Het grote Windows naar Mac frustratie topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:
  • 113.411 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:16:
Nog een heerlijke frustratie: ik kan niet gewoon alleen op een extern scherm werk zonder de deksel van mijn MBP iedere keer dicht te doen. Het kan alleen als ik de sleep mode gebruik, wat ik niet wil.

Graag alleen antwoorden als je een oplossing hebt :) Voor andere discussie en waarom vragen: hier staan de antwoorden.
Haha, deze wou ik net ook al posten, na mijn 'muis frustratie' is dit # 2!

Je zegt dat het kan met sleep mode, hoe gaat dat dan? Ik zou graag snel mijn MBP scherm uit willen schakelen zonder telkens door 'close lid - sleep - jiggle mouse - wait to awake - open lid' proces te gaan, heb er denk ik al wel software voor gevonden, maar gebruik maar 1% van de functionaliteit en wil daarvoor niet 20e lappen.

Voor mij is het toch voornamelijk wegens hitte. Het schijnt dat ze er wel tegen kunnen, maar de fans gaan dan veel eerder en veel harder aan. Als ik met mijn open hoofdtelefoons muziek luister o.i.d., dan stoort dat snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Joe Presto schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:10:
[...]
Je zegt dat het kan met sleep mode, hoe gaat dat dan?
Kan alleen als je bereid bent om hem dicht te houden ;)

Toch wel suf van Apple dat ze geen rekening houden met zo iets essentieels.
Welke software heb jij gevonden?

PS. er is ook deze work around:
plug the second monitor into the macbook then open system prefs and click on display. there should be tab called arrangement, its only there when a second monitor is plugged in. click on that tab and you will see your two monitor screens with a white line above the main window. click on the white line and drag it to the second monitor, now your second monitor is the main display. turn the screen brightness down on the macbook all the way and thats it, you will not see anything on the macbook and your main display will be on the second display.
Die gebruik ik al een tijdje maar die heeft ook z'n nadelen.

[ Voor 49% gewijzigd door Philflow op 05-07-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
idd Philflow, je kunt van je externe scherm het primaire display maken door de menu balk erin te slepen. Vervolgens het scherm van je macbook dimmen. Dat is precies zoals ik het altijd doe. Programma's openen dan gewoon direct op je externe scherm.

ikzelf heb na een paar jaar tevreden gebruik toch een grote ergernis gevonden. Mijn superdrive is kapot en die wil ik graag vervangen. Als je dit door een reseller laat doen dan kost dat 200(!) euro. Wil ik niet, ik kan dat best zelf. Maar nu wilt niemand mij een superdrive verkopen. Ik wil er gewoon voor betalen maar niemand wilt mij de hardware verkopen. Het enige argument dat ze geven is dat je de garantie kwijt raakt als je zelf je laptop opent. Dat is natuurlijk een non-argument bij een 3 jaar oude laptop. Daar heb ik sowieso geen garantie meer op.

De enige oplossing die ik tot nu toe zelf heb kunnen vinden is er een via ebay aan te schaffen. Echter zou ik het liever in een echte (web) winkel kopen. Het liefst nog binnen Nederland. Weet iemand misschien waar of bij wie ik dit toch geregeld kan krijgen?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Misschien een ontzettend oud ding wat al 1000 keer op google staat, maar copy-paste (cmd-c, cmd-v) werkt niet in finder? ;(

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SirLenncelot schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:09:
idd Philflow, je kunt van je externe scherm het primaire display maken door de menu balk erin te slepen. Vervolgens het scherm van je macbook dimmen. Dat is precies zoals ik het altijd doe. Programma's openen dan gewoon direct op je externe scherm.
Het werkt inderdaad wel. Wel jammer dat ik iedere keer bij het aanzetten weer de brightness omlaag moet doen. En iedere keer als ik mijn monitor even uit zet gaat de brightness op de MBP weer vol aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@kaos- bij mij werkt het gewoon hoor. Als je de file selecteert en dan naar edit gaat staan de hotkeys zelfs genoemd na de functies.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
My bad, ik bedoelde; knippen>plakken. (cut staat grijs bij het menu)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 15:43:
[...]Welke software heb jij gevonden?
SwitchResX, maar ik heb het nog niet gebruikt en weet niet of het een oplossing is.

Het dimmen heb ik ook al gebruikt, maar vind het zeer onhandig i.c.m. spaces en expose :( Het is ook juist vanwege spaces en expose dat ik maar een enkele monitor gebruik tegenwoordig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dat Switchres lijkt me de oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Screenshot2011-07-05at44621PM.png

Alleen hoe gebruik ik nu die optie 'disable display'? Ik kom er niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

kaos- schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:14:
My bad, ik bedoelde; knippen>plakken. (cut staat grijs bij het menu)
Klopt, dat zit niet in Finder. Wen aan drag+drop of neem een 2rd party applicatie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:49:
Dat Switchres lijkt me de oplossing.

[afbeelding]

Alleen hoe gebruik ik nu die optie 'disable display'? Ik kom er niet achter.
Ik heb gisteren ook SwitchResX geïnstalleerd, maar nog niet de kans gehad om deze aan een externe scherm te hangen. Ik denk dat ik ergens screenshots heb gezien van 'display sets' waarbij ik denk dat je de mogelijkheid hebt om instellingen per scherm aan te maken en via een tobo shortcut kunt activeren, hierin zag ik een optie om een scherm uit te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Joe Presto schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:07:
[...]
Ik heb gisteren ook SwitchResX geïnstalleerd, maar nog niet de kans gehad om deze aan een externe scherm te hangen. Ik denk dat ik ergens screenshots heb gezien van 'display sets' waarbij ik denk dat je de mogelijkheid hebt om instellingen per scherm aan te maken en via een tobo shortcut kunt activeren, hierin zag ik een optie om een scherm uit te schakelen...
Het is mij niet gelukt. Als het jou wel lukt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
SanderPS3 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:40:
[...]

Of ik gebruik het op een andere manier ;). Jij gebruikt misschien dingen die ik wel of niet gebruik en visa versa. Dus niet te snel conclusies trekken he ;).
Heb je ook de nieuwste updates geinstalleerd? De standaard release van Office 2011 was erg instabiel, daar hebben ze toen meteen updates voor uitgebracht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Ligt het aan mij of is er gewoon geen mogelijkheid om bestanden van de HD naar een externe HD te verplaatsen, zoals in Windows kan? Ik zie nu alleen de kopieer mogelijkheid, maar dan moet je naderhand zelf nog de boel van de schijf wissen.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
"CMD" + "X" of "Knip" vanuit het contextmenu

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

iichel

Gazoooo

Star65 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:57:
"CMD" + "X" of "Knip" vanuit het contextmenu
Daar heb je Totalfinder of een andere app voor nodig iirc.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
CMD + X is toch een algemene toetscombinatie binnen Finder? (of werk ik inderdaad al te lang met Totalfinder?)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Jaspur schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:52:
Ligt het aan mij of is er gewoon geen mogelijkheid om bestanden van de HD naar een externe HD te verplaatsen, zoals in Windows kan? Ik zie nu alleen de kopieer mogelijkheid, maar dan moet je naderhand zelf nog de boel van de schijf wissen.
CMD + X werkt vooral goed bij het knippen en plakken van tekst. als je bestanden wilt verplaatsen van lokaal naar een gemounte schijf kun je het beste slepen met de CMD knop ingedrukt (ingedrukt houden bij het loslaten dan).

