Het grote Windows naar Mac frustratie topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:
  • 113.136 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58
Voordeel is dat de applicatie in het geheugen blijft waardoor het sneller "opstart" als je het weer nodig hebt.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:47
SanderPS3 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 10:54:
[...]

You just made my day, dit is een van de weinige dingen wat ik echt vervelend vond bij OSX. Nu dus lekker "alt tabben" met verschillende vensters van zelfde programma :) Thnx !
Je kan ook de muisknop ingedrukt houden op het icoontje van het programma op de dock, als je dan meerdere vensters hebt pakt hij alleen die van dat programma in expose.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
posttoast schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 10:50:
Om echt af te sluiten gebruik ik nu COMMAND + Q, maar wat ik daar vervelend aan vind is dat bv Firefox niet waarschuwt als ik nog tabs open heb. De applicatie wordt dan gewoon rücksichtslos afgesloten.
Je kan Firefox ook instellen dat hij waarschuwt. Je kan firefox bovendien ook de pagina's laten opslaan, dan openen dezelfde tabbladen weer als je opnieuw opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24
GFoAP schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:22:
[...]

Je kan Firefox ook instellen dat hij waarschuwt. Je kan firefox bovendien ook de pagina's laten opslaan, dan openen dezelfde tabbladen weer als je opnieuw opent.
Ja, maar dat waarschuwen doet hij dus alleen als ik op het rode bolletje klik. Niet bij COMMAND + Q.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik weet niet of het versie afhankelijk is, maar ik heb 3.6.15 draaien hier. Bij instellingen heb ik onder tabbladen de optie "mij waarschuwen bij het sluiten van meerdere tabbladen" aangevinkt.

wanneer ik command + Q doe, krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11467094/screen.jpg

is dat niet wat jij bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Waarom gebruik je command-Q? Waarom voldoet het rode bolletje niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 23:24
GFoAP schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:33:
Ik weet niet of het versie afhankelijk is, maar ik heb 3.6.15 draaien hier. Bij instellingen heb ik onder tabbladen de optie "mij waarschuwen bij het sluiten van meerdere tabbladen" aangevinkt.

wanneer ik command + Q doe, krijg ik het volgende:
[afbeelding]

is dat niet wat jij bedoelt?
Dat is wat ik bedoel, maar dat krijg ik niet bij command + Q volgens mij. Ik zal het vanavond nog eens proberen, ik zit nu even niet achter mijn Mac :)
Sluuz schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:35:
Waarom gebruik je command-Q? Waarom voldoet het rode bolletje niet?
Omdat het rode bolletje blijkbaar geheugen gereserveerd houdt voor een applicatie. En misschien ben ik een neuroot, maar dat wil ik niet in alle gevallen.

[ Voor 21% gewijzigd door posttoast op 16-03-2011 13:36 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Volgens mij is het zo dat OSX dynamisch schakelt tussen de verschillende typen geheugen. Eerst alles in cache, dan in werkgeheugen en dan virtueel geheugen op je HD/SSD. Als je een app "open" laat staan, dus met zo'n bolletje eronder/naast in het dock, blijft de app in het snelste idle geheugen zitten dat er is. Als de app bv in het werkgeheugen blijft staan en dat werkgeheugen is nodig voor een andere app, wordt de "gesloten" app verplaatst naar de harde schijf.

Mensen die wat meer in deze materie zitten kunnen het misschien nog wat beter uitleggen (en verbeteren ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QplQyer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05-2022
Sluuz schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:35:
Volgens mij is het zo dat OSX dynamisch schakelt tussen de verschillende typen geheugen. Eerst alles in cache, dan in werkgeheugen en dan virtueel geheugen op je HD/SSD. Als je een app "open" laat staan, dus met zo'n bolletje eronder/naast in het dock, blijft de app in het snelste idle geheugen zitten dat er is. Als de app bv in het werkgeheugen blijft staan en dat werkgeheugen is nodig voor een andere app, wordt de "gesloten" app verplaatst naar de harde schijf.

Mensen die wat meer in deze materie zitten kunnen het misschien nog wat beter uitleggen (en verbeteren ;)).
Je slaat een aantal termen door elkaar. Hieronder een overzicht van de verschillende types geheugen in de computer om te verduidelijken.
  • Cache is een geheugen op de processor. Het besturingssysteem heeft hier geen toegang toe, het is de processor zelf die bepaalt wat hij in de cache steekt (meestal veelgebruikte geheugenplaatsen).
  • Fysiek geheugen zijn je RAM latjes.
  • Swap is een deel van de harde schijf dat gereserveerd is om dingen die op dat moment niet in het fysieke geheugen passen op te slaan. Het hangt nauw samen met het virtueel geheugen.
  • Virtueel geheugen is de abstractie die het besturingssysteem maakt van je fysieke RAM latjes en het swap geheugen. Hierdoor lijkt het voor elke applicatie alsof die het volledige adresseerbare geheugenbereik tot zijn beschikking heeft. Bij een 32-bit processor is dat bv. 4GiB. Doordat elke applicatie schijnbaar het volledige geheugenbereik kan adresseren kan het dus ook gebeuren dat er meer geheugen wordt geconsumeerd dan er werkelijk in de computer zit. Op dit moment gaat het OS "swappen", of dus geheugenlocaties die door een niet-actief programma worden gebruikt op de harde schijf bewaren (in de swap file). Wordt dat laatste programma weer actief, dan worden die gegevens eerst weer in het fysieke geheugen geladen van de harde schijf vooraleer het programma verdergaat.
Zoals je uit bovenstaande uitleg allicht zelf wel kan opmaken klopt je uitleg dan ook niet. Een programma met een bolletje is een programma dat nog in het virtueel geheugen geladen is. Waar het proces wordt bewaard kan je niet zien aan het bolletje, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die vrij is kan dat in de swapfile zijn of in het fysieke geheugen.

