Het grote Windows naar Mac frustratie topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:
  • 113.414 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frietsaus schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 20:27:
Wat betreft de anti aliasing, omdat je een andere monitor gebruikt moet je die mogelijk forceren via Terminal:
http://joemullins.com/arc...eopard-font-smoothing.php
Blijft hetzelfde, ook na een reboot. Zal dus normaal zijn, vind het alleen jammer dat het er minder uitziet dan op Windows, had ik zeker niet verwacht, koop je dan een +2000EUR laptop die gemaakt is voor multimedia, krijg je gekartelde fonts :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 22:08
Sinds gisteren aan het werk met OS X, en er zijn twee dingen waar ik nog niet achter ben.

1. Als je een Office bestand in de Finder geselecteerd hebt en de spatie indrukt, opent er een soort preview-versie, is er een shortcut waarmee ik het bestand direct in Word/Excel/etc. open?

2. Als je een programma (.dmg) downloadt, en deze installeert blijft er in de Finder onder apparaten de naam van dat programma staan. Wanneer het is geïnstalleerd kan ik die wegklikken en werkt het programma gewoon, behalve bij Skype. Wanneer Skype aan staat blijft deze (als volume?) onder apparaten staan. Is dit normaal, lijkt mij van niet?

Verder positieve ervaringen met OS X :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-08 18:42
1. bestand selecteren en dan cmd + o

2. nadat je het skype programma naar je apps map hebt gesleept zou je dit normaal kunnen unmounten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
Bedankt, ik heb Skype even weggegooid en opnieuw geïnstalleerd, nu is hij niet meer gemount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
Nu een week aan het werk met OS X (Lion), en er zijn nog wel een aantal frustratiepuntjes:
  • Kan OS X de mappenweergave niet onthouden? Ik vind de lijst-weergave het meest overzichtelijk, maar moet wel steeds cmd + 2 drukken omdat dit niet wordt onthouden.
  • In windows kon je de kolombreedte zo groot maken als de breedste cel door op de rand van de kolom te dubbelklikken, hoe werkt dit in OS X?
  • Is het mogelijk om te rangschikken op soort, en daarna op naam? Nu moet ik bij veel documenten alsnog zoeken omdat het niet op alfabetische volgorde staat.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Total Finder is het antwoord op al je vragen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Destianto schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:18:
Total Finder is het antwoord op al je vragen.
En Spotlight. Ram gewoon op CMD+Space en zoeken ipv sorteren. Veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
Spotlight wist ik nog niets van, werkt inderdaad super. TotalFinder doet zijn werk ook goed, dus bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 20:22

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

BasPH schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 15:07:
Nu een week aan het werk met OS X (Lion), en er zijn nog wel een aantal frustratiepuntjes:
  • Kan OS X de mappenweergave niet onthouden? Ik vind de lijst-weergave het meest overzichtelijk, maar moet wel steeds cmd + 2 drukken omdat dit niet wordt onthouden.
  • In windows kon je de kolombreedte zo groot maken als de breedste cel door op de rand van de kolom te dubbelklikken, hoe werkt dit in OS X?
  • Is het mogelijk om te rangschikken op soort, en daarna op naam? Nu moet ik bij veel documenten alsnog zoeken omdat het niet op alfabetische volgorde staat.
Alvast bedankt!
Kolombreedte aanpassen automatisch werkt in Finder door op de scheiding (lichtgrijze rand rechts) te dubbelklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
@ BasPH:
Je tweede punt... Een DMG is geen programma, het is een disk image. Vergelijk het met een ISO. De software kopieer je van daaruit naar je eigen harde schijf, waarna je de DMG gewoon kan weg gooien.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-12-2023
Sinds dinsdag ben ik in het bezit van een MBA na mijn hele leven met Windows gewerkt te hebben. De meeste frustraties waren inderdaad gewoon wennen maar momenteel zit ik toch nog met twee grote:
- De finder. Werkt gewoon totaal onhandig wmb. Misschien nog een kwestie van wennen (en meer Spotlight gebruiken zoals hier al gezegd is)
- De sleep-fetish in Mac. Ik haat het om dingen te slepen. Vaak is dit ook de enige optie om dingen te doen (bv. een map in je dock vastpinnen)

[ Voor 9% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:17
FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 00:34:
Sinds dinsdag ben ik in het bezit van een MBA na mijn hele leven met Windows gewerkt te hebben. De meeste frustraties waren inderdaad gewoon wennen maar momenteel zit ik toch nog met twee grote:
- De finder. Werkt gewoon totaal onhandig wmb. Misschien nog een kwestie van wennen (en meer Spotlight gebruiken zoals hier al gezegd is)
- De sleep-fetish in Mac. Ik haat het om dingen te slepen. Vaak is dit ook de enige optie om dingen te doen (bv. een map in je dock vastpinnen)
Ben ondertussen iets meer dan een jaar mac gebruiker maar kan nog steeds niet aan de finder wennen. Blijft frustrerend helaas.

Ook blijf ik heb irritant vinden dat als ik mooie mapjes met muziek en afbeeldingen heb deze bestanden dubbel op mijn schijf komen te staan als ik ze in iPhoto en iTunes zet (bij iPhoto en iTunes library) die schijfruimte kan ik niet missen op mijn MBA.

Daarnaast ik het irritant dat mappen niet gewoon bovenaan in een map komen te staan en wanneer er een aantal bestanden verwijderd zijn de documenten/afbeeldingen niet direct automatisch worden opgeruimd.

Owja en dat je niet op enter kunt duwen om een map te open is ook een beetje raar.

Als iemand oplossingen heeft voor bovenstaande problemen hoor ik het natuurlijk graag.

[ Voor 16% gewijzigd door SquareOne op 24-12-2011 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 17:42
Brm-G schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 00:54:
[...]

Ben ondertussen iets meer dan een jaar mac gebruiker maar kan nog steeds niet aan de finder wennen. Blijft frustrerend helaas.

Ook blijf ik heb irritant vinden dat als ik mooie mapjes met muziek en afbeeldingen heb deze bestanden dubbel op mijn schijf komen te staan als ik ze in iPhoto en iTunes zet (bij iPhoto en iTunes library) die schijfruimte kan ik niet missen op mijn MBA.

Daarnaast ik het irritant dat mappen niet gewoon bovenaan in een map komen te staan en wanneer er een aantal bestanden verwijderd zijn de documenten/afbeeldingen niet direct automatisch worden opgeruimd.
.
Owja en dat je niet op enter kunt duwen om een map te open is ook een beetje raar.

Als iemand oplossingen heeft voor bovenstaande problemen hoor ik het natuurlijk graag.
Waarom ga je foto's dan helemaal met de hand sorteren? Dat doet iPhoto automatisch voor je, het originele bestand kan je daarna gewoon wegpleuren. Idem voor iTunes.

Automatisch mappen bovenaan oid kan volgens mij door rechtermuisknop > alt ingedrukt houden > Sort by Kind

Enter is het hernoemen van een map, vind ik persoonlijk juist wel handig, maar een shortcut om een map te openen ken ik ook idd niet. En ik ken toch aardig wat trucjes door de jaren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34

breinonline

Are you afraid to be known?

thaan schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 01:03:
[...]

Enter is het hernoemen van een map, vind ik persoonlijk juist wel handig, maar een shortcut om een map te openen ken ik ook idd niet. En ik ken toch aardig wat trucjes door de jaren heen.
Navigate in Finder gaat met cmd+pijltjes:
cmd+pijltje omhoog is naar bovenliggende map
cmd+pijltje omlaag is map openen of bestand openen
cmd+pijltje links is bladeren naar de map waar je net in zat

Wil je ze allemaal weten, kijk dan naar dit Apple KB artikel.

[ Voor 9% gewijzigd door breinonline op 24-12-2011 07:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
breinonline schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 07:19:
[...]

Navigate in Finder gaat met cmd+pijltjes:
cmd+pijltje omhoog is naar bovenliggende map
cmd+pijltje omlaag is map openen of bestand openen
cmd+pijltje links is bladeren naar de map waar je net in zat

Wil je ze allemaal weten, kijk dan naar dit Apple KB artikel.
Vandaar, CMD + pijltjes staan bij mij ingesteld om van spaces te wisselen. Die werken hier dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Nog een paar dingen:
- als ik via eender welke messenger (tenminste: zowel in MSN messenger als Adium) probeer om mijn postvak in van mijn hotmail-account te openen krijg ik de melding dat mijn wachtwoord fout is. Na invullen van mijn wachtwoord word ik doorgestuurd naar het accountoverzicht van hotmail. Iemand hier een oplossing voor?
- Frustratie: het feit dat ik overal apps en extra dingen voor nodig heb. Mac heeft minder ingebouwde features voor niet-Mac apparaten en voor dingen die iets verder gaan dan e-mail, internet en muziek. Bv. voor het tonen en verbergen van verborgen bestanden. Bovendien kan ik geen verborgen mappen toevoegen in mijn iTunes, zelfs als ze in de finder wel getoond worden. Ik ben wel niet zeker of dit in Windows wel gaat, eigenlijk nooit nodig gehad daar.
- Caps lock werkt niet voor de nummer-toetsen. Daar moet ik altijd shift voor ingedrukt houden. Wellicht kan ik dit weer oplossen met een of andere app maar zoiets moet m.i. standaard ingebouwd zitten.
- Ik vind nergens een optie om de veiligheid van mijn netwerk-verbinding aan te passen (zoals Home, Work, Private in Windows). Hoe kan ik mijn Mac verbergen voor andere netwerk-computers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 09:28:
Nog een paar dingen:
- Frustratie: het feit dat ik overal apps en extra dingen voor nodig heb. Mac heeft minder ingebouwde features voor niet-Mac apparaten en voor dingen die iets verder gaan dan e-mail, internet en muziek. Bv. voor het tonen en verbergen van verborgen bestanden. Bovendien kan ik geen verborgen mappen toevoegen in mijn iTunes, zelfs als ze in de finder wel getoond worden. Ik ben wel niet zeker of dit in Windows wel gaat, eigenlijk nooit nodig gehad daar.
Een Mac heeft juist méér standaard ondersteuning voor thirdparty apparaten. Maar waarom wil je in godsnaam hidden folders toevoegen aan je iTunes? Dat is toch ook niet logisch.
- Caps lock werkt niet voor de nummer-toetsen. Daar moet ik altijd shift voor ingedrukt houden. Wellicht kan ik dit weer oplossen met een of andere app maar zoiets moet m.i. standaard ingebouwd zitten.
Dit kan geloof ik ook niet op Windows.
- Ik vind nergens een optie om de veiligheid van mijn netwerk-verbinding aan te passen (zoals Home, Work, Private in Windows). Hoe kan ik mijn Mac verbergen voor andere netwerk-computers?
Wat dacht je van Systeemvoorkeuren -> Delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
me_mrtn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 09:51:
[...]

