Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:34:

Eerlijk gezegd snap ik wel de aansluitingen niet goed.
Ik heb ze nu met enkele draad aangesloten, en de bijgeleverde bruggen aangesloten.
Kan ik iets anders doen?
Dat is meer dan voldoende. Biwiring maakt tov biamping niks uit. En waarom veranderen als het nu mooi klinkt.
Veel plezier van deze mooie speaker.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 21:04
Ik heb een vraagje, ik denk eraan om twee Q500 aan te schaffen, samen met een Kef Q200c center, rears heb ik nog liggen (ouwe brol maar eerst terug wat sparen).
Het geheel gaat op een appartement staan, in een kamer van 6.5 op 5.5m, de luister afstand zou zo'n 4m zijn. Volgens mij gaat die Q500 daar geen probleem mee hebben, maar ik hoor hier en daar toch mensen naar de Q700 grijpen omdat ze de Q500 iets te licht vinden (is ook in dit topic al gezegd geweest). Wat denken jullie?

De Q500's gaan zowel heel wat muziek mogen spelen (van Enya over Aphex Twin naar Adele) als front-boxen zijn bij films als dienst doen bij console-games. Het films kijken (en console verhaal) gaat in combinatie met een projector die momenteel op zo'n 4m diameter projecteert, dus er moet wat cinema gevoel in zitten.

Tweede vraag gaat over welke versterker, het eerste wat bij mij op kwam is een Denon AVR-1911 (of 1912, want ik zag dat die ook al beschikbaar is). Gaat daar genoeg kracht achter zitten om daar wat helder en diep geluid uit die floorstanders te krijgen? Voor de duidelijkheid, ik heb het hier dus niet over m'n ruiten er uit te kunnen blazen, maar over kwalitatief geluid eruit te krijgen bij zowel stille als acceptabele volumes. De combinatie Denon/Kef bevalde me wel in de lokale shop, maar dat was geen 1911 en ook geen Q-serie speakers.

En als laatste: iemand een idee over hoeveel goedkoper de Q500 en Q200c is in Duitsland?

ps: als ik ze heb krijgen jullie een foto'tje!

[ Voor 6% gewijzigd door Dred op 21-06-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
Ik heb alleen de Q900, Q700 en IQ90 gehoord.
Tussen de 700 en de 900 zijn de verschillen klein, en de 900 is echt een 'groot beest' die mijns inziens een grote ruimte vraagt.
Ik vond dat de Q700 en de IQ90 heel kort bij elkaar lagen.

Ik vermoed heel sterk dat de Q500 meer dan voldoende is voor een doorsnee woonkamer. Ze zullen in elk geval beter zijn dan bookshelve speakers, en heel wat mensen zijn daar tevreden over.
Samen met een center mag je een behoorlijke kwaliteit verwachten.

Als die versterker onvoldoende vermogen zou hebben, wat wil je dan?
Ik heb mijn IQ90's aan een versterker met 2x50W hangen. Verder dan 35-40% van de schaal ben ik nog niet geraakt, maar tot daar blijft de kwaliteit bijzonder goed, en wordt het geluidsniveau vrijwel onhoudbaar zonder oorstoppen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
oh oh, gisteren voor een redelijk bedrag drie kef speakers bij stassen aangeschafd. Mij werd verteld dat alles op voorraad is, vraag ik vandaag of de betaling is aangekomen, blijkt het 'opeens' niet meer op voorraad te zijn. Hopelijk beland ik niet ook in de 'stassen soap' zoals menig tweaker...

Na het lezen van dit topic heb ik namelijk wel erg zin om er in mijn huis naar te luisteren.. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 12:53
Welke heb je "aangeschaft"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
1x Q400b, 2xQ100, samen met een yamaha RX-V671. Wil ik nog uitbreiden met Q500 of Q700

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-07 17:59
ik ben mij ook aan het orienteren op een setje Q speakers, nu is mijn vraag of je beter voor een set kan gaan met dezelfde speaker groottes:

bijv:

Q500 fronts, Q200c, Q100's (alleen 130mm speakers).

of dat bijvoorbeeld mix and match ook goed gaat met bijv

Q300 fronts (160mm) Q200c, Q100's (130mm).

Een complete 160mm set met bijv Q700's, Q600c en Q300's wordt namelijk wel heel erg duur.

Ik kom af van 2x Kef Caprice II uit 1981 uit mijn hoofd, dus een vooruitgang zal het vast zijn ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 22-06-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
Tommie12 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:58:
Ik heb alleen de Q900, Q700 en IQ90 gehoord.
Tussen de 700 en de 900 zijn de verschillen klein, en de 900 is echt een 'groot beest' die mijns inziens een grote ruimte vraagt.
Ik vond dat de Q700 en de IQ90 heel kort bij elkaar lagen.

Ik vermoed heel sterk dat de Q500 meer dan voldoende is voor een doorsnee woonkamer. Ze zullen in elk geval beter zijn dan bookshelve speakers, en heel wat mensen zijn daar tevreden over.
Samen met een center mag je een behoorlijke kwaliteit verwachten.

Als die versterker onvoldoende vermogen zou hebben, wat wil je dan?
Ik heb mijn IQ90's aan een versterker met 2x50W hangen. Verder dan 35-40% van de schaal ben ik nog niet geraakt, maar tot daar blijft de kwaliteit bijzonder goed, en wordt het geluidsniveau vrijwel onhoudbaar zonder oorstoppen.
Na vrijdag avond en het grootste deel van de zaterdag te luisteren heb ik toch de Kef Q700 genomen. echt 2 uur staan kabeltjes wisselen tussen de 500 en de 700 omdat ik maar bleef twijfelen of de 500 het in zich had voor m'n kamer (nagemeten 40m²) goed te vullen. Het is uiteindelijk in het voordeel van de 700 beslecht, iedere keer dat die boxen aangesloten werden kreeg ik een mooi gevoel er bij (en mocht de versterker een paar standjes lager, bij de 500 serie mocht ie echt goed hoog om daar de nogal grote luisterzaal, welke nog kleiner is dan m'n kamer, goed te vullen).

Ik heb natuurlijk ook andere speakers beluisterd, B&W en zelfs Focals (maar ze hadden enkel de duurdere versies), die focals waren op zich iets beter, maar kosten ook het dubbele, en speelden zeker niet dubbel zo goed. Ik denk dat de serie lichter ongeveer even goed zou gespeeld hebben. Ook nog wat andere speakers die ze daar hadden, weet het merk allemaal niet meer, ook niet zo belangrijk welk naamplaatje er aan hangt.

Over de versterker: tjah, hij moet wel in staat zijn om het geheel goed aan te sturen, wat reserves op voeding enzo... Ik ben met de Denon 1911 gebleven, ik heb ze gehoord op een 2311 op een niveau luider dan wat ik alledaags zou gebruiken en daar waren geen problemen te bespeuren. De verkoper zei een beetje hetzelfde als jij, als je niet de ruiten eruit wil blazen gaat die 1911 het even goed doen.

Ik heb ze overigens besteld bij m'n lokale hifi boer, aan prijzen vergelijkbaar bij stassen, het kon goedkoper (duitsland), maar de service was goed, het is dichtbij, verkopers namen de tijd en waren eerlijk, drongen niet aan dat ik moest een serie hoger nemen, ... dat is ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 16:13

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

@Dred, de Denon 1911 heb je al ? Of ga je nu ook nog een nieuwe receiver kopen om te combineren met je KEF's ? Ook nog naar andere combinaties geluisterd dan alleen naar Denon receivers ? Onkyo, Pioneer en Yamaha hebben in deze klasse ook zeker vergelijkbare producten welke misschien interessant kunnen zijn in combinatie met de KEF Q700's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
Priyantha Bleeker schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:00:
@Dred, de Denon 1911 heb je al ? Of ga je nu ook nog een nieuwe receiver kopen om te combineren met je KEF's ? Ook nog naar andere combinaties geluisterd dan alleen naar Denon receivers ? Onkyo, Pioneer en Yamaha hebben in deze klasse ook zeker vergelijkbare producten welke misschien interessant kunnen zijn in combinatie met de KEF Q700's :)
Ik heb alles nieuw besteld, virgin op het audiofiele gebied. Ik heb geluisterd naar Pioneer en Yamaha (Onkyo hadden ze niet in m'n lokale hifi shop), Yamaha had naar mijn gevoel te veel moeite met de speakers, ze straalden niet dezelfde kracht uit dan dat ze deden met de Pioneer of de Denon. De Pioneer en de Denon deden allebei iets anders met het geluid, wat allebei wel goed was, maar de Denon versie sprak me iets meer aan. De Pioneer zorgde voor wat meer punch had ik het gevoel, terwijl de Denon meer neutraler was. Aangezien de wijde variatie van muziek, en om zowel muziek als film te kunnen spelen vond ik het neutrale karakter beter passen bij mijn gevoel en ook bij mijn setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Je hebt zo te horen in ieder geval een weloverwogen keuze gemaakt!
Gefeliciteerd :) Wat de Yamaha betreft, had je wel een krachtige 'dure" Yamaha ? Of was het een goedkopere set ? Want het lijkt me toch dat een Yamaha uit de hogere klasse geen enkele moeite zou moeten hebben met de KEF Q500's en Q700's ? Al moet ik wel zeggen toen ik ze ging beluisteren dat ik ook zeer duidelijk verschil kon horen tussen een 'goedkope' Pioneer en een 'dure' Pioneer, respectievelijk de VSX-920 en de SC-LX83 en het verschil was toch behoorlijk. Vooral qua 'controle' over het geluid op een een of andere manier was het behoorlijk significant. Net als dat ik een Marantz te 'warm' vond klinken :)

Maar klinkt als een super coole set Dred! Heel veel plezier met het installeren zometeen en lekker luisteren :D

Waarschijnlijk heb ik komende week zowel de Q900's als Q700's hier dus kan ze dan ook meteen mooi met elkaar vergelijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
Ik hoop inderdaad een goeie keuze gemaakt te hebben met dit setje :-) Ik heb op zich redelijk rap een keuze gemaakt, als ik hoor dat er anderen zijn die weken aan een stuk winkels aflopen om alle speakers uren aan een stuk te aanhoren. Alleen spijtig dat ik een paar weken ga moeten wachten op alles, de KEF's zouden binnen een week beschikbaar zijn, maar voor de Denon kon het een paar weken duren.