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-09 08:45
Star65 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 08:25:
CMD + X is toch een algemene toetscombinatie binnen Finder? (of werk ik inderdaad al te lang met Totalfinder?)
Dat is een TotalCommander toevoeging :)

Ik had op mn oude Mac trouwens de mogelijkheid rechts te klikken op een bestand en het pad (POSIX en nog wat varianten) te kopieren.

Ik dacht dat dat standaard functionaliteit was, maar nu heb ik het niet meer. Heb ook geen idee meer hoe ik eraan gekomen ben. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Jaspur schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:52:
Gewoon je bestanden slepen maar dan met de cmd-knop ingedrukt. Dan verdwijnt het +je en verplaats je de file :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:30:
[...]

Het is mij niet gelukt. Als het jou wel lukt hoor ik het graag.
Het is mij ondertussen gelukt om via een hotkey mijn laptopscherm uit te schakelen. Open eerst SwitchResX, start de SwitchResX deamon en zorg ervoor dat je beide schermen hebt aangesloten. Ga dan naar Display Sets en maak een nieuwe set aan, hierin kun je je laptopscherm selecteren en deze disablelen, vervolgens kun je een hotkey instellen.

Had wel nog een een soort crash waarbij mijn scherm helemaal zwart werd en mijn cursor niet meer bewoog. Weet niet waar dit mee te maken had, maar had wel een harde reset nodig, zal nog even moeten experimenteren voor ik het programma koop. Mogelijk had het te maken met spaces waarbij ik een programma opende in een ander space, waarbij de omschakeling niet goed ging? Voorbarige conclusie voorlopig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Presto
  • Niet online
Alweer een frustratie minder, per ongeluk ontdekt! Ik werk graag met vensters in fullscreen, met name browsers, mediaspelers en mail. Omdat ik veel heen en weer loop met de MBP en deze ook vaak aan een scherm hang met een ander resolutie, komt het vaak voor dat de posities en formaten van de vensters niet meer kloppen.

Het slepen van hoekjes werkt wel om een venster fullscreen te maken, maar gaat niet zo snel als bij Windows de titelbar dubbelklikken, onder OSX verdwijnt dan je venster (ondertussen afgeleerd). Nu kom ik er per ongeluk achter dat als je de titelbar van een venster sleept naar de menubar, dat deze automagisch fullscreen wordt! Waar ga ik mij nu aan ergeren om er achter te komen dat het makkelijk op te lossen is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Dat is geen standaard gedrag hoor (gelukkig). Zal je wel iets voor geinstalleerd hebben.

Maximaliseren moet je gewoon afleren :P

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 14-07-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Bosmonster schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:15:
Daar ben ik intussen achter en vind dat niet zo vervelend. Wel vervelend vind ik dat ik soms de weg "kwijt" ben. Dan kan ik openstaande schermen niet zo snel vinden of zien wat open staat; bijvoorbeeld bij meerdere Excel bestanden...

Tegelijkertijd dat ik OS X aan het ontdekken ben, ontdek k ook Windows 7 (werkte tot op heden nog op XP) bij een opdrachtgever. Die heeft dat toch iets handiger voor elkaar...

Nu gebruik ik op de Mac vaak F9... Andere betere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:45
F3 zet alle vensters even netjes naast elkaar :). Maximaliseren en vensters rechts of links uitlijnen zoals windows dat ook doet doe ik met Cinch. Programma kost 2 knaken geloof ik maar werkt echt perfect :). Te vinden in de Mac App Store :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_m_x_
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 20:08
Je kunt met Cmd + ` (Dat knopje naast je linker shift toets) wisselen tussen de vensters van de applicatie die je op dat moment op de voorgrond hebt. Dat werkt prima in combinatie met Cmd + tab, mits je niet teveel vensters van één applicatie open hebt.

<-- J M X -->

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan073
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09-2017
Mini Poeper schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:25:
[...]

Daar ben ik intussen achter en vind dat niet zo vervelend. Wel vervelend vind ik dat ik soms de weg "kwijt" ben. Dan kan ik openstaande schermen niet zo snel vinden of zien wat open staat; bijvoorbeeld bij meerdere Excel bestanden...

Tegelijkertijd dat ik OS X aan het ontdekken ben, ontdek k ook Windows 7 (werkte tot op heden nog op XP) bij een opdrachtgever. Die heeft dat toch iets handiger voor elkaar...

Gebruik je Spaces?
Zo niet, moet je dat eens gaan proberen. Ik ben er nu achter dat dit echt héél handig is.
Ik gebruik momenteel 4 virtuele beeldschermen (Spaces).
  1. Voor twitter en Chrome
  2. Voor outlook
  3. Voor Colloquy en Photoshop
  4. Voor iTunes
Echt zo lekker overzichtelijk. Geen gedoe meer met zoeken naar het juiste venster.

Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:49
SanderPS3 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:29:
F3 zet alle vensters even netjes naast elkaar :). Maximaliseren en vensters rechts of links uitlijnen zoals windows dat ook doet doe ik met Cinch. Programma kost 2 knaken geloof ik maar werkt echt perfect :). Te vinden in de Mac App Store :)
Bettertiuchtool doet dat gratis, plus een boel andere functies als een trackpad of magische mouwen hebt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Mini Poeper schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:25:
[...]
(Fn +) F10 gebruiken? Die geeft alle vensters van je huidige actieve programma weer.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Laatst online: 18-12-2024
Bedankt voor de reacties! Met bovenstaande knoppen was ik al bekend, betekend dus dat ik gewoon ff nog moet wennen...
- cmd+tab = wisselen tussen apps
- cmd + ` = wisselen tussen vensters binnen één app
- F10 = alle vensters binnen één app
- fn + F3 = alle vensters van alle apps

Ik zal eens naar Spaces kijken...

[ Voor 6% gewijzigd door Mini Poeper op 17-07-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Gebruikt niemand actieve schermhoeken voor 'exposé'? In plaats van F knoppen drukken tik ik met mijn muis even een schermhoek aan om de vensters van programma's of alle vensters te tonen. Werkt voor mij sneller dan toets in drukken.