Een Mac heeft juist méér standaard ondersteuning voor thirdparty apparaten. Maar waarom wil je in godsnaam hidden folders toevoegen aan je iTunes? Dat is toch ook niet logisch.
Dat was op het moment heel logisch. Die bestanden kwamen nl. van mijn iPod af. Een reverse sync dus.
En nee, Mac heeft oneindig veel minder standaard-ondersteuning. Daar is echt geen discussie over mogelijk. Alleen al wat betreft usb-apparaten als printers of muizen bv.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik dus apps nodig heb om de meest standaard dingen te kunnen aanpassen, zoals bv. de slaapstand.
Dit kan geloof ik ook niet op Windows.
Daar werkt het gewoon standaard zo. Nooit gezocht of je dat ook kon afzetten. De caps-lock functie heeft bij Mac in ieder geval totaal geen nut op die manier. Wie typt er in godsnaam continu in hoofdletters? Bij een laptop moet zoiets op zijn minst ook op de numerieke toetsen slaan.
Wat dacht je van Systeemvoorkeuren -> Delen.
Bedankt! Er is dus wel geen optie om zoiets netwerk-specifiek in te stellen? Bv. thuis tov campusverbinding heb ik uiteraard andere instellingen nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

OSX heeft van nature juist meer mogelijkheden dan Windows om iets gedaan te krijgen zonder extra software te downloaden, dankzij de Unix (BSD) roots. Als je de kracht van de command line maar ontdekt. Verborgen bestanden tonen:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

Dat je aan de iTunes bibliotheek geen verborgen mappen/bestanden kunt toevoegen heeft meer met iTunes te maken dan het OS.

Wat betreft de Caps lock, dat is standaard precies wat de naam aangeeft, een lock om standaard hoofdletters te gebruiken, dus alleen geldig voor letters. Je kunt natuurlijk implementaties hebben waarbij ook de numerieke toetsen meegaan, maar van origine is het alleen voor hoofdletters en niet om het alternatieve karakter van een toets te activeren. Daarvoor heb je een andere toets, namelijk shift. En er zijn ook toetsenborden met een shift-lock. Die pakt dan dus standaard alle alternatieve toetsfuncties.

Wikipedia
The behaviour of Caps Lock according to the DIN standard is inherited from mechanical typewriters: Pressing it once shifts all keys including numbers and special characters until the Caps Lock key is pressed again. Holding Shift while Caps Lock is active unshifts all keys. Both Shift and Caps Lock lack any textual labels. The Caps Lock key is simply labeled with a large down-arrow (on newer designs pointing to an uppercase A key) and Shift is labeled with a large up-arrow.
In IT, an alternative behaviour is often preferred, usually described as "IBM", which is the same as Caps Lock on English keyboards – only letters are shifted, and hitting Caps Lock again releases it.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 24-12-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Wil ik echt die commando's van buiten leren denk je? Nee, ik wil een simpele optie om iets aan en uit te zetten.
Sinds wanneer is dit trouwens het "verdedig Mac met man en macht-topic"? Het gaat hier over frustraties voor overstappers, dit zijn mijn frustraties. Uitleg of halfslachtige oplossingen veranderen daar weinig aan. Caps Lock op Windows werkte zoals ik het wou, op Mac niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het gaat mij niet om verdedigen hoor, ik geef alleen aan dat je met OSX veel kan. Dat jij niks met de command line wilt doen wist ik niet. Sorry hoor. En jammer dat je gefrustreerd bent over die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Je gaat toch niet oprecht beweren dat jij de command line handiger vindt dan een simpel bolletje aanklikken?
Bovendien verandert die command line niks aan bv. het slechte USB-support in Mac. Zowel muizen als harde schijven werkten bij mij niet "out-of-the-box". Daarvoor moest ik eerst oudere USB-drivers (voor de harde schijven) of extra software (muis en printer) installeren. Bij Windows totaal geen last van.
Dat je met OSX veel kan zal ik niet ontkennen. Maar dat is toch wel het minimum voor een modern OS? Met Windows kan ik ook heel veel hoor.
edit: in Windows zou ik dat commando ook maar eenmalig nodig hebben. Maar Mac creëert in iedere folder die bijkomende bestandjes (.DS_Store) die geen functioneel nut hebben voor de gebruiker (tenminste niet voor mij). Die wil ik dus niet continu zien. Heb ik in Windows ook geen last van, daar laat ik de verborgen bestanden dus altijd getoond.

[ Voor 23% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Bedenk wel dat je bent over gestapt op een ander OS en dat niet alles hetzelfde is/werkt/kan.
Als je alles op een Windows manier wilt doen, waarom dan overstappen? Ik zeg overstappers altijd dat ze dingen gewoon eens een weekje moeten proberen te doen zoals ze bedoeld zijn in OS X (en dat zijn vaak best wel innovatieve manieren van werken met een desktop tov Windows) en ja dat is anders, maar in the end werkt het vaak toch best wel verdomd goed voor die mensen.
FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 10:01:
[...]

Dat was op het moment heel logisch. Die bestanden kwamen nl. van mijn iPod af. Een reverse sync dus.
En nee, Mac heeft oneindig veel minder standaard-ondersteuning. Daar is echt geen discussie over mogelijk. Alleen al wat betreft usb-apparaten als printers of muizen bv.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik dus apps nodig heb om de meest standaard dingen te kunnen aanpassen, zoals bv. de slaapstand.

[...]

Daar werkt het gewoon standaard zo. Nooit gezocht of je dat ook kon afzetten. De caps-lock functie heeft bij Mac in ieder geval totaal geen nut op die manier. Wie typt er in godsnaam continu in hoofdletters? Bij een laptop moet zoiets op zijn minst ook op de numerieke toetsen slaan.

[...]

Bedankt! Er is dus wel geen optie om zoiets netwerk-specifiek in te stellen? Bv. thuis tov campusverbinding heb ik uiteraard andere instellingen nodig.
Standaard is er geen ondersteuning voor en reverse sync. Zul je toch echt een aparte app oid voor moeten gebruiken om dat lekker te laten werken.

Ik heb capslock net op mijn XP machine hier geprobeerd: werkt hier toch ook niet hoor, met caps lock aan krijg je gewoon cijfers ipv de symbolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:21:
Je gaat toch niet oprecht beweren dat jij de command line handiger vindt dan een simpel bolletje aanklikken?
Bovendien verandert die command line niks aan bv. het slechte USB-support in Mac. Zowel muizen als harde schijven werkten bij mij niet "out-of-the-box". Daarvoor moest ik eerst oudere USB-drivers (voor de harde schijven) of extra software (muis en printer) installeren. Bij Windows totaal geen last van.
Dat je met OSX veel kan zal ik niet ontkennen. Maar dat is toch wel het minimum voor een modern OS? Met Windows kan ik ook heel veel hoor.
Op Windows is het ook niet zo dat Capslock werkt op de cijfertoetsen. Als je daar een tooltje voor gebruikt om Shiftlock te forceren op Windows, prima, maar geef geen valse dingen voor waarheden aan. Daarnaast, er bestaan geen drivers voor OS X, het meest vergelijkbaar zijn kext's en die zijn niet benodigd voor een simpele plug'n play muis, toetsenbord of harde schijf. Wil je gebruik maken van de extra knoppen die een muis of toetsenbord heeft, dan zul je misschien software van de fabrikant moeten installeren. Ligt niet aan het OS. Heb je een harde schijf niet goed geformatteerd in een OS X-compatibel formaat? Dat ligt niet aan het OS. Heb je een printer aangesloten? De software wordt gedownload zodra er interactie is met de printer. Geheel automatisch.

Maar nu ben ik nog steeds benieuwd waarom je hidden folders wilt toevoegen aan iTunes.

[ Voor 3% gewijzigd door me_mrtn op 24-12-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Je gaat toch niet oprecht beweren dat jij de command line handiger vindt dan een simpel bolletje aanklikken
Vaak wel eerlijk gezegd. En als ik de functie vaak gebruik dan maak ik er een klikbaar programmaatje van met Applescript, en dan volledig naar mijn persoonlijke wensen aangepast in plaats van iets generieks in een overvol opties menu. Vind ik heel handig. Ieder zijn smaak denk ik.

En nogmaals, ik wist niet dat je zo allergisch was voor uitleg of een commandline oplossing, en als ik mijn reactie herlees verdedig ik ook niets met man en macht. Begrijp dus niet waar die venijnige reactie vandaan komt.

De aanmaak van .DS_STORE bestandjes is eenvoudig te voorkomen. Google maar even. Dan is meteen je toon/verberg hidden files probleem opgelost begrijp ik?

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-12-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
thaan schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:23:
Bedenk wel dat je bent over gestapt op een ander OS en dat niet alles hetzelfde is/werkt/kan.
Als je alles op een Windows manier wilt doen, waarom dan overstappen? Ik zeg overstappers altijd dat ze dingen gewoon eens een weekje moeten proberen te doen zoals ze bedoeld zijn in OS X (en dat zijn vaak best wel innovatieve manieren van werken met een desktop tov Windows) en ja dat is anders, maar in the end werkt het vaak toch best wel verdomd goed voor die mensen.
Omdat er geen goede Windows ultraportables zijn ;)
Dit is ook geen Mac vs Windows discussie. Mac heeft zeker (grote) voordelen, met name voor mobiele apparaten (multi-touch gestures ed werken heerlijk). Nogmaals: hier gaat het over frustraties voor overstappers.
Standaard is er geen ondersteuning voor en reverse sync. Zul je toch echt een aparte app oid voor moeten gebruiken om dat lekker te laten werken.
Was ook maar eenmalig. Mijn standaard iTunes-bibliotheek op mijn desktops is veel uitgebreider en ik wilde enkel de muziek die al op mijn iPod stond overzetten naar mijn MBA.
Ik heb capslock net op mijn XP machine hier geprobeerd: werkt hier toch ook niet hoor, met caps lock aan krijg je gewoon cijfers ipv de symbolen.
Dat is precies wat ik wil. Als ik op mijn MBA op caps lock druk blijven die toetsen werken als symbolen en niet als cijfers (wat dus hetzelfde is als wanneer caps lock afstaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Aha je bedoelt het dus andersom wat betreft de CAPS lock. Nu begrijp ik het weer. Klopt, zowel Windows als OSX doen het hetzelfde en vertonen het "IBM" gedrag waarbij de numerieke toetsen niet beinvloed worden door de CAPS lock. Dit is ook zo voor mijn MBP. Vreemd dat dit bij de Air anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Cap schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:35:
Aha je bedoelt het dus andersom wat betreft de CAPS lock. Nu begrijp ik het weer. Klopt, zowel Windows als OSX doen het hetzelfde en vertonen het "IBM" gedrag waarbij de numerieke toetsen niet beinvloed worden door de CAPS lock. Dit is ook zo voor mijn MBP. Vreemd dat dit bij de Air anders is?
Ik typ dit vanaf een 13" Air 2011 en dat is niet anders. Met Capslock aan blijven de cijfertoetsen cijfers uitspugen en géén symbolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
me_mrtn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:27:
[...]

Op Windows is het ook niet zo dat Capslock werkt op de cijfertoetsen. Als je daar een tooltje voor gebruikt om Shiftlock te forceren op Windows, prima, maar geef geen valse dingen voor waarheden aan.
Op mijn AZERTY-keyboards in ieder geval wel.
Daarnaast, er bestaan geen drivers voor OS X, het meest vergelijkbaar zijn kext's en die zijn niet benodigd voor een simpele plug'n play muis, toetsenbord of harde schijf. Wil je gebruik maken van de extra knoppen die een muis of toetsenbord heeft, dan zul je misschien software van de fabrikant moeten installeren. Ligt niet aan het OS. Heb je een harde schijf niet goed geformatteerd in een OS X-compatibel formaat? Dat ligt niet aan het OS. Heb je een printer aangesloten? De software wordt gedownload zodra er interactie is met de printer. Geheel automatisch.
Drivers of kext: de functie blijft hetzelfde.
De vierde en vijfde toets van mijn Logitech muis werkten niet zonder extra software. In Windows wel. Bovendien is die muis sowieso quasi onbruikbaar in Mac zonder extra software (niet nauwkeurig ed). In Windows wel.
Mijn USB harde schijf (NTFS) geformatteerd werd continu automatisch ge-eject en terug aangesloten in Mac. Hier had ik een thread van 40+ pagina's over gevonden op de Apple-forums waar ze de oplossing aanboden: oude USB-kexts installeren. Nu werkt het dus wel.
Mijn netwerk printer (aangesloten op een Win7 PC) werd zelfs niet herkend door Mac tot ik de drivers installeerde. In Windows werkte die direct (ook op Win7 laptops bv., zonder extra software).
Maar nu ben ik nog steeds benieuwd waarom je hidden folders wilt toevoegen aan iTunes.
Zie eerder

edit: ik werk dus met AZERTY-keyboards (Belg). Hierin werken de cijfer-toetsen standaard als symbool-toetsen en met shift pas als cijfers. In Windows dus ook met caps lock, in Mac niet.