Wat betekent het bolletje bij een programma? Dat het programma nog "draait" (in het geheugen geladen is en dat het OS af en toe tijd geeft aan het programma om iets te doen), maar geen vensters meer open heeft staan. In OS X draait alles nu eenmaal rond vensters, niet rond applicaties.

[ Voor 1% gewijzigd door QplQyer op 16-03-2011 17:02 . Reden: Verduidelijkingen bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Sinds kort ben ook ik een mac gebruiker en het bevalt goed, op 1 groot ding na. Die ontzettende muis acceleratie....

Zijn er hier MBP gebruikers met een draadloze logitech muis? Hoe doen jullie het. Steermouse, usb overdrive en imousefix vind ik allemaal niet erg goed werken...
Hou houden jullie je logitech muis onder controle?

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Steermouse... als je met alle genoemde tools niet uit de voeten kunt ben ik bang dat er niet veel meer aan te doen is.

Ik zet de tracking speed op 0 en stel de rest in met de sensitivity slider.

[ Voor 25% gewijzigd door Frietsaus op 20-03-2011 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Magic Mouse lijkt daar veel beter mee om te gaan dan andere muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 11:18
Heb inderdaad het zelfde probleem met mijn Logitech G5, van mijn pre-mac tijd.

Heb verschillende apps geprobeerd, onder andere 'Steermouse', en een paar andere bekende.
Steermouse verbeterde het manische gedrag wel, maar niet genoeg om mee te kunnen leven.

Perfect voorbeeld van mijn probleem in de onderstaande YouTube video:
YouTube: Mouse cursor skipping (jumping) bug on Mac OS X

De cursor schiet gewoon omhoog, alsof hij een verkeersdrempel over vliegt met 60km/h.

Ben dus nog steeds op zoek naar een oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door Hoteldebotel op 20-03-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb een Logitec M705 i.c.m een MBA, Logitec Control Center geïnstalleerd en alles werkt prima, nergens last van.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 15:44
Als je een app sluit blijft hij nog steeds running in background. Rechtermuisknop op de app en 'Close' doet hem echt sluiten. Is er een knop + muis combinatie waarmee ik openstaande apps via het dock meteen kan closen? Dus bijvoorbeeld cmd + q inhouden en vervolgens op de app klikken (dat is hem in ieder geval niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Pepehv schreef op zondag 20 maart 2011 @ 13:03:
Als je een app sluit blijft hij nog steeds running in background. Rechtermuisknop op de app en 'Close' doet hem echt sluiten. Is er een knop + muis combinatie waarmee ik openstaande apps via het dock meteen kan closen? Dus bijvoorbeeld cmd + q inhouden en vervolgens op de app klikken (dat is hem in ieder geval niet ;) )
CMD vasthouden, tab tot je bij de goeie app bent, en cmd vast blijven houden, q indrukken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 15:44
burne schreef op zondag 20 maart 2011 @ 13:26:
[...]

CMD vasthouden, tab tot je bij de goeie app bent, en cmd vast blijven houden, q indrukken.
Top. Dankje. Is er ook een toetsencombi waarmee je via het dock de apps kan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Laatst online: 08-04 06:58
posttoast schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 13:35:
[...]

Dat is wat ik bedoel, maar dat krijg ik niet bij command + Q volgens mij. Ik zal het vanavond nog eens proberen, ik zit nu even niet achter mijn Mac :)

[...]

Omdat het rode bolletje blijkbaar geheugen gereserveerd houdt voor een applicatie. En misschien ben ik een neuroot, maar dat wil ik niet in alle gevallen.
CMD+Q = hele applicatie afsluiten.

Rood kruisje = huidig venster afsluiten.

Met rood kruisje worden je tabbladen niet meer geopend volgende keer dat je firefox opent, als je CMD+Q gebruikt wel. I found out the hard way...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Het is alsof er nooit een overschakeling is geweest.

Enige wat ik fout doe is wanneer ik op mijn dell studio zit en ipv ctrl alt in hou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:55
Command+X werkt in Office precies zoals in Windows.

In Finder echter, werkt 't niet, althans bij mij niet!

Is er een manier waarop je dit wel kunt laten werken? Want zelfs na 2 maanden proberen vind ik slepen zoooooveel onhandiger dan cmd+x en vervolgens cmd+v.

Is er een manier waarop dit wel gaat werken?

[ Voor 11% gewijzigd door havana op 24-03-2011 20:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Ik zou hier eens naar kijken
http://kapeli.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Briljant! Thx!

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365001

Pepehv schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:09:
[...]

Top. Dankje. Is er ook een toetsencombi waarmee je via het dock de apps kan sluiten?
Voor zo ver ik weet is deze optie er niet, eigenlijk best jammer want als mn macbook gewoon thuis staat laat ik meestal veel programmas draaien. Maar als ik mn macbook mee wil nemen naar school o.i.d. sluit ik het liefst alles af want ik heb het idee dat de accu sneller leeg gaat als je alles laat draaien, een toetsencombinatie die alle programma's afsluit, (behalve de finder dan) zou wel handig "kunnen" zijn naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realityweb
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01-2024
havana schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 20:38:
Command+X werkt in Office precies zoals in Windows.

In Finder echter, werkt 't niet, althans bij mij niet!

Is er een manier waarop je dit wel kunt laten werken? Want zelfs na 2 maanden proberen vind ik slepen zoooooveel onhandiger dan cmd+x en vervolgens cmd+v.

Is er een manier waarop dit wel gaat werken?
Ik kan TotalFinder aanraden. Daar kan je dit ook instellen. Tevens heb je tabjes (a la chrome) in je finder, werkt echt lekker! En zo zijn er nog wel meer extra functies..

isthistheshitorwhat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310212

Wanneer ik voorheen bij livemail of outlook excel , word of pdf bij een mail wilde voegen kreeg de ontvanger keurig een mailtje met de tekst en de bv 3 bijlagen apart.
Nu bij mac mail krijgt de ontvanger de complete bijlagen eerst te zien (volledig formaat) en dan pas de tekst van de mail.
Hoe kan ik het zo instellen dat je de bijlagen als "bestandje" mailt ipv compleet open ?

