staan aan wal en ik heb erg makkelijk praten zonder enige druk, als anonieme forum
vervuiler gebruiker.
Bovendien heb ik totaal geen verstand van games maken dus ik onderschat het hele programmeren hoogstwaarschijnlijk.