[ Voor 5% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dan snap ik het probleem al helemaal niet meer.

Eerst zegt ie dit:
Dan beweert ie weer het omgekeerde:

[...]
Dat is precies wat ik wil. Als ik op mijn MBA op caps lock druk blijven die toetsen werken als symbolen en niet als cijfers (wat dus hetzelfde is als wanneer caps lock afstaat).
Samen met de venijnige reactie ben ik er wel weer een beetje klaar mee hier geloof ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Cap schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:40:
Dan snap ik het probleem al helemaal niet meer.

Eerst zegt ie dit:

[...]

Dan beweert ie weer het omgekeerde:

[...]

Samen met de venijnige reactie ben ik er wel weer een beetje klaar mee hier geloof ik. :)
Ik heb nooit gelogen, ik was alleen vergeten te vermelden dat het hier om AZERTY-toetsenborden gaat.

edit: ondertussen heb ik trouwens nog niks gehoord voor netwerk-specifieke veiligheidsinstellingen. Is hier overheen gelezen in alle drama of bestaat dit echt niet in Mac? :P

[ Voor 17% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ga naar System Preferences > Language & Text > Input Sources, zet je keyboard op French - Numerical, et voilà: de caps-lock werkt nu als shift-lock ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Daedalus schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:47:
Ga naar System Preferences > Language & Text > Input Sources, zet je keyboard op French - Numerical, et voilà: de caps-lock werkt nu als shift-lock ;)
Aha! Bedankt! Al een zeer grote frustratie minder. Ik had het standaard op Belgian gezet (wat ik ook in Windows doe). Het was te verwachten dat deze niet overeenkwamen natuurlijk (geen Mac-sneer, gewoon een algemene vaststelling tussen verschillende OS).

[ Voor 24% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:42:
[...]

Ik heb nooit gelogen, ik was alleen vergeten te vermelden dat het hier om AZERTY-toetsenborden gaat.

edit: ondertussen heb ik trouwens nog niks gehoord voor netwerk-specifieke veiligheidsinstellingen. Is hier overheen gelezen in alle drama of bestaat dit echt niet in Mac? :P
OSX heeft niet Home of Public of iets dergelijks. Voor Netwerk beveilig zet je de firewall aan en daar kan je ook bij de geavanceerde instellingen aangeven of deze in stealth modus moet werken.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
OkselFris schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 13:13:
[...]

OSX heeft niet Home of Public of iets dergelijks. Voor Netwerk beveilig zet je de firewall aan en daar kan je ook bij de geavanceerde instellingen aangeven of deze in stealth modus moet werken.
Wat ik eigenlijk wil: netwerkspecifieke deel-instellingen. Mijn MBA wil ik wel zichtbaar houden (incl gedeelde folders etc.) binnen mijn thuisnetwerk maar niet op andere netwerken. Maar als ik hier en via Google goed heb gelezen is dat dus niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles is mogelijk. Maar ik snap niet wat het issue is als men je wel ziet en er toch niet aan kan connecten - je hebt immers een account nodig.

Je hebt overigens een rare printer+muis als je een driver op OSX daarvoor moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Afhankelijk van de taak gebruik ik tien keer liever de command line, dan dat ik met een GUI werk. Dat noemt men ook wel persoonlijke voorkeur en volgens mij zijn er momenteel ongeveer 7 miljard mensen die wat elk willekeurig onderwerp betreft op dat vlak gelijk hebben en het toch niet altijd met elkaar eens zijn.
Volgens mij heeft dat te maken met het fenomeen dat Windows nog steeds de grootste afzetmarkt is en dat fabrikanten het simpelweg nalaten om drivers voor andere besturingssystemen te ontwikkelen. Volgens mij (ja, nogmaals) is Windows daarom ook zoveel groter dan OS X, omdat er veel meer drivers bij zitten. Dit is dus zeker een nadeel aan de keuze voor OS X, maar het ligt dus niet aan het systeem, maar aan de 'afhankelijkheid' van fabrikanten. Hetzelfde is het feit dat er meer games voor Windows zijn. Dit ligt niet aan Windows, maar aan de ontwikkelaars die voor dat platform kiezen, vanwege het grote aantal gebruikers,
Maar Mac creëert in iedere folder die bijkomende bestandjes (.DS_Store) die geen functioneel nut hebben voor de gebruiker (tenminste niet voor mij). Die wil ik dus niet continu zien. Heb ik in Windows ook geen last van, daar laat ik de verborgen bestanden dus altijd getoond.
In *nix/BSD/Linux (en dus ook OS X) zijn bestanden waarvan de eerste teken van de naam een punt is, standaard verborgen, Dat is een feature en met goede reden, omdat je daar meestal simpelweg niets te zoeken hebt, tenzij je een power user bent. Wil je je eigen mappen wel af en toe benaderen, maar niet in het zicht? Zet ze in een subfolder.
Windows heeft trouwens een bestand dat vergelijkbaar is aan .DS_store en dat ik ook vreselijk vervelend vind als ik Windows shares aan het browsen bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 14:49:
Alles is mogelijk. Maar ik snap niet wat het issue is als men je wel ziet en er toch niet aan kan connecten - je hebt immers een account nodig.

Je hebt overigens een rare printer+muis als je een driver op OSX daarvoor moet installeren.
Een Logitech MX518 en een Canon iP4500. Toch niet bepaald onbekende apparaten.
Mei schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:45:
Afhankelijk van de taak gebruik ik tien keer liever de command line, dan dat ik met een GUI werk. Dat noemt men ook wel persoonlijke voorkeur en volgens mij zijn er momenteel ongeveer 7 miljard mensen die wat elk willekeurig onderwerp betreft op dat vlak gelijk hebben en het toch niet altijd met elkaar eens zijn.
Command line geeft weliswaar meer vrijheid maar vergt ook meer vaardigheid. Ideaal is natuurlijk een combinatie.
Volgens mij heeft dat te maken met het fenomeen dat Windows nog steeds de grootste afzetmarkt is en dat fabrikanten het simpelweg nalaten om drivers voor andere besturingssystemen te ontwikkelen. Volgens mij (ja, nogmaals) is Windows daarom ook zoveel groter dan OS X, omdat er veel meer drivers bij zitten. Dit is dus zeker een nadeel aan de keuze voor OS X, maar het ligt dus niet aan het systeem, maar aan de 'afhankelijkheid' van fabrikanten. Hetzelfde is het feit dat er meer games voor Windows zijn. Dit ligt niet aan Windows, maar aan de ontwikkelaars die voor dat platform kiezen, vanwege het grote aantal gebruikers,
Maar dat argument gaat bij die harde schijf toch echt niet op. Oude Mac USB-kexts zorgden namelijk dat het wél naar behoren werkte. Jammer dat ik die topic nu niet meer dadelijk terugvind maar ik was zeker niet de enige die dit probleem had. Bovendien ging het om heel veel verschillende soorten harde schijven in dat topic.
edit: topic gevonden: https://discussions.apple.../2151621?start=0&tstart=0
In *nix/BSD/Linux (en dus ook OS X) zijn bestanden waarvan de eerste teken van de naam een punt is, standaard verborgen, Dat is een feature en met goede reden, omdat je daar meestal simpelweg niets te zoeken hebt, tenzij je een power user bent. Wil je je eigen mappen wel af en toe benaderen, maar niet in het zicht? Zet ze in een subfolder.
Windows heeft trouwens een bestand dat vergelijkbaar is aan .DS_store en dat ik ook vreselijk vervelend vind als ik Windows shares aan het browsen bent :+
Welk? Dat is dan wellicht een systeembestand, die laat ik standaard ook verborgen.
Nu ja, hier ging het ook om iets eenmaligs (de muziek van mijn iPod kopiëren) dus op zich is het allemaal geen ramp. Wel iets waar ik me redelijk aan stoorde toen ik ermee bezig was.

[ Voor 4% gewijzigd door FlyLo op 24-12-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 22:38:
[...]

Ik gebruik zelf een MX510 en alle knoppen werden volgens mij herkend (ik kan de meesten gewoon in games gebruiken. Wat obscure knoppen, zoals scroll–dus niet het wiel, maar echt knoppen–en application switcher gebruik ik nooit). OS X heeft echter geen configuratiemogelijkheden voor meer dan drie knoppen ingebouwd, dus daar heb je Logitech Control Center voor nodig. Ik heb geen idee of hier een technische reden voor is en hoe dat onder Windows geregeld is, maar het is inderdaad jammer dat dit niet standaard in OS X werkt.
[...]

Command line geeft weliswaar meer vrijheid maar vergt ook meer vaardigheid. Ideaal is natuurlijk een combinatie.
The right tool for the job. Niets meer en niets minder. Ik vind het zelf wel een groot voordeel ten opzichte van Windows. Je kan nooit álles in een GUI stoppen en zijn zelfs de obscure instellingen bereikbaar :) Daarnaast gebruiken veel mensen het dagelijks voor hun werk. Het is net wat er sneller/effectiever gaat.
[...]

Welk? Dat is dan wellicht een systeembestand, die laat ik standaard ook verborgen.
Nu ja, hier ging het ook om iets eenmaligs (de muziek van mijn iPod kopiëren) dus op zich is het allemaal geen ramp. Wel iets waar ik me redelijk aan stoorde toen ik ermee bezig was.
Het gaat om de Windowsvariant van .DS_store. Beide files doen niets meer dan de directory configuration bewaren. Geen idee wat nou precies je probleem met de iPod was, maar rule of thumb onder *nix/Linux/BSD enz is dat als iets hidden is, je je eerst drie maal achter de oren moet krabben, twee koppen koffie moet drinken en een blokje om moet lopen alvorens er met je vingers direct aan te zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Mei schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:02:
The right tool for the job. Niets meer en niets minder. Ik vind het zelf wel een groot voordeel ten opzichte van Windows. Je kan nooit álles in een GUI stoppen en zijn zelfs de obscure instellingen bereikbaar :) Daarnaast gebruiken veel mensen het dagelijks voor hun werk. Het is net wat er sneller/effectiever gaat.
Maar Windows heeft toch iets analoog met cmd? Ik moet toegeven dat ik het vrijwel nooit nodig heb maar het lijkt me in ieder geval zeer gelijkaardig.
Het gaat om de Windowsvariant van .DS_store. Beide files doen niets meer dan de directory configuration bewaren. Geen idee wat nou precies je probleem met de iPod was, maar rule of thumb onder *nix/Linux/BSD enz is dat als iets hidden is, je je eerst drie maal achter de oren moet krabben, twee koppen koffie moet drinken en een blokje om moet lopen alvorens er met je vingers direct aan te zitten :+
De eigenlijke MP3's op een iPod worden in verborgen mappen opgeslagen. Tenminste bij een sync via een Windows-versie van iTunes. Maar ik neem dat dat op een ander OS hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

FlyLo schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:49:
[...]

