HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 40 Laatste
Acties:
  • 362.508 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zit ik net mijn vorige post te bewerken :P
Oude l*-l plaatjes heb ik op GOT nooit gehad hoor, maar ik kan ze weleens gaan introduceren.

Wat betreft dat DACje praat ik even zeer algemeen.
Uiteraard zijn er situaties te bedenken waar het misschien juist wel handig uit kan komen.
Overigens draait het allemaal om de load weerstand, als die voldoende hoog is (of hoger genomen kan worden) kun je uiteraard een kleinere condensator nemen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Topicstarter
UIteraard, beiden bepalen de high-pass freq. Ik had het grafiekje even gepost omdat die even duidelijk laat zien dat een uitgangsweerstand+capaciteit de bas behoorlijk kunnen beïnvloeden. Iemand op headfi had het even netjes gemeten naar aanleiding van een vraag of er ook een kleinere waarde in kon. Niet dus.
Zoals het dacje nu is kan ik het in ieder geval niet merken met mijn speakers.

offtopic:
Ik weet wat het Heisenberg-principe is hoor. Lees maar het OT stukje bij een vorige post (2 terug of zo).Op het gebied van quantummechanica ben ik geen havist hoor :) Ik deed dat geheel uit mijn hoofd. Ik kan dus ff fout zitten met mijn dT en dX maar voor mij is het hardstikke logisch.
Wat ik bv veel moeilijker kan vatten is dat je met 1 foton een interferentiepatroon kunt maken.
Maargoed, dat is jouw vakgebied...

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 25-03-2011 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik stuur wel even een DM ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
iemand enig idee hoe de Sound Field SF-1 werkt, heeft geen OTL maar "resistance adapter" normaal zie in een buizenbak die OTL is een hele serie eindbuizen deze heeft 2X 2 EL34 en zou zelfs 2X100W zijn?
word onder andere door timaudio op Ebay aangeboden:
http://cgi.ebay.com/Sound...ain_0&hash=item5d26ba733a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
100W met EL34 moet volgens mij net aan lukken.
Class-A en push-pull is sowieso al een beetje onzin natuurlijk.
(dat is minimaal Class-AB)

Aan de koelblokjes te zien zit er iig genoeg "solid state" aan boord.

Wat ze precies met die term bedoelen weet ik niet.
Je moet echter wel heel veel EL34 parallel hebben staan om 4-8 ohm aan te kunnen.
Praktisch eigenlijk niet meer te doen, aangezien een PP EL34 een load van ongeveer 3-4K nodig heeft. (reken maar uit naar 4ohm)
Zou kunnen dat ze hier een solid state (MOSFET ofzo) volger hebben.
Lijkt mij wel een uiterst lompe oplossing.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399266

@@

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 399266 op 08-10-2013 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
100W met EL34 PP kan wel hoor, maar dat staat het toch echt in klasse-B.
Check maar eens: http://www.drtube.com/datasheets/el34-philips1969.pdf

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
@B_FORCE en bronco2011

ik dacht al dat het vermogen wel royaal is opgegeven (bijna standaard voor China) maar wat mijn vooral verbaast is zonder OTL en dan niet een vracht aan buizen , als ze het inderdaad met MOSFETs doen of op een andere solidstate manier dan zou ik ook geen "dikke" EL's als eind tubes verwachten, maar een tube voor trap met solidstate eind (ook dat heeft mijn voorkeur niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Zonder OT bedoel je ;)

Sja, ze verzinnen van alles om de onwetende koper op het verkeerde been te zetten.
OTL is eigenlijk enkel te gebruiken voor hoofdtelefoon versterkers of hooguit een paar Watt.
En dan kun je overigens alsnog een groot nadeel hebben, aangezien je dan een behoorlijk dikke condensator aan de uitgang hebt hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 25-03-2011 15:23 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@@

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 399266 op 08-10-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 399266 schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 15:42:
@B_force....Je hebt gelijk, in klasse B welteverstaan
Helaas kan ik geen goeie "load-line" grafiek vinden die een Vg2 van 400V of meer heeft.
Met de juiste belasting (lees OT) kun je misschien met wat duwen en trekken ook nog wel een klasse-AB maken met ongeveer dat vermogen.

Buisjes zullen dan echter geen lange levensduur hebben. ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302094

]eep schreef:
offtopic:
Leuk onderschrift Hotemetoot. Die neem ik ook maar geloof ik :D
offtopic:
Je blijft er vanaf! Er is nog genoeg andere toegepaste Shadokologie waar je uit kan kiezen! Gewoon effe pompen. Maar ik kan je deze aanbevelen:
Pour une oreille bien exercée, il n'y a pas de bruit qui ne puisse être entendu comme une musique.
offtopic:
En dat leidt dan tot de volgende conclusie:
C'est en forgeant que l'on devient musicien!
offtopic:
Voor hen die geen Frans lezen (en daarbij hoort ook Google Translator die de bovenstaande zinnen niet aan kan!) toch even uitleggen: Voor een geoefend oor is er geen enkel geluid dat niet ook als muziek begrepen kan worden. Hoe oefen je je oren? Door ze maximaal te belasten! Dus: Door te smeden wordt je muzikant. Uiteraard zit de ware subtiliteit in de parodie op het oorspronkelijke Franse spreekwoord. Maar het zou te ver voeren om dat ook nog allemaal uit te leggen!

Het is beter om je verstand te gebruiken voor onzin, dan om onzin los te laten op verstandige zaken! (Om nog maar eens een fraai voorbeeld van toegepaste shadokologie te geven!)

[ Voor 86% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 25-03-2011 21:17 . Reden: Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, ik kom lekker toe aan die groepbuy. Not.

Vandaag lekker op zolder opgeruimd van mijn ouderlijk huis. Mooie stapel notenfineer gevonden. Leuk voor als ik (eindelijk) speakers ga bouwen. En de bestellingen van het dacje bijgewerkt. Ik heb er nu 5 verkocht op 1 advertentie. En morgen lekker solderen met Hermankora samen. Even de output-stage van de LITE Audio DAC-AH onderhanden nemen met Obbligato-caps.

Eens kijken dan wat 4 of 8 TDA1543 voor verschil uitmaken. Ik ben benieuwd. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 12:30
Ik stop net mn musiland 02 US in t stopcontact en paar seconde later hoor ik geknetter en floept me hele computer, versterker en die soundcard uit. Bye bye soundcard ;w

Vast geen garantie meer aangezien de stekker vervangen is naar NLse stekker.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397176

Wilde eindelijk Jeep es een welverdiende veer in zn muts steken omdat ik erg blij ben met de Muse spulletjes waar ik dankzij zijn verhalen mee aan de gang ben gegaan, klapt er een kanaal uit bij mn M21. Mooi is dat !

Was even aan het rommelen met een paar verschillende kabels en DACjes, en heb niet de moeite genomen de versterker uit te zetten bij het wisselen. Blijkbaar was dat al teveel voor het versterkertje, rechter kanaal is zo goed als dood. Oh well, had een royale 30 dagen garantie, daar zit ik nog net binnen, dus hoop het zo nog net op te kunnen lossen.
Jammer is het wel, begon de versterker steeds leuker te vinden. Ben niet aan een heel goede vergelijking toe gekomen, maar het geluid deed niet duidelijk onder bij wat ik gewend was bij mn Threshold voor/Forte eindversterker. Er zijn me ook geen stappen vooruit opgevallen, maar on par met mn Threshold vind ik al erg knap.
Gelukkig heb ik nog wat achter de hand :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Voil. Ik zou de verkoper gewoon mailen hoor. Hij heeft de stekker er aan gezet. Dat maakt toch voor het apparaat niks uit?
Hoe kan nou in 1x alles er uitklappen? Dan zit er toch met de aarding iets niet goed of zo. Je pc moet in mijn ervaring altijd op een geaard stopcontact. Anders heb je echt kans op rare dingen. Vooral op een flat (soms flink verschil tussen nul en aarde).