(Is ook een mac naar windows frustratie, want in windows zit ik altijd voor niks met mijn muis in een schermhoek te tikken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ik wil graag via mijn mac op m'n network drive komen, echter overal kom ik alleen maar tips tegen waarbij je de naam van het apparaat al moet kennen :? of het ip adress, maarja hoe kom je daar achter op de mac
b.v. SMB://plextorblablabla ( http://www.technipages.co...rk-drive-in-mac-os-x.html )
In windows zag ik altijd mijn drive direct, en nooit stilgestaan bij een naam. Hoe kan ik nu toch toegang krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 17-07-2011 13:07 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
Fietsbel schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:06:
Ik wil graag via mijn mac op m'n network drive komen, echter overal kom ik alleen maar tips tegen waarbij je de naam van het apparaat al moet kennen :? of het ip adress, maarja hoe kom je daar achter op de mac
b.v. SMB://plextorblablabla ( http://www.technipages.co...rk-drive-in-mac-os-x.html )
In windows zag ik altijd mijn drive direct, en nooit stilgestaan bij een naam. Hoe kan ik nu toch toegang krijgen?
In veel gevallen zie je het apparaat in kwestie al staan in de zijbalk in finder. Voorbeeldje van mijn Ubuntu machine:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/2Z3u0M2j0A3h1J0j2a1w/Screen%20shot%202011-07-17%20at%2013.13.34.png

Is dit niet het geval dan kan je in principe de sharenaam of het IP adres te weten komen via het apparaat zelf (of het config panel daarvan).

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Helaas verschijnt de drive niet in Finder. Het vreemde is dat in iTunes wel de drive opeens als shared in de lijst staat. Op die manier heb ik de naam kunnen zien en gebruiken om via Connect (smb commando) ook toegang te krijgen. Vreemde en omslachtige manier om toegang te krijgen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

hier me vraag is stellen;

me macbook pro is onderweg, maar zit alvast wat te zoeken wat ik voor software wil hebben / nodig heb.
als student zijnde denk ik toch wel aan office for mac?! of juist VMware / parallels..

dat brengt mij direct op het volgende; wat is het grote verschil tussen VMware / parallels... ?

wil eigk zowiezo wel iets van een windows achtig iets, want ik heb een aantal programma's die alleen voor windows zijn, maar wil geen bootcamp ofzo, wil vanuit mac os kunnen blijven werken...

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
VMWare en Parallels zijn praktisch gelijk, alleen VMWare is iets meer gericht op de zakelijke markt en Parallels op consumenten. Parallels heeft bijvoorbeeld betere game-performance.

Office voor Mac is wel nice, die kun je als student redelijk goedkoop kopen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

(jarig!)
Bosmonster schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:23:
VMWare en Parallels zijn praktisch gelijk, alleen VMWare is iets meer gericht op de zakelijke markt en Parallels op consumenten. Parallels heeft bijvoorbeeld betere game-performance.

Office voor Mac is wel nice, die kun je als student redelijk goedkoop kopen geloof ik.
Ja, vanaf een € 79,- zoiets en dan krijg je nog studentenkorting erop als je bij een Apple winkel koopt...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastha-Hacker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
GJ007 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:05:
hier me vraag is stellen;

me macbook pro is onderweg, maar zit alvast wat te zoeken wat ik voor software wil hebben / nodig heb.
als student zijnde denk ik toch wel aan office for mac?! of juist VMware / parallels..

dat brengt mij direct op het volgende; wat is het grote verschil tussen VMware / parallels... ?

wil eigk zowiezo wel iets van een windows achtig iets, want ik heb een aantal programma's die alleen voor windows zijn, maar wil geen bootcamp ofzo, wil vanuit mac os kunnen blijven werken...
Bij VMWare installeer je een windows-machine. En als ik het goed had begrepen is Parallels makkelijker, omdat je dan windows-software op je mac kunt installeren. Dat je je windows programma's gewoon in de Dock hebt staan.

En ik vind het Apple pakket makkelijker dan de office for mac. Ik heb alleen word for mac erop staan, omdat Pages niet alle word documenten goed weergeeft. (De meeste wel)
Met Numbers en Keynote heb ik nog nooit comptabiliteit problemen gehad.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joe Presto schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:25:
Alweer een frustratie minder, per ongeluk ontdekt! Ik werk graag met vensters in fullscreen, met name browsers, mediaspelers en mail. Omdat ik veel heen en weer loop met de MBP en deze ook vaak aan een scherm hang met een ander resolutie, komt het vaak voor dat de posities en formaten van de vensters niet meer kloppen.

Het slepen van hoekjes werkt wel om een venster fullscreen te maken, maar gaat niet zo snel als bij Windows de titelbar dubbelklikken, onder OSX verdwijnt dan je venster (ondertussen afgeleerd). Nu kom ik er per ongeluk achter dat als je de titelbar van een venster sleept naar de menubar, dat deze automagisch fullscreen wordt! Waar ga ik mij nu aan ergeren om er achter te komen dat het makkelijk op te lossen is? :+
Bosmonster schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 16:15:
Dat is geen standaard gedrag hoor (gelukkig). Zal je wel iets voor geinstalleerd hebben.

Ja kan toch shift + vergrootknopje gebruiken om te maximaliseren ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

bedankt voor de reacties !

mijn voorkeur gaat dan uit naar parallels, lijkt me het prettigst om te blijven werken in je mac omgeving, met idd dan windows programma's er bij tussen!

zijn keynote etc standaard of behoort dit bij iworks?

en ik vroeg me af of je dan beter office for mac kan gebruiken, of mijn windows office dvd'tje onder parallels instaleren.

van de studentenkorting maak ik ook gretig gebruik :D
krijg geloof ik 75 piek voor de app store bij mijn macbook (zijn waarschijnlijk zo op :9 )

[ Voor 9% gewijzigd door GJ007 op 22-07-2011 08:49 ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastha-Hacker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
GJ007 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:48:
bedankt voor de reacties !

mijn voorkeur gaat dan uit naar parallels, lijkt me het prettigst om te blijven werken in je mac omgeving, met idd dan windows programma's er bij tussen!

zijn keynote etc standaard of behoort dit bij iworks?

en ik vroeg me af of je dan beter office for mac kan gebruiken, of mijn windows office dvd'tje onder parallels instaleren.

van de studentenkorting maak ik ook gretig gebruik :D
krijg geloof ik 75 piek voor de app store bij mijn macbook (zijn waarschijnlijk zo op :9 )
Keynote, Numbers en Pages zijn deel van iWork, en die kun je voor 15 euro per stuk bij de Mac App Store kopen. En het is wat je fijner vindt. Als je heel veel documenten krijgt die je niet kunt openen, kun je denk ik beter je office dvd'tje gebruiken onder parallels.. Dit omdat Office for mac soms compabiliteitsproblemen wil geven bij zeer slecht opgebouwde word documenten. En met Office for mac kun je geen iWork documenten openen. (.pages, .numbers, .keynote)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Mastha-Hacker schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:28:
[...]