Hoop dat ik in het goeie topic zit en bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sinds gister gebruiker van Mac OS X. Enige dingetje wat me stoort is dat ik, zowel met Safari als met Firefox, bijvoorbeeld op dit forum, niet lekker kan door-tabben bij het plaatsen van een reactie. Normaal als ik klaar ben met mijn bericht dan doe ik 2x TAB (Bekijk bericht --> Verstuur bericht), maar met OS X werkt dat dus niet of mis ik wat?

Voor de rest best wel tevreden!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Gunner schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:05:
Sinds gister gebruiker van Mac OS X. Enige dingetje wat me stoort is dat ik, zowel met Safari als met Firefox, bijvoorbeeld op dit forum, niet lekker kan door-tabben bij het plaatsen van een reactie. Normaal als ik klaar ben met mijn bericht dan doe ik 2x TAB (Bekijk bericht --> Verstuur bericht), maar met OS X werkt dat dus niet of mis ik wat?

Voor de rest best wel tevreden!
Via System Preferences > Keyboard & Mouse > Keyboard Shortcuts > Full keyboard acces op "All controls" zetten, dan kun je wel over alle controls heen tabben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wow... cool. Dat was snel d:)b

Wat me gisteravond opviel, met de trackpad van de Air, dat hij standaard ingesteld staat op dat je echt moet drukken op het touchpad om te klikken. Zelf de optie gevonden om dit met een 'tap' te doen :9

Vooraf was ik nog wat gereserveerd t.o.v Mac OS, maar het werkt toch echt wel heel fijn hoor, en dat uit de mond van een echte Windows-gebruiker. Enige wat ik op de Air mis, dat is een Page Down toets. Die zit er niet zo specifiek op. Of zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 26-03-2011 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:00
Gunner schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:13:
Wow... cool. Dat was snel d:)b

Wat me gisteravond opviel, met de trackpad van de Air, dat hij standaard ingesteld staat op dat je echt moet drukken op het touchpad om te klikken. Zelf de optie gevonden om dit met een 'tap' te doen :9

Vooraf was ik nog wat gereserveerd t.o.v Mac OS, maar het werkt toch echt wel heel fijn hoor, en dat uit de mond van een echte Windows-gebruiker. Enige wat ik op de Air mis, dat is een Page Down toets. Die zit er niet zo specifiek op. Of zie ik wat over het hoofd?
geen speciale toets, maar de combinatie 'command + pijltje naar beneden' doet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat lijkt meer op direct naar het einde van de pagina gaan. Ik wil per pagina scrollen zodat ik bv dit forum makkelijk kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

Gunner schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:36:
Dat lijkt meer op direct naar het einde van de pagina gaan. Ik wil per pagina scrollen zodat ik bv dit forum makkelijk kan lezen.
fn+[pijl down] ?

Niet zo lang geleden stonden dat soort dingen ook op de mac toetsenborden (meen ik me te herinneren maar design technisch is dat geschrapt ben ik bang).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja dat is hem. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik miste die toetsen ook op het toetsenbord van mijn MBP. Inmiddels heb ik dat met BetterTouchTool opgelost :)
Bij mij is nu 3-fingerswipe ingesteld op de toetscombinaties Home en End (maar kan natuurlijk ook ingesteld worden op Page Up en Page Down). Werkt ook op de Magic Mouse.

[ Voor 13% gewijzigd door Canaria op 26-03-2011 20:43 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:00
Gunner schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 20:36:
haha je hebt gelijk! Is inderdaad fn+pijlte. Had het op deze pagina getest en dat was mischien nog niet echt goed referentiemateriaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bettertouchtool is inderdaad uitstekend, hier een klein overzicht van mijn instellingen

1x tap bovenaan in het midden is Home
1x tap onderaan in het midden is End

3 vinger swipe naar beneden is Show Desktop ( handig als je alle vensters wilt minimaliseren ) indien je het nog een keer doet komen alle vensters weer tevoorschijn.

3 vinger swipe naar rechts is Window maximaliseren
3 vinger swipe naar links is Restore old windows size

3 vinger tap bovenaan is Volume Up
3 vinger tap beneden is Volume Down

3 vinger klik is Screenshot ( zelf toegewezen echt superhandig , CMD Option 3 )

4 vinger tap is Brightness verlagen
4 vinger swipe naar beneden Slaapstand

Triangle Swipe top right corner ( Eigen gekozen URL )

1 vinger tap in de linker hoek Laat verborgen bestanden zien ( finder herstart )
1 vinger tap in de rechterhoek Switch to login screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 12:26

ToCuS

It begins in the brain!

Destianto schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:57:
Bettertouchtool is inderdaad uitstekend, hier een klein overzicht van mijn instellingen

3 vinger swipe naar beneden is Show Desktop ( handig als je alle vensters wilt minimaliseren ) indien je het nog een keer doet komen alle vensters weer tevoorschijn.

1 vinger tap in de linker hoek Laat verborgen bestanden zien ( finder herstart )
Klinkt wel heel aantrekkelijk zo.. misschien wel iets voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat is de toetscombi om een post te plaatsen?
Normaal onder windows met IE deed ik ALT+S, maar dat werkt niet onder OSX

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

Illusion

(the art of)

Sinds kort hier ook een macgebruiker: 17inch mbp
Een hoop dingen wennen snel, maar een grote frustratie blijft het gebrekkige ICal.
Op windows gebruikte ik outlook voor mijn agenda als freelancer. Daar was een custom listview in gedefinieerd waarin een paar extra kolommen zaten. Hierin kon ik makkelijk een klant- en factuurnummer in kwijt. Ook sorteren en filteren was erg makkelijk voor het aanmaken van nieuwe facturen e.d.
Helaas bieden zowel Ical als outlook for mac die mogelijkheid niet(meer).
Ondertussen heb ik al vanalles geprobeerd o.a.: grandtotal, timelog, timetable, ibiz4, etc, maar het is allemaal veel te complex. Ik werk op dagbasis (elke klus is een allday event) dus custom time-trackers ed zijn overbodig. Iemand suggesties? Synchronisatie met een Nokia e72 voor de agenda is wel vereist.
Ik sta ondertussen op het punt om maar vmware en outlook voor windows erop te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 28-03-2011 22:06 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Handig topic!

