Let op wat jij "vervorming" noemt.. kleine boxen hebben dit soort eigenschappen nu eenmaal
Ik heb het niet over "vervorming" maar over een piek in de grafiek bij zowel het geluidssterkteniveau (400-800Hz) als de vervormingswaarden (rondom 700 hz). Een duidelijke indicatie voor een resonantie. Ik heb het specifiek over de meetwaarden van de R100 (die ik niet gehoord heb). Maar de Blades heb ik dus wèl gehoord en dat zijn géén 'kleine boxen' maar hebben dus wel het soort vervorming alsof de zangers allemaal met hun handen als een toeter voor hun mond lopen te zingen. Ik beredeneerde dat (adhv ervaring, intuïtie en studie) als een corellatie. Ik heb het dus over een vermoeden.
Iets anders dat een oorzaak kan zijn: de vierkante vorm met scherpe randen ziet er wel strak uit maar is uit het oogpunt van diffractie een ramp. In het volgende plaatje is de baffle ongeveer 2.5x groter dus de frequentieschaal schuift een eind op> 750Hz (2.5x300).

Leg dat hier overheen en ik zie een sterke corellatie.
Dat waar jij op doelt heeft verder niks met kleine boxen te maken maar eerder met tweeweg speakers met een overnamefrequentie rondom de 2kHz (=95% van de kleine speakers). Dat is alleen wel iets anders dan een concentrische speaker waar de hoge tonen in de trechter van de basspeaker geplaatst is. Dus 2-weg (Fo=2kHz) <> hoorntweeter.
Ik denk dat ik een dubbel blind test wel ga overleven. Ik denk dat die met een paar KEF Blades alleen moeilijk te organiseren valt.

Ik weet wel dat ik ze niet ga kopen, ook niet als ze €12.000 kosten.
Maar ik weet wel wat anders wat wel simpel uitvoerbaar is; als je een goede koptelefoon-setup hebt op je pc stel dan je equalizer maar eens in zoals de meetgrafiek van de R100, dus tussen de 400-800Hz met 5dB oplopend en dan tussen 800-1100Hz weer 5dB eraf. Vergelijk dan maar tussen equalizer aan en uit. Dat is dus alleen maar het verschil in geluidssterkte zónder de bijkomende vervorming en looptijdverschillen. Een 5 dB verschil is echt hoorbaar al moet je daar je gehoor (dus niet je oorschelpen maar de grijze massa die er tussen zit) wel op getraind hebben.
Ik heb het net even geprobeerd en het is wel degelijk hoorbaar al is het niet zeer geprononceerd.
Ik heb nog wel een meetwaarde van de R900 gevonden, (niet gehoord) en er is aan de meetwaarden geen piek af te zien. Dus ik denk dat het erg moeilijk te achterhalen zal zijn wie er nu gelijk heeft.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 26-02-2013 16:14
]