Verder, wat de receivers betreft waren ze allemaal in dezelfde prijsklasse (~550€) dus niet de dure modellen. Het was voor de Pioneer idd iets in de VSX reeks, ik ben (zoals eerder al gezegd) nogal een beginneling in de audiofiele wereld, dus het horen of een versterker al dan niet goede controle heeft over een speaker kon ik niet opmaken. Zijn er bepaalde karakteristieken waar je kan op letten?

Ik ben eigenlijk van plan om binnen enkele jaren een betere receiver te halen. Een marantz pearl lite zou leuk zijn om de Q700's aan te sturen icm een leuke receiver. Maar dat laat m'n portefeuille niet toe, en m'n buren zijn net zo blij dat ik nu even een wat lichtere receiver heb. Ook staat de ontwikkeling niet stil, binnen een paar jaar zijn alle features (buiten het versterken) van m'n 1911 weer helemaal outdated. 1080p is de divx van het 4k HD tijdperk die er aan komt.

Allesinds genoeg euro'tjes opgedaan dit weekend, tv-meubel gaan halen, speakerset besteld, nieuwe gordijnen besteld (degene die er nu hangen verduisteren niet genoeg voor m'n projector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon156
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 16:51
Ik heb thuis nog een set Kef Q70 staan uit begin jaren '90.
Nu staat er een setje B&W DM302's te spelen op mijn Panasonic XR700 receiver en ik moet zeggen dat dat niet tegenvalt, heeft iemand een idee of de Kef's een beetje uit de verf zouden komen op de Panasonic?
Vroeger speelden ze op een Denon PMA1500R, maar die versterker is de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jon156 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:59:
Ik heb thuis nog een set Kef Q70 staan uit begin jaren '90.
Nu staat er een setje B&W DM302's te spelen op mijn Panasonic XR700 receiver en ik moet zeggen dat dat niet tegenvalt, heeft iemand een idee of de Kef's een beetje uit de verf zouden komen op de Panasonic?
Vroeger speelden ze op een Denon PMA1500R, maar die versterker is de deur uit.
Proberen hé.

Ik blijf bij de indruk dat de speakers toch 90% van de geluidsbeleving uitmaken. Dus als die vroeger goed waren, waarom zouden ze vandaag dan slecht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon156
  • Laatst online: 07-07 16:51
Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 17:08:
[...]

Proberen hé.

Ik blijf bij de indruk dat de speakers toch 90% van de geluidsbeleving uitmaken. Dus als die vroeger goed waren, waarom zouden ze vandaag dan slecht zijn?
Ja dat wil ik nog steeds doen, maar ze staan niet in het zelfde huis, dus het is eerst ff sjouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Zoals ik afgelopen Zaterdag al zei, ik zou deze week 2x KEF Q900 en 2x KEF Q700 binnen krijgen ;) En dat is vandaag gebeurd *O*

Ze moeten nu nog inspelen uiteraard, maar het is nu al een grote verbetering :) héérlijk, net eventjes David Bowie - Space Oddity, geluisterd en dat klinkt toch wel extreem lekker :)

Hieronder wat foto's ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/KEFs/28-6-2011/IMGP1224_600px.JPG
1

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/KEFs/28-6-2011/IMGP1229_600px.JPG
2

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/KEFs/28-6-2011/IMGP1236_600px.JPG
3

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/KEFs/28-6-2011/IMGP1237_600px.JPG
4

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/KEFs/28-6-2011/IMGP1241_600px.JPG
5

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/KEFs/28-6-2011/IMGP1242_600px.JPG
6

Wat vind zie je allemaal op de foto's:

- TV: Panasonic TX-P50VT30E
- Blu-Ray: Panasonic DMP-BDT 310
- Receiver: Pioneer SX-6000(vintage >:) stereo receiver)
- Speakers: 2x KEF Q900 + 2x KEF Q700

Wat zie je niet maar is er wel :P :
- Playstation 2

Sorry voor de witbalans van de foto's ;) Maar de foto's zijn direct uit de camera en had even geen zin/tijd om ze door photoshop te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
hm, als ik zo naar jou kamer kijk is het oppervlakte bijna hetzelfde. Zelf heb ik Q100 voor achter gekocht met een Q400b sub en wil ik dit nog uitbreiden met Q700 of Q900 en center speaker. Was bang dat het anders veel teveel 'lawaai' oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 23:13:
Zoals ik afgelopen Zaterdag al zei, ik zou deze week 2x KEF Q900 en 2x KEF Q700 binnen krijgen ;) En dat is vandaag gebeurd *O*

Wat vind zie je allemaal op de foto's:

- TV: Panasonic TX-P50VT30E
- Blu-Ray: Panasonic DMP-BDT 310
- Receiver: Pioneer SX-6000(vintage >:) stereo receiver)
- Speakers: 2x KEF Q900 + 2x KEF Q700

Wat zie je niet maar is er wel :P :
- Playstation 2

Sorry voor de witbalans van de foto's ;) Maar de foto's zijn direct uit de camera en had even geen zin/tijd om ze door photoshop te halen ;)
Mooie set speakers!
Volgt er nog een nieuwe receiver, om dit lekkers allemaal in surround aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Tommie12 schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:08:
[...]

Mooie set speakers!
Volgt er nog een nieuwe receiver, om dit lekkers allemaal in surround aan te sturen?
Jups ;) Een nieuwe receiver zit eraan te komen, de nieuwe Pioneer SC-LX85 zal het waarschijnlijk gaan worden, nog eventjes wachten totdat die uitkomt en dan de eerste reviews en even luisteren(of kopen en luisteren en terug brengen als het niet bevalt ;)) en dan dus genieten geblazen in combinatie met me Panasonic TV en de KEF's.
Uiteindelijk in de toekomst wil ik de KEF Q600c erbij als center en de Q800d's als surounds, maar dat is toekomstmuziek :)

Maar het gebruiken van de oude Pioneer SX-6000 is heel bewust gegaan ;) ik heb de speakers óók beluisterd met mijn oude receiver voordat ik de speakers kocht én op de SC-LX83(voorganger van SC-LX85 welke in September komt). En het klinkt niet verkeerd >:) Moet nu alleen nog inspelen.
Dus nu staat me tv aan op een muziekzender(VH oid ?) en me receiver aan op een normaal luister niveau en ben nu lekker aan het werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 17:08
Ik ben zo alles bij alkaar aan het zoeken wat ik straks ga kopen, aangezien ik binnenkort eindelijk het ouderlijk huis ( :P ) ga verlaten/

Samsung 46D8000
Pioneer VSX-921

2x Q700 front
1x Q400b sub
1x Q600c center

Maar nu weet ik niet wat ik het beste kan gaan doen wat betreft de achterspeakers. Ik zit aan de Q300 te denken maar ik zie ook dat van KEF de Q800ds is. Wat zouden jullie adviseren tussen deze twee als achterspeakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De Q800ds zijn eigenlijk suround speakers :)
De Q100's en Q300's zouden mooie achterspeakers zijn.
En of de Q400b sub voldoende gaat toevoegen aan de Q700's ? Durf het niet te zeggen, de Q700's produceren al van zichzelf een behoorlijk mooi en diep laag. In combinatie met alleen de boekenplank speakers zou de sub ongetwijfeld een mooie aanvulling zijn. Als je ze wilt combineren met de Q700 fronts misschien ook eens kijken naar andere subs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07 17:08
Waar ik voornamelijk de set voor zal gebruiken is gaming op consoles en bluray films. Maar dan kan ik dus beter de Q300 pakket voor de achter kanalen?

Wat betreft de sub heb ik de Q400b gekozen omdat ik toch alles wel van de zelfde serie wil hebben, maar ik kan natuurlijk wel de sub nog even niet kopen en eerst kijken hoe de Q700 het doen zonder de sub :)

Heb iig wel net een offerte aanvraag gedaan bij Stassenhifi met de subwoofer en de Q300 speakers en gelijk de Pioneer VSX-921.

Overigens, zou de VSX-921 goed genoeg zijn in combinatie met deze speakers of zou ik beter een type hoger kunnen pakken?

[ Voor 26% gewijzigd door Ijsklont op 29-06-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Jups :) De Q300's zijn zeker geschikt als achterspeakers ja, ik zou wel ook nog even naar de Q100's kijken, ik vond die zelf persoonlijk erg mooi en ruimtelijk klinken.

Ik zou sowieso de sub later kopen ja, eerst eens kijken hoe het al bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ijsklont schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:03:
Heb iig wel net een offerte aanvraag gedaan bij Stassenhifi met de subwoofer en de Q300 speakers en gelijk de Pioneer VSX-921.

Overigens, zou de VSX-921 goed genoeg zijn in combinatie met deze speakers of zou ik beter een type hoger kunnen pakken?
Dat is puur afhankelijk van je budget natuurlijk :)
Maar ik heb de VSX-921 nog niet gehoord, en die zou echt een significante verbetering moeten zijn ten opzichte van de oude VSX-920 aangezien de voeding fors sterker is.
Ik heb zelf de oude VSX-920 geluisterd en ook de VSX-LX53 en de SC-LX83, met de VSX-LX53(de VSX-2020 is technisch gelijk!) klonk wat mij betreft beter met de Q900's iig(de Q700 niet gehoord totdat ik ze nu net thuis heb ;)) er was op een of andere manier meer controle over het geluid en het klonk allemaal net wat krachtiger.
Maar de SC-LX83 was dáárboven weer een grote verbetering ;)

Maar ik zou echt gewoon gaan luisteren ;) Lekker luisteren naar de Q700's en de Q100's en Q300's in combinatie met de VSX-921 misschien ook de VSX-2021 als die er al is. Afhankelijk van je budget misschien dat je kan kijken naar een SC-LX73 die nu afgeprijst de deur uit moeten gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ijsklont schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:03:
Pas op met stassen en hou rekening met lange levertijden. Ik wacht ook al enige tijd op mijn speaker set terwijl dit allemaal op voorraad zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Uhu ;) Ik zou toch echt ook even bij andere winkels kijken.
Ik heb mijn KEF's bij www.abetterprice.nl vandaan, opgehaald in Amstelveen :) Prijzen staan niet op de site, maar ik heb hele nette prijzen gekregen iig van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:09:
[...]