Sinds vorig weekend kan ik mezelf eigenlijk ook een mac gebruiker noemen :P Normaal gezien werk ik met een Dell Latitude, maar dat ding is nu al een paar weken kapot en Dell krijgt het maar niet gerepareerd.. En ben het nu wel danig beu dat er twee keer/week een technieker over de vloer komt, dus ik heb de oude macbook van mijn vriendin gekregen zodat ik verder kan (en dan kan ik gelijk mac os x eens onder de loep nemen!). 't is een witte macbook uit late 2006, en eigenlijk, ben ik onder de indruk. Er valt nog 2 tot 3 uur uit de batterij te persen, snow leopard draait gewoon vlot, geen mankementen aan de behuising of whatsoever.

Is het normaal dat notebooks van apple zo lang meegaan? Of is dit zowat een uitzondering?

Enfin, zelf ben ik developer en probeer nu mijn weg wat te vinden binnen dit systeem. Op zich lukt het wel aardig en ik vroeg mij af of er hier nog software developers zijn die zijn overgestapt naar mac, en hoe het hun afgaat etc? (Misschien als dit mij zo blijft bevallen, dat ik deze zomer ook wel eens definitief over stap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 11:09
Fietsbel schreef op zondag 27 maart 2011 @ 20:21:
Wat is de toetscombi om een post te plaatsen?
Normaal onder windows met IE deed ik ALT+S, maar dat werkt niet onder OSX
Ligt aan je browser, bij Safari kan je CTRL-ALT-S doen. Bij Firefox nog niet gevonden, Chrome weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Pyr0wl schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:15:
Handig topic!

Is het normaal dat notebooks van apple zo lang meegaan? Of is dit zowat een uitzondering?
Klinkt misschien als erg partijdig maar het antwoord is "ja". :)
Ik heb zelf een hele collectie Mac's sedert beginjaren 80 en daarmee bedoel ik dus mijn allereerste aanschaf toen als 1 vd weinigen in NL te weten een Macintosh 512K met bijbehorende printer voorzien van het welbekende regenbook Apple logo.( en de grote stoffen tas die er bij hoorde)Daar leerder ik voor het eerst de gemakken van de Mac en de eerste ervaringen met programma's zoals Macwrite,Macpaint etc en natuurlijk 'drag&drop'. Prijs? paar duzend dollar 8)

Anno 2011 werkt het allemaal nog steeds,al zijn de zwart/wit kleuren van de printerrol wat flets,maar het werkt allemaal nog prima en is af en toe leuk om er weer eens achter te zitten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
een noob vraag sinds kort macbook gebruiker,maar ik zit met een ding,ik heb mijn buraublad het liefst opgeruimt dus alleen maar het icoon van de macintosh HD is prima maar niet meer ,maar als k nu msn installer zet die hem er op,op moment dat die ik die wil verwijderen zegt die dat het niet gaat omdat die in gebruik is.als k dan msn afsluiten kan ik die wel verwijderen maar zodra ik die weer opstart komt die weer te voorschijn.

die gebeurt trouwens bij meer apps.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

verwijder alle onderdelen van je buraeublad en sleep ze vanuit finder > programmas naar je dock toe. Zorg ervoor dat applicaties worden geminimaliseerd in hetzelfde venster app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 17:09

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

mikerosauer schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:46:
een noob vraag sinds kort macbook gebruiker,maar ik zit met een ding,ik heb mijn buraublad het liefst opgeruimt dus alleen maar het icoon van de macintosh HD is prima maar niet meer ,maar als k nu msn installer zet die hem er op,op moment dat die ik die wil verwijderen zegt die dat het niet gaat omdat die in gebruik is.als k dan msn afsluiten kan ik die wel verwijderen maar zodra ik die weer opstart komt die weer te voorschijn.

volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. je hebt msn for mac gedownload (een .dmg bestand) en gemount. daarna heb je de app zelf opgestart zonder deze eerst naar de applications map te slepen.
als ik je goed begrijp open je iedere keer de .dmg om msn op te starten?
dubbelklik nu eerst eens op het gedownloadde bestand en sleep het msn icoon naar je applications map.
daarna klik je op het eject knopje links in finder om de .dmg te unmounten.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Dankje dat ga ik als k thuis ben proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:54
Pyr0wl schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:15:
Enfin, zelf ben ik developer en probeer nu mijn weg wat te vinden binnen dit systeem. Op zich lukt het wel aardig en ik vroeg mij af of er hier nog software developers zijn die zijn overgestapt naar mac, en hoe het hun afgaat etc? (Misschien als dit mij zo blijft bevallen, dat ik deze zomer ook wel eens definitief over stap)
Webdevelopen en programmeren in Java gaat goed onder OSX zelf, voor .NET zul je toch echt een VM of Windows via Bootcamp moeten draaien.
Ik draai nu Windows 7 in een VM (voor VS2010) en dat heeft tot nog toe nooit voor problemen/traagheid gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ik heb ervoor gekozen om w7 op een andere partitie te zetten met bootcamp. Het is niet mogelijk om deze partitie vanuit osx te starten met een VM toch? Het is of bootcamp of virtueel niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269758

mikerosauer schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:46:

Je hebt het programma nog niet geïnstalleerd door het gewoon te openen ;) De meeste apps die je download zullen wellicht een .dmg zijn, enkelen een .mpkg. Bij .mpkg moet je gewoon de instructies volgen en dan installeert hij vanzelf, bij een .dmg bestand moet je echter het bestand nog naar de 'applications' map kopieren.