Bij VMWare installeer je een windows-machine. En als ik het goed had begrepen is Parallels makkelijker, omdat je dan windows-software op je mac kunt installeren. Dat je je windows programma's gewoon in de Dock hebt staan.
Onzin, ze doen beiden hetzelfde, namelijk een virtuele machine maken. Beiden hebben ook ondersteuning voor Unity (of hoe dat in Parallels heet), waarmee je Windows-software op je Mac desktop kunt draaien, en dus ook in je dock kunt plaatsen.

Ik gebruik zelf VMWare veel voor het testen van alle mogelijke Internet Explorer configuraties, maar doe er verder niet zoveel mee. Heb alle software die ik nodig heb in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

Mastha-Hacker schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:57:
[...]

Keynote, Numbers en Pages zijn deel van iWork, en die kun je voor 15 euro per stuk bij de Mac App Store kopen. En het is wat je fijner vindt. Als je heel veel documenten krijgt die je niet kunt openen, kun je denk ik beter je office dvd'tje gebruiken onder parallels.. Dit omdat Office for mac soms compabiliteitsproblemen wil geven bij zeer slecht opgebouwde word documenten. En met Office for mac kun je geen iWork documenten openen. (.pages, .numbers, .keynote)
denk dat ik me 75 tegoed mooi ga gebruiken aan iworks :) ... zal dan is parallels gaan aanschaffen.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee of deze frustratie wel helemaal in dit topic past... Maar goed, hier is em:

Als ik met Office voor Mac een kopie ergens in de browser of zo en dan terug kom in office dan kan ik dat niet rechtstreeks plakken. Ik moet letterlijk via de teksteditor gaan en dan van daaruit copy paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Vreemd.
Heb het zelf net gestest met CMD-C en cmd-v in word('11) en geen enkel probleem.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastha-Hacker schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 08:57:
[...]

Sinds Office 2011 ben ik geen compatibiliteitsproblemen meer tegengekomen. Dit in tegenstelling tot de vorige versie, dat was soms dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
trinite_t schreef op zondag 17 juli 2011 @ 09:45:
[...]

(Fn +) F10 gebruiken? Die geeft alle vensters van je huidige actieve programma weer.
En nog lekkerder vind ik het werken als ik dat soort dingen aan hot corners verbind...

Bij mij is het:
* Links boven = desktop (F11)
* Rechts boven = expose (F9)
* Rechts onder = expose (F10)
* Links onder = screen lock

Met een vlugge veeg naar rechts boven/onder heb ik een netjes overzicht van de open windows.

EDIT:
Spuit11... Wat kaassoufle schreef dus. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 22-07-2011 19:23 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Corners heb ik geprobeer, maar zat er te vaak per ongeluk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:05
Joe Presto schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:25:

Ik heb ShiftIt geinstalleerd om gemakkelijk een scherm fullscreen te maken. Met ShiftIt kan je ook gemakkelijk, net als bij Windows 7, een venster de linker of rechter helft van je scherm in laten nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JJapie schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 20:42:
[...]

Ik heb ShiftIt geinstalleerd om gemakkelijk een scherm fullscreen te maken. Met ShiftIt kan je ook gemakkelijk, net als bij Windows 7, een venster de linker of rechter helft van je scherm in laten nemen :)
shift + "+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Ik werk ondertussen sinds 24u voor het eerst in mijn leven op OSX en het gaat heel goed, maar bots nu toch op mijn eerste vraag.

Hoe benader ik bvb een folder rechtstreeks onder /Gebruikers/{mijngebruikersnaam}/ ?

Googlen / zoeken op dit forum brengt me niet tot een oplossing van dit wellicht "domme lekenprobleem"... :)

Heb geprobeerd in Finder, maar dat is blijkbaar niet de juiste manier?

Concreet : ik moet een folder toevoegen aan /Users/{YourUserName}/Library/Application Support/. Hoe doe ik dat?

Edit : Zelf gevonden ondertussen door in finder GA ==> GA NAAR MAP te gaan en daar gewoon de link te kopiëren

[ Voor 21% gewijzigd door MTBS op 23-07-2011 17:09 . Reden: zelf opgelost :) ]

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als je tegen het feit aanloopt dat je niet (meer) in de Library / Bibliotheek map kunt komen: die heeft Apple sinds Lion verborgen om "domme" gebruikers te verhinderen dat ze iets kapot maken. Op de Appletips website staat uitgelegd hoe je de Bibliotheek map weer zichtbaar maakt.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
MTBS schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 15:48:
Ik werk ondertussen sinds 24u voor het eerst in mijn leven op OSX en het gaat heel goed, maar bots nu toch op mijn eerste vraag.

Hoe benader ik bvb een folder rechtstreeks onder /Gebruikers/{mijngebruikersnaam}/ ?

Googlen / zoeken op dit forum brengt me niet tot een oplossing van dit wellicht "domme lekenprobleem"... :)

Heb geprobeerd in Finder, maar dat is blijkbaar niet de juiste manier?

Concreet : ik moet een folder toevoegen aan /Users/{YourUserName}/Library/Application Support/. Hoe doe ik dat?

Edit : Zelf gevonden ondertussen door in finder GA ==> GA NAAR MAP te gaan en daar gewoon de link te kopiëren
cmd-shift-g werkt ook. Een shortcut voor je home folder is ~/ Dus ~/Desktop/ is bijvoorbeeld de desktop van jou account.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Digistorm schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 17:15:
Als je tegen het feit aanloopt dat je niet (meer) in de Library / Bibliotheek map kunt komen: die heeft Apple sinds Lion verborgen om "domme" gebruikers te verhinderen dat ze iets kapot maken. Op de Appletips website staat uitgelegd hoe je de Bibliotheek map weer zichtbaar maakt.
Echt gruwelijk irritant dat die folder opeens verborgen was.
Ik had een clean install gedaan en wilde wat prefs terugzetten vanuit m'n Time Machine backup, maar zag m'n user library nergens meer :?
Had hem wel gevonden en al een shortcut gemaakt, maar dit is natuurlijk simpeler.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:34
Als je in de Finder klikt op menukeuze Ga met de Option (Alt) toets ingedrukt, dan wordt de keuze Bibliotheek aan de lijst toegevoegd.
De Option indrukken als het Ga menu al geopend is werkt ook.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel_Elessar schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:28:
Vreemd.
Heb het zelf net gestest met CMD-C en cmd-v in word('11) en geen enkel probleem.
Net gezien en gaat bij mij blijkbaar nog om versie 2008. Mss dat het daarmee te maken heeft dan.

edit: never mind blijkbaar is dit probleem na de installatie van Lion ook opgelost. Geen idee wat het geweest is. Nu dus Office for mac 2008 + Lion en copy/paste werkt gewoon.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Voor wie graag zijn Macbook Air/Pro gebruikt met Windows (bootcamp), deze trackpad driver schijnt veel beter te zijn: http://trackpad.powerplan7.com/

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar deze review is erg enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

^$%&%*^%^&*#&^%@@@!#, het zoveelste puntje wat niet makkelijk te vinden is.