Maar Windows heeft toch iets analoog met cmd? Ik moet toegeven dat ik het vrijwel nooit nodig heb maar het lijkt me in ieder geval zeer gelijkaardig.
Wat Windows sinds XP heeft (en volgens mij in latere versies ook) is de naam command line niet waardig :P
[...]

De eigenlijke MP3's op een iPod worden in verborgen mappen opgeslagen. Tenminste bij een sync via een Windows-versie van iTunes. Maar ik neem dat dat op een ander OS hetzelfde is.
Oh, da's gewoon prut. Security through obscurity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Voor Logitech game muizen zijn geen 'drivers' beschikbaar. Ondersteuning voor alle knoppen vanuit OSX helaas ook niet. Had graag gezien dat Logitech hier wat aan deed, eerst Steermouse gebruikt en gekocht voor mijn G500, hierin kon ik alle knoppen toewijzen en ook 'acceleration' wat aanpassen. Kreeg acceleration implementatie van OSX nooit onder de knie met een muis en heb deze vervangen voor een magic trackpad; voor de meeste toepassingen is dit ideaal, al muis ik ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je applicaties zo instellen dat je linkt naar het originele bestand en niet aanvinken dat je deze importeert in itunes of iphoto. Dan heb je ze natuurlijk dubbel.
Brm-G schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 00:54:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 07:48:
Je moet je applicaties zo instellen dat je linkt naar het originele bestand en niet aanvinken dat je deze importeert in itunes of iphoto. Dan heb je ze natuurlijk dubbel.

[...]
Of je verwijdert ze van hun originele locatie nadat je ze geïmporteerd hebt. Net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op zondag 25 december 2011 @ 11:51:
[...]

Of je verwijdert ze van hun originele locatie nadat je ze geïmporteerd hebt. Net wat je wil.
En zostaat je schijf snel vol. zet ze gewoon op een aparte HD of NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 10:52:
[...]

En zostaat je schijf snel vol. zet ze gewoon op een aparte HD of NAS.
Je kan in iTunes gewoon aangeven waar hij je library moet opslaan. Hoeft dus helemaal niet op je root volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
[...]

Voor de 518 heb ik ook Steermouse gekocht om hem fatsoenlijk in te kunnen stellen. Helaas is Logitech nogal crap als het gaat om Mac-ondersteuning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 12:34
Je kunt eens kijken of het met USB Overdrive lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mei schreef op zondag 25 december 2011 @ 00:08:
[...]

Wat Windows sinds XP heeft (en volgens mij in latere versies ook) is de naam command line niet waardig :P
Met PowerShell is de Windows-commandline toch behoorlijk krachtig hoor!
Ik gebruik Terminal eigenlijk alleen voor het copy-pasten van oplossingen voor dingen die ik anders niet voor elkaar krijg, zoals het permanent zichtbaar maken van ~/Library.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat doe ik fout. Ik maak wat foto's met m'n iPhone, mail ze naar m'n Gmail en sla ze op. als ik ze dubbelklik ziet het er in Preview goed uit, maar upload ik ze naar, in dit geval, een Tweakers.net advertentie staan ze scheef, de foto's en moet ik ze alsnog een kwartslag draaien in Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 27-12-2011 20:37 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Gunner schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:37:
Wat doe ik fout. Ik maak wat foto's met m'n iPhone, mail ze naar m'n Gmail en sla ze op. als ik ze dubbelklik ziet het er in Preview goed uit, maar upload ik ze naar, in dit geval, een Tweakers.net advertentie staan ze scheef, de foto's en moet ik ze alsnog een kwartslag draaien in Windows.
Omdat Preview de metatags van de iPhone-foto's wel goed weet te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is goed om te weten, maar hoe los ik het op? Ik wil graag WYSIWYG.....

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 27-12-2011 22:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 07:48:

[...]
Enig idee waar je dit doet in Aperture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
me_mrtn schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 12:27:
[...]Daarnaast, er bestaan geen drivers voor OS X, het meest vergelijkbaar zijn kext's en die zijn niet benodigd voor een simpele plug'n play muis, toetsenbord of harde schijf.
Natuurlijk bestaan er wel drivers voor OS X. Dat de driver verpakt is in een kext betekent niet dat drivers helemaal niet bestaan. 8)7 Een kext (kernel extension) kan o.a. een device driver zijn, maar het kan ook ondersteuning voor een bestandssysteem toevoegen. Buiten dat kan het ook andere functionaliteit toevoegen aan de kernel. En uiteraard zijn er wel drivers nodig voor je plug 'n play muis en toetsenbord, je hoeft ze alleen niet apart te installeren want ze zitten al in OS X.

Apple noemt het zelf ook gewoon een driver (want sja... dat is het ook :+ ).
http://developer.apple.com/hardwaredrivers/

Ik geloof dat ik dit verhaal al eens eerder heb getypt maar ik weet niet of jij toen dezelfde persoon was.
---
Goed, ontopic. De Logitech MX5xx muizen werken standaard inderdaad niet volledig. Logitech biedt wel software+drivers aan voor een reeks Mac-compatible muizen. Als je een niet-ondersteunde muis hebt kun je gebruik maken van USB Overdrive en Steermouse. Ik gebruik al jaren Steermouse voor mijn Logitech muizen en het werkt perfect. :)

En uiteraard altijd eerst even checken of er voor je hardware Mac drivers beschikbaar zijn. Soms worden deze aangeleverd via de Software Update (printers o.a.) en soms moet je deze nog even zelf downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ok ik zit met het volgende probleem:
In Windows kun je met TAB naar de volgende knop, het volgende veld etc navigeren maar in OS X krijg ik dat maar niet voor elkaar :X
Bij het maken van een nieuwe mail werkt het weer wel maar in de meeste vensters werkt het dus weer niet.

Iemand een gouden tip?

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Na 4 a 5 maanden kan ik zeggen dat ik helemaal gewend ben aan OSX, waarbij ik het zelfs fijner vind werken als een win machine vanwege de toetsenbord shortcuts/combo's die erg fijn werken.

Maar wat is die Finder een draak van een programma, zo @#@#@# onhandig soms. Verwijder je een bestand, hup flikkert ie je een map terug en wijzigt ie doodleuk je view. Grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen avond ga ik een Imac 27" kopen :D ben benieuwd hoe alles werkt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 39 pagina's doorgenomen en er heel wat van opgestoken, waarvoor dank.
Ik wil het als senior en ervaren windows gebruiker ook eens proberen met een iMac (ook eerste Apple toestel). Na zowat een week ben ik niet overtuigd of ik de mac ga houden.
Ik ben mijn pc met w7 eigenlijk meer gaan waarderen door die mac.
Ik vind het allemaal zo commercieel.
Ik heb nog nooit een pc gestart waar ik eerst een ID moest aanmaken met persoonlijke gegevens... ik heb Apple de prijs betaald voor de Mac, meer ben ik hen niet verschuldigd. Ik kreeg zelfs geen installatieschijfje voor mijn geld en in de winkel legden ze uit hoe restrictief Apple de Europese waarborg van 2-jaar interpreteert en daarom AppleCare voorstelt...
Als ik iets opzoek of gebruik gaat het al heel snel over AppStore, iTunes Store, iPad... enz. terwijl ik het bij enkel een iMac wil houden... voor thuisgebruik en ik heb ook geen behoefte aan een cloud e.d.
Ik kon overigens geen tweede gebruiker aanmaken vooraleer ik internetverbinding had...
Ik heb die mac gekocht omdat ik hem mooi vind en omdat die vaak de hemel wordt ingeprezen en om eens iets nieuws te proberen. Maar ja, ik ben ook geen 20 meer.
Ik ben met de mac nog maar enkel bezig geweest met instellingen, finder, firefox, textedit
Ik heb Ukelele nodig gehad om op mijn belgisch azerty toetsenbord (kleine gebruikersminderheid) de komma in een punt kunnen veranderen, maar mijn keybinding programma'tje om begin/einde regel/document te wijzigen werkt maar hier en daar... en ik heb het overigens lastig met heel wat sneltoetsen...
Ik vind het ook allemaal zo in de pas moet lopen.
Ik heb slechts een eenvoudige verzameling en behoeften inzake muziek en foto's maar het schijnt dat ik iTunes en iPhoto niet kan uitschakelen (zoals in W7 features uitzetten)...
Ik kom uit de DOS periode maar om nu nog mijn heil te zoeken in de opdrachtregel...
Ik heb een Dell U2711 monitor met hetzelfde LG-schermpaneel als mijn iMac maar het is veel aangenamer werken met het mac scherm en ook is de overige hardware van mijn pc is vergelijkbaar met die van de mac maar toch gaat het op de mac wat vlotter.... samen met het uiterlijk is dit dan weer de pluszijde.
Ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Wat bedoel je met iTunes uitschakelen? iTunes is (net als iPhone en het hele iLife pakket) geen feature maar gewoon software. Als jij een andere mediaplayer wilt gebruiken kan dat gewoon hoor. En als jij geen gebruik wil maken van een iPad of iCloud dan doe je dat niet. Moeilijk om nee te zeggen? Je moet je computer gebruiken hoe jij wil, en niet hoe iemand anders dat wil. Apple bied je gewoon mogelijkheden aan wat je kan gebruiken, maar het hoeft niet. Zo kraag jij iCloud af, maar heb jij ooit een computer gekregen waarbij jij gratis online sync krijgt inclusief 5GB opslag voor foto's? Dit zijn extraatjes die je gegeven worden, maar je bent echt niet verplicht het te gebruiken.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SanderPS3 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:59:
Wat bedoel je met iTunes uitschakelen? iTunes is (net als iPhone en het hele iLife pakket) geen feature maar gewoon software.
Kan ik dan een uninstall doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinningLOSER
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01-2022
Gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:44

Ma®tin

Hallo

Of lekker laten staan en een rechtermuisklik op het af te spelen bestand doen -> Get info -> Open with: -> en dan het te gebruiken programma selecteren en eventueel klikken op 'Change All'.

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:31:
[...]

Kan ik dan een uninstall doen?
Sleep het maar eens naar de Prullenbak.

Maar voordat je dat doet, probeer eens even uit de Windows-filosofie te komen en het een kans te geven. Ik heb je andere topic ook gelezen en je kwam nogal redelijk Windows-minded over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 15:33
Ook ik ben al een tijdje over naar een mac, op zich kan ik me aardig redden ;)

Maar iemand enig idee waarom dit is? Is op een synology, rechten heb ik gechecked, die staan goed....

Afbeeldingslocatie: http://i219.photobucket.com/albums/cc283/oretet/div/ScreenShot2012-01-04at192852.png

melding bij openen is:

Afbeeldingslocatie: http://i219.photobucket.com/albums/cc283/oretet/div/ScreenShot2012-01-04at192936.png

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fly_guy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-10-2020
Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:14:
Ik heb Ukelele nodig gehad om op mijn belgisch azerty toetsenbord (kleine gebruikersminderheid) de komma in een punt kunnen veranderen, maar mijn keybinding programma'tje om begin/einde regel/document te wijzigen werkt maar hier en daar... en ik heb het overigens lastig met heel wat sneltoetsen...
Daar is een eenvoudige oplossing voor: een qwerty toetsenbord :) Als vlaming heb ik nooit begrepen waarom er hier azerty gebruikt wordt. Probeer op een apple azerty eens een pipe of vierkante haken te typen...