Bij veel apps gebeurt het wel dat als je de .dmg file opent(dubbelklik) hij een schermpje geeft met de .app file en een shortcut naar de applications folder, deze moet je dan gewoon verslepen en het is geïnstalleerd. Als je dan in je Finder kijkt zul je bij je schijven ook een extra optie zien, dat is de .dmg die je net hebt gemount, deze kun je na het kopieren gewoon unmounten en dan kun je de file(.dmg die je gedownload hebt) verwijderen.

Staat overigens ook in de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Destianto schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:20:
ik heb ervoor gekozen om w7 op een andere partitie te zetten met bootcamp. Het is niet mogelijk om deze partitie vanuit osx te starten met een VM toch? Het is of bootcamp of virtueel niet waar?
Nope, Parallels of Vmware Fusion kunnen beide je bootcamp partition ook als VM starten. :9

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

holy shit, ik dacht ik probeer het gewoon even om te kijken wat er gebeurt als ik parallels installeer en zoals je al aangeeft stond daar mijn bootcamp partitie, even sychroniseren en ja hoor daar is mijn virtuele w7, en beide systemen zijn idle, en mijn MBA maakt niet eens geluid !

1 woord, Geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
De enige reden waarom ik echt Windows native wil starten, is als ik een spelletje wil spelen. Voor de rest kan ik het met Parallels prima af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
Anoniem: 269758 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:20:
[...]

Je hebt het programma nog niet geïnstalleerd door het gewoon te openen ;) De meeste apps die je download zullen wellicht een .dmg zijn, enkelen een .mpkg. Bij .mpkg moet je gewoon de instructies volgen en dan installeert hij vanzelf, bij een .dmg bestand moet je echter het bestand nog naar de 'applications' map kopieren.

Bij veel apps gebeurt het wel dat als je de .dmg file opent(dubbelklik) hij een schermpje geeft met de .app file en een shortcut naar de applications folder, deze moet je dan gewoon verslepen en het is geïnstalleerd. Als je dan in je Finder kijkt zul je bij je schijven ook een extra optie zien, dat is de .dmg die je net hebt gemount, deze kun je na het kopieren gewoon unmounten en dan kun je de file(.dmg die je gedownload hebt) verwijderen.

Staat overigens ook in de startpost ;)
dankje het is me gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Laatst online: 07-05 14:29
Ik miste recente items, maar heb de oplossing gevonden: YouTube: AppleTips; Mac OSX; Recente applications in dock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Laatst online: 06-01 17:22
Anoniem: 323791 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:02:
[...]

Klinkt misschien als erg partijdig maar het antwoord is "ja". :)
Ik heb zelf een hele collectie Mac's sedert beginjaren 80 en daarmee bedoel ik dus mijn allereerste aanschaf toen als 1 vd weinigen in NL te weten een Macintosh 512K met bijbehorende printer voorzien van het welbekende regenbook Apple logo.( en de grote stoffen tas die er bij hoorde)Daar leerder ik voor het eerst de gemakken van de Mac en de eerste ervaringen met programma's zoals Macwrite,Macpaint etc en natuurlijk 'drag&drop'. Prijs? paar duzend dollar 8)

Anno 2011 werkt het allemaal nog steeds,al zijn de zwart/wit kleuren van de printerrol wat flets,maar het werkt allemaal nog prima en is af en toe leuk om er weer eens achter te zitten. :*)
Dat klinkt wel een heel stuk beter dan de Dell die hier niets anders doet dan falen :) Ben er zonet achter gekomen dat ik voor de zesde keer naar Dell mag bellen.. tof. Zo'n dingen steken mij enorm tegen, ik heb gewoon geen plezier meer van m'n "gear".

En als Apple echt zo'n hoge kwaliteit hanteert, denk ik dat dat veel zorgen en problemen zou wegnemen.
adyta schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:12:
[...]

Webdevelopen en programmeren in Java gaat goed onder OSX zelf, voor .NET zul je toch echt een VM of Windows via Bootcamp moeten draaien.
Ik draai nu Windows 7 in een VM (voor VS2010) en dat heeft tot nog toe nooit voor problemen/traagheid gezorgd.
Inderdaad, zo iets was ik ook al aan het denken. De huidige configuraties lijken me zeker sterk genoeg om een VM te draaien met windows 7 en VS2010, zeker de 15" modellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik helemaal enthousiast om één Apple aan te schaffen ter vervanging van de huidige bijna overleden notebooks: begint mijn vriendin over SPSS. Heeft ze nodig voor haar werk... :/

Nu kwam ik tijdens mijn zoektocht op Google inderdaad de mogelijkheid tegen dat er een Mac versie is.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mini Poeper schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:00:
Ik helemaal enthousiast om één Apple aan te schaffen ter vervanging van de huidige bijna overleden notebooks: begint mijn vriendin over SPSS. Heeft ze nodig voor haar werk... :/

Nu kwam ik tijdens mijn zoektocht op Google inderdaad de mogelijkheid tegen dat er een Mac versie is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, daarmee (versie 12/13) heb ik de analyses voor mijn afstudeerscriptie destijds gemaakt. Werkte niet anders dan de Windows-versie. Ik heb het toen bij Surfspot besteld, Windows en Mac op dezelfde cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:35
Pyr0wl schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:58:
[...]

Dat klinkt wel een heel stuk beter dan de Dell die hier niets anders doet dan falen :) Ben er zonet achter gekomen dat ik voor de zesde keer naar Dell mag bellen.. tof. Zo'n dingen steken mij enorm tegen, ik heb gewoon geen plezier meer van m'n "gear".

En als Apple echt zo'n hoge kwaliteit hanteert, denk ik dat dat veel zorgen en problemen zou wegnemen.

[...]

Inderdaad, zo iets was ik ook al aan het denken. De huidige configuraties lijken me zeker sterk genoeg om een VM te draaien met windows 7 en VS2010, zeker de 15" modellen :9
Op zich heeft Dell goede support en ze maken degelijke computers , buiten Mac gebruik ik Dell computers van de Optiplex Serie en deze werken prima.
Ja de kwaliteit van Apple is maar net voor welk model je gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameHeaD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-03-2020
@Mini Poeper, SPSS werkt perfect. Je kan bij surfspot zelfs serial kopen voor 1 euro.

Digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfferedPoet
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-01 12:36
FlameHeaD schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:08:
@Mini Poeper, SPSS werkt perfect. Je kan bij surfspot zelfs serial kopen voor 1 euro.
Door dit product aan te schaffen, verkrijg je een nieuwe, één jaar geldige authorization code voor IBM SPSS Statistics 18 for Mac UK.
Deze authorization code is bedoeld, en kan en mag alleen gebruikt worden, voor de vernieuwing van de licentie van het softwareproduct IBM SPSS Statistics 18 for Mac dat eerder via SURFspot.nl aangeschaft dient te zijn
Gaat de code dan wel werken? Tevens kan ik zo 1,2,3 niet een download link vinden voor SPSS Mac 18.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik kijk tegen die tijd wel als ze het écht nodig heeft...

Ondertussen macmiep.nl aan het bestuderen en ben nu bij tools beland zoals OnyX (of Yasu, Macaroni, Cocktail). Als ik het goed begrijp zijn dit opruimprogramma's zoals CCleaner dat voor Windows is.

Hier nog tips over, welke het beste te gebruiken?

[ Voor 0% gewijzigd door Mini Poeper op 01-04-2011 23:42 . Reden: http link bewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Mini Poeper schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 23:08:
Hier nog tips over, welke het beste te gebruiken?
Niet. In het begin was ik daar ook mee bezig, maar sinds ik stopt ben met regelmatig Onyx draaien is m'n stabiliteit er eigenlijk alleen maar op vooruitgegaan. Het is niet nodig. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Je kan recente onderdelen ook vinden als je naar het appeltje (links boven) gaat en dan het menu recente onderdelen ingaat. Daar heb je recente app, recente documenten en recente servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-03 12:49
Sinds een paar weken in bezit van een MBA 13". Al jaren windows gebruiker, maar de overstap bevalt goed.

Paar puntjes die mij opvallen.
- De finder kan (nog) niet concurreren met explorer. Met name makkelijk copy/move van files gaat niet zo soepel. Maar misschien moet ik nog wennen;
- Total Commander! Helaas niet beschikbaar voor mac... Ik gebruik nu forklift2 is bijna net zo goed.
- Irfanview, helaas ook niet beschikbaar voor mac. Als iemand een geschik alternatief weet, dan hoor ik het graag.

Verder super apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Na wat strubbelingen met TotalFinder, heb ik het pakket nu stabiel draaien. Het bleek dat er een fout zat in mijn installatie, die ik kon verhelpen door te booten met de installatiedisc en schijfherstel te doen. Nu draait TotalFinder perfect. Als ik nu iets moet kopieren/verplaatsen, dan open ik hem in dual screen en sleep ik wat ik wil verplaatsen. Niet zo handig als explorer onder Windows, maar veel beter dan met maar 1 finder scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Laatst online: 22:59
FlameHeaD schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:08:
Stata werkt nog beter :) Even wennen voor haar maar dat gaat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
na een tijdje als osx gebruiker na de overstap van windows bevalt het me prima alleen mis ik me rechtermuis knop soms is hier een oplossing voor ?

toesten combo ? of kan dit ook met de muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Laatst online: 13-09-2014
Gewoon rechtsklikken?
Of heb je die gare muis?

Zo ja, gewoon een normale muis pakken en aansluiten. Sinds een lange tijd is rechtermuisknop gewoon standaard in Mac OSX. Indien je een MBP hebt moet je even met 2 vingers klikken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 22:01

Pixeltje

Woo-woohoo!

The Great HooD schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:04:
Gewoon rechtsklikken?
Of heb je die gare muis?

Zo ja, gewoon een normale muis pakken en aansluiten. Sinds een lange tijd is rechtermuisknop gewoon standaard in Mac OSX. Indien je een MBP hebt moet je even met 2 vingers klikken... :)
Dat is alleen op het touchpad natuurlijk, ook op een mbp kun je een gewone muis aansluiten :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Pixeltje schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:06:
[...]

Dat is alleen op het touchpad natuurlijk, ook op een mbp kun je een gewone muis aansluiten :)
True. Maar ik prefereer dat touchpad bijna altijd boven een normale muis, alleen met gamen zou je nog willen wisselen. Echt dat touchpad is geniaal, dat is ook 1 van de redenen dat ik een MBP heb gekocht. Zo'n touchpad is de uitvinding van de eeuw. Op andere Pc's zie je me dan ook altijd met 2 vingers scrollen met drie vingers swipen etc.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

The Great HooD schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:19:
[...]

True. Maar ik prefereer dat touchpad bijna altijd boven een normale muis, alleen met gamen zou je nog willen wisselen. Echt dat touchpad is geniaal, dat is ook 1 van de redenen dat ik een MBP heb gekocht. Zo'n touchpad is de uitvinding van de eeuw. Op andere Pc's zie je me dan ook altijd met 2 vingers scrollen met drie vingers swipen etc.. :P
Ja precies, ik heb vorige week zo'n Magic trackpad gekocht voor bij mijn MBP, en ik moet zeggen dat ik de muis bijna niet meer aangeraakt heb. Voor wat ik ermee doe (devwerk -> meestal keyboard, internet) kan ik goed zonder. Ga je Photoshoppen dan wordt het weer een ander verhaal lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-03 12:49
Weet iemand of Virtual Box OK is op de Mac? Gebruik het vaak op Windows hosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Gewoon rechtsklikken?
Of heb je die gare muis?

Op een Mighty Mouse en een Magic Mouse kun je ook gewoon rechtsklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Touchpad / Trackpad i.c.m Bettertouchtool is inderdaad geniaal,

Hierbij nog een keer het overzicht van mijn instellingen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard_AFC
  • Laatst online: 09-04 21:13
Gewoon rechtsklikken?
Of heb je die gare muis?