@gys
graag gedaan hoor. :)
Je kunt best insteken terwijl het aanstaat, maar je moet dan wel donders voorzichtig zijn dat je geen kortsluiting maakt tussen de aansluitingen. Zelfs met insteken van de tulppluggen hoor je al een flink gekrakeel.
Het zijn toch bepaalde handelingen en aangeleerde werkwijzen. Ik doe dat al zo lang dat ik er niet meer aan denk hoe en wat ik doe. Het gaat automatisch. En dat kan fout gaan. Zie maar met solderen. Foute handeling, statische tik, kapot.

Ik heb net trouwens een Muse dacje open geschroefd. Blijkt er gewoon een condensator te missen. >:( QC is ook niet alles daar zeg. Dus ik moet er ook achteraan. Kijken wat ze zeggen...
Edit: ik weet al wat het moet zijn. Heel simpel 100V 0.1µF.

Hermankora is net weg. Zijn Lite DAC met 8x TDA1543 klinkt toppie. Mooie Obbligato caps in gemaakt (super chic! massieve messing buitenkant! _/-\o_ ) En nog een hele goeie truc... Het resultaat mag er weer zijn. *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 26-03-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223060

;) Hij klinkt inderdaad toppie ! , en dan te bedenken dat die Obbligato's toch zeker wel een aantal uren nodig hebben om goed in te spelen dus gaat het volgens mij alleen maar beter klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kortsluiting, scherpe analyse.
Gebruikte een geleende, zelfgemaakte kabel tussen dac en versterker. aan 3 kanten mooi gesoldeerd, aan de vierde hangt een dikke klodder tin teveel aan de centerpin. Beetje wrikken met aansluiten was blijkbaar net genoeg om contact te maken tussen center en aarde.
Maarre, zat er bij de M21 niet een condensator aan de ingang die nou net dit probleem moet helpen vermijden ?
Heeft er al iemand een schema van deze versterker ? Heb de datasheet met standaard schema inmiddels gevonden, weet niet zeker of dat 1 op 1 gelijk is.

Wel een mooie gelegenheid om mn ouwe Lafayette weer eens van stal te halen. Anders, luchtig tegen schreeuwerig aan, maar minder ballen. Maar voor een EL84 versterkertje van pak m beet 40 jaar oud nog steeds goed genoeg om een avondje heerlijk plaatjes mee te luisteren. Fijne stonerrock op t menu vanavond !

Avondje genieten verder, weer wat ideeen verder. Beetje heen en weer geluisterd tussen de Muse 1543x4 en een geleende dac, ook een chinees trouwens. Deze is op basis van een TDA1305, van het merk Audiogarden. Vind de 1305 nog steeds lekkerder klinken dan de 1543. De 1305 heeft een bijzonder ruimtelijk beeld, het lijkt er op dat het geluid meer voor mn luidsprekers staat, waar de 1543 een beetje meer achterin mn kamer blijft hangen. Ook lijkt het geluid meer los te komen van mn luidsprekers, meer kamerbreed en diep aanwezig. Gevolg is dat het geluid van de 1305 meer mn kop in komt, terwijl het geluid van de muse eerder achtergrond behang wordt. Wel lijkt de Muse wat steviger in het laag.
Nou ben ik al een paar keer op zoek geweest naar meer informatie over dit voor mij magische DACje, maar ik kom niet verder dan verwijzingen naar Taobao, als iemand van hier weet hoe ik aan deze dac zou kunnen komen zou ik erg blij zijn.

@Jeep, wat doen jouw mods aan de Muse eigenlijk met het geluid ? Je hebt t ooit al eens beschreven, maar kan t zo snel niet terugvinden

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 397176 op 27-03-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het maakt het geluid transparanter, meer gedetailleerd, natuurlijker (het klinkt vanzelfsprekender, echter). Ik vond dat stemmen een beetje een ruw randje hadden. Dat is nu weg.

Ik zit nog wel een beetje met het geluid van de Lite DAC in mijn hoofd. Die is wat groter en heeft 8 ipv 4 chips en meer ruimte voor betere caps. Daar hebben we nog betere caps in gedaan, en alle overbodige elektronica eruit na de chipjes. Na alle mods heeft deze dus het voordeel van iets betere outputcaps en iets betere ruimtelijkheid en schoonheid (signaal) door het dubbele aantal chipjes. De kleine Muse heeft als voordeel dat de chips wat heter gestookt worden (7.5V ipv 6V) en hij dus wat meer 'knalt'.

Edit:
Zo, ik ben even bezig geweest met wat extraatjes voor het dacje. Ik heb een stapel 3mm ledjes gekocht voor een 'iets' betere prijs dan de losse van de elektronicawinkel hier (incl weerstandjes en krimpkous). 50 diffuse blauwe ledjes voor €0.14/st ipv €0.65 (en ultraviolet en magenta,... so gay *O* B) maar wel mooi).

Afbeeldingslocatie: http://media.highlight-led.de/products/images/0753.jpgEn een aantal hele mooie kleine schakelaartjes (aan-aan 125V 3A).
Dan kun je het dacje tenminste netjes met een schakelaartje uitzetten. Goed voor de levensduur. En met de weerstandjes die er bij zitten kan ik de spanning voor de TDA1543 chipjes net iets naar beneden brengen zodat die net iets verder van de max van 8V afzitten (7.13V ipv 7.63V).

offtopic:
pff, nu hetzelfde gebrabbel op headfi in het engels :P

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 28-03-2011 05:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ gys , je zou eventueel een taobao agent kunnen raadplegen om deze dac bij taobao te kunnen bestellen , ik weet niet waar jij woont anders wil ik wel eens een keertje langskomen met mijn dac .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Taobao agents heb ik nog geen idee van, zal er es induiken.

Dingen luisteren/proberen is altijd leuk, Heb me al verbaasd over het verschil in geluid bij de DACjes die ik nu geprobeerd heb, ben wel benieuwd hoeveel verschil andere DACs nog kunnen maken.Uiteraard(?) ben ik wel een beetje onzeker ben over mn eigen setje, ik ben er erg blij mee, maar misschien vind een ander t maar gepruts in de marge. Woon in Slijk-Ewijk, net noord van Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je hulp wilt met modden van een dacje, Ede is dan vrij dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had er wel al over gedacht, maar vond dat ik een paar condensatortjes solderen zelf af moest kunnen. Maar ik zie dat je nu nog een stap of wat extra in je repertoire hebt, dat wordt moeilijker te kopieren. Dat gaat weer kosten.....

Hoe ben je trouwens verder met soldeerwerk ? Mn Threshold SL10 is hard toe aan een dosis liefde en verse condensatoren, en ik durf er zelf niet goed aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind dat mijn resultaat best nog wel beter kan. Maar ik ben nogal kritisch op mezelf. Weet wel, dat in dat dacje solderen best priegelwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Priegelwerk was ik ook al een beetje achter. Had alvast een paar russische 1uF PIO's gescoord op marktplaats. Denk dat ze er net in passen - als ik de rest van het binnenwerk er uit sloop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Jeep schreef Weet wel, dat in dat dacje solderen best priegelwerk is.
Niet lachen, ik heb ontdekt dat solderen met een leesbril van 1.5 een heel verschil uitmaakt...opeens lukte het weer... 8)

[ Voor 7% gewijzigd door vinz98 op 29-03-2011 22:45 . Reden: quote edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh, dan zijn je armen gewoon te kort. :)

Ik merk wel nadat ik een paar jaar terug blind aan m'n rechteroog was ik mijn minimale focus afstand verviervoudigd heb. Was 11cm, nu iets van 40. Dat maakt een heel verschil met solderen idd. Goed licht scheelt ook n hoop.
Gys, je gaat er toch geen 1µF in zetten? Dan hou je geen bas meer over. Het moet 10µF zijn.

Ik heb vanmiddag even 4 wima caps gekocht, hele kleintjes, voor die ene missende tussen de chipjes. Ze zijn eigenlijk net te groot om rechtop te zetten onder de koelplaat. Ik doe ze dus maar plat op de achterkant. De Ebay-verkoper bood trouwens een discount aan.