Wat moet je doen om het ip adress te kunnen zien van je Shared drive?
Het is een simpele NAS (smb://iomega-08D09F/backups)
Rechtermuis klik, get info geeft niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Fietsbel op 26-07-2011 18:26 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 18:25:
^$%&%*^%^&*#&^%@@@!#, het zoveelste puntje wat niet makkelijk te vinden is.

Wat moet je doen om het ip adress te kunnen zien van je Shared drive?
Het is een simpele NAS (smb://iomega-08D09F/backups)
Rechtermuis klik, get info geeft niks.
terminal >
code:
1
ping iomega-08D09F.local

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:45:
[...]

terminal >
code:
1
ping iomega-08D09F.local
Dank je wel! _/-\o_

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Volgend puntje waar ik tegenaan loop:
Om te zien hoe groot een folder is doe ik rechtermuis klik, Get Info
Maar hoe kun je dit doen als je meerdere bestanden/mappen selecteerd? zodra ik dit doe en selecteer Get Info krijg ik van elke map een apart venster. Quick look geeft ook niet het juiste resultaat.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
CMD-ALT-I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bedankt! , Wel apart dat hier apple een beetje bij inschiet.
Ik merk dat je veel meer met toetscombinaties moet werken itt windows.

[ Voor 102% gewijzigd door Fietsbel op 27-07-2011 16:34 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Toetscombinaties zijn fijn :) maar je moet ze inderdaad wel weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit nu dik een maand op OS X :) ik had eigenlijk totaal geen Windows > Mac Fustraties! ik ben zo blij met mijn overstap :)

an other lucky user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 20:48

Pindamann

Human

GJ007 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:54:
[...]

denk dat ik me 75 tegoed mooi ga gebruiken aan iworks :) ... zal dan is parallels gaan aanschaffen.
Waarom ga je niet voor Virtualbox die gratis is?

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik mijn Parallels Mac naar een vergroot scherm op een apart scherm zetten? Niet dat ie op de desktop komt, maar ergens rechts net als Safari enz.? Dezelfde geldt ook voor Firefox!

Trouwens, ik had mijn macbook 26ste besteld via App Store en betaald met een creditcard, kreeg ik het 27ste al binnen! Ik heb trouwens gelijk Lion erop gedumpt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 17:17:
zit nu dik een maand op OS X :) ik had eigenlijk totaal geen Windows > Mac Fustraties! ik ben zo blij met mijn overstap :)
Idem. Ik heb nu alleen nog maar OS X > Windows frustraties... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
dcl! schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 11:57:
[...]

Idem. Ik heb nu alleen nog maar OS X > Windows frustraties... :+
Ik heb 20 jaar ofzo met Windows (vanaf 3.11 ongeveer) gewerkt en vorig jaar naar OS X gegaan. De frustraties gaan bij mij ook voornamelijk andersom als ik weer eens op Windows zit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 28-07-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nieuwe frustratie.
OSX leest alleen maar NTFS partities en dat is verdomde irritant met een extern USB schijfje.
Linux (Ubuntu) kan al jaren zonder problemen NTFS partities lezen en schrijven.
Leeft Apple nog in de vorige eeuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

NTFS 3G of Paragon zijn de antwoorden.

Lezen,schrijven, ( verwijderen onder OSX raad ik niet aan ! )

Heb onlangs zelf ervoor gekozen om onder OSX enkel nog HFS te gebruiken.

1 Tb HDD gepartioneerd in HFS en NTFS voor onder windows / tv gebruik.

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 05-08-2011 13:20 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Zit nu een kleine 3 weken achter de Mac.. Weinig frustraties tegen gekomen :)
Me vriendin kan er daarentegen sinds een paar dagen pas normaal mee werken.. Die is niet zo snel met elektronica :+

Wat me wel opvalt, is dat ik elke ochtend op het werk bewust m'n workflow moet aanpassen naar Windows.. Had gedacht dat ik het wel beide, zonder erbij na te denken zou kunnen, maar daar zat ik dus fout :F

Dat OSX neemt toch sneller de overhand dan ik gedacht had :)

[ Voor 13% gewijzigd door leonvw op 05-08-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Fietsbel schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:33:
Van de andere kant zijn die in vrijwel alle apps gelijk, in tegenstelling tot windows. Apple heeft shortcuts vastgelegd in de HIG (Human Interface Guidelines) en vrijwel iedereen volgt die. Dus full-screen is overal -F

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 22:45
burne schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 00:53:
[...]

Van de andere kant zijn die in vrijwel alle apps gelijk, in tegenstelling tot windows. Apple heeft shortcuts vastgelegd in de HIG (Human Interface Guidelines) en vrijwel iedereen volgt die. Dus full-screen is overal -F
behalve in finder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En Mail, iCal, Address Book, ... . Eigenlijk alle apps met native fullscreen en waar een zoekfunctie in zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:36
Fietsbel schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 16:33:
Bedankt! , Wel apart dat hier apple een beetje bij inschiet.
En als je dat soort combinaties, net als ik, telkens weer vergeet dan kan je ook als (of nadat) je 'rechts' klikt op een map de "option" toets indrukken. "Show Inspector" komt dan te voorschijn ipv "get info". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Destianto schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:17:
NTFS 3G of Paragon zijn de antwoorden.

Lezen,schrijven, ( verwijderen onder OSX raad ik niet aan ! )
Ik heb NTFS-3G nog niet aan de praat in Lion, Paragon kost geld? voor een standaard OS functie die al decennia in BSD/Linux zit zijn ze wel helemaal snik?

In Linux kan je prima files verwijderen van NTFS volumes zelfs bestanden die Windows wil laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
bouwfraude schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:35:
[...]

Ik heb NTFS-3G nog niet aan de praat in Lion, Paragon kost geld? voor een standaard OS functie die al decennia in BSD/Linux zit zijn ze wel helemaal snik?

