Het grote Windows naar Mac frustratie topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:
  • 113.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Laatst even op de Macbook van m'n buurman gezeten. Ik werk enkel met Windows en dan is het toch wel even wennen. Geen delete knop? Windows knop + A? Meerdere items selecteren m.b.v. de shift knop? Resfreshen met F5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:02
Delete: FN + Backspace
Windowsknop + A: Wat doet dit dan?
Meerdere items met shift: Dit werkt net als in Windows
Refreshen: Command + R(efresh)

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Delete knop: wat wil je er dan mee doen? Als het om tekstverwerken gaat: ik gebruik 'm bijna nooit meer, het hangt maar net van je gewoonte af, maar dat doe je dus met Fn+Backspace. Overigens heet(te) de backspace op Macs juist Delete, en wat Windows-mensen delete noemen heet(te) forward delete.
Als het om bestanden wissen gaat: dat gaat met Command+Backspace (Of Command+Delete dus). En eerlijk gezegd is het wel fijn dat daar twee toetsen voor nodig zijn, zo kun je moeilijk per ongeluk een bestand wissen.
Tenslotte mag nog wel gezegd worden dat de Delete knop op Windows laptops vaak dusdanig onhandig geplaatst is (en bij elk merk ergens anders) dat je die toch niet vaak wilt gebruiken in het kader van de ergonomie.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Delete knop heb je best hard nodig in excel als je meerdere cellen wil wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Dat klopt, maar dat is ook omdat Microsoft stug vasthoudt aan de Windows manier van werken in de Mac versies en er misschien ook vanuit gaat dat je toch een volledig toetsenbord met numeriek blok gebruikt in Excel. Als je de Apple tegenhanger van Excel pakt, Numbers, dan zul je zien dat je wel heel makkelijk meerdere cellen kunt wissen met de knop die Apple vroeger Delete noemde (jep, de backspace). Het is ook eigenlijk een gewoonte in Mac software dat die knop werkt als primaire knop om dingen te wissen. Maar ja, het is niet "des Windows" en ja dan kun je daar gefrustreerd over raken, helemaal als grote fabrikanten niet de moeite nemen om hun product aan te passen aan een ander ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Voor de meeste stoornissen heb ik ondertussen wel oplossingen gevonden in OSX.
Maar wat me nog echt ergert is de Finder.

1)
Knippen/plakken gaat er niet. Maar als je Command inhoud tijdens het verslepen van een file of map dan wordt die niet gekopieerd maar verplaatst. Een omslachtige oplossing als je het mij vraagt, mede omdat bij een 27" het niet altijd evident is om van de ene naar de andere kant, met tussendoor exposé, te slepen terwijl je command inhoud. Bedenk dan nogmaals dat ik hier een Magic Trackpad heb waarmee je niet tot je ander venster geraakt in een beweging en de ramp is compleet... Daar zoek ik dus nog een oplossing voor.

2)
Verder het gebruik van foto's. Foto's worden door iPhoto in een bibliotheek gepropt. Maar als ik die foto's nu nodig heb (om up te loaden naar een 2dehands site bijvoorbeeld) dan kan ik niet naar deze foto's bladeren! Ik had verwacht dat de map 'Afbeeldingen' logischerwijs afbeeldingen zou bevatten, maar nee hoor! Mapjes en bestandjes waaronder de iPhoto-bibliotheek, wat in feite een verdoken map is: Na een heus bladerwerk naar 'Masters', 'een-of-ander-lang-nummer' (lekker overzichtelijk) en daarna nog een hoop mapjes die enkel uit onbeduidende nummers bestaan vind ik eindelijk mijn foto's, inderdaad verspreid, in die nummers-mapjes. Laat het blader en speurwerk beginnen! Omslachtig, onoverzichtelijk en ingewikkeld.

Hier een oplossing voor? Kan ik ergens zonder poespas door mijn foto's bladeren om te kunnen kopiëren-naar/gebruiken-in/... ?

3)
Een bladerbalk zoals bij Windows mis ik ook erg.
Ik heb wel de optie gevonden om onderaan een Finder-venster zo'n soort balk te weergeven, maar deze werkt niet zo lekker als bij Windows en ik had deze graag bovenaan gehad. Ook kun je bovenaan zo'n knopje toevoegen om terug te kunnen bladeren maar de volgorde van mapjes staat van boven naar onder gesorteerd, wat bij Windows (handiger) van onder naar boven is.

4)
Een 'map hoger' knopje mis ik ook. 'Vorige' gaat terug naar de map war je daarjuist was, en dat is niet altijd de map hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Chris5488 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:26:
2)
Verder het gebruik van foto's. Foto's worden door iPhoto in een bibliotheek gepropt. Maar als ik die foto's nu nodig heb (om up te loaden naar een 2dehands site bijvoorbeeld) dan kan ik niet naar deze foto's bladeren! Ik had verwacht dat de map 'Afbeeldingen' logischerwijs afbeeldingen zou bevatten, maar nee hoor! Mapjes en bestandjes waaronder de iPhoto-bibliotheek, wat in feite een verdoken map is: Na een heus bladerwerk naar 'Masters', 'een-of-ander-lang-nummer' (lekker overzichtelijk) en daarna nog een hoop mapjes die enkel uit onbeduidende nummers bestaan vind ik eindelijk mijn foto's, inderdaad verspreid, in die nummers-mapjes. Laat het blader en speurwerk beginnen! Omslachtig, onoverzichtelijk en ingewikkeld.

Hier een oplossing voor? Kan ik ergens zonder poespas door mijn foto's bladeren om te kunnen kopiëren-naar/gebruiken-in/... ?
Foto's uploaden is heel eenvoudig: kies in de navigatiekolom onder 'media' voor 'foto's'. Hier kun je bladeren door iPhoto gebeurtenissen. (Veel eenvoudiger dan door mapjes bladeren toch? :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Pimzm schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:29:
[...]