Ook werken een aantal sneltoetsen niet goed. Vele programma's gebruiken CMD-1, CMD-2 etc voor bv een andere view. Op een azerty moet je daar dus nog een shift tussen zetten en dan werkt het nog niet altijd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Allereerst Welkom!... :)

Het komt allemaal goed.
ji_ri schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:14:
Ik heb de 39 pagina's doorgenomen en er heel wat van opgestoken, waarvoor dank.
Ik wil het als senior en ervaren windows gebruiker ook eens proberen met een iMac (ook eerste Apple toestel). Na zowat een week ben ik niet overtuigd of ik de mac ga houden.
Ik ben mijn pc met w7 eigenlijk meer gaan waarderen door die mac.
Ik vind het allemaal zo commercieel.
Gebruik hem een maand of 2 en stap dan een week terug over naar w7.... vertel me dan wat je ervaart.
Ik heb nog nooit een pc gestart waar ik eerst een ID moest aanmaken met persoonlijke gegevens... ik heb Apple de prijs betaald voor de Mac, meer ben ik hen niet verschuldigd.
Tjsa... bij apple is het simpel. Je hebt 1 account met 1 wachtwoord ... dit heb je voor alles nodig. Je kunt dit ervaring als inbreuk op privacy.. en nog wat, maar het is bedoeld als naadloze integratie in al je systemen om je heen. Dit blijkt met de tijd... komt goed.
Ik kreeg zelfs geen installatieschijfje voor mijn geld
Nee. CD's gaan snel stuk... plus je kunt ze niet updaten. Op het moment van bakken is een CD oud. Ik bv knikker elke CD weg die bij een PC of laptop komt.. Zelfs de windows cd. Ik hou uiteraard wel de code.
Daarnaast bied Apple een perfecte oplossing voor het missen van de CD.. maar die heb je nooit nodig :) Aangezien je AppleCare hebt gekocht.
en in de winkel legden ze uit hoe restrictief Apple de Europese waarborg van 2-jaar interpreteert en daarom AppleCare voorstelt...
De een koopt het de ander weer niet... Als je het nodig hebt ben je echt blij dat je het hebt... er worden dan weinig vragen gesteld. Ik heb het ook... En heb het nog niet hoeven gebruiken.. maar na het lezen van heel veel topics bleek dat het erg handig is als je het nodig hebt. Geen slechte koop... wellicht een duurkoop.
Als ik iets opzoek of gebruik gaat het al heel snel over AppStore, iTunes Store, iPad... enz. terwijl ik het bij enkel een iMac wil houden...
Typ bij google altijd OSX en evt LION in... Dan zoek je vaak de juiste dingen.
voor thuisgebruik en ik heb ook geen behoefte aan een cloud e.d.
Toch denk ik dat je het in de eerste instantie even moet gaan gebruiken. Het werkt perfect... en komt vaak van pas. Mocht de laptop bevallen dan zou het heel handig zijn om de rest van je hardware daar op aan te passen (iphone, Apple TV)... icloud integreerd zonder iets te doen alles met elkaar. Geen drivers, plugins, installaties....
Ik kon overigens geen tweede gebruiker aanmaken vooraleer ik internetverbinding had...
Sry leg uit wat je bedoeld...
Ik heb die mac gekocht omdat ik hem mooi vind en omdat die vaak de hemel wordt ingeprezen en om eens iets nieuws te proberen. Maar ja, ik ben ook geen 20 meer.
Ik adviseer VOORAL aan oudere mensen een Apple!!!
Ik ben met de mac nog maar enkel bezig geweest met instellingen, finder, firefox, textedit
Ik vind het ook allemaal zo in de pas moet lopen.
Leuke verwoording... Er is eigenlijk weinig aan.. Je hoeft integenstelling tot windows niets te configureren of updaten of tooltjes te installeren... en als je iCloud hebt, dan vul je bij de eerste boot van je Apple je account in en staat alles klaar zoals het op je oude Apple was... eigenlijk best wel saai ja :)
Bij mij duurde het een week voordat ik hem gewoon ging gebruiken ipv zoeken naar dingen die ik in windows gewend was, en achteraf gezien altijd heel veel tijd kosten. Ik heb mijn pc nu minder vaak in gebruik.. omdat ik niet meer hoef te updaten en te beheren ... in ruil daarvoor moet ik inleveren in vrijheid... Wat jij dus in de pas lopen noemt.
Ik heb slechts een eenvoudige verzameling en behoeften inzake muziek en foto's maar het schijnt dat ik iTunes en iPhoto niet kan uitschakelen (zoals in W7 features uitzetten)...
Nee, maar wederom adviseer ik je eerst met Itunes en iphoto te gaan werken. Dit integreert naadloos in je icloud... Echt, Als je er aan gewend bent wil je niet meer anders. Ook de iphone en de Apple TV sluiten hier straks naadloos in aan. Een foto op liedje op je Apple staat automatisch ook op je iphone en je apple tv.. of je 2e apple... Zonder ook maar 1 klik te doen. Ook het instellen hiervan hoef je dus niet te doen middels iCloud.
Ik kom uit de DOS periode maar om nu nog mijn heil te zoeken in de opdrachtregel...
Heel heeeeeel af en toe, bij niet al te legale dingen kan je hem nodig hebben. Als je eerlijk en legaal bent.. En bereid bent een paar euro hier en daar uit te geven. Dan heb je de command prompt nooit nodig.
Ik heb een Dell U2711 monitor met hetzelfde LG-schermpaneel als mijn iMac maar het is veel aangenamer werken met het mac scherm en ook is de overige hardware van mijn pc is vergelijkbaar met die van de mac maar toch gaat het op de mac wat vlotter.... samen met het uiterlijk is dit dan weer de pluszijde.
Ik ben er nog niet uit.
Komt goed... ik zeg het... Komt goed!

Je moet inderdaad wat inleveren in vrijheid. Apple drukt je echt een manier van werken in... maar na mijn jaren lange MS systeembeheer... wil ik thuis privé NOOIT meer een windows PC.. Tenzij uiteraard alles veranderd :)

Het kost wat een Apple PC , Iphone, Apple TV... en eigenlijk nog de router van apple... maar dan is het allemaal zo simpel. Drivers en plugins in windows zijn er enkel en alleen omdat er 100 fabrikanten van hardware zijn.. Drivers en Plugins zijn 75 procent van windows... Dit heb je op een Apple dus niet.. Alles word door 1 organisatie geregeld.. Het klinkt eng, dat vind ik ook... maar het is zo (gvd) handig. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fly_guy schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:54:
[...]

Daar is een eenvoudige oplossing voor: een qwerty toetsenbord :) Als vlaming heb ik nooit begrepen waarom er hier azerty gebruikt wordt. Probeer op een apple azerty eens een pipe of vierkante haken te typen...

Ook werken een aantal sneltoetsen niet goed. Vele programma's gebruiken CMD-1, CMD-2 etc voor bv een andere view. Op een azerty moet je daar dus nog een shift tussen zetten en dan werkt het nog niet altijd :X
Blijkbaar een misverstand: mijn toetsenbord is het USB-type met numeriek pad en het gaat dus om het punt op dit gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

World Citizen schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:31:
Allereerst Welkom!... :)

Het komt allemaal goed.

[...]

Gebruik hem een maand of 2 en stap dan een week terug over naar w7.... vertel me dan wat je ervaart.

[...]

Tjsa... bij apple is het simpel. Je hebt 1 account met 1 wachtwoord ... dit heb je voor alles nodig. Je kunt dit ervaring als inbreuk op privacy.. en nog wat, maar het is bedoeld als naadloze integratie in al je systemen om je heen. Dit blijkt met de tijd... komt goed.

[...]

Nee. CD's gaan snel stuk... plus je kunt ze niet updaten. Op het moment van bakken is een CD oud. Ik bv knikker elke CD weg die bij een PC of laptop komt.. Zelfs de windows cd. Ik hou uiteraard wel de code.
Daarnaast bied Apple een perfecte oplossing voor het missen van de CD.. maar die heb je nooit nodig :) Aangezien je AppleCare hebt gekocht.

[...]

De een koopt het de ander weer niet... Als je het nodig hebt ben je echt blij dat je het hebt... er worden dan weinig vragen gesteld. Ik heb het ook... En heb het nog niet hoeven gebruiken.. maar na het lezen van heel veel topics bleek dat het erg handig is als je het nodig hebt. Geen slechte koop... wellicht een duurkoop.

[...]

Typ bij google altijd OSX en evt LION in... Dan zoek je vaak de juiste dingen.

[...]

Toch denk ik dat je het in de eerste instantie even moet gaan gebruiken. Het werkt perfect... en komt vaak van pas. Mocht de laptop bevallen dan zou het heel handig zijn om de rest van je hardware daar op aan te passen (iphone, Apple TV)... icloud integreerd zonder iets te doen alles met elkaar. Geen drivers, plugins, installaties....

[...]

Sry leg uit wat je bedoeld...

[...]

Ik adviseer VOORAL aan oudere mensen een Apple!!!

[...]

Leuke verwoording... Er is eigenlijk weinig aan.. Je hoeft integenstelling tot windows niets te configureren of updaten of tooltjes te installeren... en als je iCloud hebt, dan vul je bij de eerste boot van je Apple je account in en staat alles klaar zoals het op je oude Apple was... eigenlijk best wel saai ja :)
Bij mij duurde het een week voordat ik hem gewoon ging gebruiken ipv zoeken naar dingen die ik in windows gewend was, en achteraf gezien altijd heel veel tijd kosten. Ik heb mijn pc nu minder vaak in gebruik.. omdat ik niet meer hoef te updaten en te beheren ... in ruil daarvoor moet ik inleveren in vrijheid... Wat jij dus in de pas lopen noemt.

[...]

Nee, maar wederom adviseer ik je eerst met Itunes en iphoto te gaan werken. Dit integreert naadloos in je icloud... Echt, Als je er aan gewend bent wil je niet meer anders. Ook de iphone en de Apple TV sluiten hier straks naadloos in aan. Een foto op liedje op je Apple staat automatisch ook op je iphone en je apple tv.. of je 2e apple... Zonder ook maar 1 klik te doen. Ook het instellen hiervan hoef je dus niet te doen middels iCloud.

[...]

Heel heeeeeel af en toe, bij niet al te legale dingen kan je hem nodig hebben. Als je eerlijk en legaal bent.. En bereid bent een paar euro hier en daar uit te geven. Dan heb je de command prompt nooit nodig.

[...]

Komt goed... ik zeg het... Komt goed!

