HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste
Acties:
  • 363.503 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Het lijkt er op dat het omslaan van het relais ervoor zorgt dat een bepaalde weerstand even wegvalt. Je zou het misschien kunnen dempen door er een condensator met een weerstand (demper) overheen te zetten. Bij een piek laat de condensator die door en zorgt de weerstand voor afvloeien van de extra spanning. Het is maar een idee. Misschien dat iemand met iets meer expertise dit beter uit kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Geen matches
Paging mr Koifarm, mr Koifarm? Jammer dat je in dit forum niet net zoals fb iemand kunt attenderen door de naam te plaatsen. Moderator? Oh nee, dat kan dan ook weer niet....

[ Voor 12% gewijzigd door vinz98 op 02-06-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 139% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
Geen matches
@ Bronco,
de flits die je ziet is "normaal" omdat je buis even vrij geschakeld is (overgang van belast door een weerstand (als het goed gedaan is heb je die als een opstart belasting) naar geen contact (het overschakelen) naar belast met de overige buizen) een buis mag in principe niet onbelast zijn, het probleem oplossen is zo eenvoudig niet tenzij je de inschakelvertraging er compleet uit haalt.
(op het moment dat er geen belasting is stijgt intern de spanning en krijg je spanning doorslag (flits)

als je een extra weerstand aanbrengt kun je de totale belasting te groot maken, waardoor de levensduur van de buis erg bekort kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevy250
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 00:10
Geen matches
@Vinz & Jeep , die schotjes die je "vroeger" altijd zag zijn om de 50HZ brom door instralling van de transformator te voorkomen als je 50Hz brom hebt is het het best om een aluminium of koperen (niet magnetisch materiaal) schotje te plaatsen tussen je trafo en elektronica (schotje aan aarde/behuizing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 08:55
Geen matches
Naar mijn weten heeft de Bewitch KT88 geen inschakelvertraging. Zie ik tenminste niet terug in de beschrijvingen. Kan je hier dus helaas niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik wel maar ik zie geen flits hoor. Ik hoor alleen wel een duidelijke 'doenk!'. Ik heb alleen geen buizen gelijkrichter.

Wat Chevy zegt klopt wel met mijn verhaal dus alleen ik was er niet opgekomen dat de andere weerstand de andere gloeidraden waren. Het is denk ik wel de tijd tussen _/ _ en _ \_ die het relais nodig heeft. Dat kun je wel degelijk met een weerstand oplossen maar dan wel icm een condensator er vóór. De waarde ligt er een beetje aan of de gloeispanning wissel- of gelijkstroom is. Die piek is een hoge frequentie die door de condensator kan en als je daar een weerstand achter plaatst (gelijk aan de R van de andere buizen) dempt hij die piek doordat de stroom gedeeld door de C+R en de gelijkrichter loopt.
Net als in een netfilter zeg maar. Gelijkspanning en 50Hz zal de condensator tegenhouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 13:40

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Geen matches
bij mijn dynaco ST70 kun je wel een inschakelvertraging in bouwen, maar mij is altijd verteld dat het niet per sé noodzakelijk is als je een buisgelijkrichter gebruikt. schijnbaar zit er in mijn GZ34 (wellicht andere ook?) al een soort van vertragingsmechanisme.
een SS gelijkrichter (bv. Weber WZ68) heeft een inschakelvertraging van 3-5 sec. en in dat geval is het wel nuttig om zoiets in te bouwen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
In mijn amp zit geen inschakelvertraging , als ik hem aanzet dan gaan alle buizen langzaam branden en van een flits of iets dergelijks is totaal geen sprake :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@bronco2011! , als ik jou was dan zou ik deze amp zsm van de hand doen gezien de opgedane "ervaringen" tot nog toe , en als ik jou een advies mag geven ga dan voor de Sinovt kt 66 se , deze amp gebruik ik nu al meer dan dan een jaar tot volle tevredenheid :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:27

SED

Geen matches
bronco
En ik moet eigenlijk ook nog een biasadapter kopen (en waarschijnlijk een nieuwe multimeter) kopen. Want ik mag veronderstellen dat de buizen ook niet goed afgesteld staan.
Je zult bij 99% van de buizenversterkers de bias opneiuw af moetne stellen bij wisselen van lampen.
Dat is volkomen normaal. Wee tje wel waar je aan begonnen bent?

Alternatief voor je is zoiets: http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/Bias2.php

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
hifiwow is inderdaad een goede site , ik heb er toen die Breeze Audio DAC besteld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 21:00
Matched: chinese
Ik zit een beetje rond te surfen over het net, maar krijg het idee dat de chinese hifi merken, steeds meer via europese importeurs hun spullen verkopen. Zeker als het gaat om nieuwe producten. De webshops lijken voornamelijk oude lijn producten aan te bieden.

Voorbeeld is: Opera die met een nieuwe Streamer op markt is gekomen, echter kun je deze nergens vinden in een chinesewebshop, maar wel tegen westerse concurrerende prijzen. Officieele websites van merken, geven zelf aan dat bepaalde winkels niet officieel hun producten verkopen zoals Cathylink. Wat wil dit eigenlijk allemaal zeggen. Zijn de chinese (bekendere) merken exclusieve afspraken aan het maken met europese importeurs?

[ Voor 21% gewijzigd door korenpc op 04-06-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Korenpc: helemaal juist gezien. Opera, Consonance op de Europese markt (omdat Opera speakers al bestaat), profileert zich al een tijdje als serieuze medespeler. Er valt gewoon meer te verdienen en om importeurs tevreden te houden moeten ze de 'grijze' import indammen.

Ik heb in het verleden al eens gepolst bij de 'nederlandse importeur' Hay-end audio, maar de winkels waar hij zaken mee deed wisten niets af van Consonance en zagen het als 'minderwaardig'. Hij vond het zelf ook niks omdat de cd-spelers vaak kapot gingen. Puur snobisme natuurlijk. Maar het geeft wel aan dat het nog niet zo simpel is voor die importeurs omdat 'chinees' gewoon met de nek aangekeken wordt. Zeker in het hogere prijssegment. Ik heb zelf een draaitafelarm van Consonance en die is toch echt heel hoogwaardig en mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
Geen matches
Het is niet alleen opera die dit doet. Ik las op een andere site (weet de link ff niet meer), waarin gesteld werd dat de 'grijze' import de highend markt kapot maakte (:?). Iets met wij van w.c. adviseren w.c.eend....
De spelers die wat langer op de markt zijn, maken allemaal de sprong naar het westen. Overigens zullen organisaties als: China Audio Industries Association en China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT), de grijze markt ook zoveel mogelijk willen indimmen.