Dat is puur afhankelijk van je budget natuurlijk :)
Maar ik heb de VSX-921 nog niet gehoord, en die zou echt een significante verbetering moeten zijn ten opzichte van de oude VSX-920 aangezien de voeding fors sterker is.
Ik heb zelf de oude VSX-920 geluisterd en ook de VSX-LX53 en de SC-LX83, met de VSX-LX53(de VSX-2020 is technisch gelijk!) klonk wat mij betreft beter met de Q900's iig(de Q700 niet gehoord totdat ik ze nu net thuis heb ;)) er was op een of andere manier meer controle over het geluid en het klonk allemaal net wat krachtiger.
Maar de SC-LX83 was dáárboven weer een grote verbetering ;)

Maar ik zou echt gewoon gaan luisteren ;) Lekker luisteren naar de Q700's en de Q100's en Q300's in combinatie met de VSX-921 misschien ook de VSX-2021 als die er al is. Afhankelijk van je budget misschien dat je kan kijken naar een SC-LX73 die nu afgeprijst de deur uit moeten gaan ;)
Ik zit zelf ook heel erg te twijfelen over een receiver.
De verkoper waar ik gaan luisteren ben was erg te spreken over de 1021 en 2021 van Pioneer.
Als jij schrijft dat de LX83 beter was dan de 920, hoe omschrijf je dit dan?

Sorry om dit hier te posten, maar ik ga die ook met KEF speakers gebruiken en zoek tips om te weten wat ik wil gaan beluisteren. Alles testen is nogal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik omschrijf het toch echt voornamelijk dat de SC-LX83(de SC-LX73 zal dat net zo goed doen overigens) de speakers domweg beter aanstuurden, dat hoorde je doordat er meer dynamiek, meer kracht en het stereo geluid qua plaatsing van het geluid was significant beter(mag ook wel voor het geld ;)). En op een of andere manier klonk het alsof de receiver meer 'controle' had over het geluid, is hel moeilijk in woorden uit te leggen, maar het was duidelijk hoorbaar. Maargoed niet iedereen hoort dat natuurlijk, je moet er een goed gehoor voor hebben én het ook nog eens echt belangrijk vinden ;)

Maar als ik jouw was, zou ik toch echt een aantal gaan beluisteren, gewoon eens de VSX-921 vergelijken met een VSX-2021 en een SC-LX73/83 of zelfs als de SC-LX75/85 uitkomst in September die proberen.
Ik ga zelfs waarschijnlijk voor de laatste als die qua geluidskwaliteit net zo goed of beter zijn als de 'oude' SC-LX83 :)

[ Voor 19% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 29-06-2011 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn twijfel zit vooral tussen de 1021 en de 2021. Van net binnen budget tot er wel even over.

Als er andere merken zijn die hier even goed of beter presteren lees ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik zou iig zeker de Pioneer VSX-1021 én de VSX-2021 gaan beluisteren ja :)
Je zou nog kunnen kijken naar een Onkyo nr609 of nr709 bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Hebben jullie nooit aan een Denon receiver gedacht?

Dat is een veelgebruikte combo met KEF en is over het algemeen toch een klasse beter dan Pioneer. Ik heb zelf een Denon DRA-1000 in gebruik bij mijn Q7 speakers en dat klinkt als een klok.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 29-06-2011 12:20 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpressore
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 15:18
R420R schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:19:
Hebben jullie nooit aan een Denon receiver gedacht?

Dat is een veelgebruikte combo met KEF en is over het algemeen toch een klasse beter dan Pioneer. Ik heb zelf een Denon DRA-1000 in gebruik bij mijn Q7 speakers en dat klinkt als een klok.
Klopt. Ik heb een Denon AVR-1911 in combinatie met 2x IQ70 als front, 2x IQ10 achteraan, en de IQ60C. De Denon stuurt dit alles mooi aan. Of die dit echter beter doet dan de Pioneer weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Jups zeer zeker R420R :) Ik heb zeker aan Denon gedacht, ik heb naar de Denon 4311 gekeken ipv een Pioneer SC-LX83, maar mijn keuze viel toch op de Pioneer. Ik vond het gewoon een prettigere combinatie ;) Niet dat de Denon 4311 'minder' is ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 17:19
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:23:
Ik ga zelfs waarschijnlijk voor de laatste als die qua geluidskwaliteit net zo goed of beter zijn als de 'oude' SC-LX83 :)
De LX85 zal precies eender klinken aan de LX83. Die eender klinkt aan de LX82. Verschil tussen versterkers die gewoon in hun "normale" gebied aan het werk zijn is nul. Onmogelijk dat je verschil zal horen. Hoor je wel verschil doet de versterker aan kleuring/DSP meuk. Een dubbelblinde test zal dit gewoon uitwijzen. Verschil horen tussen een 4311/LX85/whatever gaat je niet lukken. Wel als je weet wélke aan het werk is. Blind niet.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

De SC-LX85 heeft niet de ICEpower amplifiers :) En zal dus toch een andere aansturing hebben.
En toch kan je echt wel verschil horen tussen verschillende merken receivers.
Want bij het luisteren is er domweg een verschil te horen tussen een Marantz, Arcam of Pioneer bijvoorbeeld, je hoort het toch wel degelijk :)
Niet iedereen hoort het even duidelijk natuurlijk, het is ook maar niet hoe erge mierenneuker je bent ;) En hoe je oren er aan toe zijn uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 17:19
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:48:
Want bij het luisteren is er domweg een verschil te horen tussen een Marantz, Arcam of Pioneer bijvoorbeeld, je hoort het toch wel degelijk :)
Nee, dat denk je.
Niet iedereen hoort het even duidelijk natuurlijk, het is ook maar niet hoe erge mierenneuker je bent ;) En hoe je oren er aan toe zijn uiteraard :P
Blind hoor je dat niet. En zo ja zou ik graag een paar ABX-tests willen zien waar dat dat bewezen is. Andersom is dat geen probleem, dat mensen géén verschil horen. Let wel, op normaal volume en zo. Als je 120dB wilt persen uit lastige luidsprekers zal een zwaardere versterker heus wel anders klinken omdat deze minder moeite hoeft te doen. Op een normaal volume hoort niemand enig verschil. Tenzij de versterkers het geluid kleuren.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zo, morgen worden de speakers geleverd! :D
Ben zeer benieuwd hoe KEF in mijn huiskamer klinkt! :)

Hoeveel meter kabel is overigens geoorloofd om vast te maken aan 1 speaker?
Ik heb berekend dat ik ongeveer 15~20 meter nodig ga hebben voordat ik van de versterker naar de Q100 ga. Het is 2.5mm2 draad, solid core.

[ Voor 52% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik zou het gewoon lekker uitproberen :)
Je hebt Q100's bestelt ? Of ook nog meer ? een hele set oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Laatst online: 00:05
LED-Maniak schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 18:51:
Zo, morgen worden de speakers geleverd! :D
Ben zeer benieuwd hoe KEF in mijn huiskamer klinkt! :)

Hoeveel meter kabel is overigens geoorloofd om vast te maken aan 1 speaker?
Ik heb berekend dat ik ongeveer 15~20 meter nodig ga hebben voordat ik van de versterker naar de Q100 ga. Het is 2.5mm2 draad, solid core.
Mag ik vragen wat je voor de Q100 hebt betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 22:33:
Ik zou het gewoon lekker uitproberen :)
Je hebt Q100's bestelt ? Of ook nog meer ? een hele set oid ?
Ik heb 2x Q100 en een Q400b. Wil ik als dit er staat verder uitbreiden maar daar was ik nog niet precies uit.
RuudBurger schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 23:20:
[...]

Mag ik vragen wat je voor de Q100 hebt betaald?
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Heb een combinatieprijs gekregen van versterker(RX-V671), Q400b, 2xQ100, subwoofer kabel en 50 meter 2.5mm2 kabel.

In totaal ben ik 1425 euro ervoor kwijt. Dus rond de 375 euro korting vergeleken de normale prijs als je het los zou kopen.

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kleine update: Ze zijn binnen!!!
En mijn god, wat een helder geluid. Ik heb een verre van ideale opstelling zonder grote speakers waarbij de linker speaker op 2 meter van mijn linker oor staat, de rechter speaker op 0.5 meter, de woofer linksvoor op 3 meter. Nadat de versterker zich automatisch heeft afgesteld op de locatie van de persoon door middel van de bijgeleverde microfoon, kan ik onmogelijk nog vertellen waar het geluid vandaan komt. Het lijkt in je hoofd te gebeuren. Onvoorstelbaar zeg! :)

Vraag ik mij ondertussen wel af hoe het zou klinken als er ook nog frontspeakers staan :P

[edit]
De versterker heeft de afstand uitgerekend. 3.9 meter voor de sub, 2.15 voor de linker speaker en 0.8 voor de rechter speaker.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 01-07-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Ik heb nu een 5.0 opstelling, 2x Q300, 2x Q100 en een Q200c. Aan een Yamaha RX-V667 gekoppeld.
Klinkt erg lekker en heb even wat getest en mis de subwoofer totaal niet. Bas is meer dan voldoende. In vergelijking met mijn z5500 (waar de bas op minst mogelijke stond) komt hij er ruim bovenuit.
Enige poort die ik op de Yamaha is aangesloten is s/pdif, welke naar een Zotac XBMC kastje gaat.