Je moet inderdaad wat inleveren in vrijheid. Apple drukt je echt een manier van werken in... maar na mijn jaren lange MS systeembeheer... wil ik thuis privé NOOIT meer een windows PC.. Tenzij uiteraard alles veranderd :)

Het kost wat een Apple PC , Iphone, Apple TV... en eigenlijk nog de router van apple... maar dan is het allemaal zo simpel. Drivers en plugins in windows zijn er enkel en alleen omdat er 100 fabrikanten van hardware zijn.. Drivers en Plugins zijn 75 procent van windows... Dit heb je op een Apple dus niet.. Alles word door 1 organisatie geregeld.. Het klinkt eng, dat vind ik ook... maar het is zo (gvd) handig. :)
Dank voor dit vriendelijk en behulpzaam antwoord.
Wat ik de kern van je redenering vind is dat Apple het je vooral gemakkelijk maakt en hoe meer Apple des te meer... en dat het zo ook niet moeilijk moet zijn om je van Apple afhankelijk te maken. Ik denk dat dit bij de meeste mensen zal aanslaan, maar zo zit ik toch niet in elkaar. Apple is een commerciële onderneming en ik ben voor hen een winstobject. Ik wil daar liefst zo onafhankelijk mogelijk van blijven en mijn uitgaven zoveel mogelijk beperken. We worden al genoeg behoeften aangesmeerd. Sorry dat ik even op de filosofische toer ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Laatst online: 07:54
@world citizen: mooie uiteenzetting!
@ji_ri; je vindt het commercieel, en dat is het ook, maar is windows dat ook niet?
Ik ben zelf nu een jaartje bezig met apple en heb er geen moment spijt van gehad. Al die jaren er voor heb ik met veel plezier de windows computers gebruikt maar was ook een keertje toe aan wat nieuws. In het begin maakte ik dezelfde fout als zoveel overstappers, ik hield maar vast aan het windows denken.
Echter zodra je dat los laat, gaat er echt een wereld voor je open.
Inmiddels zijn hier al meerdere apple producten in huis en alles werkt naadloos EN eenvoudig met elkaar. En iedereen van het gezin kan er mee overweg!
De grootste verassing was toch wel die na een mindere gebeurtenis, na een inbraak was de iMac weg, gelukkig niet de time capsule. Nieuwe iMac gekocht, aangezet, vraagt de nieuwe iMac of het een nieuwe installatie is, of dat hij moet recoveren vanaf de gevonden netwerk (time capsule) schijf.
Ik kies voor dat laatste en na precies 43 minuten had ik een exact gelijkende iMac draaien als van voor de inbraak en dan bedoel ik ook exact, alle (4x) accounts up and running, alle documenten en foto’s terug net als alle muziek. Alles werkte zoals er voor nou ja alles er was een programma waar ik opnieuw codes moest invoeren..........inderdaad microsoft office 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ji_ri: het merendeel van de punten die je opnoemt gaan ook op voor pc's met Windows. Software registreren is iets wat al sinds jaar en dag opgedrongen wordt. Bij OS X kun je het middels esc nog annuleren en bij sommige stukken software heb je ook een annuleer knop. Helaas zitten er ook van die setup wizards bij waarbij je MOET registreren anders kun je de setup niet voltooien. Installatiemedia is iets wat al een geruime 5 jaar niet meer wordt meegeleverd door diverse OEMs bij de Windows machines. Asus, Acer zijn zomaar even 2 voorbeelden daarvan. Voor Apple is Lion de eerste keer dat ze het doen waarbij ze overigens wel de optie bieden om een usb stick met Lion aan te schaffen.

Dat AppleCare verhaal is iets wat bepaalde elektronica winkels ook hanteren. De meeste winkels weigeren namelijk pertinent om te voldoen aan de consumentenwetgeving omtrent garantie maar ook omtrent het voorlichten van klanten (KPN, Vodafone en T-Mobile kregen hiervan eens op hun flikker met dat mobiele telefonie waarbij er ineens per minuut werd afgerekend). Ze zullen altijd hun eigen garantieplan proberen te verkopen want dat levert hun centen op. Apple zelf doet het een stuk beter wat voor mij de reden is om ook niet meer bij een APR een Mac te kopen maar gewoon direct bij Apple via de online store. AppleCare biedt trouwens ook een verlenging van de 90 dagen telefonische support die je standaard erbij krijgt maar of dat nou die prijs waard is...

Net als de registratie van je Mac zijn dingen als iCloud, iTunes en iPhoto geen verplichting. Bij Windows is dat vaak andere koek. iCloud hoef je niet te nemen, je kunt ook een ander mailadres als AppleID gebruiken indien je dat nodig hebt maar ook dat is weer iets wat geen verplichting is (kan handig zijn met de Mac App Store). iTunes en iPhoto kun je verwijderen door ze naar de prullen bak te slepen (net als vrijwel iedere applicatie in OS X), ben je daar ook weer van af.

Het probleem wat heel veel switchers hebben is hun oude werkwijze. OS X is geen Linux en ook geen Windows. Dat wat je daar geleerd hebt kun je deels gebruiken maar grotendeels ook niet. Je zult je moeten voorbereiden op het aanleren van totaal andere workflows dan je gewend bent. Dat kost tijd en is het begin nogal lastig. Ik had de mazzel dat ik van Linux af kom en daar al redelijk vaak met de commandline werkte. De opstap naar iets als OS X is dan vrij klein (al helemaal als je FreeBSD gewend bent). Ik heb me echter in het begin ook suf gezocht naar hoe dat ging met apps installeren en deinstalleren. Onder Linux gaat dat toch heel wat eenvoudiger. Updaten idem. Nu ik freebsd-update gewend ben vind ik het updaten in OS X al helemaal een drama, dat is gewoon hetzelfde gezeik als in Windows: er moet vaak gereboot worden ook voor simpele updates als het inactief maken van een zeker certificaat (nav het Diginotar debacle). In FreeBSD niet, dat blijft gewoon draaien. Als OS X UNIX is, waarom kan het dan ook niet op eenzelfde wijze de updates doen? Maar goed, je leert leven met de onvolkomenheden van het OS en uiteindelijk gebruik je degene waaraan je het minste loopt te ergeren. Maar euh, ff door de zure appel bijten en je niet zo snel laten kisten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
fly_guy schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:54:
[...]

Heb ik ook even naar moeten zoeken (bij mijn Windows-toetsenborden stonden die telkens aangeduid op de toetsen zelf).. Respectievelijk shift+alt+L en shift+alt+overeenkomstig ronde haakje voor de geïnteresseerden :p
Ik heb op het internet ook gezocht naar een manier om een volledige lijst te krijgen van alle mogelijke speciale tekens voor mijn toetsenbord maar helaas niet gevonden. Iemand die dit wel tevoorschijn kan toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Beetje lang om te quoten dus doe het even op deze manier...

@jiri
Ik ben nu in meerdere apple topics berichten van jou tegengekomen (waaronder topics van jezelf). Wat me opvalt is dat eigenlijk grotendeels negatief bent ten opzichte van OSX... Als ik de berichten zo na lees vind je het maar allemaal onlogisch en onhandig. Wat houd je dan tegen om terug te gaan naar windows? Heb je de iMac enkel en alleen omdat je het een mooi apparaat vindt? Je zou ook eventueel gewoon windows erop kunnen installeren en gewoon windows gebruiken op je mac.

Je denkt als een echte windows man en dat mag best maar als je de overstap naar OSX wilt maken moet je het besturingssysteem wel een kans geven en er mee werken zoals OSX bedoelt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Brm-G
Ik ben inderdaad heel wantrouwig tegenover een onderneming als Apple.
Ik wil vooral zoveel mogelijk mijn onafhankelijkheid bewaren.
De indruk die ik in deze beginfase krijg, versterkt door de antwoorden op mijn vragen,
is dat Apple mikt op gebruiksgemak en afhankelijkheid.
Ik denk, mocht Windows de wijze waarop je met het systeem kunt werken morgen inperken tot hoe ik het bij OS X ervaar, dat er moord en brand geschreeuwd wordt.
Ik geef een voorbeeld: ik heb een kleine, oude muziekverzameling. Al wat ik nodig heb is een eenvoudige player die enkel moet kunnen spelen. Ik heb natuurlijk al gehoord over iTunes, maar ik google "wat is iTunes" en kom op de Apple site terecht met een indrukwekkende opsomming van wat iTunes allemaal voor mij zal doen. Ik denk daar heb IK nauwelijks iets van nodig, dus zal ik dit maar vermijden. Ik denk vele extensies van mediabestanden zullen daaraan gekoppeld zijn, dus ga ik eens zoeken naar de lijst voor het wijzigen van de standaardapplicatie voor deze extensies zoals dit in Windows kan. Blijkt dat zo'n voorziening niet aanwezig is. Ik denk goed, iTunes zal dan wel een feature zijn die ik kan uitzetten (zoals je Windows mediaplayer kunt uitzetten): niet mogelijk.
Ik vind het overigens betekenisvol dat er zo'n felle reacties komen omdat ik niet voor iTunes gewonnen ben, omdat dit toch maar een randelement is in een besturingssysteem.
Toch even verduidelijken dat ik best geloof dat veel reacties positief bedoeld zijn enerzijds en dat ik er ook niet op uit ben om gelijk te krijgen of anderen te overtuigen, daar ben ik te oud voor geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Zoals eerder al gezegd: iTunes is geen feature maar een stuk software, exact zoals WMP dat is.
Ik (tot voor twee weken een strikt Windows-gebruiker) snap trouwens niet waarom je iTunes niet zou willen gebruiken op een iMac: de integratie is vlekkeloos, doodsimpel om te gebruiken en van de nadelen (bloatware, ram-vreter) merk je toch niks.

[ Voor 4% gewijzigd door FlyLo op 05-01-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlyLo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:29:
Zoals eerder al gezegd: iTunes is geen feature maar een stuk software, exact zoals WMP dat is.
Ik (tot voor twee weken een strikt Windows-gebruiker) snap trouwens niet waarom je iTunes niet zou willen gebruiken op een iMac: de integratie is vlekkeloos, doodsimpel om te gebruiken en van de nadelen (bloatware, ram-vreter) merk je toch niks.
Sorry, ik had even je inbreng overgeslagen en meteen op de laatste reactie gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:25:
@Brm-G
De indruk die ik in deze beginfase krijg, versterkt door de antwoorden op mijn vragen,
Ik denk, mocht Windows de wijze waarop je met het systeem kunt werken morgen inperken tot hoe ik het bij OS X ervaar, dat er moord en brand geschreeuwd wordt.
Even 1 stap terug; waarom ga je dan uberhaupt bezig met Apple/Mac OS X? Als je er met zo'n instelling op af stapt kan het nooit wat worden natuurlijk.

Je moet op een Mac gewoon alles loslaten wat je gewend bent van Windows en als je ergens niet uit komt zoek je het op.

En als iTunes je niet aanstaat gebruik je het niet, zoals genoemd. Ik gebruik WMP ook niet op mijn windows bak omdat ik VLC prettiger vind. Kan op een Mac ook.

Isn't it amazing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:33:
[...]

Even 1 stap terug; waarom ga je dan uberhaupt bezig met Apple/Mac OS X? Als je er met zo'n instelling op af stapt kan het nooit wat worden natuurlijk.
Je moet op een Mac gewoon alles loslaten wat je gewend bent van Windows en als je ergens niet uit komt zoek je het op.
En als iTunes je niet aanstaat gebruik je het niet, zoals genoemd. Ik gebruik WMP ook niet op mijn windows bak omdat ik VLC prettiger vind. Kan op een Mac ook.
Isn't it amazing!
1) Ik heb een iMac gekocht om te proberen en niet om onvoorwaardelijk alles te accepteren.
Na een tijd (misschien een maand) zal ik dan uitmaken of ik hem behoud.
2) Het is uit de antwoorden die ik hierover krijg, niet duidelijk of je iTunes nu echt helemaal van je computer kunt verwijderen. Misschien wel naar je vuilbak slepen, maar dit is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Of dat kan weet ik niet, maar je kan hem toch gewoon niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46

Scrummie

Think different

Kan je WMP wel verwijderen dan? Maar voor zover ik weet kan je iTunes gewoon verwijderen door het in de prullenbak te gooien.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Volgens mij tegenwoordig wel. Maar ik gebruik hem niet en heb er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik al 2.5 jaar osx en gebruik nu al een tijde op OSX Lion, wat ik de laatste tijd mis is de mogelijkheid om snel een tekst bestand aan te maken in een map. Wat bij windows rechtermuisknop -> kladblok is. Heb je dat hier ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLo
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:39:
[...]