Maar heeft iemand misschien een overzicht (en misschien kan dit interessant zijn om toe te voegen in het begin topic) van webshops, internetshops en andere sites waar je deze producten nog wel kunt aanschaffen. Aangezien dat toch een van de doelen zijn van dit topic, en die informatie is (voor mij) niet overzichtelijk of goed te vinden.

Ik zelf weet de volgende:

www.china-highend-hifi.com/‎ (hebben wel relatief moderne producten met scherpe prijzen, dubieuze recensies over het net!)
http://www.ornec.com/
http://www.cattylink.com/

een ebay achtige site:
http://www.dhgate.com/

Wie weet er misschien nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:27

SED

Geen matches
@Bronco.. oke, had ik even gemist. Geen potmetertjes is natuurlijk wel onhandig.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Geen matches
Vraagje over bias en buizen vervangen.
Ikzelf heb de Bewitch KT88. Deze heeft een interne auto bias regelaar. Geldt de bias regelen ook voor de Bewitch? Zoja, hoe?
Hier zie je een afbeelding van de printplaat en de schema (van de lampizator website).
Afbeeldingslocatie: http://lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/bewitch%206550/IMG_5572.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lampizator.eu/AMPLIFIERS/CHINA/bewitch%206550/IMG_5576.jpg

Ik zie niet echt een potmetertje, waar ik aan kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Dit begrijp ik even niet , jij geeft zelf al aan dat ie "autobias" is dus valt er volgens mij weinig te regelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Geen matches
Oke. Autobias geldt dus ook als je een buis vervangt. Dat wilde ik even zeker weten. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik zie dat er in jouw amp ook 2x een 5Z4P zit , heb jij nog plannen om deze te verangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Geen matches
Geweldig. Volgens schema 5z4p. Volgens beschrijving 5z3p.
Vanavond effe kijken of op de buizen iets van een typenummer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Mijn Class D chineze meuk zelfbouw subwoofer-versterker is een beetje houtjetouwtje in elkaar gezet in een 18mm dikke vurenhouten box maar wel met het idee dat het signaal zo direct mogelijk van DAC naar sub gaat en het klinkt orenschijnlijk prima. Er ontbreekt nog een afscheiding tussen trafo en de rest en die wil ik een dezer dagen maar eens gaan aanbrengen want het kan mogelijk altijd beter, welk materiaal kan dat het beste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 22:56
Geen matches
Zie deze post een paar posts hierboven.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Geheel overheen gelezen, ik las wel iets over printplaat. En zonder verbinding met aarde/behuizing heeft het geen enkel nut met wat voor materiaal dan ook? Want dat gaat problematisch worden gezien de houten behuizing en ontbreken van aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Je kunt er toch een geaarde iec-socket in zetten met een geaard snoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Beste mede tweakers,
Ik ben op zoek naar een mooie, kleine versterker om het geluid (muziek, films) vanuit mijn HTPC af te spelen. Ik heb een goede ervaring gehad toen ik mijn Little Dot MKII (buizen koptelefoonversterker) uit China heb besteld, dus vandaar dat ik naar dit forum ben gekomen.

Ik heb de volgende versterker op het oog:
SMSL SA S3 (TA2021) maar vraag mij af of deze krachtig genoeg is. Ik weet dat er een groot verschil is tussen feitelijk vermogen en piekvermogen, maar weet hier niet genoeg van om deze inschatting te kunnen maken. In ieder geval moet mijn vrouw (of ik) tijdens het stofzuigen de muziek nog kunnen horen.

De luidsprekers zijn overigens Jamo Compact 70 (rated power 70w / music power 90w / impendance 4-8Ohm), maar wellicht worden deze in de toekomst vervangen.

Graag jullie gedachten hierover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:30:
Je kunt er toch een geaarde iec-socket in zetten met een geaard snoer?
Onmogelijk.

Nouja alles kan, maar ze hebben in mijn appartement enkel in de keuken een geaard stopcontact geplaatst en ik ga niet met 5m+ verlengsnoeren zitten werken midden door de woonkamer terwijl nu alles goed weggewerkt is. Prima jaren 80-woning hoor, maar op zulke punten merk je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
Geen matches
Als je verder geen klachten hebt (aka je hoort geen brom) dan zou ik het lekker zo laten. Je kunt ook een schotje inbouwen zonder hem aan de aarde te hangen en dit later, waarneer je wel een geaard stopcontact in de buurt hebt, alsnog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-09 09:14
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:51:
Ik heb de volgende versterker op het oog:
SMSL SA S3 (TA2021) maar vraag mij af of deze krachtig genoeg is. Ik weet dat er een groot verschil is tussen feitelijk vermogen en piekvermogen, maar weet hier niet genoeg van om deze inschatting te kunnen maken. In ieder geval moet mijn vrouw (of ik) tijdens het stofzuigen de muziek nog kunnen horen.
Die heb ik ook met speakers van 4Ω. Ja die kan harder dan je lief is. Ik stel me voor zelfs zo hard dat je vrouw de stofzuiger niet meer kan horen. Ok, overdreven (ik zou het eens moeten proberen :P) maar hij kan hard zat. Of je moet wel heel beroerde speakers hebben.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:37
Geen matches
mekkieboek schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:51:
[...]

Die heb ik ook met speakers van 4Ω. Ja die kan harder dan je lief is. Ik stel me voor zelfs zo hard dat je vrouw de stofzuiger niet meer kan horen. Ok, overdreven (ik zou het eens moeten proberen :P) maar hij kan hard zat. Of je moet wel heel beroerde speakers hebben.
Heb ik zelf op bose 301 speakers met 8ohm ... dat doet het ook erg netjes hoor moet ik zeggen!

