Hallo allemaal,
De afgelopen tijd ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de buizenversterking, hierover ben ik mij daarom flink gaan inlezen en ben ik veel verschillende fora afgestruind.
Ik denk er dan ook over na om een buizenversterker aan te gaan schaffen en wel een
Chinese, omdat deze nu eenmaal binnen mijn budget vallen (circa 500 euro). Nu heb ik al veel versterkers overwogen, met elkaar vergeleken en reviews ervan gelezen. Voorbeelden hiervan zijn meerdere vesterkers van Yaqin, de Bewitch 300B en de Music Angel 845, maar ik heb ook gekeken naar andere versterkers zoals de Yarland FV34AIII en de wat minder bekende versterkers, zoals de Sinovt KT66.
Zo zijn de Yaqins over het algemeen wel goed, maar er is wel beter. De Bewitch 300B is over het algemeen van erg goede kwaliteit, evenals de Yarland FV-34AIII. Wat mij hierbij echter wat minder aanspreekt is het uiterlijk, het vermogen en hij is relatief gezien nogal licht in gewicht (misschien maakt het gewicht wel niet uit voor de kwaliteit?). Het blijkt echter wel zo te zijn dat deze een (subjectief) mooi geluid kan produceren, een goede bouwkwaliteit heeft en bij een Nederlandse importeur (crafty) aangeschaft kan worden. De Music Angel 845 blijkt echter vaak van niet zo'n goede kwaliteit te zijn, zo heeft deze bijvoorbeeld vaak geen aarde. Ook blijken er vaak verschillende onderdelen in te zitten, binnen dezelfde serie versterkers (je kunt dan dus niet uitgaan van een schema dat op internet staat). Wel heb ik gelezen op het internet dat de Music Angel 845 met de nodige aanpassingen een draak van een versterker kan zijn. Het nadeel hiervan is dat ik geen schema's kan lezen en dus niet weet hoe die verschillende onderdelen die de buizenversterker bevat werken, wat ze doen, wat voor elektronische waarden ze hebben (ik "zie" het gewoon niet) en hoe ik er dan zelf mee kan knutselen. Ik ben hiermee wel erg gemotiveerd en heb dan ook al wel google afgezocht met termen als "how te read electric schematics" en "reading schematics for dummies", maar ik kwam nog maar weinig echt goeds tegen, heeft iemand misschien nog linkjes die mij kunnen helpen zodat ik dit zelf kan leren? Waar het voorlopig dus op neerkomt is dat ik er eigenlijk in eerste instantie maar liever niet zelf mee wil gaan knutselen.
Toen ik verder keek op het internet kwam ik uiteindelijk uit bij een versterker die mij bijzonder zeer aanspreekt: de Audioromy FU13 / 813. Volgens velen een versterker met erg veel power en die (subjectief natuurlijk) erg mooi klinkt, ook valt de prijs binnen mijn budget. Bovendien vind ik het design prachtig, zeker met die fel oplichtende buizen. Het ding is op zich wel goed gebouwd, maar er is dan wel weer verkeerd bezuinigd op bijvoorbeeld een potmeter helaas. Dit vind een zo'n heel groot probleem, omdat ik deze denk ik nog wel zelf kan vervangen. De rest van de componenten is volgens het internet gelukkig wel van goede kwaliteit, waardoor de algehele bouwkwaliteit eigenlijk best wel goed is. Ook is er veel informatie over te vinden, wat voor mij een pré is.
Ter illustratie:
Toen keek ik dus of er mogelijkheid zou zijn om deze versterker te kopen, maar wat schiep mijn verbazing? Hij is he-le-maal nergens te vinden! Ik heb op Ebay gekeken, bij Ornec, Timaudio, Pacific Audio en On9Mart, maar hij is nergens te koop. Gelukkig is hij wel op TaoBao te koop, maar hiermee ben ik volstrekt onbekend, ik weet niet wat ik hiervan moet verwachten. Ik bestel het liefste bij Ebay of anders bij een webshop als het bij Ebay niet mogelijk is. Tot en met 2010 is hij in ieder geval sowieso leverbaar geweest, zoals ik op internet heb gelezen dat mensen hem toen besteld hadden. Op Ebay en andere websites is het wel mogelijk om de Audioromy FU29 / 828 te kopen, maar dit is een andere versterker.
Daarom mijn vraag:
Waarom is de Audioromy FU13 (bijna) niet meer te koop op het internet? Zijn er problemen geweest binnen het bedrijf, patentrechten, veiligheidsvoorschriften, misschien wel faillissement? Of heeft het product een andere naam gekregen?
Wat ik vooral graag wil weten is of jullie misschien weten waar ik deze versterker wel kan kopen?
Als hij nergens anders dan bij TaoBao te bestellen is: heeft er dan misschien iemand positieve ervaringen met TaoBao, of moet ik het dan mooi laten en kijken naar een andere versterker?
Ik heb werkelijk alles afgezocht: ik heb hier op Tweakers de thread doorgelezen, op google gezocht, waardoor ik bij websites als Roehren-und-Hoeren en AudioKarma uitkwam, maar helaas heeft niks mogen baten. Eigenlijk wel vreemd, aangezien het een kwaliteitsversterker zou zijn, die nu compleet van de aardbodem is verdwenen.
Alvast ontzettend bedankt voor al jullie hulp!