Ik wil nu alleen nog kijken of ik de uitgang niet nog iets verder kan verbeteren, er zitten nog een paar kleine blauwe caps (2µ2) en weerstandjes tussen. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Jeep, naast de 1 uF moet er inderdaad nog 10 bij, zag dat Paul op t andere forum ze heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ach, ik heb er ook nog 30 liggen hoor. En russische PiO's. Ik denk dat de 1µF véél groter zijn dan je verwacht. De 0.047µF krijg ik er nog maar net in.

Ik kreeg net n berichtje van de ebay-seller vanwege de missende cap. Ik krijg netjes korting. Van mij mogen ze ook wat toslink kabeltjes nasturen.

Ik ben nog even aan het uitzoeken geweest naar die kleine capjes en weerstandjes na de TDA1543; die zitten tussen het signaal en de aarde lijkt het. Dat is dan een zuigkring of zoiets? Ze zijn 2,2nF, dan zou ik denken dat ze boven de 20kHz -6dB filteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 30-03-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoooo, DACje is ook dood. afgelopen weekend nog een avondje naar geluisterd, nu niks meer.
Begin langzaam het idee te krijgen dat de Muse spulletjes toch een beetje kwetsbaar zijn, dit zijn niet allemaal foutjes van mijn grove vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ja!. Hoe krijg je dat voor elkaar? Balen.
Ik heb mijne gisteren nog getest (zodat ik m vandaag kan versturen), hij wordt niet eens warm Maar als er een onderdeeltje mist, dan kan ik me voorstellen dat t niet goed gaat.
Ik heb, op het versterkertje na dan, bijna nooit dat het echt kapot gaat.

Ik moest nog even de sp/dif proberen van mijn laptop. Ik had er een optisch kabeltje voor gekocht met aan 1 kant een 3.5mm (kleine jack). Dat werkt eigenlijk gewoon goed. En het verlooppluggetje van minijack naar toslink ook. Wat alleen minder goed werkte was de optische ingang van de Hifi360 voorversterker. Ik denk niet dat het een instelling is, het gaf een soort van onregelmatig pompend geluid. Alsof de hoge tonen iets wegvallen. Of het nou een onderbroken datastroom (errorcorr) is of gewoon slecht gedecodeerd.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 31-03-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Jeep je bent heel vaak aan het rommelen met audio he.
Vraag mij af of je zoiets ook op je werkbank hebt staan.

http://frank.pocnet.net/i...Philips/GM5655/GM5655.pdf

Schaf zoiets aan en ga meten.
Dan zie je ook wat je doet.
Je oren kunnen je ook een keertje in de steek laten.

PS er zijn nog genoeg moderne scopen in de handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen idee wat er mis is gegaan met het DACje. Na gebruik stekker eruit getrokken, paar dagen later weer prik erop en dood. Heb m eerder een dag of wat achter elkaar aan laten staan, net zoals mn versterkers. In eerste instantie werd ie amper warm, maar sinds een paar dagen vond ik dat ie wel verdacht warm werd, dus voor de veiligheid maar stekker eruit na gebruik. Helaas te laat....

Het enige wat ik kan bedenken is dat ie sinds mn M21 dood is een plank boven een warme buizenversterker lag, maar daar zit dik MDF tussen, dat werd een beetje warm maar niks alarmerends, pak m beet 35 graden ? Niks waar een DACje niet tegen moet kunnen lijkt me.

Maar goed, misschien een goede reden om nog eens kritisch naar de DACjes te kijken. Pootjes eronder, gaatjes in het kastje om het beter te kunnen ventileren ?
Verder las ik op Headfi dat de chip aan de ingang degene zou zijn die het loodje legt, misschien eens gaan meten hoe heet die gestookt word ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat dat inderdaad de boosdoener cq verdachte is. Wat warm wordt is verder de spanningsverdeler.

Ik heb de schakelaartjes ook binnen vandaag. Die zijn echt heel klein, die gaat er zeker in passen naast de 12V in.

Antwan, bespeur ik hier ook enig gevoel voor ironie? Gaaf ding zeg. Ik had al wel een iets nieuwere versie gezien op Ebay, Pocket Oscilloscope ter grootte van een smartphone (sterker nog, volgens mij is het een soort gemodde smartphone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91822

Nou heb al aardig wat uurtjes naar mijn Classic 16.0 buizenversterker zitten luisteren.
Heb alle buizen vervangen, 4x KT77 van JJ, 2x Tung Sol 6SN7GTB, 2x electro harmonix 12AT7WC.
en echt zeer tevreden.
Nu bezig met verschillende speakerdraad te beluisteren maar daar zal nog wel een tijdje over heen gaan voordat ik daar een keuze in heb gemaakt.

Mijn 1e prio is om mijn reciever te koppelen met mijn classic 16.0.
Zat eerst te denken om een luidspreker switch te maken zodat ik tussen reciever en de buizen amp kon switchen. Maar hier zie ik denk ik vanaf.

Ik zat aan de optie te denken om mijn classic 16.0 om te bouwen zodat hier een PRE-in op komt zodat ik de Pre-out van mijn reciever daar op aan kan sluiten.

Nu is mij even de vraag hoe pak ik dit aan omdat ik de voorversterker van de buizen versterker dan niet ga gebruiken.

Heeft iemand al iets dergelijks gebouwd of heeft iemand een soort schema hiervoor.

want de vraag is wat moet ik hiervoor aanpassen om dit voorelkaar te krijgen.

heb in een andere forum een schema gevonden zie schema classic 16.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:01
@janhaag:

niet elke buizenversterker mag zonder aangesloten luidsprekers aan staan. Let daar op als je met een speaker-schakelaar gaat werken.
Een aparte ingang bouwen die je aansluit na de voorversterkertrap van de buizenversterker kan theoretisch natuurlijk wel. Misschien kun je een van de ingangen dan opofferen als ingang direct op de poweramp en de rest gewoon behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 02:20:

Antwan, bespeur ik hier ook enig gevoel voor ironie? Gaaf ding zeg. Ik had al wel een iets nieuwere versie gezien op Ebay, Pocket Oscilloscope ter grootte van een smartphone (sterker nog, volgens mij is het een soort gemodde smartphone).
Jeep dat heb je goed gezien, helaas kan ik niet uit je woorden opmaken, of je werkelijk een scoop gebruikt.

http://www.qsl.net/pa3gvq/html/jancorver1.htm

Ik gebruik nog veel van deze meters, en ben er tevreden over.
Beter kan altijd, maar onze oren, och die gaan wel in gevoeligheid achteruit.
En dan zijn metingen nooit verkeerd.
Die Philipsscoop staat bij mij in het museum uitrusten na jaren plezier ervan, helaas is dat ding stuk gegaan. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blissard schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 19:03:
@janhaag:

niet elke buizenversterker mag zonder aangesloten luidsprekers aan staan. Let daar op als je met een speaker-schakelaar gaat werken.
Een aparte ingang bouwen die je aansluit na de voorversterkertrap van de buizenversterker kan theoretisch natuurlijk wel. Misschien kun je een van de ingangen dan opofferen als ingang direct op de poweramp en de rest gewoon behouden?
zonder speakers draaien was bij mij bekend was ook een van de redenen dat ik niet met een switch wou werken, kans is aanwezig dat een relay van amplimo niet schakeld en mijn eind trafo opblaas.
En uiteraard kwaliteit verlies.

dat opofferen van 1 van de vele ingangen was ik dus ook van plan, maar het belangrijkste is hoe deze pre in aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
offtopic:
shit, dit is nu al de derde keer dat ik dit in moet typen

Ik begrijp nog steeds niet goed wat je nu wilt.
Mijn 1e prio is om mijn reciever te koppelen met mijn classic 16.0.
Dat is een oplossing, geen vraag. Koppelen is onduidelijk; wat hoe en wanneer en waarom?

Wil je de bronnen van de ene op de andere weergeven of beide tegelijk aan de speakers aansluiten? Dit kan vaak zonder problemen. Als de uitgangsweerstand heel hoog is als ie uitstaat (bij een buizenversterker meestal) dan 'ziet' de andere versterker hem toch niet. Dit is heel simpel te meten met een multimeter.