Foto's uploaden is heel eenvoudig: kies in de navigatiekolom onder 'media' voor 'foto's'. Hier kun je bladeren door iPhoto gebeurtenissen. (Veel eenvoudiger dan door mapjes bladeren toch? :))
Oh nooit gezien, bedankt! :)
Kan je dat ook weergeven in de navigatiekolom van de Finder?

Edit: Las zojuist de tip 'BootChamp' in de startpost, handig leek me en heb het gebruikt. Echter bracht dit juist een extra probleem met zich mee. Als je door middel van BootChamp herstart naar Windows, dan werkt het aanpassen van de schermhelderheid NIET. Het viel me op dat zowel de F1 als F2 knoppen wel reageerden, maar de schermhelderheid op maximaal bleef staan. Ook het manueel aanpassen van de schermhelderheid werkte niet in Windows. Daarom BootChamp er maar afgegooid en start nu manueel op in Windows door alt in te houden bij het opstarten, alles werkt dan wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Terrestraeon op 09-06-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaseyR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 14:42
Dag allemaal,

De situatie is als volgt:

1. Mijn ouders hebben altijd een windows pc gehad en voor het email verkeer gebruikten ze outlook express.

2. Nu hebben ze een iMac waar ze microsoft office voor mac met outlook voor hebben gekocht.

3. Ik wil voor hun het adresboek van outlook express op de windows pc overzetten naar outlook voor mac op de mac.

Ik krijg dit helaas niet voor elkaar. Ik heb geprobeerd het adresboek op te slaan in een tekstbestand gescheiden door komma's (.csv) en dit geprobeerd te importeren op de mac. Echter, als ik dit probeer krijg ik op de mac de melding dat dit geen bestand is gescheiden door tabs of komma's.

Kan iemand mij helpen om dit toch voor elkaar te krijgen?

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
wat zie je als je het bestand opent met een text editor op de mac? staan dan alle records netjes op hun eigen regel? Mmisschien dat het probleem zit in de regeleindes/linefeeds/enters. Unix (dus ook de mac) gebruikt andere karakters om het einde van de regel aan te duiden in text files dan windows, dus misschien dat bij het importeren alles als 1 grote regel gezien wordt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:20
Let ook op de taal van het systeem. Als je van een nederlans systeem komt is .csv het scheidingsteken ; en engels dus een , Mogelijk andersom, maar er zit dus wel verschil tussen. Op het werk ook een keer last van gehad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Heb een vraag over foto's importeren. Zit hier met een mixed omgeving en een mediaspeler waar ik soms foto's wil streamen om te laten zien.

Voorheen importeerde ik met windows via photo gallery. Die had de super optie om tijdens het importeren subfolders aan te maken op basis van de dagen dat de foto's genomen zijn.

Nu heb ik al mijn foto's in iPhoto staan ( heb daar wel de copy functie uit gezet) maar bij een nieuwe import staat het in de " container" van iPhoto maar niet meer tussen mijn bestaande foto's.

Weet iemand hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
selecteren en naar het juiste album slepen (en selecteren kun je op basis van alles, niet alleen datum)

[ Voor 42% gewijzigd door Bosmonster op 10-06-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaseyR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 14:42
@Prulleman
Ik kan niet zeggen dat het echt netjes staat nee.

@jip_86
Als ik het bestand open zie ik ";" als scheidingsteken, vaak niet 1x maar meerdere keren, zo dus: ;;;;;;;;

Ik heb toch het idee dat beide systemen Nederlands zijn, het is ook een helse klus om al die ";" in "," te veranderen want het is een heel groot adressenbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Zoek en vervang...? Of anders via excel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Kun je ze anders niet even syncen met een google account en weer terugzetten? Dat is ook iets meer anno 2011 dan met CSV's te gaan zitten kutten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Is er eigenlijk software zoals frontpage ook beschikbaar voor Macosx? :X
Wil namelijk weer eens een hobby site maken maar ik heb echt de ballen verstand ervan (mini minimaal)

Of weet iemand een goede, liefst gratis, programma waar je gemakkelijk sites in elkaar kan flansen zonder gekke flash animaties en dergelijke :)

ik kwam zelf Sandvox tegen , http://www.karelia.com/sandvox/

[ Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 11-06-2011 19:08 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
iWeb, is bij je Mac geleverd. :) En RapidWeaver is er ook nog.

[ Voor 31% gewijzigd door Frietsaus op 11-06-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Fietsbel schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:05:
Is er eigenlijk software zoals frontpage ook beschikbaar voor Macosx? :X
Wil namelijk weer eens een hobby site maken maar ik heb echt de ballen verstand ervan (mini minimaal)

Of weet iemand een goede, liefst gratis, programma waar je gemakkelijk sites in elkaar kan flansen zonder gekke flash animaties en dergelijke :)

ik kwam zelf Sandvox tegen , http://www.karelia.com/sandvox/
Kladblok!
Sorry, kon het niet laten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Digistorm schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:27:
Delete knop: wat wil je er dan mee doen? Als het om tekstverwerken gaat: ik gebruik 'm bijna nooit meer
Als je sinds de jaren 80 een delete knop gewend bent is het vrij irritant als deze opeens ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:55
Hoe kan je in Safari een tabblad selecteren? In Windows is het ctrl + <tabbladnummer>.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

bouwfraude schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:39:
[...]

Als je sinds de jaren 80 een delete knop gewend bent is het vrij irritant als deze opeens ontbreekt.
fn+backspace....

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:45
[...]

Zoals hierboven FN+Backspace :). Maar je kunt natuurlijk ook een ander willekeurig keyboard gebruiken met delete knop :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

[...]