Wel zorgen voor een fatsoenlijke imput. Ik merk dat hij via m'n telefoon helemaal niet hard gaat, maar via de pc keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Als je geen geaard stopcontact in de buurt hebt maar wel een cv-leiding kun je heel simpel met een aardklem en een enkel snoer of installatiedraad aarde aanleggen naar een stekkerdoos. De cv is namelijk altijd geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Bedankt voor de reacties, kans is groot dat ik voor dit apparaatje ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Er zijn ook nog insteekkaarten voor een pc met 2021 t-amp.
En 15 watt zijn in dit geval echte 15W, dat gaat met normaal gevoelige speakers echt hard. Het ligt idd ook aan je inputniveau. Ik heb er continue 1 in de slaapkamer onder mijn bed zodat ik mijn telefoon (niet al teveel niveau, med gevoelige speakers) erop aan kan sluiten en ook dat gaat flink hard. En op mijn speakers in de wk gaat het loeihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13

kraats

Ik rol

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 20:38:
Als je geen geaard stopcontact in de buurt hebt maar wel een cv-leiding kun je heel simpel met een aardklem en een enkel snoer of installatiedraad aarde aanleggen naar een stekkerdoos. De cv is namelijk altijd geaard.
uuhhmm.. nope, nooit doen. De CV is niet altijd geaard, omdat je ook kunststof leidingen mag gebruiken.
Het zo koppelen van je waterleidingnet en stroomnet is niet netjes en kan zelfs flink gevaarlijke situaties opleveren. Je kunt beter kijken of er in de centrale doos in de ruimte een aardedraad aanwezig is en dan deze doortrekken naar de wandcontactdoos en daar een geaarde uitvoering plaatsen. Is er geen aarde in de centrale doos aanwezig, dan kun je 'm vanuit de meterkast trekken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
Geen matches
kraats schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:22:
[...]
uuhhmm.. nope, nooit doen. De CV is niet altijd geaard, omdat je ook kunststof leidingen mag gebruiken.
Het zo koppelen van je waterleidingnet en stroomnet is niet netjes en kan zelfs flink gevaarlijke situaties opleveren. Je kunt beter kijken of er in de centrale doos in de ruimte een aardedraad aanwezig is en dan deze doortrekken naar de wandcontactdoos en daar een geaarde uitvoering plaatsen. Is er geen aarde in de centrale doos aanwezig, dan kun je 'm vanuit de meterkast trekken.
Ik heb wel eens aarde "gestolen" van een aansluitpunt voor een lamp in het plafon (in dat geval was het voor aarding van mijn aquarium - ivm eventuele lekstromen).

[ Voor 5% gewijzigd door Patatjemet op 09-06-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13

kraats

Ik rol

Geen matches
Patatjemet schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:34:
Ik heb wel eens aarde "gestolen" van een aansluitpunt voor een lamp in het plafon (in dat geval was het voor aarding van mijn aquarium - ivm eventuele lekstromen).
dat aansluitpunt van die lamp is vaak de centrale doos van de ruimte. Van daaruit worden alle wcd's en schakelaars gevoed

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
Geen matches
Aha, weer wat geleerd! Bij mij zat daar iig toen wel aarde en aan de wcd's niet (woningbouw |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Geen matches
Kan je aarde makkelijk doormeten? Dus bijvoorbeeld de aarde in de meterkast vinden en met een multimeter kijken of die is verbonden met de verwarming? Ik heb op mijn kamer namelijk geen geaarde stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Tja, als je het goed wilt doen dan trek je idd aarde vanuit een pot. De centrale pot zit altijd midden in het plafond en die zijn met elkaar doorverbonden naar de groepen in de MK. Als je een (kunststof) trekveer hebt is dat niet echt moeilijk, je moet alleen even de evt lamp er afhalen om in de pot te kunnen. Je steekt de veer erin in het pijpje die richting je stopcontact loopt (gokje, er kunnen er meer zijn) en je duwt door tot je niet verder kunt, dan hoor je wel of je goed zit. Maak je WCD open en je ziet dan de veer in de pot uitkomen. Dan maak je de aardedraad goed vast aan het oogje (er doorheen, omklappen en dan vastdraaien) van de trekveer en trekt ze beide terug. Lasdop in de pot (daar steek je alle massieve aardedraden zo in), aarde aan stopcontact en klaar.
Meestal is het makkelijker om alle 3 de draden in 1x te trekken (2mm massief rood, blauw en geel/groen) maar 1 draad er bij trekken lukt meestal ook wel. Zwart draad is dunnner en dat is schakeldraad (dus bv vanaf een lichtschakelaar>lamp) die moet je eigenlijk niet gebruiken als je het goed wilt doen.

Aarde doormeten is ook niet moeilijk als je een los stuk kabel en een MM hebt. Je meet gewoon de weerstand tussen je aardpunt en het punt dat je wilt meten en je maakt het kringetje met je MM rond met de losse kabel door de kamer, over de trap w/e. Als de weerstand 0 is (of bijna) dan is het hetzelfde circuit, dus aarde.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Geen matches
Nou, veel succes! Trek als je kunt een eigen pijp naar de mk voor je audio en breng daar een eigen groep aan puur voor audio/video. Gebruik geen zilver-based aardlekschakelaar want dat is nep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:26:
(2mm massief rood, blauw en geel/groen) maar 1 draad er bij trekken lukt meestal ook wel.
Doe maar bruin, blauw en geel/groen.
Rood is een "oude" kleur.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Je hebt gelijk, felrood is al een hele oude kleur. Die werd gebruikt samen met groen ipv blauw. Ik zei rood omdat ik aan de 'warme' draad denk. Hij is idd bruin. :z

Ik heb zelfs nog oude 'potten' van hout uitgehakt met buizen van ijzer (met naad) schuin door de muur en draden met katoenisolatie. Die 'doos' was een soort van hockeypuck met 3 gaten erin. De draden waren trouwens nog prima in orde zolang als je er niet aankomt tenminste.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Geen matches
Veel succes met je verbouwing.
M'n dochtertje kan nu al kruipen. Lag van het weekend te dutten op de bak werd ik wakker van het "genee" van m'n vrouw. De kleine was naar de audiomeubel gekropen en wilde met de upc kastje spelen. Daarna kroop ze naar m'n buizenversterker.
We hebben een super lage kast, dus ze kan er makkelijk bij. Even dat ding verder naar achteren verplaatsen. Anders vrees ik dat ik mn versterker een aantal maanden op moet bergen totdat ze iets meer besef krijgt van wat wel en wat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ja, kids...