Het schema op diyaudio is niet het originele schema maar het gemodde. Ik zie nml geen global feedback. En de caps zijn niet origineel. Ik vind het minder een mod dan een slachting. Hij heeft zo'n beetje alles er uitgesloopt wat een versterker handig maakt. Geen inputs meer, geen volumeregeling... ;w Wat een vandaal.

Er zouden veel mooie koppelcondensatoren in kunnen, 0.1µF is vrij klein. Alleen de spanning die ze moeten kunnen hebben is even de vraag. Er staat 350V bij het lijntje, maar ik betwijfel of ie dat haalt. Ik denk dat 0.1µF-250V wel genoeg is (even meten tijdens aanzetten).

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 02-04-2011 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"jeep"

Ik snap je opmerking dat je mijn verhaal niet helemaal volgt.

Het schema is inderdaad het getweakte schema, maar in grote lijnen komt het nog wel overeen lijkt me.
(Ik kon het officiele schema nergens vinden)

Hier dan een verbeterde uitleg wat ik graag wil:

Ik heb een reciever en de classic 16.0.

Op dit moment als ik een film wil kijken (surround) moet ik mijn speakers ompluggen naar mijn reciever, als ik stereo wil beluisteren moet ik de kabels weer ompluggen naar mijn classic 16.0. Is dus vrij omslachtig.

Mijn eerste idee was een switch tussen de speakerdraden te hangen, zodat ik eenvoudig met een schakelaar kan switchen tussen reciever en classic 16.0. Maar dit idee heb ik eigenlijk in de prullenbak gegooid.

Nu zat ik dus te denken om mijn reciever als voorversterker te gebruiken en mijn classic 16.0 als eindversterker.
Mijn reciever heeft een PRE-out, maar de classic 16.0 heeft geen PRE-in, alleen line in voor analoog.

Nu zat ik te denken om mijn classic te voorzien van een pre-in waar ik de pre-out van reciever aan koppel, zodat ik niet altijd de speakerkabels hoef om te pluggen als ik een film wil gaan zien. Alleen moet ik dan de reciever en classic 16.0 aanzetten (vrij logisch).

Voor stereo zet ik alleen mijn classic 16.0 aan, alle stereo apperatuur sluit ik normaal op de classsic 16.0 aan.
Bluray speler komt aan mijn reciever te hangen.

De pre-in die ik op mijn Classic 16.0 wil maken komt naar mijn idee uiteraard na de voorversterkerbuizen trap van de classic 16.0 omdat ik dan niet 2x de volume hoef in te stellen (reciever en classic 16.0). De volume regeling vind dan plaats op mijn reciever als ik een film ga kijken.
Voor stereo muziek hoef ik alleen mijn Classic 16.0 aan te zetten omdat ik daar de CD-speler etc aan heb hangen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, nu snap ik het. Dat is dus hetzelfde probleem waar ik ook altijd mee zat.

Zit er op de receiver geen tape-out? Dat is een standaard 2.5V uitgang zonder volumeregeling. Dan ben je ook klaar.

Je kunt ook gewoon beide versterkers aan de luidsprekers hangen. Dat heb ik wel een hele tijd gehad. De buizenversterker stoort de receiver niet als hij uit staat omdat de weerstand dan veel te hoog is (dit zou je kunnen checken met een simpele multimeter) het signaal gaat dan naar de laagohmige luidspreker. Als de receiver het de buizenversterker wel lastig maakt als ie uitstaat (kan, meten) dan haal je 1 plug los of je maakt een simpel schakelaartje op de zwarte kabel.
Als je een voorversterkeringang wilt maken op de Classic zou ik niet 1 van de ingangen gebruiken. Die gaan namelijk met zijn 4-en via een relais over 1 kabeltje naar de volumepot. Ik zou een aparte ingang maken en dan direct voor de 6SN7 in laten komen.

Ik bedenk net dat je dit niet wilt, maar dan even ter overweging;
wat nog makkelijker is: zorgen dat de Vmax uit de receiver niet hoger is dan ongeveer 2.5V en dan gewoon op een ingang. Met een weerstandje ertussen of gewoon niet te ver opendraaien. Als je Classic te veel ingangssignaal krijgt gaat ie alleen maar overmoduleren (vervormen), dat hoor je snel genoeg. Maar dan moet je het volume van de Classic helemaal opendraaien (met het gevaar dat je hem vergeet weer dicht te draaien en je je de volgende keer dat je hem aanzet rotschrikt).

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 02-04-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeep,

het punt is wat ik niet wil is dat mijn signaal vanaf de reciever nog eens door de volumeregelaar (potmeter) van mijn classic heen gaat. Dit omdat dan bij surround geluid (film met dts) de balans wordt verstoord van het surround. (immers de preciese afstelling van volumeregelaar van classic is moeilijk keer op keer precies af te stellen).

Het inkoppelen voor de 6SN7 buis is evt een optie maar mijn vraag is kan dat zomaar, dit omdat de voltage daar 96 volt is en is dat de juiste plaats. Want die buizen horen toch nog bij de voorversterker trap van de classic (die buis is toch voor de Fase regeling?).

Ik zou ook kunnen kiezen om net na de volumeregelaar en voor de buis 12at7 buis in te koppelen, alleen moet ik er dan voor zorgen dat de spanning niet hoger wordt dan 2,5volt, of heb ik het helemaal mis.

Mijn reciever heeft wel een tape uit maar die is weer niet te regelen met volume dus is geen optie lijkt me.

weet je trouwens hoe hoog de spanning kan zijn van een pre-out van een reciever.

alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap em, je zit met de balans voor de surround. Ik hou het gewoon simpel: ik zet de versterker gewoon op 3 uur. Je kunt m ook helemaal opendraaien (weerstand=0) en dan op de receiver het aantal dB -x instellen.

De uitgangsspanning staat opgegeven in de specs, zo uit mijn hoofd is dat meestal iets van 10-15V. Maar het kan zijn dat het gewoon 2.5V is hoor.
Wat ook een mogelijkheid is zat ik te bedenken: dat je een aparte ingang maakt met een paar instelpotjes en die dan na de alps potmeter aan te koppelen. Dan kun je het volume 1x juist afstellen en verder met rust laten (ipv met verschillende weerstandjes gaan zitten prutsen). Mijn phono-pre heeft net zoiets maar dan voor de uitgang: 1 hoogniveau (direct dus) en 1 laagniveau met 2 potmetertjes zodat je het niveau netjes af kunt stellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 02-04-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeep,

ik denk dat ik eerst gewwon eens aansluit op een line in op de classic, eens zien wat er gebeurd.

als dit allemaal goed gaat dan maak ik een apparte aansluiting met een potmeter ertussen. Nu alleen nog even een goede potmeter vinden:)
maar dat gaat wel lukken.

Ik kan me eigenlijk wel voor het hoofd slaan dat ik niet aan die optie heb gedacht 8)7 8)7
Maar ja als ik alles had geweten, dan was ik nu zeer rijk geweest:)

dank je voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:51
Als mensen nog geïnteresseerd zijn in de Muse M21, DAC of MU-15: De actie op samenkopen.net loopt nog 5 dagen.
http://samenkopen.net/action/176590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
Rev! schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:05:
Komen er ook al mooie speakers uit China?
Als dat zo is, hoor ik het graag.
Ik ben op zoek naar iets wat in de buurt komt van B&W CM5's of anders de B&W 685 boekenplank speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Wat denk je van aurum cantus? Zijn hier vrij uitgebreid besproken vrinden.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50
Ja maar dat zijn ook zowat de énige speakers die hier voorbij zijn gekomen.
Gezien de prijs en het uiterlijk van die dingen ga ik dan toch maar 'echte' speakers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Lekkere troll.Veel plezier met je 'echte' speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365612

ikke26 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:08:
Als mensen nog geïnteresseerd zijn in de Muse M21, DAC of MU-15: De actie op samenkopen.net loopt nog 5 dagen.
Als ik budget had, had ik meegedaan voor zo'n DACje! Prima prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 19:25
ikke26 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:08:
Trek me eens over de streep. Hoe verhoudt de USB dac zich ten opzichte van de standaard onboard DAC van een gemiddelde htpc en ten opzichte van een musiland monitor 02? Budgettair ben ik al om, ik vraag me alleen af of het verschil maakt.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210077

Boudewijn schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:04:
Wat denk je van aurum cantus? Zijn hier vrij uitgebreid besproken vrinden.
Ze zijn juist helemaal niet uitgebruid besproken. Bijna niemand heeft ze namelijk. En iedereen zit elkaar maar na te praten zonder er verstand van te hebben maar als je de schaarse reviews op het internet leest dan merk je dat het eigenlijk helemaal niet zulke goede speakers zijn. Natuurlijk alle reviews op het gebied van audio zijn ALTIJD positief maar de reviews van aurum cantus zijn toch ietsjes minder enthousiast, ze zijn schaars en ze hebben amper aanhangers. Sterker nog ik kan nu gewoon gewoon community op het internet vinden. Alle fan topics die er ooit waren dateren alweer van 5 jaar geleden.