Ik begrijp je frustratie dan ook wel, maar je stapt in een andere wereld die anders gewend is te werken. Als je naar het buitenland verhuist kun je ook moeilijk gaan klagen dat ze daar zo raar praten. In het Mac ecosysteem wordt de delete (of forward delete) knop nu eenmaal veel minder gebruikt, en aan de laptops en bluetooth toetsenborden te zien wil Steve graag dat dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Cum Grano Salis schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:38:
Hoe kan je in Safari een tabblad selecteren? In Windows is het ctrl + <tabbladnummer>.
Bump

Ik ben overigens wel gecharmeerd van het activiteitenoverzicht in Safari.:D

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Inderdaad een leuke feature,

Voor degene die het misschien nog niet wisten, het is ook mogelijk om vanuit daar "Youtube" filmpjes te downloaden.

Speel een filmpje af, kijk naar het Activiteiten overzicht, en je ziet daar de URL in kb/s toenemen.

CMD + C / Vervolgens CMD + V , in Download Overzicht en het filmpje wordt gedownload ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:48

The_DoubleU

Tweaker in München

Cum Grano Salis schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:04:
[...]

Bump

Command + Tab
' + tab om te switchen tussen verschillende windows van hetzelfde programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Cum Grano Salis schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:04:
[...]

Bump

Safari is een beetje rare browser in vergelijking met de concurrentie. Normale shortcuts werken niet (rare en beperkte tab-shortcuts), niet kunnen zoeken vanuit de adresbalk. etc

Hoop dat ze dat met de versie uit Lion weer een beetje naar 2011 trekken, want nu is maar een frustrerend ding mijns inziens.
The_DoubleU schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:24:
[...]

Command + Tab
' + tab om te switchen tussen verschillende windows van hetzelfde programma.
Ctrl-tab bedoel je denk ik? Wat bedoel je met die tweede? Waarschijnlijk daar CMD-~

[ Voor 53% gewijzigd door Bosmonster op 14-06-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Ok, dus een tab selecteren zit er niet in?

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Het is vast al eens genoemd, maar wat ik heel irritant vind, is dat je een dialogbox niet met het toetsenbord kan besturen (OK, cancel o.i.d.). Hij highlight automatisch op cancel, maar wil je OK, dan moet je met de muis klikken. Of mis ik iets?

laat maar, ik zie het nu in de openingspost staan. OK = Cmd + O enz.

[ Voor 12% gewijzigd door DJH op 14-06-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
je kan ook in je toetsenbord anders instellen (full keyboard acces in systeeminstellinge) dat je ook met tab spatie de andere knop in je dialog kan selecteren en activeren.
Prulleman in "Het grote Windows naar Mac frustratie topic"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Prulleman schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:52:
je kan ook in je toetsenbord anders instellen (full keyboard acces in systeeminstellinge) dat je ook met tab spatie de andere knop in je dialog kan selecteren en activeren.
Prulleman in "Het grote Windows naar Mac frustratie topic"
Ah nog beter. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Sneltoets voor het verwijderen van je geschiedenis? Ik heb het geprobeerd via Toetsenbord=>Safari=>Wis geschiedenis. Maar dit werkt niet, iemand anders een idee?

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:48

The_DoubleU

Tweaker in München

Bosmonster schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:27:
[...]

Ctrl-tab bedoel je denk ik? Wat bedoel je met die tweede? Waarschijnlijk daar CMD-~
Ja sorry, zit nu op het werk en heb mijn shortcuts door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Weet iemand toevallig hoe je een venster naar de achtergrond kan sturen? Er is wel een menu-optie om venster naar voren te brengen, maar niet naar achter.

Minimizen vind ik op de Mac irritant, aangezien dat voor zinloos dubbel icoon zorgt in mn dock. Hiden zorgt ervoor dat alles gehide wordt, iets dat bijvoorbeeld met Adium niet echt gewenst is. Dan is je contactlijst ook ineens verborgen, ipv alleen je chatvenster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Je kunt in de voorkeuren van Mac OS X instellen dat vensters minimaliseren in het dockpictogram. Ga naar Systeemvoorkeuren, Dock en klik dan het volgende vinkje aan:
Minimaliseren in Dock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
d:)b

[ Voor 66% gewijzigd door Bosmonster op 16-06-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:21
Destianto schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:18:
Inderdaad een leuke feature,

Voor degene die het misschien nog niet wisten, het is ook mogelijk om vanuit daar "Youtube" filmpjes te downloaden.

Speel een filmpje af, kijk naar het Activiteiten overzicht, en je ziet daar de URL in kb/s toenemen.

CMD + C / Vervolgens CMD + V , in Download Overzicht en het filmpje wordt gedownload ;)
Je kunt daar ook gewoon op dubbel-klikken, dan begint die meteen met downloaden (naar je download map) :)

Activiteiten overzicht kun je trouwens snel komen door op: CMD+Alt+A te drukken.

En over de kb/s die je ziet toenemen; het gaat meestal om MBs dus dat is wellicht iets sneller te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Op mijn Windows bak open ik .rar, .zip en .7z bestanden met 7ZIP.
Ik vind het een fijn programma, fijner dan WinRAR...

Hoe openen jullie bovenstaande extensies?
Ik heb een drietal WinRAR alternatieven gevonden:

- The Unarchiver(freeware)
- UnrarX(freeware)
- MacPAR deLuxe(freeware)

Op de -7ZIP site- kwam ik ook Mac versies tegen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:43
Ikzelf gebruik 'Zipeg,' bevalt prima.
Mini Poeper schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:23:
Op mijn Windows bak open ik .rar, .zip en .7z bestanden met 7ZIP.
Ik vind het een fijn programma, fijner dan WinRAR...

