Ik kijk dan bijvoorbeeld naar deze pagina:
Niet alleen vind ik de pagina heel erg lelijk (mening, ok...). Maar juist omdat alles in gaat tegen wat ik gewend van Windows Phone vind ik het ook lastig in gebruik. Ik moet helemaal mijn duim naar links boven bewegen als ik wil zoeken. Helemaal mijn duim naar rechtsboven bewegen als ik de settings wil bekijken. Dit heeft helemaal niets met looks te maken, puur met gebruik. In dit geval zou ik in de pivot twee buttons zetten, links new en rechts search. Dit gebeurt in heel veel andere apps ook op die manier. De settings kan je dan als text-item onderin de app-bar zetten. Hetzelfde geld voor de heading. Dit zou een mooie pivot-list kunnen zijn. Heeft als voordeel dat ik als WP-gebruiker weet hoe ik een pivot bedien, nu heb ik geen idee wat er links of rechts te zien is. Dan mag je die gekleurde bovenkant houden van mij, prima!
Dan deze pagina:
Het font of de grootte ervan lijkt niet helemaal te kloppen met elders op WP. De achtergrond maakt het lastig te lezen in zonlicht, en "buy app", "review app" en "about" zijn geen settings en horen dus een plekje ergens anders te krijgen. En gebruik in plaats van de checkbox als je blieft gewoon de control die MS hiervoor heeft bedacht binnen WP.
En nog een klacht over de recipe4share-app.

"Add to my favorites" moet in een app-bar. Vergelijk ook de grootte van de tekst met die in de app-bars. Note: die is veel te klein, ik kan het nauwelijks lezen op mijn telefoon. Vergelijk ook de grootte van de tekst in de pivot met die van OneDrive, te klein.
In contrast een paar MS-apps:

Pivot list, add aan de linkerkant in de app-bar, search aan de rechterkant in de app-bar. Settings als tekstitem in de app-bar.

Hier exact hetzelfde. Pivot list, "add" links en "search" rechts. Settings als tekstitem.
Xbox video en Xbox music zijn inderdaad niet hetzelfde. MAAR ze zijn wel exact volgens dezelfde Panorama control opgebouwd en dát maakt het consistent en mooi!
En als laatste nog de skype app:

De "new" knop in de app-bar, want daar verwacht je hem, en de settings link als tekst in de app-bar en toch een zeer origineel, niet storend design.
Niet om mensen tegen de schenen te schoppen maar MS heeft die panorama en de pivot en de app-bar niet voor niets bedacht. Het is een goede manier van navigeren en veel apps gebruiken die ook. Die consistentie is wat mensen naar platformen trekt. Als gebruiker wéét je gewoon hoe een nieuwe app werkt, ook al is het de eerste keer dat je hem start.
Lees hier bijvoorbeeld meer over pivots:
MSDN: Pivot control design guidelines for Windows Phone en waarom ze in Recipe4share dus eigenlijk niet volgens guidelines werken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Ramon op 04-07-2014 07:37
]