Kwa afwerking en uiterlijk zit het wel snor. Het zijn gewoon mooie speakers. Kwa geluid zijn ze echter niet beter dan een setje pc speakers van 150-200 euro. En dan heb ik het over de leisure 2 series. Geen van mijn vrienden zijn ooit onder de indruk geweest van dit setje noch hebben ze ooit een opmerking gemaakt of een vraag erover gesteld. Ik heb een instap model van aurum cantus maar ze hebben mij alsnog wel gewoon 600 euro gekost. Een van de grotere miskopen in mijn leven.

Ik zou naar de volgende hype kijken zoals de zu omens bijv. Tenzij je aurum cantus gewoon mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Negeer Wilco^ hierboven maar, die weet niet eens hoe de zoekfunctie werkt... en dan dan heeft ie ook nog eens zo'n dik bord voor z'n kop dat ie zonder blikken of blozen een paar high-end speakers af durft te serveren omdat het icm met zijn overstuurde flutversterker van €20 niet mooi klinkt. |:(

ik weet uit mijn hoofd nog welke er allemaal voorbij zijn gekomen en die ik allemaal gehoord heb. De Leisure2SE, 3SE, Moon River, Volla, V6F. Allemaal zeer goed (Op een flodderbas van de moon river na, maar dat is te verhelpen).
Verder had er ook nog iemand Jungsun Beauty Deity speakers.
Welke ook nog leuk zijn, voor een leuke prijs zijn de Crafty Azumi. Worden nu ook in China gemaakt. (shameless plug :P)
Taigu schreef op donderdag 07 april 2011 @ 00:40:
Trek me eens over de streep. Hoe verhoudt de USB dac zich ten opzichte van de standaard onboard DAC van een gemiddelde htpc en ten opzichte van een musiland monitor 02? Budgettair ben ik al om, ik vraag me alleen af of het verschil maakt.
Ik kan je niet over de streep trekken. Behalve met budgetoverwegingen. Je mag hem sowieso niet vergelijken met de Musiland Monitor02US, die valt in een hele andere prijs- en kwaliteit-klasse.
Ga eerst eens kijken of je er drivers voor kunt krijgen, en of ze regelmatig ge-update worden. Ga dan vergelijken met de Monitor01USD voor €45. Of de USD (-coax en -bnc, + koptel) €55. En als je dan een ingebouwde voeding en aparte BB PCM1793 dac-chip en 2 koptelefoonuitgangen wilt, dan is er de Monitor02US voor €95.

Over de geluidskwaliteit kan ik niet veel zeggen. Muse heeft leuk spul, maar of deze goed klinkt...? Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Niet veel meer dan een ingebouwde HD-audio geluidskaart. Van de Musiland 02US kan ik wel uit ervaring zeggen dat die heel erg goed klinkt al is de analoge uitgang van de DAC net iets minder dan de 4xTDA1543.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 07-04-2011 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Anoniem: 210077 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 01:19:
[...]

Ze zijn juist helemaal niet uitgebruid besproken. Bijna niemand heeft ze namelijk. En iedereen zit elkaar maar na te praten zonder er verstand van te hebben maar als je de schaarse reviews op het internet leest dan merk je dat het eigenlijk helemaal niet zulke goede speakers zijn. Natuurlijk alle reviews op het gebied van audio zijn ALTIJD positief maar de reviews van aurum cantus zijn toch ietsjes minder enthousiast, ze zijn schaars en ze hebben amper aanhangers. Sterker nog ik kan nu gewoon gewoon community op het internet vinden. Alle fan topics die er ooit waren dateren alweer van 5 jaar geleden.

Kwa afwerking en uiterlijk zit het wel snor. Het zijn gewoon mooie speakers. Kwa geluid zijn ze echter niet beter dan een setje pc speakers van 150-200 euro. En dan heb ik het over de leisure 2 series. Geen van mijn vrienden zijn ooit onder de indruk geweest van dit setje noch hebben ze ooit een opmerking gemaakt of een vraag erover gesteld. Ik heb een instap model van aurum cantus maar ze hebben mij alsnog wel gewoon 600 euro gekost. Een van de grotere miskopen in mijn leven.

Ik zou naar de volgende hype kijken zoals de zu omens bijv. Tenzij je aurum cantus gewoon mooi vind.
Ik ben blij dat ik als academisch geschoold eigenaar van deze luidsprekers derden na loop te blaten. Wat de leeftijd van internet topics ertoe doet is mij waarlijk een raadsel, vrind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Waarom jij moet vertellen dat je academisch geschoold bent is me ook een raadsel.
(Is qua meerwaarde immers net zo zinloos)

[ Voor 22% gewijzigd door B_FORCE op 07-04-2011 02:36 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk wat Wilcoholic eigenlijk bedoelt is dat de speakers pas echt tot hun recht komen nadat hij het wisselfilter onder handen genomen heeft met een beter 3e orde besselfilter en bafflestep conpensatie. Want dat was niet in orde natuurlijk. Het is namelijk voor die Chinezen veel te moeilijk om een goed filter te ontwerpen.
(ps: dit was cynisch bedoeld)

Ik denk dat Boudewijn bedoelt dat er iemand aan onze verstandelijke vermogens twijfelt.
Ik had vanmiddag ook al zoiets: Bij Afuture een extHD opgehaald en de pijlen gevolgd naar "om de hoek". Pijl wees naar rechts (omhoog>rechts, maar het was dus links de hoek om). Dus ik naar rechts 3x de hoek om... Kom uiteindelijk bij de balie, zeg "jij bent lekker, mij de verkeerde kant opsturen","Nee hoor meneer". " Ik:"Mijn iq is toch vrij hoog, maar dan heb ik het zeker verkeerd begrepen?". Samen kijken... "Nee hoor, hij staat echt goed" Pijl wijst naar rechts, wij lopen naar links weer naar binnen. "Ja hoor, je hebt gelijk" |:(
Beetje in die trant is Wilcoholic dus ook.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 07-04-2011 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Waarom zou je perse een 3e orde besselfilter willen toepassen? :P :+

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zal ik jou aan je neus hangen. Zeker als jij het antwoord al weet. :+

* Anoniem: 13443 mompelt iets van ribbon, carbon, sterke breakup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 02:50:
Dat zal ik jou aan je neus hangen. Zeker als jij het antwoord al weet. :+

* Anoniem: 13443 mompelt iets van ribbon, carbon, sterke breakup
Kan toch ook een 3e orde Buttherworth, 2e of 4e orde Linkwitz-Riley, eventueel in combi met een notch. ;) (en nog ontelbaar veel andere mogelijkheden)

Anyway, teveel offtopic.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat bedoel ik. Jij weet waar je het over hebt, beter dan ik, dan zijn opmerkingen welkom. (dat was mijn punt dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Moet bekennen dat ik niet de gehele discussie heb gevolgd, maar in feite gaat het over een subjectieve beoordeling welke luidspreker "beter"/"de beste" zijn.

Daar meng ik me echt niet meer in hoor :P (komt toch nergens op uit)
Ik kan wel een beoordeling geven hoe bepaalde fabrikanten het filter technisch aanpakken.
Maar ja, wie ben ik om te gaan oordelen als iemand qua smaak graag naar luidspreker luistert waar je nog wat break-up hoort (of een buizenbak die vervormt).
Dat is dezelfde discussie of je van billen of van borsten houdt :P

Feit is wel dat prijs, aantal reviews etc absoluut helemaal niets zegt over kwaliteit (ook objectief gezien)

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 07-04-2011 03:07 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 19:25
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 02:17:
[...]
Ik kan je niet over de streep trekken. Behalve met budgetoverwegingen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ik wil toch nog wat zeggen over het kopen van speakers zonder er ooit naar geluisterd te hebben:

Speakers zijn qua klankkleur, subjectief vermogen en vormgeving een beetje té "gevaarlijk" om zomaar effe bij onze vrienden van de rijzende zon te bestellen. Als je verwachtingspatroon heel hoog is kan het alleen maar tegenvallen. Ik wilde een vergelijking maken over trouwen met een Russische internetdate zonder dat je haar ooit gezien of gesproken hebt. Het lijkt er een beetje op.

Een versterker, netfilter, CD speler, dig. converter, kabels e.d. zijn wat neutralere dingen waar je met een kleine moeite groots mee kunt toveren. Met speakers kun je niet zo heel veel toveren. Het eind is snel bereikt.

Voor Wilcodinges zijn die speakers gewoon niet wat hij had verwacht.

Mijn advies: Verkoop ze op MP en vergeet het hele verhaal zo snel mogelijk.(Dan zijn wij er ook vanaf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:16

Gotez

42

vinz98 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:57:

... bij onze vrienden van de rijzende zon te bestellen. ....
Nieuw Topic: HiFi uit Japan versus de bekende commerciele HiFi deel 12

Voor Wilcodinges zijn die speakers gewoon niet wat hij had verwacht.

Mijn advies: Verkoop ze op MP en vergeet het hele verhaal zo snel mogelijk.(Dan zijn wij er ook vanaf.)
helemaal mee eens!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...
Speakers zijn qua klankkleur, subjectief vermogen en vormgeving een beetje té "gevaarlijk" om zomaar effe bij onze vrienden van de rijzende zon te bestellen. Als je verwachtingspatroon heel hoog is kan het alleen maar tegenvallen.
... Met speakers kun je niet zo heel veel toveren. Het eind is snel bereikt.
Ja,...Ik zou hetzelfde advies geven.

Echter in mijn eigen ervaring gaat het prima. Maar dat ligt er voor een groot gedeelte aan wat je van tevoren al weet en wat je verwacht. Je hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Als je weet dat je lichte papieren conussen en dometweeter mooi vind klinken, dan moet je geen AC bestellen. Maar als je weet dat stevige carbonwoofers en luchtig hoog van een bandtweeter of elektrostaat jouw ding zijn is het risico vrij klein. Bedenk hoe jij een luidspreker zou maken en zoek iets wat daar op lijkt. Met genoeg ervaring en verstand gaat dat nooit echte miskopen opleveren. Heb je dat niet, ga dan terug naar advies 1.

Met speakers kun je trouwens enórm veel tweaken, juist omdat ze zoveel afwijken van neutraal. Met het wisselfilter kun je heel veel doen, juist omdat dit het frequentieverloop bepaald, en de fase. Je kunt de demping aanpassen, kast verstevigen, opstelling wijzigen, stands verbeteren etc etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288063

Bij Audioclub Oost Brabant waren ze zeer enthousiast over Jungson Beauty Deity in samenwerking met een Tjechische versterker, nog meer dan over AC. http://aob.hifi.nl/ Je kunt het verhaal vinden onder de clubavonden 2005-2008 en naar beneden scrollen (een direkte link lijkt niet beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07-2024
De Aurum Cantus speakers heb ik nog nooit gehoord... ik geloof direct dat het fantastische speakers zijn. Ik zou ze echter nooit in mijn woonkamer zetten... het design is simpelweg mijn smaak niet. Ik bewonder de wijze waarop ze gemaakt zijn maar ik vind ze qua uiterlijk neigen naar kitscherig.
Welke ook nog leuk zijn, voor een leuke prijs zijn de Crafty Azumi
.

Zijn hele mooie speakers, heb ze ooit mogen beluisteren bij een audiozaak.. helaas lijkt het er op dat ze helemaal niet meer verkrijgbaar zijn. Kijk maar op de websites van Crafty en Yarland.eu... die zijn al maanden niet meer bijgewerkt. Jammer, want het zijn prachtige producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eh, misschien staat het er niet zo duidelijk, maar de Azumi is gewoon leverbaar in geel, blauw en rood.
Hij is idd nog aan het reorganiseren. Hij heeft net de caps en coils afgestoten omdat het teveel tijd koste, maar de versterkers en speakers worden nog gewoon verkocht (juist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 15:57:
[...]Met speakers kun je trouwens enórm veel tweaken, juist omdat ze zoveel afwijken van neutraal. Met het wisselfilter kun je heel veel doen, juist omdat dit het frequentieverloop bepaald, en de fase. Je kunt de demping aanpassen, kast verstevigen, opstelling wijzigen, stands verbeteren etc etc etc etc.
Filter is zo ongeveer het belangrijkste van de hele speaker
Dan heb ik het niet over type componenten, maar puur de werking er van.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 07-04-2011 23:50 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:14:
Eh, misschien staat het er niet zo duidelijk, maar de Azumi is gewoon leverbaar in geel, blauw en rood.
Hij is idd nog aan het reorganiseren. Hij heeft net de caps en coils afgestoten omdat het teveel tijd koste, maar de versterkers en speakers worden nog gewoon verkocht (juist).
Tja... je moet natuurlijk opletten met dit soort uitspraken, en ik weet natuurlijk niet van de hoed en de rand, maar op de website is sinds januari geen activiteit meer te bespeuren (laatste update is van december 2010). Ik wilde ze graag beluisteren die Azumi's maar de wederverkoper vertelde mij dat ook hij al maanden geen contact meer heeft kunnen krijgen met met de beste man. Ik hoop van ganser harte dat ik het mis heb, maar er lijkt niet veel leven meer in te zitten. En da's jammer, want die Yarland versterkers zijn gewoon prachtige producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
offtopic:
Ik weet het ook niet precies, maar het liep een tijdje niet zo soepel vanwege ziekte. Ik dacht dat het nu beter ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou, even wel en toen weer niet. Leesvoer: http://www.zelfbouwaudio....iewtopic.php?f=22&t=13153

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

linkje doet t niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@teacher

Die rubriek is enkel toegankelijk voor mensen die aangemeld/ingeschreven zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 11-04-2011 18:58 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zoals wij... maar teacher zij het in feite al: we weten het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

En nu snap ik het dus helemaal niet meer...

toch wel...

[ Voor 20% gewijzigd door vinz98 op 11-04-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
Trouwens, een tijd geleden had ik hier om advies gevraagd over buizen en modificatie van de Yarland FV34CIII. Inmiddels heb ik nieuwe buizen er in zitten (TAD EL84-STR),deze dus, en heb ik de koppelcondensatoren laten upgraden naar Clarity Caps. De CC upgrade is geweldig, geen verschil van dag en nacht maar de versterker klinkt op een of andere manier evenwichtiger en wat volwassener. Met de buizen ben ik er nog niet uit. Ik vind ze wat stroef klinken. De Shuguang buizen zijn wat meer "smooth", de TAD buizen geven niet de verbetering in drive die ik verwacht had, de versterker is er eerder wat terughoudender van gaan klinken. Kan dit zijn doordat de buizen nog moeten inspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Zowel de buizen als jijzelf moeten even inspelen. Je moet voornamelijk zelf wennen aan het nieuwe geluid. Vlak verandert dan naar breed en breed verandert naar 3d. Ik bedoel hiermee dat je moet leren luisteren. Het duurt even voordat je hersenen zeggen of het goed is of niet.

Bovendien kom je na een mod altijd weer de volgende zwakke schakel in de keten tegen. Daarom is het voor velen een hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Buizen hoeven niet echt in te spelen. TAD is geen origineel merk maar rebranded. Ik heb dan ook geen idee welke dit zijn. Ik denk dat ze ergens uit Rusland komen.
Ik denk dat het terughoudende eerder de ClarityCaps zijn. Mijn ervaring tenminste.