Ik zat gisteren al een half uur met een audiofiel in spé op schoot. Een half uur lang zelfs. Papa had testspeakers gemaakt (heel erg goed gelukt ook, met ribbons >8kHz en een fullrange). De kleine van 1 1/2 zat echt gefascineerd te luisteren en te wijzen naar de zangeres en zo. Maar de speakers stonden wel met touwen aan de cv vastgebonden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Geen matches
Leuk he, die grijpgrage handjes. Die van mij (bijna 1.5) probeert iedere keer een buis beet te pakken (kan er gelukkig alleen net niet bij)

Blijkt verder een aardige AC/DC fan. Negeert alle muziek, maar gaat bij AC/DC heel geconcentreerd zit luisteren.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Hopelijk blijft dat ook zo. Vingers branden is al erg genoeg.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Vanmiddag weer een Yarland in handen gehad, deze keer een FV34-BIII-EU. Hij zag er mooi uit. Hij klonk ook wel goed, maar een tikje versluierd. Een andere set buizen helpt al wel aanzienlijk: JJ KT77 (ik had er nog 6 :? ), Sylvania 5670 en een MiniWatt ECC83. Ik wilde ook de koppelcaps doen, dat waren 4x ClarityCap SA 0.68. Ik wilde er Vitamin Q 0.47 voor inzetten, alleen toen ik de spanning mat kwam ik op bijna 400V. Jammer maar dat gaat niet werken met 200V caps. En teflon 0.22 zijn een tikje groot...

De FV34B is echter anders opgebouwd. Er zit nog een extra ECC83 voor en die heeft ook weer koppelcaps naar de 5670. En wat zat daar in? De zelfde beroerde Solen SCR als in de oude versies. ;(
Voltage? laag. Mooi. Dus dan maar toch 2 Spragues erin. En zo in ieder geval de ergste 'sluier' er uit gehaald. De bias mag ie zelf nog instellen maar ik hoorde niet zo veel verkeerds.

Resultaat: een heel stuk opgefrist! De dynamiek is een heel stuk beter en je kunt veel beter in de muziek luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucanier
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 11:32
Geen matches
Joe Hoe :P

alle goed komt langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 23:47
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 01:06:
*SNIP*

Resultaat: een heel stuk opgefrist! De dynamiek is een heel stuk beter en je kunt veel beter in de muziek luisteren.
Thanks ]eep ! Tijdens een paar gezellige uurtjes haalt hij je set naar een hoger niveau. Waarbij hij het zo aanpakt dat ik ook gelijk zin krijg om een soldeerbout te kopen. Hij laat het zo makkelijk lijken!

Heerlijk om de modificaties gelijk te kunnen beluisteren op de zeer mooie set van ]eep! Volgende keer de rest onder handen nemen ;)... Een aanrader voor iedereen!

Nu nog op zoek naar een mooie chinese buizenvoorversterker. De Yaqin ms12B lijkt mij een mooie optie, maar ik dacht toch echt dat hij goedkoper was dan de $ 300,- die ik nu vind. Is de Yaqin 11B ook een goede? ($ 150,-)

Liefst een Jolida JD9, maar die ligt net even te ver boven het budget!

[ Voor 19% gewijzigd door buffbuffbuff op 16-06-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
De Yaqin MS22B is met wat modificaties echt goed. Dat is een echte buizen phono. Af fabriek zit er een niet onaanzienlijk brommetje in en klinkt ie wat versluierd. Met de juiste aarding en betere caps komt ie op een heel hoog niveau in de buurt van de gemodde Jolida JD9. Die blijft strakker. Hij is alleen MM.

De MS11B is de goedkopere versie met opamps. Ik weet niet hoe goed die standaard is maar ik vermoed op het niveau van de vergelijkbare Pro-Ject. Ook alleen MM. Hij werkt met een 5532D opamp vast op het bord, zonder socket dus.

De MS12B is een beetje een rare eend omdat hij een volumeregeling heeft en meer versterkingsfactor ("Dual outputs of either 0.25V or 0.7V") plus nog een aux ingang. Het is dus een "Stereo Tube Preamplifier and Phono Stage" maar dan met heel weinig ingangen en ook nog eens de phono input aan de voorkant. De aux en de beide outputs zitten aan de achterkant. Een rare layout IMO, ik hou niet van kabels in het zicht en zeker niet zo'n lullig aardedraadje dat in bijna alle gevallen vastgepriegeld wordt.

OT:
Hey ouwe zeerover! Ook weer aan wal?

"gezellige uurtjes"
ik bied van alles lekkers aan. En wat drinken ze? Water. :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:56:
De Yaqin MS22B is met wat modificaties echt goed. Dat is een echte buizen phono. Af fabriek zit er een ................. Een rare layout IMO, ik hou niet van kabels in het zicht en zeker niet zo'n lullig aardedraadje dat in bijna alle gevallen vastgepriegeld wordt.
Is een geaard wcd niet voldoende als aarde? Of is een wcd met de aarde rechtstreeks naar de aarderail beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 01:06:
Vanmiddag weer een Yarland in handen gehad, deze keer een FV34-BIII-EU. Hij zag er mooi uit. Hij klonk ook wel goed, maar een tikje versluierd. Een andere set buizen helpt al wel aanzienlijk: JJ KT77 (ik had er nog 6 :? ), Sylvania 5670 en een MiniWatt ECC83. Ik wilde ook de koppelcaps doen, dat waren 4x ClarityCap SA 0.68. Ik wilde er Vitamin Q 0.47 voor inzetten, alleen toen ik de spanning mat kwam ik op bijna 400V. Jammer maar dat gaat niet werken met 200V caps. En teflon 0.22 zijn een tikje groot...