1) Ik heb een iMac gekocht om te proberen en niet om onvoorwaardelijk alles te accepteren.
2) Het is uit de antwoorden die ik hierover krijg, niet duidelijk of je iTunes nu echt helemaal van je computer kunt verwijderen. Misschien wel naar je vuilbak slepen, maar dit is niet hetzelfde.
Bij Mac dus wel. Apps naar de prullenbak slepen=uninstall uit Windows. Eventueel kan je nog Appcleaner gebruiken.

Als opvolging op mijn eigen bericht over vreemde tekens (moesten andere mensen geïntereseerd zijn): keyboard viewer openen en dan shift/alt/alt+shift/etc inhouden toont alle tekens die dan worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
[...]

Programma's verwijderen in OSX doe je doormiddel van het slepen naar de prullenbak. Zo werkt het en niet anders. Mocht je het niet vertrouwen is er zoiets als AppZapper, deze App zoekt hier en daar wat verloren bestandjes op van het programma wat je verwijderd. Echter wijst de praktijk uit dat een programma hoegenaamd nooit bestanden elders op je Mac opslaat, tenzij je de software echt hebt geïnstalleerd zoals bijvoorbeeld de Adobe Suite.

iTunes kan je gewoon op je Mac laten staan, niet moeilijk doen. Het programma zelf is hooguit een paar MB, dus niks om je zorgen over te maken ;). Download gewoon een muziekspeler welke jou past. Als ik je reacties lees zoek jij alleen maar naar Apple software omdat je de verkeerde termen gebruikt.

Je moet niet zoeken naar wat is iTunes en dan gaan zeuren dat iTunes niet is wat jij zoekt. Ik snap dat je iTunes niet fijn vind, maar ga er dan ook niet naar op zoek? Zoek naar een programma wat jou wel past. Zoek bijvoorbeeld op "Simple Audio Player OSX". Hier vind je meer mee dan wanneer je zoekt op "Wat is iTunes" ;).

Je moet wat meer open-minded zijn als je het systeem wilt leren kennen. Jij ziet op de website van Apple dat jij 10000 dingen met iTunes kan, maar heeft Apple je ooit opgedragen die allemaal te gebruiken? iTunes is ook te gebruiken als een hele simpele media speler. Hoe? Gewoon de rest van de functies niet gebruiken, heel simpel. Als jij een ferrari koopt zeggen ze er niet bij dat jij verplicht 300+ KM/h moet gaan rijden he! Even iets verder denken dan je nu doet helpt je al heel veel met het waarderen van het systeem :).

Edit; wat betreft muziek speler, is dit niet wat? : http://www.macupdate.com/app/mac/24852/vox
Naar wat ik zo snel kan zien is dit de meest eenvoudige vorm van muziek spelen op de Mac. Simpel maar doeltreffend. Mag ik vragen waarom je een iMac hebt gekocht, terwijl je je eigenlijk heel erg afzet tegen Apple?

[ Voor 6% gewijzigd door Bloemstukje op 05-01-2012 11:39 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SanderPS3 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:35:
[...]
Je moet niet zoeken naar wat is iTunes en dan gaan zeuren dat iTunes niet is wat jij zoekt. Ik snap dat je iTunes niet fijn vind, maar ga er dan ook niet naar op zoek? Zoek naar een programma wat jou wel past. Zoek bijvoorbeeld op "Simple Audio Player OSX". Hier vind je meer mee dan wanneer je zoekt op "Wat is iTunes" ;).

Je moet wat meer open-minded zijn als je het systeem wilt leren kennen. Jij ziet op de website van Apple dat jij 10000 dingen met iTunes kan, maar heeft Apple je ooit opgedragen die allemaal te gebruiken? iTunes is ook te gebruiken als een hele simpele media speler. Hoe? Gewoon de rest van de functies niet gebruiken, heel simpel. Als jij een ferrari koopt zeggen ze er niet bij dat jij verplicht 300+ KM/h moet gaan rijden he! Even iets verder denken dan je nu doet helpt je al heel veel met het waarderen van het systeem :).

Edit; wat betreft muziek speler, is dit niet wat? : http://www.macupdate.com/app/mac/24852/vox
Naar wat ik zo snel kan zien is dit de meest eenvoudige vorm van muziek spelen op de Mac. Simpel maar doeltreffend. Mag ik vragen waarom je een iMac hebt gekocht, terwijl je je eigenlijk heel erg afzet tegen Apple?
Voor mij is het toch normaal als je een heel nieuw toestel hebt met heel nieuwe software koopt, dat je daar niet zomaar opvliegt (zeker al niet als je ingesteldheid tegenover de onderneming die is zoals ik hiervoor gepoogd heb uit te leggen). Ik heb dus gewoon opgezocht hoe iTunes in elkaar steekt en dan besloten dat ik dit niet nodig heb.
Ik heb er geen probleem mee om het programma geïnstalleerd te laten als het maar niet om de haverklap opduikt omdat het de standaardtoepassing is (en ik weet dat ik dat kan veranderen...).

Je tip voor Vox ga ik zeker proberen, dit lijkt op mijn maat gesneden.

Ik heb op pagina 39 geprobeerd uit te leggen waarom ik een iMac gekocht heb. Ik ben misschien wel niet de doorsnee koper en gebruiker, maar dat mag toch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Ik zeg niet dat je geen iMac mag kopen hoor :) don't get me wrong here. Het valt me alleen op dat je instelling vrij anti-apple is. Omdat je bij voorbaat bijvoorbeeld het hele iLife pakket al aan de kant gooit. Dit is vrij waardevolle software, en kan qua entertainment heel erg handy zijn :). En dat je iTunes niet handig vindt snap ik, iTunes kan soms best lastig zijn omdat het ook grootendeels op het beheren van je library is gedoeld. Maar het is natuurlijk vrij eenvoudig om een alternatief te vinden, de software markt voor OSX is groot. Maar wat ook handig is voor jou is de Mac App Store. Hierin kan je veel van dit soort App's vinden. Sommige zijn betaald sommige gratis, maar ook hier geldt dat de keus aan jou is of je het koopt ja of nee :). Probeer wat programma's uit die standaard op de Mac zitten, en start ze met een open-mind. Niet meteen met het idee dat het "niet mijn ding is" omdat het van Apple is :). Stoei gewoon een beetje rond.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41

Zoefff

❤ 

SanderPS3 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:35:
[...]
Echter wijst de praktijk uit dat een programma hoegenaamd nooit bestanden elders op je Mac opslaat, tenzij je de software echt hebt geïnstalleerd zoals bijvoorbeeld de Adobe Suite.
Dat is niet geheel waar. Veel applicaties laten wel degelijk bestanden achter op een locatie anders dan de applications map. De aangewezen locatie hiervoor is ~/Library of ~/Library/Application Support. Bij het verwijderen van een applicatie zullen ondersteuningsbestanden in deze map achterblijven. Tools zoals jij noemt kijken vaak ook in deze mappen en verwijderen de bijbehorende mappen definitief.

Het verschil met Windows (hoewel ik niet weet of de nieuwere varianten daar inmiddels efficiënter mee om gaan) is wel dat applicaties niet allerlei regels achterlaten in een centraal registry wat daadwerkelijk invloed heeft op de snelheid van je OS en Mac in het algemeen. Kortom, als je echt graag wil dat alle (ook user-generated) bestanden verdwijnen bij het verwijderen van een applicatie dan kan je daar het beste een tooltje voor gebruiken. Als die enkele megabytes niet zo kunnen bommen kan je het lekker laten staan ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brm-G
Dat afhankelijkheid valt reuze mee. Je kunt vooral open standaarden gebruiken. Dat hele library gebeuren van iPhoto en iTunes doe je dramatischer aan dan het is. Feitelijk is het niks meer dan een xml bestand waarin de locaties van de muziek/foto bestanden staat. Je kunt er voor kiezen of deze apps ook de bestanden mogen beheren (is de standaard overigens) waarbij de app de bestanden dan verplaatst naar z'n eigen mappenstructuur.

In OS X is hetgeen ODF (Open Document Format, een ISO/IEC standaard gebruikt in OpenOffice.org/LibreOffce) en OOXML (de ODF concurrent van Microsoft, ook een ISO/IEC standaard maar deze wordt nergens gebruikt, wel een andere versie) doen vrij normaal. Deze 2 bestandsformaten verpakken allerlei losse bestanden en mappen in 1 pakketje en dat heet dan .docx of .odt. Als je met een inpaktool als 7-zip dat pakketje opent kun je al die losse bestanden en mappen zien. In OS X zit zoiets standaard in Finder gebouwd (om het maar even heel simplistisch te stellen). Je kunt dan in het context menu (het rechtermuisklik menu) kiezen voor "Show package contents". Dat is iets wat je kunt doen op vm's van o.a. Parallels en VMware Fusion maar ook op de applicaties in OS X en de iPhoto library. iTunes heeft niet zo'n pakketje, daar kun je in Finder direct de mappen structuur zien.

Belangrijk om te weten is dat het verder helemaal niets met het bestandsformaat doet. Als het een mp3 is dan blijft het een mp3, een jpg en een raw blijven een jpg en een raw, enz. Gebruik dan ook gewoon gewoon de gangbare bestandsformaten, dan zit je goed omdat vrijwel ieder systeem en applicatie deze zullen ondersteunen.

Deze manier van werken zie je tegenwoordig ook wat vaker in Windows gebeuren. Kijk maar eens naar Lightroom. Daar zit geen verschil tussen de Mac en Windows versie.
Wat jij ervaart is de beperkende werking van Windows en dat projecteer je nu op OS X. Het verhaal is dus exact andersom: OS X is een stuk opener dan Windows. Een goed voorbeeld zijn de standaard applicaties. Windows is het enige OS waarbij de standaard applicaties verwijderen niet tot bijna niet mogelijk is. In OS X is het een kwestie van slepen naar de prullenbak en je prullenbak legen. Klaar. In Linux, FreeBSD, enz. gaat dat op eenzelfde wijze (nog mooier zelfs naar mijn mening). Je manier van denken die voortvloeit uit de beperkingen binnen Windows (welke niet gelden voor andere besturingssystemen) is de reden waarom mensen soms nogal fel reageren. Ook de manier waarop je dingen aan het oplossen bent zorgt hiervoor. Je bent namelijk aan het zoeken hoe je OS X tot Windows kunt ombouwen in plaats van dat je je zonder vooroordelen en geheel open minded in het nieuwe besturingssysteem stort. Dat komt over alsof je op geen enkel wijze OS X meester wil maken en hier maar loopt te trollen.
Ik denk vele extensies van mediabestanden zullen daaraan gekoppeld zijn, dus ga ik eens zoeken naar de lijst voor het wijzigen van de standaardapplicatie voor deze extensies zoals dit in Windows kan. Blijkt dat zo'n voorziening niet aanwezig is. Ik denk goed, iTunes zal dan wel een feature zijn die ik kan uitzetten (zoals je Windows mediaplayer kunt uitzetten): niet mogelijk.
Het koppelen van extensies is ouderwets, dat gebeurde in het DOS-tijdperk. Tegenwoordig wordt er naar meer dan dat gekeken: URI's en de content-type zijn even belangrijk. Dit geldt voor vrijwel ieder OS van dit moment dus ook voor Linux, Solaris, Windows, enz. In Windows kun je dan nog wel wat met die bestandsextensies doen maar dat is het ook wel. Zoals gezegd is het in OS X vrij eenvoudig te wijzigen middels Finder en het Get info scherm (wat je zelf al hebt uitgevogeld) en heb je er ook geen last van als je de applicatie verwijderd en een ander voor in de plaats zet. Windows is vrijwel het enige OS waarbij applicaties dusdanig in het OS geïntegreerd zijn dat je ze simpelweg niet kunt verwijderen. Andere systemen zoals OS X bieden wel die mogelijkheid.
Dan moet je eens op apple.com in de knowledgebase zoeken net als op sites als macmiep.nl en macnoob.nl. Applicatie naar de prullenbak slepen is in 9 van de 10 gevallen zeker wel de oplossing en hetzelfde als deinstalleren. Sommige applicaties worden middels een packager geinstalleerd, die kunnen de enige uitzondering vormen. De verwijder-instructies worden dan vaak wel vermeld en in een aantal gevallen wordt er ook gewoon netjes een uninstaller meegeleverd.