Ook dat kun je instellen dat je rechtsonder je trackpad gewoon rechtermuisknop is! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23

Zoefff

❤ 

vdws schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:29:
Weet iemand of Virtual Box OK is op de Mac? Gebruik het vaak op Windows hosts.
Ja, dat werkt uitstekend. Enige vereiste is dat je voldoende RAM hebt zodat je ook je virtual images bij voorkeur minimaal 1 GB kan uitdelen. Maar dat zal onder Windows niet veel anders zijn :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:20
Stoffel schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:24:
[...]

Ja precies, ik heb vorige week zo'n Magic trackpad gekocht voor bij mijn MBP, en ik moet zeggen dat ik de muis bijna niet meer aangeraakt heb. Voor wat ik ermee doe (devwerk -> meestal keyboard, internet) kan ik goed zonder. Ga je Photoshoppen dan wordt het weer een ander verhaal lijkt me wel.
Heb hier ook een Magic Trackpad, maar juist voor devwerk vind ik het veel te traag en onnauwkeurig.

Wel fijn voor een beetje app'en en interweppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Ligt er ook een beetje aan wat voor devwerk denk ik. Ik gebruik mijn muis/cursor bijna alleen om de focus op een ander (gedeelte van een) window te zetten, de rest gaat via het toetsenbord.

Heb jij ook een Magic mouse? Die vind ik qua precisie namelijk nog steeds niet goed werken. Ik heb BTT geinstalleerd, daarmee is de snelheid al beter, maar de nauwkeurigheid suckt nog steeds vind ik. Heel vaak als ik naar een bepaald button toe wil muizen kom ik er net na uit als de cursor stopt, alsof hij de cursorpositie niet vaak genoeg bijwerkt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Nee MM vind ik verschrikkelijk :)

Heb een Logitech MX518 met SteerMouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
gewoon rechts klikken deed die dus niet,nieuwe magic mouse dit moest ik dus even instellen bij de instellingen.
als nog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Stoffel schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:37:
Ligt er ook een beetje aan wat voor devwerk denk ik. Ik gebruik mijn muis/cursor bijna alleen om de focus op een ander (gedeelte van een) window te zetten, de rest gaat via het toetsenbord.

Heb jij ook een Magic mouse? Die vind ik qua precisie namelijk nog steeds niet goed werken. Ik heb BTT geinstalleerd, daarmee is de snelheid al beter, maar de nauwkeurigheid suckt nog steeds vind ik. Heel vaak als ik naar een bepaald button toe wil muizen kom ik er net na uit als de cursor stopt, alsof hij de cursorpositie niet vaak genoeg bijwerkt ofzo.
Ik heb rechts een Magic Mouse en links een Magic Trackpad, ik vind het ideaal, ook voor devwerk! Trackpad gebruik ik vooral om bijvoorbeeld tussen vensters te wisselen en te bladeren door m'n documentatie. Van die nauwkeurigheid met de muis heb ik geen last, alleen als ik een Logitech-muis gebruik (heb een Vx Nano en een Vx Revolution). Die werken zelfs met Logitech Control Center en BTT niet fijn, terwijl ik op een Windows-computer niets anders dan Logitech wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403454

Mijn appeltjeX (knippen) werkt niet. Ben te gefrustreerd om het uit te zoeken en daarom probeer ik het hier te vragen waardoor het zou kunnen komen.

Draai os 10.6.7 en heb ooit al een macbook om zeep geholpen om zoiets kleins..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 23:30

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Anoniem: 403454 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 13:44:
Mijn appeltjeX (knippen) werkt niet. Ben te gefrustreerd om het uit te zoeken en daarom probeer ik het hier te vragen waardoor het zou kunnen komen.

Draai os 10.6.7 en heb ooit al een macbook om zeep geholpen om zoiets kleins..
Je weet dat (standaard) knippen alleen werkt met tekst? Niet met bestanden in Finder zoals bij Windows in Verkenner...

Er zijn wel plugins/progjes voor omdat toe te voegen aan de Finder. Volgens mij staat dat zelfs in dit topic ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
kaassouffle schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 14:48:
[...]

Je weet dat (standaard) knippen alleen werkt met tekst? Niet met bestanden in Finder zoals bij Windows in Verkenner...
Bij mij werkt het wel met bestanden in Finder en met andere programma's?

Kan je misschien aangeven wat je probeert te knippen en in welke programma?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
kaassouffle schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 14:48:
[...]

Er zijn wel plugins/progjes voor omdat toe te voegen aan de Finder. Volgens mij staat dat zelfs in dit topic ergens.
TotalFinder is zo'n programma. Eigenlijk zelfs een must als Mac gebruiker. Ik vind alles echt helemaal top aan Macintosh en zou ook nooit meer kunnen overstappen naar Windows, ja misschien voor gaming..
Tabs mis ik namelijk wel in Finder evenals knippen en plakken. Ik vind dat slepen erg simpel en het werkt, maar af en toe is het veel te omslachtig om weer helemaal die vensters naast elkaar te gaan zetten of eerst je bestandje een uur op het Finder icoontje te houden voordat die het juiste venster opent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403454

Dank voor de aandacht!

Ik wil gewoon even wat dingen van mijn macbook op mijn externe HD zetten. Ik snap niet dat ik dan niet even kan knippen, zodat het met twee handelingen (knippen/plakken) klaar is..

Ik heb ooit een keer eerder een macbook om zeep gebracht door een vergelijkbare futiliteit, en middels het stellen van vragen hoop ik dit deze keer te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-05 11:41

Ma®tin

Hallo

Anoniem: 403454 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 18:03:
Ik wil gewoon even wat dingen van mijn macbook op mijn externe HD zetten. Ik snap niet dat ik dan niet even kan knippen, zodat het met twee handelingen (knippen/plakken) klaar is..
Walter, ;)

Dat kan natuurlijk ook met 1 handeling,

code:
1
mv ~/teverplaatsenbestand.jpg /Volumes/Externedisk
:P

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Of je sleept het gewoon van het ene naar het andere venster, ook één handeling. Als je in Windows-style blijft denken wordt het inderdaad niks.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

breinonline schreef op zondag 17 april 2011 @ 09:26:
Als je in Windows-style blijft denken wordt het inderdaad niks.
Dat is het probleem ridiculiseren. Ik vind het gewoon vreemd dat een OS wat op een aantal fronten zeker uitblinkt in gebruikersvriendelijkheid iets elementairs zoals knippen en plakken tussen folders zonder plugins gewoon niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gunner schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:25:
[...]