In Linux kan je prima files verwijderen van NTFS volumes zelfs bestanden die Windows wil laten staan.
Ik heb NTFS-3G aan de gang gekregen op de manier die hier beschreven wordt:
http://forums.macrumors.c...p?p=12996350&postcount=15
Enkel nog een foutmelding na een reboot van OS X maar verder lijkt alles goed te werken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
burne schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 00:53:
[...]
En in Windows werkt dat via Alt-Enter. Behalve bij Apple programma's zoals Quicktime Player, die hier weer van meent te moeten afwijken en CTRL-F hanteert (welke overal voor zoeken gebruikt wordt).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

spone schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 20:26:
En in Windows werkt dat via Alt-Enter. Behalve bij Apple programma's zoals Quicktime Player, die hier weer van meent te moeten afwijken en CTRL-F hanteert (welke overal voor zoeken gebruikt wordt).
De Apple HIG stamt uit 1992. Windows Vista (2007) was de eerste met een soort van HIG, die de passende naam WUEIG droeg. Apps die niet aan de HIG voldoen worden geweigerd in de Appstores van Apple. En er is vast een prachtige lijst te maken van apps met absurde interfaces voor Vista en Windows 7. Maar niet door mij want ik gebruik al vijftien jaar geen Windows meer.

Hoe je het ook went of keert, Apple is al heel lang bezig met het bewust vormgeven van een consistente gebruikersinterface, en Microsoft heeft dat aspect net zo lang volkomen genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
burne schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:17:
[...]
Hoe je het ook went of keert, Apple is al heel lang bezig met het bewust vormgeven van een consistente gebruikersinterface, en Microsoft heeft dat aspect net zo lang volkomen genegeerd.
Keyboard shortcuts zijn bij Windows ook al jarenlang hetzelfde en als je op End drukt ga je tenminste naar het einde van een regel in plaats van volkomen nutteloos naar het einde van een document.

De plek waar de preferences staan wil wel eens variëren en ribbon in office is ook wennen.

Dat de taskbar af en toe wat veranderd is alleen maar positief, ik kan in die van windows 7 mijn vensters makkelijker terugvinden dan in de dock of expose.

En hoe lang kan je al swipen? is dat consistent tov vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Laatst online: 14-01-2023
bouwfraude schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:20:
[...]
Keyboard shortcuts zijn bij Windows ook al jarenlang hetzelfde en als je op End drukt ga je tenminste naar het einde van een regel in plaats van volkomen nutteloos naar het einde van een document.
Gewoon een andere implementatie, en middels de pijltjestoetsen in combinatie met option/cmd kun je in OS X vrijwel overal naartoe springen, zie bijvoorbeeld: http://www.apple.com/support/pages/shortcuts/.
bouwfraude schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:20:
En hoe lang kan je al swipen? is dat consistent tov vroeger?
Natuurlijk verandert er van alles in de loop van de tijd en worden er vernieuwingen doorgevoerd. Het ging om de algehele consistentie die ervoor zorgt dat de leercurve een stuk lager is voor nieuwe programma's, en het gebruik vergemakkelijkt wordt. Elk programma is te gebruiken, ook al werkt het anders dan alle andere programma's, zolang je het maar leert er aan went. Feit blijft dat dit minder toegankelijk is, en voor veel mensen die minder tech-savvy zijn kan het erg verwarrend zijn.

Voor de meesten hier zal het weinig uitmaken of een programma net wat anders werkt; dat leer je toch wel. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad in Windows, maar kan de consistentie van OS X zeker waarderen omdat het het gebruik uiteindelijk gewoon een stuk makkelijker en sneller maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Serenity schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:04:
[...]
Gewoon een andere implementatie, en middels de pijltjestoetsen in combinatie met option/cmd kun je in OS X vrijwel overal naartoe springen, zie bijvoorbeeld: http://www.apple.com/support/pages/shortcuts/.
Sterker nog, dit werkt in de praktijk stukken fijner. Toetsenbord navigatie door tekst is erg goed en snel op de Mac en een van de redenen dat ik een Mac verkies voor development.

Met alleen pijltjes toetsen en cmd/shift erbij kun je overal komen en razendsnel selecties maken. Onder Windows heb je daar veel meer toetsen voor nodig verspreid over je toetsenbord (home/end bijvoorbeeld dus). Gevolg is dat je maar alles met de muis gaat doen en je productiviteit dus niet optimaal is.
[...]

Voor de meesten hier zal het weinig uitmaken of een programma net wat anders werkt; dat leer je toch wel. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad in Windows, maar kan de consistentie van OS X zeker waarderen omdat het het gebruik uiteindelijk gewoon een stuk makkelijker en sneller maakt.
Dit vooral. Het is niet iets dat je direct mist of merkt onder Windows, want je leert het idd toch wel. Maar het is wel iets dat je merkt als je langer met de Mac werkt en zeker als je daarna weer eens teruggaat. Dan kom je er achter dat consistentie en interface guidelines helemaal zo gek nog niet zijn :P

Maar goed, daarom heeft MS dat principe ook praktisch 1-op-1 overgenomen van Apple, alleen een jaar of 15 te laat.

[ Voor 46% gewijzigd door Bosmonster op 07-08-2011 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
In windows kon ik precies instellen wat er moest gebeuren als ik mn schermdicht klapte en wat er moest gebeuren als ik op de aan/uit knop drukte.
Ik had ingesteld dat er niks moest gebeuren als het scherm dicht ging. Alleen scherm uit dus, maar geen slaapstand ofso. De aan/uit knop had ik ingesteld om de laptop in slaapstand te zetten.

Deze instellingen kan ik in lion niet vinden. Mis ik iets, of heb ik hier een app voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Scirocco schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:28:
In windows kon ik precies instellen wat er moest gebeuren als ik mn schermdicht klapte en wat er moest gebeuren als ik op de aan/uit knop drukte.
Ik had ingesteld dat er niks moest gebeuren als het scherm dicht ging. Alleen scherm uit dus, maar geen slaapstand ofso. De aan/uit knop had ik ingesteld om de laptop in slaapstand te zetten.

Deze instellingen kan ik in lion niet vinden. Mis ik iets, of heb ik hier een app voor nodig?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je hier een third party app voor nodig hebt... Apple zou niet willen dat de MB blijft draaien als het scherm toe is, omdat dit oververhitting zou kunnen veroorzaken... Zou kunnen, want bij de MBA zit de ventilatie bvb daar waar het scherm openkantelt en kan die enkel werken met een opengeklapt scherm...

