Ik heb hier nog 2 keer een KEF Cresta 30 staan die ik inmiddels bijna 6 jaar heb. Echter ga ik binnenkort weer op kamers en blijven deze bij mijn vrouw staan. Ik had bijna een Logitech setje gekocht toen ik me realiseerde dat ik ook 2 bookshelves kan kopen zodat ik over een jaar, wanneer ik weer thuis ga wonen, een 4.0 set heb (en mijn oren niet hoeven te bloeden een jaar lang). Eventueel kan ik dan ook de fronts vervangen en een center kopen (subwoofer ook wellicht).
Aangezien ik tevreden was met mijn KEFs ben ik begonnen te kijken naar speakers van dit merk. Ik vind de classic Q series opzich wel mooi, maar ik begrijp dat deze niet meer gemaakt worden, waardoor het misschien lastig wordt om de fronts te vervangen over een jaar. De XQ series lijken daar dan nog het meest op (wat meer afgeronde vormen), maar die zijn eigenlijk net iets te duur (bookshelves van 400 - 650 euro

). Een mooi compromis zou dan de nieuwe Q series zijn (bookshelves van 250 - 300 euro is wel haalbaar), die ik opzich niet lelijk vind (iets minder mooi dan de XQ, maar dat is de definitie van een compromis).
Volgens WhatHiFi presteren de Q300
prima, maar blijven de Q700
achter. Als ik dan kijk in dezelfde prijsklasse vind ik de B&W 685 die
goed beoordeeld wordt en de B&W 684 die eveneens
goed beoordeeld wordt (echter vind ik deze wel iets minder mooi dan de KEFs). Verder lijkt de Monitor Audio Silver RX serie (bijv.
RX1 i.c.m.
RX6) het ook goed te doen evenals de Mission MX serie (bijv.
MX1 i.c.m.
MX5).
Ik moet nog even een winkel zien te vinden waar ik kan luisteren naar de KEFs (en bij voorkeur ook de B&W / Monitor Audio / Missions), maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Overigens moet ik dan ook een nieuwe receiver aanschaffen. Ik las dat de Denon het goed doet met KEF en dat er veel Pioneer gebruikt wordt (en een enkele Onkyo), dus dat zal ik meenemen in mijn luistertest...
[
Voor 11% gewijzigd door
Shapeshifter op 20-07-2011 18:14
]
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m