Hoe openen jullie bovenstaande extensies?
Ik heb een drietal WinRAR alternatieven gevonden:

- The Unarchiver(freeware)
- UnrarX(freeware)
- MacPAR deLuxe(freeware)

Op de -7ZIP site- kwam ik ook Mac versies tegen. Iemand ervaring mee?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 21:57
StuffIt Expander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 20:18
The Unarchiver werkt hier prima. Zou niet weten waarom je verder zou moeten zoeken.

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is het ook mogelijk in Finder een tekst bestand te maken zoals ook in Windows verkenner. Het gaat nu allemaal wat omslachtig vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Digistorm schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:49:
Je kunt in de voorkeuren van Mac OS X instellen dat vensters minimaliseren in het dockpictogram. Ga naar Systeemvoorkeuren, Dock en klik dan het volgende vinkje aan:
[afbeelding]
En je hebt nog een hide functie, wellicht is dat wat (cmd+H).
Happy2000 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:15:
Is het ook mogelijk in Finder een tekst bestand te maken zoals ook in Windows verkenner. Het gaat nu allemaal wat omslachtig vindt ik.
Als je bedoeld rechtsklik > nieuw bestand > text bestand of iets dergelijks, dan bestaat dat niet nee. Is ook niet sneller dan cmd+spatie > text > enter, je tekst typen, cmd+S en opslaan volgens mij. Ik heb nooit zo begrepen waarom die functie in de verkenner zit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Nu hier een dag achter een iMac.

Vraag 1:
Omslachtig om van window naar window te gaan. Gebruik nu geregeld fn+F3, is het niet makkelijker te doen zoals in Windows?

Vraag 2:
Hoe gebruik ik tekens boven letters? Bijvoorbeeld streepjes op e om de cijfer 1 voluit te schrijven?

Probleem:
Probleem dat ik heb is dat om de aantal minuten de internet verbinding wordt verbroken.Airport zoekt ook telkens opnieuw zie ik. Als verbinding eruit ligt en ik schakel Airport uit/in dan komt verbinding weer tot stand.

Het gaat om een Speedport W 503V van T-Telekom Deutschland.
Saillant detail is dat een Windows notebook nog gewoon internet verbinding heeft en de ander Windows notebook al enige weken geen draadloze verbinding heeft. Begon met af en toe een hapering vervolgens helemaal dood, twee andere netwerken van buren zag deze notebook wel...

Overigens lijkt dit probleem minder te zijn geworden toen ik de updates voor Airport en het OS X uitgevoerd heb. Het gehele update pakket was niet mogelijk aangezien verbinding er continu mee stopte. Dus toen maar in etappes gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Mini Poeper op 19-06-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Mini Poeper schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:42:
Nu hier een dag achter een iMac.

Vraag 1:
Omslachtig om van window naar window te gaan. Gebruik nu geregeld fn+F3, is het niet makkelijker te doen zoals in Windows?
cmd+tab voor tussen alle vensters of cmd+` voor de vensters van één applicatie, of via exposé uiteraard.
Vraag 2:
Hoe gebruik ik tekens boven letters? Bijvoorbeeld streepjes op e om de cijfer 1 voluit te schrijven?
Die is al tig keer, zelfs in dit topic, langsgekomen. Zoek dat maar zelf op.
Probleem:
Probleem dat ik heb is dat om de aantal minuten de internet verbinding wordt verbroken.Airport zoekt ook telkens opnieuw zie ik. Als verbinding eruit ligt en ik schakel Airport uit/in dan komt verbinding weer tot stand.

Saillant detail is dat een Windows notebook nog gewoon internet verbinding heeft en de ander Windows notebook al enige weken geen draadloze verbinding heeft. Begon met af en toe een hapering vervolgens helemaal dood, twee andere netwerken van buren zag deze notebook wel...

Overigens lijkt dit probleem minder te zijn geworden toen ik de updates voor Airport en het OS X uitgevoerd heb. Het gehele update pakket was niet mogelijk aangezien verbinding er continu mee stopte. Dus toen maar in etappes gedaan.
Je geeft aan dat het ook bij een Windows machine is, is de Speedport niet het probleem dan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:02
1: Command+Tab, net als in Windows?
2: Alt+u en dan een letter is umlaut erop, Alt+e en dan een letter is accent aigu, wat jij dus wilt

Edit: Ai te laat...Misschien een idee om die tekens in de startpost op te nemen. Komt wel erg vaak langs.
Edit2: Het staat er al in!

[ Voor 33% gewijzigd door Sluuz op 19-06-2011 09:54 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Dank voor jullie antwoorden. Tekens boven letters had ik inderdaad zelf kunnen vinden, maar was toch al aan het typen... ;)

Wat betreft de Speedport; ik vermoed zelf dat het ook aan de modem/router ligt, maar wellicht was dit een bekend probleem onder Apple users aangezien het na beide updates het probleem minder (b)lijkt.

Deze provider modem/router wordt volgende week of week erop toch vervangen door een Netgear RangeMax Dual Band Wireless-N DSL Gateway DGND3300 i.c.m. een Synology Disk Station DS111. Deze verbinding zal dan echter via een bekabeling gaan verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:27:
[...]

Als je bedoeld rechtsklik > nieuw bestand > text bestand of iets dergelijks, dan bestaat dat niet nee. Is ook niet sneller dan cmd+spatie > text > enter, je tekst typen, cmd+S en opslaan volgens mij. Ik heb nooit zo begrepen waarom die functie in de verkenner zit.
Ja dat bedoelde ik maar heb nu "New Text File Here" geïnstalleerd en dat werkt ook perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En deze Mac veteraan meldt zich als extra hulp voor hen die nog vragen hebben over OSX. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
Mini Poeper schreef op zondag 19 juni 2011 @ 09:42:
Probleem:

Je twee eerste vragen horen perfect thuis in dit topic, maar het probleem dat je beschrijft mag volgens mij gerust een eigen topic krijgen. Ik begrijp dat je het hier neerzet, maar hier zal je post (en de bijhorende oplossing) verloren gaan tussen de rest. Jammer voor mensen die een gelijkaardig probleem tegenkomen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Zal ik doen, want het probleem is er nog steeds...
Over twee weken komt er weliswaar een nieuwe non-provider router en wordt de iMac met een kabel verbonden, maar ik vind dat de iMac het ook draadloos moet kunnen.

Bij de weg:
Ik ben nog in de ontdekkende fase; ik heb nog van veel dingen het idee dat alles omslachtiger werkt dan Windows... maar dat is net zo als in een onbekende omgeving. Daar pak je ook alleen de A en N wegen. De lokalen weten wel beter! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:49

_AN

Mini Poeper schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:25:
Zal ik doen, want het probleem is er nog steeds...
Over twee weken komt er weliswaar een nieuwe non-provider router en wordt de iMac met een kabel verbonden, maar ik vind dat de iMac het ook draadloos moet kunnen.

Bij de weg:
Ik ben nog in de ontdekkende fase; ik heb nog van veel dingen het idee dat alles omslachtiger werkt dan Windows... maar dat is net zo als in een onbekende omgeving. Daar pak je ook alleen de A en N wegen. De lokalen weten wel beter! ;)
Daar had ik in het begin (1.5jr geleden) ook last van. Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen en met name de shortcuts te leren, die kunnen heel handig zijn. Daarnaast werkt OS X in sommige gevallen omslachtiger dan Windows. Vaak valt dit op te lossen door de installatie van een App ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Ik ben me nog aan het verdiepen in het App gebeuren. Ik ben hier helemaal onbekend mee, zo gebruik ik nòg een WM6.1 toestel. Een iPhone wordt eerdaags gekocht... ga helemaal om naar Apple.

Hoe worden Apps gekocht? Wil geen rekening# op internet zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Mini Poeper schreef op maandag 20 juni 2011 @ 00:48:
Ik ben me nog aan het verdiepen in het App gebeuren. Ik ben hier helemaal onbekend mee, zo gebruik ik nòg een WM6.1 toestel. Een iPhone wordt eerdaags gekocht... ga helemaal om naar Apple.

Hoe worden Apps gekocht? Wil geen rekening# op internet zetten...
Apps voor de iPhone of voor de Mac ? Eitherway je kunt dat via iTunes giftcards doen. Dit zijn een soort van prepaid kaarten voor de Appstore :). Wat ook kan is credit card of click&buy maar voor beide moet je daar een rekeningnummer achterlaten, wat voor jou minder prettig is :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Waarmee kun je Office 2010 key uitlezen op de mac? voor windows gebruikte ik altijd Jealybean maar die is er niet voor Mac.
Via google kwam ik http://mac-product-key-finder.com/ tegen, die wordt ook overal op het internet geadviseerd maar werkt niet met office 2010
Iemand?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 13:09
Veel van mijn 'frustraties' zijn inderdaad opgelost, doordat ik óf de instelling heb kunnen vinden ("+e=ë) of een App voor heb gevonden (BetterSnapTool voor fullscreen á la Win7).

Het laatste wat ik miste is het eenvoudig kleiner maken van vensters, nu rechtsonder beetpakken, net missen, komt je dock naar boven...

Gelukkig in Lion, de allerlaatste alinea:

Resize from any edge
You can now resize a window from any side or corner.

Dit gebruik ik regelmatig in Windows, printscreen of alt+printscreen en dan plakken in mail. Op de een of andere manier wil de Mac-manier er niet bij mij inslijten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

De sneltoets is wat ingewikkelder, maar die kun je aanpassen als je dat wilt in de Systeemvoorkeuren. Standaard is het Shift+Control+Command+3 voor het hele scherm en Shift+Control+Command+4 voor een selectie of venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayrton
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08 11:21
Fietsbel schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:09:
Waarmee kun je Office 2010 key uitlezen op de mac? voor windows gebruikte ik altijd Jealybean maar die is er niet voor Mac.
Via google kwam ik http://mac-product-key-finder.com/ tegen, die wordt ook overal op het internet geadviseerd maar werkt niet met office 2010
Iemand?
Ik neem aan dat je Office 2011 bedoelt. 2010 = voor Windows, 2011 = voor Mac.

Ik heb geen idee hoe je je key kan uitlezen.

The yellow helmet has gone now. All that remains are the tyre tracks on the asphalt. A void in our hearts and the memories...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:01

RnB

Is die key in Office 2011 niet je product ID? Die staat namelijk bij ''About Word'' en dan onder ''This product is licensed to:''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nee.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dj Daniel schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:10:
Dit gebruik ik regelmatig in Windows, printscreen of alt+printscreen en dan plakken in mail. Op de een of andere manier wil de Mac-manier er niet bij mij inslijten..
Dat is ook een kwestie van wennen.
Ik vind het ook wel onhandig dat er geen printscreentoets op het Apple toetsenbord zit. Als ik in een virtuele of remote Windows-machine werk zonder Snipping Tool bijvoorbeeld.
In Mac OS gebruik ik LittleSnapper.