Ik heb ook weer een nette mod op de mini dac gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://img853.imageshack.us/img853/8215/museminidaconoffsw.jpg
Het past er ook maar net in. Ik heb het toch klaargekregen om er een net krimpkousje om te doen. Het was weer lekker pielen.
Afbeeldingslocatie: http://img847.imageshack.us/img847/5179/museminitda1543x4dac4in.jpg
Toch netjes dacht ik zo.

je zou het niet verwacht hebben als je me bezig had gezien toen ik het gaatje boorde met m'n BFG2000 1000W boorhamer })

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 12-04-2011 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@@

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 399266 op 08-10-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
Anoniem: 399266 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:27:
[...]

Hoe dan ook...je hebt, zo te horen, nu 2 mod's in één keer gedaan.
Nuja, heb niet alleen de buizen en de caps vervangen, heb om het helemaal te vertroebelen ook nog eens een keer andere luidsprekers en een andere draaitafel gekocht ;) Maar Monitor Audio en Thorens zijn volgens mij niet Chinees dus dat heb ik verder niet vermeld hier :)

Na de CC mod, met de stock buizen en met de oude speakers vond ik de versterker evenwichtiger, volwassener klinken zonder dat ik aan kan geven waar dat dan precies aan ligt. Er was zeker wat meer drive, wat meer laag, maar tegelijkertijd lijkt het geluid ook iets aan muzikaliteit ingeboet te hebben.

Met de TAD buizen en de oude speakers vind ik dat het geluid vlakker en inderdaad rauwer en wat minder gecontroleerd is. Ik vind de Chinese buizen wat lekkerder in het gehoor liggen, kan ook eigen gewenning zijn. De nieuwe luidsprekers heb ik nog niet kunnen beluisteren in mijn eigen woonruimte - heb ze net aangeschaft - alleen in de luisterruimte van de dealer, daar vond ik het ook met de Shuguang buizen lekkerder klinken.

Al met al vind ik de CC mod wel degelijk een vooruitgang... ben er zeer positief over. Ik heb er iets voor ingeleverd maar ook veel voor teruggekregen. Welk type CC's ik heb gekregen weet ik eerlijk gezegd niet, dat zou ik moeten nakijken.

BTW volgens wat er op de site van Crafty staat zijn JJ's voor mijn versterker niet aan te raden en Telefunkens vond ik buitensporig duur, puur op reviews ben ik op de TAD's uitgekomen.

[ Voor 1% gewijzigd door Sailorman op 12-04-2011 18:39 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Bronco2011! heb jij trouwens die DAC al binnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat het de zwarte ClarityCap SA zijn. Die zit er nu standaard in. Dit geeft een vollere, maar wolligere bas, en terughoudend in het midden/hoog. Maar wel mooi ruimtelijk.

Ik heb oude Philips EL84's voor minder dan de TAD's. Kwestie van zoeken. Alleen wel gebruikt (maar nog lang niet versleten). Die klinken echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ik heb wel zin in een meeting. Kunnen we iets regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sure. Ik ben eigen baas hier dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Sailorman, je zou die CC's kunnen vervangen door Russische PIO's , ik heb in het verleden ook CC's in mijn versterker gehad en die klonken inderdaad wat "wollig" en terughoudend,die PIO's klinken wat "opener" en wat meer gedetailleerder met name in het midden en hoog .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@@

[ Voor 191% gewijzigd door Anoniem: 399266 op 08-10-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hm, ik had juist een goede indruk van HLLY. Ik heb er eens een 2020 bordje gekocht. Echt goedkoop zijn ze niet, dus IMHO heeft het daardoor meer weg van een groter bedrijf. Ik zal de linkjes nog wel ff lezen.

De Muse DAC die ik heb/had/krijg had ik al beschreven een stukje terug. Of zoek m op head-fi. Volgens mij is het precies jouw voorkeur in geluid: direct, stevig en met een live-gevoel.
Het geluid is te omschrijven als natuurlijk en ontspannen met vooral goede stemmen. Ook de ruimtelijkheid en dynamiek is prima in orde. Het is gemaakt volgens dezelfde filosofie als de 47-Labs dac: non-oversampling en zonder digitaal filter.

De modificaties die ik gedaan heb zijn de uitgangscaps vervangen voor bipolaire caps gebrugd met papier in olie condensators ... Hierdoor is het geluidsbeeld duidelijk beter geworden en de eerdere sporen van hardheid verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het wel een beetje ver gaan om omwille van 1 slecht product en 2 klagers op een ander board (waarvan ik er eentje als een vollidiot zou durven omschrijven) een verkoper tot fraudeur te bestempelen. Iedereen die zich in dit wereldje ophoudt weet dat ergens tussen de 1 op de 500 en 1 op de 5000 producten/transacties fout gaat.
Het probleem van reputaties en internet is dat het altijd doorslaat naar 1 kant.
Ik heb geen ervaring met Hlly, ]eep kennelijk wel, maar als ik na lang zoeken maar 2 slechte recenties tegen zou komen en er op ebay op 1212 transacties een 99.4% score komt, zou ik er vanuit gaan dat de verkoper bona fide is, en dat je het toevallig net slecht hebt getroffen. In elk geval geen reden om moord en brand te roepen.

FYI: Na exact 12 maanden continue gebruik heb ik gisteren mijn Yaqin MS 2A3 uit moeten schakelen....
Er wordt hier een nieuwe vloer gelegd, dus de luisterruimte moest even leeg.
Vanmiddag weer aangesloten, even wennen aan de net iets andere acoustiek (het dempt allemaal wat meer, en de rogers LS3/2A luidsprekers staan nu 20cm verder van de wand) en weer genieten.
Het lichte geknetter waar ik het onlangs over had bleek instraling van een sateliet-ontvanger te zijn. Nu die niet meer naast maar onder de MS 2A3 staat is dat ook weer opgelost.

Door alle toestanden rond het leeghalen van de ruimte was ik ook spontaan het doosje met nieuwe oude buizen ineens kwijt, dus ik luister nog steeds naar de originele chineese stock, met inmiddels bijna 9000 branduren. Klinkt nog steeds als nieuw. Niet dat ik dat kan beoordelen, want ik heb alleen mijn geheugen als referentie, maar toch!

Kortom: Ook Yaqin maakt prima spullen, hoewel een enkeling slechte ervaringen heeft.
(Overigens, ik zie dat de prijs van deze versterker inmiddels is opgelopen naar dik 900$, dat is bijna 2x zo veel als ik er voor betaald heb, en 100$ meer dan ze voor een 300B/C vragen, die door velen toch als een soort referentiebak wordt beschouwd. Aangezien in deze markt de prijs wordt bepaald door 'wat de gek er voor geeft' krijg ik de indruk dat Yaqin inmiddels ook in de gaten heeft dat dit ontwerp een juweeltje is.)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 13-04-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Laatst online: 15-04 17:14
Hier een Muse M21 vanavond aangesloten. Eerste indruk is goed, maar ik moet de boel nog even goed afstellen. Bovendien staan de luidsprekers noodgedwongen achter houten palen, maar die haal ik voor een luistersessie naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@@

[ Voor 149% gewijzigd door Anoniem: 399266 op 08-10-2013 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Better safe than sorry, OK, maar dan had je het ook net boven die 'Warning about hlly:' kunnen afknijpen, want nou lijkt het meer op bashing dan op een serieuze waarschuwing.

En die design... ach. Bling bling, hè. Mooi of lelijk, dat is toch een kwestie van smaak.

Van een CD speler van 369 euro verwacht ik overigens geen spectaculair binnenwerk, ook geen spectaculair geluid, trouwens. Het is immers toch voornamelijk lucht wat de kast vult. Ik zie er ook weinig verkeerds aan. 't Ziet er van binnen niet veel anders uit dan een Cambridge die 10x zoveel kost. Wat had je willen zien? 8mm kwadraat voedingsdraden? Zilver-vergulde audio-kabels?

Ik vind die power filters wel grappig, trouwens. Grappig vooral omdat ze zo weinig doen! Gewoon voor een tientje een Schaffner filtertje kopen bij de Technische Unie (kan ook 2 tientjes zijn), dat levert net zo veel/weinig verbetering op. En iedereen die een netfilter gebruikt en vervolgens een stekker in dat ding steekt heeft niet begrepen wat dat netfilter zou moeten doen! Als je dan per sé een netfilter wil gebruiken omdat je denkt dat het geluid daar beter van wordt, dan moet je ook de voedingskabels aankrimpen! De rest bespreken we desgewenst wel onder het licht van de maan bij het gezang van smedende elfjes.

Eerlijk gezegd zal het mij aan mijn k**t roesten hoe het er van binnen uit ziet, als het maar klinkt. Veel van de high-end versterkers zijn spagetti-bedraad: ziet er niet uit, maar werkt wel! En of ze nou zilver of koper gebruiken, over die 5cm merk je dat echt niet.

Suggestie laat je de mooiste dingen horen! De beste sub-woofer ooit is een Klipsch reference. Zodra die onder mijn MS-23A LS3/5A setje stond klonken de bassen als nooit te voren! Nee, zo'n dure sub-woofer, dat maakte een wereld van verschil, daar waren 5 geoefende luisteraars het roerend over eens! Dat er geen kabel naar die Klipsch liep deed daar helemaal niets aan af!

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 14-04-2011 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@@

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 399266 op 08-10-2013 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank (waarvoor eigenlijk? Heb ik iets met die boys? Nee! Nou dan, wat zeur ik dan!?) Dit is stukken beter, ook voor jouw reputatie.

En wat betreft meten (en weten...) De nauwkeurigheid waarmee we kunnen meten is maar ca. 10% van wat we kunnen horen (dus we meten veel minder nauwkeurig dan we kunnen horen.) Tenminste, met mijn apparatuur, maar die is dan toch al 20 jaar oud. Het gehoor heeft een veel hogere perceptie dan het oog. Je zal al met echt differentiele verschil-metingen aan moeten komen om die subtiele dingen zichtbaar te krijgen, maar er is geen hond die dat doet (of aandurft!) Als wij hier een studio-productie draaien, dan kijken we wel op de metertjes en vector-scopes of alles netjes in balans is, maar uiteindelijk kijken we de hele video toch 10 keer af over verschillende media om zeker te weten dat het goed is. En dan horen en zien we altijd dingen die de metingen er niet uit kunnen halen, net een beetje kleur-correctie, net een beetje te hard of te zacht hier en daar... Proof= pudding=eating.

Verschil horen is overigens relatief gemakkelijk (maar lang niet zo gemakkelijk als veel mensen denken of willen doen geloven!) Beoordelen of iets een verbetering is of niet, dat is een heel ander verhaal.

Oh, en nog effe op die SD-32A 6N8P cd speler reageren.Je hebt gelijk! Er zijn grenzen, ook aan de smaak, en ik geloof dat die hier wel overschreden worden. Het lijkt verdorie wel een kerncentrale bij Fukushima! Na de meltdown, wel te verstaan!

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 14-04-2011 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 302094 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 01:23: De nauwkeurigheid waarmee we kunnen meten is maar ca. 10% van wat we kunnen horen (dus we meten veel minder nauwkeurig dan we kunnen horen.)
Heb je een bron waar je deze cijfers vandaan hebt?

Overigens lijkt me het wijs om deze discussie in een ander topic voort te zetten. ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bron? Hmm, ooit in een Journal of the Audio Engineering Society gelezen. Volgens mij komt het uit Noorwegen en werd het gegeven in een artikel waar men berichtte over de wetenschappelijke studie naar 'wat een goede viool maakt'. Zoekt en google zal vinden.

Edit:
Volgens mij was het deze:

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 14-04-2011 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind dat HLLY iets meer credit verdient dan dit. Ik heb de linkjes even gelezen maar vind ze nou niet bepaald schokkend. Overal gaat wel eens wat mis en zoals gezegd is het geen eenmansbedrijfje die vanuit zijn woonkamer werkt. Ik denk dat ze een aardige omzet hebben. En als je dan met klachten komt van (zeikerige) Amerikanen van 2 en 1 jaar geleden dan valt het allemaal wel mee.
Zenders weet ik niks van, maar de klacht over de TA2022 versterker wel! Het is een versterker die lastig ruisvrij te krijgen is. Ik las pas nog een reaktie op een forum waar iemand zei dat de Muse 2022 veel goedkoper is dan de HLLY en dat HLLY zelf reageerde via iemand die zei dat je daar rekening mee moest houden in je ontwerp en dat ze dat zelf ook deden. Dus een zaak van 2 jaar geleden is dan ouwe koeien uit de sloot halen.

Gewoon blijven mailen. De aanhouder wint.
Ik zit ook nog op een dacje te wachten. Zijn broertjes zijn de deur alweer uit. Ze zijn gelijk verzonden. Raar.
Anoniem: 302094 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 00:50:
Veel van de high-end versterkers zijn spagetti-bedraad: ziet er niet uit, maar werkt wel!
Bedoel je hardwired? Dat werkt toch juist beter? Dunne baantjes op een dun printplaatje vlak naast elkaar strooit alleen maar in (kan).
Suggestie laat je de mooiste dingen horen! De beste sub-woofer ooit is een Klipsch reference. Zodra die onder mijn MS-23A LS3/5A setje stond klonken de bassen als nooit te voren! Nee, zo'n dure sub-woofer, dat maakte een wereld van verschil, daar waren 5 geoefende luisteraars het roerend over eens! Dat er geen kabel naar die Klipsch liep deed daar helemaal niets aan af!
Leuk voorbeeld. :P
Bij mij vinden ze mijn luidsprekers vaak ook erg goed klinken... terwijl de nauwelijks zichtbare Logitech 550 via mijn pc spelen. :+

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 14-04-2011 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 02:25:
Bedoel je hardwired? Dat werkt toch juist beter? Dunne baantjes op een dun printplaatje vlak naast elkaar strooit alleen maar in (kan).
Ik vind het spaghetti.
offtopic:
En volgens de regels van de veld-theorie heb je een omsloten gebied nodig om te kunnen instralen, dus twee dunne lijntjes naast elkaar op een printplaat zijn - mits signaal en retourleiding- beter bestand tegen inwerking van buitenaf dan een bord spaghetti. Stralen betekent inductie, geen inductie, dan straalt het ook niet. Zie daar, in een notedop en al te kort door de bocht, het succes van UTP kabel verklaard.

En vergeet niet: alles wat wordt ingestraald zendt zelf ook uit! Een goed ontwerp werkt dus twee kanten op: wordt niet vuil en maakt niet vuil.

Het schoonste is een multilayer print met een aardvlak en een voedingsvlak en de signalen daar tussenin. Jammer alleen van die parasitaire capaciteit...

Oftewel: er is voor alles iets te zeggen. Als ik iets bouw doe ik het doorgaans in stripwire, zoals we het op school bij hoogfrequent techniek geleerd hebben. En dat gaat altijd goed! Beschouw audio als ware het HF en je kan je geen buil vallen!

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 14-04-2011 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
offtopic:
Zie daar hoe je overal wel een verklaring voor kunt geven.
Dat raakt natuurlijk kant nog wal.
Ik kan kan op die manier nog wel meer fenomenen noemen die spelen.
Waar het om gaat is significantie.
De vraag of een bepaald fenomeen plaatsvindt is dan ook absoluut niet interessant.
De mate waarin is pas interessant.

Ben het overigens volkomen eens dat er krampachtige wordt gedaan over audio, terwijl er zat andere dingen te noemen zijn die vele malen gevoeliger zijn

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 14-04-2011 03:29 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic:
Euh... B_Force... waar reageer je op? Op die metingen aan violen en de hele rimram daaromheen, of op mijn bord spaghetti? (En een ja of nee antwoord, hoewel formeel correct in de booleaanse context van een OF vraag, is hier niet gevraagd!)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 14-04-2011 03:48 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.