Ik ga zo het verschil merken... Ik heb net een Earmax kloon koptelefoon-versterker binnen van Sense met 6N11 buisjes. Kijken of dat verschil maakt met de FiiO E5. Ik mag het wel hopen.
Het is weer eens zo'n verhaal geworden met verzenden. In 1 woord: DHL

Hij was er wel snel (Wat heet? supersnel: 25 dec betaald!) maar geheid dat je de sjaak bent met bijbetalen. Belde me gisteren een vrouwtje op of ik thuis ben, maar dan zegt ze er niet bij dat ik moet betalen aan de deur. Sta ik daar met mijn zieke kop met €5 in mijn portemonnee.
De binnenkant is trouwens ook niet zoals op de foto. Ik zie door de openingen heen geen Wima MKP10-caps maar
gele ronde dingen Ero MKC 1860 (volgens sommigen niet al te beroerd).
Edit: ik moet eens beter lezen.

In de omschrijving stond:
Built with high quality compents such as Military grad 6N11(6DJ8 E88CC) tubes+ ELNA caps+ PHILIPS caps+ ERO coupling capacitor + ALPS attenuator + High precision resistor
En dus geen Electro Harmonix buisjes en Wima caps. Maar dat maakt niet zo veel uit want ik wilde ze toch vervangen voor Sprague PiO's en Philips Miniwatt E88CC.
Ik doe zo wel een foto, het is een beetje erg donker weer om goed te kunnen fotograferen.
Gelukt. Ziet er weer goed uit zo.
grote versie
Ik heb er wel een ander snoer opgezet met een normale stekker.
Ziek thuis met plenty parts in de kast heeft ook zo zijn voordelen...
Ik ben maar gelijk aan het modden gegaan. Caps eruit en Spragues erin (ging net, ik mat een spanning van 208V met aanzetten, ze zijn 200V). Ik heb de tulppluggen vervangen. Die waren wat erg arm verguld en ze zaten erg los. Ik snap nu ook waarom ze deze gekozen hebben want aan de binnenkant kom ik nu
bijna tegen de elco aan. Het matgroene ledje is nu helder blauw, maar ook heel decent (geen schijnwerper in de kamer). Ik heb ook de interne draadjes vervangen (flatcable) voor aparte verzilverd OFC met teflon.
Ik wil nu eerst even luisteren naar de verschillen. Daarna heb ik nog de buisjes achter de hand. Maar ik vind hem nu al erg goed klinken. Ik vond m zo uit de doos wel ok maar nu gaat het toch aardig lijken op wat ik verwachte. Het klinkt nu al erg goed.
Ik zie dat ik eigenlijk niks beschreven heb van het apparaatje.
Principe
Het is een OTL buizen koptelefoonversterker met 3 stuks 6N11 (6H23, 6322, E88CC) buisjes. OTL wil zeggen geen uitgangstrafos, minder componenten en dus beter geluid. Hij is daardoor vooral goed in het aansturen van hoogohmige koptelefoons maar kan door de forse elco's ook laagohmige aan. Het is een kloon van de Earmax versterker uit '92 die zeer goede recensies kreeg. Er is ook een versie die net als de Earmax 1 ECC81 en 2 E88CC heeft maar deze heeft 3x een E88CC en klinkt daarmee wat pittiger. Het signaal gaat via 1 kant van de middelste buis naar de beide zijden van de buitenste buis en dan direct naar de uitgang.
Voeding
De voeding zit in een aparte behuizing (lijkt op de voeding van de oude HP-printers, zo'n zwarte baksteen met ribbels), is met een speciale kabel verbonden, en heeft netjes een inschakelvertraging. Als je hem aanzet lijkt het eerst net of er niks gebeurt (zo van shit, weer een DOA). Hij blijft echt lang donker. Na 30 seconden hoor je een klik in de voeding en begint de gloeistroom op gang te komen en daarna ook het ledje en de buizenspanning. Netjes.
Materiaal en afwerking
Het kastje is van dik zwart geanodiseerd aluminium en ziet er zeer solide uit. De volumeknop is iets minder solide; dun alu met plastic aan de binnenkant. De beugel is lekker stevig. Het ledje is netjes gedempt. De rubberen voetjes zijn klein maar stevig en glijden niet. De buizen zijn Chinees met een =*= logo overdwars. De potmeter is een goedkoop open type van Alps. Hij kraakt al vanaf nieuw (dit komt door mijn dacje die 3V DC op de uitgang heeft, je hoort daardoor echt knetteren en een swoosh geluid als je er aan draait). Bij de PC is deze voor mij echter overbodig. Ik regel het volume liever via het software en heb de potmeter volledig open staan. De versterker is op elk volume volledig stil. Heel netjes!
Geluid
Zoals de versterker geleverd wordt klinkt hij al behoorlijk goed. Ik heb hem eerlijk gezegd niet erg veel tijd gegeven om in te spelen. Maar na een uur of wat luisteren vond ik het niet uitmuntend. Net een klein beetje beter dan de opampversterker van de Musiland Monitor 02US. Hij klinkt gewoon lekker, stevige bas, mooi midden en hoog maar een beetje korrelig. Ruimtelijkheid goed maar niet geweldig. Hij heeft een lekkere dynamiek. Het klankbeeld is neutraal. Hij gaat met mijn Beyerdynamic DT880 250Ohm niet vervormen. Zelfs zo weinig dat ik nu last van tinnitus heb omdat ik al veel te lang te hard aan het luisteren ben (wees gewaarschuwd).
Na de eerste mods (koppelcaps) klinkt het geheel echt een niveau hoger. De bassen klinken vol, stevig maar niet te vet met een lekkere punch. Het midden en hoog klinkt nu zijdezacht zoals je van een buizenversterker verwacht. De ruimte kun je hierdoor ook veel beter horen. Dit is tenminste een beetje van die echte high-end 'magie' (ja ik weet het; foute term maar dit klinkt echt een stap beter dan gewoon hifi).
[
Voor 94% gewijzigd door
Verwijderd op 30-12-2011 06:14
]