[ Voor 3% gewijzigd door Canaria op 22-06-2011 08:35 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Hoe kun je applicaties zoals Garageband weer verwijderen? op 1 mac air waar maar 64GB inzit wil ik zo leeg mogelijk maken. De app drag-and-drop naar de prullenbak werkt niet
Ilife installatie USB al opnieuw erin gestoken en die kan alleen installeren, niet de-installeren

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Programma's als Appzapper, Trashme, Cleanmymac gebruiken. Die pakken ook de restjes mee. Nu moet ik zeggen dat ik met Appzapper nog wel handmatig de plugin map moest verwijderen waar alle audio in zat, dus echt grondig is het niet altijd.
Ik gebruik tegenwoordig Cleanmymac en die lijkt het allemaal wel heel grondig te doen, die scant namelijk heel je systeem wanneer je de app ernaartoe sleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

Fietsbel schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:05:
Hoe kun je applicaties zoals Garageband weer verwijderen? op 1 mac air waar maar 64GB inzit wil ik zo leeg mogelijk maken. De app drag-and-drop naar de prullenbak werkt niet
Ilife installatie USB al opnieuw erin gestoken en die kan alleen installeren, niet de-installeren
De app vanuit de finder naar de prullenbak verwijderen zou wel moeten werken? Maar los daarvan zal je ook nog het e.e.a. aan samples moeten verwijderen. Niet lullig, maar wel een beetje belerend bedoeld, volgens mij kan je dat prima vinden met Google: http://www.google.nl/sear...UTF-8&q=remove+garageband :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zoefff schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:16:
[...]

De app vanuit de finder naar de prullenbak verwijderen zou wel moeten werken? Maar los daarvan zal je ook nog het e.e.a. aan samples moeten verwijderen. Niet lullig, maar wel een beetje belerend bedoeld, volgens mij kan je dat prima vinden met Google: http://www.google.nl/sear...UTF-8&q=remove+garageband :)
Heb je helemaal gelijk in, maar met mijn vorige "frustraties" kwam ik niks tegen via google vandaar mijn luie vraag :D
Bedankt!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
RnB schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:15:
Programma's als Appzapper, Trashme, Cleanmymac gebruiken. Die pakken ook de restjes mee. Nu moet ik zeggen dat ik met Appzapper nog wel handmatig de plugin map moest verwijderen waar alle audio in zat, dus echt grondig is het niet altijd.
Ik gebruik tegenwoordig Cleanmymac en die lijkt het allemaal wel heel grondig te doen, die scant namelijk heel je systeem wanneer je de app ernaartoe sleept.
Ik heb ergens op One More Thing dat je juist niet dat soort applicaties moet installeren, werkt alleen maar averechts. OS X maakt geen rotzooi...

[ Voor 3% gewijzigd door Mini Poeper op 23-06-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik gebruik zelf wel Appzapper. Hij zoekt naar bestanden en je kan dan zelf zeggen of ze weg moeten. Je kan zelf kiezen of je dat doet. Maar bij Garageband zit inderdaad een hele map voorbeeld files die je evt ook weg wil hebben. Ik vind het wel fijn om een progje even te laten zoeken zodat ik kan zien wat er allemaal nog op m'n schijf staat. Ik gebruik het niet bij elk programma dat ik verwijder.

(Appzapper installeert ook niks voglens mij maar is gewoon een kleine losse app. Die andere varianten ken ik niet). Je moet echter altijd opletten met teveel / verkeerde dingen weggooien. Veiligste is altijd om alleen app weg te gooien.

[ Voor 31% gewijzigd door kaassouffle op 24-06-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digistorm schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 00:11:
De sneltoets is wat ingewikkelder, maar die kun je aanpassen als je dat wilt in de Systeemvoorkeuren. Standaard is het Shift+Control+Command+3 voor het hele scherm en Shift+Control+Command+4 voor een selectie of venster.
of

cmd + shift + 4 voor custom selectie

of

cmd + shift + 4 en dan spatie voor vensters

maarja het komt allemaal op het zelfde neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-08 11:40
Ok, ik ben over, sinds afgelopen di staat een imac op mijn bureau, veel dingen zijn vanzelfsprekend, en andere dingen zin wat minder voor de hand liggend. Wat ik nog niet voor elkaar krijg is het volgende.

Ik heb een synology, met daarop netwerk shares, ik heb bonjour, en Apple talkzone aanstaan, en de mac ziet de server ook prima, ik kan er naar toe navigeren, werkt ok.

Maar nu wil ik een schijf bv muziek gewoon mounten, zodat itunes de muziek daarvan kan lezen. Ik heb op het interweb gezocht, en inderdaad kan ik de drive mounten, en ze is dan gewoon beschikbaar. Echter na een reboot is het allemaal weg.

Ik heb vervolgens in mijn profiel de share bij auto opstaten geplaats, dit werkt op zich, ware het niet dat ik na de reboot direct een melding krijg dat de server niet bereikbaar was.

Dit komt misschien omdat de imac zo bloedsnel opstart, dat het netwerk nog niet beschikbaar is als hij de drive wil mounten? Kan ik daar iets van een vertraging in zetten? of is er een andere slimme oplossing?

Verder zou het ook handig zijn als die shares, dan ipv op mijn buroblad, gewoon netjes in finder staat, maar daar moet ik nog ff goed naar zoeken of dat kan.

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Hee ja, dat probleem heb ik ook. Mede ook omdat mijn Synology niet 24/7 aanstaat. Met bijv Lightroom moet ik altijd eerst in Finder connecten voordat ik mijn foto's zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
jip_86 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:16:
Hee ja, dat probleem heb ik ook. Mede ook omdat mijn Synology niet 24/7 aanstaat. Met bijv Lightroom moet ik altijd eerst in Finder connecten voordat ik mijn foto's zie.
De mijne staat dus wel 24/7 aan, en hybernation staat ook uit, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb een soort gelijk probleem met een win xp laptop, via draadloos, die wil gaan connecten voordat draadloos een connectie heeft, bekabeld gaat dat wel goed. De i-mac is btw bekabeld aangesloten.

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Mini Poeper schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:46:
[...]