De FV34B is echter anders opgebouwd. Er zit nog een extra ECC83 voor en die heeft ook weer koppelcaps naar de 5670. En wat zat daar in? De zelfde beroerde Solen SCR als in de oude versies. ;(
Voltage? laag. Mooi. Dus dan maar toch 2 Spragues erin. En zo in ieder geval de ergste 'sluier' er uit gehaald. De bias mag ie zelf nog instellen maar ik hoorde niet zo veel verkeerds.

Like!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Geen matches
Nou ja, Jeep doet waar ie goed in is: en dat is modden.
Dus het is de combi van de soldeerbout met het sausje van Jeep.
Ik heb die buizenkoptelefoonversterker met Spragues erin; gemod door Jeep en het is gewoon een fijn bakkie.
Als ik een vraag heb over een product dan komt hij altijd met een beter alternatief waar ik meer rendement uit kan halen. En hij vraagt niks voor een advies, dus dat is voor mij een enorm gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:46
Vandaag een pakketje gekregen met alweer een Chinese verrassing
De Shanling DAC-50.
Past erg goed bij mijn Shanling A-300 versterker en E-sound CD speler

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XG4V8ILJ-D.jpg

Moest alleen een andere stroomkabel gebruiken.
Resultaat: Mijn muziek uit de computer is veel breder geplaatst.
Ook klinkt alles veel voller en, hoe zal ik het zeggen, frisser.

Ben zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Mooi apparaat. Maar ik wil audioporno zien. >:) Ik ben nml benieuwd wat er naast een BB1796 in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 23:47
Geen matches
Hah

Afbeeldingslocatie: http://boollette.free.fr/images/futurama/bender%20playbot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 01:33:
Mooi apparaat. Maar ik wil audioporno zien. >:) Ik ben nml benieuwd wat er naast een BB1796 in zit.
Ga hem echt niet open maken. Heb 2 rechterhanden maar ik ben links >:)

Specifications :

Digital coaxial, optical, balanced and USB inputs, Digital coaxial output
Singled-ended RCA and balanced XLR analog outputs, Headphone jack with volume control
D/A conversion is performed by Burr-Brown PCM1796 DAC chip, CIRRUS LOGIC CS8416 digital audio receiver
Upsampling is accomplished by Burr-Brown SRC4192
Selectable no upsampling, 24 bit / 96 kHz or 192 kHz upsampling
High precision clock system with reclock function which reduces error efficiently
Easy to read display with dimmer
Full remote function
--------------------------------------------------------------------------------
Dynamic range: (16bit) >96dB, (24bit) >120dB
Signal to noise ratio: >110dB
Total harmonic distortion: <0.002%
Unbalanced output voltage: 2.1V
Balanced output voltage: 4.2V
Dimensions (L x W x H): 262 x 457 x 75 mm
Net Weight: ~4.8 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik snap het. Niet iedereen gaat gelijk onder de motorkap kijken. Ik had ook al even gezocht op het apparaat. Wat ik er leuk aan vind is dat de poten niet alleen zijn om op te staan maar dat de voorste een functie als draaiknop hebben; de linker is aan/uit en de rechter volume voor de koptelefoonuitgang.

Specs zeggen mij totaal niks. Dat is net zoiets als dat we als klein jongetje in een snelle auto keken naar de snelheidsmeter en zeiden:"Oh, deze kan wel 250!". Maar de chipjes die er in zitten zeggen vaak wel wat.

Waarom ik vroeg om foto's van de binnenkant is om te weten wat er komt na de CS8416 en BB PCM1796. De nieuwste BB? Die laatste is belangrijk maar voor een dac is nog belangrijkere wat daarná komt. Ik vermoed dat er gewoon een paar opamps na komen. En degenen die mij kennen begrijpen waarom ik vanaf dit punt wijselijk mijn mond houdt. Je hebt gewoon een mooie dac.

Waar heb je hem gekocht? En wat is de prijs? €700? In termen van high-end audio een zeer bescheiden bedrag. Ik kom DAC's tegen dat ik denk van; "watte? €3000?" 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Geen matches
Ja, ik lees al een tijdje mee en weet hoe je over opamps denkt.

Heb hem gekocht bij Audioaffair in Engeland. Prijs € 650.00
Heb al een shanling versterker waar ik zeeeeeer tevreden over ben, dus durfde de gok wel aan.
Moet eerlijk zeggen dat mijn audio files veel beter klinken dan verwacht.
Dus erg content met deze aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
Geen matches
interessant apparaat! Ik zou wel eens willen weten of dit ook je sb touch naar een hoger niveau tilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Vast wel. Maar dan kan ik voor de mijne wel >€1500 vragen als het op geluidskwaliteit aankomt. Dat is maar nattevingerwerk natuurlijk maar ik kan het wel hard maken in een vergelijking met commerciële apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
Geen matches
haha, dat is inderdaad natte vingerwerk, maar die vlieger gaat hier niet op. Maar zoals je weet heb ik ook interesse voor die van jou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Geen matches
korenpc schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:44:
interessant apparaat! Ik zou wel eens willen weten of dit ook je sb touch naar een hoger niveau tilt?
geen idee.
Is de SB touch makkelijk mee te nemen en aan te sluiten?
Kom langs zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik heb wel eens vaker van die nattevingerwerk prijzen gezien. Een speaker van €3000 waar welgeteld 1 fullrangespeaker in zat. Mooie Ti Tangband 3" waar ik er ook 4 van heb liggen (+4 passieve membranen). Hele mooie speakertjes. (ik had ze eens aan staan in een logitech 550 kastje, Vinz heeft ze toen gehoord), maar om daar dan duizenden €€ voor te vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Geen matches
Ik ben op zoek naar een leuke versterker voor mijn home cinema set. Momenteel heb ik een Harman Kardon AVR 135 uit 2006 of zo (instapmodel en zo klinkt hij ook).

Dus ik was inmiddels al helemaal enthousiast geworden over vintage versterkers, gewoon tweedehands een dikke bak kopen en ik zie al helemaal voor me dat het de sterren van de hemel speelt...

Tot ik toch weer werd geattendeerd op de Lepai T2020 versterkers, ook wel Topping 22 die je voor niet al teveel geld op eBay kunt kopen. Dingen produceren alleen slechts 2x15watt of zo en dat is net te weinig voor een setje grotere speakers dan een boekenplankmodel.
De setjes van 41hz.com zouden weer hoogwaardigere materialen gebruiken dan Topping en die heb je ook in krachtige setjes van 2x50watt, 2x100watt en nog wat anderen.

