Ondanks dat ik nooit de behoefte gehad heb een blog te starten (integendeel zelfs), ben ik nu toch aan Wordpress begonnen. Tijdens het maken van mijn portfolio begon het me meer en meer te frustreren dat dat slechts een kleine opname is van wat je doet. Het is een beetje als een gala: iedereen komt compleet opgedoft tevoorschijn en laat zich kort van zijn beste kant zien, maar daardoor is het ook behoorlijk oppervlakkig.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar iets waarbij ik kan spelen in plaats van alleen showcasen. Ik wilde een plek waar ik kan schrijven, tekeningen kan laten zien, goede ideeën kan pitchen, slechte ideeën kan pitchen, kan vertellen over zaken die in mijn portfolio niet passen maar wel erg interessant zijn en potentieel nuttig voor anderen, ik wilde een plek waar ik fouten kan maken en tegelijk mijn proces meer registreer, iets dat nu één van mijn zwakke punten is.
Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik dat online wilde doen. Niet zozeer omdat ik zo graag bezoekers wil of commentaar, maar ik denk dat ik me toch dwing om anders te werken als het gezien
kan worden in plaats van dat het alleen maar op een harde schijf staat. Of er dan daadwerkelijk iemand naar kijkt is verder niet heel relevant, al is het aardig dat in ieder geval in opzet de mogelijkheid bestaat dat ook dat uitgroeit tot iets dat meer is dan hoe het in eerste instantie bedoeld was.
Nu is het ding dat ik wel graag dingen maak, maar online helaas maar een beperkte kennis heb wat betreft het hoe en wat (al ben ik niet totaal hulpeloos, dat scheelt). Aangezien het niet mijn ambitie is om webdeveloper te worden (in ieder geval op het moment niet) en het slechts een vehikel moet worden voor ander werk, leek het mij interessanter om een raamwerk te vinden dat al grotendeels opgezet is dan te proberen om zelf iets helemaal op te bouwen dat waarschijnlijk nooit zo goed wordt als datgeen dat een ander al heeft gemaakt. Uiteraard wil ik wel het nodige aanpassen, want een helemaal standaard template gebruiken is mijn eer dan ook weer te na. Met het technische deel heb ik echter niet heel veel op, al kunnen daar ook best
wat aanpassingen gedaan worden.
Uiteindelijk was de conclusie een beetje een anticlimax, na zo'n mooie aanloop: ik zou een blog beginnen. Het voelt een beetje vreemd, want voor mijn gevoel wil ik helemaal geen blog beginnen, maar het blijkt voor zover ik nu kan overzien toch wel het makkelijkste vehikel te zijn om zonder overdreven veel moeite te moeten doen toch effectief en efficiënt te kunnen doen wat ik hierboven omschrijf. Na even geflirt te hebben met de ingebouwde blogfunctie van mijn webhost (One.com) kwam ik al snel tot de conclusie dat dat niet was wat ik zocht (want geen mogelijheid tot verhuizen data en relatief weinig mogelijkheden om e.e.a. aan te passen), maar toen ik die verhuismogelijkheden navroeg bij de (overigens uitstekende) online helpdesk raadden ze mij Wordpress aan. Gezien mijn host daar al de nodige voorbereidingen heeft getroffen probeer ik nu maar eens in plaats van de beste van alle opties te kiezen gewoon gelijk een heel goede optie te kiezen en heb ik vandaag Wordpress maar eens geïnstalleerd. Ik zit nog te twijfelen of ik niet nog wat verder onderzoek moet doen naar alternatieven, waaronder de diverse CMS-en, maar ik ben een beetje bang dat het dan ook weer verzandt in eindeloos opties tweaken, terwijl dat nu juist niet de bedoeling was.
De eerste indruk: niet verkeerd

Veel mogelijkheden en zo nu en dan wat dingen die ik nog niet begrijp, maar dat gaan we allemaal wel uitzoeken. Ik moet ook nog even ontdekken wat ik wat betreft veiligheid en bijvoorbeeld thema's allemaal moet en kan, maar gelukkig kan je dat ook nog doen nadat je al content bent gaan creëeren.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 21-11-2011 22:00
]