Zonder teveel rare "audiofiele" termen te gebruiken, verschil tussen z5500 en deze opstelling is erg groot (mag ook wel voor dat geld). Het verschil tussen de gitaar horen, en de gitaar horen + de vingers over de snaren horen glijden. Beter dan dat kan ik het niet omschrijven :P

De speakers zelf zijn natuurlijk ook echt super mooi (groot gedeelte van mijn keuze). Q200c is echt zwaar trouwens.

Nu nog alles instellen en "tunen", zal er dus niet slechter op worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:34

FeaR

In GoT we trust

RuudBurger schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:54:
Ik heb nu een 5.0 opstelling, 2x Q300, 2x Q100 en een Q200c. Aan een Yamaha RX-V667 gekoppeld.
Klinkt erg lekker en heb even wat getest en mis de subwoofer totaal niet.
Bij muziek heb je aan speakers die tot een Hz of 40 gaan meer dan voldoende. Zeg dat de specificaties wat grof genomen zijn door er wat Hz bij op te tellen en voor muziek zit je nog steeds veilig. Muziek gaat immers zo laag niet als het in een film kan gebeuren. In andere woorden, muziek welke naar de 10 - 20 Hz dipt zoals sommige filmscène "zie" je niet veel. Met films kan een goede subwoofer dan wel weer een aanvulling zijn. Zeker omdat je met dergelijke speakers de subwoofer echt als subwoofer kan gebruiken door alleen de laagste tonen weer te geven. Bij zo'n Z-5500 is de subwoofer ook een semi-woofer omdat deze al hoger inspringt doordat de satellieten geen mid-laag weer kunnen geven. Dat is ook de reden dat zo'n Z-5500 meestal al flink bonkt. Grote kans dat zo'n subwoofer ruim over de 100 Hz al opppakt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
Heb ook met de films getest natuurlijk, Dark Knight, Inception, Avatar. Doen het allemaal erg goed zonder sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En toch zal een goede subwoofer altijd een aanvulling zijn. Alleen zijn subwoofers die echt veel lager gaan dan de 40 Hz redelijk aan de prijs. Het is maar net of je die prijs het waard vind voor die 20 - 30 Hz extra in het laag. Want een subwoofer kopen die maar tot de 30 Hz gaat is in dit geval (als de specificaties wat kloppen) gewoon zonde. Ik dacht ook altijd dat ik geen subwoofer nodig had, maar nu heb ik er eentje gekocht en ik wil echt niet meer zonder. Weet zelf ook niet of ik er meer op vooruit ben gegaan door van Magnat naar Focal speakers te gaan of om die subwoofer bij de Focals te voegen. Zo veel impact en toegevoegde waarde heeft die Velodyne gemaakt in mijn HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385577

Sinds een maand ben ik in het bezit van 2 Rogers monitors met KEF units, B139, B110, SEAS H0414 voor het hoog, het mid hoog weet ik nog niet precies welk type dat is maar het merk Audax. Wel zit er het originele KEF filter print in.
Ik ben nog nieuw in het HiFi gebeuren eigenlijk ( zit meer in de PA ) heb deze set via via voor 200,- gekregen.

Ik vroeg me af of er hier nog meer mensen zijn die dezelfde of soortgelijke speakers hebben en welke versterker ze gebruiken? Nu heb ik ze aan een Akai ( 2 x 30 W ) waar ik zelf de voeding etc van heb aangepast om er wat meer uit te halen. Ze staan nu op mn kamer van 4 bij 4 en ik vind dat ik bij films geen sub nodig heb. Wel ben ik van plan om deze units straks in mn woonkamer te zetten.

Toen ik was gaan luisteren stond ik behoorlijk "stunned" van de geluidskwaliteit van deze speakers.
( sony was mn voorganger :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374197

RuudBurger
Zouw u mischien een paar foto kunnen plaatsen ben wel heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
U vraagt wij draaien (overbelichte foto's)

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6122/5918003663_34a4974d65_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6016/5918004953_80e6651f3a_z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6002/5918006165_fa01fe136e_z.jpg

Yamaha RX-V667:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6125/5918007563_0a2c210094_z.jpg

Achter:
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6018/5918568418_b064dc554d_z.jpg

Meer foto's: http://www.flickr.com/pho...72157627028238933/detail/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Vandaag een paar nieuwe fototjes gemaakt van de Q900's en de Q700's :P
Ze beginnen ook steeds beter te bevallen :D Het geluid blijft me verbazen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/Inrichting/10-07-2011/600px/IMGP1369.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/Inrichting/10-07-2011/600px/IMGP1371.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/Inrichting/10-07-2011/600px/IMGP1372.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/Inrichting/10-07-2011/600px/IMGP1378.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotos/Inrichting/10-07-2011/600px/IMGP1380.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357832

Hallo!

Ik heb een paar KEF iQ3 gekocht via ebay maar ben niet tevreden met het geluid. ik vraag mij af of het geluid dat eruit komt ook zo hoort. Hoe kom ik daarachter?

Ik weet dat het een domme zet is geweest om speakers zonder ze zelf beluisterd te hebben te kopen. Maar ik zocht echt een paar HIFI speakers. En aangezien ze nergens meer stonden opgesteld, en de veiling gauw was afgelopen. Heb ik toch de gok genomen a/d hand van vele goede reviews op internet.

De iQ3 zou een "een groots geluid" hebben. En ook het laag zou ietwat missen waarbij het midden en hoog zijn sterkste kant was. Nederlandse en engelse reviews waren het erover eens. Dit was echter wat ik zocht.

Mijn ervairng is nu omgekeerd. Het laag is goed en ietwat wollig (anders dan mijn budget studio monitors, de Yamaha HS80). Het midden klinkt toch ietsjes doffig. En het hoog klinkt alsof er een doek voor hangt. Ook met de kapjes eraf klinken de speakers zo. Ze zien er wel heel keurig uit. Maar aan het geluid kan ik maar niet wennen.

Hoe kan ik erachter komen of het geluid dat uit deze speakers komt ook klopt? Ik heb geen auto om het even bij een dealer langs te brengen.

Het gaat om dezen:

Afbeeldingslocatie: http://ii.alatest.com/product/600x400/3/b/3b3acb966013df4ed52e8bc8211478b3.jpg

8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 357832 op 19-07-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Weet je hoe oud de speakers zijn ?
Zijn ze tweedehands of nieuw ? Als ze nieuw zijn, speel ze dan eerst nog in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 19:08
Grote kans dat het met de plaatsing van doen heeft. Dit zijn niet echt speakers die je op je bureau zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RexP schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:38:
Grote kans dat het met de plaatsing van doen heeft. Dit zijn niet echt speakers die je op je bureau zet.
Inderdaad, plaatsing is erg belangrijk. Heb je ook een degelijke versterker er aan te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37
RexP schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:38:
Ik gebruik ze ook in combinatie met mijn pc. Vind dat ze erg goed geluid geven. Heb ze niet op m'n bureau staan, maar elk op een kastje wat naast m'n bureau staat. Dus als ik recht achter m'n pc zit, dan staan de speakers op ongeveer 1.2m van me af.

Plaatsing kan wel degelijk heel belangrijk zijn. Het verschil in de lage tonen kun je al horen als je met t hoofd een halve meter verplaatst.

Als je de speakers elk op de hoek van je bureau zet en deze naar je toe draait zal t niet lekker klinken. Het klinkt het mooist als de speakers een meter of 2.5 uit elkaar staan en op een meter of 3 van je af, globaal genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 30-06 22:37

Shapeshifter

Get it over with

Ik heb hier nog 2 keer een KEF Cresta 30 staan die ik inmiddels bijna 6 jaar heb. Echter ga ik binnenkort weer op kamers en blijven deze bij mijn vrouw staan. Ik had bijna een Logitech setje gekocht toen ik me realiseerde dat ik ook 2 bookshelves kan kopen zodat ik over een jaar, wanneer ik weer thuis ga wonen, een 4.0 set heb (en mijn oren niet hoeven te bloeden een jaar lang). Eventueel kan ik dan ook de fronts vervangen en een center kopen (subwoofer ook wellicht).

Aangezien ik tevreden was met mijn KEFs ben ik begonnen te kijken naar speakers van dit merk. Ik vind de classic Q series opzich wel mooi, maar ik begrijp dat deze niet meer gemaakt worden, waardoor het misschien lastig wordt om de fronts te vervangen over een jaar. De XQ series lijken daar dan nog het meest op (wat meer afgeronde vormen), maar die zijn eigenlijk net iets te duur (bookshelves van 400 - 650 euro :X ). Een mooi compromis zou dan de nieuwe Q series zijn (bookshelves van 250 - 300 euro is wel haalbaar), die ik opzich niet lelijk vind (iets minder mooi dan de XQ, maar dat is de definitie van een compromis).

Volgens WhatHiFi presteren de Q300 prima, maar blijven de Q700 achter. Als ik dan kijk in dezelfde prijsklasse vind ik de B&W 685 die goed beoordeeld wordt en de B&W 684 die eveneens goed beoordeeld wordt (echter vind ik deze wel iets minder mooi dan de KEFs). Verder lijkt de Monitor Audio Silver RX serie (bijv. RX1 i.c.m. RX6) het ook goed te doen evenals de Mission MX serie (bijv. MX1 i.c.m. MX5).

Ik moet nog even een winkel zien te vinden waar ik kan luisteren naar de KEFs (en bij voorkeur ook de B&W / Monitor Audio / Missions), maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Overigens moet ik dan ook een nieuwe receiver aanschaffen. Ik las dat de Denon het goed doet met KEF en dat er veel Pioneer gebruikt wordt (en een enkele Onkyo), dus dat zal ik meenemen in mijn luistertest...