Iemand hier ervaring met die AMP5-setjes van 41hz.com? Anderen kunnen ook natuurlijk. Het is nogal een bouwpakket en je dan ook nog zelf eens componenten bij elkaar gaan zoeken. Bestaat er zoiets als de perfecte samenstelling? Ik ben geen goede elektro techneut, maar ik kan wel goed knutselen. Dus misschien is dit wel een leuke oplossing voor mij...

Als je speakers er maar van gaan swingen, met warmte, detail en diepte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Oei: dit verhaal zit vol misvattingen.
Tot ik toch weer werd geattendeerd op de Lepai T2020 versterkers, ook wel Topping 22 die je voor niet al teveel geld op eBay kunt kopen. Dingen produceren alleen slechts 2x15watt of zo en dat is net te weinig voor een setje grotere speakers dan een boekenplankmodel.
De setjes van 41hz.com zouden weer hoogwaardigere materialen gebruiken dan Topping en die heb je ook in krachtige setjes van 2x50watt, 2x100watt en nog wat anderen.
-De Lepai zijn van een totaal andere flutkwaliteit als de kwalitatief hoogstaande Topping.
-15W zijn niet net te weinig. Je hebt geen idee waar je het over hebt (NOFI). Ik zit er nu naar te luisteren en dat gaat echt loeihard.
-Grotere speakers hebben bijna altijd een veel hoger rendement dan kleine boekenplankluidsprekers. Hoe kom je op het achterlijke idee dat grote luidsprekers grote versterkers nodig hebben? Het gaat toch om het rendement van een speaker?
- de setjes van 41Hz zijn prutswerk voor nerds. Als je een overpriced bouwpakket wilt kopen en er zelf een knullige kast omheen wilt bouwen, een volumeregeling, keuzeschakelaar, aan/uit-knop... be my guest. Een nette alu kast ervoor kost meer dan een perfect Muse M21 ampje. En dan moet je er ook nog een voeding bij kopen!
- Topping maakt gewoon goede spullen van goede materialen in een strakke kast voor een nette prijs. Dat je ze in 1 zin met Lepai noemt is een regelrechte belediging. De Lepai is goedkoop uitgevoerd en heeft allerlei totaal overbodige en geluid verslechterende elektronica zoals toonregeling. De Topping is minimalistisch uitgevoerd met topcomponenten.
- Topping heeft ook versterkers van 50-100W die echter net als alle 'zware' chips minder goed klinken dan een 2021 of 2020.

Een dikke bak, vintage versterker zal ook zo klinken: oud. Een transistorversterker slijt en een oude versterker zal dik en sloom klinken met aanzienlijke TIM-vervorming zo is mijn ervaring. Alleen als je hem flink laat reviseren maak je kans op een goed klinkende versterker. Ze worden niet voor niets verkocht.

En dan heb je ook nog buizenversterkers. Dan krijg je pas wat je zoekt, maar dit gaat minder goedkoop worden dan een Lepai. :r

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2013 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Ik heb het natuurlijk wat onhandig opgeschreven, maar het hele verhaal is dus bedoeld als vraagstuk. Volgens mij kun je dat er ook wel uit opmaken? In de wereld van elektronica en audiocomponenten ben ik niet zo thuis, ik heb het nooit begrepen cq. heb mezelf er nooit in verdiept en ben nu bezig met een inhaalslag, want het boeit me wel. En die behoefte komt dan voornamelijk voort uit een liefde voor het geluid dat uit een kwaliteitssysteem kan komen. Dus je hebt gelijk: ik heb er inderdaad geen idee van en daarom vraag ik het hier. Oke, dat ik een Lepai met een Topping vergeleek was wat knullig.

Duidelijk voor wat Lepai vs Topping betreft dan. Ook dat een 41hz-versterkertje dus niets voor mij is.

Over de stelling dat de Topping te weinig vermogen produceert voor grotere speakers: Ik lees overal dat speakers op een versterker met te laag vermogen kunnen vervormen en kapot gaan. Dat is dus niet zo?

In ieder geval bedankt voor je uitleg, het maakt voor mij wat dingen helder. Als de Topping gewoon goed is voor mijn situatie dan ben ik alleen maar blij. Ik moet dus uitkijken naar eentje met de 2020 of 2021 chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 12:23
Geen matches
Dat kan inderdaad, zodra je op het punt zit dat de versterker het vermogen niet netjes meer kan leveren zal deze gaan clippen(= deels gelijkspanning op de speakers), hierdoor warmen de spoelen in je speakers op en kunnen deze uiteindelijk defect gaan. Maar dat is een kwestie van het volume niet zo hoog zetten dat de versterker gaat vervormen.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 23-06-2013 10:11 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Was het dan niet logisch om - in de ogen van een leek - te denken dat dit zou kunnen gebeuren bij 50 watt (30 watt RMS) speakers die worden aangesloten op een 15 watt versterker? Die in een home cinema opstelling zou worden gebruikt en dus wel eens luid zou kunnen worden gezet.

Voor de duidelijkheid: dat is een vraag ;)

Nu heeft de Topping 22 30watt per kanaal. Dat kan misschien wel wat zijn. Een afstandsbediening zou helemaal top zijn, maar die heb ik alleen nog maar gezien bij de TP32 (TA2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 12:23
Geen matches
Vergeet ook niet, dat omdat 30W het dubbele van 15W is, het slechts 3dB extra oplevert, dat is wat het verdubbelen van het vermogen oplevert. Daar komt nog eens bij dat ons gehoor hier erg ongevoelig voor is, een verdubbeling van het geluid ervaart het gemiddelde gehoor pas bij ~10dB verhoging. Staar je dus niet blind op vermogens! In een huiskamer is 15W echt genoeg :). En zoals Jeep al zei, juist het rendement van speakers heeft een grote impact op het volume.

[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 23-06-2013 10:31 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Ik heb me wat ingelezen over speakers en versterkers en snap nu een beetje wat jullie bedoelen (denk ik). Als je wilt dat je speakers luid kunnen spelen moet je dus uitgaan van wat er nodig is om aan de 100 dB te komen omdat dit ruim voldoende is. 110 dB is weer extreem hard op 1 meter afstand.