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:51

Niellie41

[object Object]

Ik heb sinds kort een MBP en ik vind het eigenlijk wel fijn dat die automatisch naar slaapstand gaat.
Zoveel maakt het ook niet uit, want hij start weer supersnel op als je hem weer open maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Niet online
MTBS schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:36:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je hier een third party app voor nodig hebt... Apple zou niet willen dat de MB blijft draaien als het scherm toe is, omdat dit oververhitting zou kunnen veroorzaken... Zou kunnen, want bij de MBA zit de ventilatie bvb daar waar het scherm openkantelt en kan die enkel werken met een opengeklapt scherm...
Lijkt me raar aangezien MacBooks wel in clamshell mode kunnen draaien: linkje. De macbook aanlaten zou dus geen probleem moeten zijn (hoewel zelf testen nooit onverstandig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
burne schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:17:
[...]

Windows Vista (2007) was de eerste met een soort van HIG, die de passende naam WUEIG droeg.
[...]
Hoe je het ook wendt of keert, Apple is al heel lang bezig met het bewust vormgeven van een consistente gebruikersinterface, en Microsoft heeft dat aspect net zo lang volkomen genegeerd.
Niet om het een of ander, maar Microsoft is hier al minstens sinds Windows 95 mee bezig. Zie http://www.ics.uci.edu/~k...oft_WindowsGuidelines.pdf (PDF). Dat vervolgens niet iedereen hier dan weer consistent mee omgaat ligt buiten de control van Microsoft. Of Apple, for that matter. Op beide platforms zal je altijd van die vreemde applicaties hebben die iedere interfaceregel aan hun laars lappen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Niellie41 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:55:
Ik heb sinds kort een MBP en ik vind het eigenlijk wel fijn dat die automatisch naar slaapstand gaat.
Zoveel maakt het ook niet uit, want hij start weer supersnel op als je hem weer open maakt.
Klopt, maar als ik bijvoorbeeld transmission open heb staan en ik doe het scherm dicht, dan stoppen alle downloads ook.. Ik zou er gewoon wat meer controle op willen hebben. Net als voor de aan/uit knop.
Kent iemand zo'n third party app? Of een handige site waar je third party apps kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er zijn apps voor zoals InsomniaX, Caffeine en NoSleep, beiden te vinden op macupdate.com. Of ze compatible zijn met Lion weet ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Frietsaus op 07-08-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Laatst online: 20:32
InsomnaX werkt hier prima onder Lion!

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Frietsaus schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:55:
Er zijn apps voor zoals InsomniaX, Caffeine en NoSleep, beiden te vinden op macupdate.com. Of ze compatible zijn met Lion weet ik niet.
Insomniax en caffeine werkten niet bij mij, althans mn MBP ging gewoon in slaapstand als ik het scherm dicht deed.
Maar NoSleep 1.2.1 doet het perfect!

Thanks voor de voorbeelden en de site, heel handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
[...]
Dat zijn de toetsen van het programma Pages, die werken niet in de Terminal, sommige werken in Mail
heerlijk consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
bouwfraude schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:16:
[...]
Dat zijn de toetsen van het programma Pages, die werken niet in de Terminal, sommige werken in Mail
heerlijk consistent.
Ik verwees naar de eerste lijst: "Moving around within a document". Die werken in Pages, TextEdit, Mail, en voor zover ik weet alle andere programma's waarin je met tekst werkt. Dat de Terminal anders werkt heet een uitzondering. Consistentie betekent niet dat er geen uitzonderingen kunnen bestaan. Waarom het in de Terminal anders werkt weet ik niet, maar het lijkt me niet vreemd omdat een opdrachtprompt niet echt bedoeld is om met tekst te werken en ze de standaard/originele werking ervan willen behouden, zodat het gelijk is aan andere UNIX-systemen? Consistentie op andere niveau's is ook mogelijk.

Ik denk dat je dat zelf ook wel snapt, maar gewoon een sarcastische opmerking wil maken omdat... tja. Er zullen vast genoeg voorbeelden zijn in OS X waarbij iets net anders werkt dan anders. Ik zie ook niemand hier beweren dat alles 100% consistent is. Feit blijft dat Apple en de meeste makers van OS X apps hier al veel langer veel meer aandacht aan besteden, en dit voor veel mensen een van de grote voordelen is van OS X t.o.v. Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Serenity schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 17:29:
Waarom het in de Terminal anders werkt weet ik niet,
Terminal.app is, net zoals alle andere terminal-emulatoren, linebased en niet documentbased. Exact hetzelfde verwijt zou je richting HYPERT~1.EXE kunnen maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Mijn ergernis komt vooral door Finder. Best een inferieure filemanager IMO.

-als je het scherm vergroot/verkleint refresht de iconen niet, dus moet je deze handmatig refreshen zodat het weer geordend wordt.
-Geen treeview...
-Geen list-view waarbij lange bestandsnamen nog steeds goed uitzien.
-Bij grote lijsten is er een flinke vertraging bij eerste opening, en als je niet beter weet, denk je dat het een lege folder is.

[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 08-08-2011 11:37 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
kmf schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:36:
Mijn ergernis komt vooral door Finder. Best een inferieure filemanager IMO.

-als je het scherm vergroot/verkleint refresht de iconen niet, dus moet je deze handmatig refreshen zodat het weer geordend wordt.
Snap niet precies wat je bedoelt? De breedte van de viewport schaalt idd niet per definitie mee met je scherm.
-Geen treeview...
Finder is in zijn geheel een treeview in de listview. Of bedoel je de gescheiden folders/bestanden?
-Geen list-view waarbij lange bestandsnamen nog steeds goed uitzien.
Gewoon listview aanzetten? Dan krijg je gewoon de kolommen met eigenschappen die je kunt resizen.
-Bij grote lijsten is er een flinke vertraging bij eerste opening, en als je niet beter weet, denk je dat het een lege folder is.
Daar heb ik eigenlijk alleen last van op remote servers, maar daar zie je onderin de statusbalk dat ie bezig is.

Moet wel zeggen dat ik nooit recent een Mac heb gehad zonder SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bosmonster schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:52:
[...]

