TweakedTea schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:58:
Beste Hifi Chinezen

,
Ik heb een Audioromy versterker op het oog.
Deze is uitgerust met 2X45 Watt op 8 Ohm. Het betreft EL34 Buizen. Ik kan hem voor 195 Euro krijgen. Is deze versterker een beetje goed voor mijn luidsprekers?
Mijn luidsprekers: Visonik Evolution 6.
Jouw Visoniks hebben een lage impedantie van 4 Ohm en soms wat minder. Dat is niet voor elke versterker lekker te verteren. Als je versterker daar moeite mee heeft is de voeding onvoldoende. De Audioromy heeft genoeg vermogen, mede omdat hij ook 4 Ohm taps heeft. Hij is wel ultralineair geschakeld en is daardoor echt een basic, no nonsense instap buizenversterker. De reputatie van Audioromy is alleen niet geweldig. Dat ligt er alleen net een beetje aan welk ontwerp ze
gejat gebruikt hebben. Voor €200 vind je niet zo snel een goede buizenversterker dus het is zeker waar voor je geld. Maar verwacht niet dat je ineens het summum in versterking hebt, het is een echte eerste instap in buizenversterking.
En hij zal vast nog wel gemod kunnen worden. Er kunnen denk ik alleen geen KT77 in.
tweekdingen schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 00:41:
Vraagje tussendoor. Heb momenteel mijn t-ampje en sml dac-je en tv en pc en en nog wat kleine stroomgebruikers aan een gewone verleng doos hangen. Die zit behoorlijk vol. Ik zie dat er vandaag op ibood dit wordt aangeboden. Ik vewacht niet dat mijn geluid er op vooruit zal gaan (begrepen dat daar betere (duurdere) oplossingen voor zijn.) Maar vraag me af of dit een negatieve invloed kan hebben? (tov van een normale stekkerdoos). Misschien stomme vraag (graag gedaan

) Maar voor de prijs lijkt het me een prima oplossing als ik wat meer stekker aansluitingen wil hebben. Tenzij de monsterdoos (raar woord) op een of andere magische wijze negatieve invloed kan hebben?
Geen negatieve invloed. Het is gewoon een beveiligde stekkerdoos tegen bv blikseminslag. Ik heb ook net zoiets gekocht bij de Lidl met lekker veel stopcontacten. Handig voor de tv, laptop, lampen en alle smps voedinkjes.
_AvA_
ik vind jouw project wel heel leuk en daarom wil ik je ook een zo goed mogelijk en bemoedigend antwoord geven. Ik ben alleen een beetje te moe op dit moment (en dat helpt dan niet met tact). En ik wil je hier graag houden, maar je moet misschien ook eens registreren op forum.zelfbouwaudio.nl; daar lopen veel mensen met heel veel ervaring in zelfbouw (en ik

). Die zullen je ook vertellen dat een vierwegsysteem een flinke kluif is, (cq onverstandige keuze) voor een eerste project.
Dat de Dayton tweeter licht is waag ik te betwijfelen. In vergelijking met een ribbon is hij super zwaar. Een 1"dome is een 1"dome. En hoe goed hij voor een tweeter van €10 ook is, het blijft een budget tweeter hoeveel hij ook opgehemeld wordt in fora. Ik heb zelf een paar Vifa ringradiators maar als je ze boven de 5kHz inzet halen ze het niet bij een goedkope ribbon zoals de Bestron. Die is veel sneller en luchtiger. Ook het rondstraalgedrag is mooi in overeenstemming met de mid-dome. Het een ronde planar dus hij bundelt niet in het vertikale zoals een ribbon.
De Dayton RS180 is denk ik mans genoeg om flink diep mee te gaan. Zeker met 2 per kant. Of je een notch filter nodig hebt ligt mede aan welke drivers je gebruikt. Er zijn ook drivers die zonder problemen 1e of 2e orde gefilterd kunnen worden die juist daardoor veel beter en opener klinken.
Aktief filteren is op zich een goed plan, maar ik zou wel een redelijk gelijk rendement aanraden voor je drivers. Een aktief filter is leuk maar het is weer een ingewikkeld stuk elektronica wat de boel in het honderd stuurt. Je verliest daarmee muzikale informatie. Heel handig voor PA waar je ad-hoc moet kunnen aanpassen, en handig om je frequentiekarakteristiek mee te optimaliseren maar het haal t het niet bij een eenvoudig passief filter. Daarmee krijg je veel meer diepte en lucht en precisie in je weergave (behoud van micro-dynamics).
Zoals schrijvers zeggen: schrijven is schrappen. In kamperen: alles wat je thuis laat is meegenomen en in engineering: K-I-S-S.
Een vriend van mij heeft net een leuke (te?) 'simpele' tweeweg ontworpen met een 5" Visaton papercone en de kleinste Fountek ribbon met een heel simpel (en eigenlijk 'fout' filter). En dat zet me een podium neer, met een diepte! Een heel compleet en volwassen, niet vermoeiend geluid uit 7 liter.
[
Voor 63% gewijzigd door
Verwijderd op 13-07-2013 03:35
]