Ik heb ergens op One More Thing dat je juist niet dat soort applicaties moet installeren, werkt alleen maar averechts. OS X maakt geen rotzooi...
Niet helemaal waar, gezien je Apps instellingen en cache in je profiel opslaan.
Het verwijderen van alleen de App verwijdert nog niet alle gerelateerde bestanden. Nu is het ook weer zo dat dit niet veel kwaad kan, maar als je de boel opgeruimd wilt houden dan kan zo' n programma geen kwaad. Tevens kunnen ze zeker behulpzaam zijn bij programma's die allerlei plug-ins en menu items, services installeren welke niet worden opgeruimd. Die zijn namelijk juist wel hinderlijk.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Ok, welke is dan een goede (niet té agressieve)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Ik gebruik altijd AppZapper. Lekker simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik vindt Cleanmymac grondiger en daarom beter, Beide applicaties gebruikt, Je krijgt ook een mooi overzichtje met welke bestanden, op welke pad worden verwijderd.

[ Voor 37% gewijzigd door Greatsword op 24-06-2011 13:57 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
blade08 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 11:40:
[...]

De mijne staat dus wel 24/7 aan, en hybernation staat ook uit, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb een soort gelijk probleem met een win xp laptop, via draadloos, die wil gaan connecten voordat draadloos een connectie heeft, bekabeld gaat dat wel goed. De i-mac is btw bekabeld aangesloten.
Ok, bij mij is het zeg maar dat als ik beiden tegelijk aanzet de synology simpelweg nog niet opgestart is :P. Ik heb nog geen manier gevonden om het net als in windows te doen. Daar had ik gewoon X:, Y:, Z: naar een aantal standaard mappen gemount. Werd niet geklaagd als mijn synology niet aan stond en als de synology aan was ging windows vanzelf connecten als ik toch iets probeerde te doen op die shares.

[ Voor 22% gewijzigd door jip_86 op 24-06-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochenh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
Vraagje. Externe harde schijf van 2TB, die voor 75% vol staat. Geformatteerd onder windows als NTFS. Nu binnenkort een imac aankopen. Hoe kan ik dit oplossen zodat ik kan verwijderen en schrijven op de externe?
Ik weet dat dit een probleem geeft. Maar als ik als FAT32 formatteer, dan kan ik zeker niet alle ruimte benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom niet? Enige beperking bij een schijf van 2TB is de maximale bestandsgroottebeperking die FAT32 kent, van 4 gigabyte.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Anders formateer je dat ding in exFAT. Dan heb je ook geen last meer van die 4GB beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochenh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
ik zit met films op die harde schijf. De meeste wel onderverdeeld, een map video, maar er zijn ook iso's bij, van 4.5. Nu als dat het enige is, dan kijk ik wel als dat echt films zijn die ik moet bijhouden.
Je kon toch zeker gewoon omzetten zonder te formatteren van ntfs naar fat32 of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Formatteren is niets anders dan een partitie met een bepaalde filesysteem (FATx, exFAT, NTFS, etc) creëren.
Wat jij bedoelt is zeker dat je je files niet kwijtraakt. Dat is naar mijn weten niet mogelijk, aangezien het formatteren altijd gepaard gaat met een grote schoonmaak. Logisch ook wel..

Maarre, als je iso's van 4,5GB erop zet, waarom ga je dan alsnog FAT32 gebruiken? Want dat gaat niet lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:25
jochenh schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:07:
Vraagje. Externe harde schijf van 2TB, die voor 75% vol staat. Geformatteerd onder windows als NTFS. Nu binnenkort een imac aankopen. Hoe kan ik dit oplossen zodat ik kan verwijderen en schrijven op de externe?
Ik weet dat dit een probleem geeft. Maar als ik als FAT32 formatteer, dan kan ik zeker niet alle ruimte benutten?
Je hebt ook een programmatje waarmee je ntfs gewoon kan benaderen met je MBP hoor! Weet alleen de naam even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0elr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 14:26
Even helpen dan maar :D

Hier staat alles uitgelegd wat je weten moet

http://www.appletips.nl/w...schrijven-onder-mac-os-x/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blade08 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:11:
Ok, ik ben over, sinds afgelopen di staat een imac op mijn bureau, veel dingen zijn vanzelfsprekend, en andere dingen zin wat minder voor de hand liggend. Wat ik nog niet voor elkaar krijg is het volgende.

Ik heb een synology, met daarop netwerk shares, ik heb bonjour, en Apple talkzone aanstaan, en de mac ziet de server ook prima, ik kan er naar toe navigeren, werkt ok.

Maar nu wil ik een schijf bv muziek gewoon mounten, zodat itunes de muziek daarvan kan lezen. Ik heb op het interweb gezocht, en inderdaad kan ik de drive mounten, en ze is dan gewoon beschikbaar. Echter na een reboot is het allemaal weg.

Ik heb vervolgens in mijn profiel de share bij auto opstaten geplaats, dit werkt op zich, ware het niet dat ik na de reboot direct een melding krijg dat de server niet bereikbaar was.

Dit komt misschien omdat de imac zo bloedsnel opstart, dat het netwerk nog niet beschikbaar is als hij de drive wil mounten? Kan ik daar iets van een vertraging in zetten? of is er een andere slimme oplossing?

Verder zou het ook handig zijn als die shares, dan ipv op mijn buroblad, gewoon netjes in finder staat, maar daar moet ik nog ff goed naar zoeken of dat kan.
Hier een oplossing voor je om netwerklocaties te mounten na het booten van je mac:

Ga naar Apple - > Systeemvoorkeuren -> Gebruikers -> (tabje) inloggen

Sleep vervolgens je (al gemounte) netwerk locatie naar dit venster in het midden
of
druk op het plusje en zoek de map/locatie op en selecteer deze, vervolgens staat er een nieuwe rij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:14:
[...]