Dus als je een luidspreker met 95dB rendement hebt en je wilt 100dB creëren, moet je 5db versterken. Aan hoeveel watt staat dat gelijk en hoeveel is dit als je 110dB zou willen? Puur voor het begrip natuurlijk.

Als je de geluidsdruk wilt versterken naar een decibelniveau waarvoor de benodigde watt meer is dan de versterker aan kan ga je vervorming krijgen?

Terug naar de amp-keuze:

Ik ben nu een configuratie aan het bedenken voor thuis. Die Topping TP32 heeft dus een remote. Dat wil ik op zich wel een keer proberen. Dan zit je nog met een audio selector box of iets dergelijks voor als je eens een andere bron wilt aansluiten, anders dan dat via de TV loopt.

Die heb je voor 15 euro bij de Conrad: http://www.conrad.nl/ce/n...-1x-cinch/SHOP_AREA_37410

Coaxiaal of optisch aansluiten lijkt me beter, iemand hier een suggestie?

[ Voor 29% gewijzigd door PatrickG op 23-06-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Oke, dat ik een Lepai met een Topping vergeleek was wat knullig.
Totaal geen probleem hoor. Knullige vragen zijn ook vragen. Anders stelde je ze niet. Voor mij de ideale gelegenheid om je lekker genadeloos neer te sabelen. >:)

Rekenen met dB
Maak je niet al teveel druk over decibellen. Het is erg lastig rekenen met dB omdat het een logaritmische schaal is. De schaal van Bell gaat van 1-12 waarbij 0 net niet meer hoorbaar is en 12 pijn doet en 1 erbij is op het gehoor een verdubbeling van de luidsterkte. Daarvoor is echter 10x zoveel energie nodig!
Alleen omdat dit niet fijn genoeg verdeeld is hebben de het over tienden van Bell: deciBell.

Daar komt bij dat het geluid in een kamer zich niet vrij over een hele bol verspreidt maar over een halve bol (tegen een muur) of kwart bol (in een hoek) of achtste bol (hoek vd kamer op de grond) en allerlei tussenvormen per frequentie doordat de demping van de kamer verschilt. Ergo: nattevingerwerk/ervaring of meten. En ook meten gaat vaak fout omdat de meeste mensen niet weten wàt ze meten.

Door de bank genomen kun je met een 15W@8Ohm versterker een heel eind komen op speakers met een rendement vanaf 87dB. Wil je bulderen met je homecinema (larger than life) heb je een sub nodig en wat meer vermogen.

Gedrag bij oversturing
Ook gedragen verschillende typen versterkers zich anders bij oversturing.
  • Een 'ouderwetse' buizenversterker raakt alleen buiten adem en geeft niet meer dan zijn maximum, alleen met flinke (onschuldige) harmonische vervorming (hij maakt afgeronde blokgolven ipv sinussen).
  • Een transistorversterker doet iets heel anders: als die gaat oversturen gaat hij keiharde blokgolven maken met scherpe pieken aan de randen die heel veel vermogen bevatten. En dààr gaan je speakers kapot van!
  • Een t-amp weer anders: die maakt een differentiaal op hoge frequentie (zeg ik dat goed?) en al die boven zijn taks komt gaat hij al lang naar hoorbaar vervormen. Ik heb ook wel eens 1 kapotgemaakt en die gaf alleen gelijkspanning (volle bak) en ook daar zijn mijn speakers niet van kapot gegaan (gelukkig! :F ).
Reken je rijk
Doordat een speaker een schijnbare weerstand heeft die verandert per frequentie, de zgn impedantie is niet zomaar te zeggen hoeveel vermogen een versterker moet kunnen leveren. Niet elke versterker is even stabiel en bij een lage impedantie kan hij in vermogensnood komen (ligt aan ruststroom/voeding). daarom hebben transistorversterkers vaak van die "kijk mij eens zwaar zijn" specs met PMPO vermogen waar IRL geen spaan van heel blijft.
Zo is de TP32 maar een 2024 t-ampje met
0.03% @ 9W 4ohm
0.1% @ 11W 4ohm
0.1% @ 6W 8ohm
10% @ 15W 4ohm
10% @ 10W 8ohm
Nu denk jij natuurlijk dat de 2024 een 15W versterker is. Ja en nee. Als de impedantie zakt naar 4 Ohm (op ... Hz) kan hij 15W leveren met 10% harmonische vervorming. Op zijn tenen. Nou, dat wil je niet aanhoren. }:|
Volgens de 'hifi' norm is hij echter maar 6W. Dat is het getal dat we normaal vergelijken. Het vermogen @ 8 Ohm wat nog een werkbare THD geeft.

Keep it simple stupid
De meeste t-ampjes klinken zo goed omdat ze zo simpel zijn; geen poespas met voorversterkerchipjes of schakelingen. Als je er 1 hebt met een afstandbediening zit die er ws juist wel in en gaat je geluidskwaliteit gelijk een stuk omlaag. Ik heb er ook 1 met 2 ingangen en toonregeling mbv zo'n chipje. Voor elke ingang zit dan 2x een elco. Gelijk foute boel! Jammer de bammer. Weg geluidskwaliteit ;w

Mijn advies
probeer het eerst eens met een Muse/Topping/SMSL 2021 ampje met 1 ingang. Die kost €40 incl 14V voedingsadapter en sluit eerst eens 1 bron aan. En ga dan kijken naar een oplossing voor meer bronnen.

Een goede optie is zo'n passieve schakelaar zoals je linkte. Dat doet niets met het geluid.
Een andere optie is een goede dac met meerdere ingangen. Ik heb met mijn simpele dacje/t-amp combi zo 2 ingangen, 1 voor de tv (optisch) en 1 voor de cd/laptop (coax).
En als je handig bent maak je zelf een passieve voorversterker met relais. Je kunt zo van die bordjes kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:43:
[...]

Totaal geen probleem hoor. Knullige vragen zijn ook vragen. Anders stelde je ze niet. Voor mij de ideale gelegenheid om je lekker genadeloos neer te sabelen. >:)
Haha, nou die is in ieder geval goed geïncasseerd.