Snap niet precies wat je bedoelt? De breedte van de viewport schaalt idd niet per definitie mee met je scherm.
Als je finder eerst opent, dan is het nog niet schermvullend. Hierin kan je al wat files zien als iconen.
Maak je finder groter, dan blijven de iconen nog in hun voorgaande plaats zitten, Je krijgt dus een leeg vlak naast de iconen.
Finder is in zijn geheel een treeview in de listview. Of bedoel je de gescheiden folders/bestanden?
Ik bedoel de sidebar. Deze is geen treeview.
Stel ik heb dus een foldera en folderb in de sidebar. Ik kan dan niet makkelijk bestanden van een subfolder van foldera naar een subfolder van folderb slepen.
Gewoon listview aanzetten? Dan krijg je gewoon de kolommen met eigenschappen die je kunt resizen.
De listview is in windows explorer anders. Dat is eigenlijk een lijst met kleine iconen en de volledige naam ernaast. En dan wel in kolomen verdeeld.
Dat is eigenlijk de meest compacte manier om een folder met veel bestanden te beheren en ook wat ik het meest mist in andere OSen.
De icon-view van OSx heeft als nadeel dat lange bestandsnamen wordt afgekapt.
De listview is eigenlijk detailsview van windows, en dan zie je maar 1 lange rij aan bestanden.
De colomview van OSx lijkt er nog het meest op, helaas is het ook maar 1 kolom+1 preview plane...

zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FZ5D1.png
Daar heb ik eigenlijk alleen last van op remote servers, maar daar zie je onderin de statusbalk dat ie bezig is.
Dat is nou juist waar ik dit ervaar. Een remote server metveel bestanden. In Lion zie ik echter geen statusbalk. (edit. die moet ik eerst activeren)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
kmf schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:27:
[...]
Als je finder eerst opent, dan is het nog niet schermvullend. Hierin kan je al wat files zien als iconen.
Maak je finder groter, dan blijven de iconen nog in hun voorgaande plaats zitten, Je krijgt dus een leeg vlak naast de iconen.
Dat ligt aan de instellingen van die folder. Als je bij "Keep Arranged By" iets kiest, bijvoorbeeld op naam, dan worden ze gewoon verplaatst bij 't vergroten/verkleinen van de Finder window.
[...]
Ik bedoel de sidebar. Deze is geen treeview.
Stel ik heb dus een foldera en folderb in de sidebar. Ik kan dan niet makkelijk bestanden van een subfolder van foldera naar een subfolder van folderb slepen.
Dat is soms wel wat vervelend inderdaad. Al werkt de Finder zo gewoon niet, en een tweede window of drag & drop door middel van spring loading (files boven een folder houden, en wachten tot ie open gaat, net zolang tot je bij de folder bent waar je ze heen wil slepen) werkt ook goed.
[...]
De listview is in windows explorer anders. Dat is eigenlijk een lijst met kleine iconen en de volledige naam ernaast. En dan wel in kolomen verdeeld.
Wat is het grote verschil behalve verticaal scrollen in OS X en horizontaal in Windows? En als je weet waar je naar zoekt zie ik alles liever onder elkaar, zodat je niet steeds over hoeft te springen met je ogen naar een andere kolom om te zien waar het bestand staat.
[...]
Dat is nou juist waar ik dit ervaar. Een remote server metveel bestanden. In Lion zie ik echter geen statusbalk. (edit. die moet ik eerst activeren)
Wat zijn veel bestanden? Een folder met een paar duizend afbeeldingen opent hier direct. Zowel remote op een mini met trage HD als lokaal op een SSD. Het enige wat tijd kost is een preview laden van de afbeeldingen, maar dat is altijd. Het enige moment dat ik veel vertraging ervaar over het netwerk is voor het eerst een folder benaderen, waarbij het even duurt om verbinding te maken. Maar dat is onder Windows niet anders.

Verder zijn zowel de Finder als Windows Explorer gewoon vrij basic programma's, en missen ze erg veel opties voor serieus file management. In Windows gebruik ik daarom altijd Total Commander (vroeger Windows Commander), en in OS X Transmit. Beide een stuk handiger door twee panels om gemakkelijk files heen en weer te slepen; te gebruiken als FTP-client of voor gewoon locale files; synchronisatiemogelijkheden; etc. Voor OS X heb je ook nog apps als PathFinder, ForkLift en muCommander die nog wat meer functionaliteit bieden. En met TotalFinder kun je tabbladen en een tweede panel toevoegen aan de standaard Finder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Serenity schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:12:
[...]

Dat ligt aan de instellingen van die folder. Als je bij "Keep Arranged By" iets kiest, bijvoorbeeld op naam, dan worden ze gewoon verplaatst bij 't vergroten/verkleinen van de Finder window.
OK, dat lijkt idd te werken. Thx. Deze ook gelijk als default gezet.
Dat is soms wel wat vervelend inderdaad. Al werkt de Finder zo gewoon niet, en een tweede window of drag & drop door middel van spring loading (files boven een folder houden, en wachten tot ie open gaat, net zolang tot je bij de folder bent waar je ze heen wil slepen) werkt ook goed.
Helaas werkt dat niet zo lekker als je veel subfolders hebt en je veel wilt ordenen. Of je moet automator gebruiken.
[...]
Wat is het grote verschil behalve verticaal scrollen in OS X en horizontaal in Windows? En als je weet waar je naar zoekt zie ik alles liever onder elkaar, zodat je niet steeds over hoeft te springen met je ogen naar een andere kolom om te zien waar het bestand staat.
Het grote verschil is dat je veel meer bestanden ziet. In dezelfde hoogte qua resolutie past zeg maar 20 bestanden. In de breedte passen bv 4 kollomen. Dat is dus ipv 20 bestanden welke je ziet versus 4x20 betanden in 1 overzicht.
Hoe breder het scherm, hoe meer bestanden/folders
Wat zijn veel bestanden? Een folder met een paar duizend afbeeldingen opent hier direct. Zowel remote op een mini met trage HD als lokaal op een SSD. Het enige wat tijd kost is een preview laden van de afbeeldingen, maar dat is altijd. Het enige moment dat ik veel vertraging ervaar over het netwerk is voor het eerst een folder benaderen, waarbij het even duurt om verbinding te maken. Maar dat is onder Windows niet anders.
1000+ folders of bestanden. Windows explorer zal eerst het lijstje tonen wat in de viewport past en de resterende op achtergrond ophalen.

Nou is het wel zo dat bij OSx er schijnbaar een cache-bestand wordt geplaatst welke de volgende keer dat je in die folder komt wel snel gaat. Dus het is een eenmalig iets.
Verder zijn zowel de Finder als Windows Explorer gewoon vrij basic programma's, en missen ze erg veel opties voor serieus file management. In Windows gebruik ik daarom altijd Total Commander (vroeger Windows Commander), en in OS X Transmit. Beide een stuk handiger door twee panels om gemakkelijk files heen en weer te slepen; te gebruiken als FTP-client of voor gewoon locale files; synchronisatiemogelijkheden; etc. Voor OS X heb je ook nog apps als PathFinder, ForkLift en muCommander die nog wat meer functionaliteit bieden. En met TotalFinder kun je tabbladen en een tweede panel toevoegen aan de standaard Finder.
Ik vind persoonlijk explorer beter dan total commander, juist vanwege de listview dus. Voor OSx heb ik nog niet naar alternatieven gezocht, maar dit topic gaat dan ook over frustraties van OSx, en laat finder daar nou standaard onderdeel van zijn.

(dit was trouwens de main reden dat ik niet overgestapt was naar linux :) )

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.