Hier een oplossing voor je om netwerklocaties te mounten na het booten van je mac:

Sleep vervolgens je (al gemounte) netwerk locatie naar dit venster in het midden
of
druk op het plusje en zoek de map/locatie op en selecteer deze, vervolgens staat er een nieuwe rij.
Bedankt! zo'n oplossing zocht ik ook nog :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:14:
[...]

of
Staat al niet in zijn verhaal dat hij dat al gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade08
Staat al niet in zijn verhaal dat hij dat al gedaan heeft?
dat heb je helemaal goed begrepen, het probleem ontstaat hierna, bij het rebooten wil de mac wel de drive mounten, maar kan heb dan (nog) niet vinden, en geeft een error melding.

Mocht iemand daar nog een oplossing voor weten dan hoor ik dat graag.

www.scinus.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:27
Is Windows Live Messenger voor Mac inmiddels al wat stabieler dan laten we zeggen 4 maanden geleden? Gebruik nu Adium maar is niet echt handig ivm geen webcam support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Pepehv schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:38:
Is Windows Live Messenger voor Mac inmiddels al wat stabieler dan laten we zeggen 4 maanden geleden? Gebruik nu Adium maar is niet echt handig ivm geen webcam support.
Tja NoFi maar het blijft van microsoft. Office 2011 moest super stabiel zijn werd mij verteld tijdens de presentatie, maar daar is ook niet veel van waargemaakt |:(

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

MSO 2011 werkt bij mij als een trein, dus ergens doe jij iets niet goed..

Ik moet er wel bij zeggen dat Windows Live Messenger (ineens) niet meer werkt, wanneer ik me wil aanmelden krijg ik na een tijd de melding dat dit niet kan. Meld ik me via een ander programma aan, dan gaat dit prima. Maargoed, ik vond WLV onder Mac toch een draak van een programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
De Mac-software-afdeling van MS is echt zo slecht niet hoor :)

Alleen zijn ze niet zo groot en hadden ze geen tijd voor Messenger met Office 2011 en WP7-tools op de planning.

Misschien dat ze daar nu weer een beetje resources voor krijgen, maar het blijft een ondergeschoven kindje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Tot nu toe alleen nog Excel gebruikt, werkt vooralsnog als een tiet.
Wel enkele keren een crash gehad bij het uitvoeren van macro die nog niet geheel compleet is.

In Windows zou dit alleen foutmelding betekenen, op de Mac een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
RnB schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 06:31:
MSO 2011 werkt bij mij als een trein, dus ergens doe jij iets niet goed..

Ik moet er wel bij zeggen dat Windows Live Messenger (ineens) niet meer werkt, wanneer ik me wil aanmelden krijg ik na een tijd de melding dat dit niet kan. Meld ik me via een ander programma aan, dan gaat dit prima. Maargoed, ik vond WLV onder Mac toch een draak van een programma.
Of ik gebruik het op een andere manier ;). Jij gebruikt misschien dingen die ik wel of niet gebruik en visa versa. Dus niet te snel conclusies trekken he ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:10:
Waarom niet? Enige beperking bij een schijf van 2TB is de maximale bestandsgroottebeperking die FAT32 kent, van 4 gigabyte.
Mijn externe harde schijf was ook FAT32 toen ik hem kocht, ik had daar toen geen verstand van en dus gelijk dingen erop gezet...
Ik heb ook veel Iso's erop staan van +4GB, ik pak ze altijd in met Winrar in pakketjes van 2,5GB, dan past het wel... Duurt alleen wat langer want je moet ze eerst uitpakken op je Mac/PC voordat je ze kan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Op mn nieuwe imac gebruik ik voor websites bouwen Coda. Opzich werkt dit goed. Echter, ik werk rechtstreeks op de FTP en sla vaak op. Vaak gaat dit goed, maar 1 op de 10 keer niet. Dan duurt het ongeveer een minuut voor het bestand is opgeslagen, erggg irritant. Dit had ik met Windows nooit.

Hebben meer mensen hier last van? Waar zou dit aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Nog een heerlijke frustratie: ik kan niet gewoon alleen op een extern scherm werk zonder de deksel van mijn MBP iedere keer dicht te doen. Het kan alleen als ik de sleep mode gebruik, wat ik niet wil.

Graag alleen antwoorden als je een oplossing hebt :) Voor andere discussie en waarom vragen: hier staan de antwoorden.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 05-07-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:16:
Nog een heerlijke frustratie: ik kan niet gewoon op een extern scherm werk zonder de deksel van mijn MBP iedere keer dicht te doen. Het kan alleen als ik de sleep mode gebruik, wat ik niet wil.

Graag alleen antwoorden als je een oplossing hebt :) Voor andere discussie en waarom vragen: hier staan de antwoorden.
dat je niet beide schermen wilt gebruiken, maar alleen de externe is ook nog wel een belangrijke denk lijkt me, die staat wel in je link, maar niet in deze post.

en om toch te discussieren.... 10 x per dag sluiten en booten kost volgens mij niet minder stroom dan even in standby staan... maar volgens mij is het inmiddels een principe kwestie, dus alle andere oplossingen of redenen zullen toch niet afdoende zijn :) (nofi)

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2011 14:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 18:41
jochenh schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:07:
Ik gebruik ntfsMounter (http://ntfsmounter.com/
Andere opties zijn: Tuxera for mac (koop) http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Prulleman schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:21:
[...]
10 x per dag sluiten en booten kost volgens mij niet minder stroom dan even in standby staan...
nee het gaat me om accu gebruik dat ik niet wil. de stroom maakt me niet uit. onnodig accu gebruik wel.
Prulleman schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:21:
[...]
dat je niet beide schermen wilt gebruiken, maar alleen de externe is ook nog wel een belangrijke denk lijkt me, die staat wel in je link, maar niet in deze post.
dat is een nuttige suggestie. ik heb mijn post aangepast.

[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 05-07-2011 14:36 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.