[ Voor 11% gewijzigd door Shapeshifter op 20-07-2011 18:14 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
Zowel oude Q, iQx als iQx0 worden nog veel tweedehands aangeboden. Dat zal over een jaar niet veel anders zijn. Kijk maar naar de nog oudere series, die vind je ook veel op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 20:27
Anoniem: 357832 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 17:22:
Hallo!

Ik heb een paar KEF iQ3 gekocht via ebay maar ben niet tevreden ....
Om welke kleur gaat het?
De afgebeelde kleur of een andere, niet dat dat van toepassing is op het geluid maar had als het in de kleur walnoot is anders wel interesse O-) :+

Ik zoek nog de iQ10 of wellicht de iQ30 in die kleur.....

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 20-07-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 18:54:
Weet je hoe oud de speakers zijn ?
Zijn ze tweedehands of nieuw ? Als ze nieuw zijn, speel ze dan eerst nog in :)
Bedankt voor de reacties mede tweakheads!

De luidsprekers zijn tweedehands (eind 2009 zie ik op de bon) maar zien er uitstekend uit. Heb ze nog grondig geinspecteerd voordat ik ze in gebruik nam. Niks opengeschroefd natuurlijk. Ze ruiken ook nog erg nieuw trouwens (die houtgeur, oeh.)

Kan het te maken hebben dat ik er een standaard sony versterker op heb aangesloten?
Sony TAFE-330
Afbeeldingslocatie: http://213.198.120.103/shop2/audioampix/sony_tafe330r.jpg

En wat plaatsing betreft: ze staan 1.7M van mij vandaan in een driehoek zeg maar. Op stands van 70cm en zitten zo'n 15 cm onder oorhoogte. Maar ook als ik mijzelf tot speakerhoogte verlaag scheelt het maar ietsjes.

Kunnen eigenaren van de KEF iQ3/1/5/7/9 alsjeblieft het geluid beschrijven. Wellicht komt het overeen met mjin bevindingen. Ik hoop van wel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvdW schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 23:24:
[...]

Om welke kleur gaat het?
De afgebeelde kleur of een andere, niet dat dat van toepassing is op het geluid maar had als het in de kleur walnoot is anders wel interesse O-) :+

Hai. Het is precies de kleurstelling als op dat plaatje dat ik geporst had. De een noemt het ahorn de ander weer iets anders. ik weet eigenlijk niet hoe je het noemt }:O Maar die kleur dus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
Anoniem: 357832 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 07:50:
[...]
Kunnen eigenaren van de KEF iQ3/1/5/7/9 alsjeblieft het geluid beschrijven. Wellicht komt het overeen met mjin bevindingen. Ik hoop van wel eigenlijk.
Je vond het laag wat wollig, het midden wat dof, en het hoog alsof er een doek voor hangt?

Ik heb zelf de iQ3 (en Q7, maar dat is een heel andere speaker, niet te vergelijken). Het laag is inderdaad wat wollig, of rommelig. Dat komt door het basreflex poortje. Dat ben je waarschijnlijk niet gewend. Het midden wat dof, en hoog niet zo sprankelend? Ik denk dat dat eerder komt doordat je een Japanse speaker gewend bent. Kef is Engels en heeft een heel andere klank.

Daarnaast kunnen we van hieruit niet zien of je je speakers goed hebt aangesloten (staan ze niet uit fase?). Het is mogelijk dat de tweatertjes defect zijn. Gooi er eens wat testtonen op de hogere frequenties doorheen.

Check ook even de interne aansluitingen bij de conussen; deze zitten niet al te stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
RexP schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:49:
[...]

Je vond het laag wat wollig, het midden wat dof, en het hoog alsof er een doek voor hangt?

Ik heb zelf de iQ3 (en Q7, maar dat is een heel andere speaker, niet te vergelijken). Het laag is inderdaad wat wollig, of rommelig. Dat komt door het basreflex poortje. Dat ben je waarschijnlijk niet gewend. Het midden wat dof, en hoog niet zo sprankelend? Ik denk dat dat eerder komt doordat je een Japanse speaker gewend bent. Kef is Engels en heeft een heel andere klank.

Daarnaast kunnen we van hieruit niet zien of je je speakers goed hebt aangesloten (staan ze niet uit fase?). Het is mogelijk dat de tweatertjes defect zijn. Gooi er eens wat testtonen op de hogere frequenties doorheen.

Check ook even de interne aansluitingen bij de conussen; deze zitten niet al te stevig.
Ik ben er zelf heel tevreden over (iQ3). Gebruik ze nu als fronts in een 5.1 opstelling bij de mac. Luister dus heel vaak in stereo naar de muziek als ik achter mijn mac aan het werk ben. Tijd lang gespeeld zonder sub (en bass op +2) en was daar heel tevreden over. Wollig? Ik vind t meer warm, wellicht komt door de combi met Marantz (sr6001). Nu speelt een sub mee via de low-level input, op laag volume zeker een aangename toevoeging. Op hardere volumes voor mij niet nodig, maar ik speel bijna niet hard.

Heb laatst ook de iQ1 gekocht (in opdracht van), maar deze geven toch heel een ander geluid dan de iQ3. Veel minder bass, maar ook het mid/hoog klinkt toch wat doffer. Heb er wel een uurtje of 2 naar geluisterd in stereo en kon toen wel wennen aan het geluid.

Weet niet of er veel verschil is tussen de iQ3 en de iQ30. Mijn gevoel zegt dat er qua tweeter niet veel veranderd, maar dat de basspeakers wel anders zijn. Dus dat je die verschillen pas gaat merken bij de vloerstaanders. Speel ook met een iQ60c (geen iQ6c) als center en dat klinkt bij films stukken beter dan de bijvoorbeeld de center bij de kef eitjes (zowel 2001 serie of de 3001 SE serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
De tweeter is het verschil tussen de iQ3 en de iQ30. De iQ30 heeft dat mandarijntje, de Tangerine waveguide. De rest van de Uni-Q driver is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik ben vandaag wezen luisteren bij Hobo HiFi in Amersfoort, mooie zaak met professioneel en behulpzaam personeel. Ik heb een aantal staanders en een aantal bookshelves met elkaar vergeleken, maar ze hadden helaas niet de nieuwe Q serie staan (ze verkopen sowieso al een tijd geen KEF meer zo bleek).

Voor de volledigheid, als staanders heb ik geluisterd naar de Dali Ikon 5 Mk2, de B&W 684, de Monitor Audio Silver RX6 en de Focal Chorus 716V. De Dali's klonken hoe ze eruit zagen, enigszins nietig en klein. De B&W 684 waren mij wat te wollig (maar verder wel een erg volledig geluidsbeeld). Ik vond de Monitor Audio's en de Focals best wel dicht bij elkaar liggen, maar de Focals vond ik toch iets helderder en neutraler klinken (wat ik persoonlijk wel kan waarderen) en ook wat voller ten opzichte van de Monitor Audio's (deze vielen een klein beetje op de achtergrond).

Als bookshelves heb ik geluisterd naar de B&W 686, de Monitor Audio RX1, de Focal Chorus 705V en de Focal Chorus 706V. De B&W's vielen eigenlijk heel erg op de achtergrond en vond ik totaal niet overtuigend klinken. De Monitor Audio's daarentegen klonken juist erg vol en compleet. De Focals konden mij maar moeilijk overtuigen. De 705V klonk een beetje schel en afwezig en ook de 706V had een hint van blikkerigheid.

Ik ben daarna nog even langs Best Home Cinema gelopen, maar hier hadden ze alleen Klipsch en Quadral speakers staan, hier heb ik verder niet naar geluisterd. Nog even gezocht naar Radio Roelandschap, maar dat bleek te zijn overgenomen door / overgegaan in Best Home Cinema.

Op de terugweg kwam ik over Utrecht, dus ben ik nog even langs HiFi Studio Wilbert gewipt. Helaas hadden zij voornamelijk B&W staan, waar ik dus niet echt in geinteresseerd ben. Vroeger zaten er nog wat meer zaken, maar die zijn allemaal weg nu (Staffhorst, Audio Design) en Steenweg heeft niet echt een uitgebreid assortiment speakers staan (handelen meer in televisies).

Op weg naar de bus kwam ik langs de MediaMarkt en onder het mom: "niet geschoten is altijd mis", toch maar even naar binnen gegaan en zij hadden de nieuwe Q serie gewoon staan. Heb kort geluisterd naar de Q300 en de Q700. De Q300 klonken op het eerste gehoor wel goed, maar bij de Q700 miste ik toch een beetje het laag. Ik weet niet zeker of dit komt omdat ik ergens gelezen had dat deze speaker niet zo goed was in het laag en het hielp ook niet echt dat ik ze niet met eerdergenoemde speakers kon vergelijken.

Ik zit nu dus een beetje met een conundrum, want ga ik nu voor een set waarbij de staanders goed klinken, maar de shelves minder (Focal Chorus), of voor een set waarbij de shelves goed klinken, maar de staanders minder (Monitor Audio Silver, misschien is de RX8 beter). Graag zou ik de KEFs (Q100 / Q300 / Q700 / Q900) willen vergelijken met deze twee series. Weet iemand toevallig een winkel die deze drie heeft staan? Anders ga ik volgende week maar eens andere vestigingen van Hobo HiFi bellen...

Versterking is eigenlijk ook nog een beetje een uitdaging. Wilde eigenlijk de Onkyo TX-SR608 op gaan halen, maar of deze een surround setup van Monitor Audio / Focal / KEF gaat trekken (2 staanders, 2 shelves, een center en een sub)? Ik vrees dat ik dan een segment omhoog moet. Excuses voor het wat uitgeweide verhaal, maar wie weet heeft iemand er ooit nog eens wat aan...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Shapeshifter schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 19:24:
...ze verkopen sowieso al een tijd geen KEF meer zo bleek).
Naar wat ik er van weet is de Hobo inderdaad gestopt met het verkopen van enkele merken. Dit zijn onder andere KEF en Onkyo. Dit omdat deze merken niet meer zijn wat het geweest was en je dit soort merken nu bij - zoals je zelf al zegt - Mediamarkt en dergelijke ketens kan kopen. De Hobo richt zich meer op het wat hogere segment en dat lijkt niet samen te gaan met speakers die bij een Mediamarkt staan. Althans, dat is wat ik er van heb gehoord. Aan de ene kant kan het verhaal kloppen, maar Mediamarkt verkoopt ook gewoon Marantz. En dat merk zie je ook bij de Hobo Hifi staan...