Bedankt voor de uitgebreide informatie Ik snap het meeste, het ander moet ik nog verwerken in mijn grijze massa ;)
Ik ga er eentje bestellen vd week. Ik heb overigens al een Maverick D1 Tubemagic op m'n bureau staan. Daar kan ik ook mee testen.

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickG op 23-06-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Ik heb overigens al een Maverick D1 Tubemagic op m'n bureau staan. Daar kan ik ook mee testen.
Nou, dan ben je toch klaar met je voorversterker/bronkeuze? Die heeft toch ook 2 aux ingangen? Ik heb de originele XiangSheng dac1 gehoord en ik was er qua geluidskwaliteit niet helemaal over te spreken maar je hebt wel gelijk genoeg mogelijkheden. Ik heb er ook nog leuke upgradebuisjes voor.

Ik ben er ook eindelijk achter welke mystery dac-chip daar nu in zit. Het is de low budget CS4334 uit 1998.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2013 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Ja klopt, ik zou hem daarvoor kunnen gebruiken, maar hij staat wel lekker zo op het bureau. Kan ik makkelijk switchen tussen de twee computers als bron en heb ik een goede volume knop binnen handbereik i.p.v. achter m'n speakers.

Testen kan natuurlijk wel. De tweaker waarvan ik hem heb overgenomen had hem al wat gemod, andere buis en OpAmps: De onderdelen zijn GE5670 + LT1364 & LM4562. Ik weet verder niet wat dit precies inhoudt met mijn beperkte kennis, maar ik ben er wel tevreden over.
Ik heb heb wel eens vergeleken met een andere DAC op de Audioengine A2 speakers en toen bleek mijn DAC1 wat feller en harder dan de duurdere DAC waarmee we hem vergeleken. Moet even kijken welke dat ook alweer was, volgens mij een Cambrigde DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De GE5670 is het buisje. Die is al een stukje beter dan de chinese imo. Die andere zijn opamps voor de uitgang en koptelefoon denk ik. Ik heb er nog geen duidelijk schema van gevonden en van de blik die ik er in geworpen heb zitten er nog wat iffy caps vlak voor de uitgang maar ik heb het PCB niet uitgebouwd. Ik ben benieuwd hoe dat signaal van de dac-chip naar de uitgang gaat en ik vraag me af wat de functie van de buis is. Ik heb al eens naar een thread over de dac gekeken maar die is 157 pagina's lang... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Door 157 pagina's loop je niet ff snel heen nee. Waardoor ben je zo geïnteresseerd in de D1 dan, vanwege de mogelijkheid zoveel bronnen aan te sluiten of omdat het ding veel potentie heeft? Of in het kader van hobby? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Omdat ik dacht dat ie potentie had ja, en extra ingangen em buisjes die ik toch al had liggen. Ik had op mijn Yarland maar 2 ingangen en dat was net te weinig. Het gaat mij met name om de XiangSheng DAC1 omdat die een dikke €100 kost. De Maverick en de Grant fidelity zijn klonen, oorspronkelijk bijna alleen rebadged, en een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
De knoop doorgehakt en zojuist een Muse i25 TA2021 amp gekocht via eBay bij Hossen.

Ben benieuwd, alvast bedankt voor het advies en de ondersteuning allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Hallo Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen voor een stel speakers en versterker. Ik zat te kijken naar 2x Jamo s608 of 5.0 set van Jamo met een Onkyo receiver (NR616). echter kwam ik dit topic tegen en is mijn intersse gewend.

Nadeel: ik ben niet echt een audio kenner.
Voordeel: ik reis voor m'n werk 6x per jaar naar Ningbo. en kan per x zo'n 50kg meenemen.

wie dus een iets dergelijk wilt hebben als hierboven maar dan een chinese variant. als ik het interssant vind ook ik het daar in tweevoud. met garantie zit het dan ook nog redelijk goed gezien ik ook wel wat terug kan brengen / daar laten maken.

stuur maar een berichtje als het je wat lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
ikke niet begrijp... :? Wat is nou je vraag? Of is het een aanbieding?

Ow, hey. En Feli. *O*

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2013 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Iemand nog een tip voor een goedkope USB naar S/PDIF converter? Om via m'n Macbook ook eens naar muziek op m'n - nog binnen te komen - Muse i25 te spelen...

Voorts in het kader van goedkope HiFi uit China nog juweeltjes van kabels? Meestal bestel ik de iets duurdere versies van kabels bij Bax, maar misschien kan ik beter wat anders nemen. Audioquest is een bekende, maar geen China en toch ook nog aan de prijs voor deze budget-scharrelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Geen matches
Ugh blanke broeder van buizen met vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
@@

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Iemand nog een tip voor een goedkope USB naar S/PDIF converter? Om via m'n Macbook
Via een musiland Monitor gaat dan niet werken helaas, maar zoek eens op tenor 7022. Ik heb er ook zo een en die heeft een optical uit. Het is een soort van dongle.

iemand nog contact gehad laatst met Pacific audio? De site lijkt uit de lucht en ik zie speakers te koop staan die in zijn huis stonden... aangezien we ruwweg dezelfde smaak hebben... O-)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 07:53
Geen matches
Een macbook heeft van zichzelf ook al optical out, wel een speciaal kabeltje voor nodig, zit namelijk in de headphone output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Geen matches
Ik heb nog een Dac voor je liggen op basis van de 1793 chip. Zit opt en coax op, geen usb. (Usb doet geen 24/192) Pm voor interesse.

[ Voor 25% gewijzigd door vinz98 op 27-06-2013 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Geen matches
Thanks, zo'n tenor 7022 van SMSL ziet er wel goed uit http://www.ebay.com/itm/S...=item3cc94975c5]klik[/url. Wellicht wordt het zo eentje Die kleintjes van Muse niet doen?
Muse PCM2704: http://www.ebay.com/itm/M...eamps&hash=item27d0092ca8

En bedankt voor het aanbod vinz98, maar ik kan de Macbook sowieso al via usb aansluiten op m'n Maverick D1 en dit hubje is puur om hem eventjes op de home cinema aan te kunnen sluiten. De DAC die daartussen komt staat al op de planning :)
Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.