Anyway, de bovenstaande lap tekst is heel eenvoudig samen te vatten in 1 afkorting: RTFM. Nogmaals, kijk eerst eens op websites als macmiep.nl en macnoob.nl alvorens je in allerlei bochten gaat wringen om het zo te doen als in Windows.

@Zoefff: dat is wel helemaal waar. Waar jij het over hebt betreft de data en instellingen van de applicatie. Daar doen andere besturingssystemen ook wel eens wat moeilijker over. Als je alles weggooit kun je geen herinstallatie uitvoeren want dan ben je alle data en instellingen kwijt. Als je die laat staan is in sommige gevallen een herinstallatie nutteloos en als je de applicatie ook echt weg wil hebben natuurlijk ook. Dat kun je handmatig weghalen maar je kunt ook tools als AppZapper, AppCleaner gebruiken die dat voor jou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ppl
Ik dank je omdat je zoveel inspanningen doet om mij te overtuigen.
Ik zal nog wat geduld hebben, al heb ik er al aan gedacht om de mac aan mijn vrouw te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Microsoft is echt sneaky.

Ik kon dus niet meer met mijn Mac (MBP, Lion) bij de Windows shares van de server (een Windows 7 professional machine).

Sinds vandaag. Ik had niks veranderd en was stom verbaasd.

Vervolgens een reboot gedaan naar mijn Windows 7 partitie (boot camp). En ja hoor, ik kon gewoon de shares benaderen.

Weer herstart naar Lion, en alsnog niet werken :(

Van alles geprobeerd, uiteindelijk maar via een terminal handmatig geprobeerd de mappen te benaderen middels een mount, krijg ik een SMB foutmelding over dat er te weinig geheugen gealloceerd kan worden. Wtf? Dus ik op zoek gegaan wat dat betekent en wat er aan de hand is en wat blijkt nou: je moet Windows 7 vertellen dat het een file server is, want anders loopt de pool size (aantal verbindingen) naar de machine vol en laat hij geen nieuwe verbindingen meer toe.

Bron:
http://alan.lamielle.net/...paged-pool-srv-error-2017

Dus ik met RDP naar mijn Windows 7 machine (de server). Ik zie inderdaad in de event viewer allemaal foutmeldingen. Nou, leuk en aardig, ik die instellingen in op de server aangepast, herstart en ja hoor, het werkt weer.

MAAR

Waarom kon mijn machine dan wel vanuit Windows erbij?

Dat is toch verdomd sneaky? Dan gelden die regels ineens niet meer en wordt het gewoon omzeild.

Argh.

Tot zover mijn avond. Ik startte mijn machine op, wou lekker wat muziek luisteren vanaf de server en bijkomen van mijn werkdag. Krijg ik dit |:(

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Lethalis schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:26:
Microsoft is echt sneaky.

Ik kon dus niet meer met mijn Mac (MBP, Lion) bij de Windows shares van de server (een Windows 7 professional machine).

Sinds vandaag. Ik had niks veranderd en was stom verbaasd.

Vervolgens een reboot gedaan naar mijn Windows 7 partitie (boot camp). En ja hoor, ik kon gewoon de shares benaderen.

Weer herstart naar Lion, en alsnog niet werken :(

Van alles geprobeerd, uiteindelijk maar via een terminal handmatig geprobeerd de mappen te benaderen middels een mount, krijg ik een SMB foutmelding over dat er te weinig geheugen gealloceerd kan worden. Wtf? Dus ik op zoek gegaan wat dat betekent en wat er aan de hand is en wat blijkt nou: je moet Windows 7 vertellen dat het een file server is, want anders loopt de pool size (aantal verbindingen) naar de machine vol en laat hij geen nieuwe verbindingen meer toe.

Bron:
http://alan.lamielle.net/...paged-pool-srv-error-2017

Dus ik met RDP naar mijn Windows 7 machine (de server). Ik zie inderdaad in de event viewer allemaal foutmeldingen. Nou, leuk en aardig, ik die instellingen in op de server aangepast, herstart en ja hoor, het werkt weer.

MAAR

Waarom kon mijn machine dan wel vanuit Windows erbij?

Dat is toch verdomd sneaky? Dan gelden die regels ineens niet meer en wordt het gewoon omzeild.

Argh.

Tot zover mijn avond. Ik startte mijn machine op, wou lekker wat muziek luisteren vanaf de server en bijkomen van mijn werkdag. Krijg ik dit |:(
Vaag, ik heb hier nog nooit last van gehad met Lion, zowel in combinatie met Windows 7 als met Windows 2008R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet eerlijk bekennen dat sinds Vista z'n eigen netwerk verhaal heeft dit soort dingen (filesharing dus) nogal een merkwaardige werking heeft. Soms werkt het gewoon amper tot niet, gewoon zomaar ineens of gelijk vanaf het begin al niet. Sinds Lion gaat Apple Microsoft op dit vlak achterna (in Lion hebben ze hun eigen Samba implementatie; het is dus niet meer het officiële Samba project). Die melding over poolsize ben ik nog niet tegengekomen, maar eens opletten in de toekomst dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux dus. Bijvoorbeeld Ubuntu is een prima distributie die in gebruiksgemak niet onderdoet voor Mac of Windows. Ik heb machines met Mac, Linux en Windows en gebruik in de praktijk toch vrijwel altijd Linux. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar Ubuntu Linux draait gewoon een stuk sneller en stabieler dan Lion. Van de hardware van Apple ben ik trouwens ook niet overtuigd. Mijn Mac staat inmiddels alweer een tijd stof te happen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook bij Linux ben je afhankelijk. Je bent dan niet afhankelijk van een bedrijf maar van een groep ontwikkelaars geleid door de vader van Linux welke nou niet bepaald als flexibel te boek staat. Hij kan heel erg eigenwijs en tegendraads zijn, hij heeft een "strong opinion" zoals hij het zelf al eens heeft verwoord. Op de Linux mailinglists zijn dan ook een waslijst aan discussie terug te vinden waaruit dit blijkt. Daarnaast zijn distributies ook lang niet altijd zonder commercie. Dan moet je denken aan iets als Ubuntu (Canonical is toch echt een commercieel bedrijf), Red Hat maar ook aan SUSE (van Novell). Bij vrijwel ieder open source project zitten enorm veel ontwikkelaars die niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun baas voor dat project ontwikkelen. Er zijn namelijk zat grote bedrijven als Oracle/Sun, IBM, Red Hat, enz. die een bijdrage aan open source leveren in de vorm van geld maar ook in de vorm van broncode.

Kortom, wil je iets dat niets met commercie heeft te maken dan rest je eigenlijk nog maar 1 keuze: je eigen OS schrijven. De grote bekenden zijn allemaal commercieel, ook Linux!

Daarnaast is het ook een mythe dat Linux beter werkt op hardware. Dat is geenszins het geval temeer omdat vrijwel iedere non-Apple hardwareboer het vertikt om ACPI fatsoenlijk te implementeren. Het werkt allemaal prima met Windows maar zodra je een non-Windows gaat gebruiken levert dat gezeik op. Idem voor andere stukken hardware. Als je gaat kijken naar suspend-to-disk en suspend-to-ram dan werkt het in Windows onbetrouwbaar en sloom (het helpt als je alle netwerkkaarten verwijdert) en in Linux eigenlijk ook (altijd sloom en afhankelijk van je hardware en distributie ook betrouwbaar of onbetrouwbaar). Het enige systeem wat tot dusver fatsoenlijke powermanagement heeft met suspend-to-disk en suspend-to-ram met een hoge betrouwbaarheid is een laptop van Apple. Niet zo heel erg gek als je beseft dat die ACPI onder non-Windows systemen nogal knudde is. Na een tijd lang Ubuntu te hebben gedraaid (wat prima werkt op een desktop) heb ik maar een Mac gekocht als laptop. Heb ik tenminste EN UNIX/Linux EN fatsoenlijke slaap/standby. M.a.w. als ik moet verkassen dan klap ik mijn laptop dicht en kan ik 'm elders weer openklappen zonder dat dit Russische roulette is. En daarnaast kan ik ook fatsoenlijke fotobewerking doen, iets wat in Linux nog altijd in de kinderschoenen staat maar dat is ook pas van de laatste paar jaar. Toen ik met Linux bezig was bestond het gewoon niet (GIMP en fotobewerking was destijds ook niet bepaald een gelukkige gekeuze). Nog een afhankelijkheid...de beschikbare software en uiteindelijke mogelijkheden van een systeem ;)

[ Voor 41% gewijzigd door ppl op 08-01-2012 19:28 . Reden: 't hele Linux verhaal vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

franssie

Save the albatross

offtopic:
wel grotendeels eens met bovenstaande, maar de studie-netbook met Win7 dan dinnetje doet dat suspenden dus ook uitstekend, zo goed zelfs dat ik er sinds jaren weer over denk om er een windows machine naast te nemen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Met Linux heb je geen Office en daardoor is het onbruikbaar voor veel mensen. En kom nou niet aan met OpenOffice want dat voldoet voor een heavy user echt niet.

[ Voor 18% gewijzigd door havana op 08-01-2012 20:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
Ik werk regelmatig met veel vensters open in 1 programma, bijvoorbeeld 5 Word-vensters. Ik weet dat je daartussen kan switchen met cmd + ~, maar dan wordt er direct geswitched, zonder preview of het laten zien van de filename. Bovendien zou ik gewoon liever met cmd + tab switchen.

Daarvoor heb ik twee programma's gevonden, namelijk Switché en Witch. Switché werkt prima, maar crasht de hele tijd. Witch heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd omdat deze $14 kost. Weet er iemand toevallig een gratis alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
BasPH schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:33:
Ik werk regelmatig met veel vensters open in 1 programma, bijvoorbeeld 5 Word-vensters. Ik weet dat je daartussen kan switchen met cmd + ~, maar dan wordt er direct geswitched, zonder preview of het laten zien van de filename. Bovendien zou ik gewoon liever met cmd + tab switchen.

Daarvoor heb ik twee programma's gevonden, namelijk Switché en Witch. Switché werkt prima, maar crasht de hele tijd. Witch heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd omdat deze $14 kost. Weet er iemand toevallig een gratis alternatief?
Ik herken het probleem, maar exposé werkt perfect voor mij. 3 vingers naar beneden slepen en dan zie je 5 previews met filename van de verschillende word windows.
Waarom zou je wat anders willen? alleen vanwege die shortcuts?
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.