Overigens zijn er nog wel ketens die wat hebben staan. Zo had de Hobo in Rotterdam een tijd geleden nog een paar (zwarte) KEF iQ50 staan. Was het laatst paar en daarna zouden ze ook niets meer van KEF bestellen.

Overigens is Klipsch ook wel een leuk merk, wel een heel eigen sound. Maar wel makkelijk aan te sturen door de hoge gevoeligheid. Sommige speakers van Klipsch hebben een gevoeligheid van 98 dB en hoger, dat zijn waarden die je normaal bij PA-spul ziet.

Verder zou ik me over de receiver niet al te druk maken. Natuurlijk zal een hogere receiver zijn vermogen stabieler brengen en dat kan je horen. Maar op zo'n TX-SR608 krijg je ook gewoon geluid uit een 5.1 set. Het kan altijd beter, maar zolang je niet weet wat je mist maakt het allemaal niet zo veel uit. Ikzelf draai al meer dan een half jaar een speaker van 1099 euro op een receiver die net zo veel heeft gekost, het kan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Ik denk dat ik gewoon een segment hoger ga zitten. Ik vraag volgende week wel of ze de Monitor Audio RX1 naast de Focal Chorus 806V willen zetten en dan ga ik er vanuit dat de 806V me wel kan overtuigen (dat zou het kiezen wel een stuk makkelijker maken). Geeft me gelijk de kans om de 816V/826V836V te beluisteren (ten opzichte van de RX8). Maar ik ga wel een beetje off topic nu (volgende week ben ik misschien wel te vinden in het Focal topic :D )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RexP schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 11:49:
[...]

Ach ze klinken niet super lelijk of 'stuk' ofzo. Het hoog had iets meer spark mogen hebben van mij dan was het perfekt. Het mid mocht van mij ook wat meer open. En oude funk-muziek is ook wat wolliger afgemixt meeestal (waar ik veelal naar luister).Ik vermoed dat ik mijn buget-studio speakers gewend ben, en wellicht teveel heb verwacht van de KEf iQ3. Ze klinken gewoon weer zoals "hifi" speakers zoals ik gewend ben van vroeger.

Wb. de aansluiting. Ik heb gewoon de bruggen gebruikt en de banaan-stekers + op + en - op - met mijn versterker verbonden. Kan bijna niet fout gaan. En ik ben wel benieuwd of het wellicht de aansluitingen binnenin betreft maar ga ze liever niet openmaken. ik mis ook die speciale schroevendraaier daarvoor.trouwens, ik heb voor het eerst banaan-stekers gebruikt in mijn leven, maar dat kan ook niet fout gaan. Op mijn sony tafe330 versterker hoefde ik enkelt wat plastic kapjes weg te peuteren en de banaan-stekers konden er zo in.

En toch ben ik nog wel benieuwd hoe de iQ3's klinken bij anderen thuis.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 357832 op 24-07-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

FeaR schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 19:41:
[...]

Naar wat ik er van weet is de Hobo inderdaad gestopt met het verkopen van enkele merken. Dit zijn onder andere KEF en Onkyo. Dit omdat deze merken niet meer zijn wat het geweest was en je dit soort merken nu bij - zoals je zelf al zegt - Mediamarkt en dergelijke ketens kan kopen. De Hobo richt zich meer op het wat hogere segment en dat lijkt niet samen te gaan met speakers die bij een Mediamarkt staan. Althans, dat is wat ik er van heb gehoord. Aan de ene kant kan het verhaal kloppen, maar Mediamarkt verkoopt ook gewoon Marantz. En dat merk zie je ook bij de Hobo Hifi staan...
Fear, ik vind dit zelf nogal een stelling eigenlijk....
Dat Hobo bepaalde merken niet meer voert zal eerder te maken hebben dat ze domweg niet genoeg marges krijgen van de importeur naar hun smaak :) Monitor Audio, B&W, KEF, Focal zijn allemaal merken welke speakers op de markt hebben welke van zeer hoge kwaliteit zijn en vergelijkbaar. Het is wat mij betreft onzin om een merk als Onkyo en KEF als dozenschuif-winkel-merken te bestempelen.
Als dat het geval is, dan zijn er wel heel erg veel merken 'dozenschuif-winkel-merken' in jouw ogen ;)
Bij de Mediamarkt in Amsterdam heb ik o.a de volgende merken gezien:
- Marantz
- Onkyo
- B&W
- Denon
- Pioneer
- KEF
- Harman Kardon
- Yamaha
En meer uiteraard :) Maar deze merken heb ik iig zien staan, volgens mij stond Dali er ook als ik me niet vergis :) Volgens mij is wat je hebt gehoord een beetje verdraait iig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Priyantha Bleeker schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:16:
[...]Fear, ik vind dit zelf nogal een stelling eigenlijk....
Lees mijn post nog eens goed... Ik heb nergens gezegd dat het mijn mening is dat KEF en Onkyo minder zijn geworden. Ik meld alleen wat ik bij meerdere filialen van de Hobo heb gehoord toen ik bijvoorbeeld naar vroeg of ze ook KEF hadden. Of toen ik vertelde dat ik mijn Onkyo in had geruild voor een Denon. In het begin vond ik de KEF iQ-serie namelijk ook interessant. In de laatste zin van mijn post zeg ik zelfs nog dat ik die reden aan de ene kant ook maar apart vind omdat de Mediamarkt ook Marantz verkoopt.

Wat ik postte was dus geen stelling of wat dan ook, het was puur wat ik gehoord heb bij de Hobo. Het is en blijft een feit dat je bij de Hobo geen tot weinig Onkyo en KEF meer ziet. Wat de echte reden daar van is zal een speculatie blijven. Bovenstaande is dus wat ik bij vier filialen heb gehoord. En als de Hobo dat vind is het aan hen. Genoeg ketens die nog gewoon KEF en Onkyo verkopen.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 24-07-2011 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

FeaR schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:24:
[...]

Lees mijn post nog eens goed... Ik heb nergens gezegd dat het mijn mening is dat KEF en Onkyo minder zijn geworden. Ik meld alleen wat ik bij meerdere filialen van de Hobo heb gehoord toen ik bijvoorbeeld naar vroeg of ze ook KEF hadden. Of toen ik vertelde dat ik mijn Onkyo in had geruild voor een Denon. In het begin vond ik de KEF iQ-serie namelijk ook interessant. In de laatste zin van mijn post zeg ik zelfs nog dat ik die reden aan de ene kant ook maar apart vind omdat de Mediamarkt ook Marantz verkoopt.

Wat ik postte was dus geen stelling of wat dan ook, het was puur wat ik gehoord heb.
Je hebt helemaal gelijk ;)
Ietwat verkeerd gelezen dus :P Maargoed de rest van me post staat nog wel ;)
Want ik denk niet dat een Onkyo of een KEF minder zou zijn als een Denon of een Focal bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Eerst lezen en dan pas schieten :>
Want ik denk niet dat een Onkyo of een KEF minder zou zijn als een Denon of een Focal bijvoorbeeld ;)
Het is maar net wat je "goed" of "minder" noemt. Ik weet zelf niet eens of ik wel bij Denon blijf als mijn huidige receiver de geest geeft. Ik vind de huidige modellen beduidend minder dan de oude. En dan de top van Denon: 6000 - 8000 euro vragen voor apparatuur die nog met HDMI 1.3 werkt. Tsja, dat is gewoon niet handig. Maar dat was met Onkyo ook zo, die hebben een paar mindere series gehad maar nu hebben ze wel weer leuk spul.

Van speakers vind ik het altijd wel wat hebben als ze nog uit het land van herkomst komen. Dat was een puntje wat mij bij Focal dan ook wel aansprak. Nog steeds gevestigd in Frankrijk en veel is nog steeds handwerk. Dat zie je dan ook wel terug in de prijs. Want de Focals die ik heb staan is gewoon de laagste serie die ze hebben. Puur op prijs zou je dat niet zeggen.

En terugkomende op de Hobo. Stel dat het waar is dat ze KEF en dergelijke te min vinden. Dan is dat één keten in de audio-wereld, so what? Het hogere wat de Hobo verkoopt is Classé en Meridian. Als je naar een winkel als Stassen kijkt die hebben ook Bryston, Chord en Phonosophie en dat schat ik toch wel wat hoger in dan Classé. En een Stassen verkoopt ook gewoon Onkyo en KEF, dus eigenlijk zegt het niet eens zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
FeaR schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:38:
[...]
Stel dat het waar is dat ze KEF en dergelijke te min vinden.
Hier was toch wel wat meer aan de hand? [gerucht] Importeur Transtec is failliet gegaan, daarvoor en daarna zijn grote partijen Kef's op de markt gedumpt, al dan niet met een nieuwe adviesprijs en een minimum afnameverplichting voor de dealers. Als je als dealer die minimum afnameverplichting niet kan halen bedenk je je wel twee keer om Kef te blijven voeren.[/gerucht]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
RexP schreef op zondag 24 juli 2011 @ 18:07:
[...]

Hier was toch wel wat meer aan de hand? [gerucht] Importeur Transtec is failliet gegaan, daarvoor en daarna zijn grote partijen Kef's op de markt gedumpt, al dan niet met een nieuwe adviesprijs en een minimum afnameverplichting voor de dealers. Als je als dealer die minimum afnameverplichting niet kan halen bedenk je je wel twee keer om Kef te blijven voeren.[/gerucht]
Kan zijn dat er een minimum afname is, hoor je wel vaker inderdaad. Maar hobo is groot genoeg voor die afname lijkt me (er vanuit gaande dat ze landelijk inkopen).

Ik denk dat er meer aan de hand is. Zijn genoeg merken via de pricewatch of via kieskeurig te vinden die ver onder de adviesprijs verkocht worden. Mensen en met name Nederlanders kunnen een euro maar een keer uitgeven. Of het netjes is om niet bij een officiele dealer te bestellen terwijl je daar wel uitvoerig een demo hebt gehad is een ander verhaal, maar wel realiteit.

Een aantal andere merken, meer in het niche segment zijn bijna alleen maar tegen adviesprijzen te krijgen. Bijv. B&W, Cambridge Audio om er maar eens twee te noemen.

Met betrekking tot KEF heb ik me sinds de laatste serie niet verdiept in de retail en 'dump' prijzen, weet niet of er verschil in zit. Eerlijk gezegd ook geen interesse in de nieuwe serie, puur om t feit dat ze er niet zo gelikt uit zien als de iQ series. Tweedehands gelukkig genoeg buitenkansjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Voor mij was de iQ serie in ieder geval niet goed genoeg. Ik wilde speakerunits die ook in het laag uitblonken en daarvoor moet je gewoon niet bij de iQ50 oid zijn.

De Q7's die ik heb zijn uit een oudere serie en waren niet eens zo heel erg veel duurder dan de iQ50 (295,- vs 250,-) en klonken een klap beter, wat mij betreft zelfs niet slechter dan de iQ90. De keuze was daarom snel gemaakt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Update mbt. mijn iQ3 frustraties!

De iQ3's die ik bezit klinken ook weer niet 'stuk' ofzo Absoluut niet. Laat me het anders zeggen, het hoog is absoluut niet teveel. En gaat wel mee naar gelang de artiest/CD wisselt. Ik denk dat ik gewoon teveel heb verwacht van de iQ3's. En dat weet ik sinds zaterdag wel zeker. Ik heb de iQ30 bij een kennis gehoord en het geluid komt herkenbaar overeen!

Ben dan ook eigenlijk mijn eigen studio-speakers gewend. En die geven een heel ander geluid. Ik kwam zelf al gauw tot de conclusie dat wat ik in huis had gehaald, puur hifi is. En zo klinkt het ook. Beetje voller en wolliger. En het hoog en mid iets gedempt (ik hoop niet dat ik op tenen trap das absoluut niet mijn bedoeling). Ze geven helaas niet het detail dat ik zoek (en het kan ook aan mijn oren liggen wellicht :| ). Kan goed begrijpen dat anderen het geluid weer wel kunnen waarderen.

Ik wil ze proberen weer te verkopen. Wat is de beste plaats om dit te doen. kan dat het beste op tweakers of zal ik het ergens ander sproberen? - Ze zijn iig in zeer keurige staat!

Hieronder twee plaatjes van de iQ3's in kwestie.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/9vf3i1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/21etixc.jpg

Ze staan ook al een halve week op ebay maar dat gaat niet vlotten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Anoniem: 357832 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:45:
Update mbt. mijn iQ3 frustraties!

De iQ3's die ik bezit klinken ook weer niet 'stuk' ofzo Absoluut niet. Laat me het anders zeggen, het hoog is absoluut niet teveel. En gaat wel mee naar gelang de artiest/CD wisselt. Ik denk dat ik gewoon teveel heb verwacht van de iQ3's. En dat weet ik sinds zaterdag wel zeker. Ik heb de iQ30 bij een kennis gehoord en het geluid komt herkenbaar overeen!

Ben dan ook eigenlijk mijn eigen studio-speakers gewend. En die geven een heel ander geluid. Ik kwam zelf al gauw tot de conclusie dat wat ik in huis had gehaald, puur hifi is. En zo klinkt het ook. Beetje voller en wolliger. En het hoog en mid iets gedempt (ik hoop niet dat ik op tenen trap das absoluut niet mijn bedoeling). Ze geven helaas niet het detail dat ik zoek (en het kan ook aan mijn oren liggen wellicht :| ). Kan goed begrijpen dat anderen het geluid weer wel kunnen waarderen.

Ik wil ze proberen weer te verkopen. Wat is de beste plaats om dit te doen. kan dat het beste op tweakers of zal ik het ergens ander sproberen? - Ze zijn iig in zeer keurige staat!

Hieronder twee plaatjes van de iQ3's in kwestie.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ze staan ook al een halve week op ebay maar dat gaat niet vlotten denk ik.
Ik zou even contact opnemen met deze gebruiker ;):
[...]

Om welke kleur gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja die had ik al gezien inderdaad. Maar hij wilt een paar iQ3 in het donkere 'Walnoot', Ik heb een paar in Maple (Ahorn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Laatst online: 02-07 14:27
Tweakers, even een vraagje....

Na een aantal luistersessies in de lokale HiFi zaak kwam de verkoper ineens met een setje (gebruikte) Kef Q5's uit 2003 op de proppen. Aangezien mijn budget niet oneindig is vond ik ze voor de prijs wel lekker klinken.

De set mag weg voor 350 euro. Is dat een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

De helft van de (laatste) nieuwwaarde is voor 2e hands speakers wel gebruikelijk. Moderne speaker slijten niet echt hard.

Overigens vragen hifi zaken voor 2e hands spul vaak wel riantere prijzen dan je op marktplaats betaalt. Dat komt omdat je ook advies inwint en tijd vraagt enzo.

Het is 350 waard als jij dat de speakers waard vindt. Op Marktplaats kan je ze goedkoper krijgen, maar of dat helemaal eerlijk is naar de winkel moet je zelf bepalen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Laatst online: 02-07 14:27
Qua geluid vind ik het ze waard. Wil best iets meer betalen bij winkel ivm garantie e.d.

Jij zegt dat 350 dus een prima prijs is? Kan niet echt achterhalen wat ze nieuw gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als jij het ze waard vindt, dan is het een goede prijs. Op marktplaats betaal je denk ik 75-100 euro minder.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
RJeee schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:01:
Qua geluid vind ik het ze waard. Wil best iets meer betalen bij winkel ivm garantie e.d.

Jij zegt dat 350 dus een prima prijs is? Kan niet echt achterhalen wat ze nieuw gekost hebben.
Nieuw waren ze tussen de 450 en 550 per stuk. Q5 op marktplaats is nog best populair. Levert nog gemakkelijk 300 euro voor een paar op. Soms nog wel meer.

Ik zie ook vaak een Q10c voor een 150 euro voorbij komen op MP, erg leuke center mocht je naar 5.1 willen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexz1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-07 22:16
[...]

Om welke kleur gaat het?

Hoop dat ik niet te ver offtopic ga.. maar ik heb nog een setje iQ1 in walnoot staan. ;) Wil graag witte speakers namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 20:27
lexz1 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:23:
[...]

Hoop dat ik niet te ver offtopic ga.. maar ik heb nog een setje iQ1 in walnoot staan. ;) Wil graag witte speakers namelijk.
offtopic:
Offtopic :Y
Je kunt mij bereiken via mail (zie profiel) of een PB (berichtje via forum).
Ik kan je geen pb sturen....of mailen

Anoniem: 374197

Hoi.
Ik ben sinds gister avond ook in bezit van 2 kef iq 50.
En wow wat een mooie klank hebben die mooi vol geluid.
De hoge tonene zijn mooi en het laag is ook nog redelijk aanwezig.
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/30kt9hl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/21jx9nt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 15:47
Ben al tijden aan het kijken naar de volgende set:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/KEF_Q300_1_241110.jpg

2x Q300 (front)
2x Q100 (surround)
1x Q200c
1x Q400b

Heb de Q300 goed kunnen beluisteren bij een goede hifi zaak hier in de buurt. Heb deze daar vergeleken met een goedkopere (studenten op budget..) Boston A25, maar daar zit echt een wereld van verschil in. Dat is iets wat je gezien de prijs (129 vs 299) ook mag verwachten, maar is toch echt duidelijk aanwezig. Het geluid uit de Q300 is veel ruimtelijker, evenwichtiger en de speaker verdwijnt meer dan de Boston. Vond het verschil met de B&M 685 minder groot en mijn voorkeur gaat dan uit naar de Kef's.

Opzich ben ik er qua speakers wel over uit, alleen twijfel ik nog over de Q100 of Q300 als frontspeakers ivm ruimte. De enige die ze beide heeft staan is de Mediamarkt, en hoewel beluisteren daar toch wat moeilijker is dan bij een hifi zaak, vond ik beide solide klinken. De Q100 brengt wat minder laag mee, maar bij alles onder de 40/60 hz gaat de sub natuurlijk ook iets meedoen (subtiel), dus daar ben ik niet zo bang voor.

Mijn grootste twijfel zit nog in de receiver. Heb nu een oude Marantz staan met te weinig power en mogelijkheden, dus die wil ik tevens graag vervangen. Na wat rondkijken kwam ik initieel op de Pioneer VSX-921 en de YamahaRX-V667. Mijn vader is in bezit van de Pioneer AX5, welke enorm goed bevalt, dus mijn voorkeur gaat uit naar de Pioneer (meetmicrofoon FTW!). De hifizaken waar ik geweest ben vinden deze receivers echter veelal te licht voor bovenstaande set, zij zien liever een 1021 of zelfs de 2021. Ook de Marantz SR-6005 werd genoemd. Allemaal receivers met meer 'muzikaliteit', al vind ik zelf een wat ongrijpbaar begrip.

Die receivers zijn niet zozeer zwaarder als wel opgebouwd uit betere componenten, maar niet verrassend ook met een dito prijskaartje. Zou de 921 echt te licht zijn voor deze speakers? Als de hele set meegenomen wordt, levert een zwaardere receiver significante verbetering in geluid op? Wat denken jullie?

Gebruik: 50/50 films/muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Wat voor overige apparatuur ga je aan je receiver hangen ? En heb je eventuele functionele eisen ?
Je zou eventueel kunnen kijken naar de VSX-2020 ;) Dat is het Pioneer model van vorig jaar.

Als je eventueel 2de hands wilt kijken kan je nog verder kijken natuurlijk, helemaal als je niets tot weinig geeft om HDMI in en uitgangen, dan kan je misschien zelfs ook naar een VSX-AX5ai, VSX-LX70 oid kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 07-09-2011 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Trouwens, iEar heeft een soortgelijke set in de aanbieding: http://www.iear.nl/specif...1/KEF_Q100_AV_kersen.html (ook in zwart en walnoot)

Misschien heb je er wat aan...

[ Voor 7% gewijzigd door Shapeshifter op 07-09-2011 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 15:47
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 07 september 2011 @ 01:38:
Wat voor overige apparatuur ga je aan je receiver hangen ? En heb je eventuele functionele eisen ?
Je zou eventueel kunnen kijken naar de VSX-2020 ;) Dat is het Pioneer model van vorig jaar.

Als je eventueel 2de hands wilt kijken kan je nog verder kijken natuurlijk, helemaal als je niets tot weinig geeft om HDMI in en uitgangen, dan kan je misschien zelfs ook naar een VSX-AX5ai, VSX-LX70 oid kijken.
Komt weinig aan te hangen. Een squeezebox receiver voor de muziek, een netwerk streamer voor muziek/films en wellicht in de toekomst een blu-ray speler.

'Eisen':
  • Een inregelmicrofoon (MCACC bij pioneer) (lastige woonkamer, goede ervaringen mee)
  • Minimaal 3x HDMI in
  • Een beetje power voor de speakers, minimaal 130 versterkerwatts
Verder zijn de snufjes als een LAN aansluiting op de x21 serie natuurlijk leuk (instellen/inregelen met een webinterface), maar niet noodzakelijk. Weinig bijzondere eisen, veel beschikbare versterkers. Zal eens kijken naar de types die je noemt.

Gaat mij vooral om het ongrijpbare van die duurdere receivers. Weinig tot 0 extra power/features, veel extra euro's. Is dat echt zo hoorbaar als de hifi zaken beweren? Natuurlijk is luisteren de enige optie, maar receivers vergelijk je wat minder makkelijk dat speakers op een speakermuur.
Shapeshifter schreef op woensdag 07 september 2011 @ 02:06:
Trouwens, iEar heeft een soortgelijke set in de aanbieding: http://www.iear.nl/specif...1/KEF_Q100_AV_kersen.html (ook in zwart en walnoot)

Misschien heb je er wat aan...
Bedankt voor de link. Kan de set in Duitsland krijgen voor 1600, en bij de hifi zaak voor dat+iets extra's voor het luisteren en tijd.

• Tommie12
Clock schreef op woensdag 07 september 2011 @ 00:39:
Ben al tijden aan het kijken naar de volgende set:

[afbeelding]

2x Q300 (front)
2x Q100 (surround)
1x Q200c
1x Q400b

Heb de Q300 goed kunnen beluisteren bij een goede hifi zaak hier in de buurt. Heb deze daar vergeleken met een goedkopere (studenten op budget..) Boston A25, maar daar zit echt een wereld van verschil in. Dat is iets wat je gezien de prijs (129 vs 299) ook mag verwachten, maar is toch echt duidelijk aanwezig. Het geluid uit de Q300 is veel ruimtelijker, evenwichtiger en de speaker verdwijnt meer dan de Boston. Vond het verschil met de B&M 685 minder groot en mijn voorkeur gaat dan uit naar de Kef's.

Opzich ben ik er qua speakers wel over uit, alleen twijfel ik nog over de Q100 of Q300 als frontspeakers ivm ruimte. De enige die ze beide heeft staan is de Mediamarkt, en hoewel beluisteren daar toch wat moeilijker is dan bij een hifi zaak, vond ik beide solide klinken. De Q100 brengt wat minder laag mee, maar bij alles onder de 40/60 hz gaat de sub natuurlijk ook iets meedoen (subtiel), dus daar ben ik niet zo bang voor.

Mijn grootste twijfel zit nog in de receiver. Heb nu een oude Marantz staan met te weinig power en mogelijkheden, dus die wil ik tevens graag vervangen. Na wat rondkijken kwam ik initieel op de Pioneer VSX-921 en de YamahaRX-V667. Mijn vader is in bezit van de Pioneer AX5, welke enorm goed bevalt, dus mijn voorkeur gaat uit naar de Pioneer (meetmicrofoon FTW!). De hifizaken waar ik geweest ben vinden deze receivers echter veelal te licht voor bovenstaande set, zij zien liever een 1021 of zelfs de 2021. Ook de Marantz SR-6005 werd genoemd. Allemaal receivers met meer 'muzikaliteit', al vind ik zelf een wat ongrijpbaar begrip.

Die receivers zijn niet zozeer zwaarder als wel opgebouwd uit betere componenten, maar niet verrassend ook met een dito prijskaartje. Zou de 921 echt te licht zijn voor deze speakers? Als de hele set meegenomen wordt, levert een zwaardere receiver significante verbetering in geluid op? Wat denken jullie?

Gebruik: 50/50 films/muziek
Als ze de 1021 aanraden omdat de 921 te licht is, dan kunnen ze beter broodjes verkopen. Het 'versterkergedeelte' van die 2 is gewoon identiek, het verschil zit in een paar aansluitingen die je mogelijk niet gebruikt.

Zelf zou ik je aanraden om vloerstaanders te nemen vooraan.
Dat klinkt ineens een stuk beter dan die kleinere kastjes.
Eventueel neem je later pas de surrounds er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Van mijn KEF IQ90 kan ik in de spec's terugvinden dat het frequentiebereik begint bij 33 Hz.
Maar de condities waarbij dit gemeten is zijn onvindbaar. Of dit met -3dB is of met -6dB maakt wel een héél groot verschil uit.

Iemand een idee waar dat te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Bij mijn weten meet Kef altijd bij -3db op 1m afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
OK, maar waar heb je dit gevonden?

• Thermaltaker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 21:37

Thermaltaker

hardware enthusiast

Dames en heren,

Vandaag maar eens de grills van mij surround speakers afgehaald, omdat er iemand langskwam die nogal geïnteresseerd is in hetgeen ik sinds kort heb staan thuis. Tot mijn verbazing zag ik, dat de aluminium middenunit van een XQ30 niet helemaal smooth is aan de rand. Er zit op twee plaatsen een kleine oneffenheid in, wellicht beter te omschrijven als een kleine golf/bubbel.
Mijn vraag is nu, kan dit van invloed zijn op het geluid? De conussen van de overige 4 speakers (XQ40's XQ30 en XQ50C zijn wel prima gevormd.

Liquid cooled!

• LED-Maniak
In theorie geeft dit inderdaad een vervormd geluid. Hoeveel je er van merkt, hangt af van hoe groot het is en of je een goede referentie kent.

• Thermaltaker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 21:37

Thermaltaker

hardware enthusiast

Ja, dat is het lastige, ik kan 'm alleen vergelijken met de andere surround speaker, welke wel een goed gevormde conus heeft. Ik hoor wellicht wat verschil, maar in hoeverre dit te wijten is aan de verschillende plaatsing van de speakers, of aan de ietwat vervormde conus weet ik niet. Het zijn echter dure speakers, dus in principe moet het gewoon goed zijn, lijkt me?!

Liquid cooled!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 18:31
Gisteren mijn factuur betaald voor de levering van een geheel nieuwe audioset; De Marantz AV-receiver SR6006 met 2x Kef XQ40, de XQ50c, 2 XQ20 rears en een Sunfire HRS-8 Sub. Heb de set mogen beluisteren bij Stassen HiFi en dit kwam qua geluid in mijn klasse het beste tot zijn recht met diverse muziekstijlen.

Ben erg benieuwd!!! Ben nu al erg gelukkig met mijn keuze, hopelijk wordt dat ballonnetje niet doorgeprikt de komende tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142753

Ik hoor graag je ervaringen met de XQ serie. Overweeg deze ook aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Berimbau schreef op woensdag 30 november 2011 @ 20:47:
Gisteren mijn factuur betaald voor de levering van een geheel nieuwe audioset; De Marantz AV-receiver SR6006 met 2x Kef XQ40, de XQ50c, 2 XQ20 rears en een Sunfire HRS-8 Sub. Heb de set mogen beluisteren bij Stassen HiFi en dit kwam qua geluid in mijn klasse het beste tot zijn recht met diverse muziekstijlen.

Ben erg benieuwd!!! Ben nu al erg gelukkig met mijn keuze, hopelijk wordt dat ballonnetje niet doorgeprikt de komende tijd. :)
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Bah zeg, wat een asociale set. Hoe durf je daarmee hier zo op te scheppen?
Dat doet namelijk pijn, ik ben stik jaloers.

Welke kleur? Wit, zwart of mahonie? Zelf zit ik al een tijdje met een heel schuin oog naar die mahonie's te kijken, die vind ik er zo mooi uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
Petertyuh schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:54:
[...]

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Bah zeg, wat een asociale set. Hoe durf je daarmee hier zo op te scheppen?
Dat doet namelijk pijn, ik ben stik jaloers.

Welke kleur? Wit, zwart of mahonie? Zelf zit ik al een tijdje met een heel schuin oog naar die mahonie's te kijken, die vind ik er zo mooi uit zien.
Het is toch een Kef-topic? :P
De Kef XQ is een uitlopende serie, Stassen had enkel nog zwart en wit. Ik heb zwart genomen.

De bijpassende vloerstaanders voor de XQ20 waren in nederland al helemaal niet meer te verkrijgen, die heb ik bij amazon besteld omdat ze daar nog 2 paar op voorraad hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
Anoniem: 142753 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:02:
Ik hoor graag je ervaringen met de XQ serie. Overweeg deze ook aan te schaffen.
Zodra ze binnen zijn en er wat mee heb gespeeld dan laat ik het weten.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste