Flansen moet je ook niet doen. Er wordt in onze westerse maatschappij al zoveel geflanst. Nergens meer even de tijd voor nemen, nooit eens even rustig...
Column van de week?
Zit ik op zondagmiddag even rustig mijn nieuwe bestanden over te poten en ondertussen een beetje te surfen naar nieuwtjes op hifigebied moet ik wel ineens denken aan de sluiting en reorganisatie van de Bijenkorf. Geen luxe warenhuis meer waar gewone mensen ook nog eens wat leuks kunnen kopen maar òf een outlet waar schaamteloos hippe sweatshopproducten verkocht worden òf nog exclusiever en nog duurder. De fans van deze Primark komen op tv; blije pubermeiden met volle tassen meuk. De Bijenkorf wordt dan echt voor de 'elite' en patsers met de geldpest. Marktwaarnemers noemen dat in het Journaal dan 'een gedurfde stap voorwaarts'. Hema en V&D volgen? Ik denk het niet. De Hema is haar identiteit al kwijtgeraakt aan de zielzuigers van het Vendex concern en de V&D is nooit wat anders geweest dan een Kijkshop zonder glassex met personeel in persoonlijkheidsloze uniformpjes.
En wat heeft dit nou met HiFi te maken? Of 'HiFi uit China versus de bekende
commerciele HiFi' Nou, alles. Ik was op hifi.nl aan het lezen over 3 streamers. Leuk, interessant, mooi, met een hoog "hebbe" gehalte. De gesteste apparaten zijn Olive 06HD, de Aurender S10 en de Meridian Sooloos. Waar het op neer komt is; het zijn gewoon vermomde computertjes met wat verschillende (deels achterhaalde) inhoud en uiteindelijk maakt de interface het verschil. En dan kom je bij de conlusie:
Om maar te zeggen dat verschillen qua geluidskwaliteit in deze test zeer beperkt zijn.
...
Als we echter - zoals elke weldenkende consument - rekening houden met de prijs/kwaliteit verhouding, dan wordt al snel duidelijk dat de Olive met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De Olive 06HD is namelijk ongeveer de helft goedkoper (!) dan de andere twee...
Lees meer :
bron hifi.nl
De helft goedkoper... dan wat?
Meridian Sooloos

Control 15 (
€ 5.950):
500 Gb opslag, streaming, cd drive, 15” touchscreen
Media Core 200 (€ 2.750): 1 TB opslag, streaming: staat rechtop, geen geforceerde koeling
Media Core 600 (
€ 8.450): 2 x 2 TB (mirror), streaming, kan zes zones voorzien
Media Drive 600 (€ 3.500): 2 x 2 TB opslag, geen streaming
Media Source 600 (€ 2.450): enkel streaming
Media Source 200 (€ 725): enkel streaming
Aurender S10

Aurender S10 (€ 6.250): 2 TB opslag op harde schijf en 64 Gb SDD opslag, streaming
Aurender W20 (
€ 15.900): 6 TB opslag op harde schijf en 240 Gb SSD opslag, streaming
Olive 06HD

Olive 03HD (€ 699):
500 Gb opslag, streaming, cd drive, touchscreen
Olive 04HD (€ 1.499): 2 TB opslag, streaming, cd drive
Olive 06HD (
€ 2.999): 2 TB opslag, streaming, cd drive, touchscreen
Het is ietwat oneerbiedig om een toestel dat toch nog steeds € 2.999 kost een 'koopje' te noemen, maar eh, eigenlijk is Olive wel degelijk een koopje.
Tja, het is maar tegen wie je het hebt om een apparaat van €3k een 'koopje' te noemen. Misschien tegen die manager uit het Journaal die het exclusief maken van de Bijenkorf een 'een gedurfde stap voorwaarts' noemde?
En vanmiddag las ik nog dit nog: 'Introductie Zanden 3100 voorversterker', een buizen voorversterker met afstandbediening en een 4 ingangen waarvan 1 gebalanceerde.
this one-piece unit uses one 5687 tube for amplification, and another 5687 for rectificationEn de prijs? Voor het oudere broertje van de 3100, de Zanden 3000, tel je ruim 20.000 euro neer. Zijn opvolger klinkt volgens de importeur niet alleen beter, maar is bovendien een stuk goedkoper: "met een aanbevolen winkelprijs van 13.750 euro is zoveel kwaliteit bij Zanden nog nooit zo betaalbaar geweest."

Betaalbaar voor wie? Vast voor mensen die verwachten dat hun spullen niet in elkaar geflanst zijn. De 'elite' die het waard zijn alleen het beste te verwerven omdat zij immers ook het beste met het gewone volk voorhebben...
Dan kan de tweaker hier dat toch wel iets goedkoper voor elkaar krijgen. Niet dat ik geen dure spullen heb. Ahum.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 26-08-2013 17:25
]