virtualJac ik vond
dit stukje eigenlijk wel tekenend: (830 BT ~€150 vs 840 KL ~€300)
Review
Bij Engadget hebben ze beide modellen getest.
De Bluetooth K830BT heeft een groot bereik – op 10 meter afstand werkt deze nog uitstekend – maar de geluidskwaliteit, met name de hogere tonen, lijden onder de beperkte Bluetooth techniek. Telefoneren gaat uitstekend – maar daarvoor heb je niet zo’n groot model hoofdtelefoon nodig.
De geluidskwaliteit van de AKG K840KL wordt is zeer goed, en komt zeer dicht in de buurt van gewone, bedrade modellen. Engadget liep tegen twee bezwaren aan: de pasvorm van ‘on-ear’ is niet zo fijn, en de zender is richtingsgevoelig: het bereik liep uiteen tussen 5 en 20 meter.
De keuze voor een draadloze hoofdtelefoon is altijd een persoonlijke: in combinatie met een smartphone is bluetooth praktischer maar heb je een minder goede geluidskwaliteit. Met een laptop is Kleer interessant omdat dit veel beter klinkt. Feit is dat niet-draadloze hoofdtelefoons altijd beter klinken voor minder geld – en daar heeft onder andere AKG er ook heel wat van in huis.
Ik heb ook nog lopen zoeken op head-fi, maar kwam ook niet veel verder dan dit soort opmerkingen:
I would recommend wireless cans as only the last straw situation.
First of - are you absolutely sure that you want wireless headphones? The sound will always be a huge compromise since you also pay for a transmitter, a receiver, an amplifier, a charger and a couple of other things. Personally I haven't yet heard a satisfying wireless headphone set. Plus they usually have very limited playing time - e.g. all Sennheisers only have 4 hours when fully charged.
Dus je bent gewaarschuwd.
Zet ook eens een AKG 701 (of 702 of Beyerdynamic 880) op je hoofd als je gaat luisteren en je bent waarschijnlijk in 1 keer genezen van je dradenallergie.
Nog even over de KLEER techniek van de AKG. De muziek wordt omgezet naar 16b digitaal en dan via een soort wifi verstuurd en dan weer omgezet. Goed systeem, maar je voelt al wel aan waar het geld in gaat zitten... ADC, zender, ontvanger, DAC, versterker...
èn dan kun je wel een hele mooie cd-speler hebben met een hele mooie DAC-sectie, of een aparte DAC, en een mooie koptelefoonversterker. Maar dat maakt dan allemaal geen reet meer uit omdat die in de koptelefoon bepalend/beperkend zijn.
Ik heb ook eens een Sony draadloze koptelefoon gehad voor bij de pc (gratis gekregen bij een grote tv). Op zich wel handig. Maar ik moest steeds opladen en als ik te ver weg zat, of scheef, ging het ruisen. En het geluid was hetzelfde als van een goedkope walkman koptelefoon (shit dus). Dat was er toen 1 van +/- f100. Ik had ook nog een Sony HP (ook ongeveer f120) met kapotte hoofdband en heb toen de drivers daarvan in de draadloze gefabriekt. Toen had ik een draadloze HP waar ik best plezier van had, dat klonk best goed. Maar ik zou nu echt geen draadloze meer willen.
Ik gebruik nu een Beyerdynamic DT880 (al jaren toen €250) bij de pc, een Etymotic HF5 in-ear (€80 bij Amazon-UK) voor draagbaar (met FiiO E5 ampje) en bij de pc en die klinkt bijna even goed en sluit supergoed af voor omgevingsgeluid.
De SMSL heeft een paar dikke voedings elco's extra en iets andere componenten (caps en Alps potmetertje). Als de potmeter dezelfde is (vlgs foto wel) als die van de Topping dan kan hij gaan kraken. Die van de Muse kraakt bij mij (nog) niet.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 22-06-2011 17:55
]