Dat is het probleem ridiculiseren. Ik vind het gewoon vreemd dat een OS wat op een aantal fronten zeker uitblinkt in gebruikersvriendelijkheid iets elementairs zoals knippen en plakken tussen folders zonder plugins gewoon niet kan.
Kan wel, alleen is het op een andere manier geimplementeerd. Je doet het nu door slepen (wat trouwens zelfs via Expose werkt!) in plaats van toetscombi.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
OSX is nu eenmaal wat meer drag/drop dan Windows.

Maar goed, koop TotalFinder, die lost sommige van die dingen op dus.

Wat ik veel irritanter vind zijn:

- Als je copy/cut en paste in tree-view, dan zet het het altijd in de root. Het is onmogelijk iets in een folder te pasten :X Zelfs als je rechtsklikt op een folder en paste dan komt het ineens heel ergens anders :X

- Als je dan wilt draggen en je hebt een lange lijst folders/bestanden, dan scrollt ie niet automatisch als je aan de rand komt. Ook kun je niet je scrollwheel gebruiken als je iets vast hebt. Je kunt dus niet onderaan even een bestand op pakken om bovenaan in een map te plaatsen. Dan MOET je een nieuw venster openen....

OSX is een top-OS, maar die Finder is een grote bak frustratie als je het mij vraagt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 18-04-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Bosmonster schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:46:
OSX is nu eenmaal wat meer drag/drop dan Windows.

Maar goed, koop TotalFinder, die lost sommige van die dingen op dus.

Wat ik veel irritanter vind zijn:

- Als je copy/cut en paste in tree-view, dan zet het het altijd in de root. Het is onmogelijk iets in een folder te pasten :X Zelfs als je rechtsklikt op een folder en paste dan komt het ineens heel ergens anders :X

- Als je dan wilt draggen en je hebt een lange lijst folders/bestanden, dan scrollt ie niet automatisch als je aan de rand komt. Ook kun je niet je scrollwheel gebruiken als je iets vast hebt. Je kunt dus niet onderaan even een bestand op pakken om bovenaan in een map te plaatsen. Dan MOET je een nieuw venster openen....

OSX is een top-OS, maar die Finder is een grote bak frustratie als je het mij vraagt.
Agree, maar volgens mij wordt het in Lion al een stukje verbeterd...
TotalFinder lost wel heel veel op hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
TotalFinder lost een hoop op, maar niet die dingen :P

Ik kijk wel heel erg uit naar Lion en de Finder-update idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Bosmonster schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:57:
TotalFinder lost een hoop op, maar niet die dingen :P

Ik kijk wel heel erg uit naar Lion en de Finder-update idd.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vanaf het begin, de finder als superhandig heb ervaren. Het missen van knippen/plakken heb ik geen last van. Het is voor mij eigenlijk een functie die ik nooit gebruik. Het slepen gaat prima en bevalt me eigenlijk beter.. Ieder zijn ding dus ;)

Ik ben wel benieuwd naar de updates die ze gaan uitbrengen voor de finder, ik hoop vooral dat het scannen van netwerkshares wat vlotter gaat. Soms staat mijn desktop al een uur aan voordat mijn mac zegt 'He, een apparaat op het netwerk!'.

Handmatig verbinden kan natuurlijk al meteen, maar toch, zou het fijn vinden als mijn mac het zelf kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Finder werkt simpel weg gewoon even anders.. het open zetten van meerdere windows en slepen is naar mijn idee niet veel langzamer dan copy pasten. (cmd + n is nieuw window, cmd + w om een window weer te sluiten)

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Je vergeet dan voor het gemak wel even dat je in dat nieuwe venster wel weer even naar de plek moet browsen waar je moet zijn. Terwijl ik dat vaak al gewoon open heb in tree-view en voor mij dus zinloos veel extra werk is :) En aangezien er ook geen mogelijkheid is een folder direct te openen in een nieuw venster, wordt het er alleen maar frustrerender op, zeker als je met diepe bestandsstructuren werken (in mijn geval op een aantal file-servers).

Hoe je Finder beter kunt vinden is mij een raadsel, aangezien het vooral heeeeel erg beperkt is in functionaliteit (er is niks toegevoegd of beter, alles kun je ook in Windows en meer).

Dit is echt geen kwestie van wennen, tenzij het leren omgaan met beperkingen en frustraties onder de noemer "wennen" wordt geschaard :P

edit: ah folder openen in nieuw venster kan met cmd-dubbelclick (iig met TotalFinder, weet niet of het standaard is). Blijft een hoop zinloos extra werk voor iets simpel als een bestandje verplaatsen of kopieren.

[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 18-04-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Aan het slepen ipv. cmd+x heb ik ook niet kunnen wennen in 2 maanden, daarom maar MoveAddict aangeschaft. Absoluut geen spijt van gehad, wat een top aankoop :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Dat doet TotalFinder gelukkig ook, plus nog veel meer, zoals tabs, splitscreen, folders on top en show hidden files, voor praktisch hetzelfde geld.

Helaas mist die (en MoveAddict ook) dus de context-sensitive paste. Ik ben schijnbaar een van de weinigen die tree-view gebruikt :P

[ Voor 48% gewijzigd door Bosmonster op 18-04-2011 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het is vast iets simpels, maar nu hier toch over de Finder gesproken wordt: in Windows Explorer kan ik makkelijk met CTRL-muisklik afzonderlijke items selecteren om ze vervolgens te verplaatsen etc.

Hoe kan ik dat makkelijk in de Finder?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

CMD klik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd